Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lutj
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-04 06:50
Mede-auteurs:
  • Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:21

Bongoarnhem

Anoniem: 404453

Het Grote Algemene Jolla / SailfishOS Topic

Officiële Jolla logo van jolla.com ^ Officiële Jolla logo^

Welkom in het Grote Algemene Jolla Topic. Hier vind je alles over Jolla en hun Sailfish mobiele, open source OS. De inleiding geeft een korte beschrijving van Jolla. Onder het 2de kopje kom je alles te weten over waar Jolla vandaan komt en wat er nou zo uniek aan is. Onder het kopje "Huidige staat op Jolla/Sailfish Gebied" kom je er achter wat de huidige staat van Jolla/Sailfish OS is en lees je het laatste nieuws. Onder het 3de kopje zal in de rooskleurige toekomst een lijst komen te staan van alle Jolla/Sailfish apparaten, de specs, de releasedatum, wat afbeeldingen etc. Onder het 4de kopje moet alle essentiële informatie voor Jolla toestel-eigenaren te vinden zijn: must-have accesoires, FAQs met natuurlijk de antwoorden ;) en wat algemene, allerbelangrijkste informatie over de Jolla toestellen.

Inleiding

Jolla Ltd. is een kleine, Finse smartphonemaker, met ca. 60 werknemers en vestigingen in zowel thuisland Finland als Hong Kong, China. Ze hebben een R&D kantoor in Tampere, Finland en een R&D kantoor in Hong Kong. Het hoofdkantoor zit in Helsinki, Finland.

Jolla ontwikkelt een open source, mobiel, Linux besturingssysteem gebaseerd op het Mer Project met de naam "Sailfish". Ze hebben 2 verdienmodellen: er zullen Jolla-branded, door Jolla-zelfgemaakte Sailfish OS telefoons komen. Jolla zegt dat die "de speerpunten van het Sailfish ecosysteem" moeten gaan worden (het lijkt erop dat de positie Jolla-branded apparaten, te vergelijken zal zijn met die van Google' s Nexus apparaten voor het Android platform). Daarnaast zullen ze hun OS licenseren aan andere smartphone fabrikanten. En ook het bouwen van een branded toestel met een branded, customized Sailfish OS voor een bedrijf zal Jolla als dienst aan gaan bieden. Marc Dillon noemde als voorbeeld een Foursquare telefoon, met Foursquare branding met een licht aangepaste versie van het flexibele Sailfish OS gebouwd door Jolla.

Het officiële Sailfish OS logo, te vinden op sailfishos.org
^ Het officiële Sailfish OS logo ^

Het Mer Project

Het "Mer Project" is een open source, meritocratisch bestuurd project dat een mobiel georiënteerde Linux distributie(basis) ontwikkelt, gebaseerd op de kern (zonder default UI) van het oorspronkelijk MeeGo van Nokia en Intel. Mer wordt op een open manier ontwikkelt, onder leiding van voormalige MeeGo gebruikersgemeenschapsleden. Het is opgericht door David Greaves ("lbt" op freenode/IRC) en Carsten Munk ("Stskeeps" op freenode/IRC). De "Mer Project" distributie komt zelf niet met een UI, maar ondersteunt diverse UI toolkits/technologieën waaronder Qt, HTML5 en EFL. 'Echte' Linux distributies (dus voor eindgebruikers) gebaseerd op Mer "maken het af" door een UI en apps etc. toe te voegen. Het "Mer Project" levert de basis, de kern en ondersteunt dus de technologie ervoor.

Voorbeelden van op het "Mer Project" gebaseerde projecten zijn Nemo Mobile, Seadot, Cordia HD, KDE' s Plasma Active en natuurlijk Jolla' s Sailfish OS.
Het Officiële Mer Project logo

Nog veel meer informatie over het Mer Project is te vinden op de Mer Project Wikipedia pagina, de officiële Mer Project website .

Er is bijna elke maand ook een IRC vergadering van software ontwikkelaars, Sailors(zoals Jolla medewerkers worden genoemd), community leden en eindgebruikers, iedereen kan meekijken en mee discussiëren in aangedragen punten. Een overzicht van afgelopen vergaderingen en de link naar de huidige vergadering vind je hier, je kan deze vanuit de browser gewoon openen.
/einde van het "Mer Project"-gedeelte

Jolla' s motto/slogan luidt: "Unlike.". Dat slaat op vele dingen, zoals bijv. de manier waarop het bedrijf georganiseerd is (de CEO verdient evenveel als het "gewone" personeel, het bedrijf is een flexibel en modern qua organisatie/indeling, het heeft veel inspiratie opgedaan van Valve), hoe omgegaan wordt met de community en de manier van marketing (of eigenlijk het grotendeels ontbreken ervan ;) ). Maar ook de UI is uniek en duidelijk "Unlike".
Maar waar komt Jolla zomaar opeens vandaan?
Maar waar komt dat kleine bedrijfje, met zoveel lef en dat zo gauw al deals sluit met grote bedrijven (als ST-Ericsson, D-Phone, Opera etc.) dan opeens vandaan?

Vlak nadat Stephen Elop (voormalig Microsoft-medewerker) de taak als CEO bij Nokia overnam in 2010, maakte Nokia bekend te stoppen met Symbian en MeeGo en volledig over te stappen naar Windows Phone 7. Waarbij alle prototypes van MeeGo toestellen (behalve de N9-01, die de uiteindelijke N9 werd) in de prullenmand verdwenen. De Nokia N9 (de eerste en enige, voor consumenten verkochte, MeeGo telefoon, de N9 was het begin van de overstap naar MeeGo van Symbian voor de high-end N-series telefoons) werd als gevolg van deze overstap maar in een beperkt aantal landen verkocht (zo ongeveer in alle grote smartphonemarkten werd hij niet direct verkocht), er werd geen enkele reclame voor gemaakt en de prijs werd redelijk hooggemaakt bij de lancering (600 euro, hoger dan de prijs van de eerste, bijna hetzelfde qua hardware Nokia Lumia 800). Dit allemaal omdat Stephen Elop MeeGo en Symbian het liefst zo snel mogelijk liet doodbloeden, om alles op Windows Phone 7 in te zetten. De Nokia N9 moest vooral niet te populair worden... Desondanks waren reviewers, waaronder ook die van Tweakers erg lovend over het toestel, sommigen noemde het zelfs het beste toestel van Nokia ooit! Er werd dan de laatste jaren over zo ongeveer elke nieuwe Nokia bijna uitsluitend negatief geschreven. Vooral de Swipe UI was erg geliefd.

Omdat Nokia nu dus niet langer hun smartphone platform in-house ontwikkelde hadden ze al die ontwikkelaarsteams ook niet meer nodig. Dus vielen er al gauw massaontslagen. Onder wie ook het N9/MeeGo team. Veel mensen uit het MeeGo team hadden jaren gewerkt aan MeeGo en de N9(en daarvoor aan Maemo voor de Nokia Internet Tablets) en het was een uniek OS. Met een grote, actieve community. Veel MeeGo/N9 ontwikkelaars waren dus niet van plan om hun goede werk weg te gaan gooien en de community in de kou te laten staan.

Die voormalig Nokia-medewerkers (Sami Pienimäki, Jussi Hurmola, Marc Dillon, Stefano Mosconi en Antti Saarnio) hebben daarom op 29 mei 2011 in Tampere, Finland een bedrijfje, wat later Jolla Ltd. zou gaan heten, opgericht. De eerste tekenen van het bestaan van Jolla verschenen pas rond de zomer van 2012, als eerste tweette Jolla op hun Twitter-account (toen @jollamobile, nu @JollaHQ):
Jolla is here. ‪#MeeGo‬ based smartphones will have a bright, new future. Stay tuned!
Op 8 Juli (de dag na de eerste tweet) openbaarde Jolla hun eerste persbericht.

Op 16 Juli 2012 werd bekend dat Jolla een deal heeft gesloten met D.Phone, China' s grootste smartphone retailketen, om Jolla' s Sailfish apparaten daar in de schappen te krijgen.

Op 6 Augustus 2012 kocht Jolla de jolla.com domeinnaam voor 40 000 euro. De website zou later tijdens het Slush evenement op 21 November 2012 pas gelanceerd worden.

Op 16 Augustus maakte toenmalige CEO Jussi Hurmola (nu verantwoordelijk voor de "Sailfish Strategie", na een plaatsruil met Marc Dillon) bekend dat de UI klaar was, maar ze presenteerden het niet. De presentatie zou pas volgen op het Slush evenement.

Op 21 November , de eerste dag van het Slush startupevenement, was het eindelijk zover, vele, vroege Jolla fans (waaronder ook ik, Superpelican ;) ) hadden er maanden naar uitgekeken: de presentatie van Jolla' s UI, ook de OS naam "Sailfish" viel hier voor het eerst. Het was de eerste publieke presentatie van Jolla en alle medewerkers van Jolla (op dat moment) verschenen op het podium. Wat uniek was, Er was een livestream van het evenement beschikbaar, mensen over de hele wereld konden de presentatie live meekijken! Jolla heeft vlak na de presentatie alles wat via de livestream te zien was, in de vorm van 3 Youtube video' s op internet geplaatst zodat ook mensen die het helaas niet live konden zien, het als nog kunnen kijken. (alleen het Jolla gedeelte van Slush).

Die 3 video' s zijn op de officiële Jolla Youtube channel te bekijken. Een korte UI presentatie video (puur en alleen de UI in het beeld), een lange UI presentatie video (met ook Jolla medewerkers aan het woord en waarbij Jolla hun verhaal vertelt etc.) en het Sailfish platform/SDK praatje.

Vlak na de presentatie verscheen ook de eerste, relatief korte UI demonstratie met een Jolla medewerker.

Op 20 Mei 2013
werd een prototype van de Jolla (1) getoond en al gedeeltelijk de specificaties bekendgemaakt. Ook kon je op die dag al een pre-order plaatsen.

Op 27 November
werd aan 450 gelukkigen de eerste Jolla's verkocht in Finland. Toen kwam ook een hoop informatie beschikbaar over de Jolla en Sailfish OS. Vanaf die dag begon het versturen van de pre-orders. Voor veel mensen duurde het nog tot vlak voor Kerst voordat ze daadwerkelijk hun Jolla in handen hadden.

In Juni 2014
werd de prijs van de Jolla verlaagd van de oorspronkelijk prijs van 400 euro naar 349 euro.

In September 2014
wordt de Jolla gsm wordt in de verkoop gebracht in India via Snapdeal.com

In Bovember 2014
kondigt Jolla via crowdfunding een tablet aan welke binnen 48u meer dan 1 miljoen binnenhaalt.

In Juli 2015
splits Jolla zich en gaat zich focussen op de software. Een andere partij gaat zich focussen op hardware.

In Juli 2015
kondigt Intex als eerste een licentie af te nemen van SailfishOS en een toestel uit te brengen.

In Augustus 2015
heropend Jolla de voorverkoop van de Tablet.

In November 2015
geeft Jolla aan in financiële problemen te zitten en vraagt uitstel van betaling aan. Een groot deel van het personeel wordt naar huis gestuurd in afwachting van herfinanciering.

In December 2015
heeft Jolla de financieringsronde succesvol afgelegd en hervat de zaken weer.

In Januari 2016
geeft Jolla aan dat lang niet alle tablets worden uitgeleverd, het gaat iedereen die de tablet niet ontvangt zijn geld teruggeven in 2 termijnen. 1 zo spoedig mogelijk en de 2e zodra de financiële positie het toelaat.

Terug naar boven
Jolla Toestellen
De Jolla (1)
Allereerst natuurlijk wat foto's ;) :
Afbeeldingslocatie: https://c.slashgear.com/wp-content/uploads/2017/02/jolla_aloe_014-800x420.jpg
Afbeeldingslocatie: https://img.xcitefun.net/users/2014/11/364992,xcitefun-sailfish-os-4.jpg

De specificaties van de Jolla (1):
CPU: Dual Krait 300 core Qualcomm Snapdragon 400 (8930AA) @ 1,4 GHz
RAM: 1GB
Opslag: 16GB intern + MicroSD slot
Display: (5-punts) multitouch "Ample" 4,5 inch qHD (960*540) IPS LCD scherm met Gorilla Glass 2
Camera('s): (Onbekende) 8MP autofocus rear camera met LED flash + (onbekende) 2MP front-facing camera
Connectiviteit:
WLAN b/g/n (2,4 GHz) - GSM/3G/LTE(6 continenten) - Bluetooth 4.0 (EDR HS) - (A)GPS & GLONASS - USB 2.0 - 3,5 mm audiojack - standaard Micro USB (data & opladen) - Micro SIM
Other Half connectiviteit:
I2C (data) - NFC - in/out stroomvoorziening (zowel naar als van OH)
Sensoren:
afstandssensor (proximity) - accelerometer - gyrometer - elektronisch kompas - lichtsensoren
Batterij: (door te gebruiker te vervangen) 2100 mAh (3,8 V, 7,98 Wh)
Afmetingen:
Hoogte: 131 mm
Breedte: 68 mm
Dikte: 9,9 mm
Gewicht: 141 gr.
jollanl.org merkte al op dat de Jolla verrassend veel gelijkenissen met de Nexus 4 vertoont qua gewicht en afmetingen. Dus als je geen problemen hebt met de afmetingen en het gewicht van de N4 zou je ook geen problemen met de Jolla moeten hebben ;)
Overige:
2 microfoons (voor noice cancelling)
RGB notificatie LED (netals de N900 _/-\o_ )
Spreektijd: 7,7 uur (7 uur en 42 min, met GSM) & 5,5 uur (5 uur en 30 min, met 3G)
Stand-bytijd: 500 uur
Ik heb een Jolla toestel, waar vind ik accesoires/informatie/oplossingen voor probleem X etc.
http://jolla.com/faq/
https://together.jolla.com/questions/ (een officiële community, waar je antwoorden kan vinden, dingen kan vragen en suggesties kan doen voor verbeteringen van het OS)
http://shop.jolla.com/eu_en/ (officiële Jolla webshop, waar je licenties kunt kopen voor SailfishX)
https://www.youtube.com/user/jollaofficial/videos (o.a. tutorial video's)
Sailfish OS ports
Er zijn een aantal onofficiële ports van het OS naar andere toestellen. Voor meer info over werkende ports kun je vinden achter deze link. Voor meer info over het porten en hulp kan je aansluiten via IRC via het kanaal #sailfishos-porters
SailfishOS op de Intex Aqua
In Juli 2015 maakte het Indiase Intex bekend als eerste partner van Jolla een SailfishOS toestel uit te brengen.
Turingphone gaat SailfishOS draaien
Turingphone heeft begin februari 2016 bekend gemaakt dat het exclusieve toestel SailfishOS gaat draaien.
De software draait soepel en snel op de Turingphone aldus de CEO.
https://www.turingphone.com/ (De officiele website van Turingphone.)

[ Voor 255% gewijzigd door Bongoarnhem op 16-09-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-04 06:50
Iemand die kan helpen de OP uit te breiden? Ik heb er echt geen kaas van gegeten!
Nu nog mini topic straks hopelijk het grote jolla topic!

[ Voor 26% gewijzigd door lutj op 21-11-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:51
Ik kan je niet helpen, ook geen kaas van gegeten. Maar wil je wel aanmoedigen en hoop dat iemand anders helpt. Lijkt me erg interessant om de ontwikkelingen rond Sailfish te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sowieso ben ik nu al verkocht aan de simpelheid en logica van Jolla!

Ik heb een N900 en een N9 en dit wordt zeker een opvolger mits er een behoorlijk toestel uitkomt.
Een toetsenbord zou heel mooi zijn maar het ziet er met alleen touchscreen ook goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dit ziet er uit als een serieus mooie interface, weer eens wat anders dan iOS en Android, zou het nu wel willen gebruiken.
Hoop dat het wat wordt, desnoods eerst op simpele (betaalbare) android/samsung hardware. 'k Zal me er eens verder in verdiepen.
Eindelijk weer eens iets leuks op het mobiele!

nieuws: Jolla toont op Meego gebaseerd Sailfish-besturingssysteem

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 21-11-2012 21:36 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• joi-c
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Ik ben een beetje underwhelmed. Had er wat meer van verwacht. Ik vind de icoontjes lelijk. Lijkt wel Android.
Maar ik draag het Jolla team een warm hart toe en hou het wel in de gaten.

Ik ben overigens benieuwd hoe het startscherm omgaat met meer dan 4 open applicaties.

Sailfish OS demoed on N950 by Jolla

[ Voor 29% gewijzigd door joi-c op 22-11-2012 08:35 . Reden: Youtube filmpje toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emporio81
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-06-2019
Jolla heeft hun SDK vrijgegeven. Het was eventjes wachten, maar het ziet er allemaal heel erg goed uit. Meer informatie is te vinden op sailfishos.org.

[ Voor 45% gewijzigd door emporio81 op 25-02-2013 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:39
Ik heb zojuist eventjes het boeltje geïnstalleerd, je moet toch iets op je maandagavond, niet waar? Het ziet er allemaal erg goed uit, een example programma is al meegeleverd. Geprogrammeerd in QT-quick. Ik ben zelf geen programmeur (was ik het maar ;)), maar voor wat ik kon inschatten is het veelbelovend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emporio81
Dit is een goed filmpje over Sailfish OS en hoe het in elkaar steekt.

YouTube: Jolla Sailfish OS: Software Tour

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Eigenlijk wou ik vragen hoe het zit met de technologie achter de apps en het systeem zelf. Want ik lees dat QT gebruikt wordt, maar ook HTML5.

Nu lees ik dus hier, https://sailfishos.org/about-technology.html, dat QT(native), HTML5(Firefox OS) en Android apps gebruikt kunnen worden. Dit alles binnen een QT framework met QML voor de look en feel, voor Android apps is er third party oplossing beschikbaar.

Sowieso ben ik door de getoonde video's van het OS al enthousiast geworden over Sailfish OS. In augustus loopt mijn abonnement af en het zou mooi zijn als er rond die tijd iets moois en betaalbaars beschikbaar is.

Ik heb nu nog een HTC Wildfire S met Cyanogenmod 7.2, welke gebaseerd is op Android 2.3.7. En het werkt allemaal wel, maar ik het idee dat Sailfish qua snelheid en gebruiksvriendelijkheid beter is dan Android.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03 10:54
Oef, dit ziet er allemaal lekker uit zeg. Je krijgt een beetje het gevoel dat de Symbian-tijden van 3 dagen accu met een betrouwbaar OS herleven. Maar dan met een innovatieve GUI. Erg benieuwd!

Aan wat Wiki's te zien is het mogelijk of wordt het mogelijk gemaakt om op telefoons als de HD2 dit systeem te installeren. Weet iemand een goede plek voor informatie over distributies / installaties voor gangbare Android phones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben begonnen aan de nieuwe OP, hij is bijna af inmiddels. Hij bestaat uit meerdere gedeelte. Onder "Het Huidige staat op Jolla/Sailfish Gebied"-kopje zal altijd de laatste informatie staan over Jolla, die wordt dus geupdate. Ook de "Jolla Toestellen" & "Ik heb een Jolla toestel..." zal ik blijven updaten. Voor de rest kunnen we hier nu mooi allemaal gaan discusseren over dit geweldig nieuw bedrijfje en zijn geweldig nieuw OS! :D

Kan niet wachten totdat ik mijn N900, kan verruilen voor zo'n nieuwe Sailfish telefoon! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 404453 op 19-05-2013 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03 10:54
He wat gek, het nieuws dat KPN in overleg is met Jolla om in Q3 2013 een Jolla telefoon uit te brengen is hier helemaal niet besproken!

Ik ben vooral benieuwd naar het accugebruik van dit nieuwe toetsel, omdat dat een mooie competitieve edge op kan leveren tegenover het Android geweld. Heeft iemand al een idee hoe dit nieuwe toestel of dit OS dit aanpakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Ik vermoed min of meer gelijk als meamo alleen dan met alle configs goed gezet (Ik kijk naar jouw Nokia :(). Dat betekent dus denk ik gewoon net zoals een linux laptop installatie het doet. Terug schalen van de cpu wanneer het maar kan en de interrupts tot een minimum beperken. Daarnaast gewoon fatsoenlijke code schrijven en hopen dat de app developers dat ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens meerdere berichten zou volgende maand het eerste Jolla toestel al worden aangekondigd....JOEPIE! 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Bongoarnhem op 16-04-2013 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik hoop dat het dan ook een goed toestel wordt, dat die ook in Nederland te verkrijgen zal zijn en dat die niet al te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zeer interessant artikel over Jolla: http://www.talouselama.fi/art/a2182748 (in het Engels), ik heb ook al een nieuwssubmit gedaan :)

Jolla wisselt van CEO naar Tomi Pienimaki (nieuw als medewerker van het bedrijf maar wel een broer van mede-oprichter Sami Pienimaki), een "professionele" CEO (hij is board member bij vele Finse start-ups en CEO geweest van de Finse Post).

Verder nog wat interessante highlights van het artikel:
-Sailfish zal op vele Android apparaten draaien :) (eindelijk is er geen schaarste meer aan apparaten waar een volledig Linux gebaseerd mobiel OS op draait! :D )

-Jolla zegt uit de R&D (onderzoek en ontwikkeling) fase te zijn! En is nu in de fase om de eerste telefoon de deur uit te krijgen (hij is dus (bijna) af :D )

-Voormalig CEO Marc Dillon wordt nu hoofd van het software ontwikkelingsteam (de plaatswisseling zal op 6 Mei plaatsvinden)

-De Senior Vice President van McAfee (eerst hoofd van Nokia's Meego platform afdeling, leidde daarna de ontwikkeling van webOS bij HP) wordt een board member bij Jolla.

-Jolla heeft tientallen partners, waarvan sommige gigantische bedrijven zijn met verkopen van miljarden dollars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Caelorum in een interview met Tweakers.net (het artikel over de gesprekken met KPN) zei chairman Antti Saarnio dat de eerste Jolla Phone een prijs van rond de 300 of 400 euro zou krijgen. Wat vergeleken met de high-end telefoons van andere fabrikanten van de laatste tijd (à la Galaxy SIII 600-700 euro, iPhone 5 700 euro en vele andere met een prijs van 500-600 euro) redelijk laag is (maar uiteraard nog steeds een hoop geld, zeker als het rond de 400 euro zou worden, ik hoop van niet ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Mja, het ligt ook een beetje aan de beschikbare abonnementen. Los zou ik niet meer dan 200E te besteden hebben, maar in abbo vorm wel wat meer. Nu zit ik echter nog met een abbo bij Hi met FUP, waar ik uiteraard niet al te snel van af wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb recent een (online) interview gedaan met Jolla over hoe dingen er binnenin Jolla uitzien (figuurlijk), hier is de interview in het Engels te lezen: http://superpelicanblog.w...iew-with-jolla-questions/

Wellicht interessant voor andere fans, wat leesvoer voor de fans terwijl we wachten op het eerste toestel (BTW nog 11 dagen te gaan vandaag tot 20 Mei, de verwachte datum van de presentatie van de eerste Jolla Phone! :D ).

CEO Marc Dillon heeft trouwens een miniscuul stukje van de oranje Jolla Phone laten zien tijdens de GMIC in Beijing. Als 'teaser'. Het was maar een paar seconden en er was nauwelijk wat van te zien, maar goed. Het bewijst dat Jolla ten minste al een exemplaar in handen heeft en dus heel dichtbij de launch is :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2013/05/jolla-marc-dillon-tease.jpg

Engadget meent met die paar seconden en dat kleine stukje te kunnen inschatten dat het scherm van de Jolla Phone niet kleiner dan 5 inch is! Gelukkig schijnt dat heel onwaarschijnlijk te zijn aangezien Jolla eerder heeft aangegeven het erg belangrijk te vinden dat hun telefoon makkelijk en comfortabel met 1 hand bediend kan worden. Wat dus vrij moeilijk is met een 5 inch telefoon 8)7

Zie ook deze recent discussie op Twitter: Afbeeldingslocatie: http://ubuntuone.com/3GjF09AheLEO5q83UxDebJ

Ik hoop dat het eerste Jolla toestel een scherm van kleiner dan 4,3 inch heeft. Een Galaxy S2 vind ik eigenlijk al net te groot, dus ik hoop op N9 grootte (3,9 inch)/ongeveer 4 inch. Dat lijkt mij persoonlijk het ideale formaat. En eigenlijk groot genoeg voor iedereen.

Engadget artikel hierover: http://www.engadget.com/2...lfish-device-marc-dillon/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En ik hoop nog steeds toch een beetje op een fysiek toetsenbord.
Het is wel niet de trend maar ik wil nog graag copy pasten en met pijltjes toetsen kunnen bewegen.

In bijvoorbeeld een terminal vind ik het dramatisch werken met een touchscreen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flitsie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-02 23:14
ik vind de opstart tijd voordat er een goed werkend toestel te zien is echt bizar lang als je bedenkt dat die Nokia N9 al in 2011 op de consumentenmarkt is gebracht door toen nog Nokia. Hoeveel is er wel niet aangepast aan Meego vraag ik me af?

Ben wel benieuwd naar de finale versie van een smartphone met Sailfish maar volgens mij is het eind 2013 voor er één beschikbaar zal zijn in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flitsie schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 19:30:
ik vind de opstart tijd voordat er een goed werkend toestel te zien is echt bizar lang als je bedenkt dat die Nokia N9 al in 2011 op de consumentenmarkt is gebracht door toen nog Nokia. Hoeveel is er wel niet aangepast aan Meego vraag ik me af?

Ben wel benieuwd naar de finale versie van een smartphone met Sailfish maar volgens mij is het eind 2013 voor er één beschikbaar zal zijn in NL.
Vergeet niet dat het niet alleen de software is hè. Er moet een heel bedrijf worden opgezet. Partners moeten worden gezocht evenals investeerders. Daarnaast kan je het eerste toestel niet anders dan 100% in orde afleveren anders is het meteen gedaan met het bedrijf.

Ik heb ergens gelezen, kan de bron nu net even niet vinden, dat de toetellen als eerste in Finland in de verkoop gaan en vervolgens via het web te bestellen zijn. Dat zou de weg moeten openen voor onder meer Nederland. Zoals de voorpagina eens vermeldde dat KPN met Jolla in onderhandeling is vind ik leuk maar ik koop het toestel liever los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiKoTiK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-04-2021
Het eerste toestel wordt volgens wat ze destijds aankondigden een eigen jolla branded toestel gericht op developpers en fans van het eerste uur.
Dit zou na de voorstelling op 20 mei via een kickstarter-achtige manier in voorverkoop gaan en in juli uitgeleverd kunnen worden.

Na de zomer beginnen ze dan met de gewone verkoop via providers en retail kanalen, waarbij eerst finland en china aan de beurt zijn, en geschat tegen het einde van het jaar de KPN toestellen.

Gezien er bij de voorverkoop op kickstarter manier ook 'ways to customise your pre-order' beschikbaar zouden zijn is het maar de vraag wat deze opties precies inhouden.
Zie volgende teaser video van Jolla zelve: YouTube: I AM THE OTHER HALF

'I am the other half'... hmmm?

Basic touchscreen phone, met modulaire accesoires?
Kunnen we ons verwachten aan qwerty-slider, gamepad, batterypack, 'laat je verbeelding spreken'-accesoires?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Op de website van Sailfish wordt het volgende vermeld qua Android apps op Sailfish:
Android runtime
Sailfish OS includes the capability to run Android™ applications through a third party solution. It is based on open source Android libraries, ensuring performance comparable to the native environment.
Dit zou worden bereikt door toepassing van een Alien Dalvik layer gemaakt door de Myriad Group. Die zouden iets vergelijkbaars al hebben bewerkstelligd bij de N9, waardoor daarop ook Android apps zouden kunnen draaien. Ik kan daaromtrent echter nauwelijks iets vinden, wellicht weten anderen daar wat meer van.

De voorkeur heeft natuurlijk het draaien van native applicaties, maar als er bijvoorbeeld een nieuwe rage als Wordfeud de wereld in wordt geslingerd, is het soms wel prettig dat je meteen mee kunt doen als er onverhoopt nog geen native app voor Sailfish is ontwikkeld.

Mijn vraag is eigenlijk deze: Weet iemand hoe er bij dergelijke oplossingen omgegaan wordt met de permissies die normaliter vereist worden door de meeste Android apps? Zou er in die tussenlaag een mogelijkheid (kunnen) worden ingebouwd, opdat de gebruiker zoals in geval van bijvoorbeeld OpenPDroid heel nauwkeurig permissies kan controleren en beheren, en er indien noodzakelijk/gewenst voor het functioneren van de Android apps fake/random informatie wordt gegenereerd? Is er al wat bekend over hoe Sailfish met al die permissies om zal gaan, en of de gebruiker daar uiteindelijk controle over krijgt? Sailfish is met name ook interessant voor Linux gebruikers, en juist die zijn zich wat vaker dan gemiddeld bewust van dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiKoTiK
Dit zou worden bereikt door toepassing van een Alien Dalvik layer gemaakt door de Myriad Group. Die zouden iets vergelijkbaars al hebben bewerkstelligd bij de N9, waardoor daarop ook Android apps zouden kunnen draaien.
Alien dalvik werd destijds gedemo'd op de n900.
Myriad wou het echter niet als app verkopen aan individuele eindgebruikers, maar alleen met telefoonbouwers / os makers onderhandelen om het op in een package deal op toestellen uit te brengen.

Er zijn destijds wel nieuwsberichten geweest dat het op n9 beschikbaar zou komen, maar oftewel zijn de onderhandelingen met nokia de mist in gegaan of deze zijn er nooit geweest.
Bijgevolg is het nooit in handen van de consument geraakt en is er op het internet niet veel meer van te vinden dan de demo filmpjes van Myriad zelf die tonen dat het werkt, en smeekbedes van mensen die tevergeefs hopen dat Myriad de app alsnog ter download aan bood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Ah, dat verklaart waarom er verder nauwelijks iets over te vinden is.
Blijft natuurlijk nog de vraag of, en zo ja hoe, ze permissiebeheer mbt Android apps gaan inbouwen in Sailfish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@SaiKoTik heb je ook een bron voor dat de gepre-orderde Jolla toestellen in Juli uitgeleverd kunnen worden of is dat een gewoon een schatting? ;) Hou er in het geval van een schatting wel rekening mee dat Jolla niet de average big manufacturer is zoals Samsung etc. Daar komt ook nog bij dat het de eerste phone is + dat je als je pre-ordered je je device zou kunnen customizen. In het geval dat die customization ook hardware opties inhoudt (bijv. een QWERTY keyboard of iets in de behuizing gegraveerd) ze ook nog eens op bestelling gemaakt moeten worden. Dus ik weet niet of Juli in de praktijk haalbaar is :(

Als je er een bron voor hebt, bedankt voor het delen! :) Een interessant feit voor alle fans die al maanden wachten voordat ze het toestel eindelijk in handen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Het zou best kunnen. Jolla maakt volgens mij de devices namelijk niet zelf. Ze doen alleen het ontwerp. De devices zouden dan worden gemaakt duur een of ander chinees bedrijf. Dan zou het best mogelijk zijn al een deel van te voren te produceren en alleen het daadwerkelijk in elkaar zetten te customizen. Dell kan het met laptops ook binnen een maand bij je hebben vanuit China oid (en dan nog wel via een tiental landen om belastingen te ontlopen), dus zou het Jolla ook wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Via deze link is de presentatie te volgen.

Het gaat een half uur duren en hij begint rond 18:30 Nederlandse tijd als ik het goed heb, (16:30 UTC).

Op Jolla.com kan er al pre-ordered worden. Toestel moet ongeveer 400 euro gaan kosten.
Eind 2013 gaan ze over tot levering.

[ Voor 42% gewijzigd door Bongoarnhem op 20-05-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inderdaad zojuist gepre-ordered! Je betaald niet vooraf voor het toestel. Als je pre-ordered krijg je een garantie dat je niet meer dan 399 euro betaald en als je voor de 40 euro (wereldwijd verkrijgbaar) of 100 euro pack (helaas (nog) niet in NL verkrijgbaar) kiest krijg je een "prioriteits pre-order status" en een limited edition Jolla Phone.

Als je voor de 40 euro (wereldwijd) of 100 euro pack (niet verkrijgbaar tot nu toe in NL) kiest krijg je ook een T-Shirt :)

"The other half" slaat dus op dat je de achterkant van de telefoon kan verwisselen (verschillende kleuren) en de software past zich aan op de achterkant die op de telefoon zit gemonteerd (ringtones, theme etc. veranderen afhankelijk van de kleur).

Wat foto's:
Afbeeldingslocatie: http://superpelicanblog.files.wordpress.com/2013/05/jolla_phone_orange.png

Afbeeldingslocatie: http://superpelicanblog.files.wordpress.com/2013/05/jolla_phone_front_and_back_blue.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Bongoarnhem schreef op maandag 20 mei 2013 @ 09:20:
Via deze link is de presentatie te volgen.

Het gaat een half uur duren en hij begint rond 18:30 Nederlandse tijd als ik het goed heb, (16:30 UTC).
Kwartiertje... ;)

Niet gek veel wijzer geworden. Geen uitleg software, niet eens dingen die we al wisten vanuit eerdere hands-ons en podcasts, al helemaal niets over hoe Android-apps precies op het toestel gaan draaien (permissies), en ook geen exacte specs van de hardware. Op de FP maakte iemand melding van een S4 van Qualcomm, een resolutie van 960*540 en accu van 1800mAh, maar daar werd in de presentatie helemaal niets over gezegd.

Wel werd er iets verteld over de 2 helften, en dat daarmee niet alleen een ander kleurtje gekozen kan worden, maar dat er daardoor ook functionaliteit kan worden toegevoegd. Bijvoorbeeld als je ergens content koopt, dat dan d.m.v. zo'n opklikbaar achterkantje extra content beschikbaar kan komen. Of dat er een achterkantje met een flitser gemaakt kan worden.

Ik lees dat er de nodige mensen zijn die graag een fysiek QWERTY-toetsenbord zouden zien, dus dat zal er bij voldoende belangstelling ongetwijfeld komen. Waarbij je de voorkant daar dan in kunt klikken.

Het enthousiasme van Dillon was leuk, maar meer werd er jammer genoeg niet verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emporio81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiKoTiK
@Superpelican
Neen, schatting gebaseerd op oude info, dat ze hun device tegen de zomer klaar wouden en na de zomer mikten op een release door operators.

Zal Q4 worden dus :/

enkele video's
reveal video: YouTube: Jolla revealed
hands on: YouTube: Jolla Launches First Sailfish OS Smartphone - Hands-On Demo
interview: YouTube: Jolla Launch Interview: We Have No Direct Competitors, This Is a Different Ball Game
presentation: YouTube: Jolla First Sailfish OS Phone announced 20/05/2013
comparison: YouTube: New Jolla Handset Vs Nokia N9: Quick Hardware Comparison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-03 11:36
Ik heb erg veel plezier gehad van m'n N900, en later de N9. Ondertussen heb ik een Lumia 900, maar heb nu toch wel een erg goed oog in de Jolla. (Ook al om weer niet met de zoveelste Iphone of Galaxy S17 rond te lopen.)

Ik had graag de €100 betaald voor de limited preorder, maar zolang ze het niet vrijgeven voor België kan ik ze niet eens m'n geld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
  • Laatst online: 19-02-2021
Ik heb mijn €40,- pre-order geplaatst. Nu maar afwachten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acizane80
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-03-2024
maakt het in verschil uit als je de gewone besteld?
Momenteel wil ik er wel vroeg bij zijn, maar ik wil nog meer reviews zien en meer specs van dit toestel.
Hierdoor ben ik nog niet van plan om onmiddellijk er geld in te steken, als ze meer info hadden vrijgegeven was dit gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerohumoris
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:34
Iedereen kan de 100 euro pack kopen. Het verzendadres diend alleen in een van die landen te zitten. Ik heb de mazzel dat mijn broer in Zweden woond.

Uit de FAQ blijkt trouwens dat je het verzendadres veranderd kan worden. Mocht voor de verzending Nederland dus beschikbaar komen kun je het adres gewoon veranderen.

Ik heb dan ook het 100 euro pakket. Ik hou de levering in de gaten en dan zal ik het aflever adres gewoon veranderen in het factuuradres wat wil in Nederland mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Laatst online: 28-03 11:36
DDH87 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 13:29:
Iedereen kan de 100 euro pack kopen. Het verzendadres diend alleen in een van die landen te zitten. Ik heb de mazzel dat mijn broer in Zweden woond.

Uit de FAQ blijkt trouwens dat je het verzendadres veranderd kan worden. Mocht voor de verzending Nederland dus beschikbaar komen kun je het adres gewoon veranderen.

Ik heb dan ook het 100 euro pakket. Ik hou de levering in de gaten en dan zal ik het aflever adres gewoon veranderen in het factuuradres wat wil in Nederland mag zijn.
Tja, maar ik heb geen adres in die landen ter beschikking, en om nu een fictief leveradres in te geven in de hoop dat later België wel beschikbaar wordt vind ik wel heel riskant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het 40,- pakket besteld. Zodra er in Nederland geleverd kan worden dan ga ik voor de upgrade naar 100,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:23

DataGhost

iPL dev

Woei, ik heb net het 100eur-pakket besteld oOo Die van 40 is ondertussen uitverkocht en ik weet nog niet wat ik met mijne ga doen, laten refunden of niet. Op zich is het best een hoop geld, 40 euro voor een extra shirt maar aan de andere kant helpt het ze ook weer een heel klein beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb ook de 100,- optie besteld. De 40 per mail geannuleerd dat was de enige mogelijkheid gaf Jolla aan op twitter.

Edit:

Jolla heeft bevestigd dat de 40,- zal worden verwijderd. Door de drukte zal dit nog wel even kunnen duren voordat dit op de site zichtbaar is geven ze aan. Ze danken me voor mijn vertrouwen.

Welnu, ik bedank hun!

[ Voor 50% gewijzigd door Bongoarnhem op 29-05-2013 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:33
Jolla heeft ook bevestigd dat de bezel verkleind gaat worden in de final product :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
Jay47 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 09:02:
Jolla heeft ook bevestigd dat de bezel verkleind gaat worden in de final product :)
Mooi. Ik hoop dat dat dan wel leidt tot een kleiner toestel ipv groter scherm, want het prototype was enorm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
Ook ik heb de 100 euro package besteld. Spannend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quovadis25
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:42
Hier ook een 100€ preorder besteld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-04 22:34
Fuzzillogic schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:45:
[...]

Mooi. Ik hoop dat dat dan wel leidt tot een kleiner toestel ipv groter scherm, want het prototype was enorm...
Ik denk niet dat zoiets gaat lukken; ze hebben de Other Half onderdelen en de behuizing al ontworpen en ontwikkeld. Alles opeens verkleinen betekent in feite een hele nieuwe telefoon gaan ontwerpen. Een andere bezel en scherm lijkt me dan realistischer. Als het lukt er een 4.7" HD (1280x720) scherm in te zetten ben ik al heel tevreden.

Heeft iemand een idee hoe die Android compatibility in de praktijk zal werken? Bijvoorbeeld:

Google Play komt er niet op, maar mogelijk wel andere Android App stores. Maar dan zou een ontwikkelaar zijn app wel ook in die store moeten aanbieden. Ik hoop dat banken dat ook daadwerkelijk zullen doen. Maar dan komt de vraag over veiligheid om de hoek.

En hoe zit het bijvoorbeeld met een app als Runtastic waar je via Bluetooth een hartslagmeter aan kunt koppelen. Werkt zoiets ook nog steeds als je die app op een Sailfish toestel zet?

Ondanks deze vragen en andere onduidelijkheden heb ik wel de €100 optie besteld. Deze gasten zijn gewoon sympatiek. Ook is er inmiddels al behoorlijk wat in geïnvesteerd en zou er binnen enkele weken een derde investeringsronde volgen: http://www.zdnet.com/joll...-within-weeks-7000016670/.

Er is een deal gesloten met Finse provider DNA: http://thenextweb.com/gad...la-smartphone-in-q4-2013/. Er ontstaat dus wel wat massa om deze telefoon heen.

Desondanks zal het een hell of a job worden om een significant deel van de markt te pakken te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ik gok dat de grootte van scherm een grotere impact heeft op de kostprijs dan een plastic kastje dat nu kleiner gemaakt gaat worden. Wellicht was dat sowieso al het plan. En de kans is ook nog groot dat de casing van de prototypes 3D geprint zijn.

Android-compatibiliteit zal zomaar eens best goed kunnen zijn. Android is ook bijna-gewoon Linux (of zelfs helemaal-gewoon these days?). Android gebruikt vziw de BlueZ stack, net als mijn Kubuntu desktop en de N9 en ik vermoed Mer. Wat echt anders is op Android is de compositor, voor schermweergave dus. FirefoxOS en Ubuntu mobile gebruiken die nu ook, lekker makkelijk, maar Sailfish gebruikt X. Daar zal dus een vertaalslag tussen moeten zitten.

Ik ben geen kenner van Android, dus dit is grotendeels klok/klepel-speculatie, maar mijn verwachting is dat de compatibiliteit van stand-alone apps best ver gaat. Wel benieuwd ben ik naar de integratie van Android-apps binnen Sailfish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Android draait toch in een volledige Java omgeving? De Dalvik JVM. Jolla zal dus een "herimplementatie" van die JVM moeten hebben. Soortgelijk aan hoe Wine dat voor Windows apps onder Linux doet (of de Oracle JVM vs OpenJDK). Maar ik neem toch aan dat Jolla sowieso Alien Dalvik gebruikt. En dat dit iets als de standaard Oracle of OpenJDK JVM is met daarbij alle extra libraries van Dalvik.

Het lijkt mij dus ook niet dat Android apps rechtstreeks met BlueZ werken (zoals wel op de Nokia N900 en N9 het geval is), maar dat er gewoon een bluetooth API in de "Android API" (Dalvik) zit. Waarbij die API dus weer werkt op basis van BlueZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Android gebruikt een Java-castraat als programmeertaal en draait inderdaad in een Dalvik VM. Die VM is ook maar gewoon een programma, en waar dacht je dat die VM op draait? Juist, Linux.

Dalvik is open source, maar zoals ik al zei is het displaygebeuren in Android anders dan wat gebruikelijk is in Linux, en er wordt een C-library-castraat gebruikt. (Ja, het o zo open google houdt toch maar wat graag de volledige controle...) Ik vermoed dat Alien Dalvik zich vooral daarop richt.

Android apps gebruiken DalvikVM, maar die gebruikt weer gewoon BlueZ.

Overigens kun je op Android ook tegen het native platform (==linux) aan programmeren. Vandaar dat sommige Android-apps, die geen gebruik maken van de java-functionaliteit, ook op de N9 draaien m.b.v. ApkEnv/libhybris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een mail gekregen met een tracking link. Als ik echter de link open is er geen pakketje gevonden. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
Bongoarnhem schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 10:08:
Ik heb een mail gekregen met een tracking link. Als ik echter de link open is er geen pakketje gevonden. Jammer.
Mijn tracking werkt ook niet omdat er niks verzonden is, zie hier onder een post van Jolla op FB.
Gaat om die Jolla Tshirt denk ik :) Jolla toestel kan het nooit zijn aagezien je die moet bestellen en dat ding nog niet uit is!

Hello!

Some of you may have recently received a message from Jolla regarding tracking of your shipment.

Please be advised that shipping will start 2 to 4 weeks after the pre-book (pre-order) campaign has concluded.

For this reason, the tracking code link is currently inactive and therefore will not provide you any useful tracking information.

We ask that you simply hold onto the email message and await an email notification from Jolla that will indicate your item has actually been shipped.

Thanks again for your support and patience!

Warmest regards,
Jolla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Die Pre-Books zijn uitverkocht, ben benieuwd om welke hoeveelheid dit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
intricate schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 16:16:
Die Pre-Books zijn uitverkocht, ben benieuwd om welke hoeveelheid dit gaat.
Idd, ik denk echter dat ze het om commerciële redenen niet gaan verkondigen, kan alleen maar tegen vallen.
Ik heb echter wel het idee dat het echt leeft, een OS als Firefox lees ik bijvoorbeeld net zo veel over terwijl hier in mijn ogen een veel groter bedrijf cahter staat, een gevestige orde.

Er stondeerder deze week ook weer een bericht op Tweakers omtrent Sailfish. Het ging over de displayserver. Niet iets wat mij intereseert/bekend is maar wel weer een nieuwsfeit en een duidelijke "route" die gekozen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben zelf erg fan van Kim Dotcom's Mega, de opvolger van Megaupload. 50 Gb opslag en vele malen sneller dan Dropbox. Ik heb de mensen van Mega al gevraagd om een plugin te maken voor Sailfish, echter geven zij aan zich te focussen op Android, Apple en browsers gezien het feit dat ze een startup zijn. Ze wezen me op hun Api en dat deze vrij te gebruiken was. Helaas is dat ver van mijn vakgebei af.

Nu heb ik al wat in de community rondgesnuffeld en gelobbyd maar er is weinig animo voor lijkt het.
Als er hier meer mensen zijn die Mega gebruiken misschien dat jullie ook een bericht naar Jolla kunnen sturen via de mail(info@sailfishos.org) of Twitter. Mogelijk/hopelijk haalt het iets uit.

Edit:
Ik kreeg vannacht een bericht op Twitter van Mega, of ik contactgegevens wilde aanleveren van de devs van Sailfish/Jolla. Hopelijk levert dit resultaat op.

[ Voor 19% gewijzigd door Bongoarnhem op 22-07-2013 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De t-shirts worden verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Iemand zijn shirt al binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik nog niet, ik zie al wel een hoop mensen die hem hebben op Twitter.
Helaas is hij volgens de tracking link ook nog niet verstuurd.

[ Voor 82% gewijzigd door Bongoarnhem op 29-07-2013 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Ik hoop dat de maat goed is, valt mij vaak tegen als het buiten NL komt, meestal te groot, dus heb een maat kleiner besteld.
Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
intricate schreef op maandag 29 juli 2013 @ 23:19:
Ik hoop dat de maat goed is, valt mij vaak tegen als het buiten NL komt, meestal te groot, dus heb een maat kleiner besteld.
Ben benieuwd
Ohja ik heb juist een maat groter besteld |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rolt er bij iemand al wat uit al je de tracking code invoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328088

Yup bij mij :)
Trackig werkt.

Item has left country.
Registration: 30.7.2013 05:19:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Handige link naar gesture UI overzicht.:
https://sailfishos.org/core-gestures-article.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shirtje binnen.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-tdu6C-E9N0Q/Ufk5P7BIzhI/AAAAAAAAA94/P3qf3vBVNqM/w888-h500-no/jolla-shirt.jpg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Jaloers!!! Mijne is nog niet eens verstuurd :cry:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
intricate schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 20:28:
Jaloers!!! Mijne is nog niet eens verstuurd :cry:
No items were found with the item code you provided.

Je bent niet de enige. Vraag me wel meer en meer af hoeveel preorders er gedaan zijn. Mag toch hopen dat het ze lukt om meer dan 10 t-shirts per dag te versturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat je zegt Fuzzillogic... Laten we hopen dat de vertraging komt door de berg pre-orders!

Ik kan je wel vast verklappen dat het shirtje erg klein uitvalt, of ik val groot uit?
Maar mijn XL maatje was niet toereikend... De vrouw is er wel erg enthousiast over... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Oh Ooooh, ik hoop maar dattie van mij wel gaat passen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
Anoniem: 328088 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 08:28:
Wat je zegt Fuzzillogic... Laten we hopen dat de vertraging komt door de berg pre-orders!

Ik kan je wel vast verklappen dat het shirtje erg klein uitvalt, of ik val groot uit?
Maar mijn XL maatje was niet toereikend... De vrouw is er wel erg enthousiast over... O-)
Zo wat voor maat heb je normaal dan?
Ik heb normaal een M en heb nu een L besteld, zullen wel chinese maten zijn 8)7
Ach wat je zegt ik geef het wel aan de vrouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

H&M maat XL... dit leek meer op een L of een M.
Ze noemen me Boeddha op het werk... dus echt slank ben ik natuurlijk niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Yes, tracking is actief bij mij. Ben benieuwd! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tracking doet het hier ook vanaf 18:50. Eindelijk en de zomer is gelukkig nog niet voorbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
Tracking bij mij werkt ook, maar heb een vraag. ik zie bij mijn tracking niet mijn volledige postcode staan en ook geen huisnr, is dit bij jullie ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Jay47 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 11:51:
Tracking bij mij werkt ook, maar heb een vraag. ik zie bij mijn tracking niet mijn volledige postcode staan en ook geen huisnr, is dit bij jullie ook het geval?
Hier ook. Ze zoeken het maar uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Pre-orders zijn gesloten, dus vind dat het trouwens tijd wordt voor Jolla om wat nieuws de wereld in te brengen.
Ik wil apps zien draaien, zien hoe snel de browser is, hoe de android runtime apps handled, etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
Heb vandaag mijn tshirt gekregen, nog geen tijd gehad om het te passen.
Wel jammer dat het geen v hals is, ik hou niet van ronde hals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
T-shirt is hier ook gister binnengekomen. Past me goed, heb een L besteld. Valt me niet klein uit want ik draag geregeld XL spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
Ik begin me toch zorgen te maken over the other half, eerlijk gezegd. Er is nog nooit bevestigd dat er een échte interface (sorry NFC) als USB voor beschikbaar is. Waar is mijn HW keyboard? :P

Nee, maar ik hoop echt dat het een interface als USB wordt, met NFC kun je semi niks.

En dan het scherm: Krijgen we een AMOLED of wordt het een foon zonder LPS?

Het wordt tijd voor Jolla om info te geven, dit duurt te lang.

T-shirt is nu in NL, maar ik zit nog op Texel. Ben benieuwd... :P

[ Voor 7% gewijzigd door tiempjuuh op 12-08-2013 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Het zal marketing zijn. Full specs geven en het pas een half jaar later uitbrengen geeft de concurrentie ook weer extra tijd en zal de marketing-impact wellicht verminderen. Nokia heeft dat al (te) vaak gedaan, vooral ook met de N9. "Kijk eens wat een coole features en het licht nu in de winkel!" geeft misschien weer meer impulsaankopen. Ook kan het een tactiek zijn om onderdelenfabrikanten onder druk te houden. Als ze nu al allerlei dingen gaan beloven dan ligt het vast(er) en verliezen ze onderhandelingskracht.

Ik vind het ook jammer, maar kan dus wel wat plausibele redenen bedenken. Heb er vooralsnog schoorvoetend vrede mee.

Sja, ik hoop ook op een capabele interface tussen OH en main device. USB biedt veel mogelijkheden. En ik hoop ook op een OLED. Ebooks lezen op een LCD gaat em niet worden. LPS is een topfeature. En beeld van OLED is gewoon mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Had ergens vernomen dat het geen OLED wordt.
Heb geen bron, maar staat mij iets van bij.

Ook in de previews niets te zien van LPS, dat is écht een grote feature om verkoop te stimuleren die optie.
1 van de redenen waarom ik de N9 een super telefoon vindt (nog steeds).

Maar wie weet, ik wil het ook érg graag weer terugzien, het is eigenlijk zo'n onmisbare feature. Je kunt je phone gewoon laten liggen zonder elke x wanneer je een notificatie krijgt te unlocken.

OLED is wel een stuk moeilijker te zien in zonlicht, en "inbranden" wat ik ook op de N9 heb gemerkt.

Ik zie de noodzaak niet dat ze niet meer features/specs kenbaar maken, zeker niet in een tijdsbestek van een half jaar, en de eerste pre-orders hebben ze toch al binnen.
Features worden toch wel overgenomen door andere fabrikanten nu of later als het aanslaat (steeds meer features worden algemeen goed).

Ze moeten hun fanbase tevreden houden vind ik, want het is "gewoon" een fanboy telefoon op het moment.

EDIT: T-shirt binnen hoor ik van mijn vriendin, vanaaf even passen :)

EDIT 2: Like a glove!!! :*)

[ Voor 9% gewijzigd door intricate op 13-08-2013 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het jammer dat er geen harde datum is, eind 2013 is zón ruim begrip.

Ik ga maar uit van de kerst dan kan het alleen maar meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
Trouwens mijn tshirt is te groot, ik heb een maat M en had L besteld want ik dacht dat ze klein uitvallen.
Maarja ik slaap erin haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Er is aangekondigd dat er een 2de pre-order periode zal komen...
http://jollatides.com/2013/08/21/jolla-press-release-210813/

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi nieuws van Marc Dillon op Twitter:

Marc Dillon ‏@MarcDillonDotFi

I feel great, got the next build of Jolla device into my hand today, two years after we had the idea. It is fantastic! #sailfish #jolla

• intricate
Ik wil écht weten wanneer ze nu eens met écht feitelijk nieuws gaan komen.

Klinkt ongeduldig, kweet het, maar met de aankondiging van een 2e pre-order run zou er meer bekend moeten worden.

• janzeeschuimers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-11-2024
intricate schreef op donderdag 05 september 2013 @ 11:40:
Ik wil écht weten wanneer ze nu eens met écht feitelijk nieuws gaan komen.

Klinkt ongeduldig, kweet het, maar met de aankondiging van een 2e pre-order run zou er meer bekend moeten worden.
+1
Bongoarnhem schreef op woensdag 04 september 2013 @ 21:14:
Mooi nieuws van Marc Dillon op Twitter:

Marc Dillon ‏@MarcDillonDotFi

I feel great, got the next build of Jolla device into my hand today, two years after we had the idea. It is fantastic! #sailfish #jolla
Ik maak hieruit op dat de productie is begonnen...

• intricate
Heb JollaHQ via twitter benadert wanneer wij definitieve hardware specs krijgen.

Heel subjectief antwoord: Soon!

In mijn interpretatie van "Soon" is deze maand dus! Yay (of niet :S)

• intricate
Bongoarnhem schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:22:
[...]

Ik maak hieruit op dat de productie is begonnen...
Of een proto.
Gister hebben ik en vele andere om een foto gevraagd nav zijn tweet.

Vandaag liet Twitterde hij:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BTaWli3CYAEVjya.jpg

Niks nieuws misschien, maar toch leuk dat hij wat laat zien.

En ze doen sommige dingen best goed, veel aan de verbeelding over laten zodat er genoeg over gepraat wordt. Er is altijd 1 grote speler die zijn PR ook goed op orde heeft en in mijn ogen probeert Jolla het een beetje in diezelfde stijl te doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Bongoarnhem op 05-09-2013 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Ik zal niet ontkennen dat zij een goede PR drijven.

Hoe zij überhaupt al funding hebben kunnen vinden voor het opzetten van dit project, en ook nog eens support krijgen doordat een Finse provider hun apparaat ook gaat leveren is al zeker een prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Nou dan ben ik maar de party pooper, maar ik vind hun PR juist niet zo best. Voor een deel waarschijnlijk het gevolg van dat ze niet meer kúnnen zeggen, maar desalniettemin erg mager terwijl je wel al wilt dat mensen gaan pre-orderen. Je kunt alles wel positief blijven uitleggen en door een roze bril willen zien, maar dat neigt erg naar fanboy-gedrag. Sowieso wordt er door de grote massa totaal niet over Jailfish gepraat, men heeft er simpelweg nog nooit van gehoord.

Er wordt in dit topic de laatste tijd vooral over hardware gespeculeerd en over T-shirts gepraat. De exacte hardware-specificaties zijn echter nog steeds niet bekend. Je kunt elk nietszeggend antwoord wel positief uitleggen, maar feitelijk weet je nog weinig. Je kunt een 'next build' interpreteren alsof productie begonnen is, maar moet je dan niet eerst al een 'final build' hebben gehad?

Ergens ten tijde van de eerste pre-orders heb ik via Twitter een vraag gesteld aan zowel @JollaHQ, @MarcDillonDotFi als @AnttiSaarnio met de vraag of in de AndroidApps-implementatie middels die Alien Dalvik layer een vorm van permissiecontrole wordt/is ingebouwd, ofschoon het gebruik van native apps natuurlijk de voorkeur heeft. Geen antwoord. Nou, geweldige PR hoor. Zodra concrete dingen worden gevraagd omtrent de software of het toestel blijft het doorgaans oorverdovend stil. De vraag was niet eens 'hoe' permissiecontrole, maar 'of'.

Het is voor zo'n bedrijf nogal wat hooi dat ze op hun vork nemen, door tegelijk met zowel nieuwe hardware als software uit te willen komen, maar de meeste consumenten willen toch wel wat meer zekerheid en duidelijkheid waaraan ze hun geld uitgeven en wanneer er precies wat geleverd wordt. Iets waaraan Canonical zich heeft vertild met de Edge. Dat zou een doorslaand succes zijn geweest als je die nu voor dat geld gewoon in de winkel had kunnen kopen.
Eigenlijk zou het beter zijn om Sailfish of Ubuntu Touch voor een aantal bekende toestellen te ontwikkelen, als bijvoorbeeld de Nexus-toestellen en een aantal makkelijk te rooten toestellen waarvoor drivers beschikbaar zijn, om je enkel op de software te kunnen concentreren. Aan de andere kant is het natuurlijk wel te begrijpen dat ze ook op de hardware marge willen pakken en ze software beter kunnen laten lopen op zelf gekozen hardware. Beide dingen gaan bijvoorbeeld ook op voor Apple. Alleen moet het niet zo zijn dat ze zichzelf gaan vertillen. Dat crowdfunding en pre-orderen is allemaal leuk en aardig, en voor kleine bedrijven soms de enige mogelijkheid, maar mensen willen zeker nu wat meer zekerheid. Helemaal wanneer het over zulke bedragen gaat. Ondernemen is risico nemen. Vooraf investeren en vooruitzien. Je loopt veel minder risico mensen vooraf te laten bestellen, maar dan moet je wel met concrete informatie komen om vertrouwen te winnen.

Dit alles klinkt wellicht negatief, maar als fervent Linux-gebruiker heb ik juist grote belangstelling voor een goede échte Linux-telefoon. Maar zoals voor het merendeel van Linux-gebruikers geldt, wil je dan wel weten hoe er bijvoorbeeld met die App-permissies wordt omgegaan. Sowieso willen Linux-gebruikers doorgaans meer informatie over zowel hard- als software. Dan is het wel jammer dat je na al die tijd nog steeds wordt afgescheept met nietszeggende informatie of berichten over T-shirts en 'community', en hoe cool de medewerkers wel niet zijn. Iets concreter mag wel. Het is een compleet nieuw merk met een compleet nieuw systeem, dat staat of valt met vertrouwen. En dan kan je je niet in nevelen blijven hullen.

Om deze post met een positieve noot af te sluiten: Antti Saarnio tweette dat de eerste toestellen aan het eind van het jaar worden uitgeleverd, waarbij Finse ministers eventueel eerder een toestel zouden kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Bedenk wel dat wij de gekken zijn die überhaupt weten van het bestaan van de Jolla. Ik kan me voorstellen dat ze willen zorgen dat ze vaker binnen kortere tijd in het nieuws te willen komen door pas meer richting release met details te komen die het (tech)nieuws weer halen. Nokia heeft in het verleden vaak vele maanden voor de release alle details al bekend gemaakt. Dan lees je vervolgens maandenlang niets meer en vergeten mensen het. Uit het oog uit het hart.

Ik zou ook wel willen weten wat ik nu eigenlijk gekocht heb, maar ik denk niet dat dat veel invloed op mijn keuze zou hebben gehad. De alternatieven, iOS, Android, WP, BB, wil ik niet. Enige spit and polish kan ik dan wel weer waarderen, daar heb je toch eigenlijk wel een commercieel bedrijf voor nodig. Iets als een Neo900 heb ik dan ook niet echt op mijn verlanglijst staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Fuzzillogic schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 15:03:
Bedenk wel dat wij de gekken zijn die überhaupt weten van het bestaan van de Jolla. Ik kan me voorstellen dat ze willen zorgen dat ze vaker binnen kortere tijd in het nieuws te willen komen door pas meer richting release met details te komen die het (tech)nieuws weer halen.
...
Ik zou ook wel willen weten wat ik nu eigenlijk gekocht heb, maar ik denk niet dat dat veel invloed op mijn keuze zou hebben gehad.
Ik begrijp jouw redenering, maar denk dat Jolla Sailfish (aanvankelijk) vooral zal worden aangeschaft door mensen die een echte Linux-telefoon willen en/of al een N900 hebben gehad. Zoals je zelf al aangeeft willen die eigenlijk gewoon Sailfish, mits dat echt open Linux is. Die hoef je dus niet tevreden te houden met af en toe een kruimeltje toe te werpen, die willen het ook wel als je openheid betracht. Velen van hen wachten nu echter met bestellen, juist omdat ze onvoldoende informatie krijgen over wat ze dan precies kopen.

Van continu in het nieuws blijven is nu ook geen sprake. Er wordt in dit topic volop gepraat over T-shirts, en dat Marc Dillon een nieuw prototype vasthoudt, maar op de algemene nieuwssites wordt na die aanvankelijke aankondiging totaal niet meer over Sailfish gesproken. Ze zijn niet steeds in het nieuws.
M.a.w.: Die nieuwskruimels gaan aan de grote massa gewoon voorbij, terwijl veel potentiële kopers die aanschaf wel serieus overwegen niet gaan bestellen omdat ze wat meer concreets willen weten i.p.v. allerlei informatie eromheen.

Jolla zal eerst die mensen moeten bedienen, en zodra ze wat concreets hebben zullen anderen Sailfish pas serieus gaan overwegen als alternatief, mits het zich genoeg onderscheidt. De grote massa wil toch gewoon de gebruikelijke apps kunnen draaien die hun vrienden ook gebruiken, en bekommert zich niet om permissies e.d.. Voor hun voegt Sailfish waarschijnlijk ook nauwelijks iets toe.

Als je stelt dat ze pas rond uitlevering met écht nieuws moeten komen kan ik daar deels wel in meegaan, mits het gaat om dingen waarmee ze zich van de concurrentie onderscheiden. Diegenen die echter nu al zo'n toestel willen, gaat het niet daarom maar om de claim dat het echt open Linux is. Dan moet je toch gewoon de hardwarespecificaties en andere basisfunctionaliteiten kunnen vrijgeven? Met echt spectaculaire features kun je dan inderdaad later nog uitpakken, op een strategisch moment.
Het lijkt me strategisch echter niet zo slim om geïnteresseerden kwijt te raken aan bijvoorbeeld een Nexus 5 doordat je te weinig (basis-)informatie vrijgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beuzelarij schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 12:50:
Nou dan ben ik maar de party pooper, maar ik vind hun PR juist niet zo best. Voor een deel waarschijnlijk het gevolg van dat ze niet meer kúnnen zeggen,.........

Om deze post met een positieve noot af te sluiten: Antti Saarnio tweette dat de eerste toestellen aan het eind van het jaar worden uitgeleverd, waarbij Finse ministers eventueel eerder een toestel zouden kunnen krijgen.
Wat je zegt mbt de software op een andere telefoon zou idd een verstandigere tactiek zijn.
Hopelijk gebeurt dat ook nog eens want ik heb mijn twijfels bij de kwaliteit van een niet Nokia toestel.

En op dit moment ben ik ook een fanboy en zo gedraag ik me ook, ik ben erg enthousiast over het OS en kan niet wachten tot ik het toestel in mijn handen heb. De N9 was leuk maar voelde altijd als een halfbakken toestel. Niet helemaal af, de N900 heb ik nog steeds plezier mee. Ik hoop dat Jolla met Sailfish eindelijk een waardige opvolger van de N900 op de markt gaan brengen, ondanks dat ik niet denk dat er een hardware toetsenbord mee gaat komen zoals veel N900 liefhebbers graag willen.

Zolang er geen verdere concrete informatie is moeten we het doen met de t-shirts en de geruchten. Dat is wat het merk nu in leven houd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Natuurlijk zal nieuws over een t-shirt en een informatieloze foto van de CTO met een telefoon niet het gematigd technisch geïnteresseerde publiek bereiken. Maar het nieuws dat dat wel doet (nieuw fabrikant, nieuw OS, nieuwe hardware, nieuwe versie van OS) uitspreiden over een langere termijn is marketing-technisch ook niet handig gebleken voor Nokia. Beter twee maanden om de twee weken met "nieuws" komen waar je al een tijd op zit, dan gedurende een jaar voor elke gevallen kruimel een press release maken.

Apple komt volgende week met nieuw devices. Hype snel opbouwen. Dit zullen ws hooguit enkele weken later in de winkels liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Zoals ik al eerder zei, snap ik het strategisch belang niet om niet nu al met specs, performance benchmarks etc te komen, het is tot nu toe een fanphone en alleen mensen die belang hebben bij het besturingssysteem en mensen die iets nieuws willen uitproberen zullen de eersten zijn. Als ze hiermee willen vermijden dat de concurrentie in de weg gaat staan, zijn ze wat mij betreft verkeerd bezig, hun doel zou nu ook moeten zijn hun fanbase tevreden te houden en voor 100% uitlevering van de pre-orders moeten gaan, want die kun je ook elk moment cancellen.

Concurrentie neemt toch wel features over als je dit niet gepatenteerd hebt.

En het voordeel van Jolla is juist dat ze al een grote fanbase hebben, die ze nu tevreden moeten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Fuzzillogic schreef op zondag 08 september 2013 @ 11:53:

Apple komt volgende week met nieuw devices. Hype snel opbouwen. Dit zullen ws hooguit enkele weken later in de winkels liggen.
Ja maar met IOS 7 is al een tijd te spelen, dus mensen kunnen wel wachten tot officiele release. En de hardware is er al (om iOS7 te testen)
Met sailfish kun je alleen nog met de SDK spelen als je daar ervaring mee hebt.
Niet met elkaar vergelijkbaar imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Bongoarnhem schreef op zondag 08 september 2013 @ 10:55:
Wat je zegt mbt de software op een andere telefoon zou idd een verstandigere tactiek zijn.
Hopelijk gebeurt dat ook nog eens want ik heb mijn twijfels bij de kwaliteit van een niet Nokia toestel.
Ik had eerder verwacht dat ze een alliantie zouden proberen te vormen met een leverancier. Bijvoorbeeld een van de betere Chinese. Dan hadden ze ook een deel van de marge op de hardware kunnen vangen, en had je niet helemaal zelf op hardware-gebied het wiel opnieuw moeten uitvinden. Er zullen waarschijnlijk best mensen aan boord (die nautische beeldspraak gebruiken ze zelf ook graag :P ) zijn met hardware-ervaring vanuit Nokia, maar het wordt zo alles bij elkaar wel veel voor een klein nieuw bedrijf.
Ik hoop dat Jolla met Sailfish eindelijk een waardige opvolger van de N900 op de markt gaan brengen, ondanks dat ik niet denk dat er een hardware toetsenbord mee gaat komen zoals veel N900 liefhebbers graag willen.
Als Sailfish een succes blijkt, en er voldoende vraag naar zo'n toetsenbord is, dan verwacht ik het wel in de vorm van een 'other half'.
Fuzzillogic schreef op zondag 08 september 2013 @ 11:53:
Beter twee maanden om de twee weken met "nieuws" komen waar je al een tijd op zit, dan gedurende een jaar voor elke gevallen kruimel een press release maken.

Het is totaal niet met Apple te vergelijken, ook qua marketing niet. Apple is werkelijk ontzettend groot, iedereen kent het. Vanuit DWDD gaf Alexander Klöpping 3 uur 'colleges' over computers en Silicon Valley, waarbij ontelbare keren de woorden Google en Apple vielen. De 'colleges' waren ontzettend oppervlakkig en gingen hoofdzakelijk over appjes, maar de gemiddelde kijker denkt door dit soort uitzendingen nog steeds dat een Apple-apparaat het ultieme is. Of eventueel Google nu. En ze weten soms dat dat dan Android is. Of Samsung of zoiets. Maar met Apple zit je altijd goed, want dat wordt altijd genoemd. 'Een app voor iPhone of iPad'.

Ik heb die 3 uitzendingen uitgezeten en geturfd: Het woord Linux wordt in al die uitzendingen bij elkaar welgeteld 0 keer genoemd. Nul. Sailfish 'bestaat' niet.

Apple hypet, bespeelt media, om miljardenwinsten te maximaliseren. Een compleet ander speelveld.
intricate schreef op zondag 08 september 2013 @ 14:57:
Zoals ik al eerder zei, snap ik het strategisch belang niet om niet nu al met specs, performance benchmarks etc te komen, het is tot nu toe een fanphone en alleen mensen die belang hebben bij het besturingssysteem en mensen die iets nieuws willen uitproberen zullen de eersten zijn. Als ze hiermee willen vermijden dat de concurrentie in de weg gaat staan, zijn ze wat mij betreft verkeerd bezig, hun doel zou nu ook moeten zijn hun fanbase tevreden te houden en voor 100% uitlevering van de pre-orders moeten gaan, want die kun je ook elk moment cancellen.

Concurrentie neemt toch wel features over als je dit niet gepatenteerd hebt.

En het voordeel van Jolla is juist dat ze al een grote fanbase hebben, die ze nu tevreden moeten stellen.
Exact. Ik denk overigens dat die fanbase niet zo heel groot is, maar wel erg trouw. En die moet je tevreden houden. Met concrete informatie. Zeker als je ook nog een soort van wisselwerking, 'community' wilt creëren. Pas later kun je dan eventueel uitgroeien. Ik kan werkelijk geen enkele reden bedenken waarom iemand die nog nooit van Sailfish heeft gehoord dat in een winkel opeens zou kopen. Laat staan het op eigen houtje via internet gaat bestellen.

Dat Jolla-toestel wordt qua hardware niets bijzonders, op dat 'other half' na. Hoeft op zich natuurlijk niet, de combinatie met de software moet een fijn werkbare combinatie opleveren. Het is geen wedstrijd vérpissen qua specs. Wanneer ze eindelijk geleverd worden zullen vrij veel andere toestellen al Full HD-schermen hebben, dus qua hardware onderscheid je je toch niet. Daarvoor hoef je je dus niet in nevelen te hullen.
De reden dat ze zo vaag met informatie zijn is volgens mij dat de hardware nog helemaal niet vastligt, omdat ze nog geen definitieve goede deals hebben kunnen sluiten. Dat gebrek aan transparantie levert echter wel argwaan op, omdat alles nieuw is en het bedrijf zich nog wel moet bewijzen. Daarom zou je diegenen die wel al belangstelling hebben juist goed en open tegemoet dienen te treden. Want zij zijn de enigen die Sailfish tot een succes zouden kunnen maken. Die moet je niet in de verleiding laten komen een Nexus 5 of Tizen aan te schaffen, maar moet je betrokken houden met relevante informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Als ze eind dit jaar willen uitleveren zullen de specs al wel vast moeten liggen, op misschien wat uiterlijke schoonheids wijzigingen na misschien ivm levertijden vanuit toeleveranciers lijkt mij.

Hoe dan ook, ik verwacht voor eind deze maand dat we meer feitelijk nieuws gaan krijgen (mijn interpretatie van "Soon" :))

[ Voor 24% gewijzigd door intricate op 09-09-2013 10:56 ]

Pagina: 1 2 ... 27 Laatste