Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Stoffa schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:37:
Loop hier op het industrieterreintje zowaar tegen een P90D op met facelift in het deep blue metallic. Alles er op: duurste velgen van 5k, achterspoiler, pano dak, next gen stoelen etc etc.

Best bizar om te constateren dat:

A ) Deze auto 150k+ kost, en
B ) Hij er vrijwel exact hetzelfde uitziet als onze auto dadelijk.

[afbeelding]
Het is een leuke auto, maar niet voor 150+k
Voor dat geld zou ik zeker wat anders kopen.

Dat is ook direct het nadeel van een duurdere Tesla S, ze hebben allemaal een 70.000 euro uitstraling. Nog steeds veel geld en een leuke auto...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:58

WhySoSerious

Be the change.

databeestje schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:45:
Het is deel 2 van de Model 3 voorstelling
Hardware voor autonoom rijden komt in alle nieuwe modellen. De uitbreiding draait op de chip van een NVidia Titan (X?). Reuters spreekt over een post van 8k maar de overige bronnen niet. Betekent dus dat alle auto's die op dit moment gebouwd worden over de benodigde hardware beschikken! ("We are excited to announce that, as of today, all Tesla vehicles produced in our factory – including Model 3 – will have the hardware needed for full self-driving capability at a safety level substantially greater than that of a human driver")

https://www.tesla.com/nl_...ving-hardware?redirect=no
http://www.reuters.com/ar...a-autopilot-idUSKCN12K00H
http://www.nu.nl/gadgets/...elfrijdende-hardware.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tesla heeft ook de autopilotopties in de configurator aangepast. Voorheen was er alleen "autopilot", nu heb je twee opties: Enhanced Autopilot en Full Self-Driving Capability.
Nu weet ik niet meer wat de "oude" autopilot kostte als optie, maar de nieuwe opties kosten € 5.600 en € 3.400 respectievelijk, en je kunt de tweede niet zonder de eerste bestellen. Volgens mij was de oude autopilot geen € 10.000.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
(jarig!)
Maasluip schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 08:17:
Tesla heeft ook de autopilotopties in de configurator aangepast. Voorheen was er alleen "autopilot", nu heb je twee opties: Enhanced Autopilot en Full Self-Driving Capability.
Nu weet ik niet meer wat de "oude" autopilot kostte als optie, maar de nieuwe opties kosten € 5.600 en € 3.400 respectievelijk, en je kunt de tweede niet zonder de eerste bestellen. Volgens mij was de oude autopilot geen € 10.000.
in dollars was de oude $3000 of $3500 als je achteraf wilt enablen.
Nieuwe zijn $5000 en $3000 bij je bestelling en ieder $1000 meer als je ze achteraf alsnog wilt.

de ETA voor de zelfrijdende software is 2018. de "advanced autopilot" komt in dec van dit jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 20-10-2016 08:24 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 16:25
Wow, had niet verwacht dat ze dit zo snel voor elkaar gaan krijgen. Ben benieuwd :)

Kost inderdaad wel wat extra, vooral omdat je in eerste instantie nog niets extra's krijgt...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Maar ze weten ook dat niemand nu meer een auto besteld zónder die opties. Zou imo ook erg stom zijn (vooral ook voor je restwaarde). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

MrAcid schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:07:
Maar ze weten ook dat niemand nu meer een auto besteld zónder die opties. Zou imo ook erg stom zijn (vooral ook voor je restwaarde). :)
Nou, als ik nu een auto zou leasen zou ik Full Self-Driving Capability waarschijnlijk niet bestellen. Je rijdt (waarschijnlijk) de helft van je leasetermijn zonder, en daarna is het nog maar de vraag of het volledig werkt. Juist de mogelijkheid om de optie later aan te zetten zorgt ervoor dat de waarde van de auto niet keldert, maar een 'vast' prijsverschil kent (waarschijnlijk rond de €2000 euro). Dat is prima.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Krisp schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:16:
[...]

Nou, als ik nu een auto zou leasen zou ik Full Self-Driving Capability waarschijnlijk niet bestellen. Je rijdt (waarschijnlijk) de helft van je leasetermijn zonder, en daarna is het nog maar de vraag of het volledig werkt. Juist de mogelijkheid om de optie later aan te zetten zorgt ervoor dat de waarde van de auto niet keldert, maar een 'vast' prijsverschil kent (waarschijnlijk rond de €2000 euro). Dat is prima.
Die €30/€40 in de maand (speculatie) zou het voor mij ook als leaserijder wel waard zijn ook al is het maar een beperkt deel van je looptijd beschikbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:31
Stoffa schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:22:
[...]

Haha, ben benieuwd of je dan (net zoals ik) gelijk verkocht bent, of dat je blijft miemelen over het interieur en vervolgens voor een i3 gaat :)

Veel plezier iig!
Nou alleszins goed bevallen :)
Gereden in een P90D, +/- 50 minuten gereden en uiteindelijk zo'n beetje 2 uur bij Tesla gezeten, meteen maar wat offertes mee e.d.

Proefrit zelf, hij rijdt qua elektrisch rijden nagenoeg hetzelfde als de i3, tuurlijk is hij sneller maar het remmende vermogen is ongeveer hetzelfde gevoel. Wat wel verschilde is dat de i3 als je het "gas" pedaal los laat hij uiteindelijk helemaal stil komt te staan, dat doet de Tesla niet, en de Creep modus stond uit. Dus het echt one-pedal drive kan nog wel beter voor Tesla. Uiteindelijk heb ik maar 1x het rempedaal gebruikt om daadwerkelijk wat meer af te remmen maar dat had met stoplichten te maken. Ondanks wat acceleraties zat ik op 190Wh(?) i.t.t. de gemiddelde 225Wh(?) die er tot op heden mee was gereden. De i3 voelt meer aan als een ruime kart(behoorlijk wendbaar) de Tesla komt meer in de buurt van onze 5-serie maar dan een flink stuk strakker. Maar qua rust in de auto is het wel vergelijkbaar(hij nodigt niet continue uit tot sneller rijden)

Autopilot ook even geprobeerd, niet helemaal mijn ding (in de randstad), met name de Lane assist is/was erg nerveus als ik het vergelijk met mijn Golf. Adaptive cruise heb ik geen verschil in kunnen waarnemen, dat werkt prima. Met dergelijke systemen heb je al snel hinder van andere weggebruikers is mijn ervaring, de afstand tussen je voorganger is al wat ruimer dan ik zelf zou aanhouden, daar denken vele maar lekker gebruik van te moeten maken.
Echter de lane assist in de Golf trekt zich weinig aan van druk app'ende, twitterenden(en daarmee zwalkende) bestuurders. De lane assist in de golf houdt de auto prima tussen de lijntjes. De Tesla daarentegen klapt meteen de autopilot eraf zodra je zo iemand aan het inhalen bent. Veilig is het wel maar om nou te zeggen dat het erg bijdraagt aan het comfort van Autopilot, nou nee dat niet. Uiteraard zal het buiten de drukke randstad een stuk fijner werken is mijn verwachting.

Qua afwerking, hebben ze echt flinke stappen gezet tov mijn vorige ervaring met Tesla. Gewoon een zeer acceptabel niveau. Ik denk vergelijkbaar met een full ops Octavia kijkende naar het materiaal gebruik en manier van afwerken. Helemaal niets mis mee.

Hoofdruimte achterin is trouwens wel matig, maja daar zit ik vrij weinig. Ik kan net achter mijzelf zitten zonder mij als bestuurder aan te passen. Met iets meer naar voren verschuiven kan het prima. Toch was de i3 in deze ruimer gek genoeg. De Tesla heeft wel een vrij ruime kofferbak waar je prima een kinderwagen in kwijt kan.

Een aantal verbeterpunten van de i3 kom ik ook tegen in de Tesla.
  • Laadaansluiting achter, ook bij Tesla. In de neus lijkt mij praktischer
  • weer verder rijden aangezien dan de laadsnelheid behoorlijk lager wordt.[/li]
  • Geen enkel gekoeld vakje, miste de verkoper ook aangezien hij die in zijn privé auto wel heeft
  • Gordelhoogte niet verstelbaar, idem bij Tesla. Bij de Tesla was dit voor mij ook niet nodig, in de i3 had ik hem eerder willen verstellen indien dat mogelijk was.
  • Melding van 80% vol, schijn je bij Tesla wel te krijgen als je aan het laden bent. Hierdoor kun je bij 80% meteen weg aangezien de laadsnelheid behoorlijk afneemt voor de laatste 20%
  • Noodhamers achterin, voor Tesla niet expliciet noodzakelijk aangezien deze standaard deuren heeft i.t.t. de suicide deuren van de i3
  • Parkeersensoren voor ontbreken standaard bij de i3, bij Tesla niet, ook het autopark systeem gebruikt, erg mooi en goed uitgewerkt.
  • Standaard stereo van i3 is een beetje mwa mwa, bij Tesla is die Prima.
En het meest belangrijke voor mij, de next gen stoelen zitten voortreffelijk. Wel bijzonder dat de hoofdsteunen niet verstelbaar zijn. Het kan net bij mij(lang bovenlichaam).

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-05 17:25
@Appie dus je gaat ervoor? ;-)

Betreffende de "fully autonomous" aankondiging van gister: Hoewel al langer bekend dat dit er aan zat te komen vind ik het alsnog mindblowing. De gedachte dat er straks regelmatig model 3's (want in veel grotere aantallen verkocht dan Model S/X) voor een stoplicht staan zonder bestuurder is voor mij echt een technologische revolutie zoals we die zelden zien.

Ik ben ook heel benieuwd hoe wordt omgegaan met praktische problemen die kunnen ontstaan als je auto de hele dag taxi speelt. Vandalisme is daarvan een goed voorbeeld. Voor sommige individuen zal het erg uitnodigend zijn je Tesla te beschadigen als jij er zelf niet bij bent. Kotsen in je Tesla, schijten in je Tesla, zeiken in je Tesla, eitje kapot tikken in je Tesla, enfin, ik kan eindeloze varianten verzinnen. Hoe ga je dat tegen?

[ Voor 3% gewijzigd door Stoffa op 20-10-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
WhySoSerious schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 07:29:
Hardware voor autonoom rijden komt in alle nieuwe modellen. De uitbreiding draait op de chip van een NVidia Titan (X?). Reuters spreekt over een post van 8k maar de overige bronnen niet. Betekent dus dat alle auto's die op dit moment gebouwd worden over de benodigde hardware beschikken! ("We are excited to announce that, as of today, all Tesla vehicles produced in our factory – including Model 3 – will have the hardware needed for full self-driving capability at a safety level substantially greater than that of a human driver")

https://www.tesla.com/nl_...ving-hardware?redirect=no
http://www.reuters.com/ar...a-autopilot-idUSKCN12K00H
http://www.nu.nl/gadgets/...elfrijdende-hardware.html
Zonde, had het een optie gelaten!
Maakt dat een Model 3 ook 8k duurder?
YoshiBignose schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 08:59:
Wow, had niet verwacht dat ze dit zo snel voor elkaar gaan krijgen. Ben benieuwd :)

Kost inderdaad wel wat extra, vooral omdat je in eerste instantie nog niets extra's krijgt...
Juist bij een Model 3 is dat zonde.
Die moet je zo goedkoop mogelijk ind e markt zetten, zodat hij voor het grote publiek beschikbaar is en de druk bij gevestigde merken hoog houdt.

Maak hem te duur en de gevestigde merken hebben minder genoodzaak met een 60+kWh versie op de proppen te komen.
Los dat het heel persoonlijk is of je het nuttig vind.

Ik vind autorijden leuk en zou absuluut de optie niet willen, al is hij gratis...
Ach welnee. Wie koopt er nu een auto voor de komende 10 jaar?
Ik lease voor 2 of 4 jaar. Elektrisch wil ik niet langer dan 2 jaar, op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
dfrenner schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:32:
Nee, iedere auto krijgt de hardware, maar je betaalt 8k voor de unlock (dus het daadwerkelijk kunnen gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een groot gedeelte van bestaat dan ook uit het vergaren van data, ook met de locked versies.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Stoffa schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:33:
Nee, iedere auto krijgt de hardware, maar je betaalt 8k voor de unlock (dus het daadwerkelijk kunnen gebruiken).
Maar hoe dan ook, die hardware kost geld.
Zonder had de auto goedkoper kunnen zijn...
Erasmo schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:38:
Een groot gedeelte van bestaat dan ook uit het vergaren van data, ook met de locked versies.
Dat hoeft van mij ooko niet zo.
Ik koop de auto en daarmee is de verantwoording van de leverancier eraf.
Ik bepaal waar en hoe ik rijd, zonder dat hij dat hoeft te weten.

Privacy heet dat :+

[ Voor 39% gewijzigd door BlakHawk op 20-10-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
dfrenner schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:38:
[...]

Zeker, maar het one size fits all principe dat ze nu gebruiken zorgt wel voor een versimpelde supply chain. Maw: iedere auto krijgt de hardware, dus je hoeft geen twee verschillende fabriekspaden op te zetten. Bij deze hardware zit waarschijnlijk ook veruit het grootste deel van de kosten in het ontwikkelen van de software voor autonomous driving, en dat is dan ook hetgeen waar je de 8k voor betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

Ik vermoed van niet. Flexibiliteit is vrij duur, en meerdere varianten van (bijvoorbeeld) ACC maken is ook prijzig. Bovendien zal (een deel van het) business model zijn dat mensen achteraf alsnog opteren voor de optie. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dfrenner schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:32:
[...]

Het is een optie, het is alleen altijd ingebouwd. Je betaalt er (bij de Model S) € 10.000 voor om het bij bestelling te activeren en € 11.300 als je het op een bestaande auto wil activeren.
De basisprijs van een Model S is volgens mij niet omhoog gegaan. Dus Tesla gokt erop dat genoeg mensen het bij bestelling of achteraf activeren om de inbouw in alle auto's te rechtvaardigen.
En ook: als je ooit een tweedehands Tesla koopt zonder geactiveerde autopilot dan kun je dat nog altijd laten activeren. Dus de verkoopwaarde van een Tesla zonder autopilot is "slechts" € 11.300 (exclusief afschrijving) minder dan eentje met autopilot terwijl je anders een tweesplitsing krijgt in Tesla's die voor een groep mensen per definitie niet interessant is omdat er al geen autopilot hardware in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik ben zo'n gek die het zonder autopilot zou bestellen. Het is altijd nog later te bestellen door een volgende eigenaar. Een gewone cruise control is voldoende.

Waar ik wel op zou letten is de aanwezigheid van een goed werkende automatisch remsysteem in geval van (bijna) botsingen. En zoveel mogelijk bereik.

Wat betreft het laten betalen van een deel van de afnemers voor het unlocken van hardware die in elke auto zit: daar ben ik geen voorstander van. Dat leidt tot onredelijke prijzen, zoals we die nu zien bij Model S/X. Dat werkt misschien voor het hogere segment, maar niet voor een middenklasse auto, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
mrmrmr schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:57:
[...]

Ik ben zo'n gek die het zonder autopilot zou bestellen. Het is altijd nog later te bestellen door een volgende eigenaar. Een gewone cruise control is voldoende.

Waar ik wel op zou letten is de aanwezigheid van een goed werkende automatisch remsysteem in geval van (bijna) botsingen. En zoveel mogelijk bereik.

Wat betreft het laten betalen van een deel van de afnemers voor het unlocken van hardware die in elke auto zit: daar ben ik geen voorstander van. Dat leidt tot onredelijke prijzen, zoals we die nu zien bij Model S/X. Dat werkt misschien voor het hogere segment, maar niet voor een middenklasse auto, denk ik.
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is naar het "laat je auto geld voor je verdienen als jij er niet bent"-concept. Vinden bv leasemaatschappijen t prima als ik prive geld verdien met de auto door hem taxi te laten zijn? Lijkt me toch niet...

Als dat echter wel kan dan komt dat prijskaartje van 10k weer in een heel ander licht te staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoffa op 20-10-2016 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Stoffa schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:01:
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is naar het "laat je auto geld voor je verdienen als jij er niet bent"-concept. Vinden bv leasemaatschappijen t prima als ik prive geld verdien met de auto door hem taxi te laten zijn? Lijkt me toch niet...

Als dat echter wel kan dan komt dat prijskaartje van 10k weer in een heel ander licht te staan.
Het begint al bij de werkgever.

Die zegt er nu al nee tegen aangezien hij opdraait voor de brandstof en ook meer kilometers.

De leasemaatschappij vraagt forse bedragen voor meer kilometers, dus die zal het wel prima vinden...

Iedere schade is wel je eigen risico...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
dfrenner schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:06:
[...]

Het begint al bij de werkgever.

Die zegt er nu al nee tegen aangezien hij opdraait voor de brandstof en ook meer kilometers.

De leasemaatschappij vraagt forse bedragen voor meer kilometers, dus die zal het wel prima vinden...

Iedere schade is wel je eigen risico...
Zeker, maar ik kan me ook voorstellen dat leasecontracten geheel veranderd worden omdat ook de werkgever hierbij gebaat kan zijn. Als een werkgever geld kan verdienen door hun wagenpark taxi te laten zijn tijdens werkuren kan dat natuurlijk best interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-05 07:33
Een Model 3 begint steeds onaantrekkelijker te worden aangezien ik 35k nog net bij elkaar zou kunnen sparen, stelen, lenen, acculeasen en bedelen in de komende twee jaar maar 10k extra voor de 'autopilot' (bijna 1/3 bovenop de adviesprijs van de auto???) toch echt niet tot de mogelijkheden behoort.

Blijft dus afwachten waar Nissan mee komt. Als dat er goed uitziet, 60kWh heeft, 35k kost en voglend voorjaar in de showroom staat...

En Ghosn gaat in Januari ook e.e.a. op het gebied van zelfrijden aankondigen.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Stoffa schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:11:
Zeker, maar ik kan me ook voorstellen dat leasecontracten geheel veranderd worden omdat ook de werkgever hierbij gebaat kan zijn. Als een werkgever geld kan verdienen door hun wagenpark taxi te laten zijn tijdens werkuren kan dat natuurlijk best interessant zijn.
Ik zou het niet willen...
Ik betaal toch voor die auto. Misschien voor een forse korting op het leasebedrag, maar wat als ik met spoed naar huis moet, even tussen de middag langs het winkelcentrum wil... De vrijheid vind ik ook fijn.

Met een leaseauto zou ik het echter nog wel overwegen, omdat het toch mijn auto niet is. Maar privé zou ik het nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:57:
[...]

Maar dat is niet nieuw, dat gebeurt in het lagere segment ook. Misschien zelfs juist daar omdat daar de supply chain nog belangrijker is (kleinere marges en meer volume, dus productiekosten verlagen = profit) dan in het hogere segment.
Het is uiteindelijk gewoon een optimalisatie van de supply chain, niets meer en niet minder. Zolang de mensen zonder optie het niet kunnen gebruiken zie ik het probleem dan ook niet, helemaal als de auto juist goedkoper wordt ipv duurder door het efficiëntere productieproces.

Enige echte nadeel is dat bedrijven niet zo transparant zijn en je dus niet weet in hoeverre ze niet dingen doorberekenen. Maar dat is eigenlijk een heel ander issue en niet specifiek voor deze aanpassing van het productieproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
dfrenner schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:21:
[...]

Ik zou het niet willen...
Ik betaal toch voor die auto. Misschien voor een forse korting op het leasebedrag, maar wat als ik met spoed naar huis moet, even tussen de middag langs het winkelcentrum wil... De vrijheid vind ik ook fijn.

Met een leaseauto zou ik het echter nog wel overwegen, omdat het toch mijn auto niet is. Maar privé zou ik het nooit doen.
Uiteindelijk gaat t allemaal om geld toch? Misschien wil je het niet voor 50 euro extra per maand? Misschien niet voor 1000 euro extra per maand? 2000 dan? 3000? Alles heeft zijn prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
Ik denk dat het echt zo snel niet gaat komen allemaal:

Nu is het eigenlijk zo dat autofabrikanten dingen doen en in de praktijk laten uittesten door hun klanten, zonder enig toezicht of regulering van overheden, juridisch afgedekt met 'je moet je handen aan het stuur houden". Gasten die zichzelf cool vinden gaan vervolgens er lekker toch dingen mee doen die niet de bedoeling zijn en op YouTube zetten. Hier komen ook al een aantal crashfilmpjes uit voort die de kwetsbaarheden van het systeem aantonen. Ze brengen zichzelf en (het ergste) anderen in gevaar. De gasten uit het filmpje letten duidelijk niet zelf op, het was zeker mogelijk om te anticiperen en uit te wijken.

Het is software en in software zitten fouten, altijd, punt. Fouten die in dit geval tot doden of gewonden kunnen leiden. Het is onmogelijk om alle eventualiteiten in het verkeer te voorspellen en in te programmeren. Gaat de auto zichzelf en de bestuurder opofferen om 1 kind te redden? Of afwegen? 3 man in de auto en 1 op de fiets, 1 op de fiets is minder doden, dus die maar aanrijden om botsing te voorkomen?

Ik zeg niet dat mensen geen fouten maken of in bovenstaande situatie niet instinctief reageren door uit te wijken en een derde aan te rijden.

Het is naar mijn idee nog een heel lange weg voordat men legaal en verzekerd slapend achter het stuur of zonder bestuurder rond kan rijden.

Tot die tijd is het naar mijn mening geen 10k waard en zou het alleen onder streng gecontroleerde omstandigheden getest mogen worden, zeker niet door de types die zo'n auto kunnen kopen of mogen rijden van de baas.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

UniMatrix schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:20:
Een Model 3 begint steeds onaantrekkelijker te worden aangezien ik 35k nog net bij elkaar zou kunnen sparen, stelen, lenen, acculeasen en bedelen in de komende twee jaar maar 10k extra voor de 'autopilot' (bijna 1/3 bovenop de adviesprijs van de auto???) toch echt niet tot de mogelijkheden behoort.
Nee, de (enhanced) autopilot kost € 5.600, volgens mij hetzelfde als vroeger. Daar komt nog selfdriving bij voor € 3.400. Autopilot is verplicht als je selfdriving wil, maar selfdriving is niet verplicht.

De kosten van de hardware hiervoor staan natuurlijk niet in verhouding tot wat je ervoor moet betalen. Dat zal een paar honderd euro zijn. Je betaalt meer voor de ontwikkelingskosten dan voor de hardware. Maar dat is met alles bij een auto, de productiekosten zijn een stuk lager dan wat de fabrikant ervoor vraagt.
UniMatrix schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:56:

[video]
Vreemd ongeval. Die bestuurder doet ook helemaal niks? Die zit niet op te letten?
Heeft Tesla dit onderzocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Maasluip schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:05:
[...]

Nee, de (enhanced) autopilot kost € 5.600, volgens mij hetzelfde als vroeger. Daar komt nog selfdriving bij voor € 3.400. Autopilot is verplicht als je selfdriving wil, maar selfdriving is niet verplicht.

De kosten van de hardware hiervoor staan natuurlijk niet in verhouding tot wat je ervoor moet betalen. Dat zal een paar honderd euro zijn. Je betaalt meer voor de ontwikkelingskosten dan voor de hardware. Maar dat is met alles bij een auto, de productiekosten zijn een stuk lager dan wat de fabrikant ervoor vraagt.

[...]

Vreemd ongeval. Die bestuurder doet ook helemaal niks? Die zit niet op te letten?
Heeft Tesla dit onderzocht?
Ja door de radar in firmware 8 een meer prominente rol te geven, zouden dit soort ongelukken niet meer voor mogen komen. Autopilot detecteert nu ook wanneer een object niet in het midden van de weg staat/rijdt.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Nivve
Het is niet de auto die goedkoper wordt, maar de kostprijs van de optie per unit. Alleen betaal je voor de andere auto's ook mee als je die optie wilt. Het is uiteindelijk duurder voor de klant die de optie wil hebben.

De fabrikant die zo'n optie wil aanbieden kan veel betalen voor weinig units of weinig betalen voor veel units. Voor de fabrikant is het zinvol, maar de afnemer betaalt uiteindelijk in de prijs ook voor de autokopers die de optie niet willen. Schaalgrootte kan dat waarschijnlijk niet goedmaken tenzij het aantal optiekiezers in de buurt van 100% komt. Vooral niet bij systemen waarbij lidar en dure computers een rol spelen. De auto krijgt ook een Nvidia Titan Drive PX2 supercomputer om de data te verwerken.

Overigens is het zo dat zelfs bij relatief kleine units lidar flink goedkoper wordt. Dus een echte noodzaak om er meteen een half miljoen van te bestellen is er niet.

Musk zegt:
"Should mention that retrofitting to full self-driving hardware is very difficult. Cost delta is more than buying a new car. Wish it weren't."

Daar heb ik mijn twijfels bij. Je kunt best voorbereidingen treffen. Waar het vermoedelijk echt om gaat is de integratie met alle andere systemen (bv. AEBS), waardoor het grootste deel van de hardware al nodig is, ook al gebruik je de nieuwe autopilot niet.

Filmpje Tesla zelfrijdende auto:
https://player.vimeo.com/video/188105076

Indrukwekkend is het wel. Kennelijk is men afgestapt van het binnen de lijntjes blijven. Dit lijkt op het volgen van een bekende route (m.b.v. route data).

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 22-10-2016 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Cheese_man schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:31:
[...]

Ja door de radar in firmware 8 een meer prominente rol te geven, zouden dit soort ongelukken niet meer voor mogen komen. Autopilot detecteert nu ook wanneer een object niet in het midden van de weg staat/rijdt.
Het is pas opgelost als de AI opmerkt dat de auto voor hem van zijn lijn afwijkt, zich afvraagt waarom en of hij dat niet ook zou moeten doen... Vervolgens kijkt of hij veilig uit kan wijken of dat het beter is om te remmen, maar wat zit er dan achter me en hoe dicht er op dan enz. enz.Een aantal te volgen objecten en mogelijke scenario's wat exponentieel groeit.

Ik weet nog een leuk voorbeeld: een grote plastic zak waait over de weg, gaat de Tesla dan vol in de remmen? Jij en ik zouden doorrijden omdat het gevaarlijker is hard te remmen dan met een plastic zak te botsen.

'Ziet' een auto dit verschil? Het verschil tussen een kartonnen doos of een betonblok b.v.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
De video waar een model X autonoom het verkeer trotseert.

https://www.tesla.com/nl_...ll-tesla-cars?redirect=no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
Zou het geen idee zijn om een 'autopilot' gewoon te laten 'lessen' en afrijden, zeg in hartje A'dam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
UniMatrix schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:03:
Zou het geen idee zijn om een 'autopilot' gewoon te laten 'lessen' en afrijden, zeg in hartje A'dam?
Dit is best wel een goed idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik ga m'n best doen om de business case rond te breien. Iemand nog suggesties naast Tesla haar eigen lease optie's? Lage landen schijnt ook wel een goed optie te zijn hoorde ik van de verkoper.
UniMatrix schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:56:

[video]
Vergelijkbaar gedrag met wat mijn Golf vertoond, adaptive cruise control reageert prima op rijdende voorwerpen(incl fietsers). Maar kom je aanrijden op een stoplicht waar iedereen al helemaal stil staat(incl laatste auto) dan ziet hij het niet. Gelukkig heeft mijn Golf nog een 2e systeem genaamd front assist, geen radar maar een laser in het voorraam.
Bij een front assist ingreep krijg je een 100% remvermogen ingreep wat behoorlijk heftig er aan toe gaat. I.t.t. adaptive cruise control is front assist 100% een veiligheidssysteem.

en aangezien we toch lekker hight tech bezig zijn:

Volgens mij is dit niet op de tesla te krijgen. Ik bedoel de functie zoals ie gedemonstreerd wordt op minuut 0:57

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 20-10-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 12:30
Appie Heijn schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:10:
[...]

Ik ga m'n best doen om de business case rond te breien. Iemand nog suggesties naast Tesla haar eigen lease optie's? Lage landen schijnt ook wel een goed optie te zijn hoorde ik van de verkoper.
De leaseopties van Tesla zelf gaan ook via de Lage Landen.
https://www.tesla.com/nl_NL/support/financing-and-leasing

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Mocht je ervoor gaan dan heb ik nog wel een mooie referral code voor je hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

[...]

[...]

Vergelijkbaar gedrag met wat mijn Golf vertoond, adaptive cruise control reageert prima op rijdende voorwerpen(incl fietsers). Maar kom je aanrijden op een stoplicht waar iedereen al helemaal stil staat(incl laatste auto) dan ziet hij het niet. Gelukkig heeft mijn Golf nog een 2e systeem genaamd front assist, geen radar maar een laser in het voorraam.
Bij een front assist ingreep krijg je een 100% remvermogen ingreep wat behoorlijk heftig er aan toe gaat. I.t.t. adaptive cruise control is front assist 100% een veiligheidssysteem.

[video]

en aangezien we toch lekker hight tech bezig zijn:

[video]
Volgens mij is dit niet op de tesla te krijgen. Ik bedoel de functie zoals ie gedemonstreerd wordt op minuut 0:57
Als main beam, high beam is, dan zit dat nu al op de Tesla. Volgens mij hadden ze bij BMW een mooie dat er een "uitsparing" in de bundel kwam rond een auto, zodat deze niet verblind werd. Zag er ook gaaf uit.

Met full LED koplampen en over the air updates, kan je een hoop mooie dingen doen. Zal me niets verbazen wanneer Tesla daar ooit een eventje aan besteedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

UniMatrix schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:44:
[...]

Het is pas opgelost als de AI opmerkt dat de auto voor hem van zijn lijn afwijkt, zich afvraagt waarom en of hij dat niet ook zou moeten doen... Vervolgens kijkt of hij veilig uit kan wijken of dat het beter is om te remmen, maar wat zit er dan achter me en hoe dicht er op dan enz. enz.Een aantal te volgen objecten en mogelijke scenario's wat exponentieel groeit.

Ik weet nog een leuk voorbeeld: een grote plastic zak waait over de weg, gaat de Tesla dan vol in de remmen? Jij en ik zouden doorrijden omdat het gevaarlijker is hard te remmen dan met een plastic zak te botsen.

'Ziet' een auto dit verschil? Het verschil tussen een kartonnen doos of een betonblok b.v.?
Daar ben ik het niet mee eens. Het probleem is opgelost dat er wordt gestopt voordat een stilstaand voertuig voor je geraakt wordt. De situatie in het filmpje heeft niet veel te maken met je overwegingen en voorgestelde situatie. Dat is een heel ander probleem wat meer autonoom rijden te maken heeft, dan een veiligheidsoptie om een ongeluk te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tja er zijn nog heel wat factoren waar naar gekeken moet worden, maar het is toch wel tof dat het zo dichtbij komt. Noodstops zijn op zich niet erg als alle auto's autonoom rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Cheese_man schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:59:
[...]

Als main beam, high beam is, dan zit dat nu al op de Tesla. Volgens mij hadden ze bij BMW een mooie dat er een "uitsparing" in de bundel kwam rond een auto, zodat deze niet verblind werd. Zag er ook gaaf uit.

Met full LED koplampen en over the air updates, kan je een hoop mooie dingen doen. Zal me niets verbazen wanneer Tesla daar ooit een eventje aan besteedt.
Klopt main beam is high beam, bij vw hebben ze spiegeltje welke vanaf boven-midden de lichtbundel afbuigt zodat de auto voor je in de schaduw rijdt en lang hem heen een hele bak ligt komt. De golf lampen sturen ook echt behoorlijk de bocht in, onder de 50kmu gaan haaks staande lampen in de koplampunit aan, net even chiquer dan die mislampen onderin een bumper. Wel jammer dat deze laatste pitten vrij geel licht afgeven, echter vervangen heb ik nooit de moeite voor genomen.
YoshiBignose schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:35:
Tja er zijn nog heel wat factoren waar naar gekeken moet worden, maar het is toch wel tof dat het zo dichtbij komt. Noodstops zijn op zich niet erg als alle auto's autonoom rijden ;)
Front assist reageert in enkele gevallen ook nog wel eens op krantenbezorgers(met brede fietstassen) , zo iemand vliegt dan net voor je langs om af te slaan, normaal zou je hem niet aanrijden, echter doordat het "obstakel" zo plotseling in beeld van de laser/radar komt remt hij zo'n beetje instant maximaal. Is mij in die 3 jaar dat ik hem heb toch 3-4x overkomen, nou ging het wel goed maar van die 3-4x kan ik mij nog erg goed herinneren dat iemand flink pissed off was. Naja die had zelf ook iets meer afstand moeten houden :) Ben benieuwd hoe de Tesla erop reageert in dergelijke situaties.

Ik rij met de acc+front assist ook regelmatig keurig 50 in de bebouwde kom, werkt prima behalve bij dit soort uitzonderingen.

[ Voor 34% gewijzigd door Appie Heijn op 20-10-2016 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
UniMatrix schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:03:
Het lessen gaat ongetwijfeld gebeuren omdat de auto in "shadow" mode informatie verzamelt. In Europa moet je daar wel toestemming voor gaan geven om privacy redenen, standaard staat het uit (nu of in de toekomst).

De conference call staat oline bij de Model 3 Owners Club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 724583

Hallo,

Wij zijn vier laatstejaars studenten Toerisme & Recreatiemanagement aan de Thomas More hogeschool te Mechelen. Voor ons afstudeerproject moeten wij een bedrijf oprichten dat is gericht op vakanties met de elektrische auto. Ons doel is om Belgische en Nederlandse vakantiegangers op een duurzame manier een unieke vakantie te laten beleven en daarbij de elektrische auto als vervoersmiddel te promoten. Onze vakanties zullen namelijk zowel gericht zijn op elektrische bestuurders, als op personen die zelf geen (elektrische) auto hebben.

Om de wensen van onze doelgroep te onderzoeken, doen wij een onderzoek naar autovakanties. Zou u onze vragenlijst willen invullen? Uw hulp is van groot belang voor het verdere verloop van ons eindproject.

Hierbij de link naar het onderzoek:
<<<jammer>>>
Bij voorbaat dank!

Vriendelijke groeten,

Eva, Joke, Lara, Elise

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 20-10-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Appie Heijn schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:57:
[...]

Klopt main beam is high beam, bij vw hebben ze spiegeltje welke vanaf boven-midden de lichtbundel afbuigt zodat de auto voor je in de schaduw rijdt en lang hem heen een hele bak ligt komt. De golf lampen sturen ook echt behoorlijk de bocht in, onder de 50kmu gaan haaks staande lampen in de koplampunit aan, net even chiquer dan die mislampen onderin een bumper. Wel jammer dat deze laatste pitten vrij geel licht afgeven, echter vervangen heb ik nooit de moeite voor genomen.

[...]

Front assist reageert in enkele gevallen ook nog wel eens op krantenbezorgers(met brede fietstassen) , zo iemand vliegt dan net voor je langs om af te slaan, normaal zou je hem niet aanrijden, echter doordat het "obstakel" zo plotseling in beeld van de laser/radar komt remt hij zo'n beetje instant maximaal. Is mij in die 3 jaar dat ik hem heb toch 3-4x overkomen, nou ging het wel goed maar van die 3-4x kan ik mij nog erg goed herinneren dat iemand flink pissed off was. Naja die had zelf ook iets meer afstand moeten houden :) Ben benieuwd hoe de Tesla erop reageert in dergelijke situaties.

Ik rij met de acc+front assist ook regelmatig keurig 50 in de bebouwde kom, werkt prima behalve bij dit soort uitzonderingen.
Kan nog wel een lastig verhaal worden bij de verzekering als iemand wel achterop je rijdt. Als jouw auto vol op de remmen gaat staan zonder dat daar een reden is. Het is dan onnodig remmen, wat het ongeluk veroorzaakt. Lijkt me daarom niks zo'n systeem, tenzij het foutloos werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Z___Z schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:08:
[...]

Kan nog wel een lastig verhaal worden bij de verzekering als iemand wel achterop je rijdt. Als jouw auto vol op de remmen gaat staan zonder dat daar een reden is. Het is dan onnodig remmen, wat het ongeluk veroorzaakt. Lijkt me daarom niks zo'n systeem, tenzij het foutloos werkt.
Als de auto je aanrijdt zat ie er te dicht op, of het systeem nou vol remt of ik schrik van die fieters maneuvre en rem ook vol uit, dat maakt niet uit.
Hinderlijks is het wel daarentegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Als je nu dat recente filmpje van Tesla bekijkt over hun volledig zelfstandig rijdende auto (https://www.tesla.com/nl_...ll-tesla-cars?redirect=no), en dan vervolgens dat filmpje over het zelfstandig Superchargen van hun auto (YouTube: Charger prototype finding its way to Model S, dan kun je toch eigenlijk niet anders concluderen dan dat dit bedrijf echt ONGELOOFLIJK is qua wat voor technologische doorbraak ze gaan realiseren?

Ik ben niet snel erg hyped over maar wat Tesla betreft heb ik de Kool-Aid echt met liters tegelijk gedronken geloof ik. Laatste keer dat ik ergens zo enthousiast over was, was de Iphone van Apple.

Ik kan nu al niet wachten straks al die Model 3's zonder bestuurder bij de stoplichten als eerste weg te zien sprinten met hun belachelijk 0-100 tijden. Ben benieuwd wat mn oma hier allemaal van gaat vinden als ik dr straks laat ophalen in een Model S zonder bestuurder haha!

[ Voor 6% gewijzigd door Stoffa op 20-10-2016 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-05 16:15

Shapeshifter

Get it over with

Tesla gaat betaald rijden voor particulieren niet toestaan tenzij je dat via het Tesla Network doet:

http://arstechnica.com/ca...-money-with-uber-or-lyft/

Daar gaat je business case...

[ Voor 9% gewijzigd door Shapeshifter op 20-10-2016 17:39 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Maar... ik vind het gewoon leuk om zelf te rijden... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Shapeshifter schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:37:
Tesla gaat betaald rijden voor particulieren niet toestaan tenzij je dat via het Tesla Network doet:

Hoezo "gaat daar je business case"? Je kan toch geld verdienen via het Tesla Network?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 22:31

databeestje

Von PrutsHausen

UniMatrix schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:46:
Maar... ik vind het gewoon leuk om zelf te rijden... :|
Het een sluit het ander niet uit? Laat ik het zo zeggen, die honderden kilometers naar de zuid Franse middelandse zee (~14 uur) rij je liever zelf O-)

Dat de auto autonoom kan rijden betekent niet dat je zelf niet kan sturen en de auto niet lekker zou kunnen sturen. Voor de kilometers naar het werk (in optocht) kan het me gestolen worden.

Voor die zeldzame momenten dat je vrije weg hebt en een bochtje, waarom niet lekker zelf. Dat kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Stoffa schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:54:
[...]

Hoezo "gaat daar je business case"? Je kan toch geld verdienen via het Tesla Network?
Tuurlijk, want Tesla organiseert die dienst gratis ;) Ik zou ervan uitgaan dat je misschien wel de helft van jouw inkomsten mag gaan afstaan of iets dergelijks...

Oh, en voor je het weet verzinnen ze nog een lading voorwaarden ook waardoor je een hoop potentiële klanten niet kunt bedienen...

[ Voor 15% gewijzigd door Shapeshifter op 20-10-2016 18:07 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Volgens mij is deze link hier nog niet geplaatst, http://www.nieuwsmotor.nl...autopilot-vs-motorrijders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Shapeshifter schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 18:05:
[...]

Tuurlijk, want Tesla organiseert die dienst gratis ;) Ik zou ervan uitgaan dat je misschien wel de helft van jouw inkomsten mag gaan afstaan of iets dergelijks...

Oh, en voor je het weet verzinnen ze nog een lading voorwaarden ook waardoor je een hoop potentiële klanten niet kunt bedienen...
Het lijkt mij dat daarover speculeren niet erg zinvol is tot Tesla met de terms & conditions voor Tesla Network naar buiten komt. Je kunt er donder op zeggen dat de eigenaren van de auto echt wel goed gecompenseerd gaan worden hoor, anders doet er simpelweg niemand mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
(jarig!)
mrmrmr schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 16:23:
[...]

Het lessen gaat ongetwijfeld gebeuren omdat de auto in "shadow" mode informatie verzamelt. In Europa moet je daar wel toestemming voor gaan geven om privacy redenen, standaard staat het uit (nu of in de toekomst).

De conference call staat oline bij de Model 3 Owners Club.
Doe dan wel de goede link :P
YouTube: Tesla October 19th 2016 Autopilot 2.0 Conference Call FULL Model 3 O...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]
Dat hoeft van mij ooko niet zo.
Ik koop de auto en daarmee is de verantwoording van de leverancier eraf.
Ik bepaal waar en hoe ik rijd, zonder dat hij dat hoeft te weten.

Privacy heet dat :+
Dan koop je toch geen auto met autonoom rijden? Hoe meer echte wereld data over wegen etc. hoe beter het systeem zal functioneren voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Appie Heijn schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:57:

Ja mensen houden te weinig afstand, maar autonoom systeem zou altijd op tijd moeten remmen dus dan kan hij gewoon remmen voor een eend of een hond. Tenzij er dan weer iemand achter je rijdt zonder autonome functie :')

Ik gebruik nu m'n autopilot (en voornamelijk de dynamic cruise control) vaak wel als backup... stel dat ik toch even iets over het hoofd ziet dan grijpt (hoop ik) het systeem in. Ik ga niet blind erop vertrouwen zoals die gast in dat bovenstaande filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Stoffa schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 18:09:
[...]

Het lijkt mij dat daarover speculeren niet erg zinvol is tot Tesla met de terms & conditions voor Tesla Network naar buiten komt. Je kunt er donder op zeggen dat de eigenaren van de auto echt wel goed gecompenseerd gaan worden hoor, anders doet er simpelweg niemand mee.
Fair enough, ik wil ook eigenlijk helemaal niet speculeren over de hoogten van percentages of voorwaarden. Het feit dat steeds meer fabrikanten hun producten lijken te leasen in plaats van de verkopen stoort me gewoon. Als ik iets koop wil ik eigenlijk dat het gewoon helemaal van mij is en ik er mee mag doen wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Shapeshifter schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 18:38:
[...]

Fair enough, ik wil ook eigenlijk helemaal niet speculeren over de hoogten van percentages of voorwaarden. Het feit dat steeds meer fabrikanten hun producten lijken te leasen in plaats van de verkopen stoort me gewoon. Als ik iets koop wil ik eigenlijk dat het gewoon helemaal van mij is en ik er mee mag doen wat ik wil.
Ah zo, dat ben ik wel met je eens ja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 21:52
Stoffa schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:21:
Ik ben niet snel erg hyped over maar wat Tesla betreft heb ik de Kool-Aid echt met liters tegelijk gedronken geloof ik. Laatste keer dat ik ergens zo enthousiast over was, was de Iphone van Apple.

Ik kan nu al niet wachten straks al die Model 3's zonder bestuurder bij de stoplichten als eerste weg te zien sprinten met hun belachelijk 0-100 tijden. Ben benieuwd wat mn oma hier allemaal van gaat vinden als ik dr straks laat ophalen in een Model S zonder bestuurder haha!
Tesla is inderdaad goed in hypes creeeren. Maar heel eerlijk, elke auto producent is bezig met zelfrijdende auto's. Volvo heeft dit ook al tijden in demo's zitten, alleen zijn Zweden wat minder hyperig. Als de Model 3 een beetje fatsoenlijk leverbaar wordt komen alle andere producenten er zo achteraan, iedereen heeft dit in ontwikkeling (zowel de 60kWh packs als de autopilot). Alleen hebben die andere fabrikanten een business waar ze geld mee verdienen en die zie liever niet kapot maken voordat ze het nieuwe product kunnen leveren. Dus kondigt Nissan niet jaren vantevoren aan dat er een 60Kwh Leaf 2 met autopilot komt, want dan verkopen ze geen enkele Leaf 1 meer. Het probleem van een bestaande business hebben waar je geld mee verdient heeft Tesla niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Nee he... Al die bedrijven die veel te groot worden en te veel dingen bij zichzelf willen houden...

Ik koop een product en wil zelf weten hoe of met wat ik het gebruik.

Maar goed, we zien wel wat het gaat brengen.

Toch lijkt het mij zonde van mijn auto, eerste krasje in interieur gaat toch irriteren. Welles nietes spelletje met de "huurder?" is dan kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:01
Morgen gaat hoogstwaarchijnlijk de ICE eruit (508 RXH) en kunnen we gaan shoppen voor de EV.

Heb er nu 3 stuk E-golf op het oog (eisen zijn: Lederen bekleding, warmtepomp, ambientverlichting en keyless go. (adaptive cruise is standaard):

Nr1: 05.2016, 600km, de meeste opties behalve Dynaudio: 32.000 euro (merkdealer)
Nr2: 12.2015, 12500km, de meeste opties behalve Lane assist / grootlichtassistent: 29.000 euro (prive)
Nr3: 09.2015: 14000km, de meeste opties, behalve Dynaudio, Lane assist pakke: 28.500 euro (prive)

Neig het meest naar nummer 2. Nummer 3 had wat kleinere lakschades. Nummer 2 had ook nog een servicecontract voor de komende 3 jaar welke al volledig betaald is (3 jaar gratis onderhoud).

Nummer 1 was het meest compleet, maar weet eigenlijk niet of Lane Assist de extra 3000 euro waard is. Ga er voor het gemak vanuit dat elke wagen nog 1000-1500 in prijs kan zakken. Dan is 27.500 voor een jaar oude golf een prima prijs?

Iemand nog tips?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vanwaar moet het specifiek een E-Golf worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:47
Ik denk dat er nog wel wat van de prijs af kan niet? De nieuwe e-Golf met 300km range komt er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Ja dat is waar. Maar dat duurt nog minstens een half jaar. Je kan vanaf deze week de nieuwe e-golf betaald reserveren (ala tesla).

De VW site geeft hier aan dat hij ca 15% duurder wordt. Dan is de vraag of dat het voor mij waard is. Het afgelopen jaar is de langste rit 150 km geweest (1x). De rest max 50. Dan kom ik prima heen en weer met de huidige eGolf. Had alleen graag de nieuwe led koplampen en memory Seats gehad, maar daar kunnen we ook zonder mee.

Wil een eGolf omdat ik deze qua afwerking een stuk mooier vind als een Soul of Leaf (al dat harde plastic). De i3 en Zoë en te kleine baggageruimte hebben. De B klasse (eigenlijk de meest praktische EV) geen snellader heeft en een tesla te duur is. Wachten op een ampera E, model 3, of ionic heb ik geen zin in. Wil niet als overbrugging een ICE terugkopen en weer Het volle pond aan tol en andere kosten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Rene schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 23:36:
De VW site geeft hier aan dat hij ca 15% duurder wordt.
Waar staat dat? Daar word ik niet blij van :P

Wat betreft dat reserveren, ik vraag me af het echt zo'n vaart gaat lopen. Je ziet ze nu al amper op de weg en nu zouden ze opeens als broodjes over de toonbank gaan?

[ Voor 32% gewijzigd door tiguan op 20-10-2016 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
tiguan schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 23:44:
[...]

Waar staat dat? Daar word ik niet blij van :P

Wat betreft dat reserveren, ik vraag me af het echt zo'n vaart gaat lopen. Je ziet ze nu al amper op de weg en nu zouden ze opeens als broodjes over de toonbank gaan?
http://www.volkswagen.no/...golf/nye-e-golf-2017.html

Onderste regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Dat is een Noorse site. Ik vraag me of dat wel van toepassing op Nederland. Bovendien staat er dat het een verwachting is. Aan de andere kant, als al die opties die ze noemen er standaard op komen vind ik dat ook prima. De Golf die ik had geconfigureerd kwam ook op 40K uit, dus dat is ongeveer evenveel.

[ Voor 44% gewijzigd door tiguan op 21-10-2016 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 15:21
tiguan schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 00:00:
Dat is een Noorse site. Ik vraag me of dat wel van toepassing op Nederland.
Psst... Rene woont in Noorwegen ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Laatst online: 03-05 20:01

Dikke middelvinger naar Uber en dat soort diensten?

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
dfrenner schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 22:45:
[...]

Nee he... Al die bedrijven die veel te groot worden en te veel dingen bij zichzelf willen houden...

Ik koop een product en wil zelf weten hoe of met wat ik het gebruik.

Maar goed, we zien wel wat het gaat brengen.

Toch lijkt het mij zonde van mijn auto, eerste krasje in interieur gaat toch irriteren. Welles nietes spelletje met de "huurder?" is dan kansloos.
Ik vind dit ook echt kneiter irritant, beetje koppelverkoop-achtig en waarom die grote softwarebedrijven door de EU zo op hun vingers getikt zijn. Enige verschil die ik zie tussen deze verplichting van Tesla en het opdringen van IE bij windows, is dat het installeren van andere browsers wel gewoon mocht/kon en het gebruiken van Uber/Lyft (of een gedeelte ervan) dus verboden wordt.
Ik boycot dit soort gedrag bij bedrijven dan ook volledig, alleen jammer dat niemand dit erg blijkt te vinden (nu is tesla boycotten toch al niet moeilijk, heb er lange na het geld niet voor :P ). Tesla moet gewoon hun service beter maken dan Lyft of Uber, zo werkt marktwerking het beste.

Als alle bedrijven dit soort dingen gaan aanhouden ben ik zeer benieuwd of we accu-cellen kunnen vervangen door third-party bedrijven of zelfs third-party accus in de autos kunnen gaan zetten. Zie nu al voor me dat alle auto's bij de code voor het starten van de auto deze check gaan doen:
if (connected_battery.isRenaultProprietary = true);
car.start()
otherwise;
wait(hell.freezeOver)

Het is overigens een trend die eigenlijk overal doorzet. Bedrijven houden alles zo kwampachtig in-house om een paar centen extra te verdienen (EA/Battlefield 1 en Oculus/VR-bril zijn ook mooie voorbeelden). Ik vind het erg jammer voor de keuzevrijheid van de consument ;w

Edit: Beetje te veel een rant geworden, mijn excuses O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Nivve schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:02:
[...]

Ik vind dit ook echt kneiter irritant, beetje koppelverkoop-achtig en waarom die grote softwarebedrijven door de EU zo op hun vingers getikt zijn. Enige verschil die ik zie tussen deze verplichting van Tesla en het opdringen van IE bij windows, is dat het installeren van andere browsers wel gewoon mocht/kon en het gebruiken van Uber/Lyft (of een gedeelte ervan) dus verboden wordt.
Ik boycot dit soort gedrag bij bedrijven dan ook volledig, alleen jammer dat niemand dit erg blijkt te vinden (nu is tesla boycotten toch al niet moeilijk, heb er lange na het geld niet voor :P ). Tesla moet gewoon hun service beter maken dan Lyft of Uber, zo werkt marktwerking het beste.

Als alle bedrijven dit soort dingen gaan aanhouden ben ik zeer benieuwd of we accu-cellen kunnen vervangen door third-party bedrijven of zelfs third-party accus in de autos kunnen gaan zetten. Zie nu al voor me dat alle auto's bij de code voor het starten van de auto deze check gaan doen:
car.start()
otherwise;
wait(hell.freezeOver)

Het is overigens een trend die eigenlijk overal doorzet. Bedrijven houden alles zo kwampachtig in-house om een paar centen extra te verdienen (EA/Battlefield 1 en Oculus/VR-bril zijn ook mooie voorbeelden). Ik vind het erg jammer voor de keuzevrijheid van de consument ;w

Ik zeg: printercartridges... Mijn all-in-one print ook geen zwart/wit als er geen dure kleurencartridges in zitten b.v. Oplichting door grote bedrijven, doet niemand iets aan.

Betaald rijden niet toegestaan... :?

We kopen dus geen auto meer maar een gebruiksrecht? Net als bij software? We gaan een overeenkomst aan met Tesla voor de duur dat we auto 'bezitten'?

[ Voor 5% gewijzigd door UniMatrix op 21-10-2016 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 14:53

HeroS

SmartHome Nerd

Afbeeldingslocatie: http://domotica-blog.nl/image.axd?picture=/Weg/14711103_1275686635798677_4344155959364022535_o.jpg

YES, me Nissan Leaf Tekna 30 kWh is er eindelijk.

Super wennen natuurlijk. Kom van een Renault Megane Estate GT 190PK.

Maar wat rijdt hij fijn. Heerlijk rustig en je zweeft echt over de weg. Nog even goed kijken waar alle knopje voor zijn :)

Zal volgende week even een kleine impressie plaatsen.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
HeroS schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:30:
[afbeelding]

YES, me Nissan Leaf Tekna 30 kWh is er eindelijk.

Super wennen natuurlijk. Kom van een Renault Megane Estate GT 190PK.

Maar wat rijdt hij fijn. Heerlijk rustig en je glijd echt over de weg. Nog even goed kijken waar alle knopje voor zijn :)

Zal volgende week even een kleine impressie plaatsen.
Gefeliciteerd d:)b

Trap hem maar eens helemaal in bij een verkeerslicht en kijk in je spiegels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Nou ja de eerste meters gaat ie misschien hard, maar naar de 100 echt niet sneller dan een megane 190 pk hoor... maar ik zou ook liever een Leaf rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
YoshiBignose schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:00:
Nou ja de eerste meters gaat ie misschien hard, maar naar de 100 echt niet sneller dan een megane 190 pk hoor... maar ik zou ook liever een Leaf rijden :)
Zeg dat tegen die vent in een BMW X5 gisterochtend >:)

Ging helemaal rare toeren uithalen toen ik hem eruit trok, zo'n raar eco-autootje :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 12:30
UniMatrix schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:07:
[...]

Ik zeg: printercartridges... Mijn all-in-one print ook geen zwart/wit als er geen dure kleurencartridges in zitten b.v. Oplichting door grote bedrijven, doet niemand iets aan.

Betaald rijden niet toegestaan... :?

We kopen dus geen auto meer maar een gebruiksrecht? Net als bij software? We gaan een overeenkomst aan met Tesla voor de duur dat we auto 'bezitten'?
Het is natuurlijk wel een heel klein beetje anders. Je gebruikt wel hun (server)infrastructuur om geld te verdienen. Anders zou het ook gewoon redelijk zijn dat ze een vergoeding per kilometer gaan vragen voor het autonoom rijden.
Het autonoom rijden is meer een service die je afneemt (koopt) dan een hardwarematige functie van de auto.
Ze zeggen trouwens nergens dat je niet voor Uber of Lyft mag rijden, maar dan niet volledig autonoom.
Verder vraag ik me überhaupt hoe het op dat moment zit met verzekering en aansprakelijkheid.

Overigens ben ik het ermee eens dat de beperking een beetje vaag is ook, maar ik zou als fabrikant ook niet een complexe service in willen richten waar vervolgens een ander rijk van wordt.
Let wel: een zelfrijzende auto maakt op die manier gerust 70-100k km per jaar. Tesla is degene die alle processing moet doen, en bijvoorbeeld Uber is degene die het geld binnenhaalt...
Het is dus een beperking op waarvoor het gebruikt wordt, of een beperking op hoeveel het gebruikt wordt...

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 14:53

HeroS

SmartHome Nerd

YoshiBignose schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:00:
Inderdaad, die kon ik ook tot 250 door trekken.

Maargoed, wat heb je eraan :9 In Nederland staat je meer stil dan dat je rijdt.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
UniMatrix schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:10:
[...]

Zeg dat tegen die vent in een BMW X5 gisterochtend >:)

Ging helemaal rare toeren uithalen toen ik hem eruit trok, zo'n raar eco-autootje :P
Als ze inderdaad niet opletten en niet vol gas gaan dan kan je heel wat meters voordeel pakken >:)

Met m'n Tesla vind ik het eerder zielig. Dan zie je zo'n armzalig autootje links staan en echt VOL gas gaan en ik hou hem moeiteloos bij om daarna in te halen. Telkens als hij schakelt, moet ik even remmen :')
HeroS schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:15:
[...]

Inderdaad, die kon ik ook tot 250 door trekken.

Maargoed, wat heb je eraan :9 In Nederland staat je meer stil dan dat je rijdt.
Ach het gaat erom dat je het hebt >:) natuurlijk kan je heel gemakkelijk zonder. En het is wel vaak druk ja, maar er zijn nog zat situaties waar je vol gas weg kan bij het stoplicht en dat blijft leuk :P

[ Voor 28% gewijzigd door YoshiBignose op 21-10-2016 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
YoshiBignose schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:16:
[...]

Als ze inderdaad niet opletten en niet vol gas gaan dan kan je heel wat meters voordeel pakken >:)

Met m'n Tesla vind ik het eerder zielig. Dan zie je zo'n armzalig autootje links staan en echt VOL gas gaan en ik hou hem moeiteloos bij om daarna in te halen. Telkens als hij schakelt, moet ik even remmen :')
Ja de humor is ook dat ze het niet verwachten, meteen links van je gaan staan met hun Audi, BMW, Leon, ook als de weg daarna meteen versmalt...

Zo lullig als ze daarna toch schaapachtig achter me moeten invoegen.

Maar ik doe het zodat ze misschien denken: toch niet gek zo'n elektrische auto. O-)

Met een Tesla zou ik het weer niet doen, je weet toch wel dat je ze pakt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Het hangt er ook een beetje vanaf, als je vol gas gaat om daarna onder max snelheid te houden is een beetje nutteloos voor de mensen die wel haast hebben. Dat vind ik zelf ook vervelend.

Maar ik begrijp wel dat mensen met een dikke Audi en BMW het niet leuk vinden als een Leaf of Zoe ze eruit rijdt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
.
UniMatrix schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:21:
[...]
Ja de humor is ook dat ze het niet verwachten, meteen links van je gaan staan met hun Audi, BMW, Leon, ook als de weg daarna meteen versmalt...

Maar ik doe het zodat ze misschien denken: toch niet gek zo'n elektrische auto. O-)

Ha, dat blijft het leukst! Had ik in mijn Zoe ook. Dikke V8 die ik eruit trok omdat hij niet het gas vol open trok. Kon die niet hebben dus bij het volgende stoplicht helemaal uit zijn (open) dak met volle toeren (wat een lawaai :+ ).

Sommige mensen kunnen dat blijkbaar niet hebben van een klasse Clio auto. Snap het ook wel, koop je een auto van €60k, trekt iemand met een auto van €20k/30k je er bijna uit >:)
(Overigens ook de reden dat ik een '100% elektrisch' op de auto heb geplakt. Weten ze gelijk hoe het komt :P)
NovapaX schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:10:
[...]
Het is natuurlijk wel een heel klein beetje anders. Je gebruikt wel hun (server)infrastructuur om geld te verdienen. Anders zou het ook gewoon redelijk zijn dat ze een vergoeding per kilometer gaan vragen voor het autonoom rijden.
Het autonoom rijden is meer een service die je afneemt (koopt) dan een hardwarematige functie van de auto.
Ze zeggen trouwens nergens dat je niet voor Uber of Lyft mag rijden, maar dan niet volledig autonoom.
Verder vraag ik me überhaupt hoe het op dat moment zit met verzekering en aansprakelijkheid.

Overigens ben ik het ermee eens dat de beperking een beetje vaag is ook, maar ik zou als fabrikant ook niet een complexe service in willen richten waar vervolgens een ander rijk van wordt.
Let wel: een zelfrijzende auto maakt op die manier gerust 70-100k km per jaar. Tesla is degene die alle processing moet doen, en bijvoorbeeld Uber is degene die het geld binnenhaalt...
Het is dus een beperking op waarvoor het gebruikt wordt, of een beperking op hoeveel het gebruikt wordt...
Autonoom rijden maakt gebruik van hun services (servers) zeker, maar daar betaal je dan ook voor als je de optie koopt. Daarmee is die transactie in mijn ogen afgesloten (bij huur/lease/abo is de transactie niet afgelopen en vind ik voorwaarden prima).
De uber-functie van Tesla is daarna simpelweg een ander product. Maar doordat je een eerder product van hun hebt afgenomen ben je nu verplicht om dit bij hun af te nemen. Dat is koppelverkoop in mijn ogen.

[ Voor 0% gewijzigd door Nivve op 21-10-2016 10:26 . Reden: korter gemaakt, niets weggehaald. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor de Amsterdammers, vandaag open dag bij New Electric. Ik ga er sowieso even langs, want ik zit er toch weer mee te spelen om mijn 2CV om te bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Erasmo schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:27:
Voor de Amsterdammers, vandaag open dag bij New Electric. Ik ga er sowieso even langs, want ik zit er toch weer mee te spelen om mijn 2CV om te bouwen...
Wat zijn nou de kosten van zo'n conversion? Een vriend van mij wil een oude Mercedes maar zonder het hoge verbruik, vandaar de vraag. Als de auto 30k is maar de conversie 60k dan is het namelijk niet echt de moeite :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik krijg een verzoek om een deel 2 te maken van dit topic als topicstarter. Ook de topic start kan een makeover/update gebruiken. Wie wil dit overnemen? Ik besteed er geen tijd meer aan, ik rijd al elektrisch 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nivve schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:29:
[...]

Wat zijn nou de kosten van zo'n conversion? Een vriend van mij wil een oude Mercedes maar zonder het hoge verbruik, vandaar de vraag. Als de auto 30k is maar de conversie 60k dan is het namelijk niet echt de moeite :P
Oeh dat ligt echt aan je eisen. In de eend is een 30KW motor zat bijvoorbeeld maar bij zo'n zware Mercedes zul je al meer vermogen moeten inbouwen. Ook qua batterijpakket, hoe ver wil je er mee? Wil je kunnen snelladen? Je kan het zo duur maken als je zelf wilt :P

Het voordeel van oude auto's is wel dat er geen computerbende in zit, het zal de versnellingsbak een worst zijn of ie door een plof of elektromotor wordt aangedreven :P

Bovenstaande toko heeft oa. de Volvo 240 van een van de Fastned bobo's omgebouwd, zal eens even wat informatie erover opsnorren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Nivve schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:29:
[...]

2CV conversion kit 4000 pond en accu 6000 pond...

http://www.everything-ev....th=66_118&products_id=384

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 22:31

databeestje

Von PrutsHausen

Het probleem is dat de regels voor het goedkeuren van een elektrische auto ombouw door de RDW dusver aangescherpt zijn dat het heel erg lastig wordt. Het is makkelijker om bijvoorbeeld een Nissan Leaf van de sloop op de kop te tikken en die hardware te gebruiken, deze hebben namelijk al goedkeuring verkregen.

Er worden eisen gesteld aan de bekabeling (oranje, beschermd), maar ook RF storing e.d.

Het is wel zo dat de componenten van een oude Leaf goed genoeg zijn voor een Mercedes, dat dan wel. Maar evengoed een hoop werk.

Misschien een Land Rover Freelander niet makkelijker?
http://www.4x4offroads.co...and-rover-freelander.html

[ Voor 10% gewijzigd door databeestje op 21-10-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
UniMatrix schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:21:
[...]

Als je dan maar geen vmax gaat rijden...
Daar heb ik zo'n hekel aan, mensen die per se voor je moeten invoegen en dan stipt 80 op de teller gaan rijden. :(
Nivve schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:02:
[...]

car.start()
otherwise;
wait(hell.freezeOver)

Klopt, OMDAT het Tesla is, vinden veel mensen het opeens niet erg.
Zelfde als bij Apple, stukje objectiviteit verdwijnt bij het noemen van een naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
dfrenner schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:44:
[...]

Daar heb ik zo'n hekel aan, mensen die per se voor je moeten invoegen en dan stipt 80 op de teller gaan rijden. :(

[...]

Zelfde als bij Apple, stukje objectiviteit verdwijnt bij het noemen van een naam.
Neeeee, ik rijd t/m 80km wegen gewoon 'met het verkeer mee', alleen op de snelweg ga ik gauw naar rechts en onder de vmax.

Dacht trouwens dat je een andere V-MAX bedoelde, daar verliest een EV zelfs van :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

Dit is natuurlijk onzin. Ten eerste is een belangrijk verschil dat er nog totaal geen monopolie is voor dit type vervoer, naast dat de markt voor dit soort vervoer relatief klein is. Als je al kunt praten over concurrenten, dan praat je over Uber en traditionele taxibedrijven. Daar is overduidelijk dat er geen sprake is van een monopolie, en als deze er al is, er sprake is van een monopolie voor traditionele taxi-bedrijven. Evenmin is er een monopolie voor auto's: er zijn tientallen merken, en een snel groeiend aantal biedt elektrische en/of autonome auto's aan.

Tesla wil hier een geïntegreerde ervaring aanbieden voor de consument. Dat is niet de eigenaar van de Tesla, maar degene die een Tesla-taxi bestelt. Tesla denkt kennelijk voldoende USP's aan te kunnen bieden om een eigen dienst te kunnen verantwoorden. Door die andere klant (de eigenaar) is dit hooguit een extra dienst. Tesla mikt (kennelijke/voorlopig) niet op taxibedrijven die een hele vloot aan Tesla's willen aanbieden. Mocht dat later wel zo zijn, dan kunnen ze de voorwaarden nog altijd wijzigen. Wellicht kan Uber later wel een deal met Tesla afdwingen.

Als laatste is het zo dat deze markt dusdanig nieuw is, dat ik me kan voorstellen dat ze eerst willen verkennen/leren wat er allemaal gebeurt wanneer autonoom auto's als taxi gebruikt worden. Dit is een beetje het Apple-idee: eerst zelf leren en beveiligen, later open stellen. Zo zorg je ervoor dat je misbruik en andere negatieve gebruikerservaringen voorkomt.

Natuurlijk is het belang van Tesla hier ook dat ze goedkoop (want: geen eigenaar) en snel een grote vloot aan taxi's kunnen opbouwen. Daarvoor is het wel belangrijk dat de Tesla-eigenaar/gebruiker geneigd is om zijn auto ter beschikking te stellen. Er zit daarom wel degelijk een belang in voor Tesla om de voorwaarden aantrekkelijk te maken en te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
RXH verkocht. Nu voor een electrische auto shoppen. Vanavond bij de eerder genoemde e-golf kijken. :-)

Was onder de indruk van de acceleratie tot ca 70 km/u bij een eerdere proefrit. Daar had ik met de RXH toch echt hard gas moeten geven. Daarna is de power er overigens wel uit. Geloof niet dat er veel te showen is op de autobahn ;) maar met 80 km/u maks hier zal dat gene probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Krisp schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:56:
[...]

Dit is natuurlijk onzin. Ten eerste is een belangrijk verschil dat er nog totaal geen monopolie is voor dit type vervoer, naast dat de markt voor dit soort vervoer relatief klein is. Als je al kunt praten of concurrenten, dan praat je over Uber en traditionele taxibedrijven. Daar is overduidelijk dat er geen sprake is van een monopolie, en als deze er al is, er sprake is van een monopolie voor traditionele taxi-bedrijven. Evenmin is er een monopolie voor auto's: er zijn tientallen merken, en een snel groeiend aantal biedt elektrische en/of autonome auto's aan.
Klopt er is geen monopolie, dus misschien dat allemaal technisch gezien legaal is, dan kan het nog steeds een onacceptabele manier van zaken doen zijn. Volgens mij ging het niet helemaal erom dat het niet mag*, maar dat het een verwerpelijke manier is van zakendoen (anti-consumer en anti-vrije markt) en dat het raar is dat mensen dit veelal klakkeloos accepteren.
*Daar heb ik ook geen verstand van, dus ik neem nu aan dat het gewoon zou mogen in Nederland
Tesla wil hier een geïntegreerde ervaring aanbieden voor de consument. Dat is niet de eigenaar van de Tesla, maar degene die een Tesla-taxi bestelt. Tesla denkt kennelijk voldoende USP's aan te kunnen bieden om een eigen dienst te kunnen verantwoorden. Door die andere klant (de eigenaar) is dit hooguit een extra dienst. Tesla mikt (kennelijke/voorlopig) niet op taxibedrijven die een hele vloot aan Tesla's willen aanbieden. Mocht dat later wel zo zijn, dan kunnen ze de voorwaarden nog altijd wijzigen. Wellicht kan Uber later wel een deal met Tesla afdwingen.
Ik snap hier je punt niet helemaal.
1. Wat betekent USP? Iets met Service Provider?
2. Voor de tesla-eigenaar is dit een extra dienst (mogelijkheid te verdienen met de auto), en daar worden beide partijen voor beloond (geld van de passagier naar Tesla Network en percentage naar de eigenaar). Maar waarom verantwoort dit om er ook nog eens een concurrentiebeding overheen te gooien?
3. Waarom zou Uber met Tesla (Networks), de concurrent, een deal moeten sluiten voordat onafhankelijke eigenaren (onafhankelijk, want de auto en optie zijn gekocht) hun auto ter beschikking mogen stellen aan Uber?
Als laatste is het zo dat deze markt dusdanig nieuw is, dat ik me kan voorstellen dat ze eerst willen verkennen/leren wat er allemaal gebeurt wanneer autonoom auto's als taxi gebruikt worden. Dit is een beetje het Apple-idee: eerst zelf leren en beveiligen, later open stellen. Zo zorg je ervoor dat je misbruik en andere negatieve gebruikerservaringen voorkomt.
Op zich kan ik me hier prima in vinden, noem het een beta (daar zijn ze goed in). Ik zou het dan alleen een stuk netter vinden als ze het nog niet verkochten, maar dat ze dan de dienst even een subscription maken of gratis, dan zijn dit soort voorwaarden prima (ze worden immers geen eigenaar).
Natuurlijk is het belang van Tesla hier ook dat ze goedkoop (want: geen eigenaar) en snel een grote vloot aan taxi's kunnen opbouwen. Daarvoor is het wel belangrijk dat de Tesla-eigenaar/gebruiker geneigd is om zijn auto ter beschikking te stellen. Er zit daarom wel degelijk een belang in voor Tesla om de voorwaarden aantrekkelijk te maken en te houden.
Aantrekkelijk maken is idd in Tesla's belang, echter dat is niet wat ze doen. Ze maken hun eigen product niet aantrekkelijk, ze verbieden simpelweg de alternatieven.

Even een vergelijking om te laten zien waarom ik dit belachelijk vind (als de vergelijking appels en peren is, dan hoor ik het graag) en wat ik eng vind als toekomstbeeld:
Stel ik ben cihuacoatl en heb een spuuglel... mooie nieuwe Leaf gekocht met V2G functionaliteit (optie van €4000). Nu gebruik ik V2G voor mijn wasmachine 's avonds en overdag voor mijn PV-overschot. Echter als ik wil terugleveren aan het net dan mag ik opeens alleen terugleveren aan een hypothetisch vieze Nissan Fossil Energy, terwijl ik eigenlijk wil terugleveren aan Greenchoice.
Dat zou toch een heel rare verplichting zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 22:45
Wel stel je voor dat Apple zegt over zijn telefoon dat je hem alleen mag gebruiken op hun netwerk. Ze gaan zelfs zo ver dat je telefoon niet werkt op andere netwerken. Verder bepaalt Apple de verdiensten, voorwaarde en de prijs. Dan is de kans heel groot dat mensen de Apple links laten liggen. De wereld zou te klein zijn en iedereen zou roepen dat het nergens op slaat.

Ze hebben het gedaan met T-mobil en daar viel ook iedereen over. Waardoor ze er snel van terug gekomen zijn

En nu gaan we het met Tesla omarmen? Dadelijk mag je van Tesla alleen zonnestroom die opgewekt is door SolarCity zonnepanelen igebruiken voor het laden van je Tesla.

De auto is jou eigendom en de leverancier mag geen gebruiks beperkingen opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JeroenK schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:56:
Wel stel je voor dat Apple zegt over zijn telefoon dat je hem alleen mag gebruiken op hun netwerk. Ze gaan zelfs zo ver dat je telefoon niet werkt op andere netwerken. Verder bepaalt Apple de verdiensten, voorwaarde en de prijs. Dan is de kans heel groot dat mensen de Apple links laten liggen. De wereld zou te klein zijn en iedereen zou roepen dat het nergens op slaat.

Ze hebben het gedaan met T-mobil en daar viel ook iedereen over. Waardoor ze er snel van terug gekomen zijn

En nu gaan we het met Tesla omarmen? Dadelijk mag je van Tesla alleen zonnestroom die opgewekt is door SolarCity zonnepanelen igebruiken voor het laden van je Tesla.

De auto is jou eigendom en de leverancier mag geen gebruiks beperkingen opleggen.
Ik begrijp de positieve houding jegens Tesla, op dit gebied ook totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Dit hele verhaal doet me een beetje denken aan die ene aflevering van South Park (Human Centipede) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:36:
Het voordeel van oude auto's is wel dat er geen computerbende in zit, het zal de versnellingsbak een worst zijn of ie door een plof of elektromotor wordt aangedreven :P
In onze Fiat Qubo zit ook gewoon de versnellingsbak van de originele uitvoering. In de rijregeling zit een optrek programma wat er voor zorgt dat de motor niet te veel kracht zet. Je rijdt dus langzaam weg, ongeacht of je het pedaal een kwart, half of gelijk tot op de bodem intrapt. In het begin hadden ze dit niet en reden diverse mensen de versnellingsbak stuk. Daarom is deze optrekregeling gekomen en hebben ze de versnellingsbak ook vastgezet in zijn derde versnelling.

In de Doblo kan je nog wel gewoon schakelen en dan kan je dus ook in zijn vijf optrekken als je wil. Maar dat vind de bak ook niet leuk als je dat vaak doet. Er zit daar oom wel een optrekregeling in, maar die is wat sneller dan in de Qubo.

Met een brandstofmotor lukt optrekken in een hoge versnelling niet want dan slaat de motor af.Of je moet zo langzaam gas bij laten komen dat de bak het ook wel aan kan. In een brandstofauto is dat dus verder niet echt beveiligd. Maar een elektromotor slaat niet af, die trekt gewoon door. Dus je moet er echt wel rekening mee houden dat er een andere motor achter de versnellingsbak zit.
Je begrijpt het verkeerd. Hij voegt er niet voor. Degene die links staat lukt het niet om zijn auto er voor te krijgen voor dat de tweebaansweg een eenbaansweg wordt.

Dit gebeurt mij ook wel eens en ik zou niet weten wat er fout aan is. Afgezien van het feit dat je sowieso niet harder hoort te rijden ga ik echt niet op de rechterbaan wachten tot alle auto's op de linkerbaan voor mij zijn gaan rijden.

Als je links naast me wil staan omdat je hard wil rijden vind ik het allemaal best. En ik zal ook heus niet als een idioot wegrijden om je "klem" te rijden ofzo. Maar dan nog gebeurd het vaak zat dat er een 'snelle' auto achter mij moet invoegen omdat ze toch niet zo snel optrekken of nog even aan het aaien waren over hun telefoon en dus te laat door hebben dat het al groen is. Heel vervelend dat er dan pas over vijf kilometer weer een mogelijkheid is om in te halen, maar dan moet je maar beter opletten als je zo'n haast hebt.
Krisp schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:56:
Tesla wil hier een geïntegreerde ervaring aanbieden voor de consument. Dat is niet de eigenaar van de Tesla, maar degene die een Tesla-taxi bestelt.
Als Tesla dat wil dan laten ze toch zelf hun eigen Tesla Taxi's rond rijden? Ik zie niet in waarom Tesla zou mogen dicteren hoe jij je auto gebruikt (of laat gebruiken).

Ik heb niet alle youtube filmpjes begrepen, maar wat ik ook niet begrijp is dat sommige mensen dit logisch vinden omdat je gebruik maakt van de servers van Tesla. Deze hardware zit toch in de auto zelf? Waar zijn die servers van Tesla dan voor nodig? Ja, wellicht om de kaarten te downloaden ofzo, maar verder houdt dat toch op? Of begrijp ik dit helemaal verkeerd?

Ik weet wel dat bijvoorbeeld de app Waze de navigatie laat uitrekenen op de servers en die ook regelmatig daar controleert of de route nog het snelst is enzo. Als je geen data hebt dan kan je daar dus niets mee. Er zijn ook andere apps (OSM, of Google Maps) waarbij je de kaartdata al kan dowloaden naar je telefoon en dan werkt het prima (maar dan natuurlijk onderweg geen verkeersinformatie of zulk soort dingen).

Werkt een auto van Tesla meer als Waze? Dus als Tesla the company ooit besluit zijn servers uit te zetten of om wat voor reden ook ligt het data netwerk er uit dan kan je auto niet meer navigeren of zelfstandig rijden? Dat zou voor mij dan een reden zijn om de aanschaf dan heel goed te bekijken en wellicht niet te doen (hahaha, net alsof ik een Tesla zou kunnen kopen; maar dat is dan weer iets anders).

Edit: Ohja, er is nieuws van de Kia dealer. Ze weten nog steeds niet hoe het zit en ze gaan nu bij Kia iemand zoeken die mij uit gaat leggen wat het technische verschil is tussen een auto laden via een stopcontact met de bijbehorende laadsnoer van de auto en het laden bij iedere willekeurige laadpaal in Nederland. Ben wel benieuwd wat ze weten te verzinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenE op 21-10-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 20:33
JeroenE schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 17:17:
[...]
Als Tesla dat wil dan laten ze toch zelf hun eigen Tesla Taxi's rond rijden? Ik zie niet in waarom Tesla zou mogen dicteren hoe jij je auto gebruikt (of laat gebruiken).
Ik denk dat het gaat om een zo groot mogelijk vloot krijgen. Lyft en Uber zijn hard bezig een zelfrijdende vloot te maken. Als daar zomaar ook alle Teslas op aangesloten kunnen worden, dan gaat het Tesla netwerk nooit van de grond komen.

Daarnaast, ze krijgen nu al enorm veel kritiek omdat er één bestuurder is overleden en er wat blikschade is onder het toeziend oog van de Autopilot. Als er iets mis gaat met een Uber of Lyft rit met een zelfrijdende Tesla dan worden alle oorlogskassen leeggestort in rechtzaken.

Ik kan me ook voorstellen dat je van Uber of Lyft trouwens helemaal niet aan mag sluiten met een zelfrijdende Tesla, want het bovenstaande argument werkt de ook de andere kant op. Uber en Lyft willen helemaal geen opbrengsten delen, die zetten zelf een vloot in en wijzen alle huidige chauffeurs weer de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaCoTa schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 18:43:
Daarnaast, ze krijgen nu al enorm veel kritiek omdat er één bestuurder is overleden en er wat blikschade is onder het toeziend oog van de Autopilot. Als er iets mis gaat met een Uber of Lyft rit met een zelfrijdende Tesla dan worden alle oorlogskassen leeggestort in rechtzaken.
En waarom zou dat anders zijn als dit gebeurt tijdens gebruik van het Tesla netwerk? Dacht je dan dat er niemand een rechtzaak zou beginnen?
Ik kan me ook voorstellen dat je van Uber of Lyft trouwens helemaal niet aan mag sluiten met een zelfrijdende Tesla
Dat zou kunnen, maar dat is dan ook een service waarbij je nu zelf moet rijden.

Uber en Lyft zeggen nu toch ook niet dat je wel bij hun mag komen rijden, maar alleen in een Ford. Dat is meer zoiets als wat Tesla doet.

Kreeg net ook een mailtje van Fastned over nieuwe stations die dit jaar nog moeten komen:
  • Varakker, Opheusden (A15 Nijmegen - Tiel, HMP 143)
  • Overbroek, Opheusden (A15 Tiel - Nijmegen, HMP 143)
  • Maatveld, Nieuwerkerk a/d IJssel (A20 Gouda - Rotterdam, HMP 40)
  • De Vink, Nieuwerkerk a/d IJssel (A20 Rotterdam - Gouda, HMP 40)
  • Labbegat, Sprang-Capelle, (A59 Raamsdonksveer - Waalwijk, HMP 111)
  • Station ten Bosch, Leidsestraatweg in Den Haag (tegenover Huis ten Bosch)
Varakker zou al geopened moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slotje kan erop, hier is Elektrische auto's - Deel 2 met dank aan JeroenE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Ok :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.