Hoofdcategorieën
Topicacties

How to become a Producer

Pagina: 1 2 3 4 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 last

Reageer Nieuw Topic
adam a7

quote:
Waypoint schreef op donderdag 27 september 2007 @ 11:05:
Hebben jullie nog goede links om het een en ander duidelijker te krijgen? VST, true-tape emulation e.d. zegt mij bijvoorbeeld niks, maar als ik het een beetje begrijp kan je remixen/mashups beter in cubase maken dan in reason?
En nog beter in Ableton of ACID omdat die audiotracks automatisch op tempo zet. Je hebt vier maten - 16 keer de basdrum die voorbij komt. Die worden bijv. op 130 bpm afgespeeld. Echter, je vorige of volgende liedje in de mix is 120 bpm (beats per minute; vuistregel is ongeveer 80-110 voor hiphop, 120-140 voor dance, meer dan dat voor drum 'n bass); je krijgt dan een heel plots tempoverschil. Wat je dan moet doen is het tempo langzaam omhoogzetten. Een DJ doet dit door tijdens de track langzaam de draaisnelheid van de platenspeler (pitch) omhoog te schuiven; het verschil in toonhoogte is dan minimaal. Sowieso kun je ook een hoop doen met je muziekkeuze; als je de onderlinge overgang kort houdt kun je vrij snel "accelereren". Ableton gebruikt timestretching; die propt de 130 of 120 in welk tempo dan ook, door creatief stukjes erbij te verzinnen of er uit te laten.

VST staat hier uitgelegd: http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_Studio_Technology
True-tape is iets van Cubase zelf en heeft te maken met hoe reguliere analoge tape werkt; zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_%28audio%29 . Dit vangt dus eventuele oversturing op een manier op.
quote:
Het lijkt mij leuk om mashup's en/of jaarmixen te maken bijvoorbeeld, maar ook eigen muziek (dance). Dat laatste wil in Reason na enige oefening volgens mij wel, alleen 't is zo lastig om het niet te elektronisch te laten klinken ;) . Fruityloops heb ik wel eens geprobeerd maar vond ik te basic. Heb wel eens nummers geprobeerd te mixen via cooledit, alleen het is altijd zo lastig dat een nummer als ' 1 lijn' / wave wordt ingeladen,
Dance is over het algemeen elektronisch; maar wat je misschien bedoelt is denk ik dat het allemaal wat kaal en mechanisch klinkt? FL is juist niet basic - erg uitgebreid als je weet wat je doet ;) Het werkt echter wel meer pattern-based.
quote:
waardoor je natuurlijk niet alleen de drum eruit kan laten filteren (zoals je bij zoveel jaarmixen e.d. hoort). Zij hebben zeker dan wel de beschikking over die muziek bestanden....nadeel is ook dat ik geen noten kan lezen en ook nog geen instrument kan spelen... :/ . Blijkt toch jammer als je het mij vraagt.
Acapella's zijn op het internet wel te krijgen, maar de status is grijs (eh, zwart), dus ik kan je niet vertellen waar je ze kunt krijgen. Die komen vaak van maxi-singles, creatief bewerken of de artiest zelf af (bij remixen).

Noten lezen kan ik zelf heel langzaam (en dan nog, je hebt er niet altijd veel aan). Ik weet echter gelijk of iets vals klinkt, en ik weet hoe akkoorden werken. Daar kun je ook een end mee komen ;).
quote:
Daarom vind ik het zo jammer dat er geen uitgebreide TS is, want op deze vragen kon ik niet zo direct een antwoord vinden, terwijl ik vast niet de eerste ben die het zich afvraagt :) !
Ik heb hier al boeken vol over getypt: tijd dat ik het eens ergens bij elkaar ga brengen of zo.

ableton live 7 | komplete 5 | phoscyon | en een beetje hardware

«zo niet, dan toch»

quote:
Empathy schreef op donderdag 27 september 2007 @ 11:31:
[...]
Veel DJ's maken gebruik van Ableton Live om mixen en mashups mee te maken, dat was ook de oorspronkelijke insteek van het programma. Maar in principe/theorie zou het met elke sequencer/wav editor wel moeten lukken. Of kijk eens naar Mixmeister oid.
Ow damn... Hoe kan ik Mixmeister vergeten. :o

Daar ooit eens een leuk remixje in gemaakt.(Wu Tang Clan/Method Man - Bring the pain) ^O^

Elementen uit tracks halen, kan wel eens een lastiger iets zijn als dat je kan denken. ;)

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

Reg. datum: 18 september 2000

Inderdaad Mixmeister is zeer geschikt voor het maken van (jaar)mixen,ik vind het persoonlijk één van de beste programma's voor dit doel,gebruikte daarvoor acid wat wat meer mogelijkheden heeft maar het importeren van audiotracks was een stuk lastiger.

Reason en SX is een prima combinatie aangezien ik de sequencer en de mixer van Reason niet zo best vind gebruik ik die liever van SX.

Antec SLK3700AMB,Intel T2600,Asus N4L-VM DH,MDT PC5300 2x1GB,2xSamsung HD501LJ,Nec 3540A,Seasonic S12II 330W,Samsung 206BW

I'm French...et alors?!?
Reg. datum: 16 juli 2001

FF kickje, dit topic mag niet dood bloeden eh.
Ben afgelopen weekend even aan de slag geweest met 2 vrienden. Met ze 3'en schrijven, spelen en nemen alles zelf op bij mij thuis in mijn nederige opname studiotje :P.

Er moet nog een hoop aan gemasterd worden en hier en daar wat bijgeschaafd worden maar het begin is er wel. Clique

-= G P P =-

Reg. datum: 20 februari 2007

heb nog een vraagje ivm producen, meer een hardware vraagje:

Heb momenteel 2 stereoboxen aan mijn computer hangen via een versterker. Eerst en vooral weet ik niet of dit de ideale setup is om muziek te maken(ik gebruik reason). Maar wat ik me wel afvraag is hoe ik die boxen moet plaatsen. Momenteel staan ze ongeveer op 2meter juist voor mij op ooghoogte als ik achter mijn computer zit. Zo krijg je meteen het geluid in je gezicht 'geblazen'. Maar wat ik soms merk is dat als ik achteraan in mijn kamer sta, dus zo'n 5meter verwijderd van de boxen die op dezelfde plaats staan, de beats zwaarder worden qua bass, ze klinken dus harder door. Dus stel ik me de vraag: als ik mijn liedje op cd zou schrijven en zou afspelen op om 't even welke muziekinstallatie, zullen die beats dan ook zo hard doorklinken (net zoals wanneer ik 5meter verwijderd sta van de boxen) of niet (net zoals ik er 2meter voor zit)?

Nee. Dat ligt er maar net aan wat voor installatie je gebruikt om af te spelen.

Je 'stereoboxen' zijn gewone hi-fi speakers neem ik aan, die zijn van zichzelf al 'gekleurd' en kunnen nooit een volledig neutraal geluidsbeeld geven. Geven ze bijvoorbeeld meer bass, dan zal je in je productie minder bass gaan stoppen. Ga je die track vervolgens luisteren op een neutrale set, of een set die wat tekort komt in de bassweergave dan hoor je weinig bass in je track, terwijl je het eigenlijk niet zo bedoeld had.

"The only thing we can decide is what we want to do with the time that has been given to us."

dus eigenlijk is het niet zo goed om 'gekleurde' hifiboxen te gebruiken om muziek te maken? Welke dan wel?

Reg. datum: 10 januari 2004

Studiomonitoren.

Heb sinds zondag een nieuw speeltje, een Korg PadKontrol. Werkt echt super relaxed, helemaal in combinatie met een andere midicontroller met een berg faders en draaiknoppen.

Hondindegoot wijzigde dit bericht 10-10-2007 16:56 (84%)

«zo niet, dan toch»

Wat Hondindegoot zegt...

Studio- boxen. Bij voorkeur ook Actieve boxen, met ingebouwde versterking. ;)

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

ok, bedankt. Ik ben er nu naar op zoek.
Iemand raad welke studio-monitor te nemen? Budget: 300-350¤

«zo niet, dan toch»

quote:
piwipo schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 22:57:
ok, bedankt. Ik ben er nu naar op zoek.
Iemand raad welke studio-monitor te nemen? Budget: 300-350¤
Tja.. Ik zou kijken in de richting van Mackies.. Alleen moet je dan nog wel ff doorsparen ben ik bang...

Een maatje van mij heeft ook Alesis monitoren, die zijn voor een beginners studio ook nog redelijk neutraal en goed.
Maar ook hier geld... Geld naar zijn waren.

Puik
Reg. datum: 14 januari 2002

Prijs kwaliteit van KRK is ook goed te noemen in die prijs klasse :)

If you think you're the bomb, then I'm Hiroshima!
Launch Control! - Carnavalsmarkt.nl

Idd. KRK is goed te doen. RP6 moet wel lukken voor 350 euro. RP8 waarschijnlijk 100 meer ofzo.

Hondindegoot wijzigde dit bericht 11-10-2007 02:44 (30%)

Ik vermoed dan dat ik bvb de alesis M1 active MKII niet zomaar zal kunnen aansluiten op mijn geluidskaart van mijn computer (hercules digifire)? Of wel?

adam a7

quote:
piwipo schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 12:01:
Ik vermoed dan dat ik bvb de alesis M1 active MKII niet zomaar zal kunnen aansluiten op mijn geluidskaart van mijn computer (hercules digifire)? Of wel?
Mwa, het is in ieder geval niet helemaal ideaal, maar het kan wel. Je Digifire heeft 1 stereo output, dus zou je een splitter moeten hebben, en die splitter moet dan eindigen in 2 x XLR of 2 x jack. Zorg er gewoon voor dat de M1s niet aan staan als je de computer aanzet, pas als je in je desktop zit en alles klaar is met ratelen/laden.

Ik heb zelf mijn ADAM A7 direct op m'n geluidskaart (E-mu 1212m) maar die heeft 2 losse jack outputs.

Misschien gelijk een optie om je geluidskaart te vervangen? (of die Digifire moet goede ASIO drivers hebben).

Yoozer wijzigde dit bericht 11-10-2007 15:18 (7%)

XLR? Meestal gaan speakers toch via RCA? Misschien dat er iets bestaat als een RCA naar 3.5 mm TRS verloopje, maar zal niet ideaal zijn. Het beste kan je gewoon een usb-geluidskaart nemen, bijvoorbeeld de M-Audio Audiophile. Die heeft RCA uit en Midi in en out, mocht je ooit wat hardware willen kopen :) .

Wel dat is het juist, ik denk niet echt dat ik extra hardware zal bijkopen, tenzij eventueel een mic. Dus ik zoek naar een degelijke budget oplossing die dit toelaat.
Waarom is het gebruiken van de digifire geen ideale zaak?

Voor de aansluitingen moet je iets bedenken, wat Yoozer zegt. Je hebt een left en een right speakeraansluiting nodig, omdat je de monitoren apart aan moet sluiten. Tenzij je idd goede ASIO drivers hebt en je je outputs zo in kan stellen dat je die aansluitingen wel hebt. Ook gaan studiomonitoren vrijwel nooit via 3.5mm Jack, dus daar moet je dan verloopjes oid voor hebben.

ik denk dat ik voor de M-audio 2496 zal gaan dan. Is een vrij beperkte kaart maar naar 't schijnt wel een goede geluidskwaliteit. Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor de monitor twijfel ik nog tussen de alesis m1 active 520 of mkII die iets duurder is.
Wat raden jullie aan?

Reg. datum: 24 januari 2000

Ik bezit een M-audio 2496 en dat is idd een instapmodel maar de bitrates en geluidskwaliteit zijn subliem :)
(ook de latency trouwens)

ScuL wijzigde dit bericht 11-10-2007 20:15 (11%)

vraagje: hoe sluit je die geluidskaart dan aan op de alesis 520 bvb?

Het kan met een 6.3mm jack naar RCA kabel. De jack in de balanced input en de RCA in op je geluidskaart.

Maar als je naar de geluidskaart kijkt dan zie ik er maar 1 RCA output op dus wil dit zeggen dat er op die kaart maar 1 monitor past?

adam a7

quote:
piwipo schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 23:07:
Maar als je naar de geluidskaart kijkt dan zie ik er maar 1 RCA output op dus wil dit zeggen dat er op die kaart maar 1 monitor past?
De 2496 is een echt werkpaard. Wat ouder, maar dat mag de pret niet drukken. Maar welk plaatje kijk jij dan dat jij maar 1 RCA ziet?

http://feedback.nl/?id=55&b=101033 laat meerdere RCAs zien - al worden er wel 2 voor de S/PDIF gebruikt.

http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_spr2015.htm - daarmee sluit je 'm aan.

http://feedback.nl/?id=55&b=102001 is misschien anders ook wel interessant.

De 520s heb ik vorige week nog mogen horen. Klein maar wel leuk en goed voor mee te beginnen, denk ik.
quote:
Hondindegoot schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 18:57:
XLR? Meestal gaan speakers toch via RCA?
RCA is ongebalanceerd, XLR is dat wel, en 6,3 jack kan dat ook zijn.

Op de achterkant van de 520 : http://www.amazona.de/med...mages/article_68/2_02.jpg
quote:
piwipo schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 19:17:
Waarom is het gebruiken van de digifire geen ideale zaak?
Als er geen ASIO-drivers bij zitten krijg je met latency te maken. ASIO4All is een beetje een stoplap oplossing. ASIO is geen "3d acceleratiekaart maar dan voor geluid" maar de drivers zorgen er wel voor dat er betere toegang is tot de hardware en alle sequencers ondersteunen het. Nu zul je het bij Reason niet zo gauw merken; bij Cubase/Ableton/watdanook wel, want dan duurt 't bijvoorbeeld 100ms totdat je geluid uit je plugin hoort, en dan kan 't ook nog eens kraken ook. ASIO knalt die latency omlaag naar 5ms en dan voelt 't meer als een "echt" instrument waar je op speelt.

Yoozer wijzigde dit bericht 11-10-2007 23:42 (48%)

Bedankt voor't uitgebreide antwoord Yoozer.
Ik zit nog met 1 ding in de knoop:
op de achterkant van de 520's zie ik inderdaad een xlr en een 6.3mm jack. Eerst en vooral, is het niet beter de monitors te verbinden via de xlr ( ik heb precies de indruk dat die aansluiting zorgt voor een hogere geluidskwaliteit)?
En ten tweede: om zeker te zijn: die kabel die je toont moet dus verbonden worden met de RCA output van de geluidskaart en de 2 jacks gaan dan naar elk 1 van de 2 monitors? Ben je dan niet in mono bezig?

Pagina: 1 2 3 4 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: