Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 394462

dreeke schreef op zondag 13 februari 2011 @ 18:26:
De 2 uitgebrachte albums van Adele op LP klinken beide niet bepaald geweldig. Ze zijn ook op 1 of ander label geperst dat voorheen hardcore platen deed.
Hoop na een wasbeurtje dat hij veel minder stoft! Ongewassen platen van 25 jaar oud ploft minder als de nieuwe adele die 3 x gedraait is!

Het is opggenomen bij XL records meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

XL Records, daar heb ik "Prodigy - Voodoo People (Chase & Status Remix)" van. Het lijkt me ook dat het vooral beukmuziek is dat van XL Records afkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Zonde, een stem als die van Adele zou juist zo mooi kunnen klinken zonder loudness of andere shit. ;w

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-06 07:34
Anoniem: 365612 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 21:06:
[...]

Ik hoor overal commentaar dat de CD ook nergens op lijkt. Ik dacht dat het in mijn digitale bestanden zat...
Met de CD valt het nog enigzins mee. Het eerste nummer is het best gemixt vind ik, de rest hangt inderdaad wat tegen loudness aan. Er zit wat mij betreft nog wel genoeg dynamiek in though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 15:46
Wanneer moet je gebruik maken van een mat van vilt/kurk/leer?

Ik heb namelijk afgelopen weekend een project platenspeler gekocht (de 2 experience), maar weet niet goed of ik nu al gewoon kan draaien of dat ik eerst een mat er op moet leggen (deze heb ik namelijk niet).

Hoop dat iemand mijn dit kan vertellen, en welke mat in welke situatie gebruikt moet worden.

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
  • Laatst online: 14-06 12:44
De 2xperience heeft geen mat nodig. De "mat" zit al vast aan de platter is van 4mm dik vinyl.

Edit: ik heb dezelfde platenspeler...

[ Voor 18% gewijzigd door Wouter Rebel op 14-02-2011 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
@Wouter
Kan ik je nog iets vragen. Hoe zit het met het bijgeleverde anti skating gewicht en dat 'sleuteltje' en die 4 magneet achtige dingen?

Die magneet achtige dingen met een soort puntje erin lijkt me iets voor onder de pootjes van de platenspeler te leggen.

Ik heb trouwens de appel uitvoering met het blue point element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
Die rondjes met puntjes erin zijn inderdaad voor onder de voeten. Dit kan je wat krassen op je audiomeubel schelen :)

Wat betreft het gewichtje. Ik heb m'n platenspeler laten afstellen bij Studio Wilbert. Daar is me uitgelegd dat met de huidige afstelling (o.a. met een Grado Gold element) het draadje van het gewicht op het ringetje (/uitkeping) het meest richting de ophanging van de arm moet. Maar dat is dus per element/afstelling wisselend.

Wat betreft dat sleuteltje; geen idee... zoals gezegd ik heb de platenspeler laten afstellen.

btw; ik heb de comfort versie in piano black.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

De antiskating wordt ook weer beïnvloed door het gewicht en de naalddruk, dus er is niet echt een plaats die je zo kan aanwijzen, waar die zou moeten. Eigenlijk moet je het meten aan de hand van zo min mogelijk vervorming. Het loont wel de moeite, vooral voor de binnenste groeven.
Afstellen van de speler hoeft niet veel te kosten en je hoeft het maar 1x te doen zolang hetzelfde element eronder blijft zitten.
En de speler waterpas zetten, vergeten een hoop mensen ook nog wel eens, dan heb je een mooie platensloper. ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
dreeke schreef op maandag 14 februari 2011 @ 22:17:
...
En de speler waterpas zetten, vergeten een hoop mensen ook nog wel eens, dan heb je een mooie platensloper. ;)
Inderdaad, vooral niet vergeten je platenspeler waterpas te zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Bedankt voor de reacties!

De speler staat waterpas. Dat is het eerste wat ik gedaan heb na het plaatsen van de voetjes en daarna nog een paar keer (omdat ik de audio kabels nog moest aansluiten enzo).

Heb de arm zelf afgesteld (volgens mijn is die zo goed afgesteld) gedaan met behulp van het stappenplan zoals beschreven in dit topic.

Het uitlijnen van het element is gedaan door project, in mijn geval dus dat hoef ik ook niet te doen.

Dat sleuteltje is volgens mijn voor het erop leggen van die band om het plateau en de motor.

Het anti skating gewicht kan ik volgens mijn ook nergens aan vast maken, of iets.
Zal zo de winkel even bellen kijken wat ze ervan zeggen (ze zeiden ook dat er een duidelijke Nederlandse handleiding bijzit, niet dus... :( ) .

Edit winkel gebeld:
Er moet een draadje bij het gewicht zitten, waarmee je het gewicht aan de uiteinde van de arm kan ophangen. Wat in mijn geval niet zo is, dus deze wordt nog nagestuurd.

En de Nederlandse handleiding wordt per e-mail doorgestuurd.
:)

[ Voor 15% gewijzigd door noodel1988 op 15-02-2011 11:08 . Reden: bedankje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.tip
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
(overleden)
De laatste dagen heb ik de dikke 60 pagina's van het vinyl topic doorgekeken. Mijn belangstelling was gewekt omdat ik op het moment bezig ben mijn oude klassieke LP's om te zetten naar CD.

Het begon allemaal met de aanschaf van twee nieuwe boxen voor in de huiskamer. De oude Tandberg boxen (indertijd, jaren 70, redelijk goede dingen) waren niet meer in orde en stonden ook erg in de weg). Overigens heb ik die inmiddels met succes gerepareerd (voorzien van nieuwe randen, dat heet refoaming in goed Nederlands) en zijn nu in bedrijf in mijn werkkamer. Dit terzijde.

Toen kwam het idee op om CD copieën van de LP's te maken voor in de huiskamer. Het betreft LP's vanaf de jaren 60 met ook nog een aantal mono's er bij. Het is allemaal klassiek, niet opnieuw uitgebracht (het veel grotere aantal jazz LP's laat ik voorlopig maar zitten).

Mijn eerste serieuze platenspeler was een Beogram 1000, zie pagina 21 van de topic. Die is me nooit goed bevallen. Zware orkestpassages (bv. Mahler) klonken rasperig. Toen heb ik, het zal midden jaren 70 geweest zijn, een Thorens 125 MK II gekocht met een SME arm en een Stanton 681EEE element. Dat gaf een wereld van verschil. Die was met pensioen gegaan toen het CD tijdperk aanbrak. CD's vond ik veel handiger, geen gedoe met naalden voorzichtig op de plaat zetten en die dingen te hoeven omdraaien. Overigens lees ik in de topic dat sommige mensen dit juist leuk vinden. Nou, ik niet.
Die Thorens heb ik weer uit de mottenballen gehaald. Ooit is er eens een nieuwe naald en aandrijfriem in gekomen maar verder niets. Ik ben nu begonnen met eens een hoge kwaliteit DGG plaat te draaien en die klonk nog fantastisch.
Toen ben ik de platen gaan schoonmaken met zo'n Knosti ding. Erg vuil waren ze niet maar het scheelde toch in het aantal spetters.

Ik lees in de topic niet veel over het digitaliseren zelf. Op internet is hier echter erg veel over te vinden. Persoonlijk vind in http://www.delback.co.uk/lp-cdr.htm erg informatief.

Bij het digitaliseren zijn er een aantal dingen waar op gelet moet worden. Ten eerste is een standaard audiokaart meestal niet van hoge kwaliteit wat de AD conversie betreft. Goede kaarten zijn behoorlijk duur en ik heb daarom een andere oplossing gevonden.
DCC recorders hebben een goede kwalitet AD converter aan boord. Ik stuur daarom het analoge signaal vanuit de RIAA-voorverserker de analoge ingang van de recorder in. Die zet ik in de stand Rec/Pauze. Dan verschijnt het digitale signaal aan de digitale uitgang en dit gaat dan naar de digitale ingang van de audiokaart.
Iets dergelijks kwam ik tegen op pagina 12 van de topic (met een DAT recorder).
Overigens zijn DCC recorders ook nuttig om analoge cassettebandjes te digitaliseren. Ze spelen ook analoge bandjes af maar omdat de kop volgens een heel ander principe werkt dan die van een standaard analoge recorder is de ruisbijdrage van de kop zelf een stuk minder. Dat heb ik indertijd nagemeten en het is ook direct al op een scope te zien.

Een volgend punt is dat sommige audiokaarten het inkomend digitaal signaal resamplen, bv. Creative kaarten doen dit. Deze stap is nergens voor nodig. Gelukkig blijkt het op het gehoor er weinig toe te doen. Hiervoor vergeleek ik het audiosignaal uit de analoge uitgang van de DCC-recorder met dat uit de computer.
Het digitaal signaal pik ik dan op met het programma Total Recorder. Dat onderschept het digitaal signaal direct en zet het om in een WAV bestand (of mp3 oid. naar keuze). Met Audacity kan het ook. Ik weet niet hoe dat nu is maar bij de eerdere versies hiervan werd eerst het analoog uitgangssignaal uit de geluidskaart weer de kaart ingestuurd. Dus een extra DA-AD conversie.

Zo heb ik dus WAV bestanden waar ik nu de inloop en uitloop stukken van verwijder (ook in het midden waar de plaat is omgedraaid). Dat doe ik met Cooledit 2000 maar er zijn legio andere programma's die dit kunnen.

De volgende stap is het verwijderen van rumble (op oude LP's nogal eens aanwezig) en klikken. Het eerste met DenoiseLF en het tweede met Clickrepair http://www.clickrepair.net/. Beide zijn gemaakt door Brian Davies, http://maths.anu.edu.au/~briand/ ,die ze na zijn pensioen als hobby heeft ontwikkeld. Met name Clickrepair werkt fantastisch.

Hierna moeten soms, als er meerdere werken op een plaat staan, de bestanden nog in stukken geknipt worden. Daarvoor gebruik ik CD Wave van onze landgenoot Mike Looymans http://www.milosoftware.com/en/index.php?body=about.php. Ook dit kan met andere programma's maar CD Wave is heel overzichtelijk om mee te werken.

Op deze manier heb ik dus de WAV bestanden klaar voor het branden. Nu speel ik ze nog af via mijn computer en ik vraag me af of ik ze nog wel op CD zal zetten of in de huiskamer vanaf een HD zal gaan gebruiken (audiocenter idee).

Ik hoop dat deze opmerkingen een nuttige aanvulling zijn voor diegenen die ook willen gaan digitaliseren.

Adriaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessant verhaal. Zelf vond ik vroeger de ad converter van de dcc decks heel slecht klinken, maar wellicht verschilt dit per model. Ik heb alleen de dcc900 gehoord, maar DAT decks vond ik qua ad converter heel veel beter klinken (maar DAT is eigenlijk altijd in het professionele wereldje blijven hangen).
Ik heb vroeger regelmatig met DAT decks in studio's gewerkt om snel een bruikbare tape te maken, en was altijd verbaasd hoe goed dat klonk rechtstreeks vanaf een ouderwetse 24 sporen machine.

Maar alles beter dan een el cheapo geluidskaartje natuurlijk; daar is ook de signaal afscherming heel slecht; als je pech hebt hoor je gewoon je hard disks tussen je muziek door schakelen en ratelen.
Wel oppassen dat je met rumble hiss en clickfilters niet teveel van de uiterste frequentieregionen van de muziek weghaalt.

En natuurlijk je thorens nooit wegdoen. Mooi oppoetsen en in je huiskamer zetten.
Wellicht wordt je weer door het virus bevangen; aan een draaitafel kan je immers veel meer instellen en aanpassen om tot een ander geluidsbeeld te komen dan bij een cd speler....
Ik denk dat je voornamelijk met een ander element een compleet ander (en beter ;) ) geluidsbeeld neer kan zetten. Kost natuurlijk wel geld, een beetje knap element.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 15-02-2011 14:44 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:57
Nieuwe aanwinst:

Black Crowes - Amorica op wit vinyl

Afbeeldingslocatie: http://image.guardian.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/gallery/2004/05/20/amorica.jpg

Heerlijk !!!!!!!!!! _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 15-02-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

a.tip schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 13:48:

Ik hoop dat deze opmerkingen een nuttige aanvulling zijn voor diegenen die ook willen gaan digitaliseren.

Adriaan.
Welke audiokaart heb je hiervoor gebruikt?
Ik moet nog een (liefst) goedkope kaart hebben met een werkende digitale ingang. Zodat ik de DAT kan gebruiken als AD convertor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

a.tip schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 13:48:
Adriaan.
Ik digitaliseer ook alles (lp's & tapes), maar gebruik een semi prof geluidskaart (m-audio audiophile 2496 en esi juli@) (heb 2 pc's)
Ik digitaliseer alles naar 24/96 flac met audition op mijn 2e pc die ik hier dedicated voor gebruik.
Clickrepair en denoise gebruik ik ook.Is snel en levert doorgaans een goed resultaat af.Heeft wel een aantal nadelen, werkt niet als (audition) plugin, werkt alleen met wav en is behoorlijk aan de prijs.Verder werkt de automatische mode van clickrepair soms wat té goed, vooral bij gesproken woord en klassieke Indiase muziek gaat het dan fout.Gelukkig kun je in Audition zelf ook prima klikjes verwijderen :)

Ik heb er ooit aan gedacht om een goede DAT aan te schaffen, die zag je op een gegeven moment bijna voor niks langskomen op ebay, maar ik vond het teveel gedoe en bovengenoemde kaartjes doen het eigenlijk best goed :)

[ Voor 11% gewijzigd door blobber op 15-02-2011 19:53 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-06 13:00

Blonde Tux

Advertentieboer

Vandaag een setje lp's aangekocht (allemaal €2,00 p/s)

ZGAN
Afbeeldingslocatie: http://991.com/newGallery/Electric-Light-Orchestra-A-New-World-Recor-359706.jpg

ZGAN
Afbeeldingslocatie: http://en.academic.ru/pictures/enwiki/69/ELO-Out_of_the_Blue_Lp.jpg

Slechte kwaliteit binnenhoezen en rug beschadigd, platen tonen lichte krasjes nauwelijks hoorbaar
Afbeeldingslocatie: http://img.snowrecords.com/lp/4/37201.jpg

Deze koste €5,-, zgan
Afbeeldingslocatie: http://27.media.tumblr.com/tumblr_lcvfxvJt9C1qczq75o1_500.jpg

ZGAN, alleen missende binnenhoes:
Afbeeldingslocatie: http://bluestormmusic.com/store/images/hooker_face2faceLP.jpg

Slechte rug, rest is top, kleine krasjes plaat:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tower.com/images/mm113464809/strange-days-doors-vinyl-cover-art.jpg

Dat was het weer voor vandaag

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blobber schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 18:56:
[...]
Ik heb er ooit aan gedacht om een goede DAT aan te schaffen, die zag je op een gegeven moment bijna voor niks langskomen op ebay, maar ik vond het teveel gedoe en bovengenoemde kaartjes doen het eigenlijk best goed :)
DAT recorders kan je idd heel goedkoop krijgen, maar ik denk dat in een beetje serieus audiokaartje zoals iets van m-audio een betere ad converter zit. AD converters zijn (in tegenstelling tot da converters m.i.) de afgelopen 15 jaar heel sterk verbeterd. Hier is namelijk in die periode veel research in gedaan (mobile telefoons, DV camera's etc etc, allemaal recente producten). Voorheen waren ad converters voornamelijk ontworpen met research tbv het leger etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.tip
  • Niet online
(overleden)
Dreeke:
Ik heb twee Creative kaarten in twee computers in gebruik. Een Audigy en een SB Live! Value. Het meeste heb ik met de tweede gedaan.
Beide doen een resampling naar een hogere sampling frequentie en dan weer terug naar 44.1 kHz. Niet elegant!
Bij de Audigy is het mogelijk de resampling te omzeilen door de drivers van het "kx project" te gebruiken. Dat ziet er ingewikkeld uit en het is me hiermee nog niet gelukt.
Overigens zijn beide kaarten al een aantal jaren oud. Als je een nieuwe gaat kopen is het zinvol er op te letten dat deze niet resampelt. De kwaliteit van de AD en DA converters doet er dan niet toe want alles blijft digitaal.

Van Clive, de auteur van http://www.delback.co.uk/lp-cdr.htm

"Actually there may be an issue here. I'm not sure about more recent
Soundblasters (eg. their X-Fi range), but I know that older Soundblasters
(Live and Audigy models) always work at 48kHz sampling rate. If you record
at 44.1kHz, then the Soundblaster actually samples at 48kHz and its driver
resamples in real time. The point here is that the real-time resampler used
by Creative is known to be quite poor. And most importantly, even if you
send a 44.1kHz digital signal to it and ask to record at 44.1kHz, IT STILL
RESAMPLES(!). "

Ook van hem:

"One way to be sure of this is to go for a semi-pro device from the likes of
M-Audio, EMU, Echo, Terratec, etc. But although they are not very expensive,
neither are they very cheap. For example, the M-Audio AP2496 (the card I
use) costs about 80 Euros here in the UK. I would guess the price in the
Netherlands might be a bit higher.

There is probably a card out there that is both cheap *and* doesn't resample
its SPDIF input, but I'm not sure. A good place to ask would be on the
Hydrogen Audio forum - there is a lot of detailed soundcard knowledge around
there."

Mr_petit:
Ik heb een DCC 600 in gebruik en vind het resultaat heel acceptabel. Het gaat hier voornamelijk om klassieke orkestmuziek, pianoconcerten ed., Ravel, Strawinski etc.
Die Thorens zal ik niet wegdoen maar hij is me te groot voor in de huiskamer. Zoals ik al zei, ik ben verder te lui om steeds naalden op platen te zetten en platen om te draaien.
Je denkt dat een ander element een verbetering kan brengen. Ik ben wel tevreden met hoe de zaak nu klinkt. Indertijd was de Stanton 681EEE een van de betere elementen. Is de techniek van het elementen maken sindsdien belangrijk verbeterd?

Met dank voor de reacties,

Adriaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De techniek betreffende elementen is ontzettend veranderd sinds de tijd van de stanton 681eee en thorens td125.
Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak (en van hoe het element matcht met de rest van je installatie, met name je phono voorversterker), maar een stanton 681eee is een element wat heel lang geleden ontworpen is, met de ideeen van toen. Vergelijkbaar met een shure V15 III en toen ook een concurrent daarvan. En idd een populair element.
Hoge compliantie, lage naalddruk. Allemaal om de tracking te verbeteren.
Nu modernere elementen die tracking nu beter onder controle hebben (en het dus wat minder een issue is geworden) zie je toch dat de meeste elementen weer naar een lagere compliantie gaan (met hogere naalddruk; dus ca 1,6-2,2gram) in combinatie met een middelzware arm (12-16 gram).
Dat heeft globaal gezien m.i. een positief effect op het geluid. Het is natuurlijk allemaal afhankelijk per exemplaar/type en smaakafhankelijk, maar ik vind elementen met hoge compliantie doorgaans minder fris en vooral minder dynamisch klinken, en elementen met lage compliantie meer swingen.
Maar je moet dus wel minimaal 100-150 euro neerleggen wil je een element hebben die hetzelfde of wellicht iets beter (naar mijn mening dan) presteert. En je element natuurlijk goed uitlijnen.
In ieder geval kan je naar mijn mening met een ander element het meest je klankbeeld veranderen danwel verbeteren. Het is het equivalent van de luidsprekers van je installatie; daar zitten ook de grootste klankverschillen tussen.

Wat voor sme arm heb je overigens? De stanton matcht namelijk goed met de SME III (met die zwarte plastic achterkant; dat is een lichte arm) maar weer minder met de SME 3009 (dat is een middelzware arm, zeker de versie met losse headshell)

Je moet die thorens ook in de woonkamer zetten als sierraad ;)
Is toch veel mooier, zo'n machtige thorens dan zo'n iel cd spelertje? ;)

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 16-02-2011 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.tip
  • Niet online
(overleden)
Mr-petit.
Bedankt voor je toelichting. Zo raak ik weer helemaal up-to-date. Ik heb een SME 3009 series II improved arm met vaste headshell (wat is het Nederlandse woord hiervoor, kop?). Kan het zijn dat de SME III toen nog niet bestond? Combineert de SME 3009 wel met een modern element? En wat voor element zou je me aanraden?
Over die Thorens in de huiskamer zal ik eens nadenken. Hij staat nu in mijn werkkamer waar ik de digitale extractie doe. Daar zit ik ook het meest. Overigens ben ik heel tevreden over het geluid daar. De gerepareerde Tandberg boxen waar ik over schreef doen het daar weer perfect.

Ik heb jarenlang een electronica hobby gehad. Dat heeft geleid tot een paar klasse eindversterkers en ook een zelf gemaakte RIAA voorversterker. Zelfs een cassette recorder.De schema's hiervoor haalde ik uit het Engelse tijdschrift Wireless World. Zelfbouw kan het voordeel hebben dat er geen concessies gedaan hoeven te worden aan de schakeling. Fabrikanten moeten rekening houden met patenten ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 365612

Kringloopvondsten:

Keith Jarrett - The Köln Concert
George Winston - December (piano solos)
Toontje Lager - Er op of er onder
Men At Work - Cargo
The Four Seasons - Who loves you
David Sylvian - Red guitar 12"
Donna Summer - Donna Summer
Simply Red - Picture book
Spectral Display - Too much like me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 06:22

silitek

Tubes Only

Tijdens m'n werk kwam ik door een dorpje en daar een kringloop opgezocht..
Eindelijk wat goed spul.. ;)...

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/167tmhk.jpg Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/35n9d9d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/1675d2t.jpg Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/npnmtf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/wv8njt.jpg Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/124x4sj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/167mfmg.jpg Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/11wfsd4.jpg

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fijne aanwinsten. Bloody Tourists staat hier nog op de verlanglijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

a.tip schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 11:03:
Dreeke:
Ik heb twee Creative kaarten in twee computers in gebruik. Een Audigy en een SB Live! Value. Het meeste heb ik met de tweede gedaan.
Beide doen een resampling naar een hogere sampling frequentie en dan weer terug naar 44.1 kHz. Niet elegant!
Bij de Audigy is het mogelijk de resampling te omzeilen door de drivers van het "kx project" te gebruiken. Dat ziet er ingewikkeld uit en het is me hiermee nog niet gelukt.
Overigens zijn beide kaarten al een aantal jaren oud. Als je een nieuwe gaat kopen is het zinvol er op te letten dat deze niet resampelt. De kwaliteit van de AD en DA converters doet er dan niet toe want alles blijft digitaal.
Dank voor je toelichting, ik heb wel een SB Live of Audigy (weet even niet welke van de 2) maar die heeft net de CT.... chipset die geen digitale ingang heeft.
Daar voor moet ik de andere versie hebben. Maar omdat ik daar geen ervaringen mee gehoord heb, of het dan wel lukt, ben ik daar nog niet naar op zoek gegaan. Bij deze dus. :)
Met de kx drivers ben ik bekend, ik gebruikte de kaart onder Windows 7 en daarom moest ik wel de kx drivers gebruiken. Dat werkt prima als je eenmaal weet hoe het werkt.

Zit de digitale ingang dan gewoon achterop de kaart d.m.v. een 3,5mm jack zoals de rest? Of moet je moeilijk gaan doen met een CD-ROM connector aan de binnenkant (bij de Turtle Beach Santa Cruz moest dit).
a.tip schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 13:32:
Mr-petit.
Bedankt voor je toelichting. Zo raak ik weer helemaal up-to-date. Ik heb een SME 3009 series II improved arm met vaste headshell (wat is het Nederlandse woord hiervoor, kop?). Kan het zijn dat de SME III toen nog niet bestond? Combineert de SME 3009 wel met een modern element? En wat voor element zou je me aanraden?
Over die Thorens in de huiskamer zal ik eens nadenken. Hij staat nu in mijn werkkamer waar ik de digitale extractie doe. Daar zit ik ook het meest. Overigens ben ik heel tevreden over het geluid daar. De gerepareerde Tandberg boxen waar ik over schreef doen het daar weer perfect.
Ik heb dezelfde arm. Gaat ook goed met moderne elementen, mits je wel op dezelfde dingen let als je bij elke andere arm/element ook zou doen.
Bij mij hangt er een Rega Elys onder (gewoon omdat ik daar toen goedkoop aan kon komen, niet meer niet minder). Ik heb ook nog een ADC XLM II liggen maar die moet ik nog eens proberen.

[ Voor 26% gewijzigd door dreeke op 16-02-2011 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a.tip schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 13:32:
Mr-petit.
Combineert de SME 3009 wel met een modern element? En wat voor element zou je me aanraden?
euhhh als je helemaal tevreden bent raad ik je natuurlijk helemaal niets aan :)
Het is pas als je bepaalde aspecten van je weergave anders wilt zien dat je naar andere componenten moet zoeken.

Maar als je ooit wat anders zou willen proberen (verandering van spijs doet eten zegt men): de Audio Technica AT-440mla is een element wat op mijn verlanglijstje staat.
Dit element zal ongetwijfeld wat helderder klinken dan je huidige element, maar dit element heeft een hele mooie naald die extreem goed en zonder vervorming hoge tonen zou weergeven, met name aan de binnenste groeven van de plaat waar hoge tonen zoals harde s klanken of bekkens snel veranderen in een soort van ongedefinieerde ruis. Ook vind ik Audio technica elementen doorgaans een hele goede stereoweergave hebben (de 2 elementjes die ik van audio technica heb vind ik dat althans hebben).
Zelf draai ik regelmatig ook met een Denon DL-160, maar die is net uit productie genomen (helaas), en nu dus uitloop. Het is een instap mc element met zeer veel detail en rustige weergave.
Ben je heel gefortuneerd, ga dan voor elementen als benz glider (ca. 750 euro), lyra dorian (1000 euro) of nog duurder spul, maar dan wordt het ook echt tijd om de rest te upgraden (je kan het zo gek maken als je zelf wilt :+ )

Maar eerst zorgen dat alles wat je hebt goed afgesteld staat (dus draaitafel waterpas, element goed uitgelijnd en naalddruk en antiskating goed), en dan goed kijken wat je anders wilt.
Die sme3009 gaat goed met de meeste elementen. Dat is een mooie arm.
In ieder geval was je je platen, wat al een must is voor een goede opname. Schoon en antistatisch.
Zelf geef ik elke plaat die ik koop (en was) ook een andere antistatische binnenhoes. Ik vind standaard papieren hoezen toch veel stof en vuil afgeven.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 16-02-2011 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.tip
  • Niet online
(overleden)
"Zit de digitale ingang dan gewoon achterop de kaart d.m.v. een 3,5mm jack zoals de rest? Of moet je moeilijk gaan doen met een CD-ROM connector aan de binnenkant (bij de Turtle Beach Santa Cruz moest dit)."

Bij de SB Live die ik heb is er nog een extra paneeltje dat zit geschroefd op een plek waar anders de aansluitingen van een insteekkaart zitten. Het is met de audiokaart verbonden met een "ribbon" kabel. In het paneeltje zit een aansluiting als bij een stereo 3.5 mm jack maar hier zijn het SPDIF in en uit. Dit gaat met een kabeltje naar een losse "breakout" connector waar coax en toslink in en uit op zitten. Bij mij is de coax in met een enkel RCA kabeltje met de digitale uitgang van de DCC recorder verbonden. Een beetje klungelige constructie maar het werkt.

Dus jij hebt de kx drivers aan de praat gekregen. Ik heb nog niet door hoe dat precies moet. Interne signalen, bv. van de CD ROM en van WAV bestanden hoor ik wel maar het is me nog niet duidelijk hoe ik de in- en uitgangen van externe bronnen zoals SPDIF aan de praat moet krijgen. Overigens heb ik het hiet over een tweede computer met een Audigy kaart die onder WIN 2000 of XP draait (dual booting configuratie).

De Live kaart zit in mijn WIN7 computer. Daar past de Audigy niet in. De koeler van de south (of north) bridge zit in de weg. Anders zou ik de Audigy hier gebruiken. Overigens ben ik van plan een nieuwe audiokaart er in te zetten die geen problematische resampling doet.

Nieuwe aanwinsten:

Afbeeldingslocatie: http://mussiqa.net/i27/97pvrn.jpg
Sting - The dream of the blue turtles

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_4YTVtMhY-n0/Rz7ktqfFGFI/AAAAAAAAAjI/XiywJV0eAYA/s400/1974+-+stealers+wheel+-+fergusile+park+-+front.jpg
Stealers Wheel - Ferguslie Park (met geweldige cover art van 'Patrick' Byrne. Alleen daarom al de moeite waard.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 365612 op 17-02-2011 12:52 ]

• a.tip
  • Niet online
(overleden)
Mr_petit.
Je laatste bijdrage kwam blijkbaar binnen terwijl ik wat zat in te tikken.
Ik heb nog eens critisch naar mijn platenspeler geluisterd, met name het einde van een kant. Dat klinkt goed. Cimbalen en andere tinkelgeluiden blijven helder klinken net zoals paukenslagen. Dus laat ik het voorlopig maar zo.
De afstelling is in orde, daar heb ik indertijd veel aandacht aan besteed.
Ik heb je verwijzing naar een adres voor binnenhoezen bekeken (bedankt) en gelijk maar wat besteld.

Speciaal oude platen bevatten bij mij nogal wat tikken die ik er met Clickrepair met succes uithaal. Eigenlijk zou er een stand-alone klikverwijderapparaatje moeten bestaan waar je de platenspeler op aansluit en waarvan de uitgang direct de versterker in kan. Vroeger zijn er wel eens wat analoge klikverwijderaars bedacht maar daarvan vond ik de werking tegenvallen.

Blobber.
".Verder werkt de automatische mode van clickrepair soms wat té goed, vooral bij gesproken woord en klassieke Indiase muziek gaat het dan fout."

Ja, Clickrepair moet nauwkeurig ingesteld worden om goed te werken. Bij mij voldoet de instelling
pitch protection aan, reverse aan, declick 30, wavelet x1 goed.
Ook zet ik af en toe de uitgang noise aan (kan terwijl het programma bezig is) om te horen wat er verwijderd wordt.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

a.tip schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 14:09:
Ja, Clickrepair moet nauwkeurig ingesteld worden om goed te werken. Bij mij voldoet de instelling
pitch protection aan, reverse aan, declick 30, wavelet x1 goed.
Ook zet ik af en toe de uitgang noise aan (kan terwijl het programma bezig is) om te horen wat er verwijderd wordt.
Ik zal die instellingen eens proberen met een paar "probleemgevallen", bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 394462

noodel1988 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 10:49:
Bedankt voor de reacties!

De speler staat waterpas. Dat is het eerste wat ik gedaan heb na het plaatsen van de voetjes en daarna nog een paar keer (omdat ik de audio kabels nog moest aansluiten enzo).

Heb de arm zelf afgesteld (volgens mijn is die zo goed afgesteld) gedaan met behulp van het stappenplan zoals beschreven in dit topic.

Het uitlijnen van het element is gedaan door project, in mijn geval dus dat hoef ik ook niet te doen.

Dat sleuteltje is volgens mijn voor het erop leggen van die band om het plateau en de motor.

Het anti skating gewicht kan ik volgens mijn ook nergens aan vast maken, of iets.
Zal zo de winkel even bellen kijken wat ze ervan zeggen (ze zeiden ook dat er een duidelijke Nederlandse handleiding bijzit, niet dus... :( ) .

Edit winkel gebeld:
Er moet een draadje bij het gewicht zitten, waarmee je het gewicht aan de uiteinde van de arm kan ophangen. Wat in mijn geval niet zo is, dus deze wordt nog nagestuurd.

En de Nederlandse handleiding wordt per e-mail doorgestuurd.
:)
Let wel dat dit geen touwtje is, maar een visdraadje zo dun dat je het in het plastic zakje zo over het hoofd ziet!

Overigens kan ik bij mijn platenspeler geen duidelijk verschil horen als ik het antiskating gewicht van plaats wissel? Het heeft 3 standen maar hoor geen verschil? Volgens de fabriek moet deze gewoon in het midden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
@kayman

Klopt dat hij in het midden moet, ik heb niet uitgetest of ik verschil hoor tussen de verschillende groefjes. Wel heb ik zonder en met anti skating gedraaid (1x om uit te proberen) en dat verschil is gigantisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-06 12:40
Bestla schreef op donderdag 30 december 2010 @ 14:28:
2 weken geleden een goede deal gedaan op Ebay.

Led Zeppelin 1 met turquoise letters *O*

Ziet er erg netjes uit en klinkt als nieuw :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Was een klein rib uit mijn lijf maar ja dat moest maar.

ff snel foto opgesnort van internet
[afbeelding]
Kijk even of je echt een originele hebt. Er zwerven ook neppers op ebay voor inderdaad een mooi bedragje. Waar je precies op moet letten zul je even zelf uit moeten zoeken. Dat weet ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:57
ZFLaSH schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 20:20:
[...]

Kijk even of je echt een originele hebt. Er zwerven ook neppers op ebay voor inderdaad een mooi bedragje. Waar je precies op moet letten zul je even zelf uit moeten zoeken. Dat weet ik helaas niet.
Het was een rib uit mijn lijf en dus praat je niet over 2 tientjes. Ik was bijna 500 euro kwijt en ik weet zeker dat het een echte is.
Bij neppers klopt de foto op de voorkant niet. Hij lijkt wat te klein waardoor er meer zichtbaar word langs de randen. Vooral bij de 'toren' zie je verschil. Ook de letters links boven staan teveel naar de bovenrand toe.
Leg voor een goede vergelijking maar eens een Led zeppelin 1 oranje letter naast een fake turquouse LZ 1 en zoek dan de verschillen.
Ik heb de mijne naast een oranje letters gelegd, en alles klopt qua verhouding. Ook de plaat zelf is helemaal OK.
Ik verzamel vinyl, en ben altijd op zoek naar goede originelen. Ik gebruik het engelse boek " The Rare Record Collector Priceguide" voor engelse persingen en de US Goldmine for 45RPM records voor de US persingen.
Dus ik ben blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Wat dat betreft ben ik blij dat het mij om de muziek gaat en niet om de verzamelwoede. :)
Ik heb die met oranje letters in nieuwstaat voor 0,0 Euro.

[ Voor 25% gewijzigd door dreeke op 19-02-2011 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Bestla schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 16:56:
[...]

Het was een rib uit mijn lijf en dus praat je niet over 2 tientjes. Ik was bijna 500 euro kwijt en ik weet zeker dat het een echte is.
Bij neppers klopt de foto op de voorkant niet. Hij lijkt wat te klein waardoor er meer zichtbaar word langs de randen. Vooral bij de 'toren' zie je verschil. Ook de letters links boven staan teveel naar de bovenrand toe.
Leg voor een goede vergelijking maar eens een Led zeppelin 1 oranje letter naast een fake turquouse LZ 1 en zoek dan de verschillen.
Ik heb de mijne naast een oranje letters gelegd, en alles klopt qua verhouding. Ook de plaat zelf is helemaal OK.
Ik verzamel vinyl, en ben altijd op zoek naar goede originelen. Ik gebruik het engelse boek " The Rare Record Collector Priceguide" voor engelse persingen en de US Goldmine for 45RPM records voor de US persingen.
Dus ik ben blij :)
Mooi! Dat eerste boek, is dat deze: http://www.bol.com/nl/p/e...01004009626181/index.html? De goldmine ken ik alleen is dat vnl. op Amerikaanse persingen ipv European.

[ Voor 3% gewijzigd door ZFLaSH op 20-02-2011 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wow, voor 500 euro koop ik... 500 LPs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Anoniem: 365612 schreef op zondag 20 februari 2011 @ 23:52:
Ik heb ook nog nooit zo'n dure lp gekocht. Er heeft me wel al eens iemand een belachelijk hoog bedrag geboden voor een LP die ik had, maar verder niet op in gegaan. Zag laatst wel een stukje op hifi.nl over een man die vinyl deed taxeren. Ben wel benieuwd waar die man zijn info vandaan haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Anoniem: 365612 schreef op zondag 20 februari 2011 @ 23:52:
Ieder zijn meug toch? Ik zou een zeldzame LP of verzamelalbum ook wel zien zitten.
Mijn duurste van het moment is het 80 eu kostende verzamelalbum Mothership van Led Zeppelin op 180grams vinyl. Daarna volgt Beck - Sea Change voor 35 eu als duurste dubbelalbum.

Zo, afgelopen week zijn de volgende platen binnen gekomen
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/_knLOBP6FJ_k/TSjtSyaEA3I/AAAAAAAACMA/5fQg-4CBXFM/s1600/BornToRun.jpg

Afbeeldingslocatie: http://d21uwzfkfy2yiv.cloudfront.net/bruce_springsteen_born_in_u_s-CBS86304-1248867460.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://images3.wax.fm/queen_hot_space-33C062-64773-1287126316.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://www.sebododisco.com.br/imagens/279.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images1.wax.fm/queen_jazz-%D0%9F93-00607.08-1280253113.jpeg

Heb ook nog wat lokale kringloops afgestruind maar dat valt vies tegen, grootste gedeelte is mozart en duitse schlagermuziek wat ik aantref. Zelden dat ik iets bekends tegen kom.Toch maar eens naar een platenbeurs oid toegaan.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Hadden we begin jaren 90 maar flink naar vinyl lopen zoeken. Toen deed iedereen het dumpen omdat iedereen het "superieure" cdtje wilde hebben.

Mijn waardevolste LP is er 1 van Rainbow met handtekeningen van de hele band incl Cozy Powell (RIP), RJ Dio (RIP) en meneer Blackmore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Heb 30€ betaald voor de Massive Attack - Heligoland (Limited Edition) en ik zou er zeker veel meer voor betalen. Itt. iTunes muziek, koop je niet een bestandje maar aan analoog kunstwerk (in sommige gevallen). Een deel van mijn vinylplaten hangen dan ook aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zeker, ieder z'n meug. Ik heb ook veel geld betaald voor zaken waarvan anderen geen cent over hebben. Ik kan me ook wel voorstellen dat je iets zo graag wilt hebben en zou willen dat ik weer eens wat geld kon uitgeven aan iets wat ik echt graag wil hebben (zoals een Quad 303).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 18:03
Afgelopen weekend waren mijn ouders in Venlo, dus natuurlijk een verlanglijstje meegegeven voor Sounds!

Resultaat:

Dire Straits - Brothers In Arms

Afbeeldingslocatie: http://static.skynetblogs.be/media/159798/dyn007_original_500_500_pjpeg_2598557_aac0070d861ca075960c91f41fdb9f91.jpg

Fleetwood Mac - Rumours

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/_VswKK4ErKSY/TKIulwq8ezI/AAAAAAAAIIk/eYIw25KAdI8/s1600/FleetwoodMacRumours.jpeg

Gorillaz - Plastic Beach (Nieuw)

Afbeeldingslocatie: http://www.covershut.com/covers/Gorillaz-Plastic-Beach-DE-Front-Cover-35131.jpg

en vandaag binnen gehad via Discogs:

Afbeeldingslocatie: http://s.dsimg.com/image/R-262145-1297181790.jpeg

The Cure - A Forest (12 inch!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ik heb vanmiddag voor een paar cent 2 singletjes meegenomen van de kringloop,

Technotronic - Pump up the jam
Salt 'n Pepa - Push it

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Het blijft geldverspilling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-05 19:01
Recentelijk aangeschaft:

Frank Zappa - Joe's Garage Acts II & III
Led Zeppelin - Presence
the Beatles - Magical Mystery Tour
Lou Reed - Rock 'N' Roll Animal

En een stapeltje CD's puur om verzamelingen aan te vullen (Recente Greatest Hits van Oasis, Bleach heruitgave van Nirvana etc.).

Die Zappa is niet echt mijn ding, als ik er iemand hier mee blij kan maken dan hoor ik het wel. Zoek zelf vooral Velvet Undeground spul op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20080313225434/lyricwiki/images/9/98/Clannad-Fuaim.jpg

Clannad - Fuaim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 384678

loewie1984 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 08:37:
[...]

Ieder zijn meug toch? Ik zou een zeldzame LP of verzamelalbum ook wel zien zitten.
Mijn duurste van het moment is het 80 eu kostende verzamelalbum Mothership van Led Zeppelin op 180grams vinyl. Daarna volgt Beck - Sea Change voor 35 eu als duurste dubbelalbum.

Zo, afgelopen week zijn de volgende platen binnen gekomen
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Heb ook nog wat lokale kringloops afgestruind maar dat valt vies tegen, grootste gedeelte is mozart en duitse schlagermuziek wat ik aantref. Zelden dat ik iets bekends tegen kom.Toch maar eens naar een platenbeurs oid toegaan.
Ik heb toevallig ook Bruce Springsteen - Born to Run gekocht. De "half-speed mastered extended range recording" op het label van CBS. Ik heb van deze plaat geen gewone uitgave, dus ik kan niet vertellen of het beter/mooier klinkt dan de normale uitgave. Maar voor 1 euro bij de kringloop klinkt het toch erg lekker :)

Mijn duurste LP-aanschaf is overigens Oasis - Dig out your Soul van 80 euro. Box bestaat uit 4 heavyweight 180gr. LPs, cd, bonus-dvd en een booklet van 30 a 40 pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Vraagje:
Waar kopen jullie de vloeistof voor het wassen van de LP/single platen. Ik heb de handmatige platenwasmachine van knosti. Had wat op internet gezocht en kwam diverse recepten tegen en ook een ander bedrijf die de mixture levert. Zit hier nog verschil in, en welke is beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die van Knosti levert volgens de meeste gebruikers meer residu op dan het sopje van Quality Service, en da's nog iets goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Anoniem: 365612 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:35:
Die van Knosti levert volgens de meeste gebruikers meer residu op dan het sopje van Quality Service, en da's nog iets goedkoper ook.
Wat houdt residu precies in?

Het prijsverschil had ik ook opgemerkt, ook tussen de verschillende leveranciers (zo is amazon.co.uk bijv een aantal pond duurder dan hobo hifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

loewie1984

music addict! pizza monster!!

noodel1988 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 14:10:
[...]

Wat houdt residu precies in?
Rotzooi wat er vanaf komt, dus de plaat is schoner dan met andere sopjes

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
loewie1984 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 14:52:
[...]

Rotzooi wat er vanaf komt, dus de plaat is schoner dan met andere sopjes
De post van gewoonmaf is niet helemaal ondubbelzinnig interpreteerbaar. Levert de Knosti-vloeistof nou meer (dan het spul van Quality Service) residu op in het filter, oftewel schonere platen. Of houd je met de Knosti-vloeistof juist meer 'residu' over op de plaat zelf (het vuil dat eerst is opgelost in de vloeistof, bevestigd zich weer op de plaat terug) en is dus juist viezer. Oftewel meer residu in de filter (= goed) of meer residu op de plaat zelf na opdrogen (= slecht)?!

Waar ik ook benieuwd naar ben, is waar de zogenaamde 'Knosti-stofpluim' vandaan komt. Het vele stof dat zich aan de naald hecht nadat je de plaat hebt gewassen met de Knosti. Iemand een verklaring?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat residu noemen ze ook wel de knosti pluis.
Als je een paar platen afspeelt die met de knostivloeistof gewassen zijn krijg je een pluisje op je naald. Het lijkt wat stof, maar is residu.
Als je dat er niet steeds met een naaldborsteltje afhaalt dan kan dat heel hardnekkig aangekoekt vuil op je naald worden wat je geluid serieus gaat beinvloeden (heb ik gemerkt :X) (zo weet ik dus dat het absoluut geen stof is, maar een residu wat door de naald van de plaat geschraapt wordt en in die vorm op stof lijkt)

Zelf maak ik m'n eigen brouwsel. Da's nog veel goedkoper.
Dit is het recept wat ik gebruik:
30% isopropanol (verkrijgbaar o.a. bij drogisterij de lang
70% demiwater
een paar druppels Surfynol 104PA.
Dat is een commerciele wetting agent / surfactant die ervoor zorgt dat de vloeistof dieper in de groeven kan komen. Je kan aldaar free samples bestellen, en dan krijg je genoeg voor je hele leven aangezien je per liter maar een paar druppels nodig hebt.
Ik heb er destijds een aantal verschillende wetting agents samples besteld, en een aantal verdunde testoplossingen (ong 1/2000 deel surfactant; da's iets van 5-10 druppels op een liter), en heb toen gekeken hoe snel en hoe ver ze de groeven indrongen. Ook eentje met een paar druppels dreft getest (wordt ook vaak aangeraden)
Ook heb ik gekeken naar de hoeveelheid residu.
En die surfynol 104 kwam er het beste uit (ik heb de PA genomen omdat dat een surfynol oplossing is op basis van isopropanol).
Vooral de oplossing met dreft liet residu achter.

Dat was een leuk experiment (met heel veel reageerbuisjes, pipetten etc etc :D)
Maar misschien zijn er nog wel betere additieven.
Ik heb toen ongeveer 8 verschillende getest die mij het beste leken op de door de fabrikant voorgeschreven toepassingen, maar er zijn duizenden wetting agents.

Maar er zijn ook mensen die echt tevreden zijn met l'art du son. Dat is een middel zonder alcohol (je maakt een ouderwets sopje zeg maar). Zelf geen ervaring mee, maar alcohol is natuurlijk aggresiever dan water. Of het aggresiever dan zeep is laat ik ff in het midden ;)

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 22-02-2011 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
@mr_petit
Hoe vaak dan wel binnen welk tijdsbestek moet je de naald schoonmaken (ivm knosti), is dat na elke keer dat je gedraaid heb of is dat na een aantal weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk na elke kant van een plaat.
Ik ben zelf een beetje lui aangelegd, en ik kwam nadat ik het schoonmaken een beetje beu was er dus na ong 10 platen achter dat alles serieus dof begon te klinken, en dat zich er toch een grijze klomp om mijn naald hand gevormd die ik met wat alcohol en een stevig borsteltje moest weghalen.

Later ben ik de knostivloeistof wat gaan verdunnen, en dat reduceert pluisvorming drastisch.
En het bleef wel goed schoonmaken, dus die knostivloeistof is wat aan de geconcentreerde kant imho.

Maar nadat de vloeistof te vuil, te verdunt en teveel verdampt was ben ik dus zelf gaan brouwen en dat bevalt veel beter.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 22-02-2011 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
@hierboven, bedankt tot dusver :) .

Nu ben ik vooral nog benieuwd naar ervaringen van de andere sopjes en waar julllie ze kopen. Ik ga mijn singles in ieder geval met Knosti doen, en zal dan morgen overdag ook even mijn naald reinigen :) .

Wel grappig bij mijn oude platen speler heb ik alleen mijn naald gereinigd zodra ik stof waarnam, nu ga ik dus al na iets van 10 platen gedraaid te hebben mijn naald al reinigen:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Ik merk dat er na het wassen met het spul van knosti wel erg snel weer vuil op de naald zit. Ik kan eigenlijk na elke LP-kant de naald wel weer schoonmaken omdat er troep aan zit. Dat is op zich wel jammer, misschien ga ik als de vloeistof op is ook op zoek naar andere, ter vergelijking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
mr_petit schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 18:04:
Doe je dat reinigen droog of nat (dus met alcohol/nagaoka goedje etc etc)?
Bij mijn oude platenspeler gebruikte ik zoon platenborstel waar ook een borsteltje voor de naald op zit.

Voor mijn nieuwe platenspeler wil ik een of ander flesje met vloeistof gebruiken waarmee je gemakkelijk 'plak' er vanaf kan halen (dit werd mijn aangeraden bij aankoop platenspeler). En wellicht daarna nog even met dat borsteltje.

Of zijn er soms betere methoden/producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Struikrover schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 18:12:
Ik merk dat er na het wassen met het spul van knosti wel erg snel weer vuil op de naald zit. Ik kan eigenlijk na elke LP-kant de naald wel weer schoonmaken omdat er troep aan zit. Dat is op zich wel jammer, misschien ga ik als de vloeistof op is ook op zoek naar andere, ter vergelijking :)
Ben benieuwd naar jouw bevindingen tzt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

L'art du son gebruik ik, dat mix je zelf met gedemineraliseerd water.
Lijkt duur zo'n flesje maar je kan er heel wat liters van maken en met de Okki Nokki heb ik er nu iets van 500 LP's mee gewassen, en hij is nog lang niet leeg.
Het laat in elk geval geen meuk achter op de plaat en naald, of niet genoeg om er iets van te zien en/of te horen.
De naald maak ik sowieso wel af en toe schoon (met het Nagaoka "nagellakflesje") maar er zit zelden zichtbaar iets aan.

Oh, de Okki Nokki stofzuigt natuurlijk, hoe het uitpakt als je het laat drogen in een rekje zoals bij de Knosti, heb ik nog nooit geprobeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door dreeke op 22-02-2011 21:04 ]

Anoniem: 251512

Ik meld me ook voor het eerst in dit topic, ben sinds kort bezig een aantal LP's te verzamelen welke ik als display wil hangen aan mijn muur. Natuurlijk ook om er naar te kunnen luisteren. Ik ben op dit moment nog zoekende naar een leuke speler. Nu is mijn oog gevallen op een Garrard 86 SB (incl shure element) Deze speler werkt nog prima en ziet er nog heel mooi uit. Ik kan hem van een bekende overnemen voor 15euro.

Is dit een beetje een goede speler en een goede prijs? Ik heb totaal geen kaas gegeten van platenspelers vandaar. Is het ook makkelijk om voor dit type onderdelen te vervangen mocht dat nodig zijn?

edit: ik zie net dat het apparaat een Din aansluiting heeft, daar kan ik helaas niets mee want die aansluiting heb ik niet op mijn versterker.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 251512 op 24-02-2011 11:23 ]

• noodel1988
Ik ken de speler niet, maar voor 15 euro is het vast de moeite waard. Je kunt bij de elektronica winkel in de buurt waarschijnlijk nog wel aan naalden komen kosten ongeveer 25 euro (denk ik) tenminste dat koste de naald van mijn oude speler. Zou deze wel vervangen zodat je geen krassen maak op je 'nieuwe' platen.

Een nieuwe redelijke platenspeler, van bijv. project kost al gouw 260 euro:).

Maar volgens mijn zijn er andere leden die je hier beter over kunnen adviseren en meer verstand van hebben.

Je versterker moet wel een phono ingang hebben anders moet je er zoon box tussen doen (die bijv project aanbied).

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
Verloopkabeltje van Din naar tulp kost een paar euro, dus dat lijkt mij het probleem niet.

Anoniem: 251512

Minneyar schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:46:
Verloopkabeltje van Din naar tulp kost een paar euro, dus dat lijkt mij het probleem niet.
Ah kijk dat wist ik niet, zoals ik aangaf heb ik er helaas nog maar weinig verstand van.
Overigens zojuist alvast een aantal platen binnengekregen. Zijn 2e hands maar in geweldige staat.

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/5n5cep.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/260di5j.jpg

• Struikrover
* Struikrover zit heel lekker naar 'The Wall' te luisteren, net gescoord bij de kringloop z.g.a.n. voor 5 euro :), op zijn tweedehands dual 1249 van 15 euro met zijn tweedehands Philips 22RH 497 speakers van 5 euro.

Zo zie je maar, het hoeft niet duur te zijn om heerlijk van vinyl te kunnen genieten. Dus ik zou zeker die speler van je buren voor 15 euro overnemen, zeker als er een Shure element in zit, die toch echt wel kwalitatief goed zijn en waar makkelijke nieuwe naalden voor te vinden zijn.

Wat nog wel eens kan gebeuren met die oudjes is dat de siliconen olie of anderszins het smeermiddel wat er 30 jaar geleden ooit eens in is gedaan ondertussen zo hard is geworden als stopverf. Dus voordat je hem aansluit: eerst even open maken (zo moeilijk is dat niet) en kijken of alles er aan de binnenkant redelijk normaal uit ziet. Als je een halve meter aangekoekt vuil ziet weet je sowieso dat je dat even schoon moet maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

prodoc schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 14:47:
Het onderwerp is op verschillende fora, zo ook in dit topic, al meerdere malen aan de orde gekomen, maar de ideale oplossing heb ik voor mezelf nog niet gevonden. Wat zijn de mogelijkheden om je collectie LP's aan de muur te sieren?

Tot nog toe ben ik dit tegen gekomen:
  1. Pirke - de LP frame Houten frame met glasplaat (€ 22,50 p/s)
  2. Art Vinyl Breed fancy frame met de mogelijk om een LP makkelijk te verwisselen. O.a. te verkrijgen via VinylVinyl (€ 39.00 p/s)
  3. Picture Pockets for LP Records Platic ophangsysteem voor 8 LP's (£14.99 p/s)
  4. Record Album Frame Dunne kunststof lijst met Perspex voorplaat (£2.49 p/s). O.a. te verkrijgen via Amazon.co.uk (£3.62 p/s)
  5. LP ophangsysteem Metalen hanger, schaalbaar met metalen ringen (€ 3,95 p/s)
  6. Album Frame Dunne metalen lijst met glazen voorplaat (€16.00 p/s)
  7. En natuurlijk is er dan nog altijd de beschermhoes-met-doorzichtige-tape-aan-de-achterkant methode (€ wat je maar betaald voor een beschermhoes en rol tape)
Een mix van mooie maar dure, goedkope maar spartaanse of ronduit lelijke en niet praktische oplossingen. "Voor ieder wat wilds" kan ik nog niet zeggen.

Nummer 4 is verleidelijk, maar er worden me te weinig details geboden om in te kunnen schatten of het ook daadwerkelijk wat lijkt. Mijn voorkeur gaat uit naar nummer 6, maar dat gaat qua kosten behoorlijk uit de klauwen lopen met minimaal 16 LP's om op te hangen.

Wat hebben we nog meer in de aanbieding?
Die goedkope uit de UK heb ik ook naar zitten kijken, aan de hand van de informatie die te vinden is werkt het prima voor enkele lp's maar niet voor dubbele. Kan ik op zich mee leven, maar als ik er 6 bestel zijn de verzendkosten net zo hoog als de houders zelf :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289293

Dinsdag ging ik naar de kringloop en ik fietste langs een man welke met een doos lp's onder zijn armen richting kringloop liep.
Vroeg toen of hij met deze lp's op weg was naar de kringloop op weg was.
Dit bleek zo te zijn.
Toen maar zo brutaal geweest om te vragen of ik ze niet mocht hebben, en dat mocht!!! :P
Moest nog even meefietsen naar zijn woning, hij had nog 2 bakken staan
1 had hij net naar binnengebracht bij de kringloop, dus die ben ik misgelopen...

zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13816.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13817.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13818.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13819.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13820.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13821.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13822.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13823.jpg

Dit is het leukste spul wat er bij zit, verder wat leuk spul, maar niet leuk genoeg om te fotograferen.
Ook een aantal artiesten die ik niet ken, ben wel benieuwd (Andy Summers, Robert Fripp, Kevin Ayers)
Er zit ook nog redelijk wat klassiek bij, met een paar goede albums.
en een deel heeft brandschade :? (gelukkig geen goede albums)

had een goede dag dinsdag, de rest van de andere kringloop volgt nog

zaten ook nog wat geblakerde klassieke albums bij, zeker een keer brand gehad in huis of berging :S )

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 289293 op 25-02-2011 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.tip
  • Niet online
(overleden)
Laatst vroeg ik me af of je platen zou kunnen schoonmaken met een stoomreinigingsapparaat. Daar moet dan natuurlijk wel gedestilleerd water in.
Warmte is geen probleem, glazen ruiten kun je er zonder problemen mee schoonmaken.
Stof op luxaflexen komt los en druipt naar beneden. Zou dat bij een plaat ook lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zou ik absoluut niet doen.
Warmte is juist iets wat echt een nono is met vinyl (in tegenstelling tot glas).
Zelfs een broeierige zolder kan je platen al vervormen, met name als ze geen zijdelingse steun van beide kanten hebben (wat bij schoonmaken natuurlijk het geval is).
Een stoomreiniger werkt doordat vetten door de hitte losgeweekt worden (vloeibaar gemaakt worden).
Dat gebeurt ook met de weekmakers in het vinyl...

Ik zou het gewoon bij een knosti of een wat meer profi systeem à la okkinokki en consorten houden, waarbij je wel wat met de vloeistof kan spelen. Maar ook geen platen met warm water oid behandelen.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 25-02-2011 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 17:51:
[...]

Die goedkope uit de UK heb ik ook naar zitten kijken, aan de hand van de informatie die te vinden is werkt het prima voor enkele lp's maar niet voor dubbele. Kan ik op zich mee leven, maar als ik er 6 bestel zijn de verzendkosten net zo hoog als de houders zelf :(
Kijk hier ook is: http://waaghals.com/ en dan lp ophangsysteem.

Dit is ook voor dubbel xp... Je moet alleen ff bij Gamma/Praxis/... haakjes en stuk ketting kopen:).
En kost niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Wat ik persoonlijk de mooiste vind, zijn de systemen van http://vinylshowcase.com. Heb ze in Canada zien hangen en ik vond het gelijk een erg leuk systeem. Jammer dat ik er niet meer heb meegenomen want ze waren maar 23 can.dollars.

[ Voor 3% gewijzigd door ZFLaSH op 26-02-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vandaag even naar de kringloop in Dieren geweest (aangezien ik toch van Laag Soeren afkwam, was flut rommelmarkt) met het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13835.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13845.jpg

Gaaf 70's singletje! :D (hij is uit 1968 kom ik net achter ;D)

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13831.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13833.jpg lekker simpel ::)

Vage EP uit 1993

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13834.jpg

EP met inlegvel, meest vage "muziek" die ik ooit heb gehoord :P :P :P (zal eens kijken of ik filmpje kan maken)

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13839.jpgAfbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13840.jpg

reclame Flexi disc (1966) utigegeven door de Firma Stokvis, importeur en fabrikant van beide merken.
Op beide zeiden maakt Jos Brink reclame voor Puch bromfietsen en Erres platenspelers
http://www.youtube.com/watch?v=RjyxnIGuAhY

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13838.jpgAfbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13837.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13836.jpgAfbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13842.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13844.jpgAfbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13843.jpg
Louis Prima - Buona Sera / Oh Marie

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13846.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13847.jpg

Gave dubbelaar :D

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13848.jpg

dit alles voor 3,80 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.tip
  • Niet online
(overleden)
Goed, een stoomreiniger is het dus niet.
Hoe zou het zitten met een ultrasoon reinigingsbad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar heb ik zelf ook wel eens aan gedacht; bijvoorbeeld om een knostibak nog extra met ultrasoonreiniger uit te rusten.

Ik twijfel echter een beetje of ultrasoonreiniging alleen voldoende zou zijn. Borstelen als reinigingsmethode met een schoonmaakmiddel is vaak nog het meest effectief, ook in de professionele wereld.
Ultrasoonreiniging is vooral goed voor de plekken waar je met een borstel slecht bij kan. Je ziet vaak ook dat bij het reinigen van smerige onderdelen in de industrie dat er eerst met een borstel het grovere vuil weggehaald wordt en dat daarna een ultrasoonbad met reinigingsmiddel gebruikt wordt. Water wordt daar eigenlijk nooit voor gebruikt omdat dit moleculair gezien polair is, en vuil eigenlijk altijd apolair (en het te reinigen materiaal overigens ook!). (wellicht dat bij zo'n amateurbadje bij de juwelier water gebruikt wordt)

Maar de vraag is waarom zou je het doen. Het heeft alleen een toegevoegde waarde als de borstels van een knosti niet goed in de groeven kunnen komen. Je ontkomt niet aan een oplossing met alcohol of zeep of wat dan ook om de polariteit van water te overkomen.

Maar als je de effectiviteit van de reiniging van een knosti wilt verbeteren, dan kan je denk ik beter eerst de droogprocedure verbeteren zoals een okkinokki etc doet door het vuile reinigingsmiddel zo veel mogelijk actief weg te zuigen uit de groeven van de plaat. Want bij een knosti droogt dat natuurlijk weer op in de groeven van de plaat.
Ik denk dat daar een grotere sprong te verwachten is dan met ultrasoon dat laatste beetje nog los te weken (als dat dus al nodig is; wellicht afhankelijk van de plaat), terwijl er toch ongetwijfeld weer een beetje vuil zal indrogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
mr_petit schreef op maandag 28 februari 2011 @ 15:12:
Maar als je de effectiviteit van de reiniging van een knosti wilt verbeteren, dan kan je denk ik beter eerst de droogprocedure verbeteren zoals een okkinokki etc doet door het vuile reinigingsmiddel zo veel mogelijk actief weg te zuigen uit de groeven van de plaat. Want bij een knosti droogt dat natuurlijk weer op in de groeven van de plaat.
Ik denk dat daar een grotere sprong te verwachten is dan met ultrasoon dat laatste beetje nog los te weken (als dat dus al nodig is; wellicht afhankelijk van de plaat), terwijl er toch ongetwijfeld weer een beetje vuil zal indrogen.
Dat 'okkinokki' is nu al een aantal keer genoemd en ik vraag me nu af wat de voor en nadelen zijn en wat hier precies het voordeel van is en over er nog goede alternatieven hiervoor zijn.

Ik heb nu mijn singles al gedaan met enkel de Knosti platen wasmachine, en ik sta nog open tot tips enzo voordat ik mijn LP's ga reinigen...

Wat mijn opviel is dat droogrekje niet echt optimaal werkt... Wat overigens wel positief is, is dat vuil op de platen wel daadwerkelijk weg is :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle duurdere platenwassers zoals okkinokki, nittygritty (platenwassers hebben altijd rare namen :D)), Keith monks, loricraft etc etc. hebben allemaal een afzuigsysteem voor de vuile schoonmaakvloeistof, al dan niet op basis van verschillende methoden.

Het voordeel hiervan is dat er minder/nauwelijks schoonmaakvloeistof over is (met vuil in opgelost!) wat overblijft om in te drogen.
Knosti probeert dat dus met een druiprekje op te lossen. Dat werkt tot op zekere hoogte, aangezien er gewoon vloeistof blijft hangen in de groeven (die groeven hebben een aanzienlijke cappilaire werking).
Voordeel is wel dat je bij de knosti de plaat in een bak met vloeistof hangt, waardoor de vuilconcentratie in de vloeistof lager is dan bij een okkinokki etc, waarbij je wat vloeistof op de plaat spuit en dat er een beetje inborstelt.
Maar het actief wegzuigen van vloeistof werkt imho beter dan het laten indrogen wat knosti doet.
Daarintegen is een knosti veel goedkoper, en werkt het alsnog extreem veel beter dan niet schoonmaken.
(het verschil tussen niet reinigen en een knosti is vele malen groter dan tussen een knosti en een okkinokki etc)
Een okkinokki is een nog vrij simpele reiniger met actieve afzuiging, en verreweg de goedkoopste, maar kost toch nog ca. 400 euro.
En dat is al ongeveer 8x zoveel als een knosti; zo'n set kan je nu voor ongeveer 50 euro krijgen.

Om maar te zwijgen van een loricraft of keith monks machine. Dat zijn apparaten in de pricerange van 2000-4000 euro (jaja, het mag wat kosten ;))
Daar koop je dus tot 80 knosti sets voor 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 28-02-2011 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.tip
  • Niet online
(overleden)
Indertijd heb ik zo'n ultrasoon bad aan het werk gezien op de vacuum afdeling van het instituut waaraan ik verbonden was. Voor zaken die in een ultrahoog vacuum geplaatst moeten worden is het van belang dat ze niet meer "gassen" want dat bederft het vacuum. Als ik me goed herinner was de vloeistof tri. Dat zal nu niet meer mogen, denk ik.

Wat de Knosti betreft. Als het van belang is dat er geen reinigingsvloeistof op de platen verdampt, zou afspuiten met een plantenspuit oid. gevuld met gedestilleerd water van de platen in het afdruiprek niet wat verbetering kunnen brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat laatste zou best kunnen, maar dan zou je ook een 2e knostibak kunnen kopen en 'm daar een 2e keer in kunnen wassen met een schonere vloeistof (die je ook schoon houdt).

Zelf vind ik het verschil tussen een knosti of een afzuigende wasser niet zo groot. Wellicht als het vuil heel vast zit dat je het met een knosti nog beter loskrijgt, omdat de borsteltjes behoorlijk stug zijn en de plaat behoorlijk inklemmen (dus een hardnekkig borstelende werking). Maar wellicht dat een fijnere borstel weer beter in de groef komt.
Ik vind het zelf ook belangrijk dat het redelijk snel gaat. Ik vraag me af wat sneller werkt bij een stapeltje van ca 30 platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catbread
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09-2022
Ik heb een paar platen die gewoon in de kamer in een bak rechtop staan en na een poosje bol / hol zijn gaan staan. Aan de ene kant komt het label niet op de slipmat en aan de andere kant wilt de rest niet op de speler blijven liggen. Met de bolle kant boven maakt dit niet zoveel uit, maar het wordt wel lastig met inmixen. De plaat ligt niet niet meer volledig op de speler en reageert dus langzamer.

Echt 100% recht zijn ze bijna allemaal niet en het is een fractie van wat millimeters maar ik ben toch benieuwd waar het aan kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe bedoel je 'rechtop in een bak'?

zeg maar zo zodat je er doorheen kan bladeren?:
Afbeeldingslocatie: http://www.mychemicaltoilet.com/recordshop.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door mr_petit op 01-03-2011 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Bedankt voor extra uitleg met betrekking tot platenwassers :) .

Nog een vraagje, je hebt het over een 2e bak van knosti maar dan met 'schone' vloeistof, bedoel je dan knosti of ander spul?

Wat zou de procedure dan zijn? Knosti -> bak 2-> druipen?

Bij het schoonmaken wordt geadviseerd om de platen in een nieuwe/schone binnen hoes te doen dit gaat wat lastig bij de meeste singles, maar voor LP's gaat dit natuurlijk wel prima. Doen jullie dit wel altijd of ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De meeste LPs die aan een wasbeurt toe zijn, zijn ook aan een behoorlijke binnenhoes toe. Die cheapo dingen met de songteksten erop gedrukt vervang ik meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.tip
  • Niet online
(overleden)
"Ik vind het zelf ook belangrijk dat het redelijk snel gaat. Ik vraag me af wat sneller werkt bij een stapeltje van ca 30 platen."
Dat is onder meer waarom ik aan een ultrasoon trilbad dacht. Daar passen er tegelijk een heleboel in.

Wat de borstels van een Knosti betreft, die lijken me nogal stevig. Ik vraag me af of ze de groeven niet kunnen beschadigen.

In het algemeen. Is er ooit serieus vergelijkend onderzoek gedaan naar de werking van de diverse reinigers? Bv. standaard vervuilde platen (hoe maak je die trouwens) en met een microscoop kijken naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Anoniem: 365612 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 15:59:
De meeste LPs die aan een wasbeurt toe zijn, zijn ook aan een behoorlijke binnenhoes toe. Die cheapo dingen met de songteksten erop gedrukt vervang ik meteen.
Ah daar zit logica achter ja:) want die hoezen zijn enkel van papier en de goede zit een speciale anti statische laag in :) . Misschien toch maar is investeren hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.tip
  • Niet online
(overleden)
Er is veel te vinden over het ultrasoon reinigen van LP's. Googel maar eens met "vinyl ultrasonic cleaning".
Wat voors en tegens in "http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=48031".
Zelf maken van een ultrasoon bad kan ook. Googel met "diy ultrasonic bath".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 13:57
Was vandaag de anti-skating goed aan het zetten met een stuk leeg vinyl. Het viel mij op dat als de naald over het lege vinyl beweegt hij er een kras in maakt (een hele kleine weliswaar, maar zichtbaar). Is dit gewoon gebruikelijke schade of ben ik, als ik normale beschreven platen luister, vinyl kapot aan het spelen?

Cartridge is een Audio Technica AT3711. (V-shaped, dat wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
@MILA
Is de platenspeler verder wel goed afgesteld.
1. Staat de tafel waterpas
2. Is de arm uitgebalanceerd
3. juiste naald druk
...

Lees even de TS door voor hoe af te stellen enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 13:57
Als ik MIA ben:
Ja. Ik heb de arm gebalanceerd zodat deze "zweeft", toen het plaatje voor het contragewicht op 0 gezet (nog steeds gebalanceerd), en toen het gewicht naar 2,0 gram geschoven (aanbevolen voor deze cartridge).

Maar ik begrijp hieruit dat het dus niet normaal en goed is?

[ Voor 52% gewijzigd door MilaNL op 04-03-2011 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
MilaNL schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 16:52:
Als ik MIA ben:
Ja. Ik heb de arm gebalanceerd zodat deze "zweeft", toen het plaatje voor het contragewicht op 0 gezet (nog steeds gebalanceerd), en toen het gewicht naar 2,0 gram geschoven (aanbevolen voor deze cartridge).

Excuus letter vergeten :)

Ik heb geen idee, eerlijk gezegd. Uit je verhaal dacht ik van wellicht wordt er te veel druk toegepast waardoor dit gebeurd. Dus vandaar de check.

Je weet ook zeker dat je platenspeler exact waterpas staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

MilaNL schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 16:52:
Als ik MIA ben:

Eerst alle waardes op (0) zetten dan balanceren daarna grammen toevoegen.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 10:00

Xanax959

relax...

Anoniem: 395786 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 21:00:
Ik heb besloten om voor m'n Braun uit 1959 toch een eigen contragewicht te maken, omdat het er niet naar uitziet dat ik binnenkort een originele ga vinden. Deze dus [afbeelding]

Druk moet dus 1 a 2 gram zijn? Is het nog verstandig om hem verstelbaar te maken? Bij de originele is dit niet zo. Contragewicht is meestal van aluminium toch?

Iemand nog tips?
Wouw _/-\o_ mooi ding :9~
Vraag het eens bij het forum oude radio's

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-06 13:00

Blonde Tux

Advertentieboer

Gretverdrie, vandaag een Shure naaldje gekocht bij de Kringloop, loop ik er thuis mee tegen de deur aan, naaldje krom :(

Zit er trouwens een verschil in het gebruik van een rechte of een gekromde arm? Zag namelijk twee identieke spelers(Sony) staan, waarvan de een een gekromde arm had terwijl de ander een rechte.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoe krijg je het voor elkaar om met iets dat nog geen cm groot is (naaldje dus) tegen een deur aan te lopen?

(evengoed vervelend voor je)

geen idee over die armen, de kromme is dan een s-arm?

deze zijn meestal wel wat duurder.
vind ze er in ieder geval gaver uit zien

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 289293 op 05-03-2011 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vandaag deze exemplaren gekocht in een schuurverkoop in Beltrum:

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13861.jpgAfbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13862.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13864.jpg
3 stuks, geen opdruk op de labels

op de papieren binnenhoezen die er om zaten staat alleen dat het klavier en viool concerten zijn van Beethoven
wel gaaf deze sample records :*)

en in Nijmegen vandaag dit gratis opgehaald (geen vinyl, maar wel erg gaaf):

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13858.jpg

plm. 600 stuks, zeer veelzijdige muziek. :o
bijna alles met keurig getypte inlay en genummerd.
gelukkig geen troep, veel pop/rock, new wave, punk.
en allemaal kwaliteitscassettes!

en dit kwam bij de schuurverkoop vandaan:

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/SDC13859.jpg

ging met meer om het torentje, om hier mijn leukste fabrieks cassettebandjes in te kunnen doen.
en het bakje voor bandjes in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Anoniem: 289293 schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 23:21:
geen idee over die armen, de kromme is dan een s-arm?

deze zijn meestal wel wat duurder.
vind ze er in ieder geval gaver uit zien
Bij project wordt de 's-arm' ingezet bij de instap platen spelers 1.3 genie en de debuut (volgens mijn). Bij de wat duurdere spelers zoals de experience zijn de armen toch echt recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blonde Tux schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 21:32:
Gretverdrie, vandaag een Shure naaldje gekocht bij de Kringloop, loop ik er thuis mee tegen de deur aan, naaldje krom :(

Zit er trouwens een verschil in het gebruik van een rechte of een gekromde arm? Zag namelijk twee identieke spelers(Sony) staan, waarvan de een een gekromde arm had terwijl de ander een rechte.
Ik neem aan dat je met een rechte arm een rechte armbuis bedoeld en aan het einde een naald die onder een hoek gemonteerd staat? (in de dj wereld heb je ook nog echt rechte armen; voornamelijk voor scratchen).
Ik dacht dat ze dat in eerste instantie gedaan hebben om de arm in het transversale vlak (dus zeg maar horizontale vlak) uit te balanceren. In eerste instantie hadden armen voornamelijk een simpele J vorm, zoals in onderstaande foto te zien is:
Afbeeldingslocatie: http://img718.imageshack.us/img718/2041/pioneer2j.jpg
De armbuis staat loodrecht op de horizontale lageras, en de headshell steekt naar 1 kant uit om de benodigde offset te krijgen. Er werd een rechte sme headshell gebruikt (de enige echte standaard). Dit introduceert een onbalans naar 1 kant toe, wat een ongelijke belasting op de lagers geeft, wat minder frictievrij is. Ook geeft het een afwijkende naalddruk als je je vta niet kan veranderen, maar dat is ff bijzaak.
Daarna hebben ze met de s arm die gewichtsverschuiving doordat de headshell naar 1 kant steekt proberen te compenseren. Ik denk overigens niet dat dat helemaal lukt, maar dat is denk ik wel de reden van het ontstaan van de s arm. Een 'rechte arm' heeft ook altijd een apart gevormde headshell, met een wereld van standaarden (wat heel lastig is).

Later zijn ze met s armen (en j armen) ook gaan experimenteren met andere hoeken van de lageras tov de arm, en met contragewichten om dit gewichtsverschil te vereffenen (een sme 3009 heeft deze contragewichten ook al (bij sme zijn ze nooit dom geweest ;)).
Zo'n contragewicht stel je meestal in door de platenspeler onder een hoek te zetten, en dan te kijken of de arm naar links of rechts gaat bewegen oid. (althans, dat is de procedure die pioneer voorschrijft bij mijn speler)
Later zijn s armen wat in verval geraakt; in eerste instantie omdat begin jaren 80 iedereen opeens vond dat armen zo licht mogelijk moesten (en een s arm is zwaarder; om maar over de sme type headshell te zwijgen), dus kwamen er allemaal lichte rechte armpjes, en later (nu) wil men een zo stijf mogelijke arm, en worden losse headshells al bijna helemaal niet meer gebruikt. Dan is een recht armpje natuurlijk ook een stuk goedkoper.

Zo zie ik de geschiedenis van de toonarmen ;)
Het heeft imho niets met goedkoop of duur te maken. (en beter of slechter is ook maar een subjectief begrip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Anoniem: 289293 schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 23:29:
vandaag deze exemplaren gekocht in een schuurverkoop in Beltrum:

[afbeelding][afbeelding]

[afbeelding]
3 stuks, geen opdruk op de labels

op de papieren binnenhoezen die er om zaten staat alleen dat het klavier en viool concerten zijn van Beethoven
wel gaaf deze sample records :*)

en in Nijmegen vandaag dit gratis opgehaald (geen vinyl, maar wel erg gaaf):

[afbeelding]

plm. 600 stuks, zeer veelzijdige muziek. :o
bijna alles met keurig getypte inlay en genummerd.
gelukkig geen troep, veel pop/rock, new wave, punk.
en allemaal kwaliteitscassettes!

en dit kwam bij de schuurverkoop vandaan:

[afbeelding]

ging met meer om het torentje, om hier mijn leukste fabrieks cassettebandjes in te kunnen doen.
en het bakje voor bandjes in de auto.
Beste schuur aankoop ;) ...
M'n tafel op draaitafel-spikes gezet. fine tunning voor waterpas met name.
Grado Prestige Gold element erin en dan heb je een fijn tafeltje ;)

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2rot2zn.jpg

Nog wat albums (prive verkoop) kunnen kopen.

Al Jarreau –in London
Bob Dylan – desire
Eric Clapton – backless
Frank Boeijen Groep – welkom in utopia
Lou Reed – rock and roll animal
Phil Collins – face value (klaphoes)
Robert Cray band – dont be afraid in the dark
Robert palmer –clues
Sade –diamond live
Sade – promise
U2 – under a blood red sky

[ Voor 19% gewijzigd door silitek op 06-03-2011 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:40
Nieuw in dit topic en beuk meteen een vraag erin zonder erg goed gezocht te hebben moet ik toegeven:

Hoe kom ik erachter of een Audio Technica AT-95E op m'n Philips Electronic 212 past? Er zit nu een Audio Technica AT-2005 op (vermoed ik) maar daar is de naald van gebroken. Ik las in het topic positieve reacties over de 95E dus leek het me verstandig die te bestellen, maar dan is het handig te weten waar je op moet letten.
Pagina: 1 ... 16 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic