Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
code:
1
stress -c 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Hallo,

Ik ben op zoek naar een GPIO schema voor de raspberry pi.
Weet iemand nog een link daar naar toe. Het liefst een beetje groot zodat ik het kan uitprinten.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

verbatim schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 18:08:
Hallo,

Ik ben op zoek naar een GPIO schema voor de raspberry pi.
Weet iemand nog een link daar naar toe. Het liefst een beetje groot zodat ik het kan uitprinten.

Thanks
Afgezien van dat je in het verkeerde topic zit: https://www.google.nl/sea...mg..1.16.1017.8PMf4cTFjDs

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 11-09-2015 18:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Oh dat had ik helemaal niet in de gaten dat ik in een verkeerde forum had geplaatst.
Maar toch bedankt voor de links :)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zucht ik heb niet op lopen letten met bestellen en per ongeluk de verkeerde case besteld :')

http://www.banggood.com/A...Transparent-p-960218.html

Omdat weggooien zonde is mag ie tegen portokosten naar een liefhebber hier :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:57
Zou het verzenden via PostNL via brievenbus niet net zoveel kosten als het ding zelf.
Het is niet zo heel goedkoop meer tegenwoordig.
Weet niet wat het ding weegt, zou je hem eens willen wegen ?

[ Voor 8% gewijzigd door MdO82 op 12-09-2015 10:40 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met een laagje verpakkingsmateriaal en een envelop zit je nog onder de 50 gram, dus dan kom je uit op €1,38.

• MdO82
Zal ik hem overnemen van je ?
Zal een DM sturen :)

2250 WP Zuid PVoutput

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En vergeven.

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-06 20:12
Paar dagen geleden 6 Raspberry's gekocht en de benodigde netwerk apparatuur. Ben van plan een cluster te programmeren met web interface. Deze word dan ook Open Source zodra het af is.

Voor mensen die hier al vaker iets met RPi's in clusters / serie hebben gedaan, enige dingen waar ik op moet letten? Tips / advies?

• MdO82
Mag ik je uit nieuwsgierigheid vragen wat je hiermee kan doen dan ?

2250 WP Zuid PVoutput

• mcDavid
Zijn er hier eigenlijk mensen die de OrangePi al gevonden hebben?

Heb zelf een Orangepi PC besteld bijna geen geld. Ben benieuwd hoe de compatibiliteit in de praktijk uitpakt.

• MdO82
mcDavid schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 13:12:
Zijn er hier eigenlijk mensen die de OrangePi al gevonden hebben?

Heb zelf een Orangepi PC besteld bijna geen geld. Ben benieuwd hoe de compatibiliteit in de praktijk uitpakt.
Wat ik begrepen heb is het een Chinese 1 op 1 kopie van Raspberry.
Ze hebben nog net niet het logo erop gezet ;)
Zoek maar eens in het topic is al eens voorbij gekomen

[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 12-09-2015 13:13 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• smiba
MdO82 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 12:59:
Mag ik je uit nieuwsgierigheid vragen wat je hiermee kan doen dan ?
Data scraping, Informatie verwerken, Bestanden omzetten, etc.

Denk dan bijvoorbeeld aan dat je een hoofd server Pi hebt die alle jobs indeelt, en dan jij hem hebt verteld om deze 1000 afbeeldingen 50% te verkleinen. Dat is een simple taak die met 5 node Pi's dus ook 5x zo snel word.
Of stel nou dat je een volledige website wil crawlen, node Pi's crawlen en vermelden hun nieuwe links naar de hoofd Pi die dan weer nieuwe jobs indeelt voor die URL's.

Natuurlijk is er nog veel meer mogelijk, zolang de taak / het process maar in stukjes te delen is :P

(En dan is het natuurlijk ook nog eens leuk om te maken)

• MdO82
Net zoals bij grote server clusters, maar dan op een iets wat goedkopere manier ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• mcDavid
MdO82 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 13:13:
[...]

Wat ik begrepen heb is het een Chinese 1 op 1 kopie van Raspberry.
Ze hebben nog net niet het logo erop gezet ;)
Zoek maar eens in het topic is al eens voorbij gekomen
1 op 1 is het sowieso niet. Hij is in verschillende formfactors te krijgen, die geen van allen precies de RPi zijn (al hebben ze er natuurlijk wel wat van weg). Dat icm de allwinner SOC maakt het eerder een Banana PI kloon, maar dat is toch ook echt een andere device.

• Kek
  • Laatst online: 03-06 15:48

Kek

3flix

smiba schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 13:19:
[...]

Data scraping, Informatie verwerken, Bestanden omzetten, etc.

Denk dan bijvoorbeeld aan dat je een hoofd server Pi hebt die alle jobs indeelt, en dan jij hem hebt verteld om deze 1000 afbeeldingen 50% te verkleinen. Dat is een simple taak die met 5 node Pi's dus ook 5x zo snel word.
Of stel nou dat je een volledige website wil crawlen, node Pi's crawlen en vermelden hun nieuwe links naar de hoofd Pi die dan weer nieuwe jobs indeelt voor die URL's.

Natuurlijk is er nog veel meer mogelijk, zolang de taak / het process maar in stukjes te delen is :P

(En dan is het natuurlijk ook nog eens leuk om te maken)
Ik vind het een leuk idee, maar zou het niet goedkoper zijn om zoiets gewoon als een stel VM's te doen, als het meer om een proof of concept gaat is een RPi best prijzig... een simpele VM server die dit kan is echt niet duur, en die kan gelijk hel veel meer...

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10-2024
Ik ben bezig met mijn Pi2 Ambilight DIY projectje en het is bijna af. Alles werkt, alleen wil ik nog 1 ding realiseren.
Iik heb de Pi en LED's op dezelfde voeding zitten, dus voeding aan is Pi en LED's aan.
De losse voeding van de Pi wil ik niet gebruiken omdat deze storing zorgt met de LED's.

Nu wil ik de Pi altijd aan laten staan maar de LED's alleen aanzetten als ik ook daadwerkelijk iets ga kijken. Ik kan natuurlijk eenvoudig een aan/uit schakelaartje voor 5V kopen en die tussen de LED's en de voeding zetten, maar weet iemand of er ook schakelaartjes zijn die je met IR kan bedienen, zodat ik de LED's met mijn universele afstandsbediening kan bedienen? De LED's zijn geleverd zonder remote.

• smiba
Heb uiteindelijk de hele boel kunnen regelen voor ~€100, voornamelijk vanwegen het kopen van Model B, 256MB raspberries en goedkope SD kaarten (Enkel de Hoofd Raspberry heeft een snelle, dit omdat er 5 raspberries er gedeeltelijk van moeten booten). Mocht ik het later verkopen verwacht ik er minimaal wel €75 voor te krijgen, dus voor €25 kan ik een kleine VPS voor een paar maanden van regelen.

Dit is niet alleen leuker omdat het fysiek is maar nog niet eens perse duurder ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Na een succesvol eerste Motion met MotionEye project nu begonnen aan een tweede. Hiervoor net als de eerste keer stappenplan van http://blog.melroy.org/20...-pi-camera-module-motion/ gevolgd. Heb nu de indruk dat er aan de MotionEye kant wat veranderd is, ander pad dan "motioneye/", de stap "cp settings_default.py settings.py" geeft dat dat bestand niet gevonden is (klopt, is er ook niet, ook niet in "motioneye/motioneye". Uiteindelijk kan ik via "sudo service motioneye start" motion ook niet starten. Het pad aanpassen in " /etc/init.d/motioneye" zorgt er ook niet voor dat de service gestart kan worden.

Iemand zicht op of er een wijziging is waardoor het gebruikte stappenplan niet meer actueel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op zondag 13 september 2015 @ 11:50:
Iemand zicht op of er een wijziging is waardoor het gebruikte stappenplan niet meer actueel is?
Zie https://bitbucket.org/ccrisan/motioneye.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Dank je. Iets verder dan m'n neus lang is dus :)

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
Zojuist ook een touchscreen binnengekregen en gemonteerd. Helaas liep ik tegen het volgende probleem aan : het scherm bleef blank ( 2x5v adapters). Vervolgens alle 4 de jumpwires bevestigd en 1 5v adapter weg gehaald en toen kreeg ik dit scherm :
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vQp3FsP.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kP6ksEe.jpg
Heb de laatste versie van Raspbian op een sd kaart gezet , alle kabels nogmaals gecontroleerd maar hij wil helaas niet verder. 1 van jullie een idee wat het zou kunnen zijn? 8)7

• GekkePrutser
  • Niet online
jesper0438 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:24:

Heb de laatste versie van Raspbian op een sd kaart gezet , alle kabels nogmaals gecontroleerd maar hij wil helaas niet verder. 1 van jullie een idee wat het zou kunnen zijn? 8)7
Als je de jumpwires gebruikt, moet je de stroom op het converter board aansluiten, niet op de pi zelf! Ik had ook dit probleem toen ik hem zo aangesloten had.

Bovendien moet je op die pi 2 de groene en gele kabel niet aansluiten! Die zijn alleen voor de oudere Pi model B (dus niet de B+ en B 2). De reden voor de groene en gele kabel is omdat de eerste generatie raspberry's geen I2C op de display connector had zitten.

Edit: Verder zitten je kabels bovendien fout op de pi zelf. De rode moet op de pin in de hoek zitten en de zwarte 2 daarnaast! Check het wiring diagram.

[ Voor 31% gewijzigd door GekkePrutser op 16-09-2015 17:29 ]

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
Merci GekkePrutser, heb het zojuist aangepast. Nog steeds een wit scherm maar dan zonder strepen. Ik ga deze week eens een ander SD kaartje halen en het dan nog eens proberen.

• GekkePrutser
  • Niet online
jesper0438 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:37:
Merci GekkePrutser, heb het zojuist aangepast. Nog steeds een wit scherm maar dan zonder strepen. Ik ga deze week eens een ander SD kaartje halen en het dan nog eens proberen.
Vreemd dat het nog steeds niet werkt. Weet je zeker dat de aansluiting op de Pi goed zit nu?

Als je kijkt naar dit plaatje: Afbeeldingslocatie: http://www.megaleecher.net/sites/default/files/images/raspberry-pi-rev2-gpio-pinout.jpg

Dan moet de rode dus op pin 2 en de zwarte op pin 6 zitten.

(Dit plaatje is trouwens niet van een Pi B2 maar de relevante pinnen zijn hetzelfde)

Ik heb er ook een verse raspbian op staan en het scherm wordt zwart als ik hem aan zet dus ik denk niet dat de software het probleem is hier.

Edit: Oh, en de kabels op het onderste bordje zitten ook verkeerd om. GND moet zwart zijn, en rood moet op 5V. De andere twee kan je weglaten.

[ Voor 56% gewijzigd door GekkePrutser op 16-09-2015 17:54 ]

GekkePrutser schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:49:
Edit: Oh, en de kabels op het onderste bordje zitten ook verkeerd om. GND moet zwart zijn, en rood moet op 5V. De andere twee kan je weglaten.
Maar verder is het goed! Haha. (Sorry)

👉🏻 Blog 👈🏻

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-06 14:34

CasGas

.

Zijn er eigenlijk alternatieven voor de rasberry pi als het gaat om 4k output?

Ik zoek iets wat 4k kan outputten, dus kom ik eerst uit bij de orange pi 2, maar support vanaf daar lijkt behoorlijk ruk te zijn, dus daar wil ik niet aan beginnen. Dan zie ik nog een Radxa Rock 2 die hier ook support voor zou moeten hebben, maar is ook vrij onbekend zo te zien..

iemand die hier ook al tegen aan is gelopen en zijn ervaring daar over wil delen?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Toevallig iemand ervaring met eenvoudig stoppen van het opnemen bij beweging in Motion?
Via de web interface is het in principe vrij eenvoudig, ook kan de service gestopt worden via SSH. Maar aangezien dit Motion project voor iemand op leeftijd is, kan het niet simpel genoeg, liefst zowel te gebruiken via Windows computer als iPad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
JBS schreef op zondag 20 september 2015 @ 09:10:
Toevallig iemand ervaring met eenvoudig stoppen van het opnemen bij beweging in Motion?
Via de web interface is het in principe vrij eenvoudig, ook kan de service gestopt worden via SSH. Maar aangezien dit Motion project voor iemand op leeftijd is, kan het niet simpel genoeg, liefst zowel te gebruiken via Windows computer als iPad :)
Ik gebruik op mijn pi motioneye als frontend. Dat is al een stuk beter te overzien dan alleen motion met zijn eigen interface.

[ Voor 4% gewijzigd door u_nix_we_all op 20-09-2015 12:34 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op zondag 20 september 2015 @ 12:34:
[...]

Ik gebruik op mijn pi motioneye als frontend. Dat is al een stuk beter te overzien dan alleen motion met zijn eigen interface.
Klopt, doe ik ook, niet aan gedacht dat erbij te vermelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

CasGas schreef op donderdag 17 september 2015 @ 00:48:
Zijn er eigenlijk alternatieven voor de rasberry pi als het gaat om 4k output?
Dan moet je naar de shield oid gaan.
http://kodi.wiki/view/Devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 19:14
Heeft iemand hier ervaring met de officiële raspberry pi wifi adapter? Ik heb dat ding dus pas aangeschaft omdat mijn Pi op een plek staat waar helaas geen bekabeld netwerk voorhanden is. Ik heb de laatste openelec image erop gezet maar de adapter lijkt gewoon niet gevonden of ondersteund te worden... Ik krijg de opties om het wireless in te stellen maar niet te zien.

Ik heb de opstart tijd b.v. al 25 sec. gezet maar helaas maakt ook dit geen verschil. Op de pc werkt die adapter wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geeft lsusb 'm wel weer? Foutmeldingen in dmesg?

[ Voor 33% gewijzigd door Raven op 27-09-2015 18:03 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159710

Phalox beschreef vrijdag 30 december 2011 om 23:35:
Behuizingen met VESA-mounts zijn handige thin-clients
Ze zouden beter 'n scherm uitbrengen waar 't al inzit :)
Jouw idee is wel goed, maar dan moet 't ook modulair blijven t.b.v. reparaties. Mocht je 't "los" willen houden, kun je ook VESA en bijbehorende behuizing gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 28-09-2015 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 08:00
shardphoenix schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 14:22:
Ik ben bezig met mijn Pi2 Ambilight DIY projectje en het is bijna af. Alles werkt, alleen wil ik nog 1 ding realiseren.
Iik heb de Pi en LED's op dezelfde voeding zitten, dus voeding aan is Pi en LED's aan.
De losse voeding van de Pi wil ik niet gebruiken omdat deze storing zorgt met de LED's.
Is dat een Ambilight die een mediacenter op de RPi heeft draaien of kan hij alle sources gebruiken voor Ambilight? Hier ben ik namelijk ook naar op zoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 16:45

doc

Er is nu een officiele Raspbian Jessie build!

https://www.raspberrypi.org/blog/raspbian-jessie-is-here/

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

arie_papa

Running on Ubuntu

Nice, gisteren nog een handmatige upgrade aangeslingerd van een verse Wheezy installatie en dan heb je aardig wat geduld nodig met een RPi B.
Ik lees dat ze nu ook default libreoffice en een email client toegevoegd hebben. Op zich wel handig, maar op zich zou het wel handig zijn als Raspbian zelf ook een officiële minimal install aanbieden.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, voelt een beetje bloated aan.
Moet je zelf weer een hele boel eraf gooien ala http://ryanteck.org.uk/rpi-sd-card-image-smallification/.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

arie_papa schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 19:44:
Nice, gisteren nog een handmatige upgrade aangeslingerd van een verse Wheezy installatie en dan heb je aardig wat geduld nodig met een RPi B.
Ik lees dat ze nu ook default libreoffice en een email client toegevoegd hebben. Op zich wel handig, maar op zich zou het wel handig zijn als Raspbian zelf ook een officiële minimal install aanbieden.
Volgens comments op https://www.raspberrypi.org/blog/raspbian-jessie-is-here/ staat een "lite" versie op de to-do-list.

Oscar Wilde

Je kan er altijd zelf een maken met debootstrap.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:12
Iemand die hier wellicht een antwoord heeft op mijn vraag in dit topic stormfly in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2"

Opgelost ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 01-10-2015 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 03-06 18:24
Even een paar vraagjes van een Raspberry beginner hier.

Hoe bevalt het 7" touch screen? Mijn Pi moet mijn aquarium gaan aansturen en ik wil een mooi display hebben om informatie over de temperatuur en pomp status weer te geven en om regelmatig wat data in te voeren.

De hardware is het probleem niet echt, ik heb een aantal sensoren via i2c aangesloten en ik moet een aantal PWM en i2c io expanders aansturen. Ik wil een fullscreen applicatie maken die de gegevens op de achtergrond logt naar een (mysql) database.

Mijn uitdaging is de ontwikkelomgeving. Hoe ontwikkelen jullie grafische software voor de Pi? Omdat ik al redelijk wat ervaring hebt in C(++) neig ik om te gaan ontwikkelen in QT5 en het liefste programmeer en compile ik die op mijn pc en debug ik op de pi, maar ik denk dat het een stuk makkelijker is als ik QT5 en QT creator ga compileren voor de Pi zelf.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Ik heb sinds enkele dagen de raspberry pi camera module waarmee ik gisteren met opencv een foto heb genomen.
Alleen vandaag krijg ik foutmeldingen als ik een foto wil nemen. Ik heb al van alles geprobeerd zoals update,upgrade, en in raspiconfig weer de tag geselecteerd voor de camera weer gereboot maar nog geen resultaat.
Voordat ik deze module weer terug ga sturen wil ik eerst nog kijken of het probleem op te lossen is.
Maar ik heb geen flauw idee waar te moeten beginnen.

Misschien iemand hier met suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raspbian Jessie draait, m.b.v. de niet ondersteunde upgrademethode, had geen zin om alles opnieuw in te stellen :P De Pi2 heeft er ongeveer een uurtje over gedaan.

Enige wat mis ging was dat Apache2 ineens een andere DocumentRoot had ingesteld, dat verandert en weer up and running :)

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 02-10-2015 15:46 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Nu online

arie_papa

Running on Ubuntu

Ineens? Bij mij vroegen ze bij de aangepaste configfiles of ik die wilde overschrijven of niet. Apache weet ik niet zeker, maar mysql is zeker voorbij gekomen.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die vraag heb ik zo'n tien keer gehad (ondanks de -y optie bij apt-get dist-upgrade), heb bij een aantal de verschillen bekeken maar daar heb ik dit specifieke verschil niet gezien.

edit: En ik had nog mazzel dat iemand anders de oplossing al had gepost, dit had ik zelf waarschijnlijk niet zo gauw teruggevonden :P

[ Voor 29% gewijzigd door Raven op 02-10-2015 17:19 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 17:06
verbatim schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 12:50:
Ik heb sinds enkele dagen de raspberry pi camera module waarmee ik gisteren met opencv een foto heb genomen.
Alleen vandaag krijg ik foutmeldingen als ik een foto wil nemen. Ik heb al van alles geprobeerd zoals update,upgrade, en in raspiconfig weer de tag geselecteerd voor de camera weer gereboot maar nog geen resultaat.
Voordat ik deze module weer terug ga sturen wil ik eerst nog kijken of het probleem op te lossen is.
Maar ik heb geen flauw idee waar te moeten beginnen.

Misschien iemand hier met suggesties ?
De lintverbinding van de camera module is nogal gevoelig. Zit de kabel aan beide kanten recht en diep genoeg in het slot?

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Biersteker schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 17:59:
[...]

De lintverbinding van de camera module is nogal gevoelig. Zit de kabel aan beide kanten recht en diep genoeg in het slot?
Ik heb de kabel aan beide kanten opnieuw in het slot gedaan.
Weet je toevallig hoe je softwarematig kan controleren of de drivers wel goed worden geladen.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Ik heb plotseling ook aldoor gedoe met de Raspberry Pi cameramodule. Bij mij licht het duidelijk wel aan de flatcable. Die moet bij mij echt in een hele specifieke houding liggen wil de camera werken. Die flatcable is echt een irritant ding. Beter hadden ze iets als een wat stevigere USB-kabel er voor gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Joen schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 01:51:
Ik heb plotseling ook aldoor gedoe met de Raspberry Pi cameramodule. Bij mij licht het duidelijk wel aan de flatcable. Die moet bij mij echt in een hele specifieke houding liggen wil de camera werken. Die flatcable is echt een irritant ding. Beter hadden ze iets als een wat stevigere USB-kabel er voor gebruikt...
Ik vind het inderdaad irritant hoe onflexibel dat ding is en dat hij ogenschijnlijk maar heel kort mag zijn. Jammer! Dat maakt een normale IP-camera wel interessanter, behalve dat die 10x duurder is.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Bedankt voor de tip!!! Zoiets zoek ik al tijden. Want een flatcable geeft te veel storing boven de meter lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
GekkePrutser schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 15:10:
[...]

Bedankt voor de tip!!! Zoiets zoek ik al tijden. Want een flatcable geeft te veel storing boven de meter lengte.
Bestaan er eigenlijk langere flatcabels dan de standaard cable voor de camera module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
verbatim schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 15:14:
[...]

Bestaan er eigenlijk langere flatcabels dan de standaard cable voor de camera module?
Ja die bestaan, te krijgen op eBay en sommige resellers. Dacht dat zelfs kiwi ze heeft.

Maar boven de meter gaat het al gauw storen. Dan krijg je vaak banding of rare 'mmal' foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
GekkePrutser schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 15:10:
[...]

Ik heb er zelf geen ervaring mee, kwam dit een keer tegen.

Volgens mij zit de witte camerabehuizing er niet bij.

Update: BerryBoot Pi 2 version 2015.09.16

Changelog 2015-09-16
Pi 2: add support for official Pi touchscreen display
Fix support for legacy wext wifi kernel modules
Outsource kernel module loading to udev
Always load kernel modules on Berryboot start

-----------------
Ik heb van de week deze V&D Powerbank 16800 mAh opgehaald (inmiddels goedkoper geworden).
Met een klein LCD display erin. Voor gebruik van de RPi B+
Afbeeldingslocatie: http://d1n49c76jdx4a2.cloudfront.net/medias/sys_master/images/2015/09/08/9344411205662/21348631_d_03_s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:30
Long shot : ik heb eeb Adafruit LCD+keypad kit for Raspberry Pi.
Werkt prima, niets mis mee. Echter is mijn versie zo gemaakt dat de header die je op de Pi druk aan de bovenkant ook weer pinnen heeft. Zo kun je er meerdere daisy-chainen.

Ik wil nu eens die LCD op een arduino testen, maar kunnen nergens vinden welke 5 pinnen ik nu eigenlijk moet gebruiken. Iemand een idee?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Deze: https://www.adafruit.com/products/1110 ?

"Uses only the I2C (SDA/SCL) pins"

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Verrek , ik zat weer eens veel te moeilijk te denken. Gewoon 3.3v , GND , SDA en SCL dus. Die kan ik vanaf de Pi wel herleiden naar de header.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rest alleen de vraag hoe je die vanaf de Arduino kan gaan aansturen. Lijkt mij geen standaard hd44780 display (2 pinnen te veel) en er moet dan een I2C-backpack in het pcb verwerkt zijn. Aansturing van verschillende I2C-backpacks zijn niet altijd hetzelfde volgens mij, dus dat vereist mogelijk wat onderzoek. Of 't display moet zelf al I2C ondersteunen en goed gedocumenteerd zijn.

edit: Overigens, ding hoeft niet perse op 3.3v te werken, check de 5v pin ook even of die ergens aan hangt ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Raven op 05-10-2015 18:35 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
idd via I2C chip.
Heb 'm nu werkende op een Nano, op 5 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

:D

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Hallo,
Ik moet het even zonder robotje doen want ik had een kortsluiting.
Nu moet ik dus even een andere hobby zoeken en waar ik dan ook interesse in heb is speech sotware voor de raspberry pi 2. Ik heb onlangs een project gezien met speech op hackaday website.

Maar weet iemand of er speech software bestaat voor de rpi 2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Hallo,
Ik wilde vanaf deze site de genoemde stappen installeren maar mijn RPI wheezy start niet meer op in de desktop.
http://elinux.org/RPi-Cam-Web-Interface
Ik heb bij het opstarten shift ingedrukt gehouden maar dat helpt ook niet.
Ik krijg alleen een zwart scherm te zien met een knipperende cursor.
Weet iemand raad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
JBS schreef op zondag 20 september 2015 @ 09:10:
Ik zit te denken aan:
  • Zelf aangepaste eenvoudige pagina schrijven (benodigde variabelen etc. afleiden van de al aanwezige pagina's)
  • Aangepaste minimalistische pagina schrijven die aan te roepen is met een app of programma. Met AutoIT kun je bijvoorbeeld eenvoudige applicaties maken voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Nu online

arie_papa

Running on Ubuntu

verbatim schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 20:38:
Hallo,
Ik wilde vanaf deze site de genoemde stappen installeren maar mijn RPI wheezy start niet meer op in de desktop.
http://elinux.org/RPi-Cam-Web-Interface
Ik heb bij het opstarten shift ingedrukt gehouden maar dat helpt ook niet.
Ik krijg alleen een zwart scherm te zien met een knipperende cursor.
Weet iemand raad ?
Kun je wel inloggen met ssh of in de cli? Dan is het
code:
1
sudo raspi-config

En verander je de setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
arie_papa schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 10:29:
[...]

Kun je wel inloggen met ssh of in de cli? Dan is het
code:
1
sudo raspi-config

En verander je de setting.
Ik kon ook niet inloggen met ssh.
Maar ik heb weer een nieuwe image gebrand en alles doet het weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar nu weet je nog niet wat er mis is gegaan :P

Is je (vorige) install misschien corrupt geraakt? Kan namelijk met bepaalde geheugenkaarten gebeuren.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Raven schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 12:03:
Maar nu weet je nog niet wat er mis is gegaan :P

Is je (vorige) install misschien corrupt geraakt? Kan namelijk met bepaalde geheugenkaarten gebeuren.
Ik denk dat ik vergeten was de camera module te monteren waardoor die webcam-interface niet goed werkte. Maar goed zijn er dan mogelijkheden om het op te lossen als je een zwart scherm hebt met alleen een knipperende cursor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjallo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-06 16:46
Kan je op een Raspberry PI teamspeak draaien?

Bedankt, Tjalle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:09
Zou je bereid zijn de image eventueel met mij te delen? Of via een torrent zodat iedereen het kan downloaden (ik upload best oké)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat is op dit moment de nieuwste versie van de Raspberry Pi? Ik heb deze op het oog: http://www.norrod.nl/zkb-...del-b-bundel/details.aspx , maar ik lees ook dat er een Model 2 B+ is met een broadcom processor? (de genoemde heeft een ARM cortex A7 processor).

Verder zou ik zo'n raspberry willen gebruiken om op mijn tv in de woonkamer te kunnen internetten dmv. een draadloos toetsenbord met touchpad (zo'n logitech K400 bordje). Dit dmv. een wifi usb-stick. Is dit te doen of gaat dit heel traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:32
Palomar schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:40:
Wat is op dit moment de nieuwste versie van de Raspberry Pi? Ik heb deze op het oog: http://www.norrod.nl/zkb-...del-b-bundel/details.aspx , maar ik lees ook dat er een Model 2 B+ is met een broadcom processor? (de genoemde heeft een ARM cortex A7 processor).

Verder zou ik zo'n raspberry willen gebruiken om op mijn tv in de woonkamer te kunnen internetten dmv. een draadloos toetsenbord met touchpad (zo'n logitech K400 bordje). Dit dmv. een wifi usb-stick. Is dit te doen of gaat dit heel traag?
de raspberry pi 2B heeft een quad core processor en is echt lekker snel. Browsen kan je er dus gemakkelijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Palomar schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:40:

Alle Raspberry Pi's hebben broadcom processors. De Pi1 een singlecore ARMv6 en de pi2 een quadcore ARMv7.
Concurrenten zoals de OrangePi, BananaPi en verschillende (Android) media boxes hebben vaak een ARMv7 soc van Amlogic of Allwinner.
Browsen zal idd prima gaan, maar niet zo snel als je gewend bent op je computer of laptop. Je kunt de Rpi2 vergelijken met een desktopcomputer uit het jaar 2003 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ok thanks, ik verwacht idd geen top performance, als het maar wel een beetje werkbaar is. Lijkt me ook wel leuk om een beetje mee te klooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Wat is trouwens de aanbevolen manier om er een OS op te zetten? Ik lees dat NOOBS het eenvoudigst is. Kun je daarmee beginnen? Of is dat erg beperkt/op beginnende computeraars gericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
NOOBs is gewoon een goede installer, en als je gewoon Raspbian wil draaien dan is dat de juiste manier om te installeren.

Zorgt dat je tijdens de eerste keer dat je boot met NOOBS ook een ethernet connectie hebt met internet. Je krijgt dan meer keuze uit versies.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat is op een Pi2 met Raspbian Jessie de meest nauwkeurige manier om de tijdsduur tussen 2 interrupts op milliseconde niveau te meten?

Arduino's hebben hiervoor millis(), maar is er voor een Pi2 een soortgelijke functie?

Google geeft commando's a la
Bash:
1
2
3
4
5
date +"%T.%3N"

en

echo $(($(date +'%s * 1000 + %N / 1000000')))
om daar mee te werken, maar iets a la millis() heb ik nog niet kunnen vinden. Bestaat zoiets wel voor RPi's/Linux? :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Raven schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 17:20:
Wat is op een Pi2 met Raspbian Jessie de meest nauwkeurige manier om de tijdsduur tussen 2 interrupts op milliseconde niveau te meten?

Arduino's hebben hiervoor millis(), maar is er voor een Pi2 een soortgelijke functie?

Google geeft commando's a la
Bash:
1
2
3
4
5
date +"%T.%3N"

en

echo $(($(date +'%s * 1000 + %N / 1000000')))
om daar mee te werken, maar iets a la millis() heb ik nog niet kunnen vinden. Bestaat zoiets wel voor RPi's/Linux? :?
De wiringpi lib (http://wiringpi.com/) heeft een millis en zelfs een micros functie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, thanks voor de tip :) Heb wiringpi nog nooit nodig gehad, dus ook nog nooit naar gekeken :P

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:52
Eindelijk! Spotify Connect voor de Raspberry Pi!

Vanaf Volumio 2 standaard (https://volumio.org/forum/spotify-connect-t2811.html) maar met deze instructies (https://github.com/Fornoth/spotify-connect-web) heb ik het werkend op een Raspberry Pi -B (256 Mb).

En dat op de dag dat dit verschijnt: http://tweakers.net/nieuws/105742/spotify-voorziet-zijn-apps-van-chromecast-ondersteuning.html. nu dus op voor chromecast op de Pi :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-05 13:18
mcDavid schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:38:
[...]

Alle Raspberry Pi's hebben broadcom processors. De Pi1 een singlecore ARMv6 en de pi2 een quadcore ARMv7.
Concurrenten zoals de OrangePi, BananaPi en verschillende (Android) media boxes hebben vaak een ARMv7 soc van Amlogic of Allwinner.
Browsen zal idd prima gaan, maar niet zo snel als je gewend bent op je computer of laptop. Je kunt de Rpi2 vergelijken met een desktopcomputer uit het jaar 2003 of zo.
Om even hierop in te haken, de SD met een NOOBS OS schijnt trager te zijn dan bv Openelec.. Wat ik me afvraag welke OS zou nou het beste zijn als je de RB Pi wilt gebruiken om inderdaad een browser te gebruiken om torrents binnen te halen en af te spelen op kodi?

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Nu online

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik zou eerder voor bijv een daemon kiezen met webaccess. Dan kun je vanuit elk apparaat torrents starten.

Op XBian zou dit mogelijk moeten zijn, volgens mij ook op OSMC, en wellicht heeft OpenElec ook een oplossing hiervoor.

Je kunt wel Kodi installeren op Raspbian, maar reken er wel op dat je tegen problemen aan gaat lopen.

[ Voor 22% gewijzigd door arie_papa op 16-10-2015 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:59
Ik gebruik zelf Kodi en heb daar eea extra bij geinstalleerd: SabNZBD, Sickbeard, spotweb en download er ook nog wel eens Torrents mee. Alles draait op een PI2, en op een externe hardeschijf. Draait als een zonnetje! Dus als je wilt kan het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Heb net voor de grap eens zo'n raspberry pi gehaald. Werkt allemaal best aardig voor die specs. Viel me alleen op dat fullscreen streaming video's vanuit de webbrowser zoals Youtube of Tweakers video's erg langzaam gaan. Viel natuurlijk te verwachten met deze specs, alleen lees ik dat mensen hun Pi gebruiken als media center. Gaan video's met andere afspeelprogramma's wel vloeiend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natsu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-03 12:26
Ik gok dat de webbrowser bij html5 video dan geen hardwareversnelling heeft. Kodi of omxplayer hebben dat wel. Het kan heel veel video's wel vloeiend afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Zijn er ook kant en klare sd-kaart images/installers (linux distro's) om je raspberry om te toveren tot een NAS? (evt. gecombineerd met media center)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Palomar schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 17:17:
Heb net voor de grap eens zo'n raspberry pi gehaald. Werkt allemaal best aardig voor die specs. Viel me alleen op dat fullscreen streaming video's vanuit de webbrowser zoals Youtube of Tweakers video's erg langzaam gaan. Viel natuurlijk te verwachten met deze specs, alleen lees ik dat mensen hun Pi gebruiken als media center. Gaan video's met andere afspeelprogramma's wel vloeiend?
Ik gebruik een Rpi2 als mediacenter met Kodi, en met de youtube en tweakers addons kan je de meeste video's vloeiend op HD bekijken (als je internetverbinding dat toestaat uiteraard).
Zie voor meer info het mediacenter topic, [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14
voorstad schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 19:59:
Eindelijk! Spotify Connect voor de Raspberry Pi!

Vanaf Volumio 2 standaard (https://volumio.org/forum/spotify-connect-t2811.html) maar met deze instructies (https://github.com/Fornoth/spotify-connect-web) heb ik het werkend op een Raspberry Pi -B (256 Mb).

En dat op de dag dat dit verschijnt: http://tweakers.net/nieuws/105742/spotify-voorziet-zijn-apps-van-chromecast-ondersteuning.html. nu dus op voor chromecast op de Pi :-)
En hoe werkt het? Werkt het 100% van de tijd vlekkeloos? Oftewel, is het een alternatief voor de nieuwe Chromecast? En hoe snel reageert de pi als je er een commando heen stuurt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Laatst online: 29-05 08:00
Palomar schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 17:17:
....
Gaan video's met andere afspeelprogramma's wel vloeiend?
Ik heb RetroPie met experimental KODI geinstalleerd op een RPI 2 en een testje gedaan met een BluRay rip van +/- 20 GB en deze liep net zo vloeiend als mijn reguliere mediacenter pc... Zit er aan te denken hem ook als mediacenter in te zetten al loopt de gebruikte skin wel iets minder vloeiend... (vrij heftige skin overigens t.o.v. confluence)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:07
Ik experimenteer de laatstste paar maanden met mijn RPI model 2B. Nu staat deze dag en nacht aan voor de volgende zaken;

- Zonnepaneel output doorsluizen naar PVOutput
- Airprint server
- MotionEye webcam.

De eerste 2 punten zijn taken die altijd moeten draaien zonder last te hebben van verdere knutsel projecten.

Nu dacht ik hiervoor een tweede raspberry aan te schaffen. Nu verbruikt de RPI model A+ nog minder stroom. Ik ga er vanuit dat dit model prima de eerste twee taken kan uitvoeren, toch?
Afgezien dat ik nog een wifi kaartje nodig heb en een voeding (1A is voldoen), zijn er nog dingen die ik mogelijk over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-05 23:14

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Prutsky schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:42:
Ik experimenteer de laatstste paar maanden met mijn RPI model 2B. Nu staat deze dag en nacht aan voor de volgende zaken;

- Airprint server
- MotionEye webcam.

De eerste 2 punten zijn taken die altijd moeten draaien zonder last te hebben van verdere knutsel projecten.

Nu dacht ik hiervoor een tweede raspberry aan te schaffen. Nu verbruikt de RPI model A+ nog minder stroom. Ik ga er vanuit dat dit model prima de eerste twee taken kan uitvoeren, toch?
Afgezien dat ik nog een wifi kaartje nodig heb en een voeding (1A is voldoen), zijn er nog dingen die ik mogelijk over het hoofd zie?
afhankelijk van hoeveel USB devices je wilt aansluiten moet je niet vergeten dat je maar 2 USB apparaten kunt aansluiten. Daarnaast is de RPI 1A+ natuurlijk wel iets langzamer als de 2B (single core 700MHz & 256MB ram)
nieuws: Raspberry Pi komt met kleiner en zuiniger Model A+

Maar verwacht dat hij de eerste twee taken zonder problemen moet kunnen uitvoeren al zou ik voor de 1B gaan omdat bekabeld netwerk altijd stabieler is als wifi (wat ook meer stroom vreet) maar weet niet de situatie is en waarom je voor wifi gekozen hebt :)

[ Voor 10% gewijzigd door xleeuwx op 19-10-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Prutsky schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:42:

- Airprint server
- MotionEye webcam.

Voor de doeleinde lijkt het mij snel zat.
Echter kan je de pricewatch: Raspberry Pi Model B+ (512MB) wellicht overwegen.
Deze is iets goedkoper en zal niet veel meer verbruiken dan de A+.
Daarnaast heb je iets meer geheugen 256MB vs 512MB.

Voor het loggen van je output voldoende, maar wellicht dat je later nog iets meer wilt doen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:07
MdO82 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:09:
[...]
Als ik vergelijk:
RPI 2B: 5Watt op jaarbasis is € 9,64
RPI A+: 0,5Watt op jaarbasis is € 0,96
RPI B+: 3Watt op jaarbasis is € 5,87

Er zit dus toch wel behoorlijk wat verbruiks verschil nog tussen de versies.

Maar goed, het kost me dat ook wel weer dik 5 jaar om dit voordeel terug te verdienen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Prutsky schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:36:
[...]

Als ik vergelijk:
RPI 2B: 5Watt op jaarbasis is € 9,64
RPI A+: 0,5Watt op jaarbasis is € 0,96
RPI B+: 3Watt op jaarbasis is € 5,87

Er zit dus toch wel behoorlijk wat verbruiks verschil nog tussen de versies.

Maar goed, het kost me dat ook wel weer dik 5 jaar om dit voordeel terug te verdienen :X
Je A+ klopt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:52
spokje schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:28:
[...]

En hoe werkt het? Werkt het 100% van de tijd vlekkeloos? Oftewel, is het een alternatief voor de nieuwe Chromecast? En hoe snel reageert de pi als je er een commando heen stuurt? :)
Het is nog enigzins experimenteel, maar zolang de service loopt, werkt het verdraaid goed. Ik test ook de KPN Music Box, en ik moet zeggen dat Spotify Connect hetzelfde reageert. In de volledig nieuw opgebouwde Volumio-2 zal het standaard ingebouwd zijn.

Vergelijken met een Chromacast Audio kun je het niet. Raspberry PI + Volumio en goede DAC heeft ongetwijfeld een betere geluidskwaliteit dan een Chromecast Audio met jackplug en eigen DAC-je. Spotify is al het ondergeschoven kindje met 320Kbps als maxiumum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14
Ja true. Iig dank voor je toelichting! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MdO82 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:09:
[...]

Daarnaast heb je iets meer geheugen 256MB vs 512MB.

Voor het loggen van je output voldoende, maar wellicht dat je later nog iets meer wilt doen :)
Een B+ zal (bijna) net zo veel verbruiken als een 2B. Het verbruik van de SOC ontloopt elkaar nauwelijks.

De A+ is zoveel zuiniger omdat die geen USB/Wifi chip heeft, wat een behoorlijke verbruiker is
De rest ook niet. Een 2b (excl randapparatuur) verbruikt echt nevernooit 1 ampere.
Afhankelijk van de load zullen zowel de B+ als 2B ergens tussen de 250 en 500 mA zitten.

edit: leuk plaatje gevonden.
Afbeeldingslocatie: http://raspi.tv/wp-content/uploads/2015/02/Pi2-power-graph.png

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 19-10-2015 17:17 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]