Ik wil graag wat dieper ingaan op een paar onderdelen van je verhaal, aangezien er, denk ik, een paar goede aanknopingspunten voor een wat serieuzere discussie inzitten:
Dat neemt niet weg dat in wat zij zeggen een kern van waarheid zit.
Dat zal ik ook niet ontkennen; al was het maar vanwege het "waar rook is, is vuur"-principe.
Hard roepen
dat er een probleem is, lost echter over het algemeen erg weinig op en werkt vaker destructief dan constructief.
Ook al zijn de motieven nog zo nobel, een eenzijdige kijk wordt vroeg of laat met haar tekortkomingen geconfronteerd. Als je er dan hardnekkig en blind aan blijft vasthouden, dan loop je het gevaar dat het in het omgekeerde zal omslaan.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik ben het echter niet met je eens dat de discussie niet gevoerd mocht worden (en werd) voordat PF ten tonele verscheen.
Wel ben ik met je eens dat er een klimaat onstaan was waarin veel mensen een verkeerd beeld hadden van de vreemdelingenproblematiek, en zeker van de manier waarop daarmee werd omgegaan.
Dat een PF eraan heeft meegewerkt dat er op dit moment meer openlijk over gediscussieerd wordt wil ik niet ontkennen, maar als ik sommige van de zogenaamde discussies zie die nu ontstaan heb ik mijn tijfels bij de effectiviteit en de wenselijkheid van alleen maar meer openheid.
Zo leefde het idee dat er steeds meer asielzoekers kwamen, terwijl de laatste jaren hun aantal gestaag afnam. Kennelijk heeft de politiek gefaald als het erom gaat een goed beel van hun beleid te geven. Ik ben de laatste om dat verstandig te noemen, en het feit dat de regering daarop afgerekend wordt is wat mij betreft terecht.
Dat er nu echter door velen beweerd wordt dat het beleid ten aanzien van vreemdelingen, vluchtelingen en immigranten totaal niet deugde is echter wat kort door de bocht. Er zijn wel fouten gemaakt, en niet alleen door paars.
- Buitenlanders zijn doorgaans rascistischer dan nederlanders, zowel intern als naar buiten.
Dat is mij ook opgevallen. Ik ben opgegroeid in Hilversum "over 't spoor", een wijk waar vol goede bedoelingen werd geprobeerd om Turken en Marokkanen met elkaar te laten integreren. Nog steeds weten velen niet dat er een verschil is tussen die twee, maar de grootste problemen onstonden toen niet vanwege hun problemen met Nederlanders of de Nederlandse cultuur...
Dat is een van de fouten die (en dan heb ik het over eind jaren zeventig, dus dat lag niet aan paars) de politiek stelselmatig gemaakt heeft: alle buitenlanders over een kam scheren.
Dat dat daarnaast vaak ook nog gebeurde met het (pardon my french) christelijke ondertoontje van "laten we die sloebers een leren wat goed voor ze is" hielp ook niet echt; de "hulpverleners" hadden vaak geen idee van de achtergrond van degenen die ze hielpen, laat staan dat ze de achtergronden achter de ontstane problemen doorzagen.
- Nederlanders voelen in veel sterkere mate een maatschappelijke verantwoordelijkheid, millieu, goed onderwijs, dierenwelzijn etc. In zoverre buitenlanders een bredere verantwoordelijkheid voelen, beperkt die zich vooral tot hun eigen familie.
Zeker. Met name zaken als milieu, dierenrechten etc. zijn typische verworvenheden van een rijke maatschappij die zich de luxe kan veroorloven zich met dit soort - in de basis - triviale zaken bezig te houden.
Wat betreft het meelopen in demonstraties zie je trouwens een vergelijkbare deling binnen de Nederlanders. Veel mensen die van een minimumloon of minder moeten rondkomen zul je ook niet tegenkomen bij een demonstratie ter behoud van het regenwoud, maar als het sociale stelsel op de schop gaat staan ze wel in den Haag.
Daar is op zich niets mis mee, want je besteedt toch eerst aandacht aan jezelf en je directe omgeving.
Ik begrijp wel wat je bedoelt als je zegt dat het ontbreken van veel allochtonen (die vallen nou een maal meer op - ook als ze er niet zijn - dan de gemiddelde Jan Modaal) hun "image" geen goed doet.
Misschien (en dat klinkt belachelijker dan het is, hoe langer ik erover nadenk, hoe beter het klinkt) is het een idee om een stukje "protestcultuur" op te nemen in het integratietraject. Maar of je dan met een heel AZC naar den Haag moet om tegen Borssele te protesteren?
- Sommige groepen integreren veel gemakkelijker dan anderen. Een europeaan zal doorgaans trouwen met een nederlander(se) en hun kinderen idem.
Hoewel ik me niet eht kan vinden in iets als "beschavingsniveau" werkt het hier als model wel om je punt duidelijk te maken. Het is idd. een feit dat niet iedere bevolkingsgroep even makkelijk integreerd.
Aan de andere kant kunnen daar ook andere oorzaken voor zijn. Ik zou wel eens willen zien of een Nederlander net zo makkelijk integreerd in Bangladesh, Nepal of Zimbabwe...
Volgens jouw "beschavingsniveaumodel" (
scrabble anyone?) zou dat wel zo moeten zijn, maar ik weet het zo net nog niet...
- Het is niet erg verstandig mensen met een groot verschil in beschavingsnivo te laten immigreren. De cultuurverschillen zijn groter naarmate de verschillen in beschavingsnivo groter zijn.
Ik zou dat dan liever samentrekken tot "het is niet verstandig om mensen met (te) grote cultuurverschillen te laten immigreren".
Daar kan ik me op zich in vinden, met dien verstande dat de reden voor immigratie wel mee moet spelen. Een vluchteling die in zijn land zijn leven niet zeker is omdat-ie bij de verkeerde partij hoort, hoort wat mij betreft asiel te krijgen. Al is zijn enige manier van voedselvoorziening die hij kent het naakt op olifanten jagen (bij wijze van spreken).
Wanneer het gaat om het aantrekken van gastarbeiders, zoals in het verleden gebeurd is, ben ik het met je eens dat er wel rekening kan worden gehouden met de te verwachte moeite die het gaat kosten om die mensen te laten integreren. Al is het maar vanwege de economische afweging die je moet maken - gastarbeiders aantrekken is immers een economische beslissing.
Het staat als een paal boven water dat nederland een behoefte heeft aan immigranten, zolang de vergrijzing van de bevolking doorgaat. Echter wij moeten eisen durven stellen aan immigranten, net zo goed als een werkgever eisen stelt aan een sollicitant. Het belang van een goede integratie is voor de reeds aanwezige immigranten minstens zo groot als voor de autochtone nederlanders.
Helemaal mee eens
Ik zou dan ook erg graag zien dat de regering wat energie gaat stoppen in het afbouwen / doorzichtiger maken van het Nederlandse integratiebeleid. Zo kwamen er vorig jaar miljoenen euro's niet bij de scholing terecht waar ze voor bedoeld waren, omdat de verantwoordelijke ambtenaren niet wisten dat het geld ervoor beschikbaar was.
Ook het immigratiebeleid is voor verbetering vatbaar, ik hoop dan ook van ganser harte dat er binnenkort wat meer constructieve voorstellen te verwachten zijn dan wat er de laatste weken gespuid is...
P.S. Ik heb her en der wat geknipt, in een poging het geheel wat leesbaarder te houden. Als je van mening bent dat ik een belangrijk punt heb weggelaten, waarop je reactie zou willen of als je denkt dat daardoor jouw woorden uit hun verband zijn gerukt, dan hoor ik het graag.