Bij deze dan een officiële reactie van HomeWizard, waar ik zelf werk aan de ontwikkeling & support. En natuurlijk leuk dat we inmiddels een eigen topic hebben op tweakers! Hoewel ik goed begrijp dat er behoefte is aan publieke ervaringen met de HomeWizard -en we dit ook zeker willen stimuleren- vind ik het wel een tikkeltje jammer dat er in een openingspost meteen voorbarige conclusies worden getrokken over de 'handigheid en stabiliteit' van de HomeWizard, zeker omdat er nog nooit contact was geweest met onze support over de ondervonden problemen.
Het is onze ervaring dat de meeste mensen met opstartproblemen erg snel geholpen kunnen worden per mail/telefoon, waarna alles vlekkeloos werkt. Zoals marcelvenema ook al aangaf, zijn we actief in de support en reageren op mail, en vinden we het belangrijk dat de HomeWizard ook naar tevredenheid werkt bij iedereen die hem aanschaft.
Anoniem: 148460 schreef op maandag 19 december 2011 @ 16:32:
Leuk om te lezen dat hier al een aantal reacties zijn over de HomeWizard.
Zoals beloofd hierbij een kort stukje over mijn ervaringen met de HomeWizard. Ik heb het apparaat nu een paar dagen en op zich, het is een geweldig stukje hardware. Inderdaad, best aan de prijs maar een gadgetfreak als ik moest het gewoon hebben
Omdat HomeWizard.nl hem niet op voorraad had, heb ik hem bij gadgethouse.nl besteld. De volgende dag kreeg ik hem binnen, helaas zonder de beloofde afstandsbediening die bij de 2 KAKU-schakelaars geleverd zou worden. Ook ontving ik geen mail van gadgethouse.nl met de tradck&trace-code zodat ik een beetje zenuwachtig werd of het pakketje wel aan zou komen. Uiteindelijk was dit toch goed gekomen.
Was het pakketje met KlikAanKlikUit ontvangers dat erbij zat, wel voorzien van een plastic seal om de kartonnen doos? Want de afstandsbediening zit (redelijk verstopt) in het doosje waar ook de ontvangers in zitten, en zowel Gadgethouse als wij versturen alleen nieuwe, gesealde KlikAanKlikUit ontvangers, het lijkt me erg sterk dat de afstandsbediening niet bij de twee zenders zat.
Ik had al nieuwe KAKU-dimmers bij de Gamma gekocht en ging gelijk aan de slag met installatie. Het proces is eenvoudig maar voordat ik erachter was dat ik ook mijn handzender bij de HomeWizard moest worden aanmelden, was ik weer een uurtje verder. Zonder het aanmelden van de handzender draait de boel niet fijn. Dit aanmelden zou ermee te maken hebben dat de HomeWizard "ziet" of de lamp aan of uit staat (?).
In principe is er nooit een andere afstandsbediening nodig om te schakelaars te bedienen. De HomeWizard moet natuurlijk wel de code weten waarmee de schakelaar aangestuurd kan worden, dit kun je o.a. doen door hem te leren aan de HomeWizard vanaf een bestaande KlikAanKlikUit afstandsbediening, maar je kunt ook de ingebouwde code generator gebruiken om een geheel nieuwe code aan de schakelaar te leren, die de HomeWizard dan ook meteen kent. In dat laatste geval heb je geen afstandsbediening nodig.
Natuurlijk is het wel zo, dat als je zelf meerdere verschillende KlikAanKlikUit afstandsbedieningen (met verschillende codes) blijft gebruiken, je al die codes aan de HomeWizard moet leren om goed bij te houden of een lamp aan of uit staat. Dit staat ook uitgelegd bij onder 'Add Code' in het 'Edit Switch' scherm.
Maar buiten dat, beïnvloedt het al dan niet 'aanmelden van de handzender' op geen enkele manier de capaciteit van de HomeWizard om schakelaars goed aan te sturen.
Nadat ik een paar scenes had geprogrammeerd, dacht ik dat alles werkte. Op zich was dat ook zo maar een dag later reageerde plots een dimmer niet meer waardoor ik de verlichting niet meer uit kreeg. Uiteindelijk is dit met de handzender wel gelukt maar op de één of andere manier lukte het de HomeWizard niet deze dimmer aan te sturen. De volgende dag heb ik die dimmer opnieuw geprogrammeerd waarna hij het weer deed.
Dit is vreemd, zeker als hij het eerst wel goed deed. Heb je andere dingen veranderd in de tussentijd? Het kan bijvoorbeeld zijn dat een KlikAanKlikUit ontvanger ineens niet/veel slechter reageert, wanneer er een trafo (telefoonoplader, voeding, etc.) in dezelfde contactdoos wordt gebruikt. Ontvangers moeten eigenlijk ook minstens 50cm uit elkaar geplaatst worden om een goede ontvangst te garanderen. In principe is onze ervaring -en die van de meeste klanten- dat als de HomeWizard eenmaal goed staat ingesteld en ontvangers binnen het bereik zijn geplaatst, dat het schakelen erg stabiel verloopt. Dingen als gesloten deuren (die overdags misschien open zijn) wijzigingen in de locatie/positie van de HomeWizard kunnen verder ook van invloed zijn op de zend/ontvangstkwaliteit.
Hierna draaide de boel nog niet echt lekker. Regelmatig deed één dimmer niet goed mee en reageerde niet op momenten dat dat wel zou moeten. Ik begon aan een bepaalde dimmer te twijfelen (ACD-300) en heb deze vanmorgen geruild. nadat ik de nieuwe dimmer had aangesloten en de HomeWizard weer had verplaatst, reageerde een andere dimmer weer onregelmatig. Ik werd bijna gek en verplaatste de HomeWizard weer, toen ging het beter. Ik krijg een beetje het idee dat het wifi-signaal van de HomeWizard erg matig en vreselijk gevoelig is.
Oke, zoals ook hierboven vermeld, staan de dimmers niet te dicht bij elkaar, en gebruiken ze verschillende codes? In principe staat dit probleem helemaal los van het WiFi signaal: als dat slecht zou zijn dan kun je helemaal geen verbinding krijgen vanuit de app en zou die op 'connecting' blijven staan. Kwaliteit van het RF (radiografisch) signaal waarmee KlikAanKlikUit aangestuurd wordt, kan wel afhankelijk zijn van bijvoorbeeld de positie van de HomeWizard, locatie van de ontvangers en eventuele transformatoren die in dezelfde contactdoos als een ontvanger zitten. Het komt soms ook nog voor dat er wat kwaliteitsverschil zit tussen verschillende exemplaren van hetzelfde type schakelaar van KlikAanKlikUit, al gaat dit de laatste tijd steeds beter, is onze ervaring. Deze dingen zijn allemaal inherent aan het gebruik van RF apparatuur, en het kan daarmee inderdaad even experimenteren zijn voordat alles optimaal staat ingesteld.
Het is nu weer even afwachten hoe de HomeWizard zich houdt met de nieuwe dimmer. Met een beetje geluk lag het aan deze dimmer alsmede aan de plaats waar ik de HomeWizard had staan op het moment dat hij het niet optimaal deed.
Ik hou jullie op de hoogte en het zou leuk zijn als HomeWizard met dit topic mee gaat lezen.
Groetjes, Danny.
Dat doen we nu dus ook

.
Overigens, het gemiddelde verbruik van de HomeWizard is 1,5 (anderhalf) Watt, zoals werd gevraagd in een andere post.