Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-04 17:39
Windows 10 Privacy instellingen.
Over privacy in windows 10 is veel te zeggen, Microsoft zelf zegt hierover (onder Redenen waarom we persoonsgegevens delen, klik op 'meer informatie'):
[...]Uiteindelijk zullen we de toegang krijgen tot persoonsgegevens en deze openbaar maken en behouden met inbegrip van uw content (zoals de content van uw e-mails en andere particuliere communicatie of bestanden in persoonlijke mappen), wanneer we in goed vertrouwen geloven dat dit nodig is om:[...]
Deze tekst is inmiddels in oktober 2015 aangepast naar:
Tenslotte, zullen we de toegang krijgen tot persoonsgegevens, deze openbaar maken en behouden met inbegrip van uw content (zoals de content van uw e-mails in Outlook.com, of bestanden in privé-mappen op OneDrive), wanneer we in goed vertrouwen geloven dat dit noodzakelijk is om:
Daarnaast kunnen ouders (of een partner) een weekly activity report krijgen wat je doet binnen Windows als dit aangeklikt staat. Met deze 'parental software' kan je minimaal het volgende zien:
  • Web browsing - Een complete geschiedenis van alle urls die je bezoekt.
  • Apps & games - Een complete geschiedenis van alle programma's die zijn gestart
  • Screen time - Een compleet overzicht van hoe lang iemand achter een computer heeft gezeten.
Op 28 september 2015 heeft Microsoft gereageerd in een blogpost op de volgende zaken:
  • Safety and Reliability Data
  • Personalization Data
  • Advertising Data We Don’t Collect
Waar Microsoft ons op het hart drukt dat de verzamelde data gebruikt wordt om het product beter te maken en je zelf in controle bent wat er wel/niet gedeeld wordt. En deze data ook daadwerkelijk voor verbeteringen heeft gezorgd.

update:
Inmiddels heeft Microsoft in Oktober 2015 haar privacy statement aangepast om tegemoet te komen aan het kritiek rondom de brede privacy policy. Bijvoorbeeld is de bovenstaande tekst aangepast om te duiden dat dit bijvoorbeeld betrekking heeft tot de bestanden op onedrive. Een completer overzicht van aanpassingen kan hier gevonden worden.

De conclusies die je hieruit kan trekken mag iedereen voor zichzelf bepalen, dit draadje is bedoeld om een overzicht te krijgen van instellingen noodzakelijk om je privacy zo goed als kan te waarborgen in Windows 10.

Inhoudsopgave: ^ Full disk encryptie:
Dit beschermd tegen misbruik van je data bij verlies of diefstal van je laptop of desktop. Bij Windows 10 Pro wordt BitLocker meegeleverd. Niet iedereen vertrouwd Bitlocker door het gesloten karakter en Amerikaanse wetgeving. Mocht je BitLocker niet vertrouwen zijn er ook andere (open source) alternatieven beschikbaar, echter zal BitLocker voldoen voor de meeste mensen.

Met een TPM chip op je moederbord is het erg simpel bitlocker te activeren, hiervoor hoef je enkel te gaan naar:
  • Settings
  • System
  • About
  • Bitlocker settings
Selecteer je schijf, intialiseer en activeer Bitlocker, kies hier ook voor het gebruik van een password tijdens het opstarten.

Mocht je geen TPM chip hebben, dan zul je eerst gpedit.msc moeten starten via het zoekvensterje. Hierna ga je naar:
  • Computer Configuration
  • Administrative Templates
  • Windows Components
  • Bit Locker Drive Encryption
  • Operating System Drives
En vink je op allow bitlocker without compatible TPM (requires a password or a startup key on a USB flash drive) aan, apply en OK, waarna je de eerder genoemde stappen alsnog kan uitvoeren.

^ Lokale of Microsoft account
Tenzij je tijdens je installatie anders hebt opgegeven log je in met een microsoft 'cloud' account op Windows. Dit is niet nodig voor de werking van Windows. Mocht je alsnog een lokale account willen gebruiken kan dit via:
  • Settings
  • Accounts
  • Your account
En kies je voor 'sign in with local account instead'. Hierna hoef je enkel je huidige wachtwoord in te geven, vervolgens te kiezen voor een username, password en het opgeven van een password hint, waarna je na het opnieuw inloggen weer 'gewoon' lokaal zal werken.

^ Wi-Fi Sense:
Je Windows installatie zal automatisch verbinden met open netwerken en als je tijdens het verbinden het aanvinkt wifi wachtwoorden delen met WiFi Sense, een programma om gemakkelijk automatisch WiFI wachtwoorden te delen met je vrienden. Niet iedereen zal zijn netwerk op deze manier willen openstellen.
  • Settings
  • Network & Internet
  • Wi-Fi
  • Manage Wi-Fi settings
Hier zet je 'connect to suggested open hotspots' uit om te voorkomen dat je automatisch met een open netwerk verbindt en 'connect to networks shared by my contacts' om WiFi sense uit te zetten op jouw eigen PC. Helaas stopt dit niet dat gasten je wifi wachtwoord zullen delen zodra deze met het hiervoor bestendige vinkje aan op je WiFI inloggen.

De meeste moderne routers geven de mogelijkheid een 2e SSID in te stellen. Het is verstandig om een gastnetwerk in te stellen, als je hier jouw gast SSID eindigt met de tekst '_optout' zal deze niet in het sense netwerk worden opgenomen.

^ Decentralisatie van Windows update:
Door het installeren van Windows 10 heb je Microsoft het recht gegeven om Windows updates via een p2p protocol te verspreiden van en naar jouw computer. Daarnaast zal het automatisch je computer opnieuw opstarten zodra deze klaar is met het installeren van deze updates. Mocht je niet willen dat jouw laptop gebruikt wordt voor het delen van deze bestanden, bijvoorbeeld omdat je met een datalimiet werkt kan je dit aanpassen via:
  • Settings
  • Update & Security
  • Windows Update
  • Advanced options
Hier kan je de automatische herstart veranderen naar 'notify to schedule restart' zodat jouw PC op een voor jou beter moment herstart kan worden, updates zullen nog steeds automatisch worden gedownload en geïnstalleerd. Dit is niet uit te zetten.

Om het automatisch delen van windows update bestanden uit te zetten klik je hier op 'Choose how updates are delivered' en zet je het vinkje uit onder 'updates from more than one place'. Alternatief kan je kiezen om deze windows update bestanden wel via een p2p manier te laten lopen, maar enkel binnen je lokale netwerk door deze aan te laten en vervolgens te kiezen voor 'PCs on my local network'.

^ Cortana:
Cortana is het hulpje van microsoft om snel dingetjes te zoeken, Cortana zal wel je toetsaanslagen en voice recordings naar microsoft toe te sturen ter analyse. Je kan dit uitzetten via:
  • Settings
  • Privacy
  • Speech, Inking, & Typing
en dan te kiezen voor 'stop getting to know me'. Je kan hierna nog steeds gebruik maken van het zoekvenstertje/icoontje in je taakbalk.

Mocht je toch Cortana handig vinden is het op zijn minst handig om via:
  • Settings
  • Privacy
  • General
Het vinkje uit te zetten bij 'Send Microsoft info about how i write to help us improve typing and writing in the future'.

^ Locatiegegevens:
Location wordt vooral gebruikt door installaties op laptops om te achterhalen waar jij jezelf bevind, bijvoorbeeld om het lokale weer door te geven. Als je liever niet aan iedere app die hier om vraagt je locatiegegevens doorgeeft kan je dit hier uit zetten.
  • Settings
  • Privacy
Als hier staat 'location for this device is on' klik je op change en daarna op 'clear history on this device'.

^ Diagnose & Feedback:
Windows 10 houd standaard gedetailleerde lijsten bij van de activiteit binnen jouw computer. De recommended setting zou ook toestemming geven dat memory dumps naar Microsoft gestuurd worden, hierin kunnen onderdelen van documenten waar je aan werkt, maar ook in het geheugen aanwezige wachtwoorden zijn. Door deze op Basic te zetten beperk je de te verzamelen informatie. Dit niet compleet uitzetten, tenzij je een enterprice licentie gebruikt.
  • Settings
  • Privacy
  • Feedback & diagnostics
Zet hier 'windows should ask for my feedback' op 'Never' en 'send your device data to Microsoft' op 'Basic', met het laatste zal er alsnog automatisch foutrapportages en een lijst van wat je allemaal geinstallleerd hebt staan op je computer naar Microsoft verzonden worden.

^ Advertising ID:
Iedere Windows installatie heeft een unieke ID om je te identificeren binnen bijvoorbeeld apps voor reclame en identificatie doeleinden. Heb je dit liever niet kan je dit uitzetten via:
  • Settings
  • Privacy
  • General
Zet het vinkje uit bij 'let apps use my advertising ID'

^ Microfoon & Camera binnen apps:
Apps kunnen standaard gebruik maken van je microfoon en camera om mee te kijken en luisteren. Mocht je dit niet expliciet willen kan dit respectievelijk uitgezet worden via:
  • Settings
  • Privacy
  • Camera
En:
  • Settings
  • Privacy
  • Microphone
Zet hiervoor de slider op 'off' bij 'let apps use my camera/microphone'.

^ Account info en andere persoonlijke gegevens:
Als je liever niet hebt dat 'apps' automatisch je account informatie zoals naam, foto en 'andere' data krijgt kan je deze uitzetten via:
  • Settings
  • Privacy
  • Account info
Daarnaast zul je het delen van je Calendar/Messaging/contacts & Radio's uit te zetten via eveneens het privacy menu.

^ Extra 'under the hood' instellingen om je privacy te waarborgen:
Bron: Reddit comment per: Freekers in "[Windows 10] Privacy & instellingen"

Om je veiligheid extra te waarborgen kan je de volgende extra stappen ondernemen, dit is geheel op eigen risico en kan mogelijk de werking van Windows beïnvloeden.

• Open up the Command Prompt by launching cmd as an administrator, and enter the following:
code:
1
2
3
sc delete DiagTrack
sc delete dmwappushservice
echo "" > C:\ProgramData\Microsoft\Diagnosis\ETLLogs\AutoLogger\AutoLogger-Diagtrack-Listener.etl

Dit zorgt ervoor dat de 'diagtrack' keylogger verwijderd wordt. (let op, deze kan eventueel terug gezet worden met een update van Windows)

• Open up the Group Policy Editor by launching gpedit.msc as an administrator. Go through Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Data Collection and Preview Builds. Double click Telemetry, hit Disabled, then apply. NOTE: This only truly works in the Enterprise edition, but the final step provides a decent enough workaround for Pro users.
• While still in the Group Policy Editor, go through Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > OneDrive, double click Prevent the usage of OneDrive for file storage, hit Enabled, then apply.
• While still in the Group Policy Editor, go through Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Defender, double click Turn Off Windows Defender, hit Enabled, then apply.
• Open up the Registry Editor by launching regedit as an administrator. Go through HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\DataCollection, select AllowTelemetry, change its value to 0, then apply.
• First, download the Take Ownership tweak* and enable it. Then, head to the Hosts File by going through C:\Windows\System32\Drivers\Etc, take ownership of the hosts file, and add all of the IPs from this page into the file.

Als addendum kan je ook het volgende in je hosts plaatsen om je internet wat privacyvriendelijker te maken, met dank aan: Anoniem: 616444 in "[Windows 10] Privacy & instellingen"

*Of open notepad als administrator, waarna je de hosts file met notepad opent.

Hiermee disable je onedrive zodat eventuele data niet automatisch 'in the cloud' wordt opgeslagen, disable je windows defender. Zorg er wel voor dat je een goed alternatief hebt zoals bijvoorbeeld Kaspersky of een andere virus/malware scanner. Op deze manier beperk je zover mogelijk het automatisch versturen van rapportages aan microsoft, meer dan zou kunnen met de normale instellingen.

^ O&O ShutUp10:
Met het programma O&O ShutUp10 kan je deze zaken (en andere) inmiddels ook handig (automatisch) uitzetten, veel tweakers gebruiken deze tool in plaats van het handmatig aanpassen van je configuratie.

[ Voor 255% gewijzigd door Teckna op 18-11-2015 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 601896

Handig topic, dit topic gaat mijn bookmarks in.

Voor nog wat extra achtergrond.

Hier het privacy dashboard voor als je toch vast aan een account zit:

Hier de 'Microsoft-servicesovereenkomst'. voor de services.

Je moet je actief opt-outen voor meer dan 30 soorten van ms-(informatie-verzamel) diensten, in plaats van opt'innen. Ik vind het absurd, het is bijna androidiaanse dataverzameling. Met zelfs het uploaden van je encryptiesleutels naar MS.

[ Voor 109% gewijzigd door Anoniem: 601896 op 31-07-2015 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
Van wat ik ontdekt heb is Windows nu de meest privacy schendende windows versie ooit, waarbij nu niet duidelijk is wanneer wat wel en niet naar Microsoft gestuurd wordt, waar ze wel en niet bij kunnen en juist eigenlijk vooral erg vaag neergezet wordt wat er nu wel of niet kan. Dit draadje is bedoeld om een overzichtje te krijgen van de dingen die je moet aanpassen om je Windows installatie zo goed als kwaad mogelijk een beetje privacyvriendelijk te krijgen, in de TS heb ik de basis neergelegd maar zal ongetwijfeld een hoop hebben gemist. Ik hoop dat hier mensen dit kunnen aanvullen met extra tips en instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Erg handige topic. Heb meteen even wat instellingen aangepast naar aanleiding van de TS. Dingen waar ik toch zelf niet zo snel bij stil zou staan.

Goed om even door te lezen.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bedankt voor deze duidelijke opsomming, hoe meer ik van windows 10 zie nu ik het eenmaal draai, hoe minder leuk ik het allemaal vind helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-05 09:45

Pykow

Angelo OTR

Nu begrijpen we allemaal waarom het "GRATIS"is. ze verkopen gewoon jou gedeelde data. zoals je Locatie, welke apps je hebt geinstalleerd, hoe je werkt en met wie je contact hebt etc.

Grootste probleem is nog de 'P2P' , Ben je nou helemaal gek dat ik mijn PC open ga stellen om andere aan update te leveren en ook

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Pykow schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 14:03:
Nu begrijpen we allemaal waarom het "GRATIS"is. ze verkopen gewoon jou gedeelde data. zoals je Locatie, welke apps je hebt geinstalleerd, hoe je werkt en met wie je contact hebt etc.

Grootste probleem is nog de 'P2P' , Ben je nou helemaal gek dat ik mijn PC open ga stellen om andere aan update te leveren en ook
Helemaal mee eens, gezien wat windows 10 is zou het altijd gratis moeten zijn, het lijkt nog erger dan facebook. Denk er hard over alles maar weer terug te zetten op 8.1 met Classic shell erbij zoals ik hiervoor had en de groeten aan microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heb je bewijs voor deze toch vrij zware beschuldiging dat ze die data verkopen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:36
Alle apps zijn geuninstald, die niet konden zijn geblokkeerd.
De privacy tab kunnen alle schuifjes op uit.
op internet verschijnen steeds meer scripts om in Windows in te grijpen voor meer privacy.
Zelf ben ik nu bezig met AUOptions in het register, indien dat bij de eerste update niet werkt dan dwing ik het af met een powershellscript.
Dit laatste voorkomt dat hij automatisch updates uitvoert zonder dat ik daar controle over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:36
wildhagen schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 14:07:
[...]

Heb je bewijs voor deze toch vrij zware beschuldiging dat ze die data verkopen?
Verkopen? Ik zie het meer als een NSA verplichte achterdeur. Het is gewoon de basis voor totale controle over burgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Von Henkel schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 14:20:
[...]

Verkopen? Ik zie het meer als een NSA verplichte achterdeur. Het is gewoon de basis voor totale controle over burgers.
Heb je daar bewijs voor? Want het klinkt, mild gezegd, nogal complot-achtig en extreem onwaarschijnlijk?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:29
Von Henkel schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 14:20:
[...]

Vrij zware beschuldiging die je hier uit... Zou mooi zijn als er een legertje advocaten op je wordt af gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:34
Nice topic. Zal het vanmiddag eens bij langs lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

wildhagen schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 14:23:
[...]

Heb je daar bewijs voor? Want het klinkt, mild gezegd, nogal complot-achtig en extreem onwaarschijnlijk?
Kom op zeg, het is Microsoft, daar hoor je zo over te praten. /insert sarcasm.

Vraag ik me altijd af of 'zulke mensen' dan wel gewoon Google en Facebook gebruiken.. ironie.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672534

Goeie topic inderdaad, aangezien het verleden van Microsoft wel heeft aangetoond dat ze niet vies zijn van games, een voorbeeld was autorun.inf niet uit kunnen schakelen in Windows XP toen conficker te keer ging via USB, autorun.inf automatisch op laten starten kan je wel uitschakelen in het toen net nieuwe Vista via de interface, waarin ze geen update hebben gemaakt voor XP gebruikers wat hen op een simpele manier tegen conficker had kunnen beschermen. Koop maar Vista was het toen... Dus heb aub idd geen medelijden met Microsoft. Waar het om privacy en veiligheid gaat heeft Microsoft geen mooi verleden, maar dat was ook niet hun markt $.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 672534 op 31-07-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Dat updates via P2P verspreid worden is een grote WTF. Vooral omdat het opt-out is, men gaat er doodleuk van uit dat iedereen onbeperkt dataverkeer heeft. In Belgie/Nederland valt dat nog goed mee (eventuele limieten zijn vrij gul), maar in de US zijn er blijkbaar providers die heel strikte limieten hanteren.

De rest lijkt me geen haar anders dan wat google doet om Google Now zijn magie te laten werken, maar dan met Cortana.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

boe2 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 15:57:
Dat updates via P2P verspreid worden is een grote WTF. Vooral omdat het opt-out is, men gaat er doodleuk van uit dat iedereen onbeperkt dataverkeer heeft. In Belgie/Nederland valt dat nog goed mee (eventuele limieten zijn vrij gul), maar in de US zijn er blijkbaar providers die heel strikte limieten hanteren.

De rest lijkt me geen haar anders dan wat google doet om Google Now zijn magie te laten werken, maar dan met Cortana.
Grappig, hele poeha over de p2p, waar ik nog nergens cijfers zie, uitsluitend referenties naar 'patches' (day one was 500MB), maar diezelfde mensen hoor je helemaal niet over het feit dat ze vooraf al 3-6GB moeten downloaden voor de update zelf.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 665647

Lokaal inloggen is vrij eenvoudig door tijdens de install het inloggen met je Microsoft account eenvoudigweg te skippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
boe2 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 15:57:
P2P-updating wordt niet gebruikt bij metered connections, dus je verhaal gaat niet echt op.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

wildhagen schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:06:
[...]

P2P-updating wordt niet gebruikt bij metered connections, dus je verhaal gaat niet echt op.
Hoe kunnen zij bepalen of je connectie 'metered' is? :?

Strikt gezien is mijn telenet verbinding ook gelimiteerd (zeer hoge limiet, maar toch), en ik heb het expliciet moeten uitzetten.

[ Voor 19% gewijzigd door boe2 op 31-07-2015 16:08 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
boe2 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:07:
[...]

Hoe kunnen zij bepalen of je connectie 'metered' is? :?
Door jouw je netwerkverbinding als 'metered' in te laten stellen? Die optie zit er niet voor de kat zijn viool ;)

En gaat het via WiFi kan je zelf limieten opgeven die P2P-updating mag gebruiken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Von Henkel schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 14:13:

op internet verschijnen steeds meer scripts om in Windows in te grijpen voor meer privacy.
Linkje misschien ? Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

wildhagen schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:08:
[...]

Door jouw je netwerkverbinding als 'metered' in te laten stellen? Die optie zit er niet voor de kat zijn viool ;)

En gaat het via WiFi kan je zelf limieten opgeven die P2P-updating mag gebruiken.
Drogargument. De meeste mensen krijgen nooit zo'n dialoogvenster te zien, al helemaal niet als ze van een upgrade komen.

"even mijn netwerkkabel inpluggen, en dan mijn limieten gaan instellen in mijn os" 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door boe2 op 31-07-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-05 15:32
boe2 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:10:
[...]

Drogargument. De meeste mensen krijgen nooit zo'n dialoogvenster te zien, al helemaal niet als ze van een upgrade komen.

"even mijn netwerkkabel inpluggen, en dan mijn limieten gaan instellen in mijn os" 8)7
Al de hotspot wifi netwerken bij mij (telenethomespot, telenet wifree, android-xxx, iphone van xxx,...) staan automatisch op wifi inzicht zonder dat ik iets heb aangepast.

Ik vind het trouwens positief dat de updates nu via p2p binnenkomen. Zo heb je de beveiligingsupdates het snelste.

[ Voor 10% gewijzigd door gangsta_playa op 31-07-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Wifi-sense heeft daar weinig mee te maken, dat is eerder ontworpen om mobiel dataverbruik te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-05 15:32
boe2 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:16:
Wifi-sense heeft daar weinig mee te maken, dat is eerder ontworpen om mobiel dataverbruik te beperken.
Bij mij staan deze ook op beperkt gebruik. (verbinding met een datalimiet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195305

Gratis? Als je nog geen Windows hebt, dan kost het je meer dan 100 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

gangsta_playa schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:21:
[...]

Bij mij staan deze ook op beperkt gebruik. (verbinding met een datalimiet)
Nogmaals, dat heeft niets te maken met je thuisverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In je TS heb je het over een Privacy Policy, maar als hem opzoek kom ik gewoon een Nederlandse tegen (die Amerikaanse slaat natuurlijk helemaal niet op Nederland) : http://www.microsoft.com/nl-nl/privacystatement/default.aspx

Als ik die teksten zo doorlees, dan valt het allemaal nog wel mee. Anders gezegd : Microsoft doet het bijvoorbeeld niet anders dan Google, Apple, Facebook of vergelijkbare bedrijven...

"...U kunt een aantal van deze gegevens rechtstreeks voorzien, bijvoorbeeld wanneer u een Microsoft-account aanmaakt, een zoekopdracht bij Bing indient, een stemopdracht naar Cortana inspreekt, een document naar Microsoft OneDrive uploadt, of contact met ons opneemt voor ondersteuning."

Geen van deze zaken zou ik nu echt bijzonder noemen. Als ik op Google zoek (wie gebruikt er Google diensten? :+) wordt alles ook van je opgeslagen.....en dan laten we Facebook nog maar even achterwege...

[ Voor 127% gewijzigd door TheVMaster op 31-07-2015 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 21:59
Teckna schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:45:
Over privacy in windows 10 is veel te zeggen, Microsoft zelf zegt hierover:
Wat een tendentieuze quote. Wees dan zo eerlijk om volledig te quoten, ook al ben je het er niet mee eens - er hoort nog wat bij namelijk.
Finally, we may access, disclose and preserve your personal information, including your private content (such as the content of your emails, other private communications or files in private folders), when we have a good faith belief that doing so is necessary to:
  1. comply with applicable law or respond to valid legal process from competent authorities, including from law enforcement or other government agencies;
  2. protect our customers, for example to prevent spam or attempts to defraud users of the services, or to help prevent the loss of life or serious injury of anyone;
  3. operate and maintain the security of our services, including to prevent or stop an attack on our computer systems or networks; or
  4. protect the rights or property of Microsoft, including enforcing the terms governing the use of the services – however, if we receive information indicating that someone is using our services to traffic in stolen intellectual or physical property of Microsoft, we will not inspect a customer’s private content ourselves, but we may refer the matter to law enforcement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thralas schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:42:
[...]

Wat een tendentieuze quote. Wees dan zo eerlijk om volledig te quoten, ook al ben je het er niet mee eens - er hoort nog wat bij namelijk.

[...]
Of in het Nederlands (vanaf de NL link) :
Uiteindelijk zullen we de toegang krijgen tot persoonsgegevens en deze openbaar maken en behouden met inbegrip van uw content (zoals de content van uw e-mails en andere particuliere communicatie of bestanden in persoonlijke mappen), wanneer we in goed vertrouwen geloven dat dit nodig is om:
1.voldoen aan de geldende wetgeving of te reageren op geldende juridische procedures, met inbegrip van de rechtshandhaving of andere overheidsinstanties;
2.bescherming van onze klanten, bijvoorbeeld om spam of pogingen om de gebruikers van de services te bedriegen, of om levensverlies of ernstig letsel van iemand te voorkomen;
3.exploiteren en onderhouden van de veiligheid van onze services, met inbegrip van het voorkomen of stoppen van een aanval op onze computersystemen of netwerken; of
4.de rechten of het eigendom van Microsoft, met inbegrip van de handhaving van de voorwaarden voor het gebruik van de services te beschermen - maar als we informatie ontvangen waaruit blijkt dat iemand onze services gebruikt om gestolen intellectuele of fysieke eigendommen van Microsoft te verhandelen, zullen we zelf geen persoonlijke content van een klanten inspecteren, maar kunnen we de zaak naar de rechtshandhaving verwijzen.

Houd er rekening mee dat sommige van onze services koppelingen omvatten naar services van derden wiens privacywerkmethoden verschillen van die van Microsoft. Als u persoonsgegevens aan één van deze services doorgeeft, worden uw gegevens beheerst door hun privacyverklaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
En wat als Microsoft volgend jaar de policy eenzijdig zou veranderen?

[ Voor 5% gewijzigd door ivo1969 op 31-07-2015 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
Thralas schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:42:
[...]

[...]
De quote is dan ook bedoeld om aan te geven dat ze het kunnen en het recht voorbehouden om dit ook te doen. De reden waarom ze het kunnen vind ik minder van belang maar heb wel duidelijk aan gegeven waar je dit terug kan vinden.

De hoeveelheid wetgeving en privacy beperkende maatregelen dat in belang van 'terrorisme', 'kinderporno' en 'veiligheid' wordt doorgevoerd is verder een compleet andere discussie waar ik het topic liever niet mee vervuil en daarvoor heb ik er voor gekozen om dat gedeelte niet mee te nemen.

Ik heb wel voor de goede orde dat zinnetje meegecopierd, waar ik wel wil zeggen dat het zinnetje niets toevoegt 'wanneer we in goed vertrouwen geloven dat dit nodig is' is niet objectief of meetbaar en zegt niets. Wat ik wel of niet nodig vind is anders dan wat jij nodig vind, of wat iemand bij Microsoft wel of niet nodig vind.

Ik wil het hier graag houden over hoe je zoveel mogelijk je privacy beschermd binnen een Windows 10 omgeving.

[ Voor 15% gewijzigd door Teckna op 31-07-2015 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:50:
En wat als Microsoft volgend jaar de policy eenzijdig zou veranderen?
Dat doet Microsoft natuurlijk ook zo :+ Ik vermoed dat ze zich nog steeds aan de Nederlandse privacy wetgeving moet houden. Mocht MS de policy gaan veranderen (volgens mij kan dat alleen maar eenzijdig), dan gaat de NL wet nog steeds boven een privacy statement van een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Nu online
Tja Nederlandse wetgeving, een flinke lobby en je staat als consument in je hemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
TheVMaster schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:52:
[...]

Dat doet Microsoft natuurlijk ook zo :+ Ik vermoed dat ze zich nog steeds aan de Nederlandse privacy wetgeving moet houden. Mocht MS de policy gaan veranderen (volgens mij kan dat alleen maar eenzijdig), dan gaat de NL wet nog steeds boven een privacy statement van een bedrijf.
De privacy policy veranderd morgen, 1 Augustus 2015
Dan zijn de nieuwe voorwaarden van kracht.

http://thenextweb.com/microsoft/2015/07/29/wind-nos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noMSforme schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 20:06:
[...]

De privacy policy veranderd morgen, 1 Augustus 2015
Dan zijn de nieuwe voorwaarden van kracht.

http://thenextweb.com/microsoft/2015/07/29/wind-nos/
Oke....die actieve (NL) zijn ook pas een paar dagen van kracht volgens mij...dus morgen weer nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-05 13:50

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Eens zien of ik Bitlocker aan de praat krijg op mijn RAID-0 SSD setup.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ivo1969 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:53:
Tja Nederlandse wetgeving, een flinke lobby en je staat als consument in je hemd
Dat sta je inmiddels al een paar jaar, Windows en Microsoft gaan daar bar weinig aan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
SannrHerr schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 00:21:
Eens zien of ik Bitlocker aan de praat krijg op mijn RAID-0 SSD setup.
Software raids zijn sowieso een nogo, hardware raid setups werken theoretisch gewoon al heb ik zelf Bitlocker nooit gebruikt in een raid omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerosum
  • Laatst online: 15-05 16:23
Mooi OS, maar iets meer privacy controle zou wenselijk zijn, al was het maar voor het idee. Denk dat het niet lang duurt voordat iemand, kan het zelf helaas niet, een soort van Privacy progje maakt die alle settings opt-in/opt-out "vinkable" maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Iemand enige idee wat nou de voor/nadelen zijn van het gebruik van een local account vs microsoft account?
Ik gebruik de shop niet en OneDrive is ook overbodig ivm dropbox.

Wellicht voor de topic start handig om een opsomming te maken van de features die je mist met het gebruik van een local account? Settings zoals bureaublad etc opslaan in de cloud is overbodig voor een desktop pc imho.. laptops en tablets.. prima, maar dan nog het idee dat ik inlog met een microsoft account geeft microsoft in theorie ook de mogelijkheid om op mijn pc in te loggen als het wachtwoord hetzelfde is. Met een local account staat dit niet in een externe database.. vooral dit laatste geeft mij een prettiger gevoel.

Hoe zien jullie dit?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 18:11
Geen van deze zaken zou ik nu echt bijzonder noemen.
Nee, stel je voor dat de fabriekant van een OS niet probeert om een profiel wan je te maken, dat zou pas bijzonder zijn. |:(

Echt ongelovelijk dat mensen hun privacy zo makkelijk weggeven, helemaal mensen die moderater op Tweakers zijn. Maar eens komt iedereen er achter wat de uiteindelijke prijs hiervan zal zijn.

En ja, ook ik zoek met Google, mail met Hotmail en browse met Firefox. Maar dit is al een bewuste keuze (3 verschillende partijen). Maar ik laat mijn browser na elke sessie alle koekjes weggooien en heb in ieder geval geen faceboek.

Ik zit er dus absoluut niet op te wachten dat een partij als MS met een betaald stuk software(in tegenstelling tot bijvoorbeeld Android) al mijn gegevens gaat verzamelen. Een echte dealbreaker dus.

Ik blijf lekker bij W7 en 8 en als de support stopt zal ik over moeten stappen naar Linux.

[ Voor 81% gewijzigd door jbhc op 01-08-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Laatst online: 12-05 13:50

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Teckna schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 10:05:
[...]
Software raids zijn sowieso een nogo, hardware raid setups werken theoretisch gewoon al heb ik zelf Bitlocker nooit gebruikt in een raid omgeving.
Kreeg het de vorige keer niet aan de praat om een of andere reden. Erg vaag.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Gebruik van een MS account vind ik wel handig. Maar die Keylogger vind ik wel extreem ver gaan van MS :(

Stukje waarmee je gpedit.msc dient te gebruiken werkt niet in Windows 10 Home..
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/65281313/nope.PNG

Maar goed. Tweaks die ik kon toepassen heb ik toegepast. 8)

[ Voor 51% gewijzigd door Mrjraider op 01-08-2015 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
jbhc schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 13:50:
Echt ongelovelijk dat mensen hun privacy zo makkelijk weggeven, helemaal mensen die moderater op Tweakers zijn. Maar eens komt iedereen er achter wat de uiteindelijke prijs hiervan zal zijn.
Privacy is een woord dat graag rondgegooid wordt tegenwoordig. Maar bestaat het nog? We hebben al zoveel pottenkijker gekregen in ruil voor diensten die we gebruiken cq. afnemen. Gezien de diensten die jij gebruikt zal er ook al weinig van die "privacy" overblijven.

En je kan nooit uitsluiten dat Microsoft tot inkeer komt over de keylogger. Ze hebben immers al om grotere wijzigingen in Windows bakzeil gehaald.
mrjraider schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 17:28:
Gebruik van een MS account vind ik wel handig. Maar die Keylogger vind ik wel extreem ver gaan van MS :(
De keylogger is voor mij ook een tegenvaller. Ik wist dat die aanwezig was in de preview versies, maar ik ging er van uit dat ze dat alleen deden om gegevens te verzamelen om het eindproduct beter te maken. In de RTM versie gaat het mij te ver. De testfase is nu over.
Stukje waarmee je gpedit.msc dient te gebruiken werkt niet in Windows 10 Home..
Windows 10 Home kan geen (local) group policy hebben. Dat is altijd al een van de beperkingen geweest van de Home versies. Alleen de Pro en Enterprise edities ondersteunen het. Eventuele tweaks kan je ook via het register zetten, dat doet group policy uiteindelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Ik heb de meeste instellingen etc gewijzigd. Wel jammer want nu werkt Cryptoprevent ook niet op Home edities.. Ten minste voor zo ver ik begrijp :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Privacy is een woord dat graag rondgegooid wordt tegenwoordig. Maar bestaat het nog? We hebben al zoveel pottenkijker gekregen in ruil voor diensten die we gebruiken cq. afnemen. Gezien de diensten die jij gebruikt zal er ook al weinig van die "privacy" overblijven.
Privacy is een woord wat mij betreft veel vaker gebruikt zou moeten worden en iets waar veel harder voor gevochten zou moeten worden.

Zoals ik al eerder zei maak ik bewust gebruik van meerdere partijen waarvan er zelfs een een non profit is.
Ik verbaas me al een tijdje hoe makkelijk mensen bijvoorbeeld gebruik maken van alleen Google (bv Chrome, Gmail en Google search) Ook ben ik bezig met een aparte mailservice zodat ik hotmail niet meer nodig heb om prive te mailen

Tevens laat ik mijn browser altijd al na elke sessie de Cookies weggooien, iets wat door de Nederlandse overheid [aluhoedje]bewust[/aluhoedje] eigenlijk behoorlijk onmogenlijk gemaakt is.
En je kan nooit uitsluiten dat Microsoft tot inkeer komt over de keylogger. Ze hebben immers al om grotere wijzigingen in Windows bakzeil gehaald.
Dat ze het überhaubt proberen is het zoveelste schandalige dingetje in W10. Al mag ik dat van van meerdere mensen hier op Tweakers niet zeggen omdat het zoganaamd MS-bashing zou zijn.
Nou niks bashing. W10 ligt gewoon voor 150euro in de winkel en een betaald OS zou gewoon gevrijwaard moeten zijn van al dit soort vage, privacyschendende fratsen.

Als er in een gratis Bing editie dit soort grappen zouden zitten dan zou er wat voor te zeggen zijn maar nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 673071

TheVMaster schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:20:
Als ik die teksten zo doorlees, dan valt het allemaal nog wel mee. Anders gezegd : Microsoft doet het bijvoorbeeld niet anders dan Google, Apple, Facebook of vergelijkbare bedrijven...
Geen van deze zaken zou ik nu echt bijzonder noemen. Als ik op Google zoek (wie gebruikt er Google diensten? :+) wordt alles ook van je opgeslagen.....en dan laten we Facebook nog maar even achterwege...
Omdat andere bedrijven iets doen maakt het natuurlijk nog niet goed. Het grote verschil met bijvoorbeeld Google en Facebook is dat ik hiervoor daadwerkelijk het internet op moet. Ik moet actie ondernemen om mijn gegevens ontfutselt te krijgen. Echter, in Windows 10 is dit standaard, het enige wat ik hoef te doen is de computer aan te zetten en mijn persoonlijke gegevens vliegen de deur uit. Vandaar ook dit topic. Dit topic is bedoelt om zo weinig mogelijk gegevens te laten vervliegen.
Je bent natuurlijk niet verplicht om Windows 10 te gebruiken...
Ik vraag me eigenlijk af wie het topic bericht onder aan deze pagina heeft geschreven. Ongelovelijk! Je bent niet verplicht om Windows 10 te gebruiken, om Chrome te gebruiken, om Edge te gebruiken, om te internetten, om de computer aan te zetten, etc. etc. 100% een show stopper zo'n opmerking.

Dit topic gaat niet over het wel of niet gebruiken van Windows 10. Het is een topic over het uitzetten van privacy gevoelige instellingen in Windows 10. Laten we het daarbij houden en geen eindeloze discussie creëren over de voor en nadelen van Windows 10, daar zijn andere topics voor.
Iets nuttigs dan?
Ik zit tegenwoordig regelmatig op MyDigitalLife. Daar hebben ze een sub forum die geheel geweid is aan Windows 10. Daar vindt je allemaal handige dingen, ook ten aanzien van privacy instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Teckna schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:45:
• Open up the Command Prompt by launching cmd as an administrator, and enter the following:
code:
1
2
3
sc delete DiagTrack
sc delete dmwappushservice
echo "" > C:\ProgramData\Microsoft\Diagnosis\ETLLogs\AutoLogger\AutoLogger-Diagtrack-Listener.etl

Dit zorgt ervoor dat de keylogger verwijderd wordt. (let op, deze kan eventueel terug gezet worden met een update van Windows)
Is het niet makkelijker om deze services op "disabled" te zetten. Dat heeft in feite hetzelfde effect. Bovendien als een update zou controleren of ze bestaan, dan bestaan ze nog. Ze zullen niet opnieuw aangemaakt worden dan. Tenzij de update ook controleert wat de startup type is.

Voor degenen die willen weten hoe deze services heten in services.msc:

dmwappushservice = dmwappushservice (heet hetzelfde)
DiagTrack = Diagnostics Tracking Service
jbhc schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 20:35:
Tevens laat ik mijn browser altijd al na elke sessie de Cookies weggooien, iets wat door de Nederlandse overheid [aluhoedje]bewust[/aluhoedje] eigenlijk behoorlijk onmogenlijk gemaakt is.
Waarom maakt de overheid het wissen van cookies onmogelijk?
Dat ze het überhaubt proberen is het zoveelste schandalige dingetje in W10. Al mag ik dat van van meerdere mensen hier op Tweakers niet zeggen omdat het zoganaamd MS-bashing zou zijn.
Nou niks bashing. W10 ligt gewoon voor 150euro in de winkel en een betaald OS zou gewoon gevrijwaard moeten zijn van al dit soort vage, privacyschendende fratsen.
Wat is er dan nog meer schandalig in Windows 10? Die keylogger is niet goed, dat ben ik met je eens. Maar buiten dat om? De rest kan je eenvoudig uitzetten. Alleen de keylogger is meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Laatst online: 21:10
CMD-Snake schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 21:44:
[...]

Omdat je dan op iedere website weer zo'n pleuris klote popup krijgt met de vraag of IK ECHT GEEN COOKIES WIL.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
Wietsee. schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:14:
[...]

Omdat je dan op iedere website weer zo'n pleuris klote popup krijgt met de vraag of IK ECHT GEEN COOKIES WIL.
Daar zijn plug-ins voor in je browser en staat los van Windows 10 (zie: https://cookiesok.com)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
CMD-Snake schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 19:44:
[...]

De keylogger is voor mij ook een tegenvaller. Ik wist dat die aanwezig was in de preview versies, maar ik ging er van uit dat ze dat alleen deden om gegevens te verzamelen om het eindproduct beter te maken. In de RTM versie gaat het mij te ver. De testfase is nu over.
Hohoho keyloger zit er nog in?
Mij werd Door roller en co vertelt dat die alleen in de preview zat...

Heeft iemand een link van de voorwaarde er over?
Zit op dit moment in Italië en moet straks als ik thuis ben over 6 computers upgrade en wil bij die mensen geen spyware installeren. ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
raro007 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:34:
[...]

Hohoho keyloger zit er nog in?
Mij werd Door roller en co vertelt dat die alleen in de preview zat...

Heeft iemand een link van de voorwaarde er over?
Zit op dit moment in Italië en moet straks als ik thuis ben over 6 computers upgrade en wil bij die mensen geen spyware installeren. ..
Als je 'send your device data to Microsoft' op 'Full' hebt staan kan je complete memory dumps naar microsoft sturen. (ze noemen het een snapshot) Inclusief welke wachtwoorden dan toevallig in het geheugen staan. Dit is de 'recommended' setting.

Verder stuurt Cortana sowieso alles door naar Microsoft, en laat de tekst 'Send Microsoft info about how i write to help us improve typing and writing in the future' ook maar weinig aan verbeelding over.

Of de keylogger (AutoLogger-Diagtrack-Listener.etl) alleen in het insider programma zit of ook in de retail versie durf ik je niet te zeggen. Dat heb ik zelf niet uitgezocht. Ik heb gewoon het gedeelte van het reddit linkje dat Freekers gepost heeft in de TS gezet. Maar wat mij betreft kan het nooit kwaad om zekerheid voor alles dat DiagTrack en dmwappushservice te verwijderen / disablen.

[ Voor 19% gewijzigd door Teckna op 01-08-2015 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Anoniem: 601896 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:47:
Je moet je actief opt-outen voor meer dan 30 soorten van ms-(informatie-verzamel) diensten, in plaats van opt'innen. Ik vind het absurd, het is bijna androidiaanse dataverzameling. Met zelfs het uploaden van je encryptiesleutels naar MS.
Het is inderdaad absurd! Dat het aanpassen van de instellingen tijdens de setup ook nog expres naar de linker kant gezet zijn en niet in een button met tekst getoond worden is gewoon zéér onduidelijk.

Even uit een post van TheVMaster: TheVMaster in "[Windows 10] Privacy & instellingen"

Uiteindelijk zullen we de toegang krijgen tot persoonsgegevens en deze openbaar maken en behouden met inbegrip van uw content (zoals de content van uw e-mails en andere particuliere communicatie of bestanden in persoonlijke mappen), wanneer we in goed vertrouwen geloven dat dit nodig is om:
1.voldoen aan de geldende wetgeving of te reageren op geldende juridische procedures, met inbegrip van de rechtshandhaving of andere overheidsinstanties;
2.bescherming van onze klanten, bijvoorbeeld om spam of pogingen om de gebruikers van de services te bedriegen, of om levensverlies of ernstig letsel van iemand te voorkomen;
3.exploiteren en onderhouden van de veiligheid van onze services, met inbegrip van het voorkomen of stoppen van een aanval op onze computersystemen of netwerken; of
4.de rechten of het eigendom van Microsoft, met inbegrip van de handhaving van de voorwaarden voor het gebruik van de services te beschermen - maar als we informatie ontvangen waaruit blijkt dat iemand onze services gebruikt om gestolen intellectuele of fysieke eigendommen van Microsoft te verhandelen, zullen we zelf geen persoonlijke content van een klanten inspecteren, maar kunnen we de zaak naar de rechtshandhaving verwijzen.

Houd er rekening mee dat sommige van onze services koppelingen omvatten naar services van derden wiens privacywerkmethoden verschillen van die van Microsoft. Als u persoonsgegevens aan één van deze services doorgeeft, worden uw gegevens beheerst door hun privacyverklaringen.

Nu juist dit laatse stuk vind ik heel riskant. Hoe of wanneer worden deze koppelingen naar services van derden aan de gebruiker gemeld. Als dit expliciet gemeld wordt heb ik hier niet veel problemen mee.
Maar gebeurt dit daadwerkelijk? Wie weet hier meer details van?

Mede hierdoor blijf ik me wel afvragen: ben je nu beter af met Microsoft of Apple? Op iOS krijg je voor mijn gevoel een veel duidelijker stap voor stap setup, weliswaar ook te veel opt-in maar het ziet er voor mij transparanter uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
CMD-Snake schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 21:44:

[...]

[...]

Wat is er dan nog meer schandalig in Windows 10? Die keylogger is niet goed, dat ben ik met je eens. Maar buiten dat om? De rest kan je eenvoudig uitzetten. Alleen de keylogger is meer werk.
Je eerste vraag is al door Wietsee. beantwoord. Zonder aparte plugin is het behoorlijk waardeloos.

Het antwoord op je 2e vraag is persoonlijk maar van dit soort dingen wordt ik niet vrolijk:
Tevens zo'n beetje de hele startpost van dit topic.
Ja je kunt alles relatief eenvoudig uitzetten maar dat dat al nodig is dat vind ik niet normaal. Ook ga ik me dan afvragen wat er allemaal nog meer in het OS verwerkt zit waar wij geen weet van hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet op uit om MS te bashen, ik was een tijdje geleden nog behoorlijk entousiast over W10 en was zelfs al enige tijd aan het overwegen om een WindowsPhone aan te schaffen echter ben ik grote voorstander van mijn privacy en helaas laat MS zien dat ze mijn overtuiging daarin niet delen.

Ik vind dat erg jammer want nu voel ik mij min of meer gedwongen om bij W7 en 8 te blijven en wanneer de support stopt over te stappen naar linux.

[ Voor 6% gewijzigd door jbhc op 01-08-2015 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Helemaal eens met jbhc.

Ik was ook van plan om te 'upgraden' naar W10 maar ging sowieso een tijdje wachten want ik heb hier immers een jaar de tijd voor! Vanwaar toch die haast die ik zie bij zoveel gebruikers? Ik kijk wel uit om ergens 'blind' in te stappen, laat andere gebruikers maar guiney pigs zijn. Zeker op mijn primaire systeem en zeker bij zoiets drastisch als een OS. En daarnaast, alles werkt perfect nu bij mij in Win7 Pro.

Echter, na wat ik allemaal lees en heb gelezen over W10 en hoe het momenteel funktioneert en omgaat met je privacy blijf ik voorlopig bij Win7. Sterker nog, W10 komt er bij mij op dit moment absoluut niet in, wel hoop ik dat het nog goed komt maar ik zie geen noodzaak om nu al over te stappen (wel veel problemen en nadelen).

Mocht ik daar over iets minder dan een jaar vanaf nu (i.v.m. de gratis upgrade), nog zo over denken dan blijf ik gewoon W7/W8 gebruiken maar dan wel meer en meer alleen voor al mijn (Steam) games en zal dan geleidelijk aan overstappen op Linux voor alle andere toepassingen. Lees hier en daar goede dingen over Linux Mint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-05 05:32
Ik heb mijn laptop gisteren geupgraded. Ging prima, ik draai naast win ook linux op deze laptop, en tot mijn vreugde bleef mijn bootloader grub ( een linux bootloader ) intact. Ik ben uiteraard de boel aan het tweaken en tot mijn spijt gaat dit dan vooral over tweaks om minder controle naar Redmond uit laten gaan. Ernstige zaak. MS zou met opt-in moeten werken ipv opt-out, dat zou al een stuk sympathieker zijn.
Er gaat dus zowiezo info over gebruik naar MS. Geen drol mee te maken wat ik doe zou ik zeggen.
Nou ja, ik zwengel toch al liever dat andere OS aan, ik laat deze laptop nu voor wat ie is en even kijken of zaken vanuit MS worden aangepast.
Andere boxen blijven op Win 7 en 8.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:29
Goed topic :) Heb ook gelijk een aantal settings aangepast.

Blokkeer je met die hosts-verwijzingen trouwens ook Windows Defender (als je die andere settings niet zou doen)? Want die hoeft van mij niet perse uitgeschakeld namelijk.

En als je toch met dit soort dingen bezig bent, pak dan ook gelijk dit topic even mee: Ad-block:Advertenties blokkeren en trackers filteren.
Naast het blokkeren van dat soort rotzooi gebruik ik ook nog een andere DNS: OpenNIC.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2015 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616444

Goed topic. Want Windows 10 geeft toch wel een heel smerig smetje gekregen met al dat ongevraagde gegraai in je privacy en keyloggen. Want vooral dat dit alles default aanstaat is echt een vuile streek van Microsoft.

De tip vanuit Reddit voor het aanpassen van de host file dan ook een dikke aanrader. Wil je nog meer privacy dan is deze host file als aanvulling daarop ook een bookmark waard. Ongelofelijk wie er allemaal met je data vandoor wil gaan.

http://someonewhocares.org/hosts/

En een mooi nieuw logo. ;)

Afbeeldingslocatie: http://therundownlive.com/wp-content/uploads/2015/08/windows-10-is-spying-on-every-user-but-theres-a-way-out.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-05 20:52
Anoniem: 616444 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 19:18:
...

De tip vanuit Reddit voor het aanpassen van de host file dan ook een dikke aanrader. Wil je nog meer privacy dan is deze host file als aanvulling daarop ook een bookmark waard. Ongelofelijk wie er allemaal met je data vandoor wil gaan.

...
Als je daar nog een stapje verder in wilt gaan en een RPi over hebt: https://github.com/jacobsalmela/pi-hole

Dan heb je een adblock op DNS level op je hele netwerk (mits je de RPi als DNS instelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Hoe vervang ik mijn huidige Hosts bestand ik krijg een " dit bestand is gebruik" of "u heeft niet de juiste rechten om dit bestand te wijzigen" meldingen :(

Fixed >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Mrjraider op 02-08-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Wietsee. schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:14:
Maar ik zie nog steeds niet hoe de overheid daarmee het verwijderen van cookies onmogelijk maakt. Die wet was eigenlijk bedoeld om je te beschermen tegen ongewenste cookies.

En overweeg anders tooling als Ghostery en adblock. Die kunnen de tracking cookies prima stoppen.
jbhc schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:54:
Begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet op uit om MS te bashen, ik was een tijdje geleden nog behoorlijk entousiast over W10 en was zelfs al enige tijd aan het overwegen om een WindowsPhone aan te schaffen echter ben ik grote voorstander van mijn privacy en helaas laat MS zien dat ze mijn overtuiging daarin niet delen.

Ik vind dat erg jammer want nu voel ik mij min of meer gedwongen om bij W7 en 8 te blijven en wanneer de support stopt over te stappen naar linux.
Het woord "keylogger" is wellicht iets te sterk. Maar het opsturen van crash dump logs is er al sinds Windows XP (je kreeg dan een pop-up na een crash) en daarin zat ook wat data zoals hostname etc..

En Windows 8(.1) bevat ook al enkele van die privacy sliders voor o.a. locatie en advertenties van apps. Als je de geavanceerde setup doet krijg je die ook te zien.

En Linux is ook niet direct het meest privacy lievende OS, Ubuntu die een van de populairste distro's is, laat al je zoekacties via Amazon lopen. En wat betreft telefoons, Android apps verzamelen ook belachelijk veel info als je ze laat. iOS apps zijn niet veel beter. En laten we ChromeOS maar even buiten beschouwing laten...

Als je alle sliders naar de minimale stand zet en die twee services op disabled gooit zie ik weinig problemen meer. Bij Windows 8.1 moet je daar immers ook op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

remotehost schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 15:43:

...

Mocht ik daar over iets minder dan een jaar vanaf nu (i.v.m. de gratis upgrade), nog zo over denken dan blijf ik gewoon W7/W8 gebruiken maar dan wel meer en meer alleen voor al mijn (Steam) games en zal dan geleidelijk aan overstappen op Linux voor alle andere toepassingen. Lees hier en daar goede dingen over Linux Mint.
Daar zou ik niet zo lang mee wachten, Linux kun je heel goed in dual boot naast Windows draaien. Best of both worlds en je leert alvast een nieuw OS kennen.

En Linux is nu dus het enige OS waarmee je niet continue wordt begluurt, ook al moet je daar opletten. Ik heb nu tot volle tevredenheid Ubuntu 15.04 Vivid Vervet draaien in dual boot naast Windows 10. Ook al moet je bij Ubuntu ook opletten dat je in de Dash de online seach functie op disabled als je niet Amazon als search provider wilt gebruiken. Ubuntu is erg gebruiksvriendelijk en fraai vormgegeven.

http://www.ubuntu.com/desktop/features

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/1564mky.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 616444 op 02-08-2015 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Bij mij Arch en op een oude laptop ga ik straks klooien met freebsd. Bij die laatste weet je --vrijwel-- zeker dat alle communicatie naar buiten toe door je eigen handen gaat. Maar goed, dit gaat over Win 10 en niet een vergelijk met andere OS'en , hoewel ik heel goed snap dat mensen die überhaupt bij dit topic terecht komen dat vergelijk wat makkelijker maken dan degenen die alleen in "ervaringen en discussies" rondhangen.

Ik heb wel een ervaring die voor mij nieuw is in Windows:ik heb een gewone gebruiker aangemaakt waar ik nu alledaags mee werk. Geen administrator rechten. Als ik bijv iets wil doen waar admin rechten voor nodig zijn, krijg ik de optie om mijn admin wachtwoord in te voeren. Ik kan dus in hetzelfde account blijven werken, en da's wel gaaf. In linux kennen we dit als "gksu" > dat heeft hetzelfde gedrag.
Had Windows dit al ? Lijkt me nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mijn mening: diensten van Google en Facebook zijn niet noodzakelijk voor het gebruiken van een PC. Je wordt dus niet verplicht ze te gebruiken.

Voor mijn werk en prive is er echter software die het alleen op Windows doet en word ik dus verplicht Windows te gebruiken.

Daarom vind ik de privacy schending veel erger. Bovendien is Windows 10 niet gratis als je niet kunt upgraden.

En wat Google en Android betreft: daar ben ik ook niet blij mee. Ik ga maar weer sparen voor een iPhone. Kan ik tenminste per app bepalen wat die mag zonder dat ik het toestel moet rooten etc. En krijg ik ook software updates.

Microsoft was eigenlijk de enige partij waarvan ik nog hoopte dat ze met iets goeds én betaalbaars zouden komen.

Anyways, goed topic verder. Ik zal het aan iedereen laten zien die het niet kon laten om dit OS te installeren.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Tja na een paar dagen windows 10 en het lezen van dit soort topics, plus de bergen fouten en problemen die ik ben tegengekomen in 10 gaat het als volgt : Linux voor alles behalve gaming, en windows 7 voor dat laatste. Zodra directx 12 een item wordt windows 10 voor gaming only.

Nu nog "even" een linux zoeken die een beetje fatsoenlijk werkt met printer, 1440p monitor en bergen randapperatuur , kortom ik zal wel weer bij windows uitkomen....

[ Voor 24% gewijzigd door HaseMike op 03-08-2015 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:29
Anoniem: 616444 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 23:31:
[...]
Ook al moet je bij Ubuntu ook opletten dat je in de Dash de online seach functie op disabled als je niet Amazon als search provider wilt gebruiken.
[...]
https://fixubuntu.com :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tsja, het is vooral een Unity probleem. Overigens kan je het ook uitzetten zonder een tweak tool te gebruiken. In de settings heb je gewoon ergens een privacy tab waarbij je de suggestions uit kan zetten.

Zelf ben ik overgestapt naar Gnome 3 :) Ik had bij Unity af en toe het probleem dat de menu's boven aan het scherm bij programma's leeg waren. Sinds ik Gnome 3 gebruik, werkt alles vlekkeloos. Ik heb wel een extensie geinstalleerd die de top bar autohide.

Ik wil ook een keer Debian Jesse proberen, maar heb de laatste tijd een chronisch tijdgebrek :) Windows 7 is al verbannen naar een VM bij mij, maar ik kan nog niet helemaal zonder. Bij OS X ziet dat er al anders uit, maar ja.. daar hoort dure hardware bij.

Eigenlijk stond ik op het punt om terug te gaan naar Windows met Windows 10.. maar ik ben bang dat ze mij echt helemaal kwijt raken als het zo door gaat. Argumenten om Linux te gebruiken worden elke keer sterker, en de tegenargumenten zwakker.

[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 03-08-2015 08:44 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

@ Lethalis: denk eens aan een BlackBerry OS 10, nadeel beperkt apps beschikbaar. Persoonlijk gebruik in mijn telefoon (BB Leap) alleen voor bellen, mail, agenda, message, navi, browsen, weer.

@ ThinkPad bookmarked that url! Heb onlangs Ubuntu 15.04 en 14.04 LTS geprobeerd en kon hier snel mee overweg. Als je al met Mac OS X hebt gewerkt is het instellingen menu herkenbaar!

@ Microsoft :) You've brought me a nice new OS. But why, why? Why are you collecting so much private user data. Can't believe that this will make the OS better in the future? Oh, wait.. datamining and big data.. :(
Please give the user the option to opt-in step by step !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
Maar dit draadje is 'hoe zorg je het best voor je privacy in Windows 10', ik snap dat mensen dan heel snel denken van sure, switch van OS, maar dat is niet echt de bedoeling van dit draadje. Sowieso zou ik dan voor de privacy & veiligheidsgerichte tweaker geen Ubuntu of Mint aanraden. maar Qubes. Maar dit is echt veel meer een discussie voor een apart topic binnen NOS. Een grote 'help hier met switchen naar Linux' draadje.

Ik heb wel de hosts file van http://someonewhocares.org/hosts/ in de TS gezet. De raspberry pi heb ik er uit gelaten, omdat dit niet specifiek gaat over Windows 10. Meer tips voor in de TS is altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Goed topic!

In de task scheduler staan on application experience en customer blablabla ook een aantal task die met telemetry etc. te maken hebben en die je kunt uitzetten.

Ik draai zelf ook al tijden met de windows firewall op "block all" en dan whitelisten wat ik er door wil laten gaan. Zo zul je mogelijk ook wel het 1 en ander tegen kunnen houden. Dat ga ik zeker in W10 weer doen. Maar bepaalde dingen die via svchost enzo lopen zul je daarmee niet tegenhouden..

Wat ik me af vroeg en waar ik niet achter kom; kun je de nieuwe windows settings, zoals de privacy settings in de eerste post, aanroepen per command line en per command line ook aan of uit zetten? Of zijn daar reg keys voor?

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 03-08-2015 11:21 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvdn
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-09-2024
maratropa schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:18:
Ik draai zelf ook al tijden met de windows firewall op "block all" en dan whitelisten wat ik er door wil laten gaan.
Weet je of dit ook werkt voor verkeer naar de servers van Microsoft? Bij de hosts file bijvoorbeeld zijn sommige Microsoft domeinnamen niet af te vangen. Ik zou een uitkomst vinden als dit met de firewall wel kan:

- Windows 10 installeren
- Netwerk ontkoppelen voor de eerste start
- Windows Firewall op Block all
- Netwerkkabel aansluiten

Dan zou ik de regie weer een beetje in handen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
bartvdn schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:24:
[...]

Weet je of dit ook werkt voor verkeer naar de servers van Microsoft? Bij de hosts file bijvoorbeeld zijn sommige Microsoft domeinnamen niet af te vangen. Ik zou een uitkomst vinden als dit met de firewall wel kan:

- Windows 10 installeren
- Netwerk ontkoppelen voor de eerste start
- Windows Firewall op Block all
- Netwerkkabel aansluiten

Dan zou ik de regie weer een beetje in handen hebben :)
Ik betwijfel of je alles kunt afvangen daarmee, tenzij je misschien echt hardcore alle regels gaat customizen? Ik heb "core networking" etc gewoon toegestaan (staat default aan in outgoing van advanced firewall) , en dan zal vanalles wat via svchost loopt ook wel gewoon naar buiten kunnen.

Bij w7 en w8.1 deed de firewall op block all ook wupdate blocken. Nu met 10 hoop ik dat hij het ook doet zodat ik alleen update als ik dit wil (de fw even uitzetten dan)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antique
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-05 22:19
neeroeter schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 05:28:
Had Windows dit al ? Lijkt me nieuw.
Al sinds Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Anoniem: 616444 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 23:31:
[...]

Daar zou ik niet zo lang mee wachten, Linux kun je heel goed in dual boot naast Windows draaien. Best of both worlds en je leert alvast een nieuw OS kennen.

En Linux is nu dus het enige OS waarmee je niet continue wordt begluurt, ook al moet je daar opletten. Ik heb nu tot volle tevredenheid Ubuntu 15.04 Vivid Vervet draaien in dual boot naast Windows 10. Ook al moet je bij Ubuntu ook opletten dat je in de Dash de online seach functie op disabled als je niet Amazon als search provider wilt gebruiken. Ubuntu is erg gebruiksvriendelijk en fraai vormgegeven.

http://www.ubuntu.com/desktop/features
Ja klopt ik denk ook wel dat ik Linux er eerder al naast ga draaien, ben alleen nog aan het rondkijken welke variant het dan zal worden maar het kan inderdaad ook heel goed Ubuntu worden, bedankt voor de info.

W10 in de huidige staat sla ik in ieder geval over.

Anyway, on-topic: hier vond ik nog een (clickable) plaatje waar veel privacy zaken in W10 nog eens op een rijtje staan. Echt bizar eigenlijk wat daar allemaal in staat: https://i.imgur.com/iHge6RJ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Ik heb vrijwel alle instellingen die ik vanuit deze thread kan wijzigen gewijzigd in onze 3 huidige Windows 10 Home installaties. Geeft toch een iets beter gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
maratropa schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:18:
In de task scheduler staan on application experience en customer blablabla ook een aantal task die met telemetry etc. te maken hebben en die je kunt uitzetten.
Hier even naar gekeken, ik weet niet in hoeverre ik hier een compleet lijstje heb:

Onder Microsoft, office: OfficeTelemetryAgentFallBack en OfficeTelemetryAgentLogOn
Onder Microsoft, Windows:
Application Experience: Microsoft Compatibility Appraiser, ProgramDataUpdater
Autochk: Proxy
CloudExperienceHost: CreateObjectTask
Customer Experience Improvement Program: Consolidator, KernelCeipTask, Uploader, UsbCeip

DiskDiagnostic: Microsoft-Windows-DiskDiagnosticDataCollector

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik bij de laatste niet zeker weet of deze noodzakelijk is. op de microsoft site staat er 'The Windows Diagnostic Infrastructure Resolution host enables interactive resolutions for system problems that are detected by the Diagnostic Policy Service. This scheduled task starts the Windows Disk Diagnostic User Resolver Wizard (Dfdwiz.exe) when a problem with a hard disk is detected.' Terwijl in de scheduler staat 'The Windows Disk Diagnostic reports general disk and system information to Microsoft for users participating in the Customer Experience Program.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187449

Anoniem: 601896 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:47:
Handig topic, dit topic gaat mijn bookmarks in.

Voor nog wat extra achtergrond.

Hier het privacy dashboard voor als je toch vast aan een account zit:

Hier de 'Microsoft-servicesovereenkomst'. voor de services.

het IS absurd .. helemaal mee eens, ik vraag me echt af hoe het bedrijfsleven hier mee om zal gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 03-08-2015 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

azerty schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:40:
[...]

Als je daar nog een stapje verder in wilt gaan en een RPi over hebt: https://github.com/jacobsalmela/pi-hole

Dan heb je een adblock op DNS level op je hele netwerk (mits je de RPi als DNS instelt).
Ik wil dat eigenlijk wel gaan proberen, heb nog een RPI1 (hopen dat die snel genoeg is?)
Anoniem: 187449 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:06:
[...]

het IS absurd .. helemaal mee eens, ik vraag me echt af hoe het bedrijfsleven hier mee om zal gaan.
Heb hem al draaien op de zaak met een groot deel van de tweaks die hier zijn aangegeven. Mijn eigen wijze werkgever heeft dus nog niets aangepast... Dus die komt er vanzelf wel achter.

Van de week ga ik met wireshark aan de haal om te kijken wat er eventueel nog doorheen komt, vanaf mijn test systeempje lijkt het stil.

[ Voor 40% gewijzigd door prutser001 op 03-08-2015 19:17 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik hoop dat iemand een tooltje schrijft die met 1 druk op de knop alle privacy instellingen 'goed' zet, ben inmiddels alweer dagen bezig met lezen en tweaken en ben het al behoorlijk zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185331

Anoniem: 616444 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 19:18:
Goed topic. Want Windows 10 geeft toch wel een heel smerig smetje gekregen met al dat ongevraagde gegraai in je privacy en keyloggen. Want vooral dat dit alles default aanstaat is echt een vuile streek van Microsoft.

En een mooi nieuw logo. ;)

[afbeelding]
Nice! Zelfs compatibel met HostsMan. Handiger kan niet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siaon
  • Laatst online: 12-04 11:27
Volgens mij nog niet opgemerkt in dit draadje:

In Windows 10, als je BitLocker gebruikt, dan wordt je sleutel automatisch geupload naar OneDrive (en dus Microsoft en haar 'trusted' partners en de Amerikaanse wetgeving)

Ik heb nog geen manier gevonden om dit op een normale wijze uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-02 16:14
Laten we in 1 klap alle know-how van Europese bedrijven opsturen naar MS/NSA/US. Goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
Zelfs de consumentenbond gaat zich er mee bemoeien nu.

http://www.consumentenbon...extra/windows-10-privacy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Teckna schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:51:
[...]

De quote is dan ook bedoeld om aan te geven dat ze het kunnen en het recht voorbehouden om dit ook te doen. De reden waarom ze het kunnen vind ik minder van belang maar heb wel duidelijk aan gegeven waar je dit terug kan vinden.

De hoeveelheid wetgeving en privacy beperkende maatregelen dat in belang van 'terrorisme', 'kinderporno' en 'veiligheid' wordt doorgevoerd is verder een compleet andere discussie waar ik het topic liever niet mee vervuil en daarvoor heb ik er voor gekozen om dat gedeelte niet mee te nemen.

Ik heb wel voor de goede orde dat zinnetje meegecopierd, waar ik wel wil zeggen dat het zinnetje niets toevoegt 'wanneer we in goed vertrouwen geloven dat dit nodig is' is niet objectief of meetbaar en zegt niets. Wat ik wel of niet nodig vind is anders dan wat jij nodig vind, of wat iemand bij Microsoft wel of niet nodig vind.

Ik wil het hier graag houden over hoe je zoveel mogelijk je privacy beschermd binnen een Windows 10 omgeving.
Helemaal eens en fijn dat je dit topic geopend hebt. De andere discussie past beter in een apart draadje.

Ik vraag me overigens bij Diagnose & Feedback waarbij de basicsetting toch nog het nodige doorstuurt of het niet simpel mogelijk is om het bijbehorende programma/service simpel te blokken in je firewall.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Ik vraag me overigens bij Diagnose & Feedback waarbij de basicsetting toch nog het nodige doorstuurt of het niet simpel mogelijk is om het bijbehorende programma/service simpel te blokken in je firewall.
]HKEY_LOCAL_MACHINE SOFTWARE Policies Windows Data collection

DWORD : AllowTelemetry waarde 0

[ Voor 53% gewijzigd door neeroeter op 03-08-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

neeroeter schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:43:
[...]

]HKEY_LOCAL_MACHINE SOFTWARE Policies Windows Data collection

DWORD : AllowTelemetry waarde 0
thnx. volledig entry: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\DataCollection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/15h0m5y.jpg

Hoe meer je erover leest, hoe ongemakkelijker het voelt om Windows 10 serieus te gebruiken. Want wie weet wat er nog meer wordt verzameld dan nu bekend is.

the Guardian (fijne krant) heeft nu een uitgebreid artikel hierover: Microsoft under attack over privacy.

En de comments liegen er niet om: http://www.theguardian.co...-privacy-default-settings

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 616444 op 03-08-2015 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
GerardVanAfoort schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:59:
[...]

thnx. volledig entry: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\DataCollection
Als je Enterprise hebt kun je inderdaad 0 invullen.
Heb je dat niet dan is de laagste waarde basic. Je kunt het dus niet helemaal uitzetten. |:(

http://www.ghacks.net/2015/07/30/windows-10-and-privacy/

This setting is identical to the Feedback & diagnostics setting. There is one difference however which only applies to Enterprise customers. Enterprise customers may turn this off completely, while Home and Pro users may set it to basic only as the lowest level.

To make the change in the Group Policy, do the following:

Tap on the Windows-key, type gpedit.msc and hit enter.
Navigate to Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Data Collection (It may be listed as Data Collection and Preview Builds).
Set Allow Telemetry to Off if you are using an Enterprise account, to Basic if you are not.

To make the change using the Windows Registry, do the following:

Tap on the Windows-key, type regedit and hit enter.
Confirm the UAC prompt if it comes up.
Navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\DataCollection.
Set the value of AllowTelemetry to 0 if you are on Enterprise, to 1 if you are not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkwark
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-03 11:53
Ik ga nu als een echte leek klinken maar wat nou als je gewoon heel die DataCollection verwijderd in het register op pro/home ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Anoniem: 187449 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:37:
ik hoop dat iemand een tooltje schrijft die met 1 druk op de knop alle privacy instellingen 'goed' zet, ben inmiddels alweer dagen bezig met lezen en tweaken en ben het al behoorlijk zat.
Ik was ook al aan het zoeken hoe ik bijv. de privacy settings in het nieuwe settings menu kon aanpassen via de commandline maar volgens mij kan dat helemaal niet? Ik google me suf maar heb nog niks gevonden.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-05 12:17
Anoniem: 187449 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:37:
Same here.
Ik dacht dat ik alle settings wel had gehad, maar na het lezen van deze thread, ben ik toch bang dat MS wat meer van mij weet.

Ze kunnen er niet veel mee, want ik gebruik Ubuntu Mate (op een HP Elitebook 8440P). Windows 7 had ik als dual boot en die heb ik geupdate om Windows 10 te testen. Heb dus nog niet veel gedaan in Windows 10.

Heb sowieso alleen een lokaal account en geen Cortana en Onedrive.

Maar nu ik deze thread heb gelezen, blijven de rest van de apparaten hier in huis op Windows 7. In ieder geval totdat Windows 7 niet meer ondersteund wordt.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Voor zakelijke doeleinden overwegen we Windows 10, maar met de huidige onduidelijke staat van informatie-verzameling, zijn we niet zeker dat we dit op toestellen willen plaatsen waar client-gegevens mee behandeld worden. Want wat nu ontdekt wordt, is wat aan de oppervlakte ligt, maar wat wordt er dieper in het OS allemaal met de informatie gedaan ?

Hoe gaan updates om met de aanpassingen die de privacy settings uitschakelen ? Gaan deze weer terug geactiveerd worden of zelfs extra informatie verzamelen om te verkopen ?

Persoonlijk vind ik het zelf opvallend dat als betalende gebruiker (zakelijk en persoonlijk) je ook automatisch in de informatieverzamelwoede terecht komt. Misschien toch maar een MacOS X of Linux variant overwegen die niet je informatie verkoopt aan derde partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

marcop82 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 08:43:
Persoonlijk vind ik het zelf opvallend dat als betalende gebruiker (zakelijk en persoonlijk) je ook automatisch in de informatieverzamelwoede terecht komt. Misschien toch maar een MacOS X of Linux variant overwegen die niet je informatie verkoopt aan derde partijen.
ik ben ook aan het kijken naar Linux, maar voor een aantal specifieke toepassingen kon ik nooit om windows heen, ga opnieuw testen of ik dat kan laten draaien in Wine.
MS is een stap te ver gegaan imho en ik voorzie dat er heel veel stof zal opwaaien de komende tijd.. zeker op consumenten/bedrijfsleven niveau.
Te gek voor woorden dat MS zich 'juridisch' gezien als 'eigenaar' van jouw mail inhoud opstelt.

Considering as Windows users no longer
control their own passwords, even their wi-fi and
network passwords, and pretty much can't no matter
how sensitive anything they're working on might be
without going through a lot of pretty non-obvious
contortions and registry editing and settings changes,
which judging from past behavior will probably get
silently undone during some service pack or patch
or other "upgrade", from now on Windows users get
their own segment on my networks. I'm firewalling
them off from everything important.

Grappig, zie ineens een tweakers melding dat ' je bent natuurlijk niet verplicht om win 10 te gebruiken'
Zou die melding er over 2 jaar ook nog staan denk ik dan ?

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 04-08-2015 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik eerlijk moet zijn vind ik de weg die de IT (of correcter, Microsoft, Apple en Google) aan het inslaan zijn zo verontrustend dat ik me wel eens afvraag of ik wel in het juiste werkveld zit. Ik heb niet jarenlang gestudeerd om te werken in, en mee helpen te bouwen aan een omgeving die alles wat los en vast zit bespioneert.

Mijn bek viel al open toen ik de Express Settings schermen zag; deze verbazing en verontrusting steeg alleen maar nadat ik zag dat er, ondanks het uitzetten van alle opties tijdens de setup, en het gebruik van een offline account, nog steeds veel opties gewoon aan stonden.

edit: en zelfs nadat DIE uitgezet waren (ik heb heel Windows in het eerste halve uur zo ver mogelijk uitgepluisd wat betreft privacy-opties) kom ik in deze draad nog stééds nieuwe dingen tegen, zoals services die uitgezet kunnen worden.

In de startpost staat de volgende quote:
[...]Uiteindelijk zullen we de toegang krijgen tot persoonsgegevens en deze openbaar maken en behouden met inbegrip van uw content (zoals de content van uw e-mails en andere particuliere communicatie of bestanden in persoonlijke mappen), wanneer we in goed vertrouwen geloven dat dit nodig is om:[...]
Wait... what? "Uiteindelijk zullen we toegang krijgen tot... enz..." ? Dat implicieert dat Microsoft koste wat kost toegang MOET en ZAL verkijgen, zich deze gegevens zal toe-eigenen, en gebruiken voor hun eigen doeleinden, via welke weg dan ook, terwijl je er niks tegen kunt doen. Ik vind deze verwoording echt niet normaal. Zo praat je als je iemand bedreigt, niet als je hem een product aanbiedt (of dat nou als gratis of voor geld is).

Android en mijn Google account heb ik ook al zo ver mogelijk gestript; verwijderd, uitgezet en geblokkeerd waar mogelijk, zodat eigenlijk alleen bellen en maps (als ik GPS aanzet) werkt. Ik heb echter het gevoel dat MS nu nog verder probeert te gaan dan Google, en zich gewoon alle data toe probeert te eigenen.

edit: wat betreft overstappen op Linux: dat heb ik een paar keer geprobeerd, maar om 100% Linux te draaien is simpelweg onmogelijk, in elk geval voor mij. In de loop van de tijd komt er altijd wel weer iets langs waarvoor ik Windows MOET hebben, al is het maar een spel dat ik wil spelen.

Wel denk ik er (weer) eens over om Debian te installleren en Windows weg te zetten om spellen mee te spelen (misschien zelfs met de netwerkverbinding uitgeschakeld, aangezien al mijn spellen oud en/of single-player zijn) en de zeldzame taak waar ik Windows voor nodig heb omdat iets of iemand me verplicht een bepaald programma te gebruiken.

[ Voor 33% gewijzigd door Katsunami op 04-08-2015 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Katsunami schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:19:
Als ik eerlijk moet zijn vind ik de weg die de IT (of correcter, Microsoft, Apple en Google) aan het inslaan zijn zo verontrustend dat ik me wel eens afvraag of ik wel in het juiste werkveld zit. Ik heb niet jarenlang gestudeerd om te werken in, en mee helpen te bouwen aan een omgeving die alles wat los en vast zit bespioneert.

Mijn bek viel al open toen ik de Express Settings schermen zag; deze verbazing en verontrusting steeg alleen maar nadat ik zag dat er, ondanks het uitzetten van alle opties tijdens de setup, en het gebruik van een offline account, nog steeds veel opties gewoon aan stonden.

In de startpost staat de volgende quote:

[...]

Wait... what? "Uiteindelijk zullen we toegang krijgen tot... enz..." ? Dat implicieert dat Microsoft koste wat kost toegang MOET en ZAL verkijgen, zich deze gegevens zal toe-eigenen, en gebruiken voor hun eigen doeleinden, via welke weg dan ook, terwijl je er niks tegen kunt doen. Ik vind deze verwoording echt niet normaal. Zo praat je als je iemand bedreigt, niet als je hem een product aanbiedt (of dat nou als gratis of voor geld is).
nu begrijp je ineens ook de enorme NSA data centers.. want ik probeer me voor te stellen hoeveel data er 'live' verwerkt moet worden door al die Microsoft, Apple en Google 'terminals'
Die data 'verzamelwoede' is business en resultaten zullen ongetwijfeld aan bevriende naties worden aangeboden , vandaar dat overheden wereldwijd zo stil zijn momenteel, vreemd na alle VS afluisterschandalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 04-08-2015 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257719

Het is inderdaad zorgelijk. Toch is deze ontwikkeling niet tegen te houden. Nu is er veel ophef, over een jaar wordt het stiller, over vijf jaar is het doodnormaal (ook dat je nieuwe koelkast informatie verstuurt naar de fabrikant).

Zeker de opgroeiende generatie interesseert het allemaal niets.

En aan diegenen die hier hard van stapel lopen: hoevaak hebben jullie op je android devices al "Akoord" gedrukt bij het installeren van een app die OVERAL toegang toe heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 257719 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:06:
Het is inderdaad zorgelijk. Toch is deze ontwikkeling niet tegen te houden. Nu is er veel ophef, over een jaar wordt het stiller, over vijf jaar is het doodnormaal (ook dat je nieuwe koelkast informatie verstuurt naar de fabrikant).
Hier zit geen enkel apparaat op het internet als dat niet 100% noodzakelijk is voor de functionaliteit. Zelfs mijn SMART-TV heeft geen netwerkverbinding (en over een tijdje waarschijnlijk zelfs geen TV-verbinding meer, omdat ik er alleen nog blu-ray's mee kijk eigeniljk).
Zeker de opgroeiende generatie interesseert het allemaal niets.
Dat is misschien nog wel het meest zorgelijk. Mensen geboren zo rond 1995 (oud genoeg om Facebook te gebruiken vanaf het begin) groeien echt op met het idee dat alles maar delen en online gooien de normaalste zaak van de wereld is.
En aan diegenen die hier hard van stapel lopen: hoevaak hebben jullie op je android devices al "Akoord" gedrukt bij het installeren van een app die OVERAL toegang toe heeft?
Nooit. Als ik een applicatie installeer en hij wil meer rechten hebben dan ik nodig acht dan annuleer ik de installatie. Ik vind ook dat Windows 10 meer rechten eist dan dat een OS nodig zou moeten hebben. Een OS dient, als ik mijn oude lessen goed herinner, voor 2 dingen:

- Het bruikbaar maken en beheren van de hardware
- Faciliteren van diensten ter installatie en starten van programma's

Dat is dan ook de reden waarom ik onder Windows (en OSX) meer en meer ongelukkig begin te voelen. Het is gemakkelijk dat alles kant en klaar is, maar het is méér dan kant en klaar. Het OS biedt diensten aan die ik helemaal niet wil (OneDrive/Skydrive, apps zoals Get Office, Get Skype, etc....), en erger, het hangt mijn computer in een enorm dataverzamelnetwerk als ik de opties en EULA's mag geloven.

Het zou nog half zo erg zijn als je tijdens de installatie diensten en apps zou kunnen uitvinken die je niet geïnstalleerd wil hebben; dat kon vroeger wel (tot en met Windows 2000, als ik het me goed herinner), maar dat is nu ook al niet meer mogelijk. Je kunt veel dingen hoogstens uitzetten of blokkeren, niet verwijderen.

Dit is wat mij al 15 jaar af en aan aantrekt richting Linux: je kunt er, zeker tegenwoordig, beide kanten mee op. Als je bijvoorbeeld een Debian NetInstall installeert, wat krijg je dan? Een OS, en ENKEL een OS, met command line tools om je computer te beheren. Als je meer wil, dan installeer je dat. Is dit teveel werk, dan kun je ook de andere richting op werken, via bijvoorbeeld Ubuntu (IMHO een haatbare distributie, omdat Canonical zich gedraagt als het Apple van de open source wereld), Mint, of een van de vele andere kant-en-klare versies.

Ik weet niet of Windows 10 het gaat overleven op mijn huidige hardware. Zelfs mijn nieuwe computer krijgt mogleijk Windows 7 (ik heb nog een licentie liggen), puur en alleen om spellen te spelen en die éne taak die ik via Windows MOET uitvoeren. Wat er dan na 2020 gebeurt zie ik dan wel weer.

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 04-08-2015 10:31 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor privacy binnen Windows 10 en niet bedoeld om te praten over alternatieve besturingssystemen, de NSA, en andere soortgelijke onderwerpen, hiervoor bestaan reeds andere topics op dit forum.

Hou het netjes en speel niet op de man.

Let op : Je bent vanzelfsprekend te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het backuppen van je gegevens, als je in je register gaat hacken of bestanden/mappen gaat weggooien t.b.v. privacy settings