millman schreef op woensdag 28 december 2011 @ 03:19:
Ok, dus je haalt instellingen uit een filmpje en werkt ook met autovoltage begrijp ik?

Luister, je stelt zulke basisvragen dat er maar weinig tweakers zullen zijn die je gaan helpen hiermee. Je kunt simpel weg niet verwachten dat je overgenomen instellingen "stabiel" zijn.
Lees je nou eens voldoende in op het overklok proces en ga zelf lekker testen met bepaalde instellingen. Haal de basis voltages (Vram, Vcore, vSA enz) van auto af, eist en c-states uit en ga eens beginnen op 4200Mhz 1,25v en werk langzaam omhoog totdat t niet meer stabiel is, dan doe je er weer wat Vcore bij tot ie wel weer stabiel is. Dit uiteindelijk tot je cpu max 73c word na 8 uurtjes prime small FTT of een paar uur linX.
Jep, 80c is teveel om 8 uur te primen (loopt waarschijnlijk richting de 80 na langere tijd) Dus je koeler kan deze OC met dit voltage iig niet aan.., Succes...
OOOPS, heb weer meer gezegd dan vooraf mn bedoeling was...

Bedankt voor je reactie. Excuses voor het feit dat ik niet heb gerefereerd aan mijn voorafgaande literatuurstudie. Ik had mijn post wat ingekort omdat het een lang verhaal werd.
Ik heb de instellingen uiteindelijk uit het filmpje gehaald omdat dat regelmatig genoemd wordt als een "normale" overclock op een i2500k. Het filmpje is de enige uitleg specifiek voor mijn
moederbord.
Ik heb helaas niet alle links opgeslagen van de afgelopen twee weken, maar ik heb naast heel veel andere Google resultaten deze info gelezen:
LGA1155 Overclocking Glossary
i5 2500k z68 extreme 3 gen3 OC
Workshop Sandy Bridge overklokken
Het valt al snel op dat de aanbevelingen verschillen. Net zoals de benamingen voor de diverse instellingen bij de verschillende fabrikanten. Ook de instelmogelijkheden per bord kunnen nog verschillen. Toch valt er voor de "basis overclocks" tot 4,5GHz wel een trend op, die ik heb geprobeerd over te nemen. Je moet toch een bepaalde leidraad aanhouden.
Ik ben begonnen bij een simpele multiplier instelling op 40, de rest op auto en dat werkt prima. De Vcore op auto zorgt volgens CPU-Z voor een Vcore van 1,24V. De temperaturen stijgen met Prime95 en met medium fan snelheden (betreft casefans, cpu fans altijd op 2000rpm) tot 63 graden.
De warmteproductie en Vcore van 4,2GHz heb ik niet genoteerd, maar die waren nog acceptabel met deze methode.
De Asrock Automagische Overclock functie werkt voor geen meter. Te heet en/of instabiel. Die kan ik dus niet gebruiken voor een indicatie van "wat wel werkt".
Vervolgens ben ik waarden zoals Vcore handmatig in gaan vullen, maar toen begon de instabiliteit. Daarom meer instellingen gaan aanpassen want gewoon 4,5GHz op 1,3V is inderdaad niet stabiel.
Wanneer ik een Fixed waarde intik voor de Vcore, is de waarde in CPU-Z veel lager dan wanneer ik de Offset gebruik. Dat heeft dus niet alleen met Vdrop te maken. Dit komt volgens mijn literatuurstudie bij meer moederborden voor (dat betroffen forumberichten).
Internal PLL Overvoltage had ik eerst steeds disabled, maar op enabled lijkt het (bij korte 20 min. tests in ieder geval) stabieler te zijn bij snelheden boven 4,2GHz.
CPU Load Line Calibration is zo'n instelling die voor mijn moederbord dus anders is dan wat je meestal leest. Ik kan 5 levels instellen waarbij er steeds meer gecorrigeerd wordt.
De aanbevelingen voor diverse Power limits variëren van 200 tot 300 Watt, dus de gekozen waarden (230/200/230) uit het filmpje zijn een mooi gemiddelde. Wanneer ik ze op bv 150 instel zie je dat de CPU zelf terugklokt naar 4GHz.
De baseclock heb ik netjes op 100 MHz laten staan, ik wil alleen de CPU overclocken.
Spread Spectrum uitgezet omdat dat voor thuis toch weinig toevoegt en voor een overclock beter uit kan staan.
De fansnelheden kan ik op de fan zelf met potmetertjes aanpassen en die heb ik bij de 4,5GHz dus ook hoger gezet. Het lawaai neemt behoorlijk toe, maar de luchtverplaatsing ook. Mocht het dan beter gaan, kan ik altijd overwegen een betere behuizing te kopen. Met de behuizing open daalt te CPU temperatuur aanvankelijk met een paar graden.
Een (populaire) Mugen 2 zou volgens reviews (o.a.
deze) maximaal 7~10 graden koeler zijn onder full load. Dan zou ik in plaats van ~80 graden op ~70 graden uitkomen. Dat komt nog steeds niet overeen met wat ik over het algemeen lees. Dan zou ik voor 4,5GHz al aan de waterkoeling moeten.
Ik heb de twee 120mm fans op de Coolermaster Hyper 212 Plus in een push-pull configuratie opgesteld. De luchtverplaatsing is van voor naar achter. Maximaal kunnen ze op 2000rpm draaien. Direct achter de cpu koeler blazen twee 8cm fans de lucht naar buiten. Alle 8cm fans in mijn behuizing kunnen traploos ingesteld worden op snelheden tot 2500rpm, en dat hoor je dan ook erg goed.
Hoewel een aantal mensen zeggen dat je alle energiebesparende functies uit moet zetten, lees ik ook regelmatig berichten dat je het tot ~4,5GHz vaak wel aan kan laten staan. Ik vind het persoonlijk ook wel prettig dat hij terugklokt naar 1,6GHz. Als het stabiel is zou ik dat ook wel zo willen houden, maar het gaat nu eerst om de temperatuur. Volgens mij hebben deze instellingen geen invloed op de temperatuur bij full load, ze zouden hooguit de stabiliteit ten goede kunnen komen.
Geheugen heb ik vastgezet op 1,5V volgens de specs. De overige geheugeninstellingen staan via XMP ingesteld.
Ik hoop dat ik hiermee mijn eerdere post voldoende onderbouwd heb. Ik heb helaas geen log bijgehouden van wat ik precies allemaal getest heb. Ook mijn browsergeschiedenis wis ik dagelijks met CCleaner.
Om 12:54:
Ik heb met de genoemde instellingen (4,2GHz/1,25V) nu 1,144/1,152 Vcore volgens CPU-Z. Hij wordt 58 graden bij een korte test (loopt nu pas 10 min). Verder heb ik wel de Max Watt op 230/200/230 laten staan en de LLC op level 4. Om een of andere reden nog geen foutmelding gehad in Prime, maar de test is pas net begonnen...
[
Voor 2% gewijzigd door
BounceMeister op 28-12-2011 12:59
. Reden: Toevoeging resultaten 12:54 ]