• marcel-o
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10-2024

marcel-o

Phone stuk? www.phoneworld.nl

Millert schreef op donderdag 22 december 2011 @ 10:11:
Service Pack1 is geinstalleerd, vanwaar de vraag?

Linx, 20 runs (1h2m), hoogste coretemp 76c.
[afbeelding]
omdat je zo'n lage aantal flops hebt.
Bij Sandy moet dat bij die snelheid zo'n 100 a 120 Gflops zijn. dus is t geen volledige test.

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:22
Waar zit hem dat dan in? Instelling in Linx zelf?

Afbeeldingslocatie: http://i1189.photobucket.com/albums/z422/Florian_Nijpels/linx.jpg

Ik heb het al opgelost. Linx opnieuw geinstalleerd en kom nu wel op 116Gflops. Wellicht dat dit komt omdat ik van AMD ben overgestapt zonder Windows en dus ook Linx schoon te installeren.

Huidige kloksnelheid en voltage lijken me te hoog gegrepen voor luchtkoeling, ik zie nu dat Linx goed werkt de temperatuur ruim boven de 80c uit komt :(

[ Voor 59% gewijzigd door Millert op 22-12-2011 11:07 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• sebasss2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 10:42

sebasss2

Auto fanaat

Haha dan doet hij het nu wel goed hoor!
Met Avx word hij stukje meer belast. Dus hogere temp.
Vandaar dat ik de vraag stelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammed_a4
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02 21:17
ik draai nu al bijna een jaartje op 4.5GHZ 24/7 met een 2600K zonder enig probleem...

ik heb geen service pack 1 geinstalleerd,zoals ik hier lees,zitten er daar dan updates in die het voor het sandy bridge systeem meer geoptimalizeerd zijn?

grts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:11

Rem

Ik loop tegen een probleem aan. Ik overclock een 2500K met een asrock p67 extreme4 gen3:

Multiplier op 44, clock op 100.
Als ik een stresstest run in prime springt mijn multiplier terug naar 43, 42, 41 of 40 en ik begrijp niet hoe dat kan. Af en toe springt hij weer terug naar de stock multiplier van 44. Temperaturen zijn tussen de 55 en 60 graden, lijkt me dat het daar ook niet aan kan liggen.

In de bios de volgende settings aangepast om er iets aan te doen, maar het helpt niet.
Disabled:
enhanced halt state (C1E),
CPU C3 halt state support,
Package C state support,
CPU thermal throttling,
intel virtualization technology,
No-execute memory protection,
Intel speedstep,
spread spectrum,
power saving mode,
over temperature protection.

( Ik ben ervan op de hoogte dat niet al deze settings een throttle kunnen veroorzaken, maar voor de goede orde vermeld ik ze wel even. )

Ook nog geprobeerd in windows de power settings aan te passen, maar dat hielp niet.
Iemand enig idee of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Max turbo power limits verhogen in de bios..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:11

Rem

Bedankt. Ik was verkeerd geinformeerd dat die settings niet uit maakten als je geen gebruik makte van de auto overclock (turbo), maar dat fixte mijn probleem perfect. Nu 4.4 stabiel, target: 4.8!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Nu 4.4 stabiel, target: 4.8!
Wat is uw koeling dan?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
dus in 21 minuten heb je de stabiliteit gevonden en uitvoerig getest.. goed man....

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

nvm

[ Voor 92% gewijzigd door millman op 28-12-2011 03:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een Asrock Extreme3 Gen3 Mobo en een i2500k. Daarop een CoolerMaster Hyper 212 met daarop twee 12cm fans op 2000rpm.

Ik heb hem nu ingesteld op 4,5GHz. De Vcore is volgens CPU-Z nu 1,296V (schommelt een beetje). (Ik heb dit filmpje gebruikt voor de instellingen.)

Nu valt mij op dat hij bij Prime95 een temperatuur haalt van 77 graden (op de middelste twee cores), dat vind ik persoonlijk wel wat hoog voor een 24/7 gebruik. Idle is hij 31 graden.

Zijn er andere tweakers met dezelfde hardware die wel een lagere temp halen? Ik wil graag weten waar ik moet beginnen met zoeken naar de oplossing.

Ik had uit reviews begrepen dat de Coolermaster Hyper 212 uiteraard niet zo goed was als een Scythe Mugen 2, maar er redelijk in de buurt zat. Die paar graden maken dan niet zoveel uit. Aangezien de Mugen1 (infinity) een ramp was om te monteren, vond ik het een mooie optie. Een tweede fan erop en op 2000rpm zou het toch wat koeler moeten kunnen lijkt me?

Overige info:
Het moederbord is na 20 minuten full load 32 graden en 29/30 idle, terwijl het in de kamer niet warmer dan 21 graden zal zijn.
Als ik een andere case zou hebben en de case temperatuur bijvoorbeeld 8 graden zou verlagen, dan kom ik nog steeds niet op die lagere waarde op de CPU denk ik.

Ik heb een dun laagje Arctic Silver 5 gebruikt (uitgesmeerd met bankpasje tot een finterdun maar dekkend laagje) en de koeler zit verder goed vast. Hij is verticaal gemonteerd.
De behuizing is al wat ouder maar er zitten drie 8cm intake en drie outtake (2x8cm en 1x9cm) fans in (Chieftec Dragon Servertower).
Overige hardware is 16GB Corsair Vengeance LP geheugen met XMP profile ingesteld op 1600MHz, een SSD, een harddisk en een Sapphire 6950 2GB Dirt3 videokaart. De voeding is een Corsair 550TX.

Met de huidige instellingen heb ik pas 20 minuten getest, maar aangezien de temps wat hoog zijn wil ik die eerst lager hebben voordat ik hem een hele nacht test.

Het systeem is ongeveer een maand oud.

Software:
Windows 7 64bit
Realtemp 3.60 (maar Asrock Axtu geeft dezefde temp).
CPU-Z 1.58
Prime 95 v25.11 build 2

PS. De automatische overclock instelling naar 4,4GHz is niet stabiel, die geeft snel fouten in Prime95 en de CPU wordt kokend heet (80+ graden), dus dat heb ik gelijk afgekapt en uitgezet.

PS 2: Op 4,0GHz en verder alles op Auto is de Vcore ongeveer 1,24V en gaat hij met Prime95 gelijk naar de 64 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door BounceMeister op 27-12-2011 23:57 . Reden: Overige info cursief gezet. Software toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ok, dus je haalt instellingen uit een filmpje en werkt ook met autovoltage begrijp ik? :F Luister, je stelt zulke basisvragen dat er maar weinig tweakers zullen zijn die je gaan helpen hiermee. Je kunt simpel weg niet verwachten dat je overgenomen instellingen "stabiel" zijn.

Lees je nou eens voldoende in op het overklok proces en ga zelf lekker testen met bepaalde instellingen. Haal de basis voltages (Vram, Vcore, vSA enz) van auto af, eist en c-states uit en ga eens beginnen op 4200Mhz 1,25v en werk langzaam omhoog totdat t niet meer stabiel is, dan doe je er weer wat Vcore bij tot ie wel weer stabiel is. Dit uiteindelijk tot je cpu max 73c word na 8 uurtjes prime small FTT of een paar uur linX.

Jep, 80c is teveel om 8 uur te primen (loopt waarschijnlijk richting de 80 na langere tijd) Dus je koeler kan deze OC met dit voltage iig niet aan.., Succes...

OOOPS, heb weer meer gezegd dan vooraf mn bedoeling was... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 14:58
En je zou het niet meer doen (las ik ook elders...) :+

03:19 late vogel ?

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357537

mensen die met de nacht werken? toch niets mis mee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
millman schreef op woensdag 28 december 2011 @ 03:19:
Ok, dus je haalt instellingen uit een filmpje en werkt ook met autovoltage begrijp ik? :F Luister, je stelt zulke basisvragen dat er maar weinig tweakers zullen zijn die je gaan helpen hiermee. Je kunt simpel weg niet verwachten dat je overgenomen instellingen "stabiel" zijn.

Lees je nou eens voldoende in op het overklok proces en ga zelf lekker testen met bepaalde instellingen. Haal de basis voltages (Vram, Vcore, vSA enz) van auto af, eist en c-states uit en ga eens beginnen op 4200Mhz 1,25v en werk langzaam omhoog totdat t niet meer stabiel is, dan doe je er weer wat Vcore bij tot ie wel weer stabiel is. Dit uiteindelijk tot je cpu max 73c word na 8 uurtjes prime small FTT of een paar uur linX.

Jep, 80c is teveel om 8 uur te primen (loopt waarschijnlijk richting de 80 na langere tijd) Dus je koeler kan deze OC met dit voltage iig niet aan.., Succes...

OOOPS, heb weer meer gezegd dan vooraf mn bedoeling was... O-)
Bedankt voor je reactie. Excuses voor het feit dat ik niet heb gerefereerd aan mijn voorafgaande literatuurstudie. Ik had mijn post wat ingekort omdat het een lang verhaal werd.

Ik heb de instellingen uiteindelijk uit het filmpje gehaald omdat dat regelmatig genoemd wordt als een "normale" overclock op een i2500k. Het filmpje is de enige uitleg specifiek voor mijn moederbord.

Ik heb helaas niet alle links opgeslagen van de afgelopen twee weken, maar ik heb naast heel veel andere Google resultaten deze info gelezen:

LGA1155 Overclocking Glossary
i5 2500k z68 extreme 3 gen3 OC
Workshop Sandy Bridge overklokken

Het valt al snel op dat de aanbevelingen verschillen. Net zoals de benamingen voor de diverse instellingen bij de verschillende fabrikanten. Ook de instelmogelijkheden per bord kunnen nog verschillen. Toch valt er voor de "basis overclocks" tot 4,5GHz wel een trend op, die ik heb geprobeerd over te nemen. Je moet toch een bepaalde leidraad aanhouden.

Ik ben begonnen bij een simpele multiplier instelling op 40, de rest op auto en dat werkt prima. De Vcore op auto zorgt volgens CPU-Z voor een Vcore van 1,24V. De temperaturen stijgen met Prime95 en met medium fan snelheden (betreft casefans, cpu fans altijd op 2000rpm) tot 63 graden.
De warmteproductie en Vcore van 4,2GHz heb ik niet genoteerd, maar die waren nog acceptabel met deze methode.
De Asrock Automagische Overclock functie werkt voor geen meter. Te heet en/of instabiel. Die kan ik dus niet gebruiken voor een indicatie van "wat wel werkt".
Vervolgens ben ik waarden zoals Vcore handmatig in gaan vullen, maar toen begon de instabiliteit. Daarom meer instellingen gaan aanpassen want gewoon 4,5GHz op 1,3V is inderdaad niet stabiel.
Wanneer ik een Fixed waarde intik voor de Vcore, is de waarde in CPU-Z veel lager dan wanneer ik de Offset gebruik. Dat heeft dus niet alleen met Vdrop te maken. Dit komt volgens mijn literatuurstudie bij meer moederborden voor (dat betroffen forumberichten).
Internal PLL Overvoltage had ik eerst steeds disabled, maar op enabled lijkt het (bij korte 20 min. tests in ieder geval) stabieler te zijn bij snelheden boven 4,2GHz.
CPU Load Line Calibration is zo'n instelling die voor mijn moederbord dus anders is dan wat je meestal leest. Ik kan 5 levels instellen waarbij er steeds meer gecorrigeerd wordt.
De aanbevelingen voor diverse Power limits variëren van 200 tot 300 Watt, dus de gekozen waarden (230/200/230) uit het filmpje zijn een mooi gemiddelde. Wanneer ik ze op bv 150 instel zie je dat de CPU zelf terugklokt naar 4GHz.
De baseclock heb ik netjes op 100 MHz laten staan, ik wil alleen de CPU overclocken.
Spread Spectrum uitgezet omdat dat voor thuis toch weinig toevoegt en voor een overclock beter uit kan staan.
De fansnelheden kan ik op de fan zelf met potmetertjes aanpassen en die heb ik bij de 4,5GHz dus ook hoger gezet. Het lawaai neemt behoorlijk toe, maar de luchtverplaatsing ook. Mocht het dan beter gaan, kan ik altijd overwegen een betere behuizing te kopen. Met de behuizing open daalt te CPU temperatuur aanvankelijk met een paar graden.
Een (populaire) Mugen 2 zou volgens reviews (o.a. deze) maximaal 7~10 graden koeler zijn onder full load. Dan zou ik in plaats van ~80 graden op ~70 graden uitkomen. Dat komt nog steeds niet overeen met wat ik over het algemeen lees. Dan zou ik voor 4,5GHz al aan de waterkoeling moeten.
Ik heb de twee 120mm fans op de Coolermaster Hyper 212 Plus in een push-pull configuratie opgesteld. De luchtverplaatsing is van voor naar achter. Maximaal kunnen ze op 2000rpm draaien. Direct achter de cpu koeler blazen twee 8cm fans de lucht naar buiten. Alle 8cm fans in mijn behuizing kunnen traploos ingesteld worden op snelheden tot 2500rpm, en dat hoor je dan ook erg goed.

Hoewel een aantal mensen zeggen dat je alle energiebesparende functies uit moet zetten, lees ik ook regelmatig berichten dat je het tot ~4,5GHz vaak wel aan kan laten staan. Ik vind het persoonlijk ook wel prettig dat hij terugklokt naar 1,6GHz. Als het stabiel is zou ik dat ook wel zo willen houden, maar het gaat nu eerst om de temperatuur. Volgens mij hebben deze instellingen geen invloed op de temperatuur bij full load, ze zouden hooguit de stabiliteit ten goede kunnen komen.

Geheugen heb ik vastgezet op 1,5V volgens de specs. De overige geheugeninstellingen staan via XMP ingesteld.

Ik hoop dat ik hiermee mijn eerdere post voldoende onderbouwd heb. Ik heb helaas geen log bijgehouden van wat ik precies allemaal getest heb. Ook mijn browsergeschiedenis wis ik dagelijks met CCleaner.

Om 12:54:
Ik heb met de genoemde instellingen (4,2GHz/1,25V) nu 1,144/1,152 Vcore volgens CPU-Z. Hij wordt 58 graden bij een korte test (loopt nu pas 10 min). Verder heb ik wel de Max Watt op 230/200/230 laten staan en de LLC op level 4. Om een of andere reden nog geen foutmelding gehad in Prime, maar de test is pas net begonnen...

[ Voor 2% gewijzigd door BounceMeister op 28-12-2011 12:59 . Reden: Toevoeging resultaten 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Het is makkelijker als je met screenshots werkt, plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden..

- je Vdroop is erg hoog, zet llc aan!
- geen auto votages
-zet eist en c-states eerst uit, totdat je een stabiele oc hebt gevonden die 8 uur prime uit draait

Verder: ELKE 2600k clockt anders. De een heeft 1,28v nodig voor 4500Mhz en wordt onder een Mugen II dan 72c en de andere 2600k heeft 1,32v nodig voor 4500Mhz maar word maar 63c onder die mugen (jep, meer volt en toch koeler!). Daarmee bedoel ik te zeggen dat het allemaal een kwestie van zelf testen is. Je moet uiteindelijk echt weten hoeveel je proc nodig heeft (in cpu-z) om op 4200, 4300 en 4400Mhz stabiel te draaien, dat lukt niet met het over nemen van andermans OC.

[ Voor 48% gewijzigd door millman op 28-12-2011 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 20:56
Haha na dat verhaal had ik eigenlijk wel excuses verwacht van deze of gene wegens te snel oordelen over wat je wel en niet hebt gedaan. In elk geval bedankt voor het delen van je ervaringen!

Inhoudelijk dan een hoop losse puntjes. Wat jij zei was mij ook al opgevallen: dat de verhalen over wat wijsheid is bij het overklokken van Sandy Bridge her en der flink verschillen. Sommigen zeggen b.v. heel stellig dat je beter niets met de System Agent Voltage hoeft te doen, andere knallen hem zo op 1,32V.

Qua voltage is het niet heel erg dat het in cpu-z lager is dan in je bios, als het maar niet te veel schommelt (onder belasting).

Je CPU-koeler kan wel een stuk beter, hoewel een push-pull combo wel een hoop goed maakt. Een Coolermaster 612s b.v. is ook erg goed, en betaalbaar. Scheelt vooral een boel herrie. De Mugen 2's zijn her en der ook nog wel te krijgen, heb er laatst één bij informatique.nl gehaald voor minder dan 40€.

Een kast met grotere gaten zal ook wat schelen. Een 120mm verplaatst grofweg twee keer zo veel kubieke meters lucht per seconde als een vergelijkbare fan van 80mm, een 140mm twee en een half keer zo veel. Met een standaard midi-tower als de Antec Three Hundred zou je dus grofweg twee keer zo veel lucht langs je CPU-koeler kunnen halen als nu met je 6 80mm fans. Bovendien maken grotere fans minder (storende) herrie, zeker per verplaatste kubieke meter.

Ik zelf heb EIST en CE1 gewoon aan staan, C-states wel uit. Ook zoiets waar de verhalen over verschillen.

Ik had het boven de 4600 ook moeilijk om de zaak stabiel te krijgen. Ik heb een ander mobo, een MSI P67A-GD65, dus het is allemaal niet helemaal vergelijkbaar maar bij mij waren de volgende zaken belangrijk:
- Hyperthreading uit, scheelde een boel hitte. Voor jou niet relevant want je hebt een 2500K maar toch. Hier overigens een interessant artikeltje over het nut van hyperthreading
- Internal PLL overvoltage aan
- Een sweet spot vinden voor CPUIO, SA voltage en CPU PLL voltage. Daar ben ik erg lang mee bezig geweest. Overkloks leken vaak een tijdje stabiel, maar soms bootte windows dan toch niet in één keer door of er werd gecrashed na langdurig Prime95'en. Dat heb ik uiteindelijk opgelost met een CPUIO van 1,29V, SA van 1,205 en CPU PLL vast op 1,8. Ik heb het vermoeden dat het op andere borden minder relevant is. Ik zie in elk geval weinig hoge OCs op de MSI P67A-GD65 (ze zijn er wel maar niet heel veel), maar wel veel op de bekende Asussen en Gigabytes.
- Afgezien van het vinden van een sweet spot voor allerlei voltages was het bij het steeds hoger klokken bij mij vaak een BSOD met error 101, oftewel meer Vcore. 4700 lukte nog net op 1.35, daarboven had ik heel snel veel meer V nodig, veel meer dan ik had verwacht. Meer V op CPUIO scheelde (bij mij) iets in hoe veel Vcore hij nodig had.
- Boven de 102 BCLK wordt mijn bord instabiel.

Hier mijn OC:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Mne9DYRYYEvatQsxx6WO5ZzH/medium.png

[ Voor 7% gewijzigd door Julian op 28-12-2011 20:08 ]

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Julian schreef op woensdag 28 december 2011 @ 19:26:
[...]

Haha na dat verhaal had ik eigenlijk wel excuses verwacht van deze of gene wegens te snel oordelen over wat je wel en niet hebt gedaan. In elk geval bedankt voor het delen van je ervaringen!
Uhm, ja natuurlijk? Zn eerste post gaat over auto voltages en auto oc, overgenomen instellingen enz enz.. Dat is niet verstandig zoals in elke OC tutorial naar voren komt. Toch help ik m met tips en dan moet ik excuses aanbieden? WTF? Wat jij nu aan m uit legt is ook in elke tutorial terug te vinden... Ik denk dat je t tweakers idee niet helemaal snap in deze..

Al is je uitleg verder correct, in dit topic is dat al minstens 20x uitgelegt.. no offence..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
millman schreef op woensdag 28 december 2011 @ 20:00:
[...]

Uhm, ja natuurlijk? Zn eerste post gaat over auto voltages en auto oc, overgenomen instellingen enz enz.. Dat is niet verstandig zoals in elke OC tutorial naar voren komt. Toch help ik m met tips en dan moet ik excuses aanbieden? WTF? Wat jij nu aan m uit legt is ook in elke tutorial terug te vinden... Ik denk dat je t tweakers idee niet helemaal snap in deze..

Al is je uitleg verder correct, in dit topic is dat al minstens 20x uitgelegt.. no offence..
Ik bedoelde niet speciaal jou, maar meer in zijn algemeenheid merk ik dat er wel erg korte lontjes zijn hiero de laatste tijd. Ik kan het me ook wel voorstellen, er worden soms ook domme vragen gesteld, maar in dit geval werd er dus te snel geoordeeld ;+)

Verder respect voor je goede tips! _/-\o_

Overigens, settings op auto zetten en beginnen met OC'en vind ik zelf helemaal geen gek idee. Je moet uiteraard wel een tooltje gebruiken om in Windows ff te kijken welke voltages hij dan instelt, ter lering en vermaak voor als je zelf verder wilt klokken dan je magere auto-overklok.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Op auto zetten voegt dus echt niets toe aan t OC verhaal. Als je wil leren moet je eerst lezen, dan toepassen. Rustig opbouwen met vaste voltages en uiteindelijk je OC maxen op je koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
millman, heb je nog tips voor mij misschien? =D

Ik vrees zelf het ergste qua nog hoger kunnen klokken. Ik ga mijn kast nog wel wat koeler maken met betere fans en een fancontroller, maar dat zal alleen wat qua temperatuur uitmaken denk ik, mijn Vcore is al zo hoog....

Geheugen op 2133 zou nog schelen qua performance, maar zelfs met hele hoge voltages (1.31 CPUIO, 1,76 DRAM) en hele trage timings (10-10-10-28-2T) haalt hij het bios niet eens... =/

[ Voor 5% gewijzigd door Julian op 28-12-2011 20:19 ]

• tractrix
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-04-2024
Julian schreef op woensdag 28 december 2011 @ 20:17:

Ik vrees zelf het ergste qua nog hoger kunnen klokken. Ik ga mijn kast nog wel wat koeler maken met betere fans en een fancontroller, maar dat zal alleen wat qua temperatuur uitmaken denk ik, mijn Vcore is al zo hoog....

Geheugen op 2133 zou nog schelen qua performance, maar zelfs met hele hoge voltages (1.31 CPUIO, 1,76 DRAM) en hele trage timings (10-10-10-28-2T) haalt hij het bios niet eens... =/
Het kan ook zijn dat een brakke CPU hebt. de 1 is de andere niet! Ik ben ook nog vrij groen op OC gebied maar heb stabiel op 4,8 kunnen draaien. temp en vcore waren mij iets te hoog voor dagelijks gebruik, ik ben terug gegaan naar 4,5 en met dagelijks gebruik (foto/video bewerkingen) merk je daar niet heel veel van.

Wat zijn je eisen van je CPU? veel render werk? of alleen beetje gamen? Bij veel render werk kan het voordeel hebben om de max uit je CPU te halen. tijdens gamen ga je er niks van merken!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Julian schreef op woensdag 28 december 2011 @ 20:17:

Je draait met HT uit begreep ik? Waarom heb je dan een 2600k? Had je net zo goed een 2500K kunnen kopen? Maargoed, dat terzijde :)

Wat is nu de cpu snelheid waar je nu op draait? 4700Mhz met een bclk van 102? Het is in eerste instantie het best als de BCLK op 100 staat. zo kan je SA en vccio redelijk in de buurt van stock houden (scheelt ook temps). Bij het uitzoeken van je 24/7 OC houden we ook eist en c-states uit, omdat het schakelen onstabiliteit kan veroorzaken, dan weet je niet of het je Vcore is of Eist. Het zelfde geld voor de Baseclock. Je klokt dan ook meteen de memcontroller en het geheugen over, dan weet je vaak niet waar het aan ligt als je een BSOD krijgt. Als je je 'final oc' hebt gevonden kan je daarna eens testen met EIST aan.

Als je uiteindelijk stabiel hebt geklokt naar 4700Mhz HT-on op zeg 1,41v (let op, vaak alleen voor waterkoeling geschikt of TOP luchtkoelers), kan je eens gaan kijken naar het geheugen..

Zet je Multi weer terug naar 46 en ga eens rustig met je bclk spelen om zo richting de 4700Mhz te komen.
Je geheugen clocked zo mee, en het kan zijn dat je wat vccio/SA voltage bij moet gooien. Voor 24/7 houd ik een max van 1,15-1,18v voor Vccio SA aan.

Verder lees ik dat je je geheugen wil overklokken naar 2133Mhz? Over wat voor geheugen hebben we het hier? Of heb ik eerder wat gemist? Als je geheugen 1866Mhz mem is word het vaak lastig om dat stabiel te krijgen op 2133, al helemaal lastig als je 4 reepjes hebt.. Verder is het over het algemeen niet aan te raden hoge SA voltages te draaien voor 24/7.

Ik persoonlijk draai voor 24/7 mijn 4x2 dominator gt 1866 c7 op c8 instellingen omdat anders de mem controller het niet trekt. Dus in plaats van 7-8-7-21 nu op 8-8-8-24 1t. Ik kan wel op 9-9-9-27 timings 2133 draaien (superpi), maar alleen met 1,70v vram en flink wat vccio SA. Wat ook hielp voor stabieliteit was de DRAM REF CYCLE TIME (ook wel tRFC) te verhogen naar 120, kan zelfs tot 200 worden verhoogt om OC potentieel van je mem te verhogen.. Zie in mij Superpi screen shot de 2e timings van het kopje "secondary timings" in mem tweakit.

Voor 3d benchen (5300Mhz 3dmark 1,6v) haal ik er 2 reepjes uit. Mijn Vccio/SA gaat dan max naar de 1,25v en mn reepjes naar de 1,72v om zo 1960Mhz 7-7-7-20 te halen (scoorde 3d beter dan 2133c10!). Dit is alleen voor korte benches en absoluut niet geschikt voor 24/7! Daarnaast, 1866 c8 is echt snel zat voor alles wat ik er tegenaan smijt. Het zelfde geld voor mijn 24/7 4800Mhz,wel water gekoeld..

Voor ik dit epos afsluit mijn moraal/advies: Voor een 24/7 Oc is alles boven de 4200Mhz al snel zat voor een mooie performanceboost. Voor de meeste highend luchtkoelers is 4500mhz leuk, maar alles daarboven is alleen "omdat het kan" of "voor de benches". Bclk lekker op 100 houden en uiteindelijk gewoon op safe spelen.. Als je dan echt aan t overklokken wil, koop fatsoenlijke waterkoeling of beter en max je pc voor de benches.. Gelukkig hebben we de foto's nog :P

12 uur prime95 screen 4800Mhz 8gb 1866 @ 8-8-8-24-1t:

2600k @ 4800mhz 12u+ prime95

Superpi met mem @ 2145Mhz 9-9-9-24 1t :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hYzS2seUmNh234MfFpECikS3/medium.jpg

3dmark:

3dmark 11 OTH record gtx480

**DISCLAIMER** De voorbeelden, voltages en andere instellingen die ik post zijn allemaal uit eigen ervaring en niet per definitie toepasbaar op andere hardware. Daarnaast bench ik met voltages RUIM boven het normaal toelaatbare! Slopen is op eigen risico, ;)

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:01

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: Rsnubje

Respect dat jij op dat tijdstip nog zulke berichten post :+

Uplay: Red--Death

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

nachtmens he?! Zeker in de vakantie, maaruh, word jij net wakker of ga je net slapen? Ik taai af iig, lekker nachtje in de studio gemuziekt, zie sig..

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 29-12-2011 06:24 ]

• Julian
millman _/-\o_ daar kan ik wat mee, thx! Ik draai nu 24/7 wat in mjin sig staat. De 2 Mhz BCLK erbij zijn omdat ik de 4.8 niet haalde, maar er wel zo dicht in de buurt als mogelijk wil komen natuurlijk. Ik ben dan een tweaker van het type: omdat het kan ;) En waarom geen 2500k, ik wilde die 2mb extra cache. Ik heb deze 2600k tweedehands gekocht, dus het prijsverschil was niet zo groot. Mem-type staat in mijn sig. Is de variant die 1866 draait op 1,5V. Het zijn twee reepjes.

tractix, ik vrees ook dat ik niet de beste CPU heb... Maar goed, hji loopt hard zat!

Dat het voor games niet (veel) uit zou maken hoor ik vaker, maar met precies de games die ik speel is dat niet waar. Vooral met GTA IV schalen de fps bijna lineair op naar boven met elke Mhz erbij. Ik draaide b.v. toen ik nog een Q550 @ 4.3 Ghz had met 8 GB @ 2010 Mhz in de performance-test 42 fps. Met een niet ge-OCde 2600K 53 fps. Als ik hem OC naar 4,7 Ghz draai ik 64 fps, een winst van 18% bij een OC van 41 %. En dat terwijl mijn graka toch niet de langzaamste is, een GTX570 @ 915/2300.

Ik heb ook nog eens de kwaliteitsinstellingen omhoog kunnen gooien van view- en detail distance rond de 50 naar 100. Plus de framerate is veel constanter, ook bij regen etc blijft hij even snel. Ik speel nu met deze settings en zie de framerate nooit meer onder de 35 komen:

Video Mode: 1920 x 1200 (60 Hz)
Texture Quality: High
Shadow Quality: High
Reflection Resolution: High
Water Quality: High
Texture Filter Quality: Anisotropic x16
Night Shadows: High
View Distance: 100
Detail Distance: 100

Dat ik het ooit nog mocht meemaken =D. Ik ben dus sowieso heel blij met dit platform, ik had van te voren ook niet gedacht dat het ZO'N groot verschil zou uitmaken, je leest haast overal dat het vooral om de graka gaat.

Met Supreme Commander (een zwaar ondergewaardeerd spel overigens) is ook elke Mhz extra een boost in de performance, zij het dat die vaker tegen zijn max aanzit van 100 fps en het dus op minder momenten relevant is.

[ Voor 5% gewijzigd door Julian op 29-12-2011 19:03 ]

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-02 12:17
Dat zegt meer over de (slechte) niet geoptimaliseerde engine van de games.
Vooral GTAIV is een joke. Over algemeen is aan te nemen dat een game meer gpu afhankelijk is dan CPU.

• Julian
Ach de engine is wat hij is, en ik speel nu eenmaal GTA IV en Supreme Commander. Ik heb een flinke overklok gewoon nodig om op max settings te kunnen spelen.

Het is jammer dat ik verder geen oude data meer heb van performance tests van andere spelletjes, want ik vermoed dat wat wordt "aangenomen" (zoals hierboven) misschien wel minder vaak opgaat dan gedacht. Het is niet voor niks denk ik dat tests als 3DMark ook je CPU zwaar testen....

• t!n0
Het leuke is dan ook dat 3dmark de CPU wel test, maar de score veel minder zwaar weegt dan de gpu score (in 11 iig), die opmerking is dus niet helemaal relevant ;)

Verder is het gewoon zo dat een generatie verschil in gpu vaak meer invloed heeft op de prestaties in games, dan een generatie verschil in CPU.
Als je me niet gelooft moet je maar eens recente game benchmarks erop naslaan die volledige platforms behandelen (skyrim, bf3 bijvoorbeeld).

• Julian
Voor die twee specifieke titels geloof ik je wel hoor =) En tuurlijk heb je gelijk dat de GPU er "vaker" en "meer" toe doet, maar er zijn genoeg gevallen waarin het wel een aanmerkelijk verschil maakt. Overklokken heeft wel degelijk zin voor gamers.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

even snel ter info:

3dmark11: cpu schaalt nagenoeg niet in extra score

3dmark vantage: Physx score belangrijk, dus de cpu snelheid, maar ook zeker het aantal cores.. Vandaar dat de 6 core 1366's hier stukken beter scoren dan de 2600k.

3dmark 06: Mhz Mhz Mhz, dit is een zeer cpu afhankelijke bench, aantal cores schaalt niet, maar snelheid des te meer.. Zonder 5500Mhz+ doe je eigenlijk niet mee op HWbot..

• BounceMeister
  • Niet online
Bedankt nog voor de (zelfs nachtelijke! ;) ) reacties!
Inmiddels heb ik de 4,2GHz 10 uur stabiel met Prime95 (small FFT's) èn onder de 60 graden. Dat wilde ik even met jullie delen:
4,2GHz Overclock testresultaten
Hier mijn bios instellingen:
4,2GHz Overclock bios power limits en multiplier
4,2GHz Overclock bios voltages
4,2GHz Overclock bios c states

De weergegeven waarde van Vcore in de BIOS wisselt steeds tussen 1,17 en 1,18V, waardoor het op de foto onleesbaar is. Ik heb 1,25V ingesteld als fixed value. Ook valt me op dat de Vcore in CPU-Z 0,1V lager uitvalt. Load Line Calibration lijkt weinig uit te halen, zelfs niet op Level 2. Naar aanleiding van wat forumberichten over voltage spikes, heb ik Level 1 (meest heftige) niet geprobeerd. (In dat forum werd gerefereerd aan deze pagina, welke ik nog niet helemaal bestudeerd heb.) Het is verder wel stabiel dus voorlopig kan ik het even zo laten, toch?

Zoals je ziet heb ik de C-states nog standaard gelaten. De diverse voltages handmatig ingesteld. Daarbij heb ik alle waarden anders dan de Vcore overgenomen van de standaard automatische waarde, maar dan dus zelf vastgezet.
Ik zoek eigenlijk nog een betrouwbare informatiebron waar ik kan vinden wat de gespecificeerde standaardwaarden voor mijn systeem zijn van deze voltages: PCH, CPU PLL, VTT en VCCSA. Dan weet ik dat dat verder ook goed zit nu.

Voor de volledigheid hier de systeemspecs:
Asrock Z68 Extreme3 Gen3 BIOS 1.20
Intel Core i5 2500K
Coolermaster Hyper 212 Plus, met 2 fans op 2000rpm
4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz
Crucial M4 128MB
Seagate 500GB 7200.10
Corsair TX650W
Sapphire HD6950 Dirt3 Edition

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Edit: na je screens eens goed bekeken te hebben:

Allereerst, Kijk eens goed naar je eerste bios Screenshot, zet speedstep en turbo boost power limit eens uit. Ook additional turbo voltage!!!!! uit zetten, daar komt dat grote verschil van drop/droop vandaan. LLC op level 2 (een na best?) en je vcore op 1,25 en dan nog eens testen... Al dat turbo/eist en additional turbo voltage maakt het alleen maar gecompliceerder en dat is niet nodig.... Het word in dit topic al zo vaak geroepen, blijkbaar lastig om te lezen... EIST EN C_STATES komen later als je een goede oc hebt gevonden. Verder internal PLL overvoltage aan vinken wil je nog wat verder komen. Dank u...

Edit 2: Nu zie ik dat je ook al je c-states nog aan hebt staan (3e screen)... zet dat nou eerst eens uit man, :F

Nu kan ik verder weinig tips kwijt totdat ik de juiste info heb, alhoewel, goede raad opvolgen is ook een tip, dus bij deze ;)

[ Voor 111% gewijzigd door millman op 30-12-2011 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 436490

Hoi ik heb een i7 2600k met ga-z68x-ud4-b3 met huntkey x7 900watt
als ik hem op 4,5 overclock moet ik dan de cpu watt verhogen? want bij prime95 test komt hij niet hoger dan 1.287v
is dat normaal? Want bij prime 95 test viel 1 core uit en vervolgend heb ik hem op 4.4 gezet, toen deed ie normaal na 10 prime95 en later had ik hem voor de zekerheid 4,3 gezet, sinds dien ben ik bezig met lezen en meer informatie daar over te vinden, Maar toch is de vraag mij nog niet helemaal duidelijk. ik heb wel gehoord dat ik iets aan de cpu watt moest doen ietsjes hoger zetten, maar weet niet precies hoeveel hoger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tractrix
Anoniem: 436490 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 00:24:
Hoi ik heb een i7 2600k met ga-z68x-ud4-b3 met huntkey x7 900watt
als ik hem op 4,5 overclock moet ik dan de cpu watt verhogen? want bij prime95 test komt hij niet hoger dan 1.287v
is dat normaal? Want bij prime 95 test viel 1 core uit en vervolgend heb ik hem op 4.4 gezet, toen deed ie normaal na 10 prime95 en later had ik hem voor de zekerheid 4,3 gezet, sinds dien ben ik bezig met lezen en meer informatie daar over te vinden, Maar toch is de vraag mij nog niet helemaal duidelijk. ik heb wel gehoord dat ik iets aan de cpu watt moest doen ietsjes hoger zetten, maar weet niet precies hoeveel hoger!
Begin hier eens met lezen (ook te vinden in de start post):
http://www.scribd.com/doc...Bridge-Overclocking-Guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Anoniem: 436490 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 00:24:
heel verhaal... cpu, wat, what? wat? cpu watt moest doen ietsjes hoger zetten, maar weet niet precies hoeveel hoger!
Holy... uhhh what?? Watt? Wat? Nee ik snap m niet helemaal... Maar als je zo weinig van overklokken weet ben je al aardig bezig zeg, meteen naar 4500Mhz?? :F Lees als-je-blieft de afgelopen 30 posts door om een beetje het idee te krijgen wat we hier verstaan onder "eigen inzet", "overklok procedures" en basics voor overklokken.

Daarnaast is je voeding niet echt geschikt voor overklokken... Stabiele voltages zijn een must voor een goede OC en ik verwacht van een Huntkey niet heel veel goeds... Beter een 700w a-merk dan een 900w c-merk (no offence).

Mijn advies: lezen... alles wat je maar kan vinden over de hardware die je gebruikt, de koeler, moederbord, overklok tutorials op 1155 platform.. (er zijn er zat te vinden) en uhh oh ja... zoals ik zei, de afgelopen 30-a40 post zijn zeker behulpzaam voor wat "tricks of the trade" voor zowel beginners als gevorderden.. Ook betreffende beginnersvragen door mensen die zich niet goed hebben voorbereid :P Succes!!

[ Voor 18% gewijzigd door millman op 30-12-2011 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om te beginnen. ik heb zovaak hier op tweakers geroepen hoe goed mijn voeding is, maar telkens werdt mij verteld dat ie gewoon goed en zat vermogen heeft, ik heb namelijk volgende systeem:
i7 2600k
hd 6970
ga-z68x-ud4-b3
huntkey x7 900w
8gb ram kingston 1600
coolermaster kast met goede coolingen!

Dus wat is u advies, welke voeding zou ik dan kunnen nemen voor dat ik ga beginnen met overclocken? mag tot ongeveer 160 euro gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
millman schreef op donderdag 29 december 2011 @ 23:51:
Edit: na je screens eens goed bekeken te hebben:

Allereerst, Kijk eens goed naar je eerste bios Screenshot, zet speedstep en turbo boost power limit eens uit. Ook additional turbo voltage!!!!! uit zetten, daar komt dat grote verschil van drop/droop vandaan. LLC op level 2 (een na best?) en je vcore op 1,25 en dan nog eens testen... Al dat turbo/eist en additional turbo voltage maakt het alleen maar gecompliceerder en dat is niet nodig.... Het word in dit topic al zo vaak geroepen, blijkbaar lastig om te lezen... EIST EN C_STATES komen later als je een goede oc hebt gevonden. Verder internal PLL overvoltage aan vinken wil je nog wat verder komen. Dank u...

Edit 2: Nu zie ik dat je ook al je c-states nog aan hebt staan (3e screen)... zet dat nou eerst eens uit man, :F

Nu kan ik verder weinig tips kwijt totdat ik de juiste info heb, alhoewel, goede raad opvolgen is ook een tip, dus bij deze ;)
Hmm, ik kan additional turbo voltage niet op "disabled" zetten, alleen "auto" of een waarde. De 0.004V die ik gekozen had is de laagste waarde en het dichtst bij iets dat op disabled lijkt.
Misschien dat het werkt als ik speedstep uitzet, want dat heeft betrekking op dezelfde functie. (Of was speedstep alleen omlaag klokken en turbo boost juist alleen omhoog?)
Turbo boost power limit kan ook niet disabled worden. Dat is auto of een waarde. Dat kan ik nog wel hoger instellen bij een snellere overclock. Dan wordt de limiet gewoon niet bereikt.
Core Current Limit kan ook niet disabled, alleen auto of een waarde.

EIST en C_States had ik gelezen, maar een beetje eigenwijs gelijk testen met dat spul nog aan. ;) Bij een hogere overclock beloof ik dat ik het eerst uit zal zetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
millman schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:58:
Zonder 5500Mhz+ doe je eigenlijk niet mee op HWbot..
Je heb veel waarheden en informatie gegeven.

Maar met het bovenstaande ben ik het niet eens, of ga je alleen voor de top 10 plaatsen ?

Benchen is leuk en men moet toch ook ergens beginnen. Kijk dat je met een Pentium 4 niet ver komt bij 3D.
Maar met een Sandy kan je best mee komen op 5000+

De lat ligt waar je hem plaatst :*)

Edit: ben jij millman of jpmillman @HWbot ?

[ Voor 4% gewijzigd door Reveltoorn op 30-12-2011 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

met 3dmark 06 doe je nagenoeg niet mee onder 5,5ghz, natuurlijk is alle begin leuk, maar je wil ook puntjes scoren, andere benches gaat nog wel.... Verder post ik onder de naam jpmillman op hwbot ;)

http://hwbot.org/user/jpmillman/

[ Voor 16% gewijzigd door millman op 30-12-2011 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
offtopic:
Maar als je nog HW punten wil scoren doe dan mee met:

http://hwbot.org/competit...1/stage/291_memory_clock/

Je heb nog 12uur de tijd

Benchen is leuk en verslavend O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

waarschuw mij voortaan ff eerder :P heb t nu te druj om actief er aan mee te doen... jammer... en zeker, verslaving!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

Reveltoorn schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 11:21:
offtopic:
Maar als je nog HW punten wil scoren doe dan mee met:

http://hwbot.org/competit...1/stage/291_memory_clock/

Je heb nog 12uur de tijd

Benchen is leuk en verslavend O-)
wtf
zijn die freqs over 'n enkel latje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

jep :) bijna 3000Mhz ddr3...dan staat er wel 1,8v of meer op de reepjes en afhankelijk welk platform ook behoorlijke qpi vtt of nb voltage. En deze dominator gtx2 reepjes zijn stervens duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Edit: ik zie t nu pas, een dubbelpost... sorry modjes...
BounceMeister schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 06:53:
[...]

Hmm, ik kan additional turbo voltage niet op "disabled" zetten, alleen "auto" of een waarde. De 0.004V die ik gekozen had is de laagste waarde en het dichtst bij iets dat op disabled lijkt.
Misschien dat het werkt als ik speedstep uitzet, want dat heeft betrekking op dezelfde functie. (Of was speedstep alleen omlaag klokken en turbo boost juist alleen omhoog?)
Turbo boost power limit kan ook niet disabled worden. Dat is auto of een waarde. Dat kan ik nog wel hoger instellen bij een snellere overclock. Dan wordt de limiet gewoon niet bereikt.
Core Current Limit kan ook niet disabled, alleen auto of een waarde.

EIST en C_States had ik gelezen, maar een beetje eigenwijs gelijk testen met dat spul nog aan. ;) Bij een hogere overclock beloof ik dat ik het eerst uit zal zetten. ;)
EIST = speedstep! even om verwarring te voorkomen...Als je turbo en eist uit zet mogen die turbo voltage instellingen volgens mij wel terug naar auto (gebruik je toch niet). De core current limit mag wel flink omhoog, dat geeft je ruimte voor een oc. Verder moet je echt de c-states uitzetten, als je je uiteindelijke oc hebt gevonden kan je alsnog testen met al die zooi aan. Echt, neem nou maar van mij aan dat dat beter is voor je oc en niet eigenwijs doen hoor.. Eventueel heeft je moederbord ook besparende functies betreffende VRM/phases, probeer die ook wat meer ruimte te geven met hogere instellingen. Ik ken je bios verder niet, maar mocht je termen tegen komen die je niet kent, ff googlen natuurlijk.. zo leer je weer eens wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o

marcel-o

millman schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 19:20:
jep :) bijna 3000Mhz ddr3...dan staat er wel 1,8v of meer op de reepjes en afhankelijk welk platform ook behoorlijke qpi vtt of nb voltage. En deze dominator gtx2 reepjes zijn stervens duur...
dat lijkt me vooral"omdat t kan" dan dat je er wat aan hebt.. of praat k nou peop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Laten we vooral zeggen dat je overklokken doet voor de hobby en dus "omdat het kan". De courante platformen zijn snel genoeg zonder oc, Als je goed genoeg bent kan je er zat prijzen mee winnen zoals hardware (vraag maar eens aan nedernakker) En de echt goede oc'ers worden door de merken ingehuurd om de snelste record in handen te krijgen.. Dus er valt ook nog wt geld in te verdienen als je t goed doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
moet je die verdiensten wel wegstrepen tegen je investering... dan nog moet er geld bij dus blijft het hobby :P

wel een leuke hobby :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb weer wat gelezen en ben ik nog eens op youtube wezen kijken, om een beetje de beeld te krijgen hoe alles te werk gaat, Goed, ik heb op dit moment op 4,2 ghz staan en vcore is in de bios 1.360v en in de OCCT en Easy Tune6 geeft ie bijde 1.284v aan! DUS dar klopt niet of wel? of moet ik hem zelf nog een handmatig hoger zetten?

als ik prime95 start na enkel min staat core 2 en 3 rond 70 graden en derest rond 61/63 graden. dat alles is na enkel minuten maar heb nog niet uren getest!

ik had ook nog eens op 4,5 ghz staan en vcore eerste op 1.270 en toen tijdens opstarten crashte hij en vervolgens deed ik op 1.290v toen craste hij ook toen deed ik hem weer gewoon op auto en deed ook op 4,2 ghz zoals eerste was!

Dus ik zit te denken hem eerste op 4.5 ghz te zetten en dan vcore op 1.350v en dan intel turbo boost op desable zetten zo dat ik zeker weet dat alle cores op 4.5 draaien! is dat wel een goed idee? ik heb ook nog eens een ander voeding besteld namelijk: Enermax REVOLUTION85+ 920W SLI is dat wel een goede voeding? vergeleken met Huntkey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Je hebt je OC nog niet stabiel op 4,2 Ghz op vaste voltages en probeert meteen 4,5Ghz... Dude, dit id echt niet de manier... Lees nou eens een OC tutorial, dan weet je dat dat niet de manier is... 73c is overigens de max...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-03 06:55
Beste Tweakers,

Ik vroeg me af of iemand zijn overclock settings wil delen met mij zodat ik die over kan nemen.
Mijn setup:

Intel i5 2500K
MSI P67A-GD65
Corsair Vengeance 8gb 1600mghz low profile Ram
Gelid Tranquillo Rev. 2.

Ik draai nu stable 4,5ghz maar volgens mij kan daar nog wel wat bij. Maar ben net begonnen met deze setup en ben erg benieuwd naar jullie instellingen en vcores etc.
Dus als iemand met vergelijkbare setup (mobo + cpu) 4,7ghz ofzo draait, please share.

gr. simon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Ik zou zeggen zie de vorige 178 pagina's van dit topic! Je kan ook zoeken in het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Julian schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 16:14:
[...]

Ik zou zeggen zie de vorige 178 pagina's van dit topic! Je kan ook zoeken in het forum.
Ja maar het is altijd fijn om een rijtje van settings te krijgen specifiek voor hetzelfde moederbord en het is meestal zo gefixt om dat te geven ipv 178! pagina's door te spitten.

Momenteel is dit me gelukt:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/6295995/overclock%202500k.png

Met de volgende bios instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/6295995/IMG_0113.JPG
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/6295995/IMG_0115.JPG
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/6295995/IMG_0116.JPG
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/6295995/IMG_0117.JPG

Let me know what you think about it!

[ Voor 23% gewijzigd door Redbaard op 31-12-2011 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tractrix
Simontjee schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 18:42:
[...]

Ja maar het is altijd fijn om een rijtje van settings te krijgen specifiek voor hetzelfde moederbord en het is meestal zo gefixt om dat te geven ipv 178! pagina's door te spitten.

Momenteel is dit me gelukt:
[afbeelding]
Bij de linx stable club kan je zien wat er zoal uit cpu's en mobo gehaald word incl voltages en temps.
LinX Stable Club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
tractrix schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 18:47:
[...]

Bij de linx stable club kan je zien wat er zoal uit cpu's en mobo gehaald word incl voltages en temps.
LinX Stable Club
Thx! ziet er goed uit! daar kan ik wel wat mee :) thanks
Ik heb trouwens vDroop op AUTO staan. In alle forums zeggen mensen dat ik die op HIGH moet zetten maar ik heb alleen de keuze uit AUTO of LOW. Dit komt doordat ik een nieuwere bios hebt. Hoop dat AUTO dan de goede instelling is in dit geval.

[ Voor 26% gewijzigd door Redbaard op 31-12-2011 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tractrix
Simontjee schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 19:12:
[...]

Thx! ziet er goed uit! daar kan ik wel wat mee :) thanks
Ik heb trouwens vDroop op AUTO staan. In alle forums zeggen mensen dat ik die op HIGH moet zetten maar ik heb alleen de keuze uit AUTO of LOW. Dit komt doordat ik een nieuwere bios hebt. Hoop dat AUTO dan de goede instelling is in dit geval.
Schommelt je vcore veel? dan vooral tussen load en idle. Een stabiele vcore is van groot belang voor een stabiele OC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Me vCore gaat van 1.32v tot 1.4v in CPU-Z geloof ik. Kan het nu niet checken.. Loopt wel lekker maar vind het wel veel! Komt dat door 1 van de opties? Me target is 4.8ghz als het lukt. Kan alleen me vDroop niet op high zetten :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Simontjee schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 21:17:
Me vCore gaat van 1.32v tot 1.4v in CPU-Z geloof ik. Kan het nu niet checken.. Loopt wel lekker maar vind het wel veel! Komt dat door 1 van de opties? Me target is 4.8ghz als het lukt. Kan alleen me vDroop niet op high zetten :s
Wat voor een koeling heb je eigenlijk? Je praat over overklokken alsof je niet veel tot weinig ervaring hebt, maar stelt doelen die voor maar weinigen echt weggelegd zijn. Zeker als we het over een 24/7 OC hebben van 4800mhz heb ik mn twijfels. Settings overnemen van een ander is ook een no go...

Ik snap "jullie soort" niet, jullie willen allemaal 5Ghz+ resultaten, maar slaan het leukste over,
de weg er naar toe. Het klooien, met zweethandjes de eerste keer je voltages verhogen, de vele BSOD's, het gejuig bij het halen van een bepaald doel, het gevloek als je weer eens de kaart van buurman net een tandje te ver hebt geklokt. Het steeds weer aanpassen/upgraden van de koeling voor nieuwe doelen.

Ik bedoel, de lol is ook alles willen weten, de laatste tweaks, resultaten van anderen.. alle reviews lezen van de hardare die je van plan bent te kopen. En als je net dat ene mobo gekocht hebt ga je alles testen, testen en nog eens testen en lees je nog eens terug hoe iemand op een forum net een instelling heeft gevonden die je ruimte geeft om weer wat verder te komen. Leer de termen die er algemeen in dit forum gebruikt worden, nog leerzaam ook!

Bij de nieuwe generatie is het zo: "je leest een 2600k review, ziet daar "5Ghz was een eitje", dat wil je ook meteen, laten we alles overslaan en meteen op 4800Mhz beginnen, ja natuurlijk |:(

Ik ben de afgelopen weken hard aan t strijden voor een hoger niveau op het OC gedeelte van teakers en er word mij hier en daar verweten dat ik iets te bot ben. Keer op keer kom ik noob vragen tegen die je zelf na 10 minuten googlen beter had kunnen verwoorden dan ik in een half uur had kunnen uit typen. Ik bedoel, lees op zn minst even de afgelopen 2 pagina's door en je snapt wat voor een tijd ik af en toe besteed aan de eeuwige zeflde vragen die in ELKE OC TUTORIAL STAAN!

Oftewel

RTFM!

En een highend nieuwjaar natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Best Mailman, ik ben er een beetje uit en met me werk heb ik ook zeker niet alle tijd om er weer helemaal in te komen. Vroeg kon ik inderdaad een paar dagen besteden om me pc naar een hoger niveau te tillen. Had altijd een E6300 van 1,86ghz op 3ghz lopen, maar ben nu wel weer noob geworden.

Ik heb me PC nu lopen op 4.6ghz, dus zoveel stappen sla ik nu ook weer niet over. Maar er gaat gewoon aardig wat tijd inzitten en zoveel lol hoef ik er ook weer niet aan te beleven zoals jij beschrijft. Toen ik me oude pc lekker vlot had lopen had ik ook nog andere instellingen voor een wat mindere overclock. Die kon ik toen ook gewoon aan vrienden en tweakers geven. Daarom als iemand gewoon stabiele instellingen heeft voor 4.8ghz, wat in mijn ogen nou ook weer niet al te hoog is. Is het een fluitje om deze instellingen even te delen toch? Mensen kunnen nu ook gewoon mijn instellingen kopieren, mits ze dezelfde setup hebben. Denk dat elke batch van een 2500k ook wel tot 4.6ghz komt.

Voor een pro is het 2min werk om de screens te bekijken en te zeggen.. "Oh je moet deze even uitzetten en probeer nu de multiplier te verhogen", of "ga niet verder dan zoveel volt want dat is schadelijk."

ook een gelukkig nieuwjaar

[ Voor 12% gewijzigd door Redbaard op 01-01-2012 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Vandaag ga ik er nog even mee spelen. Maar wil hem van de week, na de vakantie, stabiel hebben. Internal PPL overvoltage op disabled scheelt al veel schommeling in de vCore. Schijnt pas nodig te zijn na 4.7ghz. Dus miss maak ik dat mijn target.
C-state aangezet, hopelijk kan ik die energie besparende functie gewoon blijven gebruiken. Functie staat op auto nu.
Ga nu is even kijken of die vCore van 1.392 als ie 4.6ghz draait gezond is. Als ik zo rond kijk is het nog redelijk aan de hoge kant namelijk.

EDIT: woops typo idd haha C-state zet ie blijkbaar automatisch weer uit..

[ Voor 7% gewijzigd door Redbaard op 01-01-2012 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:04
1.92? Typo hoop ik anders is hij morgen bij.het oud vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Simontjee schreef op zondag 01 januari 2012 @ 16:31:
Vandaag ga ik er nog even mee spelen. Maar wil hem van de week, na de vakantie, stabiel hebben. Internal PPL overvoltage op disabled scheelt al veel schommeling in de vCore. Schijnt pas nodig te zijn na 4.7ghz. Dus miss maak ik dat mijn target.
C-state aangezet, hopelijk kan ik die energie besparende functie gewoon blijven gebruiken. Functie staat op auto nu.
Ga nu is even kijken of die vCore van 1.92 als ie 4.6ghz draait gezond is. Als ik zo rond kijk is het nog redelijk aan de hoge kant namelijk.
Dude, dit is ronduit gevaarlijk! Hoe kom je nou weer aan 1,92v?? Zelfs met LN2 heb ik niemand zulke voltages zien gebruiken.. LEZEN! Eerst 24/7 stabiel met temps onder de 73c (onmogelijk op 1,92v, dus hoe je getest hebt, geen idee) en daarna pas c-states weer aan.. Maargoed, ik heb dit dus in de afgelopen 2 pagina's al zo vaak gezegd...

Lees dus op zn minst de afgelopen 2 pagina's,... zucht, bla bla...
Bedankt!!

[ Voor 6% gewijzigd door millman op 02-01-2012 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Ben aan het lezen en zoals al gecorrigeerd was 1.92 een typo en moest 1.392 zijn. Voordat ik een lange test draai, draai ik voor me zelf ff 10minuutjes met LinX en 10min met IntelBurner. Intelburner geeft eerder een BSOD, lijkt wel zwaarder ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Verder testen met minimaal een 2 uur linx of zeker 8 uur prime95..

Heb je nog wat handige info uit de laatste 2 pagina's van dit topic kunnen halen? Zo ja, welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Weet iemand trouwens of die koelpasta van GELID een beetje goed is? Of had ik beter me "oude" artic silver 5 kunnen gebruiken om de koeler mee te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Mooie lage temps en voltages Simontjee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-04 23:24
Simontjee schreef op zondag 01 januari 2012 @ 15:18:
Best Mailman, ik ben er een beetje uit en met me werk heb ik ook zeker niet alle tijd om er weer helemaal in te komen. Vroeg kon ik inderdaad een paar dagen besteden om me pc naar een hoger niveau te tillen. Had altijd een E6300 van 1,86ghz op 3ghz lopen, maar ben nu wel weer noob geworden.

Ik heb me PC nu lopen op 4.6ghz, dus zoveel stappen sla ik nu ook weer niet over. Maar er gaat gewoon aardig wat tijd inzitten en zoveel lol hoef ik er ook weer niet aan te beleven zoals jij beschrijft. Toen ik me oude pc lekker vlot had lopen had ik ook nog andere instellingen voor een wat mindere overclock. Die kon ik toen ook gewoon aan vrienden en tweakers geven. Daarom als iemand gewoon stabiele instellingen heeft voor 4.8ghz, wat in mijn ogen nou ook weer niet al te hoog is. Is het een fluitje om deze instellingen even te delen toch? Mensen kunnen nu ook gewoon mijn instellingen kopieren, mits ze dezelfde setup hebben. Denk dat elke batch van een 2500k ook wel tot 4.6ghz komt.

Voor een pro is het 2min werk om de screens te bekijken en te zeggen.. "Oh je moet deze even uitzetten en probeer nu de multiplier te verhogen", of "ga niet verder dan zoveel volt want dat is schadelijk."

ook een gelukkig nieuwjaar
zelfs een pro heeft daar tijd voor nodig, want het is niet zomaar even wat instellingen overnemen.
Als je op zo een manier wilt overclocken, denken de pro's ook laat hem maar zweten.
Dan zal hij zich de volgende x wel bedenken om zo luchtig te doen.
want ik kan je wel vertellen dat 4800mhz stabiel niet voor iedereen weggelegt is en al helemaal niet zonder te tweaken door blind instellingen van een ander over te nemen.

Ook kan niemand zeggen wat voor instellingen jij als beste kunt zetten. Dan zou het op afstand clocken zijn.
Je zult zelf enige moeite moeten doen!

Maar voor 200euro wil er denk ik ook wel iemand bij je langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Het is ook allemaal om een beetje moe van te worden rossi, ik krijg inmiddels al noobvragen via DM, alsof ik een google vraagpaal ben.. en in eerste instantie nog helpen ook.. :? Te goed voor deze wereld, zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
Haha daarom ben ik ook kieskeurig geworden met wie ik tips geef in dit topic.
De laatste tijd zijn er bijna alleen maar mensen voorbij gekomen die even snel de 5ghz stabiel (right...) willen halen zonder daar zelf moeite voor te doen.

Ik zou je adviseren om je een tijdje rustig te houden, misschien dat een mod deze mensen dan eens kan wijzen op de startpost en op de vingers tikt dat ze zelf onderzoek moeten doen.
Dan komen de 'echte' vragen/problemen weer vanzelf voorbij en wordt het antwoorden ook weer een stuk leuker.

My 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
jbkappirossi schreef op maandag 02 januari 2012 @ 01:20:
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Tijd voor een nieuw deel met een duidelijke topic start.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
DM met verzoek tot starten deel 2 reeds verzonden naar TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
ik start ook redelijk makkelijk met overklokken, begin met 4 ghz later ga ik nog wat hoger. (stabiel op 1.192 v) t is niet zo dat ik gelijk naar 5 ghz ga :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 14:13

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

jbkappirossi schreef op maandag 02 januari 2012 @ 01:20:
[...]

Dat ga ik toch niet zijn :+ als ik zie hoe lang ik heb zitten rommelen om een stabiele 4.5GHz OC voor 24/7 te vinden en 4.8GHz met m'n 2600k drie kwartier linx stable te krijgen, dan kom ik wel op een erg laag uurtarief uit ;) (zelf wel zo'n 5 jaar niet met OC bezig geweest dus moest ook weer vrijwel vooraan beginnen)

Ik snap de frustratie overigens wel, als mensen nog aantonen enigszins hun huiswerk gedaan te hebben of al aardig op weg zijn vind ik dat er soms best een vraag met een vrij simpel antwoord tegenover mag staan. Maar de "wie wil mijn handjes vasthouden" mentaliteit is bij sommigen wel erg prominent aanwezig. Kom mensen, een beetje meer geduld en lezen!

[ Voor 9% gewijzigd door floriske.nl op 03-01-2012 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-04 23:24
als je zelf je eigen sandy bridge al overgeclockt hebt dan is de 2e niet zo moeilijk meer.
op een bepaald moment word je er handiger in.

Normaal wordt gezegt heel rustig in stapjes de lucht in werken, zodat je weet wanneer je een BSOD krijgt waar het aan ligt. Ik doe precies het omgekeerde. Ik zoek juist het punt op wanneer hij begint te BSODen.
Hierdoor weet ik ''eerder'' waar de max van de CPU ligt. Maar!... punt is wel dat je op deze manier niet gelijk weet waar het probleem zit als hij BSOD, omdat ik het niet in stapjes gedaan heb! Daarom is enige ervaring wel makkelijk, want zelfs als ik achterste voren werk ben ik er vrij snel achter, waar het aan ligt, om hem stabiel te krijgen.

Dus voor een ieder die denkt van; Hmm dat ga ik ook even proberen, geloof me zelf bij een simpel platform als Sandy brige, stoot je de neus aan een Bsod waar je niet langs heen komt op deze manier, omdat je op deze manier zo goed als elke instelling dromend moet weten.

Daarom in stapjes de lucht in. niet alleen maar de vcore, maar ook Qpi, Vdram, etc. en elke x 1 ding tegelijk!
zodat je weet wanneer hij Bsod, van OO daar ligt het aan, omdat ik als laatste die istelling verhoogt had.

Ook een fout die veel mensen maken is dat wanner ze de CPU overclocken ook maar gelijk het geheugen erbij doen. En dan posten ze hier met de vraag; mij cpu loopt niet stabiel, ik snap er geen fuck van, ik draai dezelfde frequentie als Pietje maar ik kan met 1.4v nog niet hetzelfde als hij met 1.3.
En vaak heeft dat als reden het geheugen. Want heel simpel hoe kunt Jij weten als noob dat het aan je CPU ligt terwijl je geheugen ook overclockt is? Juist...daarom doe je altijd eerts de CPU en daarna pas het geheugen.

en zo kan ik nog wel 10 pagina's vol typen.

Het punt is niet dat ik niemand wil helpen, maar iedereen begint te DMen.
En dan krijg je echt hele erge noob vragen, waarvan desbetreffende personen zelf ook weten dat ze dat niet in een topic durven te vragen, ZO verschrikkelijk weinig moeite en initiatief nemen om ergens achter te komen, op dat moment heb ik ook zoiets van; ik reageer niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
^^ +2

het eigen initiatief tonen van vroeger is ver te zoeken.

vroeger was overklokken nog een inspanning, met de komst van sandy bridge is het klooien for the masses.. ik ben al tijdje geleden afgehaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:04
In de tijd dat mannen nog van staal waren, en boten nog van hout (en intel nog een fsb had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05 22:50
nedernakker schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:34:
^^ +2

het eigen initiatief tonen van vroeger is ver te zoeken.

vroeger was overklokken nog een inspanning, met de komst van sandy bridge is het klooien for the masses.. ik ben al tijdje geleden afgehaakt ;)
Komt waarschijnlijk door die reclame ;) :

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
Gijs007 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:59:
[...]

Komt waarschijnlijk door die reclame ;) :
[video]
al wel eens vaker gezien ;), ze voert een geheime code uit waardoor die max clock krijgt :D (f2,rechts,rechts,omlaag,omlaag,f10 en enter!)

edit: maar weer beginnen een beetje verder te clocken, kijken tot hoever mn 1.2v stabiel is. nog 1 klein vraagje: mn voltage dropt van 1.2v naar 1.192 wat moest ik ook alweer veranderen om dat stabiel te krijgen? :) (nu testen met 4.1 ghz) en zal misschien ook wel wat fotos posten zometeen van mn bios

eerste 25 minuten linx zit er al weer op, 100% stabiel. klopt het dat ik rond de 57 gflops krijg?

[ Voor 40% gewijzigd door megadoom op 05-01-2012 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
megadoom schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:03:
[...]

al wel eens vaker gezien ;), ze voert een geheime code uit waardoor die max clock krijgt :D (f2,rechts,rechts,omlaag,omlaag,f10 en enter!)

edit: maar weer beginnen een beetje verder te clocken, kijken tot hoever mn 1.2v stabiel is. nog 1 klein vraagje: mn voltage dropt van 1.2v naar 1.192 wat moest ik ook alweer veranderen om dat stabiel te krijgen? :) (nu testen met 4.1 ghz) en zal misschien ook wel wat fotos posten zometeen van mn bios

eerste 25 minuten linx zit er al weer op, 100% stabiel. klopt het dat ik rond de 57 gflops krijg?
Nee, je moet service pack 1 van windows 7 installeren en de laatste versie van linpack gebruiken.
dan krijg je ~100 gflops, en je strest je cpu dan ook veel zwaarder.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290056

hallo tweakers,

Ik ben nu voor het eerst aan het overclocken met een i5 2500k, volgens de gigabyte guide in de openingspost.
Ik zit nu op 4.4 ghz met een vcore van 1.34. tijdens prime95 geeft cpu-z echter aan dat mijn vcore 1.272 is.
heeft iemand enig idee hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-04 21:03

Singular1ty

EV Evangelist

Goh zeg wat raar! Geen flauw idee...

Misschien moet je dit topic eens doorzoeken op zaken als 'Vdroop' en 'Load Line Calibration'?

[ Voor 13% gewijzigd door Singular1ty op 07-01-2012 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
Gijs007 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:12:
[...]

Nee, je moet service pack 1 van windows 7 installeren en de laatste versie van linpack gebruiken.
dan krijg je ~100 gflops, en je strest je cpu dan ook veel zwaarder.
zoals in het plaatje te zien (hoop ik) heb ik service pack 1, maar ik krijg toch maar 57 gflops

Afbeeldingslocatie: http://i1135.photobucket.com/albums/m631/patdoom/41ghzstableoc.png

[ Voor 20% gewijzigd door megadoom op 07-01-2012 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290056

Singular1ty schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 23:00:
Goh zeg wat raar! Geen flauw idee...

Misschien moet je dit topic eens doorzoeken op zaken als 'Vdroop' en 'Load Line Calibration'?
bedankt :)
cpu-z geeft nu ongeveer de ingevoerde vcore aan, en prime95 is nog niet gecrashed op 4.4 ghz met 1.28v.
(dit met calibration level op 5 op een gigabyte z68 ud4 mobo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tractrix
Anoniem: 290056 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 01:11:
[...]

bedankt :)
cpu-z geeft nu ongeveer de ingevoerde vcore aan, en prime95 is nog niet gecrashed op 4.4 ghz met 1.28v.
(dit met calibration level op 5 op een gigabyte z68 ud4 mobo)
CPU-Z en gigabyte gaan niet altijd goed samen, kijk eens met easy tune naar je vcore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-05 16:51
Ook maar eens begonnen met het OC'en van mijn systeem.

Screen.

Ben er nog mee bezig, maar vind de temperaturen te hoog. Heb een Scythe Mugen 2 met een Push/Pull opstelling. Kamertemperatuur is +- 20 graden. 's zomers loopt die op tot +30 dus probeer daar toch rekening mee te houden. Misschien van de zomer maar eens kijken of lappen nog wat graden gaat schelen, anders andere koeling er op denk ik.

Vcore staat ingesteld op 1.25v en schommelt tussen de 2.16 en de 2.24. Dit was met PLL enabled minder, maar werden de temperaturen 75 graden.

Vanacht maar even primen en daarna is kijken of ik de Vcore verlaag of de MP verhoog.

Nog wat BIOS settings voor de geintresseerden:
BCLK : 100
MP : 42
Vcore : 1.25v
DRAM: 1.5
Internal PLL: disabled.
LLC: High
VRM: Auto
Phase Control: extreme
CPU CC: 120%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
idd, temperaturen zijn een beetje aan de hoge kant. remount misschien? (typo? 2.16v en 2.4v?)
en hoe krijg jij 100+gflops... haal maar 57. (maar kan dit te maken hebben met virtualisatie? volgensmij heb ik dit nog aanstaan :P) ook al vcore op 1.2 gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
megadoom schreef op zondag 08 januari 2012 @ 18:56:
idd, temperaturen zijn een beetje aan de hoge kant. remount misschien? (typo? 2.16v en 2.4v?)
en hoe krijg jij 100+gflops... haal maar 57. (maar kan dit te maken hebben met virtualisatie? volgensmij heb ik dit nog aanstaan :P) ook al vcore op 1.2 gelukt?
Nee je moet linpack updaten, check de linx stable club voor instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
Gijs007 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 18:57:
[...]

Nee je moet linpack updaten, check de linx stable club voor instructies.
dacht dat ik het laatste van t laatste gedownload had, maar weer proberen. over een uurtje weer thuis :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Laatst online: 02:25
Hallo allemaal,

Opzich heb ik een linx stable overklok, maar als ik BF3 speel krijg ik toch een BSOD.
Met welke voltages kan ik voorkomen dat mijn videokaart data gaat missen?

Screenshot van de instellingen nu:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-CSbvUD2lGok/TwnfRW2-qWI/AAAAAAAABVM/YK0cQaDsKCg/w974-h610-k/OC-i2500k%25403500Mhz-stable.jpg

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
@roelzadh, laat minimaal linx 45 minuten draaien, en memory op all zetten. en als er een bsod komt de code noteren. (en laat ons ook die code weten, anders kunnen wij het ook niet weten)

BSOD Codes for SandyBridge S1155•0x124 = add/remove vcore or QPI/VTT voltage (usually Vcore, once it was QPI/VTT)
•0x101 = add more vcore
•0x50 = RAM timings/Frequency add DDR3 voltage or add QPI/VTT
•0x1E = add more vcore
•0x3B = add more vcore
•0xD1 = add QPI/VTT voltage
•0x9C = QPI/VTT most likely, but increasing vcore has helped in some instances
•0X109 = add DDR3 voltage
•0x0A = add QPI/VTT voltage

[ Voor 68% gewijzigd door megadoom op 08-01-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
de foutcode was 0x116, met daarbij dat een ATI driver eruit klapt.... gezien het feit dat dit voor de OC niet gebeurde lijkt me dat de OC hier mee te maken heeft.

Heb Linx opnieuw aangezet... op ALL en 60 minuten

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-05 16:51
megadoom schreef op zondag 08 januari 2012 @ 18:56:
Remount zou ik ook nog kunnen proberen ja. Die 2.4 was inderdaad een typo, gelijk even aangepast naar 2.24. Ga van de week eens kijken hoever de Vcore nog wil zakken.

Ik heb deze(klik) LinX gedownload, geen idee of het de laatste versie is, maar gezien het aantal GFlops zit het wel goed denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
megadoom schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:40:
@roelzadh, laat minimaal linx 45 minuten draaien, en memory op all zetten. en als er een bsod komt de code noteren. (en laat ons ook die code weten, anders kunnen wij het ook niet weten)
Megadoom, Linx loopt nu al 50 minuten stabiel. Enige suggesties hoe ik de IO naar de videokaarten ook stabiel krijg?
0x116 foutmelding slaat op de GPU (heb 2x HD6870, beide op PCI-E 8x).

Moederbord is een MSI Z68A-G45 (B3)

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-CSbvUD2lGok/TwnfRW2-qWI/AAAAAAAABVY/InFKT88kdlM/w974-h609-k/OC-i2500k%25403500Mhz-stable.jpg

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
Toevallig dit weekend dezelfde bsod gehad op een pc van een vriend icm mijn 5870.
Heb je een pci geluidskaart toevallig?
Bij hem was dit namelijk de creative pci geluidskaart die niet overweg kon met de 5870 op een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
Nope, heb nu wel spread spectrum disabled... net een uurtje BF3 gespeeld! Lijkt erop dat het stabiel loopt :)

Nu nog kijken of de vCore wat lager kan!

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
hmm net die nieuwe linx gedownload, krijg nu wel 100+ gflops :D. maar mn voltage schommelt tussen 1.184 en 1.192 (hij staat op 1.2)llc staat op ultra high. cpu current capability staat nog op 100% [nubvraag] wat moet ik ook alweer doen om die voltage stabieler te maken, had volgensmij met vdroop te maken[/nubvraag]

verder ga ik nog kijken of hij dit stabiel doet op 4.3 ghz en ga zo door proberen tot 4.5 ghz. temperaturen zijn nu max 56-7 graden.

zal morgen even foto's maken van bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
megadoom schreef op zondag 08 januari 2012 @ 23:48:
hmm net die nieuwe linx gedownload, krijg nu wel 100+ gflops :D. maar mn voltage schommelt tussen 1.184 en 1.192 (hij staat op 1.2)llc staat op ultra high. cpu current capability staat nog op 100% [nubvraag] wat moet ik ook alweer doen om die voltage stabieler te maken, had volgensmij met vdroop te maken[/nubvraag]

verder ga ik nog kijken of hij dit stabiel doet op 4.3 ghz en ga zo door proberen tot 4.5 ghz. temperaturen zijn nu max 56-7 graden.

zal morgen even foto's maken van bios.
LLC hoger zetten... gebruik eens google en zoek naar een FAQ voor overclocken...
Waarom wil je eigenlijk een stabiel voltage als je stress test (linx) stabiel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
Afbeeldingslocatie: http://i1135.photobucket.com/albums/m631/patdoom/IMAG0369-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1135.photobucket.com/albums/m631/patdoom/IMAG0370-1.jpg
iemand nog opmerkingen? zoals voltages fixed zetten? of speedstep uitzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
ik heb C1E en speedstep gewoon aan.... als die niets (of weinig) te doen heeft klokt die netjes naar 1600Mhz terug :)
Ik had trouwens wel wat meer volt nodig om hoger te komen, 1,350 Vcore in de bios.... maar dat moet nog wel lager kunnen, met 1,25 Vcore haalde ik 4,1Ghz max.

Welk moederbord heb je precies?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Pagina: 1 ... 45 ... 62 Laatste