Op zich zei ik dat ook al: het neemt de druk van consumenten af om zo snel mogelijk hun geld uit te geven.Zoijar schreef op zondag 03 november 2013 @ 13:16:
[...]
Dat is een negatief effect, maar niet het belangrijkste. Het ergste is dat geld lenen ontzettend duur wordt, en dus investeren in bijvoorbeeld nieuwe bedrijven minder rendabel. Dat bedrukt de economie enorm. Als je dat dan nog combineert met de afname van consumptie, is het dus haast niet meer te doen om iets nieuws op te zetten. (maar het beperkt inderdaad wel de creatie van bubbels door inflatie)
Ik denk niet dat het dan "niet meer te doen" is om iets nieuws op te zetten. Je kan dan nog best iets nieuws opzetten, alleen moet je dan ook daadwerkelijk met een goed product komen. En heel erg veel producten in onze maatschappij zijn gewoon totale rotzooi, het gevolg van onze wegwerpmaatschappij. Hoe vaak koop je nog iets dat zelfs maar 5 jaar meegaat..
Een nieuw bedrijf opzetten zal nog best gaan met een lichte deflatie, maar door de verminderde koopdrang moet je met iets komen wat ècht goed is, ook om nog investeerders te trekken die het risico willen nemen.
Onder deflatie zou ik trouwens verwachten dat de rente zou dalen of zelfs negatief zou worden (je betaald de bank om op je geld te passen) dus het is maar de vraag denk ik of geld lenen echt zo duur zal worden.
Maar het drukt de economie natuurlijk wel, maar of dat slecht is is een ander vraagstuk. Bij bitcoin stijgt de waarde ten opzichte van de USD echter vaak zò ontzettend hard dat zelfs ik als consument er aankopen door uit ga stellen, en we zien ook velen die bitcoins sparen, simpelweg wachtende tot ze meer waard zijn om ze dan weer te verkopen.
Anders dan aandelen (waar je ook nog dividend krijgt en je een stukje bedrijf bezit) heeft een bitcoin geen intrinsieke waarde. Dus als de totale waarde van de bitcoin economie niet blijft stijgen tot het punt dat (aantal bitcoins maal koers) gelijk staat aan de waarde van de economie, dan is er op een gegeven moment een groot probleem voor alle spaarders. (koersval)
[ Voor 20% gewijzigd door Mentalist op 03-11-2013 14:43 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®