De laatste dagen heb ik de dikke 60 pagina's van het vinyl topic doorgekeken. Mijn belangstelling was gewekt omdat ik op het moment bezig ben mijn oude klassieke LP's om te zetten naar CD.
Het begon allemaal met de aanschaf van twee nieuwe boxen voor in de huiskamer. De oude Tandberg boxen (indertijd, jaren 70, redelijk goede dingen) waren niet meer in orde en stonden ook erg in de weg). Overigens heb ik die inmiddels met succes gerepareerd (voorzien van nieuwe randen, dat heet refoaming in goed Nederlands) en zijn nu in bedrijf in mijn werkkamer. Dit terzijde.
Toen kwam het idee op om CD copieën van de LP's te maken voor in de huiskamer. Het betreft LP's vanaf de jaren 60 met ook nog een aantal mono's er bij. Het is allemaal klassiek, niet opnieuw uitgebracht (het veel grotere aantal jazz LP's laat ik voorlopig maar zitten).
Mijn eerste serieuze platenspeler was een Beogram 1000, zie pagina 21 van de topic. Die is me nooit goed bevallen. Zware orkestpassages (bv. Mahler) klonken rasperig. Toen heb ik, het zal midden jaren 70 geweest zijn, een Thorens 125 MK II gekocht met een SME arm en een Stanton 681EEE element. Dat gaf een wereld van verschil. Die was met pensioen gegaan toen het CD tijdperk aanbrak. CD's vond ik veel handiger, geen gedoe met naalden voorzichtig op de plaat zetten en die dingen te hoeven omdraaien. Overigens lees ik in de topic dat sommige mensen dit juist leuk vinden. Nou, ik niet.
Die Thorens heb ik weer uit de mottenballen gehaald. Ooit is er eens een nieuwe naald en aandrijfriem in gekomen maar verder niets. Ik ben nu begonnen met eens een hoge kwaliteit DGG plaat te draaien en die klonk nog fantastisch.
Toen ben ik de platen gaan schoonmaken met zo'n Knosti ding. Erg vuil waren ze niet maar het scheelde toch in het aantal spetters.
Ik lees in de topic niet veel over het digitaliseren zelf. Op internet is hier echter erg veel over te vinden. Persoonlijk vind in
http://www.delback.co.uk/lp-cdr.htm erg informatief.
Bij het digitaliseren zijn er een aantal dingen waar op gelet moet worden. Ten eerste is een standaard audiokaart meestal niet van hoge kwaliteit wat de AD conversie betreft. Goede kaarten zijn behoorlijk duur en ik heb daarom een andere oplossing gevonden.
DCC recorders hebben een goede kwalitet AD converter aan boord. Ik stuur daarom het analoge signaal vanuit de RIAA-voorverserker de analoge ingang van de recorder in. Die zet ik in de stand Rec/Pauze. Dan verschijnt het digitale signaal aan de digitale uitgang en dit gaat dan naar de digitale ingang van de audiokaart.
Iets dergelijks kwam ik tegen op pagina 12 van de topic (met een DAT recorder).
Overigens zijn DCC recorders ook nuttig om analoge cassettebandjes te digitaliseren. Ze spelen ook analoge bandjes af maar omdat de kop volgens een heel ander principe werkt dan die van een standaard analoge recorder is de ruisbijdrage van de kop zelf een stuk minder. Dat heb ik indertijd nagemeten en het is ook direct al op een scope te zien.
Een volgend punt is dat sommige audiokaarten het inkomend digitaal signaal resamplen, bv. Creative kaarten doen dit. Deze stap is nergens voor nodig. Gelukkig blijkt het op het gehoor er weinig toe te doen. Hiervoor vergeleek ik het audiosignaal uit de analoge uitgang van de DCC-recorder met dat uit de computer.
Het digitaal signaal pik ik dan op met het programma Total Recorder. Dat onderschept het digitaal signaal direct en zet het om in een WAV bestand (of mp3 oid. naar keuze). Met Audacity kan het ook. Ik weet niet hoe dat nu is maar bij de eerdere versies hiervan werd eerst het analoog uitgangssignaal uit de geluidskaart weer de kaart ingestuurd. Dus een extra DA-AD conversie.
Zo heb ik dus WAV bestanden waar ik nu de inloop en uitloop stukken van verwijder (ook in het midden waar de plaat is omgedraaid). Dat doe ik met Cooledit 2000 maar er zijn legio andere programma's die dit kunnen.
De volgende stap is het verwijderen van rumble (op oude LP's nogal eens aanwezig) en klikken. Het eerste met DenoiseLF en het tweede met Clickrepair
http://www.clickrepair.net/. Beide zijn gemaakt door Brian Davies,
http://maths.anu.edu.au/~briand/ ,die ze na zijn pensioen als hobby heeft ontwikkeld. Met name Clickrepair werkt fantastisch.
Hierna moeten soms, als er meerdere werken op een plaat staan, de bestanden nog in stukken geknipt worden. Daarvoor gebruik ik CD Wave van onze landgenoot Mike Looymans
http://www.milosoftware.com/en/index.php?body=about.php. Ook dit kan met andere programma's maar CD Wave is heel overzichtelijk om mee te werken.
Op deze manier heb ik dus de WAV bestanden klaar voor het branden. Nu speel ik ze nog af via mijn computer en ik vraag me af of ik ze nog wel op CD zal zetten of in de huiskamer vanaf een HD zal gaan gebruiken (audiocenter idee).
Ik hoop dat deze opmerkingen een nuttige aanvulling zijn voor diegenen die ook willen gaan digitaliseren.
Adriaan.