Dat komt waarschijnlijk door de perspectiefvertekening. Horizon in gewoon recht namelijk.
Als ik overdag een foto maak met een lange sluitertijd dan wordt de foto standaard overbelicht.. Iso 100 en f/32.
Zou iemand mij kunnen helpen?
Ja. Gebruik een ND filter, zoals bijvoorbeeld de B+W #110 ND 3.0.Danny96 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:03:
Als ik overdag een foto maak met een lange sluitertijd dan wordt de foto standaard overbelicht.. Iso 100 en f/32.
Anoniem: 111246
Torre Agbar in Barcelona.Anoniem: 50624 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 21:17:
@jspr: Aparte foto, wat voor gebouw is het? Ook hier lastig kiezen tussen z/w en kleur.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=Torre+Agbar
Gebruik je wel een ND filter?Danny96 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:03:
Eentje van 8 secondes:

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS
NeeeTeamxSunnYx schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:42:
[...]
Gebruik je wel een ND filter?
Eentje van 8 secondes:
[afbeelding]
Hoeveel zou dit me moeten kosten? gewoon de goedkoopste 52mm.
Moeilijk he, zoeken.Danny96 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:46:
[...]
Neee![]()
Hoeveel zou dit me moeten kosten? gewoon de goedkoopste 52mm.
Er zijn uiteraard ook andere te koop.
[ Voor 6% gewijzigd door wisselwerking op 25-02-2010 20:51 ]
Jaaa...Herrick schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:51:
[...]
Moeilijk he, zoeken.http://www.cameranu.nl/ar...ND_grijs_52_E_66704_.html
Er zijn uiteraard ook andere te koop.
Linkje naar de 103:
http://www.cameranu.nl/ar...ND_grijs_52_E_73050_.html
Die 110 is wat overdreven denk ik voor 'gewone' fotografie?
Bij Maxsaver.net (hvstar.net van vroeger) kost die trouwens maar 29€, ipv 47 bij CameraNu
http://maxsaver.net/B-W-5...-8x-103-Glass-Filter.aspx
Bij Maxsaver.net (hvstar.net van vroeger) kost die trouwens maar 29€, ipv 47 bij CameraNu
[ Voor 13% gewijzigd door Fire69 op 25-02-2010 21:04 ]
Ik heb de 110, vind het prima te doen..Fire69 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 21:04:
Linkje naar de 103:
flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS
Anoniem: 50624
Je kunt ook hitech 85 kopen bij teamworkphoto.com. Voordeel is dat je deze ook kunt gebruiken op een andere lens, en ze passen gewoon in een Cokin P houder.
Dat is de 'dildo van barcelona', toch?Anoniem: 202119 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 11:42:
Ik vind de z/w versie meer kracht hebben, maar ook het blauw/paarse van de kleuren versie vind ik wel mooi.
Het watermek vind ik bij deze foro niet eens zo heel erg storen moet ik zeggen.
Nog twee van mij:
[afbeelding]
[afbeelding]
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
nadeel is dat je dan met een creditcard moet betalen, lastig als je die niet hebtAnoniem: 50624 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 21:50:
Je kunt ook hitech 85 kopen bij teamworkphoto.com. Voordeel is dat je deze ook kunt gebruiken op een andere lens, en ze passen gewoon in een Cokin P houder.
@TeamxSunnYx: Ik mis eigenlijk wat detail in de voorgrond en hij is wat klein 
Vandaag ook eens gespeeld met deze leuke vorm van fotografie, ben best tevreden over het resultaat:
1.
Exposure: 15
Aperture: f/16.0
Focal Length: 23 mm
ISO Speed: 100

2.
Exposure: 10
Focal Length: 24 mm
Vandaag ook eens gespeeld met deze leuke vorm van fotografie, ben best tevreden over het resultaat:
1.
Exposure: 15
Focal Length: 23 mm

2.
Exposure: 10
Focal Length: 24 mm

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...
@ iKremers: Mooi hoor! Vooral de tweede
@ TeamxSunnYx: Jammer dat er weinig te zien is, het ziet er te leeg uit.
@ Amstel76: De tweede vind ik wat minder, de steen is teveel in het midden. De eerste is wel erg goed gelukt

2

3

4

Lens: Canon kitlens (18-55 f/3.5-5.6 IS)
Sluitertijd: 20 of 25 seconden
Gebruikte filter: Lasglas met klemmetjes vastgemaakt aan een Cokin adapter
@ TeamxSunnYx: Jammer dat er weinig te zien is, het ziet er te leeg uit.
@ Amstel76: De tweede vind ik wat minder, de steen is teveel in het midden. De eerste is wel erg goed gelukt

2

3

4

Lens: Canon kitlens (18-55 f/3.5-5.6 IS)
Sluitertijd: 20 of 25 seconden
[ Voor 21% gewijzigd door M.E.Amrani op 03-03-2010 00:11 ]
mmmm.... filmkleurtjes! Heerlijk!
Lekker uitgestorven 'look', een beetje contrastloos, zacht uitgebeten highlights net als op film. Ik vind het kunstwerkjes!
Lekker uitgestorven 'look', een beetje contrastloos, zacht uitgebeten highlights net als op film. Ik vind het kunstwerkjes!
Dank je! Zijn ze echt zo mooi? 
Welke bewerking vinden jullie trouwens mooier, die van de eerste twee of de laatste twee?
Welke bewerking vinden jullie trouwens mooier, die van de eerste twee of de laatste twee?
[ Voor 57% gewijzigd door M.E.Amrani op 03-03-2010 00:17 ]
Eens met /\/\! Vind t echt een gaaf effect zo.
Alleen vind ik de eerste bewerking beter, de tweede is meer slecht ontwikkeld zeg maar
Ga straks ook maar eens een shotje wagen. Mooi weer hier en mijn ND8 Cokin binnen
Alleen vind ik de eerste bewerking beter, de tweede is meer slecht ontwikkeld zeg maar
Ga straks ook maar eens een shotje wagen. Mooi weer hier en mijn ND8 Cokin binnen
Gruwelijk gejatte Icoon!
Wow, heel surrealistisch, erg gaaf!
@eejtje, lekker sfeertje, met name 1 en 4 spreken mij wel aan
Topper! naar mijn idee nog veel beter dan de zwart-wit versieAmstel76 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 19:58:
Eentje uit mijn vorige post in kleur:
[afbeelding]
Kleurenversie is inderdaad way cooler dan de zwart/wit-versie. Vind alleen de (bewogen) wolk een beetje storend, verder is ie echt gaaf!
The devil is in the details.
Ik krijg best wel wisselende reacties, de één vind zwart wit weer mooi en de ander weer kleur. De één ziet liever geen beweging in de wolken en de ander weer wel
Ik vind zelf de zwart wit versie erg mooi en ik vraag me af als er geen beweging in de wolken zit of het plaatje dan nog wel klopt als totaalbeeld. Het is natuurlijk vrij gemakkelijk te realiseren door meerdere belichtingen te maken maar of het ook het totaalbeeld ten goede komt?
Ik vind zelf de zwart wit versie erg mooi en ik vraag me af als er geen beweging in de wolken zit of het plaatje dan nog wel klopt als totaalbeeld. Het is natuurlijk vrij gemakkelijk te realiseren door meerdere belichtingen te maken maar of het ook het totaalbeeld ten goede komt?
Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...
Dat is wel een betaalbare oplossing om eens wat te experimenteren.eejtje schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 22:03:
Hoe heb je dat lasglas aan de adapter vastgemaakt?
Ik maak ze vast met 2 simpele klemmetjes. Ik heb weleens gelezen dat anderen ze vastlijmen of met elastieken oid. Zelf vind ik dat onhandig, omdat je voor je je foto maakt nog moet gaan scherpstellen. Aangezien dat niet kan door het glaasje (laat te weinig licht door) is het het handigst om het glaasje makkelijk te kunnen verwijderen en terug te plaatsen.
Hah, lasglas, nooit aan gedacht. Hoe stops levert het ongeveer? Hoe is de kwaliteit?
Ben ook benieuwd of het ook ergens in grotere formaat verkrijgbaar is. Iets van 140x140 ofzo. Zal wel handig zijn voor 14-24. B+W levert wel zeer grote vierkante ND filters, maar die zijn belachelijk duur.
Ben ook benieuwd of het ook ergens in grotere formaat verkrijgbaar is. Iets van 140x140 ofzo. Zal wel handig zijn voor 14-24. B+W levert wel zeer grote vierkante ND filters, maar die zijn belachelijk duur.
Ik heb gelezen dat het vergelijkbaar is met B+W ND110, dus 10 stops. Qua kwaliteit heb ik geen vergelijking materiaal. Wel kan ik zeggen dat het eigenlijk geen ND is, aangezien het meer groen doorlaat dan andere kleuren. Dus het is altijd even spelen met witbalans in Lightroom. Maar ben er best tevreden over.
Misschien kun je hun even mailen of ze aan grotere stukken glazen kunnen komen. Of anders kun je op ebay even kijken
Misschien kun je hun even mailen of ze aan grotere stukken glazen kunnen komen. Of anders kun je op ebay even kijken
Amstel76 Ik vind de kleurenversie mooier dan de zwart-wit versie. De bewogen wolken vind ik hier wel wat storend (ze bewegen te weinig).
Nu het ijs hier ook eindelijk verdwenen is ben ik ook eens aan het oefenen gegaan met long exposure fotografie. Ik gok dat ik hier wel regelmatig ga plaatsen
Iso 100, 21mm, f22, 13 seconden
Nu het ijs hier ook eindelijk verdwenen is ben ik ook eens aan het oefenen gegaan met long exposure fotografie. Ik gok dat ik hier wel regelmatig ga plaatsen

[ Voor 11% gewijzigd door wisselwerking op 06-03-2010 16:48 . Reden: exif toegevoegd ]
Waar hebben jullie de ND 100 gekocht? Ik koop normaal al mijn filters bij hvstar, maar daar is de 110 niet beschikbaar in 67mm formaat.
Ik heb mijn filter via ebay gekocht voor iets van 80 euro (77 mm B+W uitvoering)
Dan koop je toch een 77mm en één of twee verloopringen voor al je lenzen. Zo'n filter gebruik je toch niet zo vaak, en als je het wel doet, dan is het alleen maar beter dat ie wat groter is.
Dat heb ik ook gedaan (althans de 77mm gekocht. De stepup ring moet ik nog bestellen via ebay.wolver1ne schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 19:30:
Dan koop je toch een 77mm en één of twee verloopringen voor al je lenzen. Zo'n filter gebruik je toch niet zo vaak, en als je het wel doet, dan is het alleen maar beter dat ie wat groter is.
Deze is erg nice!Herrick schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 09:43:
Amstel76 Ik vind de kleurenversie mooier dan de zwart-wit versie. De bewogen wolken vind ik hier wel wat storend (ze bewegen te weinig).
[afbeelding]
Bijna jammer dat de 2 kades niet helemaal hetzelfde in beeld lopen. zou tof zijn geweest als de plaat geheel symmetrisch was geweest.
Das wel een goeide, want dan kun je hem ook met andere lenzen gebruiken..wolver1ne schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 19:30:
Op Ebay kom ik allemaal ND8 filters tegen voor lage prijzen, voorbeeldje.
Is dit wat om uit te proberen of deze vorm van fotografie iets voor mij is?
Natuurlijk. Als je wilt uitvinden of vioolspelen wat voor je is begin je immers ook niet met een Stradivarius. Op deze manier kun je je geen buil vallen.nielsgaastra schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:56:
Wat kijkvoer: http://www.youtube.com/watch?v=U5DPVme8Ak8 - Gaat echter niet om een ND filter, desalniettemin zegt het genoeg over de producent.nielsgaastra schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:56:
Als je goede filters wilt, kijk dan gelijk bij B+W, Hoya of een producent van soortgelijke kwaliteit. Of anders neem je gewoon een stuk lasglas (zie eerdere posts). Is nog goedkoper dan wat je op ebay hebt gevonden.
Anoniem: 349115

Tuil bij Waardenburg.

Kerkdriel.

Tuil uiterwaarden.
Deze zijn allemaal met een lasglas Din9 in cokin- p houder gemaakt.
Houder wel langs kanten afgedekt ivm lichtlekken.
Sluitertijden tot zo'n 3 minuten. Bulb in de m stand. Sluitertijden trial en error maar het komt echt niet op 10 seconden. na de eerste opname weet je ong wel hoelang je hem open moet laten staan.
Op auto witbalans komt die er groen uit. Dit beeld moet je gebruiken om de nieuwe witbalans in te stellen.
Niks geen gepiel in lightroom. Alleen evt postproces voor shadows en highlights.
Heb nog veel meer fotoos met lange sluitertijden maar die zijn met Pinhole gemaakt.
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 349115 op 08-03-2010 01:00 ]
Mooi foto's longneck. De Kerdriel foto spreekt me het meest aan.
@marceltuit
Wikipedia: Pinhole camera
@marceltuit
Wikipedia: Pinhole camera
[ Voor 44% gewijzigd door wolver1ne op 08-03-2010 07:26 ]
ow cool,volgens mij heb ik zoiets vroeger op de middelbare school nog zitten maken van zwarte kartonnetjes. kwamen wel gave plaatjes uit van klasgenoten die 5 minuten stil moesten zitten
Over dat lasglas (welding glass); in auto wb komt die er groen uit.
na correcte witbalans instellen normaal en als je dan het filter eraf haalt komt die er magenta uit.
De creatievelingen kunnen deze fotoos evt combineren in cs. Vroeger had je met film icm lange sluitertijden
vaak vreemde kleurzwemen. Bijv. dat de lucht echt een magenta kleur kreeg. Die magenta plaat zonder filter zou je dus gedeeltelijk in de "juiste" opname kunnen verwerken. (overlay en met een gummetje aan de slag)
Hier een ander creatief voorbeeld. Niet een bijster interessante plaat maar zo kan je zien wat je zoal kan uitvogelen. Sluitertijd was zo'n 90 seconden en ik ben in het beeld gaan zitten na zo'n 20 seconden. Meer een geestverschijning.

Overdag kan het zijn dat de contrastovergang tussen bijv. lucht en aarde te groot is. De aarde is goed belicht maar de lucht volkomen uitgevreten wit. Een oplossing is dan om meerdere beelden te maken en deze in cs samenvoegen. Krijg je dus meer een Hdr of Dri opname.
na correcte witbalans instellen normaal en als je dan het filter eraf haalt komt die er magenta uit.
De creatievelingen kunnen deze fotoos evt combineren in cs. Vroeger had je met film icm lange sluitertijden
vaak vreemde kleurzwemen. Bijv. dat de lucht echt een magenta kleur kreeg. Die magenta plaat zonder filter zou je dus gedeeltelijk in de "juiste" opname kunnen verwerken. (overlay en met een gummetje aan de slag)
Hier een ander creatief voorbeeld. Niet een bijster interessante plaat maar zo kan je zien wat je zoal kan uitvogelen. Sluitertijd was zo'n 90 seconden en ik ben in het beeld gaan zitten na zo'n 20 seconden. Meer een geestverschijning.

Overdag kan het zijn dat de contrastovergang tussen bijv. lucht en aarde te groot is. De aarde is goed belicht maar de lucht volkomen uitgevreten wit. Een oplossing is dan om meerdere beelden te maken en deze in cs samenvoegen. Krijg je dus meer een Hdr of Dri opname.
of ND-grad filters gebruiken
cool! k zat al te denken om ook eens zo'n extreme ND-filter aan te schaffen, maar ik werd altijd tegen gehouden door de vraag of ik hem wel genoeg zou gebruiken voor dat geld; maar denk dat zo'n lasglas wel een leuke manier is m het ff te testenAnoniem: 349115 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 00:35:
[afbeelding]
Tuil bij Waardenburg.
[afbeelding]
Kerkdriel.
[afbeelding]
Tuil uiterwaarden.
Deze zijn allemaal met een lasglas Din9 in cokin- p houder gemaakt.
Houder wel langs kanten afgedekt ivm lichtlekken.
Sluitertijden tot zo'n 3 minuten. Bulb in de m stand. Sluitertijden trial en error maar het komt echt niet op 10 seconden. na de eerste opname weet je ong wel hoelang je hem open moet laten staan.
Op auto witbalans komt die er groen uit. Dit beeld moet je gebruiken om de nieuwe witbalans in te stellen.
Niks geen gepiel in lightroom. Alleen evt postproces voor shadows en highlights.
Heb nog veel meer fotoos met lange sluitertijden maar die zijn met Pinhole gemaakt.
Quote Sapphire;
Uiteraard, alhoewel je in raw met het gegradueerde filter toch beter kan sturen.
Zo'n lasglas kost ong. 2 euries daar kan je geen bult aan vallen.
Voor de p-houder heb ik hem wel moeten bijsnijden. maar je kan hem ook op bijv. een ring plakken. of gewoon ervoor houden met elastiekje. heb hem ook afgetaped anders haal ik 'mn vingers open.
Hier kan je goed zien als je de wb niet goed instelt.
Uiteraard, alhoewel je in raw met het gegradueerde filter toch beter kan sturen.
Voor de p-houder heb ik hem wel moeten bijsnijden. maar je kan hem ook op bijv. een ring plakken. of gewoon ervoor houden met elastiekje. heb hem ook afgetaped anders haal ik 'mn vingers open.
Hier kan je goed zien als je de wb niet goed instelt.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 349115 op 08-03-2010 13:28 ]
Waar kan je die kopen behalve internet? Gamma/karwei oid heeft dit soort dingen denk ik niet?Anoniem: 349115 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:24:
Winkel die lasgereedschappen verkoopt. Via internet misschien een grotere diversiteit in soorten en maten te koop.
Gewoon de grootste maat nemen.
Fotoos die je van mij hier ziet zijn overigens wel extra gesatureert dus extra bewerking in cs. Het komt er dus niet kant en klaar uitrollen
Mij gaat het vooral om de luchten en waterpartijen die je mooi kan laten vervagen.
Gewoon de grootste maat nemen.
Fotoos die je van mij hier ziet zijn overigens wel extra gesatureert dus extra bewerking in cs. Het komt er dus niet kant en klaar uitrollen
Mij gaat het vooral om de luchten en waterpartijen die je mooi kan laten vervagen.

Longneck Toch leuke resultaten met zo'n lasglas. Ik jouw plaat wel wat te donker en dan met name aan de onderkant. Als je in RAW schiet kun je de kleuren toch lekker makkelijk bijstellen. Dus voor de mensen die nog niet zeker weten of zo'n duur filter gerechtvaardigd is. Gewoon lasglas kopen.
Vandaag in een verloren uurtje nog weer even geoefend.
Vandaag in een verloren uurtje nog weer even geoefend.

Ik heb ze zelf van HITECH, werken erg goed. Moet je alleen wel een creditcard hebben om ze aan te schaffen. (temworkphoto.com)
@Herrick: Deze is veel beter dan de eerste die je postte
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 08-03-2010 19:28 ]
Das ook de enige reden waarom ik ze nog niet hebAnoniem: 50624 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:26:
[...]
Ik heb ze zelf van HITECH, werken erg goed. Moet je alleen wel een creditcard hebben om ze aan te schaffen. (temworkphoto.com)
Bedankt voor de complimenten
Ik merk dat het nog wel wat uitproberen is wat goed werkt, maar het komt vanzelf. Deze is ook nog van vandaag

@Herrick, beetje veel van het zelfde, maar wel telkens een stap beter als je het mij vraagt.
Je eerste is mooi strak, maar zegt verder weinig.
De tweede een beetje te overbelicht maar begint wat context te krijgen en de derde heeft het strakke van de eerste foto en is daarbij een veel spannender plaatje om naar te kijken.
Je eerste is mooi strak, maar zegt verder weinig.
De tweede een beetje te overbelicht maar begint wat context te krijgen en de derde heeft het strakke van de eerste foto en is daarbij een veel spannender plaatje om naar te kijken.
40D | 8 | 50 | 100 | 300
Als je echt een goede inspratiebron zoekt voor lange sluitertijden moet je hier even kijken: http://www.flickr.com/photos/tjintjelaar/
of hier: http://www.flickr.com/pho...-/sets/72157607877770905/
of hier: http://www.flickr.com/pho...-/sets/72157607877770905/
Die van Tjintjelaar kende ik al. Zijn website is ook erg handig http://www.bwvision.com/
En nog een andere versie van nummer 2. Aangezien niet iedereen dat lichte mooi vindt

Lasglas klink interessant om goedkoop te experimenteren! Waar zou je dat lasglas eigenlijk kunnen kopen (in omgeving Utrecht)? Heb nog geen winkel kunnen vinden...
De zwart wit platen van hierboven zijn erg mooi vind ik. De lange sluitertijd voegt bij de platen echt wat toe.
Ik heb ook een poging gedaan (nd8 + pola)

Klikbaar voor groter
De zwart wit platen van hierboven zijn erg mooi vind ik. De lange sluitertijd voegt bij de platen echt wat toe.

Klikbaar voor groter
[ Voor 12% gewijzigd door gelukkie op 14-03-2010 11:29 ]
Is dat heel toevallig bij Lathum?Herrick schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 13:36:
En nog een andere versie van nummer 2. Aangezien niet iedereen dat lichte mooi vindt[afbeelding]
Joejoe!
Een paar posts terug zag ik iemand een link plaatsen naar een online winkel.gelukkie schreef op zondag 14 maart 2010 @ 11:27:
Lasglas klink interessant om goedkoop te experimenteren! Waar zou je dat lasglas eigenlijk kunnen kopen (in omgeving Utrecht)? Heb nog geen winkel kunnen vinden...
[afbeelding]
Klikbaar voor groter
Heb de link gevonden..maar 10 euro verzendkosten
en dat voor een stukje glas van €1,12..

Metaalwinkel, westerdijk 18
En anders even googelen op "lasgereedschappen en utrecht"
ieg niet bij gamma of praxis.
En anders even googelen op "lasgereedschappen en utrecht"
ieg niet bij gamma of praxis.
Ik heb www.lastechniekwinkel.nl een mail gestuurd dat ik het glaasje in een envelop wil ontvangen. Totale kosten (inclusief verzendkosten) bedroeg 2.18 euro
[ Voor 33% gewijzigd door M.E.Amrani op 14-03-2010 21:55 ]
@Herrick: Heb jij een vierkante sensor?
Je foto's worden wel steeds beter zeg, gaat lekker!
@gelukkie: Ik weet het niet, vind hem niet zo. Of wat minder beweging of juist wat meer, ik denk dat ik hem met iets minder beweging mooier had gevonden.
Uitzicht op Enkhuizen:
@gelukkie: Ik weet het niet, vind hem niet zo. Of wat minder beweging of juist wat meer, ik denk dat ik hem met iets minder beweging mooier had gevonden.
Uitzicht op Enkhuizen:

Anoniem: 156876
Hele toffe pics! Wel grappig, het water lijkt soms net een ijsbaan, whehe. Ik ga het ook maar eens uitproberen, statief is dan waarschijnlijk wel een vereisten, net als een remote een een ND filter. De statief heb ik, remote is niet zoveel keus in en daar moet ik nog wel uit komen, maar een ND filter... Welk filter is aan te raden voor leuke plaatjes te kunnen schieten, bijvoorbeeld zoals die laatste van Herrick (qua techniek dan
)?
@GuidoH: ik gebruik een B+W ND 110 filter. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Oké, hoeveel seconden heb je dan minstens nodig om er wat van te maken zonder dat je de ISO omhoog moet gooien? Al kan ISO tot 200-400 nog wel als het moet...Herrick schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 23:52:
@GuidoH: ik gebruik een B+W ND 110 filter. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Bij de laatste foto's heb ik ongeveer een sluitertijd van 1 minuut bij een diafragma van f22 gebruikt, maar ik had de camera per ongeluk op iso 200Anoniem: 156876 schreef op zondag 21 maart 2010 @ 00:24:
[...]
Oké, hoeveel seconden heb je dan minstens nodig om er wat van te maken zonder dat je de ISO omhoog moet gooien? Al kan ISO tot 200-400 nog wel als het moet...Kost 44 euro zo te zien, dat valt opzicht nog wel te doen, als je het resultaat ziet al helemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door wisselwerking op 21-03-2010 20:25 ]
Een vraagje, ik gebruik 85mm rechthoekige filters (nd, nd-grad, polarizer) van hi-tech in zo'n cokin P houder, die bevallen me goed. Nu zie ik dat ze daar ook een 3.0 (10 stops) nd-filter hebben voor 25 pond incl verzenden.
Heeft iemand hier ervaring met dit filter?
Ik heb eigenlijk niet zo'n zin in een opschroeffilter, want liefst maak ik m'n compositie ( + scherpstellen en plaatsen van een eventuele nd-grad) zonder een 10 stops filter voor de lens
met 't cokin systeem kan ik 'm net voor 't maken van de foto voor de lens schuiven.
Daarnaast is dit zo te zien ook nog eens goedkoper dan een B&W 110 en alternatieven.
Ik heb eigenlijk niet zo'n zin in een opschroeffilter, want liefst maak ik m'n compositie ( + scherpstellen en plaatsen van een eventuele nd-grad) zonder een 10 stops filter voor de lens
Daarnaast is dit zo te zien ook nog eens goedkoper dan een B&W 110 en alternatieven.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ook een lasglas binnen en op een goedkoop UV filter getaped. En hier mijn best gelukte eerste probeersel, alhoewel je er wat weinig van ziet vanwege de grote afstand tot het water en wat weinig lucht. De bewerking lijkt erg op die van eejtje, maar dat komt door het lasglas wat een erg groene kleur heeft. Door het groene eruit te halen krijg je dit:

Dus hij was overbelicht of zo?Herrick schreef op zondag 21 maart 2010 @ 07:19:
[...]
Bij de laatste foto's heb ik ongeveer een sluitertijd van 1 minuut bij een diafragma van gebruikt, maar ik had de camera per ongeluk op iso 200staan. Je kan het beste een lage iso-waarde gebruiken.
Nee, maar met iso 100 had ik een sluitertijd van 2 minuten gehad bij hetzelfde diafragma. Om een kortere sluitertijd te bewerkstelligen kun je een hoger diafragma (lager f-getal) gebruiken.Anoniem: 156876 schreef op zondag 21 maart 2010 @ 16:31:
[...]
Dus hij was overbelicht of zo?Maar kan je er ook gewoon 20 seconde ofzo mee schieten, of krijg je hem dan niet voldoende belicht?
Inmiddels wat ervaringen gevonden in een flickr group, blijkbaar heb je meer last van kleurverschuiving dan met een b&w 110. Blijft ie nog wel interessant voor zwart/wit, maar moet er effe over nadenken of ik me daartoe wil beperken.abrakadaver schreef op zondag 21 maart 2010 @ 12:21:
Een vraagje, ik gebruik 85mm rechthoekige filters (nd, nd-grad, polarizer) van hi-tech in zo'n cokin P houder, die bevallen me goed. Nu zie ik dat ze daar ook een 3.0 (10 stops) nd-filter hebben voor 25 pond incl verzenden.
Bij een Cokin-systeem heb je ook eerder last van lichtlekken naar mijn ervaring...
Zoals reflecties tussen de lens en je filter? Heb er niet zo vaak last van, maar komt denk ik ook omdat ik die cokin polarizer gebruik, die sluit aardig af tussen de lens en 't eerste filter in de houder.
Iemand ervaring met de filters van dealextreme? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.23337
Het is vrij goedkoop en zal ook wel geen super kwaliteit zijn, maar het bedrag maakt het leuk genoeg om gewoon eens mee te spelen. Iemand een idee of dit ook goed zal lukken? Of is het echt crap, zelfs voor die prijs?
Het is vrij goedkoop en zal ook wel geen super kwaliteit zijn, maar het bedrag maakt het leuk genoeg om gewoon eens mee te spelen. Iemand een idee of dit ook goed zal lukken? Of is het echt crap, zelfs voor die prijs?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
ND8 is volgens mij maar 2 of 3 stops licht wat het tegenhoud, dat is wel wat weinig (correct me if i'm wrong). Maar voor goedkoop, ga op jacht naar een lasglas, tape dit op een goedkoop filter en het werkt prima.
Ja dat zag ik ook al voorbij komen maar dan moet je constant kleuren gaan corrigeren, dat leek me minder praktisch. En als deze dingen goed zouden werken dan zou ik voor hetzelfde bedrag klaar zijn.
Volgens wikipedia 3 stops, zou het gebruik van 2 of meerdere filters dan makkelijk gaan zonder kwaliteitsverlies of kan ik dit idee maar beter uit m'n hoofd zetten?
Volgens wikipedia 3 stops, zou het gebruik van 2 of meerdere filters dan makkelijk gaan zonder kwaliteitsverlies of kan ik dit idee maar beter uit m'n hoofd zetten?
[ Voor 29% gewijzigd door Tsurany op 26-03-2010 10:43 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Bij glaswerk is het zo: Kwaliteit kost geld. En een filter voor $6 gaat je alleen maar teleurstellende resultaten geven. Ik koop zelf nooit wat anders dan Hoya Super/HMC en B+W.Tsurany schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 02:30:
Iemand ervaring met de filters van dealextreme? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.23337
Kijk eens op hvstar.com wat zo'n filter kost, vrij veel dus
Dat snap ik, maar om direct zoveel uit te geen zonder dat ik weet of het met filter fotograferen mij gaat bevallen vind ik niet zo'n leuk idee.
Juist voor het eerste experimenteren lijkt me zo'n lasglas ideaal, want dan kun je voor nog geen 3 euro klaar zijn (zie boven) en dan hoef je er bovendien geen week op te wachten. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat een goedkoop filter meteen past zonder plakband enzo.Tsurany schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 10:57:
Dat snap ik, maar om direct zoveel uit te geen zonder dat ik weet of het met filter fotograferen mij gaat bevallen vind ik niet zo'n leuk idee.
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Ja je moet dan eerst gaan klooien met vastmaken, dat betekent of aan je UV filter vastplakken of een aparte ring hebben die ook weer geld kost. Zo'n goedkoop filtertje leek me een handige oplossing, eventueel twee tegelijk. Maar dan moet de kwaliteit wel goed genoeg zijn natuurlijk.
Anoniem: 22659
Ik denk dat je het voor dat geld gewoon moet proberen. Kijk eens of het je bevalt en of je er resultaten mee krijgt die naar je zin zijn. Als blijkt dat je er helemaal niks aan vindt dan heb je weinig weggegooid. Is het een eye-opener en zit dat ding vastgeroest op je lens, dan is het misschien slim om een betere te halenTsurany schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 02:30:
Maar zou je er dan een of twee aanraden? Want het is een ND8 en dat is 3 stops, als ik zie hoeveel seconde iedereen hier gebruikt lijkt 3 stops me vrij weinig.
kijk zelf maar wat voor sluitertijden je wil gaan halen, ik denk richting de 20-30 sec. En bekijk dan eens wat voor sluitertijden je hebt op iso 100 F/8 bij lichtomstandigheden waar je foto's wil gaan maken. Tel dan maar eens het aantal stops licht wat je wil tegenhouden. Ik schat dat je minimaal 2 filters op elkaar wil schroeven.
Vroeg in de ochtend gemaakt. Het was nog pikdonker buiten. Dankzij de sluitertijd van 30 seconden zijn de sterren zichtbaar geworden. Oorspronkelijk had de foto een oranje tint, door met de kleurtemperatuur te spelen zijn het blauwtinten geworden en lijkt het alsof het al licht aan het worden is.

Zo doe ik dat momenteel, met hitech slot-in filters. Stapelen heeft echter wel een nadeel: De kwaliteit van de foto gaat naar beneden. Minder filters is beter.
Zelf wil ik nog een B+W ND110 gaan halen, tot die tijd stapel ik er rustig op los
Ga vanmiddag wel even wat filters bestellen dan, twee keer ND8 van dealextreme, kijken of het wat is. Kost me maar 9 euro.
En ze dan op elkaar schroeven of wat?
Maar dit heb je toch zonder filter gedaan? Voor nachtfotografie is een ander topicBamSlam_ schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:01:
Vroeg in de ochtend gemaakt. Het was nog pikdonker buiten. Dankzij de sluitertijd van 30 seconden zijn de sterren zichtbaar geworden. Oorspronkelijk had de foto een oranje tint, door met de kleurtemperatuur te spelen zijn het blauwtinten geworden en lijkt het alsof het al licht aan het worden is.
[afbeelding]
Ja op elkaar schroeven.Mute schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:59:
En ze dan op elkaar schroeven of wat?
Ga ik ook maar eens proberen dan
Had ook al die ND8-filter van DX op m'n lijstje staan. Ben benieuwd wat voor resultaten je krijgt van 2x die filter!
Ja je kan wachten tot ik ze binnen krijg, zal er dan zeker foto's mee maken, of de gok nemen natuurlijk.
Kwaliteit zal wel redelijk zijn denk ik, desnoods nog een bij kopen en dan 3 op elkaar.
Kwaliteit zal wel redelijk zijn denk ik, desnoods nog een bij kopen en dan 3 op elkaar.
Ik zag net een mailtje van Zoom dat deze long exposure foto waarschijnlijk in de volgende editie wordt opgenomen. Is overigens uit dezelfde probeer sessie als mijn vorige foto's.