Digitale piano

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 349893

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een digitale piano, ivm de ruimte op mijn kamer (ben student) en het geluidsoverlast wat een gewone piano veroorzaakt. Ik ben beginner (heb een jaartje les gehad)dus hoef niet gelijk een dure te hebben. Ik kwam deze tegen http://musicaffair.nl/html/elektrische_piano.html alleen lijkt die me wel erg goedkoop en zit er maar 3 maand garantie op. Wat zeggen jullie ervan? Ook denk ik trouwens dat het geluid niet erg mooi zal zijn. Het ziet er namelijk best wel uit als een keyboard ipv piano. Heb er zelf helaas weinig tot geen verstand van |:(

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:39
Het probleem met de goedkopere digitale piano's is dat het eigenlijk ook meer keyboards zijn dan piano's. Dit zit hem dan vooral in hoe de toetsen reageren als ze ingedrukt worden wat bij deze goedkope modellen echt niet aan een piano doet denken wat je als pianist juist wel wilt. Pas vanaf een bedrag van €600,- kom je (naar mijn mening overigens) pas de modellen tegen die het piano-gevoel wel benaderen. Een aanrader vind ik altijd de Yamaha P85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is het qua geluid ook een heel stuk minder? vind de klank van een piano nu juist erg mooi namelijk.. Dat de toetsen makkelijk in te drukken zijn vind ik geen onoverkoombaar probleem..

de Yamaha P85 is een stagepiano zeker? naar zoiets ben ik niet op zoek.. wil wel gewoon een 'normale' piano. (wel digitaal dus, zodat andere mensen er geen last van hebben) Ik heb inderdaad gezegd dat ik weinig ruimte op mn kamer heb.. maar bedoel hier meer mee dat ik geen plek heb voor een vleugel oid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
In principe is een P85 een stagepiano ja, maar prima thuis te gebruiken hoor. Je kan er direct een koptelefoon op aansluiten, maar je kan hem ook op een audio-installatie aansluiten. Ook zitten er speakertjes in ingebouwd, maar daar is (en dat geldt voor vrijwel alles in die prijsklasse) het geluid nou ook al weer niet zo denderend van. Het lijkt mij dat die voldoende opties geeft voor thuis toch?

Overigens raad ik je wel aan om eens in een winkel het één en ander te proberen, waarschijnlijk kom je dan ook wel tot de conclusie dat de toetsen van een goedkopere piano gewoon niet je van het zijn (en dat zit hem niet alleen in het feit dat ze lichter aanvoelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
600 euro vind ik nog wel aardig gezien ik niet weet of ik echt piano wil leren spelen, of het slechts een impulsieve actie is ;) Vandaar dat ik er in eerste instantie niet teveel geld aan uit wil geven. maar aan de andere kant is het ook zonde om eerst weinig uit te geven en dan tot de ontdekking te komen dat ik er genoeg tijd aan wil/kan besteden en je alsnog een duurdere koopt.. lastig.. maar heb sowieso niet de voorkeur voor een stage piano.. (heeft vooral met het uiterlijk ervan te maken)

Deze lijkt me ook wel aardig.. Alleen kom je met verzendkosten erbij, op een prijs die een keer zo duur is als die andere.. maar het ziet er wel meer uit als een piano..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
en nu de link er nog van natuurlijk ;) http://www.marktplaats.nl...ppu%3D0%26p%3D2%26ps%3D30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Als het je puur om het uiterlijk gaat, is er ook een onderbouw voor de P85 te krijgen, maar genoeg over de P85. Als het jou gaat om het eerst een tijdje te proberen is het natuurlijk een wat ander verhaal en wil je niet meteen te veel investeren, maar mocht je alleen wel door willen gaan op een gegeven moment, is dit gewoon niet de kwaliteit die je toch minimaal zou willen hebben.
Via die link krijg ik "91 resultaten voor digitale piano", dus welke bedoel je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haha ow sorry foutje, op de één of andere manier krijg je bij die link automatisch de tweede pagina.. dan moet je naar blz 1 gaan en dan de bovenste aanklikken.. Digitale piano met 88 gewogen toetsen.. 399 euro

Misschien dat ik inderdaad toch maar gelijk een 'goeie' ga halen dan.. Eentje uit de middelmaat klasse.. Anders is die goedkope zometeen weggegooid geld.. denk dat je er een schel geluid uit gaat krijgen en dat is niet bepaald het mooie piano geluid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-03-2024
Loop eens een muziekwinkel binnen en probeer er een paar. Yamaha en Roland zijn goed, maar merken als Kawai en Technics maken tegenwoordig ook hele mooie instrumenten. Je kunt vervolgens eens een kijkje nemen bij bijvoorbeeld Thoman. Die zitten in Duitsland, maar je kunt gewoon in Nederland bestellen. (verzendosten €8,-).
Ik bestel daar best veel, ben zeer tevreden.

En een goed instrument verliest veel minder waarde dan zo'n goedkoop ding. Dat is interessant als je er toch vanaf wilt later. Dat model wat je liet zien heeft trouwens niet eens 88 toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:39

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Ik heb er thuis nog 1 staan, een Yamaha. Ik zal even kijken wat de specs zijn, en het type nummer. Zal ook meteen kijken wat hij nog precies moet kosten.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05 20:52
pianoman schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 15:09:
Je kunt vervolgens eens een kijkje nemen bij bijvoorbeeld Thoman.
Welcome to the sides of Thoman bending machines
TS was opzoek naar een digitale piano, niet een buigmachine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 22:16

MBV

Dit is een soort van overzicht van wat er te koop is:
http://www.rockpalace.com/digitale-piano

Ik kan inmiddels best aardig piano spelen, en ik denk dat de klank het minst belangrijke is als je het aan het leren bent. De aanslaggevoeligheid is veel belangrijker. Je kan achteraf leren om het gevoel in je muziek te leggen, maar het is veel makkelijker om dat direct te leren. Ook handig: bij pianotoetsen pak je minder snel een andere toets mee ;)

Er is laatst al een topic over piano's geweest, waar de verschillen tussen piano's aan bod kwamen: Stage piano hulp gevraagd
Dat gaat niet over clavinova's etc, maar een clavinova is nauwelijks anders dan een P85 met kast eronder en bijna-fatsoenlijke boxen erin. De techniek is dus hetzelfde.

Mijn advies is niets veranderd: zoek een digitale piano met een hammer-action toetsenbord, en speel op de verschillende merken om erachter te komen wat voor jouw het beste als een piano aanvoelt. Qua prijs denk ik dat je dan bij een Casio uitkomt.

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 12-03-2010 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haha vroeg me inderdaad ook al af wat dat Thoman moest voorstellen ;)

Maar bedankt iig voor de reacties. Ik weet nu wel zeker dat ik dat goedkope ding niet ga halen en liever wacht op een aanbieding van een piano met kwaliteit. (zie nu ook dat de eerste link die ik gestuurd heb hij inderdaad niet eens 88 toetsen heeft, de tweede link die ik gestuurd had wel gewoon dacht ik? vind die er best mooi uit zien)

@ KT is goed :) hoor nog wel wat het geworden is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
oh ja, dubbel n-> www.thomann.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:56
En toch zit er een behoorlijk verschil in de diverse piano's. Onze piano hebben we destijds in een pianowinkel gekocht, die een aantal merken had staan en dan hoor je ook het verschil in het pianogeluid.
Zelf vond ik Casio bijvoorbeeld geen mooi geluid hebben (kan ondertussen veranderd zijn, is nu 4/5 jaar geleden) en zijn wij voor een Yamaha gegaan (Clavinova). Speelt degelijk, net echt :) en mooi geluid. Klinkt iig niet elektrisch als een keyboard-piano geluid...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Yamaha schijnen inderdaad de betere modellen te zijn. Een vriend van mij heeft een Clavinova model en dat is wel vrij realistisch. Ikzelf had een kleiner budget (<400 EUR) en kwam uit bij de Casio CDP-100. Voor zover ik het kon vinden is dat de goedkoopste digitale piano met een normale zware toetsaanslag. Dit laatste is voor mij wel een onderdeel wat je minimaal nodig hebt bij een pianovervanger. Goedkopere piano's hebben allemaal zon fake keyboard achtige touch. Verder is het overigens wel een simpel no nonsense apparaat. In the end zou ik het een en ander gaan proberen bij een lokale muziekzaak om te bekijken of deze voldoet aan je eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
MBV schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 15:24:
...en ik denk dat de klank het minst belangrijke is als je het aan het leren bent...
Niet helemaal mee eens, goede klank kan veel inspirerender werken, waardoor je misschien vaker gaat oefenen. Zo heb ik het zelf in ieder geval wel ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Als je nog niet zeker bent/niet veel geld aan een piano wil uitgeven, misschien kun je dan met een muziekschool uit de geburen iets overeenkomen dat je op hun piano's kan gaan spelen?
offtopic:
_O- 1 letter, een wereld van verschil

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij thomann hebben ze wel leuke piano's tussen staan voor 500 euro.. is eigenlijk wel boven mijn budget.. Weet ook niet hoe snel het leren piano spelen gaat.. Mocht het erg langzaam gaan dan denk ik dat ik steeds minder fanatiek wordt en de piano er uiteindelijk voor niets staat.. heb een jaartje les gehad en 8 jaar een blaasinstrument gespeeld en had voor beide wel enige aanleg.. wil altijd het liefste alles in no time leren en vrees dat dit niet het geval zal zijn ;)

Voor mij is de touch minder belangrijk.. Ik vind het geluid belangrijker.. gaat me meer om het leren van akkoorden en vingervlugheid werk enz. desnoods kan ik bij mn ouders gaan oefenen achter een gewone piano, want die heeft wel gewoon die zwaargewogen toetsen..

Muziekschool is een idee inderdaad, maar lijkt me juist fijn dat je er thuis even snel achter kan wanneer je uurtje niks te doen hebt en niet op bepaalde vaste tijden.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 349893 op 12-03-2010 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:30
Als het even kan zou ik met een grote boog om Yamaha's heenlopen. Akoestisch had ik er al geen hoge pet van op, het is me een raadsel waarom die krengen zo populair zijn, maar hun digitale piano's vond ik, op een enkeling na, schrijnend. Tussen de budgetmodellen komt het merk er nog wel redelijk van af, maar duurder betekent vaak vooral meer nonsense en een beroerdere klank. Ik ben zelfs exemplaren van boven de €2000 tegengekomen die eenvoudigweg vals waren, en jawel, ik heb het nog steeds over digitale piano's.

Ik voor mij ben doorgaans vrij tevreden over de instrumenten van Kawai en Roland, maar smaken verschillen, dus ga vooral zelf een keer kijken bij een goede handelaar en probeer een aantal piano's uit. 't Liefst meerdere keren, want na anderhalf uur piano's vergelijken ben je dusdanig luistermoe dat het erg moeilijk wordt om je nog op allerlei subtiele verschillen te concentreren. Ook kan het helpen om een pianist mee te nemen. Aandachtig luisteren is veel makkelijker als je zelf niet met je spel bezig bent.

Wellicht ten overvloede: bij verscheidene instrumenten zul je overdonderd worden door knopjes, lampjes en displays. Trap er niet in. Zeker niet wanneer je als beginner nog niet weet hoe serieus je ermee aan de slag wilt. Pianoman zei het al, een degelijk instrument is tamelijk waardevast. Koop je zo'n geval met vierennegentig gitaarsounds, dan kun je elke keer dat er een nieuwer model van verschijnt een aanzienlijk deel van de waarde afschrijven.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:00

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ook een optie: Degelijk (maar goedkoper) toetsenborden een software geluidspakket. Ik heb even zitten spelen met de Pianoteq software piano demo (geen samples, maar dynamisch berekend geluid). Best heel erg indrukwekkend en heel veel verschillende klankaanpassing mogelijkheden. Probeer de demo ook eens zou ik zeggen.
De mensen van de Feedback raadden me het Synthogy Ivory pakket aan, een gigantische sample bibliotheek, die moet ik nog eens proberen.

Met beiden heb je voor zo'n €250 extra een geluid dat geen enkele digitale piano na doet, als je natuurlijk een redelijke pc en degelijke geluidsset hebt.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 22:16

MBV

@mr.paaJ: nadeel is denk ik de betrouwbaarheid (mijn pianoleraar speelde in een bandje, en is gestopt met midi-frutsels omdat het niet betrouwbaar werkte) en gemak van bedienen. Een van de voordelen van mijn CLP-240 (bedankt, Marcks :P ik vond die echt mooier klinken dan de Roland van hetzelfde geld) is dat ik op die grote zwarte knop druk, en ik heb een piano. Ik hoef niet mijn laptop aan te sluiten, OS op te starten, versterker aanzetten, enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Ik gebruik zelf de de Synthogy Ivory. Met een beetje fatsoenlijke instellingen niet te onderscheiden van een echte piano op een opname, en de problemen die je af en toe hebt met MIDI neem ik maar voor lief. (Heel af en toe werkt de sustain niet helemaal lekker, maar dat kan ook door mijn midi klavier komen ;) )

Ik ben zelf wel gecharmeerd van een digitale setup, aangezien je over een paar jaar je piano weer gemakkelijk kan upgraden, zonder alles compleet nieuw te kopen. Ik zou als ik jou was even op marktplaats zoeken naar een mooi masterkeyboard met gewogen toetsen.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 359291

Ik heb onlangs een Elektrische piano gekocht bij the Music Affair.
Het is een kleine internet winkel, vriendelijke mensen en er valt daar best nog wat af te dingen, de piano ziet er mooi uit, met een houten ombouw en voldoet voor mij prima.
Er zullen vast betere piano's bestaan, daar twijfel ik niet aan, maar om het op te leren is hij prima.
Dit is hun site http://musicaffair.nl/html/elektrische_piano.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:47
Ik heb zelf een Roland DP990, en die bevalt erg goed. De aanslag is erg realistisch, en qua formaat is de piano niet al te groot. Ik heb van jongs af aan op een digitale piano gespeeld, en dit is m'n tweede Roland. Tussendoor een Technics gehad, die was qua geluid erg goed, maar de aanslag was minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-05 23:19

LogiForce

The Black Whole

Een vriend van mij heeft een Casio CDP-100 voor 300 euro in de lokale muziekwinkel gekocht.
Zeer goede aanslag voor als je alleen piano speelt, en de volledige 88-toetsen.

http://www.casio-europe.com/nl/emi/compact/cdp100/

Anders zou ik wat verder kijken naar een Yamaha DGX-630 of DGX-640. Deze hebben een veel uitgebreidere set instrumenten.

http://nl.yamaha.com/nl/p...49783&mode=compare&page=1

[ Voor 4% gewijzigd door LogiForce op 13-05-2010 16:28 ]

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Laatst online: 15:15
Heb zelf een korg lp150 voor 900 euro (incl verzending, en een goede pianostoel die bij een betere piano past) in Duitsland gekocht. Vroeger véél piano gespeeld, 9 jaar geen piano meer aangeraakt (studies + partner), nu herbegonnen.

Mijn mening erover:

1. Klavier is zeker niet slecht voor zijn prijs. (is eigenlijk het middenkwaliteit klavier van yamaha)
2. Klank is pathetisch zonder hoofdtelefoon, aanvaardbaar met hoofdtelefoon. Wel geen resonantie, en aantal noten simultaan is ook niet over naar huis te schrijven
3. Pedalen konden beter.
4. omhulsel ziet er mooi uit, maar goedkoop.
5. Partiturenstandaard is te klein, en partituren vallen erachter.

Ben ik tevreden? Eigenlijk wel; voor die prijs (de pianostoel was 7% van het budget) kan je weinig beter vinden. Voor die prijs moet je nu eenmaal dingen opofferen; heb de keuze gemaakt om klank voor klavier op te offeren, en nog geen spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:26
Als de TS nog geen beslissing heeft genomen kan je nog altijd een piano huren :)

Sommige muziekwinkels verhuren digitale piano's en zo kan je ontdekken of het iets voor jou is of niet.
Pagina: 1