Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Gaan Jolla phones phablets van >4,5 inch worden of zit er ook iets kleiner (3,5 a 4) in het assortiment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02-2021
Lees via jollausers.com dat jolla bij SmartDevCon een demo gaat geven (?)

http://smartdevcon.eu/#program

PS:Veel Tizen lezingen ook zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:30
Inmiddels zit Jolla ook op Diaspora.

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 08:21
Voor zover bekend dus geen release datum voor de hardware, behalve "eind 2013". Het kan zijn dat er nog een fabrikant wordt gezocht, of dat nog niet alles rond is met een fabrikant.
Prototypes maken, dat lukt wel. Jolla legt een bedrag neer, een ontwerp en het wordt gemaakt. Bij productie komt er iets meer bij kijken, zoals details, misschien een discussie over het ontwerp ("als jullie het zo maken, scheelt dit weer een $ in de kosten") of afspraken over garantie.

Ik ben ook wel benieuwd naar de low-level mogelijkheden van het systeem. Op Maemo had ik een terminal waarmee je hard code in kan kloppen. Leuk, want low-level mogelijkheden. Ook hadden ze support voor USB-host, zodat de USB-poort softwarematig niet als mannetje hebt (je sluit het op iets anders aan), maar ook als vrouwtje: je sluit op de phone iets aan.

Ik wacht even af totdat het apparaat daadwerkelijk is geproduceerd en wat de ervaringen dan zijn. Hopelijk hebben ze ook wat hardware-ervaring van Nokia meegenomen en steekt alles goed in elkaar.
Ik hoop stiekem dat er volgend jaar een versie aan komt met hardware-toetsenbord (dat is volgens mij een must voor het volgende toestel) en misschien zelfs Intel Merrifield inside (Bay trail doet het goed, zie Anandtech).

Hopelijk komt er een open-source offline navigatie, ik gebruik nu Sygic, dat werkt uitstekend, alleen is zelfs op een Galaxy S3 niet bepaald snel...
Het zou Jolla (open source) sieren om een degelijke gratis oplossing voor navigatie te hebben. Software die overweg kan met gratis kaartmateriaal. Eerste keer app openen: kaarten selecteren, dan downloaden.
Periodiek de kaarten/app updaten zodat je offline altijd voorzien bent van zeer recente kaarten.
Uiteraard ondersteuning voor voetganger/fietser? en de mogelijkheid routes te ontwerpen.

vrede in rust

• intricate
Hardware keyboard wordt door de community verwacht op een other half. Ben benieuwd of dat ook zo simpel geïntegreerd kan worden, zou echt helemaal fantastisch zijn!!!

En anders hoop ik op een mooie compatible 3rd party keyboard accessoire.

[ Voor 18% gewijzigd door intricate op 14-09-2013 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Ook interessante thread om bij te houden:

Dev. app ports:

http://talk.maemo.org/showthread.php?t=90245

• Nas T
In 4 maanden tijd vind ik dat maar voor weinig apps geport wordt...
Desalniettemin beter dan niks. Ik ken er ook maar weinig apps van en degene die ik (enigszins) interessant vind, zijn op misschien vier vingers te tellen...

vrede in rust

• Flitz76
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-05 07:33
Nog meer mensen bericht ontvangen dat de pre-order voor Finland morgen start?
Is dit grappig bedoeld van Jolla of kunnen ook niet-Finnen via een omweg pre-orderen?
Ik veerde vanochtend even op van de stoel maar toen ik beter las, veerde ik weer rustig terug..
Is er uberhaupt al iets bekend inzake pre-order voor 'ons Nederlanders'?

ik moet leren lezen - ik moet leren lezen - ik moet....

[ Voor 8% gewijzigd door Flitz76 op 18-09-2013 17:45 ]

Anoniem: 328088

Ja het is alleen voor Finnen zo ver ik weet...
Ook zou er deze week mogelijk meer info komen over de daadwerkelijke hardware.

De telefoontjes zelf kunnen we rond kerst verwachten, athans mits je al een pre-order hebt.

• intricate
Ben wel benieuwd naar de uitvoering van Sailfish op huidige Android telefoons, dan zou je van je oude Android telefoon misschien wel een Sailfish Phone kunnen maken, niet?

• emporio81
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-06-2019
Vandaag zijn een aantal specificaties bekend gemaakt door Jolla.

Het scherm gaat een resolutie krijgen van 960x540(qhd) pixels. Er komt een 8 megapixel camera erin met autofocus en single LED flash. De camera aan de voorkant wordt een 2 megapixel camera.

Verder gaat Jolla gebruik maken van een dualcore processor van Qualcomm geklokt op 1,4Ghz. Er komt 1GB aan Ram-geheugen. Voor opslag heb je 16Gb met de mogelijkheid om het uit te breiden met een micro sd-kaart. Batterij wordt een 2100mAh die je kan vervangen.

Al met al geen verkeerde specificaties. Ik denk dat sommigen niet zo blij zullen zijn met de resolutie van het scherm, maar ik denk dat het niet verkeerd is. Vooral de capaciteit van de batterij maakt me blij.

• tiempjuuh
De resolutie van het scherm is echt een afknapper voor mij. 1280x720 had toch wel gemogen, zeker met deze grootte en prijsklasse...

• intricate
Vind de resolutie ook een afknapper, geen dealbreaker, maar wel teleurstellend.

I2C protocol ken ik niet, maar daar kan zo te lezen heel veel mee.

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
De resolutie vind ik eigenlijk niet zo erg. Wat ik zorgelijker vind dat het een goedkoop aanvoelend toestel is en dat zwart niet echt zwart is en de kleuren slecht zijn. Een mooi OS verdiend een mooi toestel. Zeker met de N9 in gedachten..

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik had gehoopt op 720p, maar ach. Belangrijker vind ik het type scherm. Vreemd dat ze daar nog zo geheimzinnig over doen... Hopelijk wordt het geen LCD. I²C voor TOH is goed, zeker als ze de specs van TOH bekendmaken en 3D modellen voor 3D printers aanbieden zoals ze zeggen, dan is het zelfs voor hobbyisten zeer goed te doen om eigen TOH's te ontwerpen. Goed voor innovatie.

1GiB RAM is OK voor mobiel gebruik, ik had op meer gehoopt. Niet dat ik op de N9 ook maar ooit tegen te weinig geheugen aangelopen ben.

Jammer dat er nog niks bekend is over Bluetooth; BT Smart is sterk in opkomst. Ook HDMI output zou ik graag zien.

Mja. €400 geeft je geen high-end device...

• intricate
xabre16v schreef op donderdag 19 september 2013 @ 19:45:
De resolutie vind ik eigenlijk niet zo erg. Wat ik zorgelijker vind dat het een goedkoop aanvoelend toestel is en dat zwart niet echt zwart is en de kleuren slecht zijn. Een mooi OS verdiend een mooi toestel. Zeker met de N9 in gedachten..
Wat bedoel je met goedkoop aanvoelend? Heb je em al in handen gehad?
Geanodiseerd aluminium voelt niet goedkoop aan, hoewel ik geen voorstander ben van geanodiseerd gebruikers materiaal. Zwart geanodiseerd is doorgaans een mooi diep zwart.

Of heb je het over de scherm kwaliteit.
Ik verwacht voor 400 van chineze makelij ook geen high end solide toestel.
Daarom ben ik best wel benieuwd naar het porten van Sailfish naar een Android toestel. Er zijn natuurlijk aardig wat Android toestellen waarvan een hoop high end. Het zou mooi zijn als er een port komt voor een high end toestel mocht het Jolla toestel tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
De specs zijn helaas niet geweldig. Voor €100 meer heb je een quadcore, full-HD, 32GB, etc.
Ik zou €350 dan eerder een nette deel vinden. Scherm is verwacht LCD, type IPS. Geen diepe zwartwaarden, wel kleurechter en misschien helderder dus beter buiten afleesbaar.

Hopelijk leren ze van de eerste ronde en maken ze een nieuw toestel met wat verbeteringen.
En een hardwarematig fatsoenlijk toetsenbord.

Wat Jolla op Android betreft: verwacht er niks van, het grootste probleem zijn drivers, deze zjjn vaak niet open source...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-04 15:33
960x540(qhd) pixels is voor mij een dikke afknapper, dit zijn specs van 2011!
Voor de vervanger van mijn N9 wilde ik een Jolla hebben, nu ben ik dus 100euro kwijt aan de preorder! En ga het warschijnlijk niet meer kopen!
Ik wilde minstens een tel met 720p of 1080p scherm, Jolla heeft ooit in een interview gezegd maak je niet druk het word minstens een 720p scherm. Dit is gewoon gaar, het lijkt of ze maximale winst eruit willen hallen uit deze tel met minimale specs. Ik ben dus zwaar teleurgesteld om eerlijk te zijn!

Edit: kreeg bericht van Jolla, 100 euro ben je niet kwijt als je het uiteindelijk toch niet koopt.
Ze storten het terug, wel netjes van ze ;)
Maar ik ga het toch kopen, mocht ik het toch niks vinden dan verkoop ik het door!

[ Voor 18% gewijzigd door Jay47 op 20-09-2013 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thile
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-05 10:52
Gezien het zo'n klein bedrijf is, had ik ook geen hele goede specs verwacht - wel gehoopt uiteraard ;). Ze kunnen nu eenmaal niet prijzen afdwingen die de grotere fabrikanten krijgen.
Het scherm vind ik niet zo'n grote dealbreaker - 720p was leuk geweest, maar m.i. niet persé nodig. Hopelijk wel goede bescherming tegen krassen ed (Gorilla Glass?).
Ben wel benieuwd welke chip het nu is? En hoe zit het eigelijk met 4G/LTE? Dacht dat ze het wel zouden ondersteunen, maar zie er niet zoveel over staan. Op TMO.

[ Voor 7% gewijzigd door Thile op 20-09-2013 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
@Thile,

daar heb je wel gelijk in, gezien de afname bij leveranciers lang niet de aantallen heeft als bij de big-boyz zal de inkoops prijs ook wel hoger liggen, en ze op de €299-399 zijn uitgekomen als verkoopprijs.

Heb zelf de Z10 en die draait heel vloeiend op die Dual core, zelfde geldt voor de windows Phones.
Android is het enige platform die de specs zo opdrijft, en die processorkracht waarschijnlijk nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach prima specs...
De N9 heeft voor mij alleen wat software te kort zoals een degelijke browser.
Voor de rest ben ik er content mee.

Ik verwacht dat dit bij SailfishOS op de Jolla weer opgelost zal zijn.
Wat moet je met een full hd scherm op je telefoon?
Als ik langer internet dan een half uur bv pak ik toch de laptop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 328088 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 17:34:
Wat moet je met een full hd scherm op je telefoon?
Als ik langer internet dan een half uur bv pak ik toch de laptop. :)
Naadloos content kijken zonder pixels te kunnen onderscheiden.
Dan moet je wel een laptop ter beschikking hebben. Op de momenten dat ik mijn telefoon gebruik heb ik geen laptop voorhanden.
Jay47 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 10:55:
960x540(qhd) pixels is voor mij een dikke afknapper, dit zijn specs van 2011!
Prijzen ook uit 2011? Nee.

[ Voor 20% gewijzigd door Nas T op 20-09-2013 17:42 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 17:41:
[...]

Naadloos content kijken zonder pixels te kunnen onderscheiden.
Dan moet je wel een laptop ter beschikking hebben. Op de momenten dat ik mijn telefoon gebruik heb ik geen laptop voorhanden.

[...]

Prijzen ook uit 2011? Nee.
Ieder voor zich uiteraard.
Visueel geweld ga ik niet op me telefoontje kijken.
Beetje browsen prima, maar echt geen films etc.

Vind sowieso dat het uit de hand loopt met hardware voor je telefoontje tegenwoordig.
Misschien handiger om de software efficienter te maken in plaats van volgend jaar een octacore in je tel te hebben zitten.

In mijn ogen mist het zijn doel, zeker voor wat de gemiddelde mens er mee doet.
Beetje chatten en af toe websiteje bekijken en simpele spelletjes.

Maar ach, zoals ik al zei ieder voor zich! :*)

• intricate
Ik heb zelf de €40,- pre-order, maar ben benieuwd naar de €100,- pre-order limited edition other half... Zou dat misschien een qwerty keyboard zijn?

• tiempjuuh
intricate schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 08:41:
Ik heb zelf de €40,- pre-order, maar ben benieuwd naar de €100,- pre-order limited edition other half... Zou dat misschien een qwerty keyboard zijn?
Ik denk dan eerder aan die doos met toffe gekleurde achterkantjes... Heb je het fragment van Jolla Loveday gezien waarin die vent komt aanzetten met die doos met tig achterkantjes? Zo iets verwacht ik eerder. Goedkoper te produceren en het lijkt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Is een mogelijkheid, maar zou het niet ervaren als limited edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ik reken toch wel op iets meer dan een plastic kapje, al dan niet met "speciale" opdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We zullen het wel zien, ik hoop dat ze snel beginnen met uitleveren.
Ik ben erg benieuwd naar het OS. Ik hoop dat het de hoge verwachtingen waar kan maken.

[ Voor 30% gewijzigd door Bongoarnhem op 22-09-2013 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Ik heb zelf nog geen hoge verwachtingen. Als het qua functionaliteit maar minimaal hetzelfde kan als de N9. Vind het al wel jammer dat low power screen (lps) notificaties al niet aanwezig is, tenzij ze net als WP8 GDR3 het wel mogelijk maken, maar dan is het geen lps meer voor non-amoled schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-11-2024
Filmpje helaas in het Fins met het laatste model, smallere randen rond het scherm en de volume knoppen zitten niet meer links maar rechts.

YouTube: JOLLAN ELEPOHJAINEN KÄYTTÖLIITTYMÄ

Acties:
  • 0 Henk 'm!
janzeeschuimers schreef op zondag 22 september 2013 @ 23:28:
Filmpje helaas in het Fins met het laatste model, smallere randen rond het scherm en de volume knoppen zitten niet meer links maar rechts.

YouTube: JOLLAN ELEPOHJAINEN KÄYTTÖLIITTYMÄ
Als je het filmpje stil zet bij 1:40 zie ik Whatsapp en Spotify als appplicaties.
Dat zouden dan Android applicaties zijn, het lijkt me sterk dat deze 2 er al zijn voor SailfishOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Spotify heeft een quasi-open API, er zijn immers ook wat clients voor de N9. Whatsapp is een ander verhaal met hun gesloten jatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat zijn Android applicaties... dat hebben ze toen ook als showcase meegegeven dat Android apps werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nniJdOJ.jpg?1

Kijkend naar de zwartwaarde, lijkt het me om een (IPS?)LCD te gaan. Jammer, want hoewel het te verwachten was, was een OLED toch wel mooi geweest...

[ Voor 17% gewijzigd door tiempjuuh op 24-09-2013 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
tiempjuuh schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 18:50:
[afbeelding]

Kijkend naar de zwartwaarde, lijkt het me om een (IPS?)LCD te gaan. Jammer, want hoewel het te verwachten was, was een OLED toch wel mooi geweest...
Jij hebt teminste een kleurecht scherm...

vrede in rust

• Fuzzillogic
Nas T schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:15:
[...]

Jij hebt teminste een kleurecht scherm...
Nou, jeuj. Doe mij toch maar OLED.

• tiempjuuh
Liever wat kleurfout op een OLED dan een kleurechte LCD. Ik ga toch niet fotoshoppen op een telefoon.

Ben nog altijd fan van het scherm van de N9... ongekend in zonlicht, prachtig zwart waar je toestel in op gaat... Jammer dat de Jolla dit niet heeft.

• Nas T
Oh, ja...IPS ken een hogere maximum helderheid (zonder de levensduur te verkorten). Wel zo handig buiten.

vrede in rust

• xabre16v
  • Niet online
Anoniem: 328088 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 08:00:
Ben nog altijd fan van het scherm van de N9... ongekend in zonlicht, prachtig zwart waar je toestel in op gaat... Jammer dat de Jolla dit niet heeft.
Mooiste inderdaad, Clearblack AMOLED _/-\o_ sowieso is het toestel en het design van de N9 wat mij betreft nog steeds niet geëvenaard.

• intricate
Ik begin steeds enthousiaster te worden, nog ff en we hebben een Jolla, met wat voor specs dan ook :D

• janzeeschuimers

• Flitz76
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-05 07:33
xabre16v schreef op woensdag 25 september 2013 @ 16:41:
[...]

Mooiste inderdaad, Clearblack AMOLED _/-\o_ sowieso is het toestel en het design van de N9 wat mij betreft nog steeds niet geëvenaard.
Amen!

• intricate

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-05 20:32
Toen ik mijn preorder plaatste kreeg ik een 500-error. En toen Jolla eenmaal gereageerd had was de preorder afgelopen. * Freeaqingme mag dus niet mee doen aan de preorder actie :(

En nu maar hopen dat Jolla snel hun eerste release doet (heeft iemand al een datum?), de batterij van mijn N9 is bijna EOL.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
De wereldwijde pre-order actie was in juli oid al afgelopen. De pre-orders die nu nog geplaats kunnen worden zijn alleen voor de Finnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freeaqingme schreef op donderdag 26 september 2013 @ 20:51:
Toen ik mijn preorder plaatste kreeg ik een 500-error. En toen Jolla eenmaal gereageerd had was de preorder afgelopen. * Freeaqingme mag dus niet mee doen aan de preorder actie :(

En nu maar hopen dat Jolla snel hun eerste release doet (heeft iemand al een datum?), de batterij van mijn N9 is bijna EOL.
Als je ze bestookt met mails, krijg je het dan ook niet voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-05 20:32
intricate schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 00:45:
De wereldwijde pre-order actie was in juli oid al afgelopen. De pre-orders die nu nog geplaats kunnen worden zijn alleen voor de Finnen.
Dit speelde dan ook in die maand. Maar toen had ik dit topic nog niet gezien ;)
Als je ze bestookt met mails, krijg je het dan ook niet voor elkaar?
Nope :( Echter, als iemand zijn preorder bij nader inzien niet wenst te gebruiken houd ik mij aanbevolen _/-\o_

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Nas T schreef op donderdag 12 september 2013 @ 12:49:Hopelijk komt er een open-source offline navigatie, ik gebruik nu Sygic, dat werkt uitstekend, alleen is zelfs op een Galaxy S3 niet bepaald snel...
Het zou Jolla (open source) sieren om een degelijke gratis oplossing voor navigatie te hebben. Software die overweg kan met gratis kaartmateriaal. Eerste keer app openen: kaarten selecteren, dan downloaden.
Periodiek de kaarten/app updaten zodat je offline altijd voorzien bent van zeer recente kaarten.
Uiteraard ondersteuning voor voetganger/fietser? en de mogelijkheid routes te ontwerpen.
Voor de N9 is dat er al, namelijk Marble. :) dus dat zal ook zo naar Jolla kunnen lijkt mij.
Freeaqingme schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 16:37:
[...]

Nope :( Echter, als iemand zijn preorder bij nader inzien niet wenst te gebruiken houd ik mij aanbevolen _/-\o_
Een pagina terug vind Jay47 de specs een afknapper. Hij heeft al wel een pre-order geplaatst. Mogelijk wilt hij die wel verkopen aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
@Bongoarnhem woon je toevallig ook in Arnhem?
Ik ben vandaag toevallig op doorreis en ga bij living statues kijken, dus mocht je een donker iemand met Jolla T-shirt zien tussen al die duizenden mensen, grote kans dat ik dat ben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
intricate schreef op zondag 29 september 2013 @ 09:35:
@Bongoarnhem woon je toevallig ook in Arnhem?
Ik ben vandaag toevallig op doorreis en ga bij living statues kijken, dus mocht je een donker iemand met Jolla T-shirt zien tussen al die duizenden mensen, grote kans dat ik dat ben :D
Toevallig kom ik uit Arnhem ja ;) Helaas lees ik je berichtje net pas., ik ben er overigens niet geweest, wel leuk! Goed dat je het shirt op drukke gelegenheden draagt, naamsbekendheid is alles hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Volgend jaar te herkennen aan een Jolla phone :D :P

Edit: ze hadden Jolla als tekst op de T-shirt veel groter mogen maken. Ik hou zelf niet van groot weergegeven merk namen op kleding, maar voor promotie maak ik graag een uitzondering.

[ Voor 64% gewijzigd door intricate op 30-09-2013 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-04 15:33
Bongoarnhem schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 16:04:
[...]

Een pagina terug vind Jay47 de specs een afknapper. Hij heeft al wel een pre-order geplaatst. Mogelijk wilt hij die wel verkopen aan jou.
Idd het viel me tegen maar ik probeer het eerst uit als ik het heb, mocht ik het niks vinden dan gooi ik wel hier een post uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Denk sowieso dat nadat pre-orders uitgeleverd zijn dat er wel een aantal op eBay oid zullen verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
Volledige specs op jolla.com. Inderdaad een IPS LCD scherm. Helaas... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Waarom zijn computerschermen niet overgestapt op AMOLED?
smartphones, tablets en zelfs televisies hebben/krijgen het. Waarom computerschermen dan niet?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
AMOLED brandt/slijt in. Smartphone heb je niet uren per dag aan. Zijn er tablets met AMOLED? Tv's hebben wisselend beeld, dus gelijkmatige slijtage. Statisch beeld (computeroutput) op AMOLED is net als op een plasma-scherm een slecht idee.

Overige specs vallen me ook wat tegen. Geen 5GHz wifi, geen HDMI. Wel blij met BT4.0. Hopelijk weten ze met TOH nog wat speciaals te doen. eInk-achtig iets ter compensatie van LPM bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het gaat mij uiteindelijk toch om de gebruikerservaring met SailishOS.
Als die maar goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Ik krijg het wel warm als ik die (te korte) teaser demo filmpjes zie. Specs is wat minder,maar denk dat als het er eenmaal is dat ik daar niet wakker van ga liggen om een vervanging te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Zoals te verwachten geen bijzondere specs. Je kunt in een topic wel naar de meest fantastische hardware toe redeneren, maar dat is onrealistisch voor een klein bedrijf. Apple is zo groot en zo machtig, en bestellen in compleet andere ordergroottes, dat ze toeleveranciers daarmee onder druk kunnen zetten. Die gaan offertes vervolgens zo scherp indienen dat ze kinderhandjes e.d. nodig hebben om nog winst te kunnen maken.

Goed, de specs nu eindelijk bekend, en dat valt voor €400,- toch wat tegen, hoewel het, zoals Bongoarnhem al aangeeft, natuurlijk om de gebruikerservaring gaat. Maar voor dat bedrag zou je eigenlijk toch wel minimaal 1280 x 720 en 2 GB werkgeheugen mogen verwachten. We hebben het immers over een toestel dat hier feitelijk pas in 2014 uitkomt.

Wat ik me afvraag, om bovenstaande redenen maar ook om het feit dat hun eigen toestel klaarblijkelijk nog steeds maar zelfs mondjesmaat besteld kan worden, is hoe het staat met het draaien van Sailfish op andere dan hun eigen hardware? Er is nog niets uitgebracht, wel een SDK maar niet het hele OS, dus op dit moment kán er überhaupt nog niet geport worden, maar hoe gaat Jolla daar mee om?
Er wordt beweerd dat Sailfish op Android-hardware kan draaien, maar daarmee alleen ben je er nog niet. Het OS zou open source moeten worden, maar omtrent Jolla's eigen UI is op dat gebied volgens mij nog geen duidelijkheid. Jolla wil licenseren aan derden (telefoonfabrikanten en -providers bijvoorbeeld), wat begrijpelijk is vanuit het oogpunt van centjes verdienen, maar dan rijst natuurlijk wel de vraag of de 'community' zomaar de mogelijkheid krijgt om Sailfish naar andere hardware te porten. Google doet bijvoorbeeld soms moeilijk over de Google apps, zie Cyanogenmod, maar die kun je later betrekkelijk makkelijk toevoegen. Als je echter niet de UI van een OS zomaar mag gebruiken, wordt dat porten toch een stuk lastiger. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe Jolla daar in staat? Ze zijn daar vooralsnog erg onduidelijk en vaag over, ook hierover dus, en het is niet te hopen dat dat aspect dadelijk net als de hardware ook weer tegenvalt. Licenseren levert natuurlijk direct geld op, maar Jolla is er ook bij gebaat dat er veel gebruikers komen. Dat Sailfish voet aan de grond krijgt, en niet na een paar jaar een dood kindje blijkt met een handjevol gebruikers.

Daaraan moest ik denken bij het lezen van nieuws: CyanogenMod gaat MediaTek-socs ondersteunen. Aangezien Cyanogenmod voortaan een commercieel bedrijf is, weet ik niet op welke (financiële) voorwaarden dit mogelijk is geworden, maar misschien is het wel mogelijk dat er ook voor andere OS-sen drivers van Mediatek-processors worden vrijgegeven. Natuurlijk draait zowel Android als Sailfish op een Linux-kernel, maar dingen moeten voor een betreffend OS ook geoptimaliseerd kunnen worden. Ik weet niet óf en in hoeverre je die 'Android'-drivers zomaar kan gebruiken voor Sailfish. Hoe dan ook, als Sailfish naar dat soort (Chinese) hardware geport zou kunnen worden, zou je voor de helft van het geld dat Jolla zelf vraagt, een veel krachtiger toestel met Sailfish kunnen krijgen, weliswaar zonder Other Half. Ik ben dus benieuwd wat Jolla daaromtrent (qua rechten en licenties) nu echt van plan is, maar ook hier zijn ze weer niet echt open over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 404453

Topicstarter
Net even de specs & wat afbeeldingen van de Jolla toegevoegd aan de OP en nog wat andere kleine updates aan de OP gedaan. Ik denk dat ik er trouwens achter ben waar het "Ample" van het scherm voor staat :)

Als je goed kijkt op deze afbeelding, zie je dat het scherm gebogen is aan beide zijkanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Lijkt mij niet het scherm maar de coverglass?

@superpelican, zie dat je een n900 hebt, heb ga jij voor de Neo900 (http://neo900.org/)?

[ Voor 50% gewijzigd door intricate op 06-10-2013 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh de OpenMoko Neo 900 ziet er goed uit!
Of is dit niet van OpenMoko?

--- update
Gaat inderdaad om het GTA04 model van OpenMoko maar dan voor in de N9 behuizing, wat simpel verwoord maar dat vat het prima samen.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 328088 op 07-10-2013 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Edit, je hebt het zelf gevonden :)

[ Voor 72% gewijzigd door intricate op 07-10-2013 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens JollaHQ is er met de otherhalf een hardware keyboard mogelijk.
In een gestelde vraag op Twitter geven ze hierop een positief antwoord.

Ze geven daarnaast aan dan de otherhalf met haakjes wordt bevestigd, net zoals covers en klepjes nu worden bevestigd. Bovendien zal SailfishOS een native navigatie hebben.

[ Voor 47% gewijzigd door Bongoarnhem op 11-10-2013 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
Een nieuwe video, helaas weer in het Fins.

http://www.hs.fi/tekniikk...82361938?ref=hs-art-top-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
En de website is grotendeels javascript-gebaseerd zodat je het niet even door een vertaler kunt trekken |:(

Copy/paste van tekst naar Google Translator werkt nog wel. Het artikel geeft het bekende relaas van de ondergang van Nokia, MeeGo, het ontstaan van Jolla. Wel interessant is dit:
Jolla idea is that the Sailfish will eventually somewhere on the consumer to download. Different phone manufacturers can also choose to install it on their own equipment already in the same way as Google's Android operating system .

It is here that sums up what really Jolla is now attempting . It does not want to be the "new Nokia " , if this means the phone manufacturer .

Which would rather get Google's position. Although Jolla now brings their own phone , the company's ultimate goal is that different manufacturers take it Sailfish operating system on their phones , just as they have taken on Google's Android software.
Klinkt interessant, dat je als consument je eigen OS kunt kiezen. Op de PC is dat natuurlijk altijd al de normaalste zaak van de wereld geweest - schijnbaar. Zie maar eens een PC te krijgen zonder OS. Nog erger: zie maar eens een laptop te krijgen zonder OS. En in de mobiele markt is het nóg erger. Net zo min als ik de behoefte heb om ook maar 1 cent te betalen voor Windows 8, dat ik toch nooit zal gebruiken, net zo min heb ik behoefte om voor Android te betalen als ik er toch Sailfish op wil installeren.
Of gaan ze ervan uit dat mensen de Windows/Android tax voor lief nemen als ze Sailfish willen gaan gebruiken?

Er volgt nog een halve bevestiging van aantal pre-orders:
The phone is made ​​of tens of thousands of pre-orders , and the first subscribers will receive their equipment end of this year.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien wordt het tijd om alle grote fabrikanten te gaan bestoken met mails waarin we de vraag stellen of op hun telefoons ook SailfishOS kan worden geinstalleerd ipv Android >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Bongoarnhem schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:53:
Misschien wordt het tijd om alle grote fabrikanten te gaan bestoken met mails waarin we de vraag stellen of op hun telefoons ook SailfishOS kan worden geinstalleerd ipv Android >:)
Succes. Resultaat zal waarschijnlijk één of ander weinigzeggend lame antwoord zijn.
De realiteit zal zijn dat de fabrikanten hun telefoon niet meer kunnen volproppen met nutteloze bloatware en minder een vinger in de pap kunnen hebben (maar hé, dat is precies wat de consument wil!).

Fabrikanten zijn veel te protectionistisch. Het gaat ze niet om hoe de consument denkt, behalve als het $$$ betekent. Ergens terecht, maar oh zo korte termijn visie.
Daarom is Jolla ook zo goed. In feite is dat het enige OS op dit moment wat kan overleven. Die is zo gemaakt dat het tot zover ik weet consumenten niet per definitie afzet, maar juist vrijheid geeft.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de providers benaderd via Twitter Vodafone gaat de vraag uit de weg door aan te geven dat ze die info nog niet hebben. KPN en T-mobile geven aan dat die plannen er nog niet zijn, jammer want er stond ooit op de voorpagina dat KPN met Jolla in onderhandeling was omtrent levering van het toestel.

Edit:
In dit thread op Maemo.org zijn er mensen begonnen met het bouwen van een keyboard other half. Interessant om te volgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Bongoarnhem op 18-10-2013 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
Wederom een video, nu uit Tsjechie.

http://mobil.idnes.cz/jol...31016_124448_telefony_vok

Ik had hoge verwachtingen maar begin steeds meer te twijfelen, eerst de hardware die niet top is, met name het scherm en ram geheugen.
Het toestel gaat 400 Euro kosten, een Android toestel met gelijkwaardige hardware kost minder dan de helft.Misschien appels met peren vergelijken maar je bent, zeker in het begin, toch afhankelijk van Android apps.
Ook lijkt de browser in de video alles behalve top, verder vond ik foto's gemaakt met het toestel en geplaatst op het web ronduit slecht

Ik hoop dat ik me vergis en dat het toch een mooi os/toestel is maar tot nu toe lijkt het me wat tegen te vallen, helaas.

[ Voor 30% gewijzigd door janzeeschuimers op 18-10-2013 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Hardware-wise had ik op meer gerekend ja, maar het filmpje geeft mij wel een goed gevoel. Daar waar de N9 nog wel eens hapert (single core) lijkt dit soepel en zonder wachten te reageren. De browser laat een zware full-desktop pagina zien, met FSM weet wat voor een "social media" en reclame-crap embedded, dat geeft imo geen goed beeld.

Maar vergeet niet dat je ook betaalt voor het OS. Jolla is niet als de reclameboer Google die ontwikkeling van Android indirect via reclame kan financieren. Ook is het niet Samsung die de kosten kan verdelen over miljoenen apparaten. Het zou mij niet verbazen als Sailfish een beter Android-ervaring biedt dan Android zelf...

Die €400 geeft je een mobiel die qua ruwe hardwarespecs goed genoeg is, qua software en UX superieur is, en qua innovatie (TOH) iets verfrissends biedt.

De vraag is wel of dat de gemiddelde geit (m/v) kan overtuigen die alleen afgaat op het aantal CPU cores, aantal schermpixels en of er een aangevreten appel of wankel robotje als logo op de achterkant staat. Then again, wellicht is dat helemaal niet de doelgroep van Jolla, maar richten ze zich in eerste instantie op connaisseurs en fijnproevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
" Het zou mij niet verbazen als Sailfish een beter Android-ervaring biedt dan Android zelf..."

@Fuzzillogic
Dat meen je toch niet, die Android apps zijn toch niet voor het Sailfish os geschreven ze missen o.a. de mogelijkheid om als de app in de achtergrond draait het verkleinde scherm/icoon te bedienen.
Ik heb nu een Blackberry z10 waarop ik ook Android apps kan sideloaden, maar die mogen nog niet in de schaduw staan van een native os10 Blackberry app.
In BlackBerry World (app store) staat het er zelfs nadrukkelijk bij wanneer het een native app betreft (en dus geen Android port), dat zegt toch meer dan genoeg.
OS 10 en Sailfish zijn knop loze swype os'sen in tegenstelling tot Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Dat meen ik wel. Ik heb het dan ook niet over native apps, die uiteraard betere UX zullen geven, maar over echte Android apps.Op Android zelf is het quasi willekeurig wanneer apps uit geheugen worden geknald als ze niet meer op de voorgrond draaien. Dat is voor mij al voldoende reden om geen Androidtoestel te kopen...

De Jolla zou ook een veel grotere schare Android apps kunnen draaien dat BB OS10. Anders dan OS10 kan Jolla ook apps draaien die gebruik maken van het native (=android native) platform, zoals spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Het is discutabel aangezien het geen native android is...maar ik vind Fuzzilogics verwachting niet zo gek.
Ik gebuik sinds een ruim jaar de Galaxy S3 en ben er qua stabiliteit echt niet tevreden over.
Ik reset eens per week de phone wegens instabiel/traag gedrag. Ik heb de laatste versie van Sygic en zelfs met een quadcore die per core meer dan dubbel zo snel is zie ik dat niet terug. Echt heel, héél slecht vind ik dat.
Ook vaak vastlopers in software, glitches, ik kan android geen stabiel volwassen OS noemen, no way...
Het is het minst slechte wat er nu is, niet meer, niet minder.

En ja, misschien is de prijs voor de hardware hoog. Maar prik daar even doorheen en denk verder. Hardware dient voor snelheid, stel dat Sailfish gewoon een stuk sneller is dan android...

Door die instabiliteit en zoals Fuzzilogic zelf al aangeeft het al dan niet wel of niet uit het geheugen gooien van apps kan ik me goed voorstellen dat Jolla dat een stuk beter handelt. En voor de premium prijs voor de hardware die er betaalt wordt, verwacht ik dat dan ook.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
janzeeschuimers schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 23:10:
Wederom een video, nu uit Tsjechie.

http://mobil.idnes.cz/jol...31016_124448_telefony_vok

Ik had hoge verwachtingen maar begin steeds meer te twijfelen, eerst de hardware die niet top is, met name het scherm en ram geheugen.
Het toestel gaat 400 Euro kosten, een Android toestel met gelijkwaardige hardware kost minder dan de helft.Misschien appels met peren vergelijken maar je bent, zeker in het begin, toch afhankelijk van Android apps.
Ook lijkt de browser in de video alles behalve top, verder vond ik foto's gemaakt met het toestel en geplaatst op het web ronduit slecht

Ik hoop dat ik me vergis en dat het toch een mooi os/toestel is maar tot nu toe lijkt het me wat tegen te vallen, helaas.
Als je het mij vraagt vind ik alles eigenlijk wel soepel gaan. Het is een grote pagina met verschillende zware(foto's, reclame) frames erop en dat gaat mijn inziens wel soepel.

Daarnaast reageert de telefoon op alle bewegingen snel en soepel. Precies wat ik graag bij mn N9 ook zou willen. Het duurt nog 2 maanden maar het lijkt erop dat ze alles aardig op de rit hebben. Ik zou alleen nog graag eens zien hoe Android apps geinstalleerd worden en hoe ze draaien. Ik weet dat er gewoon stores beschikbaar komen maar ik ben benieuwd naar de keuze en hoe het in zn werk zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Fuzzillogic schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:29:

De Jolla zou ook een veel grotere schare Android apps kunnen draaien dat BB OS10. Anders dan OS10 kan Jolla ook apps draaien die gebruik maken van het native (=android native) platform, zoals spellen.
BB10 heeft op dit moment de Android 4.2.2 runtime en native android apps kunnen daarom ook op BB10 gesideload worden. De APK file zal dan eerst naar een BAR extensie omgezet moeten worden maar anders dan dat blijft het gewoon de native Android app.

Wil hiermee niet zeggen dat het installeren van Android apps vele malen makkelijker zal gaan op sailfish tov van BB10 .

[ Voor 9% gewijzigd door intricate op 20-10-2013 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Bongoarnhem schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 19:59:
[...]

Als je het mij vraagt vind ik alles eigenlijk wel soepel gaan. Het is een grote pagina met verschillende zware(foto's, reclame) frames erop en dat gaat mijn inziens wel soepel.

Daarnaast reageert de telefoon op alle bewegingen snel en soepel. Precies wat ik graag bij mn N9 ook zou willen. Het duurt nog 2 maanden maar het lijkt erop dat ze alles aardig op de rit hebben. Ik zou alleen nog graag eens zien hoe Android apps geinstalleerd worden en hoe ze draaien. Ik weet dat er gewoon stores beschikbaar komen maar ik ben benieuwd naar de keuze en hoe het in zn werk zal gaan.
Ik vind die browser ook behoorlijk laggen. Heb nu de BB10 browser en laad alles in desktop modus in de native browser en die draait erg snel.

Tov van de N9 is sailfish zeker een vooruitgang qua browser, want met die native N9 browser kon ik echt niet werken zo traag.
Ik hoop dat ze hier écht vooruitgang in gaan boeken de komende maanden, en dat ik niet weer een 3rd party browser nodig heb net als op de N9.

Desalniettemin blijf ik erg benieuwd naar Jolla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
intricate schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 00:49:
[...]

BB10 heeft op dit moment de Android 4.2.2 runtime en native android apps kunnen daarom ook op BB10 gesideload worden.
Ik krijg nog niet echt duidelijk of apps die van de NDK gebruik maken überhaupt wel gaan werken op BB10. Ik las ergens dat dat niet het geval is, maar van de developer site van BB word ik nog niet veel wijzer. (En ze gebruiken daar disqus voor comments. Op een developer site. Srsly??)

Jolla gaat wel NDK apps ondersteunen. Wellicht dat dat dankzij de Linux kernel een stuk eenvoudiger is dan BB, die een hele andere kernel gebruiken.

Over de browser maak ik me geen zorgen. Standaard zal het Firefox-based zijn, maar ik gok zomaar dat er binnen no time een Webkit/Blink gebaseerde browser zal komen. Dankzij Qt5 is dat vrijwel een no-brainer. Heck, het zou me niet heel veel verbazen als Opera 12 draait op het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lohost
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-04 11:13

lohost

iemand had al localhost :-(

Bongoarnhem schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 23:01:
Ik heb de providers benaderd via Twitter Vodafone gaat de vraag uit de weg door aan te geven dat ze die info nog niet hebben. KPN en T-mobile geven aan dat die plannen er nog niet zijn, jammer want er stond ooit op de voorpagina dat KPN met Jolla in onderhandeling was omtrent levering van het toestel.
Ah, dat ben jij :-) Ik heb je tweets even aangehaald in http://jollanl.org/2013/1...-one-straks-in-nederland/

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ze gister nogmaals lastig gevallen, KPN heeft nu ook gereageerd. Helaas ook negatief.
Jammer, het wordt zo natuurlijk erg moeilijk voor een nieuw merk om zich te bewijzen.

Ik blijf ze zo nu en dan lastig vallen, misschien dat het ooit bij de juiste mensen opvalt en ze het toestel gewoon vanuit de webshop kunnen aanbieden.

Ik zou zeggen tegen iedereen zeggen laat iig je interesse weten aan de providers, dat kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lohost

lohost

Daar heb je vast gelijk in. Ik hoop ook dat het een online-toko wordt die de gok waagt en een stel van die toestellen inslaat. Ik verwacht niet dat je de gemiddelde zaak binnen gaat en gelijk kunt afrekenen.
Zal eens gaan polsen bij de jongens van de Phonehouse in Nunspeet. Die doen nog wel eens wat meer werk, vooral voor Nokia toestellen.

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Sailfish op een Sony phone:

YouTube: Jolla Sailfish native

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
*Kan* nep zijn. Gezien de korte duur en zeer slechte focus. Als je filmt zoals op het filmpje gebeurt: zet autofocus op fixed, niet continu tijdens filmen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Nas T schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:35:
[...]

*Kan* nep zijn. Gezien de korte duur en zeer slechte focus. Als je filmt zoals op het filmpje gebeurt: zet autofocus op fixed, niet continu tijdens filmen.
Het is gepost door Stskeeps (Carsten Munk), die libhybris geschreven heeft. Hij werkt voor Jolla. So yes, it is real :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lohost

lohost

De filmpjes zijn echt, zijn gebaseerd op de Sailfish SDK. Ze zijn dus voor de rest zeer beperkt in functionaliteit. Er is ook een demo op de Nokia N9: http://jollanl.org/2013/10/26/sailfish-ook-op-de-nokia-n9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt me sterk aangezien Motorola eigendom is van Google, ze hebben het wel over een vrij open hardwareplatform maar Google lijkt mij toch te dominant om Android hierio niet los te laten.

[ Voor 14% gewijzigd door Bongoarnhem op 29-10-2013 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jolla heeft via Twitter laten weten dat het huidige design (dat te bewonderen is op http://jolla.com/press) de final version is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
http://locusf.blogspot.com.ar

Voor de N9 eigenaren die de sailfish SDK willen draaien daarop misschien interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Anoniem: 404453 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 22:55:
Jolla heeft via Twitter laten weten dat het huidige design (dat te bewonderen is op http://jolla.com/press) de final version is.
Beetje offtopic, maar mooie ringtone! Die kunnen we ook in Nederland nu alvast gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beuzelarij schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:42:
[...]

Beetje offtopic, maar mooie ringtone! Die kunnen we ook in Nederland nu alvast gebruiken.
Staat al een hele periode ingesteld als mijn ringtone op de me N9 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jolla heeft op Twitter toegegeven dat de Jolla in productie is! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En per vandaag is de Jolla app store voor ontwikkelaars geopend waar zijn hun apps kunnen indienen.
De site lag er direct uit, een goed teken(hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Ben benieuwd wanneer ze ons gaan aanmanen om tot volledige betaling over te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
intricate schreef op donderdag 07 november 2013 @ 16:39:
Ben benieuwd wanneer ze ons gaan aanmanen om tot volledige betaling over te gaan.
Ik heb JollaHQ vrij recent benaderd met de mededeling dat ik graag het resterende bedrag zou overmaken zodat ik verzekerd zou zijn dat ik bij de eerste ontvangers zou zitten.

Ze gaven me aan dat zij wel contact opnemen als het zover is....
Pagina: 1 2 ... 27 Laatste