Videokaart in oven

Pagina: 1
Acties:
  • 15.799 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Medetweakers,
Ik heb hier 2 7800 kaarten die stuk zijn. Ik wil ze in de oven gaan doen om te kijken of deze mythe klopt en houd jullie uiteraard op de hoogte. Mijn vraag is: Ik krijg de power connector er niet af ( plastic ) Moet deze er persee af of kan ik deze erop laten? En zo niet hoe krijg ik hem er wel af?

Mvg,
Dave!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
offtopic:
Het plastic van de connector is speciaal gemaakt en voorbereid op langdurige hitte. Ovens vormen dus geen probleem voor zo'n connector.
Je kan zonder problemen de kaart in de oven plaatsen! :)

Lol :'( Wat is die mythe? :?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonNL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-06 00:30
kun je voor deze newbie uitleggen welke mythe?

Mijn nieuwe systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou kijk. De mythe is, dat als men een kapotte/videokaart die artifacts geeft in de oven doen á 220 graden en dan 4 minuten dat de solderingen zacht worden en vervolgens weer hard. Zodat ze beter connecteren. En de artifacts verdwijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt het altijd proberen, hoewel soldeerbaden meestal nog wel iets warmer zijn. Dat plastic zal niet zomaar gaan smelten. Ik zou overigens niet gelijk met 4 minuten beginnen, maar het langzaam opbouwen, hoe korter hoe beter.

Als het werkt is dat natuurlijk mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:48

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Kun je dat niet beter hier posten? Het doodgaan van G80GTX/Ultra kaarten
Ik denk dat je een goede kans maakt dat het wel gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Laatst online: 25-04 20:42
Ik ben er wel niet zeker van dat jij met je gewone oven de temperatuur kunt halen om goed loodvrij te solderen, en je mag niet te lang op deze hoge temperatuur blijven anders gaan je componenten hard achteruit in levensduur of zelfs stuk.

http://www.okisemi.eu/docbox/OKISemi_SMD_reflow_profiles.pdf

Ik zou hem op laten warmen tot zo heet het kan, dan pcb erin, op hete lucht, en dan kijken tot het vloeibaar wordt. Wat ik dan meestal met onze pcb ovens doe is een beetje tegen de schuifdeur aan tikken dan trekken de componenten mooi recht door het trekkend effect van de voeibare tin. Maar ik denk niet dat je dit met een gewone oven lukt. dan de oven open en af laten koelen.

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@roedie,
Het schijnt dat bij videokaarten een speciaal soort soldeersel opzit, dit smelt sneller ( +/- 220 graden) daarom gaan mensen tegenwoordig massaal kaarten in de over gooien. Hier houdt het even op want het folie is op, morgen ga ik halen, de kaart ligt nu in de vriezen ( nog een mythe, door bevriezing krimpt alles en trekt dichter op elkaar).

http://www.youtube.com/watch?v=RVWDru1bub8 ZIE DEZE LINK VOOR DE PROOF. deze meneer deed het en TADAAAAA het werkt

Mvg,
Dave

By The Way: Heeft iemand nog defecte/ge"artifact iteerde( mooi woord (A) ) kaarten die hij/zij niet meer wil en die ik kan overnemen. Als er dan toch gaan bakken doen we het gelijk goed!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2009 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 18:34

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

Haha, hou ons op de hoogte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens nog ene kaart die stuk is. Alles begon te roken en het mobo is ook dood. Zie hier foto : http://i41.tinypic.com/oscz0m.jpg een vand e agp pinnetjes is verbrand. Heeft dit nog zin om te bakken of is dit een typisch gevalletje voor aan de "wall of death"?

Laat het even weten hardware-tweakers!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-07 21:40

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ik heb altijd begrepen dat je dit beter niet kan doen met een oven die je voor je eten gebruikt. Er komen namelijk nogal wat schadelijke chemicalien voor in je elektronica en je wilt deze niet in je eten terugvinden. Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
AGP pinnetjes die doorgebrand zijn is een ander probleem als soldeer dat los komt tussen de core en het pcb. Dood is in jou geval morsdood vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ MR. Qips
Kwestie van goede ventilatie? of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-07 16:09

Patjeee

Ik woon in Boston MA

Mr.Qips schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:39:
Ik heb altijd begrepen dat je dit beter niet kan doen met een oven die je voor je eten gebruikt. Er komen namelijk nogal wat schadelijke chemicalien voor in je elektronica en je wilt deze niet in je eten terugvinden. Just my 2 cents.
offtopic:
ooit gaan we dood , heb liever gameplezier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee even serieus? Is dit schadelijk ookal zitten er fannen in de oven anders hebben we op school nog ene heel mooi scheikunde lokaal + oven (A)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:34:
Ik heb trouwens nog ene kaart die stuk is. Alles begon te roken en het mobo is ook dood. Zie hier foto : http://i41.tinypic.com/oscz0m.jpg een vand e agp pinnetjes is verbrand. Heeft dit nog zin om te bakken of is dit een typisch gevalletje voor aan de "wall of death"?

Laat het even weten hardware-tweakers!
Een paar nicotine pleisters erop plakken dan stopt ie misschien met roken. :P

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Mijn favoriete quote van een legendarische tweaker:
Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-07 21:40

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Nou ik weet er het fijne niet van, maar dacht dit gelezen te hebben in een artikel/post over printjes solderen met een oven. De persoon die dat artikel had geschreven, had er expliciet bijgezet dat je dit niet in een voedseloven mag doen - althans, dat je daarna geen voedsel meer mag bereiden met die oven. Volgens hem kan je beter een goedkoop minioventje bij de Blokker kopen voor de hobby.

Ik denk dat de gevaarlijkste stof op een PCB lood is (in het soldeertin), maar dat zit tegenwoordig niet meer in soldeertin, dus wat dat betreft zit je safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jongens het is toch niet zo dat straks mijn huis afbrand omdat er een videokaart in de vriezen zit hé...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 22:18:
Jongens het is toch niet zo dat straks mijn huis afbrand omdat er een videokaart in de vriezen zit hé...?
Nee het is een vriezer geen doos tnt..

Enige waar je voor moet uitkijken zijn bolstaande condensators..

[ Voor 11% gewijzigd door Xenomorphh op 18-11-2009 22:27 ]

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-07 11:55

MikeVM

- Baloo -

er zijn toch ook mensen die hun cpu in de oven gooien om heb een burn-in te geven, sommige mensen beweren dat ze hierna hogere clocks zullen behalen.het is nooit bewezen, maar het kan niet heel veel kwaad. al neem je een risico als je een werkende cpu/gpu in de oven gooit...

als ie stuk is, zou ik niet twijfelen.. als je schrik hebt voor gevaarlijke stoffen, dan doe je er heel veel aluminium folie rond, en dat steek je in een glazen kom.. zo zullen de stoffen minder in je oven terecht komen...

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zojuist weer mijn 7800 uit de vriezer gehaald zodat hij morge meekan naar het scheikunde lokaal, morgen vroeg test ik hem. Er zit nu wel een nihil laagje ijs op maar dat kan geen kwaad neem ik aan. Hij is echt IJSKOUD. iemand ene idee wat ik nu moet doen? Afdrogen? Niet afdrogen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

MikeVM schreef op woensdag 18 november 2009 @ 22:28:
er zijn toch ook mensen die hun cpu in de oven gooien om heb een burn-in te geven, sommige mensen beweren dat ze hierna hogere clocks zullen behalen.het is nooit bewezen, maar het kan niet heel veel kwaad. al neem je een risico als je een werkende cpu/gpu in de oven gooit...

als ie stuk is, zou ik niet twijfelen.. als je schrik hebt voor gevaarlijke stoffen, dan doe je er heel veel aluminium folie rond, en dat steek je in een glazen kom.. zo zullen de stoffen minder in je oven terecht komen...
of je stopt de kaart in een pan met een deksel erop :)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ovenschaal die dicht is, dan afdekken met aluminium folie als je het heel zeker wilt weten en dan zal het wel goed komen.

Myth confirmed :)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Patjeee

Patjeee

Ik woon in Boston MA

bwerg schreef op woensdag 18 november 2009 @ 23:33:
Ovenschaal die dicht is, dan afdekken met aluminium folie als je het heel zeker wilt weten en dan zal het wel goed komen.

Myth confirmed :)
dit moet echt in mythbusters komen ofzoiets 8)7

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Die vrijkomende stoffen zouden ook wel eens broomhoudende vlamvertragers o.i.d. zijn.

Kun je niet beter voor een tientje zo'n oventje kopen bij de kringloopwinkel?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• spNk
  • Laatst online: 30-07 18:40
Heb hier nog wel een combi magnetron liggen, waarvan de magnetron defect is. Weet niet waar je woont?

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:31

sjaool

Every life should have 9 cats

[b][message=32950867,noline]http://www.youtube.com/watch?v=RVWDru1bub8 ZIE DEZE LINK VOOR DE PROOF. deze meneer deed het en TADAAAAA het werkt
Filmpje bewijst niks!
Ze laten de videokaart niet zien in de pc voordat ze hem in de oven stoppen.
Voor het zelfde geld hebben ze er een werkende videokaart in de oven gestopt.

Neemt niet weg dat het niet kan werken.
Het is en blijft elektronica. ;)

btw de videokaarten van Asus (gefabriceerd na 2001) hebben 3 jaar garantie. :)

[ Voor 16% gewijzigd door sjaool op 19-11-2009 10:37 ]

"When you grow up your heart dies"

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:53

Nemesizz

Untouchable

Ik heb al 2 nVidia kaarten gered door ze in een oven te stoppen (6800GT en 8400m).
Heb gewoon zo'n goedkoop oventje (18 euro) gekocht. Was effe uitzoeken hoe een videokaart goed te bakken (m'n proef runs werd de oven te warm en vielen de onderdelen eraf).

Als je het goed doet, komt er niet eens (veel) damp van je kaart af. Als ie echt begint te stinken en roken heb je de oven te warm (alleen de testrun met m'n oude Trident kaart rookte echt).

De plastic onderdelen kunnen gewoon de hitte hebben, ze vervormen niks noppes. Alleen de heatsink en fan verwijderen (en evt backplate op de kaart) en your good to go.

• Patjeee

Patjeee

Ik woon in Boston MA

sjaool schreef op donderdag 19 november 2009 @ 10:21:
[...]

Filmpje bewijst niks!
Ze laten de videokaart niet zien in de pc voordat ze hem in de oven stoppen.
Voor het zelfde geld hebben ze er een werkende videokaart in de oven gestopt.

Neemt niet weg dat het niet kan werken.
Het is en blijft elektronica. ;)

btw the meeste videokaarten, Asus in ieder geval, hebben iets van 3 jaar garantie. :)
natuurlijk is het echt :') je hebt nog bewijs van ons 8)7 en er zijn nog tal andere video's op YT ervan _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Patjeee op 19-11-2009 10:35 ]

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:31

sjaool

Every life should have 9 cats

Het zal ook wel werken alleen het filmpje is niet het overduidelijke bewijs dat het ook echt werkt aangezien ze niet het defect laten zien. ;)

Zijn het trouwens alleen nVidia kaarten die deze problemen vertonen?
Ik heb nog niemand gehoord over ATI want in dat geval ben ik zeer blij met mijn 4890. :)
Niet dat ik dat al was hoor. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door sjaool op 19-11-2009 10:39 ]

"When you grow up your heart dies"

Verwijderd

Zou dit ook werken bij gare mobo´s of geheugen?

Ik heb wel eens gehoord dat ik mijn harddisk in de vriezer moet leggen als hij kapot is?

greets

• Patjeee

Patjeee

Ik woon in Boston MA

Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2009 @ 11:37:

Ik heb wel eens gehoord dat ik mijn harddisk in de vriezer moet leggen als hij kapot is?

greets
geheugen heb ik wel eens gehoord dat het gewerkt heeft , maare een mobo denk ik niet :')

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Mr.Qips schreef op woensdag 18 november 2009 @ 22:18:
Nou ik weet er het fijne niet van, maar dacht dit gelezen te hebben in een artikel/post over printjes solderen met een oven. De persoon die dat artikel had geschreven, had er expliciet bijgezet dat je dit niet in een voedseloven mag doen - althans, dat je daarna geen voedsel meer mag bereiden met die oven. Volgens hem kan je beter een goedkoop minioventje bij de Blokker kopen voor de hobby.

Ik denk dat de gevaarlijkste stof op een PCB lood is (in het soldeertin), maar dat zit tegenwoordig niet meer in soldeertin, dus wat dat betreft zit je safe.
Is dat niet alleen als er ROHS opstaat? (Oftewel staat het er niet op dan zit er wel lood in.)

Sowieso vind ik het wat raar dat lood een probleem zou zijn gezien het smeltpunt ervan op 600 graden K ligt (327 graden Celsius) want de oven moest je rond de 200 graden Celsius zetten...
Laatst even iets geprobeerd met een moederbord dat ook stuk was...maar de huisgenoten vonden het te erg stinken dus maar afgekapt. :P

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

net een GF6700XL (basically een 6600GT met een paar extra pipelines en iets hogere clocks) gerepareerd door ff met de heatgun het geheugen en de core te blazen :)

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:40

Matis

Rubber Rocket

"Will it blend" zou ook leuk geweest zijn :P

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• iPims
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-07-2024

iPims

~Lv200 Broan Nightlord~

Matis schreef op donderdag 19 november 2009 @ 14:33:
OT:
Hoevaak ik dat niet gezien heb :D
The Ati HD5970! Will it blend?
*Puts it in blender*
Wait... Its to big to fit in the blender!
Lets blend it anyway....
*Presses ON*
*Blends*

Maare, ik heb er ook van gehoord, had ook een kaputte 8600GT, maar niet geprobeerd :o
Was bang dat de zooi zou ontploffe of w/e 8)7

What the BBQsaurusrex?

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-07 05:53

Ruudjah

2022

Deze truc werkt ook met bepaalde laptop moederborden waar bekende problemen mee zijn. Zo heeft de IBM T40 een USB 2.0 probleem; de geintegreerde controller gaat dan los zitten. USB 1.1 werkt dan nog wel. Door het moederbord opnieuw in de oven te leggen, gaat het soldeer smelten en raken de verbindingen weer verbonden.

Het beste is om alle materialen eraf te slopen en dan te gaan bakken. Dus ook de connector. Maar als het eraf slopen van de connector risico's met zich meebrengt kan je overwegen om die eop te laten zitten tijdens het bakken.

Edit:
Ja dus. Er is zelfs iemand die tot tweemaal toe z'n T40 USB2.0 weer aan de gang heeft gekregen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ruudjah op 19-11-2009 14:49 ]

TweakBlog

• HerrJasper
  • Laatst online: 01-08 07:10
Matis schreef op donderdag 19 november 2009 @ 14:33:
of is it a good idea to microwave this.

• mux
  • Laatst online: 31-07 13:02

mux

99% efficient!

Even voor alle duidelijkheid:

220 graden smelt GEEN soldeer. Bovendien is het soldeer dat problemen veroorzaakt high-lead (90-98% lood) soldeer, wat nog een stukje lastiger smelt dan eutectisch soldeer (bekende 60/40 soldeer). Wat je in je oven doet is het agen (als in leeftijd, maar dan engels) van de verbindingen. Doordat de verbindingen, printplaat en component vaak opwarmen en afkoelen ontstaan er interne spanningen in de verbinding, welke het metaal broos maken. Probeer maar eens een paperclip of stukje blik zo te buigen dat het wel vervormt maar niet scheurt - je zult merken dat het verbogen gedeelte veel stijver en sterker wordt dan de rest, maar ook sneller scheurt zodra je het probeert te verbuigen. Het originele materiaal kon je heel makkelijk veel verbuigen zonder dat het scheurt, het bewerkte materiaal niet.

Door metaal tot een bepaalde materiaalspecifieke temperatuur voor een bepaalde tijd te verwarmen, maak je dit weer ongedaan. Het materiaal wordt ge-annealed (weet de NL term niet zo snel) wat betekent dat de interne spanningen ongedaan worden gemaakt en het metaal weer zacht en plooibaar wordt. Dit lost lang niet altijd de problemen met soldeerverbindingen op, want de scheurtjes zitten vaak nog steeds in het materiaal en zorgen voor slecht contact. De enige definitieve oplossing is dus nog steeds een echt soldeerbad, verwarmd tot 330-350 graden. De rest is allemaal een kwestie van geluk hebben dat die paar verbindingen die het niet meer doen genoeg contact gaan maken.

[/wetenschappelijke verklaring]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• pinockio
  • Laatst online: 13-03 13:38
ssj3gohan schreef op donderdag 19 november 2009 @ 14:55:

220 graden smelt GEEN soldeer. Bovendien is het soldeer dat problemen veroorzaakt high-lead (90-98% lood) soldeer, wat nog een stukje lastiger smelt dan eutectisch soldeer (bekende 60/40 soldeer). (...)\[/wetenschappelijke verklaring]
ROHS videokaarten (alle tegenwoordig) bevatten natuurlijk geen lood meer... Dus... zit het lood dat je noemt toch ook niet meer in die videokaarten?

In mijn ervaring is het smeltpunt van loodvrije soldeer juist hoger dan het oude vertrouwde 60/40. Maar ik kan me vergissen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• spNk
  • Laatst online: 30-07 18:40
sjaool schreef op donderdag 19 november 2009 @ 10:37:

Zijn het trouwens alleen nVidia kaarten die deze problemen vertonen?
Ik heb nog niemand gehoord over ATI want in dat geval ben ik zeer blij met mijn 4890. :)
Niet dat ik dat al was hoor. ;)
Het is bekend van de G80 serie dat de soldeer verbindingen slecht zijn.
nieuws: Nvidia biedt 'oplossing' voor defecte notebook-gpu's

Dit gold niet alleen voor mac gebruikers.

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb twee weken geleden nog m'n overleden Nvidia kaart (7600GS) tot leven gewekt met die oventruc in m'n combi magnetron. Truc werkt perfect _/-\o_

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-07 05:53

Ruudjah

2022

Dit lost lang niet altijd de problemen met soldeerverbindingen op, want de scheurtjes zitten vaak nog steeds in het materiaal en zorgen voor slecht contact.
Precies. Het is dan ook niet verwonderlijk dat mensen met laptops die dit succesvol hebben uitgevoerd, later het opnieuw weer moeten uitvoeren. Zeker laptop moederborden staan soms vanwege hun behuizing of ontwerp, samen met de gebruiker die hem vastpakt op bepaalde punten, onder grote spanning. Door deze fysieke spanning kunnen de verbindingen net zo hard weer breken.

Bij een videokaart die toch altijd vast in een systeem zit is dit minder aan de orde. Blijf uitkijken met het herplaatsen, hier kan door fysieke spanning (krachten op de pcb) de pcb alsnog weer loslaten van de chips erop.

TweakBlog

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:33
Door metaal tot een bepaalde materiaalspecifieke temperatuur voor een bepaalde tijd te verwarmen, maak je dit weer ongedaan. Het materiaal wordt ge-annealed (weet de NL term niet zo snel) wat betekent dat de interne spanningen ongedaan worden gemaakt en het metaal weer zacht en plooibaar wordt.
Ik denk dat je bedoelt "ontlaten"(ja die t staat goed). Dat doen we bij metalen om de interne spanningen er af te krijgen.

Heb hier overigens zelf een (echte) soldeeroven staan en die verhit loodvrije verbindingen tot ongeveer 260 graden in een traject van 460 seconde. Loodverbindingen liggen lager.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:09

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 22:34:
ik heb zojuist weer mijn 7800 uit de vriezer gehaald zodat hij morge meekan naar het scheikunde lokaal, morgen vroeg test ik hem. Er zit nu wel een nihil laagje ijs op maar dat kan geen kwaad neem ik aan. Hij is echt IJSKOUD. iemand ene idee wat ik nu moet doen? Afdrogen? Niet afdrogen?
NIET afdrogen omdat je met je doek een statische lading meeneemt en daarmee de kaart (als ie het weer zou gaan doen) definitief het loodje laat leggen.

Gewoon op kamer temperatuur goed laten drogen. Morgen dus weer oppakken en kijken of ie het doet, daarna in de oven.

Edit:
Of je leest even de 2e pagina. :'(

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 19-11-2009 16:34 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:25:
[...]

NIET afdrogen omdat je met je doek een statische lading meeneemt en daarmee de kaart (als ie het weer zou gaan doen) definitief het loodje laat leggen.

Gewoon op kamer temperatuur goed laten drogen. Morgen dus weer oppakken en kijken of ie het doet, daarna in de oven.

Edit:
Of je leest even de 2e pagina. :'(
Nou boys de vriezertruc deed niks. Ik wil een oventje op de kop tikken ( in of rond Breda ) en er dan een compleet topic van gaan maken met foto's en video's. Iemand een oventje te koop?

Groetjes!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze meneer even een mailtje gestuurd:
http://link.marktplaats.nl/296671299

That will do the trick denk ik zo :D

Greetz!

• roedie

220 graden smelt GEEN soldeer. Bovendien is het soldeer dat problemen veroorzaakt high-lead (90-98% lood) soldeer, wat nog een stukje lastiger smelt dan eutectisch soldeer (bekende 60/40 soldeer). Wat je in je oven doet is het agen (als in leeftijd, maar dan engels) van de verbindingen. Doordat de verbindingen, printplaat en component vaak opwarmen en afkoelen ontstaan er interne spanningen in de verbinding, welke het metaal broos maken. Probeer maar eens een paperclip of stukje blik zo te buigen dat het wel vervormt maar niet scheurt - je zult merken dat het verbogen gedeelte veel stijver en sterker wordt dan de rest, maar ook sneller scheurt zodra je het probeert te verbuigen. Het originele materiaal kon je heel makkelijk veel verbuigen zonder dat het scheurt, het bewerkte materiaal niet.

Door metaal tot een bepaalde materiaalspecifieke temperatuur voor een bepaalde tijd te verwarmen, maak je dit weer ongedaan. Het materiaal wordt ge-annealed (weet de NL term niet zo snel) wat betekent dat de interne spanningen ongedaan worden gemaakt en het metaal weer zacht en plooibaar wordt. Dit lost lang niet altijd de problemen met soldeerverbindingen op, want de scheurtjes zitten vaak nog steeds in het materiaal en zorgen voor slecht contact. De enige definitieve oplossing is dus nog steeds een echt soldeerbad, verwarmd tot 330-350 graden. De rest is allemaal een kwestie van geluk hebben dat die paar verbindingen die het niet meer doen genoeg contact gaan maken.

\[/wetenschappelijke verklaring]
Ik geloof je niet, je mag bar weinig componenten ook maar even boven de 260 graden brengen, ik heb ze nog nooit gezien, alles wordt tegenwoordig gewoon loodvrij gesoldeerd, anders mag het europa niet in. Geef eens een paar datasheets van componenten die volgesnmij jouw boven de 300 mogen komen. succes! In mijn post bovenaan staat het smelttraject van loodvrij, en dat gebeurt zo overal.

Over het agen dat kan best daar heb ik geen verstand van, maar bij 260 graden vallen je componenten er zo vanaf, probeer maar ;).

over het er af vallen, als je de zware componenten naar boven doet, en alleen de smd bovenop valt er niets af, die blijven hangen door de tin, ook al is die gesmolten. Let dan wel even op met eruit halen ;)

• Barleone
  • Laatst online: 21:21
Zeg Terw_Dan of andere die hard tweakers, er is hier op tweakers toch ergens een bak-en-braad recepten topic ofzo? PC met frituurolie koelen.. dat soort gein.
Ik kan dat nergens meer vinden helaas. Weet iemand toevallig nog waar dat staat? Dit topic kan daar overigens dan ook aan toegevoegd worden.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• udybees
  • Laatst online: 07-11-2024
Het doodgaan van G80GTX/Ultra kaarten

voor het topic koken met Tweakers. Mijn XFX 8800 GTS 640 doet het trouwens weer zonder problemen na een bakavontuurtje, dus raar maar waar, tis geen broodje aap verhaal

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Barleone schreef op donderdag 19 november 2009 @ 18:31:
Zeg Terw_Dan of andere die hard tweakers, er is hier op tweakers toch ergens een bak-en-braad recepten topic ofzo? PC met frituurolie koelen.. dat soort gein.
Ik kan dat nergens meer vinden helaas. Weet iemand toevallig nog waar dat staat? Dit topic kan daar overigens dan ook aan toegevoegd worden.
Offtopic:
Leef je uit :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1014602649.jpg
Mijn favoriet :P

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 19-11-2009 18:52 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Ik had ook zo'n defecte 8800 GTX, van 2,5 jaar oud.
Allerlei blokken en strepen, de videokaart was defect.
Garantie verlopen helaas .
Mijn laatste hoop was, hoe onwaarschijnlijk het mij ook leek, de kaart in de oven te stoppen.
En wat blijkt...............
De videokaart werkt weer perfect! Echt ongeloofelijk! Ben superblij!!!!!!!!!
Bedankt voor jullie tip! Zo, ga nu maar weer eens lekker gamen

• mux
  • Laatst online: 31-07 13:02

mux

99% efficient!

roedie schreef op donderdag 19 november 2009 @ 18:25:
[...]

Ik geloof je niet, je mag bar weinig componenten ook maar even boven de 260 graden brengen, ik heb ze nog nooit gezien, alles wordt tegenwoordig gewoon loodvrij gesoldeerd, anders mag het europa niet in. Geef eens een paar datasheets van componenten die volgesnmij jouw boven de 300 mogen komen. succes! In mijn post bovenaan staat het smelttraject van loodvrij, en dat gebeurt zo overal.

Over het agen dat kan best daar heb ik geen verstand van, maar bij 260 graden vallen je componenten er zo vanaf, probeer maar ;).

over het er af vallen, als je de zware componenten naar boven doet, en alleen de smd bovenop valt er niets af, die blijven hangen door de tin, ook al is die gesmolten. Let dan wel even op met eruit halen ;)
Even dit hele gedoe over loodvrij, RoHS en loodsoldeer de grond in boren hoor. NVIDIA heeft op de defecte GPUs soldeer met een hoog gehalte lood gebruikt, klaar. Zoek maar op. Eerste hit die ik krijg bij 'nvidia faulty solder' is http://www.crunchgear.com...features-last-gen-solder/ waarin ook al van het high-lead solder wordt gesproken. Eutectisch soldeer smelt bij 200 graden, loodvrij soldeer bij 250 en 98% loodsoldeer bij 325. Een oud through-hole soldeerbad warmt op tot 220 graden, loodvrij tot 260 (zoals eerder ook al beschreven) en high-lead soldeer zoals gebruikt op chipsets van oude moederborden en ook deze chips wordt op 330 graden gesoldeerd. Je mag het nu nog steeds met me oneens zijn, but that's just silly.

Dit is dus ook het fundamentele probleem met reflowen van de G80 en sommige G90-kaarten: de GPU zelf zit met ander soldeer vast dan de rest, en bovendien soldeer dat de rest er af doet donderen. Enkel met een IR-oven (en een geconcentreerde IR-oven daarbij) kun je evt. je gpu ook reflowen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Verwijderd

Topicstarter
ROFLLOLROFLLOL
Ik was net lekker ene videokaart aan het föhnen, gaat de föhn KAPODT, te warm en ik zag een stroom schokje van de föhn in de videokaart schieten. Zouden beide nu nog wel bruikbaar zijn?

* ik krijg ook echt ALLES stuk * :(

• LED-Maniak
Haha, dat is ook echt het _domste_ wat je kan doen.

Een fohn is een electronen kanon. Logisch dat het stuk gaat.
ssj3gohan schreef op donderdag 19 november 2009 @ 19:20:
[...]

Even dit hele gedoe over loodvrij, RoHS en loodsoldeer de grond in boren hoor. NVIDIA heeft op de defecte GPUs soldeer met een hoog gehalte lood gebruikt, klaar. Zoek maar op. Eerste hit die ik krijg bij 'nvidia faulty solder' is http://www.crunchgear.com...features-last-gen-solder/ waarin ook al van het high-lead solder wordt gesproken. Eutectisch soldeer smelt bij 200 graden, loodvrij soldeer bij 250 en 98% loodsoldeer bij 325. Een oud through-hole soldeerbad warmt op tot 220 graden, loodvrij tot 260 (zoals eerder ook al beschreven) en high-lead soldeer zoals gebruikt op chipsets van oude moederborden en ook deze chips wordt op 330 graden gesoldeerd. Je mag het nu nog steeds met me oneens zijn, but that's just silly.

Dit is dus ook het fundamentele probleem met reflowen van de G80 en sommige G90-kaarten: de GPU zelf zit met ander soldeer vast dan de rest, en bovendien soldeer dat de rest er af doet donderen. Enkel met een IR-oven (en een geconcentreerde IR-oven daarbij) kun je evt. je gpu ook reflowen.
Ik kan jou niets anders dan gelijk geven. Moet wekelijks solderen in een soldeeroven en die temperaturen zijn gewoon regel. Een onderdeel in 5 seconden naar boven de 200 graden verhitten is natuurlijk heel anders dan geleidelijk aan je print en componenten opwarmen en even de 260 graden aantikken en in ongeveer een minuut terug naar 40 graden. Veel minder stress in de componenten natuurlijk.

[ Voor 87% gewijzigd door LED-Maniak op 19-11-2009 20:54 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• Malantur
Barleone schreef op donderdag 19 november 2009 @ 18:31:
Enkele oliekoeling topics kan ik wel vinden:

Een paar uit de oude doos:
voeding in sla-olie :P +pics
Hele moederbord + CPU in OLIE ??
Brute koel modding #2 >>> "de uitvoering"

Wat recenter:
Mod - water & olie
PC in minerale olie ondergedompeld

En dan nog wat externe links:
Duitser koelt computer in slaolie
Nog was pic's

[ Voor 3% gewijzigd door Malantur op 19-11-2009 21:32 ]

• roedie
ssj3gohan schreef op donderdag 19 november 2009 @ 19:20:
[...]
Sorry dat ik mijn huiswerk niet geheel goed gedaan heb, maar je spreekt dan ook algemeen en niet alleen de nvidia chip, daar komt de onduidelijkheid vandaan. RoHs is sinds juli 2006. Ik heb nergens exact vinden hoe het nu met RoHs en nvdia zit. Een snelle zoekactie is dat nieuwe (G80/G90 en hoger)kaarten daar aan voldoen. Ik zie niet direct hoe nvidia daar onderuit zou kunnen komen. Nergens in je product in iets wat mechanisch los is te maken, zoals de tin van een pootje, mag ook maar een miniscuul aandeel lood zitten. Het zou me tegen vallen als ze vrijstelling krijgen om een of andere reden, zeker niet als het andere fabrikanten wel lukt.

als de fout dus in de chip zit, en je wilt het soldeer daar opnieuw laten vloeien, moet je te hoog voor de rest van de kaart, die wel gewoon loodvrij wordt gesoldeerd.

Als ik het goed begrijp zit de fout in het barsten van de balletjes van de bga, die van een hoog lood mengsel zijn voor de wat oudere kaarten.

maakt het er niet makkelijker op.

--edit
Er is wel een uitzondering voor RoHs, en dit zal hem ook zijn dan bij nVdia

Pb-Free (RoHS Exempt): This component has a RoHS exemption for either 1) lead-based flip-chip solder bumps used between the die and package, or 2) lead-based die adhesive used between the die and leadframe.

[ Voor 8% gewijzigd door roedie op 19-11-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Niet online
Ik heb hier ook nog een kapotte 20" Samsung TFT liggen, zou het daarop ook werken?

[ Voor 5% gewijzigd door kunnen op 20-11-2009 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• udybees
  • Laatst online: 07-11-2024
nee, dat gaat niet goed in de oven, iedere tweaker weet toch dat je een samsung tft repareert met een grote hamer en een lasapparaat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 14:40

Matis

Rubber Rocket

udybees schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 08:41:
nee, dat gaat niet goed in de oven, iedere tweaker weet toch dat je een samsung tft repareert met een grote hamer en een lasapparaat 8)7
Dat zeg je nu wel, maar ik kan me nog een filmpje herinneren waar een kerel zijn plasma tv maakt met een honkbalknuppel :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FennFenn
  • Laatst online: 05-07 19:50
Ik zit hier samen met Dave/TheDutchBeast en we kunnen met trots zeggen dat een vande 7800GTX'en al weer perfect werkt en zelfs een hele 3dmark run doet. Foto's volgen snel. De 7900GT lukte jammer genoeg niet. We hebben nog 1 7800GTX te gaan.

DE OVEN TRUC WERKT!

FOTO"S KOMEN ER AAN VOOR PROOF! >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FennFenn schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 17:58:
Ik zit hier samen met Dave/TheDutchBeast en we kunnen met trots zeggen dat een vande 7800GTX'en al weer perfect werkt en zelfs een hele 3dmark run doet. Foto's volgen snel. De 7900GT lukte jammer genoeg niet. We hebben nog 1 7800GTX te gaan.

DE OVEN TRUC WERKT!

FOTO"S KOMEN ER AAN VOOR PROOF! >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:)
Haha inderdaad foto's komen. Het was echt een vette dag en het was nog geslaagd ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Dutch Beast, in een föhn zit een beveiliging tegen oververhitting, het vonkje zie je op het moment dat deze beveiliging (bi-metaal) openspringt. Na afkoelen doet de föhn het gewoon weer :)

Denon AVR-X3600H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
JeanLeGrand schreef op zondag 22 november 2009 @ 00:15:
Dutch Beast, in een föhn zit een beveiliging tegen oververhitting, het vonkje zie je op het moment dat deze beveiliging (bi-metaal) openspringt. Na afkoelen doet de föhn het gewoon weer :)
Dan alsnog is een föhn het domste wat je ooit kan pakken(uitgezonderd de speciale föns voor electronica).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier volgt de proof!
De foto's zijn geüpload met alles erop en eraan.
Veel kijk plezier. Want de 7800GTX werkt weer!

http://profile.imageshack.us/user/kwerrie/

Mvg,
TheDutchBeast & FennFenn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heej medetweakers,

Vanmorgen stond ik vol goede moet op om op kerstdag een een lekker potje counterstrike te gaan spelen.. O-) Maar helaas artifacts!! En niet zo'n klein beetje ook. :'( Hele beeld vol rode en groene strepen en willekeurige stippen door alles heen.

Tijdje geleden gezien dat Dave de topicstarter een oventje zocht om videokaarten te bakken en toen ook meteen wezen kijken wat die "mythe" was en kwam op verschillende site's uit dat het bakken van een videokaart soms wel eens de oplossing kon zijn tegen die vervelende artifacts.

Dus ik dacht net van even opzoeken hoe het precies moest enzo en daarna direct geprobeerd, omdat ie toch al kapot was vondt ik het proberen wel waard en hoppa! Kaart werkt weer perfect. 8)

Videokaart: Sapphire ATI Radeon X1900XTX
Oven: Philips electrische oven 10 minuten voorverwarmt op 200 graden celsius, daarna de kaart 10 minuten laten bakken en 45 minuten af laten koelen.

Dus hierbij wil ik mij aan het lijstje van gelukkigen toevoegen dat het werkt ook al is het een oeroude graka. ;)

Gr. Daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palmbeachbazar
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-01-2021
Hoi MedeTweakers,

vandaag heb ik mijn Ati Radeon Mobility x1400 uit een Fujitsu Siemens laptop pi1536 weer tot leven gebracht met de oventruc : PCB van de mini pcie x16 10 minuten in de Sharp heteluchtoven (met draaiplateau) op 200 celcius en voila! hij werkt weer als vanouds!
(Kaart was overleden met aan het eind van zijn functioneren een goodbye van artifacts en daarna helemaal niets meer!)
Heet uit de oven, zo de laptop in, welke in eerste instantie niet opstartte (waarschijnlijk een temp-beveiliging), maar na een afkoelingsperiode van 2 minuten gewoon weer op kunnen starten, draait nu al een 5 uur continue, dus zeker het proberen waard als je videokaart het begeven heeft!

Succes! _/-\o_ (met bakken) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-07 09:58
Dag allen,

Ook heb ik vandaag mijn Club3D 8800GT weer tot leven gewekt met de oven truc.

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Laatst online: 16-10-2018
ToasterxD schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:29:
Dag allen,

Ook heb ik vandaag mijn Club3D 8800GT weer tot leven gewekt met de oven truc.
Ook 10 minuten op 200 graden? Ik zal het binnenkort ook moeten proberen met mijn 9800 GX2, dus hoop dat nog wat meer mensen het "recept" van 10 minuten op 200 graden kunnen bevestigen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohra01
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-02-2020
Werkt.

Recept: Voor refresh van printplaten in 10 stands gasoven zonder ventilatie.

Kaart uitkleden, schoonmaken en de connectors laten zitten.

Gas oven zonder ventilatie ca 10 min voorwarmen op 200c (Bij mij stand 6,2 van 10).

Bakblik met een aluminiumfolie bedekken en de kaart met de CPU naar boven op het bakblik leggen.

ca 10 minuten in de hete oven leggen.

De oven uitzetten en wachten tot de oven handwarm is.

Het Bakblik uit de oven halen en de kaart zo lang laten afkoelen, tot hij zig aanvoelt als of de pc net 10 minuten uit staat.

Verbouwen en op hoop van zegen.

Greetz,
>:)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:54
@Rohra01 Hoe heb je dit 9 jaar oude topic überhaupt gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-07 21:28
Ik heb dit gedaan met mijn 8800 GTS.

Deze gaf de hele tijd groene en rode strepen in beeld. Dus in de oven gedaan.
Zo kaal mogelijk gemaakt. Oven op 240 voorverwarmd.

Op een uiterst schone bakplaat bakpapier gelegd en die met 3 puntjes hete lijm werden die op de plek gehouden. 4 aluminium balletjes voorgedraaid en gemarkeerd zodat ze de kaart recht houden voor een reflow.

Oven uitgezet, bakplaat met kaart erin. Deur op een kier. Volledig laten afkoelen.

Dat was genoeg. De kaart doet het nu nog en heeft zeker nog 3 jaar gemined. De eerste maanden waren nog best lucratief omdat niemand met bitcoins echt bezig was.

Zou ik het nog een keer doen dan zou ik het reflow station gebruiken van de makerspace.

Maar in iedergeval het is geen mythe. Maar je mag wel een beetje geluk hebben :)

Edit:... Euh. Ik zie dat dit nu een heel oud topic is. Maar omdat het op de frontpage stond, toch even weggetypt.

[ Voor 6% gewijzigd door Basilange op 14-12-2018 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-07 14:40
Je gelooft het of niet, maar afgelopen jaar heb ik dit met een hd 7950 geprobeerd. En vreemd genoeg werkte het met die kaart ook. Het is zeker dus niet voor alleen nvidia gtx8xxx serie bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Ik heb het meerdere malen met de eerste PS3 gedaan. Werkt op zich wel, maar het is een lapmiddel. De soldeerverbindingen zullen het weer begeven.

Om bepaalde chips en andere onderdelen te beschermen kan je overigens blue tac of iets vergelijkbaars gebruiken. Het is een soort blauw kleiachtig materiaal.

Zoek of reflow tutorials en je vind er genoeg over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-08 19:50

PinusRigida

I put the p in pool.

Moet je de oven voorverwarmen? ;)

[ Voor 21% gewijzigd door PinusRigida op 14-12-2018 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:44
Als je kijkers krijgt voor je huis bak je een appeltaart, een echte tweakers schuift zijn grafische kaart in de oven!

Het is echter een lapmiddel inderdaad. Mijn oude kaartje ging nog een jaartje extra mee na de oven methode..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-07 11:25

KDL

Ja en vergeet het nakoelen niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Heel Holland bakt.. ook Tweakers..

...maaruh, welke necrofiel kickstart een 9jaar oud topic

[ Voor 46% gewijzigd door millman op 14-12-2018 09:02 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 10:24
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:22:
Nou kijk. De mythe is, dat als men een kapotte/videokaart die artifacts geeft in de oven doen á 220 graden en dan 4 minuten dat de solderingen zacht worden en vervolgens weer hard. Zodat ze beter connecteren. En de artifacts verdwijnen
zo heb ik ooit een extra half jaar uit een gtx480 geperst...

Edit: en een oude mac book weer aan de praat gekregen...

[ Voor 6% gewijzigd door henkbas op 14-12-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_uknow
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik heb de truc zelf ook een keer geprobeerd en de videokaart werkte weer een aantal maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenJohn
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-03-2023
YouTube: Linus Attempts BGA Graphics Chip Repair! - Rossmann Repair Group, Ne...

Vond dit wel een plausibel verhaal, filmpje is met Linus tech tips en Louis Rossman (apple repairs) enige wat de oven doet is de chip een (soms tijdelijk positieve) opdonder geven, je printplaat/solderingen worden niet heet genoeg om te reflowen daar heb je specialistische apparatuur voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Alright, dit topic gaat weer terug de krochten in. @Rohra01, laat oude topics in het vervolg aub met rust.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.