*Dwergpop rulez!!
En de uitzending is nog niet bekend, ik heb de band al wel gezien en t is errug goed!!
quote:Op dinsdag 19 februari 2002 20:03 schreef Illusion het volgende:
Ik ben blij omdat het me heel veel tijd en geld had gekost voor en apparaat dat zo verouderd was geweest (groot, zwaar, weinig functies) dat ik er nou niets meer mee zou kunnen (of willen) doen.
De 8 kanaals versie van jou is trouwens een hele andere dan die waar ik het over heb
dat weet ik, ik heb het desbetreffende boek ook namelijk...
ik ben zelf inmiddels verslaafd aan 2 systemen, namelijk
0-10V en DMX512
daarbij moet ik zeggen dat ik martin nou niet echt je van het vind en t liets werk met van die moving heads enzo..
maar ik heb nog maar zo een klein stukje van de lichttechniek meegemaakt, en ik moet er nog zoveel van leren, en heb nog steeds de juiste plek niet gevonden
dus mocht iemand mij blij kunnen maken, doe het vooral, licht is mijn lust en mijn leven
stiekum toch een beetje 1337 ;) | bezoek ook eens www.mrwazoo.nl
quote:Op vrijdag 22 februari 2002 18:59 schreef Illusion het volgende:
Ik heb zojuist gehoord dat ik licht ga doen in een van de hallen van Trinty (www.trinitytechno.nl)
Maar... het enige wat ik weet is dat het in de bloemenveilinghallen is. Weten jullie of die hallen groot zijn, of dat ze toch een soort indeling gfaan maken in kleinere hokjes ofzo?
hhmmzz... techno!
kan je geen vrijkaarten regelen?
anyway help deze gozer is ff LJ's
Chill... neem een biertje ofzo
Jumbo, ben je nog hier? heb je al meer info betreffende je feest(je) waar je bezig gaat?
Misschien kunnen we je dan helpen!
A.k.a. basjes
quote:Op vrijdag 22 februari 2002 18:59 schreef Illusion het volgende:
Ik heb zojuist gehoord dat ik licht ga doen in een van de hallen van Trinty (www.trinitytechno.nl)
Maar... het enige wat ik weet is dat het in de bloemenveilinghallen is. Weten jullie of die hallen groot zijn, of dat ze toch een soort indeling gfaan maken in kleinere hokjes ofzo?
Illusion: Waar haal je meestal je aparatuur vandaan?
Misschien kan ik je hiermee helpen? Laat me maar weten.
A.k.a. basjes
Apparatuur is al geregeld, ik doe het licht in opdracht (maar wel zelfstandig!!) van een groter bedrijf dat de apparatuur al heeft. Vroeg me alleen af hoe het eruit gaat zien zodat ik een lichtplan kaan gaan maken (heeft geen haast:) )
edit: nee ik kan geen vrijkaarten regelen
edit2:
)
edit2:
Tsja, meer systemen zijn er ook niet he (op ethernet en rs485 na danquote:ik ben zelf inmiddels verslaafd aan 2 systemen, namelijk 0-10V en DMX512
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
je hebt ook nog systemen zoals daar zijn het oude martin systeem en elk willekeurig zelfbouwsysteemquote:Op zondag 24 februari 2002 03:12 schreef Illusion het volgende:
Apparatuur is al geregeld, ik doe het licht in opdracht (maar wel zelfstandig!!) van een groter bedrijf dat de apparatuur al heeft. Vroeg me alleen af hoe het eruit gaat zien zodat ik een lichtplan kaan gaan maken (heeft geen haast:) )
edit2:
[..]
Tsja, meer systemen zijn er ook niet he (op ethernet en rs485 na dan)
quote:Op zondag 24 februari 2002 17:43 schreef MR_WAZOO het volgende:
[..]
je hebt ook nog systemen zoals daar zijn het oude martin systeem en elk willekeurig zelfbouwsysteem
jah, maar martin is een soort van RS45, en de meeste zelfbouw-systemen zijn 0-10V dus......
natuurlijk zijn er wel een aantal fabrikant-specifieke protocollen, neem bijv LWR (LightWaveResearch)van High-End, maar die protocollen zijn niet universeel genoeg om goed cross-fabrikant gebruikt te kunnen worden. En in mijn ogen dus niet van belang (beetje kortzichtig misschien
edit: laatste zin toegevoegd
Reg. datum: 21 juni 2000
vroeger toen 0-10v nog de standaard was, hadden alle grote fabrikanten een eigen protocol, omdat je nou eenmaal scan's/mh niet met 0-10v wilt gaan aansturen (of je bent gek op veel kabels trekken). Nu DMX de standaard is hoeven die eigen protocolen niet meer omdat alles dmx lult. Er zijn nog wel merken met eigen protocolen maar dat zijn vaak de oudere bakken (denk bij hes aan de oudere cyberlight's).
om nou alle protocolen op te noemen, beetje veel werk het komt op 2 type's neer; analoog en digitaal.
om nou alle protocolen op te noemen, beetje veel werk het komt op 2 type's neer; analoog en digitaal.
de meeste fabrikanten hebben nogal wat apparatuur die een beetje in de overgangsfase zit. zoals bijv de cyberlight, die heeft idd ondersteuning voor LWR en DMX. Dit is natuurlijk gewoon gedaan wegens compatibiliteits-redenen, maar is soms wel verwarrend.
Ik word soms op een klus geroepen omdat bijv. cybers, of martin-meuk (niet dat martin in het algemeen meuk is, maar het lowbudget gedeelte soms wel) het niet doen. Dan is het meestal een kwestie van even het goede protocol selecteren. (het DMX-adres lukt iedereen wel, behalve bij Cybers)
Ik word soms op een klus geroepen omdat bijv. cybers, of martin-meuk (niet dat martin in het algemeen meuk is, maar het lowbudget gedeelte soms wel) het niet doen. Dan is het meestal een kwestie van even het goede protocol selecteren. (het DMX-adres lukt iedereen wel, behalve bij Cybers)
die personality dipswitche's zijn een pain in de aars 
wat is het bij de huidige generatie toch makkelijk, mooit lcd schermpje enter toets en 2 pijltjes en je hebt het zo voor elkaar tegenover het gehannes met die dipswitches.
wat is het bij de huidige generatie toch makkelijk, mooit lcd schermpje enter toets en 2 pijltjes en je hebt het zo voor elkaar tegenover het gehannes met die dipswitches.
idd LCD is wel handig MAAR stel dat je je apparatuur regelmatig los verhuurd ofzo, maar ook regelmatig in een vaste opstelling gebruikt, dan is DIPpen wel zo handig. Het materiaal komt terug, je weet uit je hoofd de dipping (DMX-adressen+dipping op een lijst) en personality weet je echt uit je hoofd, dan kan je veel sneller alle apparatuur weer terugzetten op waar en hoe het hoort, zonder verborgen menu-opties.
Ik heb me laatst het hoofd gebroken over een paar Coeff performance moving-headjes die een nogal vreemd menu hadden. en dat was wel even zoeken voordat ik had gevonden wat ik hebben wou, terwijl ik bij cybers gewoon uit mijn hoofd weet: All-OFF, 7 ON ==> DMX-protocol met 20CH en no-blink-dimming, oftewel ideaal voor bijv housepartys. Zelfs het DMX-adres zetten is ook best te doen, alleen moet je binair denken, en dan is de least-significant bit 20 (000=DMX0, 001=DMX21, 010=DMX41, 011=DMX61 enz...)
Ik heb me laatst het hoofd gebroken over een paar Coeff performance moving-headjes die een nogal vreemd menu hadden. en dat was wel even zoeken voordat ik had gevonden wat ik hebben wou, terwijl ik bij cybers gewoon uit mijn hoofd weet: All-OFF, 7 ON ==> DMX-protocol met 20CH en no-blink-dimming, oftewel ideaal voor bijv housepartys. Zelfs het DMX-adres zetten is ook best te doen, alleen moet je binair denken, en dan is de least-significant bit 20 (000=DMX0, 001=DMX21, 010=DMX41, 011=DMX61 enz...)
persoonlijk hou ik meer van de grafische menu's op lcd's dan de ontelbare combinaties met dipswitche's. Ben ook wel op vele opzichten makkelijk uit gevallen bij het adresseren van de koppen.
Zelf gebruik ik in de menu's van de fixture's ook bijna niets meer dan adressering, het enigste wat ook nog naast het adreseren gebeurt is pan/tilt invert, maar bij een beetje tafel gaat dat ook remote op te tafel zelf.
Ik heb ook niet echt verdiept in die verschillende functies van de cyberlight die in te stellen zijn bij de dipswitche's als ik ze in mode 2 op dmx kan draaien en het goede adresje kan meegeven ben ik al lang blij. Gewoon simpel elke x 20 kanaaltjes erbij tellen.
Moet ook zeggen dat ik niet vaak met cyberlight's werk, je komt ze ook niet meer zo vaak tegen, het is nou vort allemaal moving heads.
Zelf gebruik ik in de menu's van de fixture's ook bijna niets meer dan adressering, het enigste wat ook nog naast het adreseren gebeurt is pan/tilt invert, maar bij een beetje tafel gaat dat ook remote op te tafel zelf.
Ik heb ook niet echt verdiept in die verschillende functies van de cyberlight die in te stellen zijn bij de dipswitche's als ik ze in mode 2 op dmx kan draaien en het goede adresje kan meegeven ben ik al lang blij. Gewoon simpel elke x 20 kanaaltjes erbij tellen.
Moet ook zeggen dat ik niet vaak met cyberlight's werk, je komt ze ook niet meer zo vaak tegen, het is nou vort allemaal moving heads.
Ik werk nog regelmatig met cybers, en ze worden ook nog vrij vaak gebruikt in de house/techno/trance wereld, omdat ze gewoon een stuk sneller zijn dan Moving Heads, en toch een gigantische lichtopbrengst hebben. Ze zijn zeer geschikt om "muurtjes" me te bouwen, ideaal voor bijv achter een DJ.
Zelf gebruik ik ook al die functies niet, maar als het verhuurd word en een of andere gek heeft die functies wel gebruikt/veranderd, dan moet ik zoeken om ze terug te vinden. En niet alle fabrikanten hebben een even-duidelijk menu
PS. vinden jullie het ook zo stil in dit topic???
quote:Op maandag 25 februari 2002 18:28 schreef stiena het volgende:
...
Zelf gebruik ik in de menu's van de fixture's ook bijna niets meer dan adressering.
...
Zelf gebruik ik ook al die functies niet, maar als het verhuurd word en een of andere gek heeft die functies wel gebruikt/veranderd, dan moet ik zoeken om ze terug te vinden. En niet alle fabrikanten hebben een even-duidelijk menu
PS. vinden jullie het ook zo stil in dit topic???
je komt ze nog wel tegen op de grotere festival's en idd bij trance/dance evenmenten, maar inde 'feesttenten' branche kom je ze niet meer zo vaak tegen als voorheen, ze zijn een beetje onhandelbaar geworden vanwege de grootte van zo'n beest. In een feesttent komt zo'n cyber ook niet gauw tot z'n doel omdat ie vaak wat laag hangt, daar kan je dan ook beter wat veel handelbare kleinere koppen voor neerhangen, die minder ruimte nodig hebben, ligter zijn en vaak ook nog goedkoper als cyber's 
Maar ontkennen kan je het niet, de cyber gaat nu meer dan 10jaar mee en is nog steeds 'the king' onder de scan's. Hij zijn dan ook magnefieke bakken. Alleen de vroegere versie's beginnen wat ouderdoms kwaaltjes te vertonen.
Het is idd niet echt levendig hiero
Maar ontkennen kan je het niet, de cyber gaat nu meer dan 10jaar mee en is nog steeds 'the king' onder de scan's. Hij zijn dan ook magnefieke bakken. Alleen de vroegere versie's beginnen wat ouderdoms kwaaltjes te vertonen.
Het is idd niet echt levendig hiero
quote:Op zaterdag 23 februari 2002 22:36 schreef zuigzoen het volgende:
Jumbo, ben je nog hier? heb je al meer info betreffende je feest(je) waar je bezig gaat?
(als iemand nog facatures open heeft staan... ik ben leergierig
ik had het over illusion aangezien er gewoon overheen gelult werd vond ik een beetje jammer...
btw. hoe bouw je zo'n lichtplan op eik?
Chill... neem een biertje ofzo
hoe je een lichtplan bouwt???
ligt ontzettend aan de grootte van het evenement...
Stel dat ik voor een bandje in zo'n standaard feesttent (15 bij 50 meter ofzo) het licht moet doen, dan is het gewoon heel simpel, achter de backline komt gewoon een truss, waar we een knik in maken, zodat hij de puntvorm van de tent aanneemt, en dat hangen we gewoon vol met licht. Simple as that..
Voor de kleinere houseparty's is het alleen moeilijker, daar wordt namelijk een carre gebouwd, of nog liever we gaan vliegen
, maar dan moet je al je bewegend licht goed uitdenken. Hoe heeft het het meeste effect, hoe groot is het bereik, Is er genoeg stroom, wat programmeert het handigste, enz....
Gewoon weten waar je mee bezig bent, en dan komt het wel goed. (zolang je niet de TMF-Awards gaat uitlichten
)
Ow en Jumbo, vacatures is met een V en niet een F
ligt ontzettend aan de grootte van het evenement...
Stel dat ik voor een bandje in zo'n standaard feesttent (15 bij 50 meter ofzo) het licht moet doen, dan is het gewoon heel simpel, achter de backline komt gewoon een truss, waar we een knik in maken, zodat hij de puntvorm van de tent aanneemt, en dat hangen we gewoon vol met licht. Simple as that..
Voor de kleinere houseparty's is het alleen moeilijker, daar wordt namelijk een carre gebouwd, of nog liever we gaan vliegen
Gewoon weten waar je mee bezig bent, en dan komt het wel goed. (zolang je niet de TMF-Awards gaat uitlichten
Ow en Jumbo, vacatures is met een V en niet een F
en 3d denken, dus alles scheef hangen en in verschillende lagen> met rig maak je het uiteindelijk echt vet 
Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?
anders eens de test versie van wysiwyg gebruiken... beetje mee spelen.
Probeer rekening te houden dat je er wel wat mee moet kunnen:: je kan wel een prachtig lichtplan hebben, maar als je er maar 1 of 2 plaatjes mee kan maken heb je er geen donder aan als het feest langer duurt dan een half uur...
Ikzelf zit eigenlijk al te programmeren als ik een lichtplan maak:: heb bewegingen en kleuren al in mn kop zitten...
Ikzelf zit eigenlijk al te programmeren als ik een lichtplan maak:: heb bewegingen en kleuren al in mn kop zitten...
*Dwergpop rulez!!
ik heb een lichtplan voor een feest in ons jongerencentrum ontworpen
podium is gewoon statisch licht voor de dj, kleur oranje, gewoon omdat dat lekker makkelijk is
in de zaal heb ik 8x par op me ene lichtcontr0oller en 8 x par op me andere controller..
2 scans hangen ook in de zaal, verder een paddestoel, rookmachine, veel blacklight, en een Galaxy bol
de stijl van t feest is jaren 70, ofwel, er is niet echt een lichtontwerp maar dat komt omdat heel de installatie nog is opgebouwd als in, hier heb je een berg verlengsnoer en lichteffecten > ALS t maar werkt straks...
tis dan ook de bedoeling dat ik heel de zooi over een tijdje afbreek en t een vaste constructie word..
podium is gewoon statisch licht voor de dj, kleur oranje, gewoon omdat dat lekker makkelijk is
in de zaal heb ik 8x par op me ene lichtcontr0oller en 8 x par op me andere controller..
2 scans hangen ook in de zaal, verder een paddestoel, rookmachine, veel blacklight, en een Galaxy bol
de stijl van t feest is jaren 70, ofwel, er is niet echt een lichtontwerp maar dat komt omdat heel de installatie nog is opgebouwd als in, hier heb je een berg verlengsnoer en lichteffecten > ALS t maar werkt straks...
tis dan ook de bedoeling dat ik heel de zooi over een tijdje afbreek en t een vaste constructie word..
Net terug van een paar dagen hardverdiende vakantie (in Bolsward)
Tsja symmetrisch is meestal best mooi, maar zo gewoontjes. Heb je wel eens een echt GOED a-symmetrisch lichtplan gezien? Dat ziet er zoveel mooier uit dan een perfect symmetrisch lichtplan. Gewoon de extra dimensie die je krijgt door eens niet exact hetzelfde links en recht te zien.
Bijv. als een band een leadzanger heeft die niet in het midden v.het podium staat, en een gitarist die veel soleert die ook niet in het midden staat, dan is een beetje asymmetrie in het plan erg mooi. Mits je genoeg symmetrische dingen hebt om het totaalbeeld strak te houden
MR_WAZOO:
Ik doe morgen een jaren 70/80 disco voor ca 1000 man en doe dat soort dingen wel vaker. Mocht je nog advies voor kleuren ofzo nodig hebben, dan laat je het maar weten
quote:Op dinsdag 26 februari 2002 15:25 schreef stiena het volgende:
en symetrisch denken, dat vind ik nog altijd het mooist
Tsja symmetrisch is meestal best mooi, maar zo gewoontjes. Heb je wel eens een echt GOED a-symmetrisch lichtplan gezien? Dat ziet er zoveel mooier uit dan een perfect symmetrisch lichtplan. Gewoon de extra dimensie die je krijgt door eens niet exact hetzelfde links en recht te zien.
Bijv. als een band een leadzanger heeft die niet in het midden v.het podium staat, en een gitarist die veel soleert die ook niet in het midden staat, dan is een beetje asymmetrie in het plan erg mooi. Mits je genoeg symmetrische dingen hebt om het totaalbeeld strak te houden
MR_WAZOO:
Ik doe morgen een jaren 70/80 disco voor ca 1000 man en doe dat soort dingen wel vaker. Mocht je nog advies voor kleuren ofzo nodig hebben, dan laat je het maar weten
Kickje +
Even een (semi)advanced programming vraagje.
Stel je hebt 4 (of 6 of 8 of meer) Scans aan de binnenkant van een cirkeltruss hangen zodanig dat ze allemaal bij pan+tilt=50% naar het midden van de vloer onder de truss wijzen.
Nou wil je voor die scans posities maken voor chases ed. Ga je nu voordat je met programmeren (in een MA Scancommander) begint alle Scans qua "DMX-Movement" zodanig instellen dat als je de trackbal naar links beweegt ze allemaal op de vloer naar links gaan (uit jouw oogpunt)? Of zet je ze allemaal op dezelfde "DMX-Movement" zodat ze allemaal hetzelfde t.o.v. elkaar doen? (makkelijk om bijv in een keer alle scans een whirl o.i.d. te laten doen.
Ik heb beide manieren wel gebruikt, maar weet neit wat ik nou het handigste vind. Met de ene kan je makkelijk a-symmetrische plaatjes maken, met de ander blijft alles steeds rotatie-symmetrisch en accentueer je de cirkeltruss beter...
PS bij een grotere lichtshow (zit in dit geval met 14 scans) zou ik het wel weten, maar dit is nog net even een grensgeval.
Even een (semi)advanced programming vraagje.
Stel je hebt 4 (of 6 of 8 of meer) Scans aan de binnenkant van een cirkeltruss hangen zodanig dat ze allemaal bij pan+tilt=50% naar het midden van de vloer onder de truss wijzen.
Nou wil je voor die scans posities maken voor chases ed. Ga je nu voordat je met programmeren (in een MA Scancommander) begint alle Scans qua "DMX-Movement" zodanig instellen dat als je de trackbal naar links beweegt ze allemaal op de vloer naar links gaan (uit jouw oogpunt)? Of zet je ze allemaal op dezelfde "DMX-Movement" zodat ze allemaal hetzelfde t.o.v. elkaar doen? (makkelijk om bijv in een keer alle scans een whirl o.i.d. te laten doen.
Ik heb beide manieren wel gebruikt, maar weet neit wat ik nou het handigste vind. Met de ene kan je makkelijk a-symmetrische plaatjes maken, met de ander blijft alles steeds rotatie-symmetrisch en accentueer je de cirkeltruss beter...
PS bij een grotere lichtshow (zit in dit geval met 14 scans) zou ik het wel weten, maar dit is nog net even een grensgeval.
Ik vind het zelf het mooiste om gewoon hun pan tilt instelling te laten zoals die hoort, dan kan zoals je het zelf zecht veel mooiere "swirls" maken, maar het programmeerd geoon makkelijker vind ik, als je alles naar 1 kant wil laten gaan lukt dat ook heus nog wel, maar je "iris" effecten enzo worden zo gewoon veel makkelijker mooi.
*Dwergpop rulez!!