Anoniem: 31934 schreef op 14 augustus 2002 @ 01:00:
[...]
Discriminatie op uiterlijk heeft volgens mij weinig met intelligentie te maken, mensen hebben meer de nieging te gaan discrimineren door hun gevoelens, en op persoonlijke ervaringen.
Wanneer een hoogleraar op een universiteit er een groep bij heeft waar veel roodharige in zitten, en waarbij het hoofdzakelijk de roodharige zijn die hem voortdurend het leven zuur maken, dan zal hij op tijd van duur een hekel krijgen aan mensen met rood haar (hoe intelligent en geleerd de man ook is).
Discriminatie wordt mi 'vaak' veroorzaakt door menselijke gevoelens en ervaringen, dat dit door een 'buitenstaander' die weinig of niets van de situatie afweet als 'dom' wordt beschouwd kan ik mij dan ook wel voorstellen.
Een klant van mij die als bewaker in een gevangenis werkt heeft mij verteld dat er in de gevangenis waar hij werkt zo'n 80% van de gevangenen allochtonen zijn (of een allochtoon uiterlijk hebben), en dat deze allochtonen over het algemeen zwaardere delicten hebben gepleegd in vergelijking met de autochtone gevangenen.
Ook heeft hij mij verteld dat hij liever met autochtone gevangenen te maken heeft dan met allochtonen (hij is echt geen racist, maar ik ben bang dat hij op tijd van duur toch racistische neigingen zal krijgen, omdat ik merk dat zijn gevoelens steeds meer die kant op gaan).
We hebben er wel eens over gediscuseerd wat de oorzaak kan zijn dat mensen met een allochtoon uiterlijk er meer problemen mee hebben om zich aan de regels te houden dan autochtonen, maar wij kwamen alleen maar tot de conclusie dat (zoals jij ook al aangeeft) het niet alleen de huidskleur is, maar dat er van binnen toch ook ergens een verschil moet zijn.
Misschien moeten ze daar eens onderzoek naar doen...
Nogmaals, ik bedoeld dus niet de intelligentie over het algemeen, maar de intelligentie op dat punt.
Dan kan een hoogleraar dus best een wiskundig genie zijn, maar op dit punt heel beperkt denken.
Je hebt WEL gelijk dat het maar voor een deel zo is. Als jij in het dagelijks leven alleen paarse en groene mensen tegenkomt; de paarse doen altijd aardig, de groene proberen je altijd gelijk dood te schieten. Dan ren je toch direct weg als je een groene tegenkomt, ook al is het een onbekende. Dat is dan inderdaad geen gebrek aan intelligentie.
Ik vind het WEL gebrek aan de vaardigheid rationeel te denken als je niet je vreemdelingenhaat kan onderdrukken terwijl de feiten er gewoon liggen dat onder 'vreemdelingen' ook maar een heel kleine meerderheid crimineel is (nauwelijks groter dan onder autochtonen).
Dat noem ik geen discriminatie maar meer zoeken naar een persoon die het meest geschikt is voor de desbetreffende vacature.
Als jij dit als discriminatie beschouwd ga ik echt twijfelen aan jouw verstandelijke vermogen op het gebied wat betreft de beoordeling van discriminatie...
In dit topic is juist nog ter sprake gekomen dat discriminatie officieel alleen onderscheid maken betekent (volgens mijn woordenboek dan nog wel ten ongunste van ...), hoewel meestal niet die ruime betekenis wordt bedoeld is die er wel juist ingehamerd in dit topic, dus vandaar dat ik die even aanhoud. Dat is dus niet mierenneukerig bedoeld.
Dhr. Blokker heeft ook niet gezegd dat allochtonen door hem 'anders' worden behandeld...
Hij benadeeld wel asielzoekers en allochtonen met zijn uitspraken, zonder het op feiten te stoelen.
Weer een voorbeeld dat mi niet valt onder discriminatie..., meer om het evenwicht man/vrouw in het bedrijf wat meer op peil te brengen, en vrouwen voor desbetreffende functies ook een kans te geven.
Dit wordt toch echt 'positieve discriminatie' genoemd.
Dus de zaken die jij jezelf herinnerd beschouw jij zelf dus ook niet als 'waarheid' of 'feiten'...???
Bijna iedereen zal zijn herinnering als feiten zien, je hebt het tenslotte met eigen ogen gezien (is in elk geval je eigen idee). Daar gaat het nu echter niet om, zijn herinneringen naast voor zichzelf nog geen feiten op zich, net als dat wat ik jou vertel voor jou ook nog geen feiten zijn.
Dus ook geen reden voor jou om de man daar dan maar onterecht van te beschuldigen...
Hij heeft wel de allochtonen en de 'asielzoekersindustrie' (vooralsnog) onterecht beschuldigd, omdat er (nog) geen feiten zijn dat de overvallers vooral allochtonen waren, en er ook nog nauwelijks een link is tussen allochtonen en asielzoekers.
(Ik neem het je niet kwalijk hoor, jij bent ook gewoon een slachtoffer van de pogingen die door de linkse politiek zijn uitgevoerd om ons een bepaalde politieke correctheid voor te spiegelen.
Heel fijn dat je het me niet kwalijk neemt, maar misschien ben ik wel
uit mezelf links, en niet door indoctrinatie door linkse politici.
Dat zoiets aanleiding kan geven tot racisme, daar heb jij natuurlijk gelijk in.
Maar ik vind het niet juist om de feiten (die de Nederlander aangaan) achter te houden.
"... die de Nederlander aangaan". Tja, maar wat gaat iedereen precies aan? Waarom heb je wel wat aan gegevens over wel of geen allochtoon uiterlijk maar worden gegevens over oogkleur als minder relevant gezien?
Nou, omdat je mensen op straat goed anders kan behandelen op grond van wel of geen allochtoon uiterlijk, maar op oogkleur veel moeilijker, omdat dat moeilijker te zien is.
Maar wat is nu eigenlijk het
echte nut van deze kennis voor 'het gewone volk', dat niet zelf een winkel heeft, bij de politie zit, in de politiek, bij de preventie, of anderszins wel wat aan de gegevens heeft?
Volgens mij heeft het eigenlijk alsnog helemaal geen nut, en alleen maar nadelen (het geeft namelijk racisme).
Bovendien vind ik de uitspraken die politici er in de verkiezingstijd hebben uitgekraamd (zoals de vergelijkingen; Pim Fortuyn > Hitler, om er maar één te noemen) vele malen erger!
Hoewel dat misschien niet netjes was, vind ik de ophef daarover overtrokken. Er is niet gezegd dat Fortuyn Hitler WAS, er werd alleen een vergelijking gemaakt. Op zich zeg je daarmee niets.
Ik vind ook niet dat als je racistische uitspraken doet, je dan boos moet worden als mensen je vervolgens racistisch noemen.
Vind je dit zelf een intelligente opmerking?
Het was een reactie op jouw opmerking dat je niet zou mogen zeggen dat het hooligans zijn. Die opmerking was nogal onzinnig, aangezien je door te zeggen dat het geweld door hooligans werd niemand kan beledigen, omdat de definitie van hooligans nu juist inhoud dat ze geweld plegen, en die 'supporters' die aan die rellen deelnamen zichzelf juist tot hooligan hebben gemaakt door rel te schoppen.
Precies zoals overvallers zichzelf tot overvaller maken door te overvallen maken hooligans zich tot hooligan door rel te schoppen.
Je bedoelde waarschijnlijk supporters i.p.v. hooligans.
Dat zijn nu juist de linkde denkwijzen waar ik het al eerder over had...
En m.i. een goede denkwijze, anders was ik niet oprecht en overtuigd links tenslotte.
Weer haal jij de asielzoekers erbij...
Blokker had het over allochtonen (niet over asielzoekers!), de enige groep die daar niet onder valt zijn de Antillianen (enkel en alleen omdat er voor de Antillen nog het woordje 'Nederlandse' staat, verder hebben ze (op de taal na) totaal geen overeenkomsten met de oorspronkelijke Nederlandse bevolking, en mogen we ze (wat mij betreft) gewoon onder de noemer; "allochtonen" plaatsen.
Blokker haalde ze erbij, door de 'asielindustrie' de schuld te geven (lees de artikels maar na).
Verder ben je wat mij betreft op een dergelijke manier aan het mierenneuken, om te proberen de aandacht van de werkelijke reden van de uitspraak die meneer Blokker heeft gedaan af te leiden, deze is n.l. dat zijn zaak regelmatig is overvallen/berooft door mensen met een donkere huidskleur (en of dit nu allochtonen, asielzoekers, Marokkanen, Turken, of Antillianen waren doet er niet toe), alleen probeert de man het wat 'netter' te brengen, met als gevolg dat sommige mensen gaan mierenneuken over het feit dat een Antilliaan geen allochtoon is, en een allochtoon geen asielzoeker, om op deze manier te trachten de werkelijke 'moraal' (feiten) van zijn verhaal opzij te schuiven...
Niks mierenneuken. Het gaat juist over die definities.
Had Blokker nu gezegd dat de overvallen voor het grootste deel waren gepleegd door mensen die eruitzagen als allochtonen, dan waren het tenminste nog feiten geweest... (Hoewel ze ook dan nog aanzetten tot vreemdelingenhaat). Nu krijgen, doordat men het verschil tussen asielzoekers en allochtonen niet goed weet, de definities niet beheerst, grotendeels onschuldige asielzoekers en allochtonen de schuld.
ik zeg ook niet dat alle asielzoekers/allochtonen moeten worden gediscrimineerd of aangepakt, wel de criminelen onder hen (ook onder de autochtonen trouwens).
Jammer dat jij mij niet 'wil' begrijpen...
Dit was alleen een reactie op jouw vergelijking met een criminele oorlogsheld, die niet klopte.
Die oorlogsheld was namelijk crimineel, terwijl de asielzoekers, als we kijken naar Blokkers beschrijving (Turken, Marokkanen, Antillianen), voor het leeuwendeel onschuldig zijn.
Van mij hoef je criminelen die geleden hebben niet te ontzien, maar wel onschuldigen die geleden hebben. Dan vind ik het erg laag om ze nog eens extra negatief te behandelen.