Strijd mee tegen de wildgroei van Algemeen Onbeschaafd Nederlands(ch)!
Het grote AMD Hammer topic
Pagina: 1 2 3 4 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 last
Nieuw Topicquote:Hacku schreef op 26 juni 2003 @ 16:30:
[...]
Als ik het dus goed begrijp is er geen vaste multiplier, maar verandert die naargelang het soort dimm erin zit? Bij een 1600Mhz en PC2100 is de MP 12, stop je er PC2700 in dan is de MP 10?
De tabel met de multipliers die je hierboven geplaatst hebt is dan voor PC3200.
Nou, volgens mij heeft de cpu zelf wél een vaste multiplier en is deze gebasseerd op 200MHz. Die andere multipliers die betrekking hebben op de geheugensnelheid zou je kunnen vergelijken met de a-sync verhoudingen/multipliers zoals ze nu in de northbridges van de chipsets worden gebruikt: b.v. een Canterwood met z'n FSB op '800'MHz ingesteld welke PC2700 geheugen aantreft i.p.v. PC3200 zal dit met 160Mhz laten draaien, dus een 5/4 v.d. FSB (en 3/2 in het geval van PC2100 en 1/1 in het geval van PC3200).
Ik weet alleen niet precies waar die 200MHz vandaan komt, lijkt wel een soort base frequency of zo (zal eens zien of ik daar wat meer over kan vinden, of misschien weet iemand anders het wel
[edit]
Die 200MHz lijkt idd erg op een soort van base frequency; AMD noemt 't de Reference Clock, Core Clock en/of Feedback Clock. Deze wordt gegenereerd door de PLL die in de CPU zelf zit. Waarschijnlijk wordt hij als referentie voor van alles gebruikt inclusief de HyperTransport links.
Abbadon wijzigde dit bericht 26-06-2003 19:00 (13%)
Wat te klagen? Je mag me er altijd via mail of MSN op doorzagen :P
specs e.d.
quote:Aham brahmasmi schreef op 26 June 2003 @ 17:01:
Zouden er niet ook mobo's komen die zowel DDR als DDR-II ondersteunen? Er bestaan toch ook mobo's die SDR+DDR reepjes lusten? Dan zou je dus wel een A64 met DDR memcontroller in zo'n 'overgangsmobo' kunnen steken als de pincount van de A64 met DDR-II memcontroller tenminste niet anders is.
Nee dat kan niet want dan moet de Athlon 64 over een mem controller beschikken die zowel DDR als DDRII ondersteunt en dat zie ik AMD niet direct doen.
Zou die 200MHz niet de HT link kunnen zijn? Die werkt op 200MHz QDR (= 800MHz)quote:Abbadon schreef op 26 June 2003 @ 17:23:
[...]
Nou, volgens mij heeft de cpu zelf wél een vaste multiplier en is deze gebasseerd op 200MHz. Die andere multipliers die betrekking hebben op de geheugensnelheid zou je kunnen vergelijken met de a-sync verhoudingen/multipliers zoals ze nu in de northbridges van de chipsets worden gebruikt: b.v. een Canterwood met z'n FSB op '800'MHz ingesteld welke PC2700 geheugen aantreft i.p.v. PC3200 zal dit met 160Mhz laten draaien, dus een 5/4 v.d. FSB (en 3/2 in het geval van PC2100 en 1/1 in het geval van PC3200).
Ik weet alleen niet precies waar die 200MHz vandaan komt, lijkt wel een soort base frequency of zo (zal eens zien of ik daar wat meer over kan vinden, of misschien weet iemand anders het wel)
Hacku wijzigde dit bericht 26-06-2003 18:49 (47%)
I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !
Zie m'n editquote:Hacku schreef op 26 juni 2003 @ 18:48:
Zou die 200MHz niet de HT link kunnen zijn? Die werkt op 200MHz QDR (= 800MHz)
specs e.d.
I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !
quote:Hacku schreef op 26 June 2003 @ 19:08:
Wat is PLL?
Nu, het is allesinds mogelijk om die 200MHz te overclocken:
[afbeelding]
dat is volgens mij je mem jah
kijk maar eens die uitleg staat een hoop over fsb enzo
mare schoef hem eens op en kijk wat er met de cpu speed gebeurt enzo
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
quote:Hacku schreef op 26 June 2003 @ 19:08:
Wat is PLL?
Nu, het is allesinds mogelijk om die 200MHz te overclocken:
[afbeelding]
PLL staat voor Phase Locked Loop en door het vergelijken en evt. aanpassen van twee signalen binnen een gesloten loop wordt er een continu signaal gecreëerd waarop de andere signalen/frequenties gebasseerd worden (dingen worden b.v. op alle mobo's en registered DIMM's gebruikt).
Ik heb dat artikel behorende bij die pic onlangs snel doorgenomen, geloof niet dat het daadwerkelijk werkte, dat overclocken. Maar dat die optie er in zit geeft hoop
Overigens vind ik het voor geen donder opschieten, AMD's nieuwste spul: paar maand geleden hele heisa (intro) maar het aanbod (mobo's, cpu's) is nog armzalig
specs e.d.
Reg. datum: 24 augustus 2001
De Asus SK8N Nforce 3 Pro 150 bord komt volgende week uit volgens AMDZone.com, zij moesten op verzoek van Asus hun preview off line halen tot de launch volgende week. Zij hebben zelfs al overkloks van de Opteron gemeld, alleen is het nog magertjes, slechts 200Mhz van 1,6 naar 1,8Ghz. De indruk bestaat dat het niet aan de processor ligt maar iets anders. Onderzoek is nog gaande. Oh ja er schijnt nog steeds AGP problemen te zijn ??? Weet niet, maar 't wordt wel spannend volgende week, ik hoop dat AMD tegelijkertijd ook de 2GHz Opteron lanceert.quote:Femme schreef op 26 juni 2003 @ 00:31:
Ik denk eerder dat nVidia hier het probleem is, die willen nog wel eens iets aankondigen wat niet direct leverbaar is.
De 24x werkt gewoon op een single bord (zie de test van AMD Zone). De nForce3 moet in principe ook op dual borden gebruikt kunnen worden.
CPU worden getuned geoptimaliseerd voor weer een snellere stepping door bepaalde eigenschappen van silicium gaat dat volgens een bepaalde werkwijze die dus bekend is en nogal wat ervaring in zit.
SOI heeft andere eigenschappen en Optimaliseren gaat hierdoor anders is dus nieuw en moeten dus van de grond af beginnen en is dus geen routine klus.
IBM heeft dit dus wel onder de knie en helpt hiermee AMD uit.
'n Technische tegenvaller dus.
Opteron zal dus niet zomaar schalen totdat deze problemen zijn verholpen.
iig dat had ik ergens gelezen.
dacht bij een AMD interview?
GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi
Reden: Abbadon in "Dit graag lezen eer je post :)"
Zet dan ook de tag [Discussie] achter de topic naam, like: De AMD Hammer, deel 2 [discussie]
specs e.d.
Pagina: 1 2 3 4 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 last
Dit topic is gesloten.