En nog beter in Ableton of ACID omdat die audiotracks automatisch op tempo zet. Je hebt vier maten - 16 keer de basdrum die voorbij komt. Die worden bijv. op 130 bpm afgespeeld. Echter, je vorige of volgende liedje in de mix is 120 bpm (beats per minute; vuistregel is ongeveer 80-110 voor hiphop, 120-140 voor dance, meer dan dat voor drum 'n bass); je krijgt dan een heel plots tempoverschil. Wat je dan moet doen is het tempo langzaam omhoogzetten. Een DJ doet dit door tijdens de track langzaam de draaisnelheid van de platenspeler (pitch) omhoog te schuiven; het verschil in toonhoogte is dan minimaal. Sowieso kun je ook een hoop doen met je muziekkeuze; als je de onderlinge overgang kort houdt kun je vrij snel "accelereren". Ableton gebruikt timestretching; die propt de 130 of 120 in welk tempo dan ook, door creatief stukjes erbij te verzinnen of er uit te laten.quote:Waypoint schreef op donderdag 27 september 2007 @ 11:05:
Hebben jullie nog goede links om het een en ander duidelijker te krijgen? VST, true-tape emulation e.d. zegt mij bijvoorbeeld niks, maar als ik het een beetje begrijp kan je remixen/mashups beter in cubase maken dan in reason?
VST staat hier uitgelegd: http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_Studio_Technology
True-tape is iets van Cubase zelf en heeft te maken met hoe reguliere analoge tape werkt; zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_%28audio%29 . Dit vangt dus eventuele oversturing op een manier op.
Dance is over het algemeen elektronisch; maar wat je misschien bedoelt is denk ik dat het allemaal wat kaal en mechanisch klinkt? FL is juist niet basic - erg uitgebreid als je weet wat je doetquote:Het lijkt mij leuk om mashup's en/of jaarmixen te maken bijvoorbeeld, maar ook eigen muziek (dance). Dat laatste wil in Reason na enige oefening volgens mij wel, alleen 't is zo lastig om het niet te elektronisch te laten klinken. Fruityloops heb ik wel eens geprobeerd maar vond ik te basic. Heb wel eens nummers geprobeerd te mixen via cooledit, alleen het is altijd zo lastig dat een nummer als ' 1 lijn' / wave wordt ingeladen,
Acapella's zijn op het internet wel te krijgen, maar de status is grijs (eh, zwart), dus ik kan je niet vertellen waar je ze kunt krijgen. Die komen vaak van maxi-singles, creatief bewerken of de artiest zelf af (bij remixen).quote:waardoor je natuurlijk niet alleen de drum eruit kan laten filteren (zoals je bij zoveel jaarmixen e.d. hoort). Zij hebben zeker dan wel de beschikking over die muziek bestanden....nadeel is ook dat ik geen noten kan lezen en ook nog geen instrument kan spelen.... Blijkt toch jammer als je het mij vraagt.
Noten lezen kan ik zelf heel langzaam (en dan nog, je hebt er niet altijd veel aan). Ik weet echter gelijk of iets vals klinkt, en ik weet hoe akkoorden werken. Daar kun je ook een end mee komen
Ik heb hier al boeken vol over getypt: tijd dat ik het eens ergens bij elkaar ga brengen of zo.quote:Daarom vind ik het zo jammer dat er geen uitgebreide TS is, want op deze vragen kon ik niet zo direct een antwoord vinden, terwijl ik vast niet de eerste ben die het zich afvraagt!
ableton live 7 | komplete 5 | phoscyon | en een beetje hardware