Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Boss schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 16:36:
[...]

Dat geloof ik ook al. Alleen (zie post van mij hier ver boven) verbaasde ik me erover dat op grote evenementen (Trance Energy bijvoorbeeld) ik het vaak ook heel erg goed vind gaan.

Kan me voorstellen dat een LJ de muziek redelijk kent.. maar soms... een DJ die het eerste nummer van zn set draait en daarbij een beetje improviseerd met de knoppen: zie je toch vaak dat het licht heel strak volgt. Nu kan je veel dingen wel aanhoren komen, lukt mij met het beetje muzikale scholing en ervaring dat ik heb ook aardig.

Maar hoe kan een LJ inspelen op 'verassingen' die echt niet te voorspellen zijn? Heeft de DJ een communicatielijntje naar de LJ of heeft de DJ misschien zelfs een eigen effecten knopje wat een bepaald signaal naar de lichttafel geeft? Zoiets zat ik namelijk aan te denken.

Het was voor mij een groot deel gevoel. Ook onverwachte dingen.
En een lijntje kan, maar vaak werkt het niet. Als er een (audio)kanaaltje ergens over is, kan je daar de bas wat hoger zetten en de hoge tonen lager. Bij de MA-tafels kan je audio aansluiten.

Maargoed, de echt onverwachte dingen vang je daar niet mee af.

Ander voordeel is, als je in de buurt staat van de DJ. Dan zie je watie doet en kan je daar op inspelen.
(the art of)

Gelukkig is housemuziek ontzettend voorspelbaar :)
Alles gaat in meervouden van 4, 8(meestal) of 16 maten... Je kan gewoon rustig meetellen met de muziek en als het een goede DJ is, dan zal het altijd kloppen.. Stel dat het niet zou kloppen, dan staat het publiek de hele avond net op z'n verkeerde been te dansen ==> niet leuk ==> blijkbaar geen goede DJ :)

Bovendien kan je meestal heel veel zien aan de manier waarop een DJ achter z'n tafel staat. Staat ie erg naar z'n mengtafel te kijken en met handen op draaiknoppen ==> gekke EQ acties. Staat ie naar z'n mengtafel te kijken EN naar z'n koptelefoon te luisteren zonder dat hij eerst een plaat gesynct heeft ==> sampler-grapjes. Staat ie een plaat te syncen => bij de volgende set met maten zal hij de volgende plaat instarten. etc. etc.

Een audio-lijntje van het mengpaneel naar de lichttafel werkt helaas meestal voor geen meter. Vanaf het moment dat de lichttafel het geluid registreert, duurt het eerst nog enkele milisec. voordat hij de cue triggert, dan nog enkele ms voordat het signaal bij de spots is, en dan soms zelfs 1/10 tot 1/4 sec voordat de spot daadwerkelijk reageert. ==> altijd te laat. Als je zelf goed cue-ed dan cue je al je changes VOORDAT het daadwerkelijk te horen is. Dat is het verschil tussen een goede house-LJ zijn, of gewoon zo'n standaard "drukker" die alles op de 2 cueed.

* Illusion has been there, done that and GoT the T-shirt :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Zoals ik al zei deed ik dat wel eens met een audiolijntje. Vooral als er niets te doen was en er was tijd over.. even proberen. Soms werkte het goed, maar vaak was het niks.
Als het tegenzit wordt het een kijkshop-disco.. niet echt denderend.

Wat wel altijd goed werkte: Zo'n "cue-learn" knop (geen idee wat er stond). Gewoon meerammen op de maat van de muziek en je hebt een basis. Daar kan je dan op verder. Meestal lukte het me wel om een beat een minuutje of 3 strak te houden voordat ik er echt weer op moest letten.
Je bedoeld waarschijnlijk een "beat phase" knop, nietwaar?

Er zijn op dit moment DJ mixer's die idd allerlei randapparatuur kunnen aansturen via MIDI.
Prachtig spul allemaal (bv. Pioneer DJM 1000).
Dit kan dus ook een lichttafel zijn of een pc met videosoftware.
Op zich een mooi systeem maar ik ben geen voorstander . . .
Een DJ zorgt voor de muziek en moet zich niet met de rest bemoeien.

Nu spreek ik mezelf eigenlijk ook weer tegen . . . ik doe soms geluid en beeld tegelijk! :+

Groeten

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

(the art of)

Waarschijnlijk bedoelt mrsleeves een knop op de lichttafel zelf. Meestal staat er iets bij in de trand van "tap twice for speed"(Avolites) of "learn" (MAlighting). Je tapt twee keer strak op de maat om de snelheid in te stellen, en daarna 1 keer op het goede moment op de GO om hem te syncen. Werkt redelijk goed, mits het publiek niet al te kritisch (nuchter) is.

quote:
Illusion schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:02:
Waarschijnlijk bedoelt mrsleeves een knop op de lichttafel zelf. Meestal staat er iets bij in de trand van "tap twice for speed"(Avolites) of "learn" (MAlighting). Je tapt twee keer strak op de maat om de snelheid in te stellen, en daarna 1 keer op het goede moment op de GO om hem te syncen. Werkt redelijk goed, mits het publiek niet al te kritisch (nuchter) is.

Yep.. (hee, het is voor mij lang geleden :/ ;) )
Ik bedoel dus de learn-knop op de MA (ook leuk bij scancommander)..
Maar meestal drukte ik niet twee keer, maar 10/15 keer om het ritme heel goed over te nemen.
Het poppodium waar ik werkte was gewoon nummers draaien (dus geen constante beat).
Als je het goed doet (en dat kon ik :7 ), dan hou je het rustig 3 minuten vol. Helemaal aan het eind van het nummer raakt ie dan uit de maat, maar dan wordt het volgende nummer al gestart en ben je alweer wat anders aan het doen.
(the art of)

tsjah.. leuk geprobeerd, vaker tikken. Maar de tafel rekent alleen het tijdsverschil tussen de laatste twee taps uit. Je zou eventueel zelf naar het display kunnen kijken, de laatste 10tijden onthouden en daar het gemiddelde van instellen, maar ikzelf tap meestal gewoon goed (als ik het uberhaupt al gebruik) :)

quote:
Illusion schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:46:
tsjah.. leuk geprobeerd, vaker tikken. Maar de tafel rekent alleen het tijdsverschil tussen de laatste twee taps uit. Je zou eventueel zelf naar het display kunnen kijken, de laatste 10tijden onthouden en daar het gemiddelde van instellen, maar ikzelf tap meestal gewoon goed (als ik het uberhaupt al gebruik) :)
Ja klopt, maar meestal zit je met tappen de eerste keren niet goed genoeg om het een paar minuten vol te houden.
Omnia Mutantur, Nihil Interit

quote:
Illusion schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:46:
Hmmm, is dat echt zo? Ik las juist over verschillende kloontafels dat ze wel de laatste x keer gebruikten.

101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file

(the art of)

nope.. 90%van de tafels die ik ken gebruikt gewoon 2 taps, sommige beatcounters (voor DJs die zelf geen gevoel voor tempo hebben) gebruiken wel 4 taps, maarjah die zitten dan weer niet in lichttafels dus....

Ik zal het nog sterker vertellen een WholehogII (zo'n beetje de "moeder" van ALLE moderne bewegend-lichttafels) heeft niet eens een zo'n tapfunctie. Maar met de macro/scripting taal die erin zit, is het echter wel mogelijk om een macro te schrijven die intelligent het tempo aanpast door bij elke tap te kijken of de cue er op voor of achterloopt, en daar dan weer de snelheid aan aan te passen :)

Ach ik ben eigenlijk niet zo'n disco-mens,
misschien tijd voor een "how 2 become a serious theatre or rock&roll LD"-topic?? :)

quote:
Illusion schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:02:

Ja dat bedoelde ik ook . . . had iets duidelijker moeten zijn. 8)7
Ik vind persoonlijk dat het wel aardig werkt voor ong. 1 min.
Soms zet ik gewoon mijn tafel in de BPM stand, werkt beter.
Zeker bij dancemuziek.

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

*schop*

goed... hier een nieuwbakken LJ (wannabe in opleiding) :)

Vanavond m'n eerste officiele werkdag gehad (had daarvoor ruim een jaar horeca gedaan in dezelfde tent, zelfde als waar MR_WAZOO werkt), en meteen voor een van de 3 bandjes op de avond geknipperd op de pearl, in het begin met knikkende knietjes, maar gelukkig nog wat leuks uit weten te krijgen

"The only thing we can decide is what we want to do with the time that has been given to us."

"t bedrijf waar ik momenteel voor klus is nu aan 't kijken naar een GrandMA micro, iemand wat ervaring met deze console?

Canon Digital EOS 20d |BG-E2 grip + E1 Handstrap | Tamron 28-75 f/2.8 | Sigma 10-22 | Speedlite 580ex | pd7x (40 gbyte) | Manfrotto 648b monopod | Canon 70-200L f/2.8 USM | WHISHLIST: Goed statief

quote:
Chiron schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 03:37:
*schop*

goed... hier een nieuwbakken LJ (wannabe in opleiding) :)

Vanavond m'n eerste officiele werkdag gehad (had daarvoor ruim een jaar horeca gedaan in dezelfde tent, zelfde als waar MR_WAZOO werkt), en meteen voor een van de 3 bandjes op de avond geknipperd op de pearl, in het begin met knikkende knietjes, maar gelukkig nog wat leuks uit weten te krijgen
Chiron, ik dacht altijd dat jij draaide? Dus toch maar van DJ tot LJ overgestapt, of ben je van plan beide te doen?

Pounding techno music!

Mwa dj'en gaat ook nog steeds door hoor :)

Ik heb nu ruim een jaar achter de bar gewerkt, en dat was ondertussen ook al geen uitdaging meer... samen met MR_WAZOO had ik voordat we in P60 werkten al wat ervaring met licht en geluid omdat we het lokale jongerencentrum hier op poten gezet hebben, en tja 't bloed kruipt waar het niet gaan kan ;)

Wat dat betreft kan ik mijn ervaring als dj natuurlijk mooi gebruiken als ik achter de lichttafel sta, heb een aardig gevoel voor ritme, timing en muziek dankzij het draaien.

"The only thing we can decide is what we want to do with the time that has been given to us."

quote:
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 10:48:
"t bedrijf waar ik momenteel voor klus is nu aan 't kijken naar een GrandMA micro, iemand wat ervaring met deze console?

Wel met andere MA's en heb van de normale GrandMA wel hele demo's gehad van de man die mede-ontwerper was van dat ding. Ik vond het altijd wel mooie speeltjes in ieder geval.

Maar het gaat ook om wat je ermee gaat doen..
Wat voor ons het belangrijkst is het de mogelijkheid makkelijk live in te kunnen grijpen, zo hebben we ook al naar een WholeFrog gekeken, maar de unlimited fixtures van de GrandMa spreken ons wat meer aan (itt de 24 max van de frog). Ook heeft die micro een DMX in zodat je met een losse fadertafel functies kan triggeren op de grandma en los je parren kunt sturen.
Frog 2 lijkt me ook een goeie kandidaat al is die nog wel een hele stap duurder.

Canon Digital EOS 20d |BG-E2 grip + E1 Handstrap | Tamron 28-75 f/2.8 | Sigma 10-22 | Speedlite 580ex | pd7x (40 gbyte) | Manfrotto 648b monopod | Canon 70-200L f/2.8 USM | WHISHLIST: Goed statief

Lichtnicht

Erik: bij het zoeken naar een WholeFrog kom ik vrij weinig tegen (zeg maar niks). Bedoel je soms de Zero88 BullFrog?

Ik heb sinds een maandje of 2 bij mij op het werk een FatFrog staan, het kleinere broertje ervan (24/48 generic channels, 12 fixtures, 12 Submasters) en het zijn wel erg fijne tafels moet ik zeggen. Ik had redelijk weinig Zero88 ervaring (beetje Lightmaster XLS, maar daar alleen de basic dingen) en de combinatie manual+PhantomFrog (allle Frog talfels op de PC) had ik em vrij snel onder de knie. Ook om live in te grijpen is het een hele fijne tafel, zeker bij de fixtures. Een heel fijn iets zijn de zogenoemde Palletes, waar je al basic standjes op kan slaan in de categorieën colour, position en beamshape. Die laatste heeft 1 nadeel, je kan niet bijvoorbeeld prism en gobo los programmeren, dus als je je gobo veranderd veranderd je prism ook naar de waarde die daarbij geprogrammeerd is. Echter aan het einde van de zomer (althans, dat is de verwachting) komt er een nieuwe firmware, waarbij dit een van de punten is waar serieus naar gekeken word. Dar brengt me weer op een ander punt, namelijk:

De geweldige backup van Zero88, op www.frogsupport.com kan je eigenlijk terecht met al je vragen/opmerkingen etc etc en er word over het algemeen binnen een paar uur op gereageerd.

Als je meer vragen hebt, stel ze gerust

quote:
Spotter schreef op maandag 18 april 2005 @ 11:59:
Erik: bij het zoeken naar een WholeFrog kom ik vrij weinig tegen (zeg maar niks). Bedoel je soms de Zero88 BullFrog?
Ik las eigenlijk WholeHog.. zie nu pas dat er wat anders staat..
Ik kan niet anders dan het volledig eens zijn met meneer Spotter boven mij ;)

Ik werk inmiddels al een dikke 2 jaar met deze tafel (we hebben er 2) en het is een heel mooi ding, al loop ik zo onderhand ook al bijna tegen de grenzen van de FatFrog aan.
(Het ergste zijn die 3,5" diskette's die geregeld 'overlijden' als ze iets te dicht langs de speakers ofzo liggen.)

Persoonlijk hoop ik dat de baas een Frog 2 gaat kopen, maar ik ben bang dat het een BullFrog wordt als de baas daadwerkelijk geld erin wil steken.

Flard wijzigde dit bericht 18-04-2005 12:37 (4%)

Freelance Lichtman, Cola addict, Ingenieur Informatica, .NET/Navision Programmeur, Organisator Meldersnet LANs

'k bedoelde ook de Bullfrog :) maar jah, een wholehog zou ook leuk zijn ;)

Maar goed, Bullfrog kost rond de 7k, GrandMA micro ook, de Frog 2 gaat 10k kosten voor zover ik weet, met de fatfrog heb ik zelf ook al wat ervaring. Probleem is dat de MA 24/6 die we nu gebruiken gewoon niet lekker is met intelligent licht.

quote:
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 18 april 2005 @ 12:59:
'k bedoelde ook de Bullfrog :) maar jah, een wholehog zou ook leuk zijn ;)

Maar goed, Bullfrog kost rond de 7k, GrandMA micro ook, de Frog 2 gaat 10k kosten voor zover ik weet, met de fatfrog heb ik zelf ook al wat ervaring. Probleem is dat de MA 24/6 die we nu gebruiken gewoon niet lekker is met intelligent licht.
Dan kan je er ook een ScanCommandar naastzetten. Heb met die twee tafels een aantal jaar gewerkt.
Tsja, das ook niet echt meer een recent aparaat

quote:
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:09:
Tsja, das ook niet echt meer een recent aparaat

Euh.. nee, niet echt.. :X

Vast wel lekker goedkoop nu; kan je meer intelligente lampjes kopen.. :)
Maare, die Micro gaat naast die LightCommander draaien ofzo?
Maar de MA24/6 is wel de beste tafel ooit gemaakt! :D

Maar inderdaad... als je al te weinig fixtures hebt op een BullFrog dan zal een MA24/6 daar niet echt bij helpen, en zelfs een scancommander kan dan beperkt helpen.
Maar goed, als je veel fixtures hebt, dan denk ook dat je gewoon een vette tafel nodig hebt, en dat je dan niet moet zeiken (NOFI) over de prijs. Het is het een of ander, en je zult dus ergens een compromis moeten maken.

Ik zou zelf wel altijd proberen te blijven in de range tafels die je al hebt, zodat het voor alle operators het snelste te leren is. Als je al een FatFrog hebt is het natuurlijk slim om een BullFrog aan te schaffen, want daar kan iedereen dan 'instant' mee werken (en je kunt zelfs alle fixture-files e.d. gebruiken).

Maarre... die grandMA micro, is dat de grandMA light?
Ziet er wel uit als een geinig tafeltje, alleen iets te weinig schuifjes voor mij ben ik bang voor een beetje live-show.
Misschien als je (heel) vaak met dezelfde show dat dit makkelijk is omdat je alles van te voren moet (?) inprogrammeren, maar anders lijkt mij een BullFrog wel wat handiger omdat je daar op de plaats van de klus zelf nog veel live kunt aanpassen, en zelfs een complete show nog ter plekke kunt programmeren.

Maar goed, ik heb dus helemaal geen ervaring met de grandMA

Freelance Lichtman, Cola addict, Ingenieur Informatica, .NET/Navision Programmeur, Organisator Meldersnet LANs

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws