Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:58
Inderdaad, en meteen aangesloten op het mengpaneel samen met de SL 1810 en een nieuwe dvd speler die dienst doet als cd speler.

Zo kan ik de thuisDJ uithangen met 150 LP's en 2000 singletjes en een berg oude cd's ;)

Oude cd's? Ja, ik ben eigenlijk een vinyldebiel >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Bestla op 06-01-2011 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit hier momenteel een beetje met een goldring elan te experimenteren. Dat is een budgetelement (40euro ofzo) wat niet al te best klinkt (zelfs geen hoogvlieger voor z'n prijsklasse).
Door de cantilever iets vooruit of achteruit in het ophangrubber te schuiven veranderd de klank drastisch. Het mid-hoog van dit element is in veel gevallen wat nadrukkelijk aanwezig, en dat euvel valt redelijk weg als de cantilever iets verder in het rubber gedrukt wordt (of uitgetrokken wordt). Echter kost dat wel het nodige rendement, maar de klank valt dus wel wat te tunen door het magnetisch bewegende gedeelte meer of minder in de sweetspot van de spoelen te plaatsen.
Helaas kunnen de s klanken niet verbeterd worden; daarvoor moet het conische naaldje veranderd worden ;), maar nu is de klank iig dragelijk, tonaal beter in balans :)

Overigens qua koopjes op MP: deze gast wil een bod boven de 50 euro voor z'n sony ps-4750 hebben, wat imho een leuke tafel is: http://link.marktplaats.nl/410732404
Zo staat er vaak zoveel leuks op MP :)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Zojuist deze gekocht: The National - High Violet :)

Afbeeldingslocatie: http://www.bithead.dds.nl/hv.jpg

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-05 19:01
Zojuist ook in vintage audio gepost, wellicht ook een vraag voor hier.
Vandaag een Philips 777 voor 10 euro op de kop getikt bij de kringloop.
Afbeeldingslocatie: http://images.craigslist.org/3m33pe3o45Q25W55R2ab88e81e1ca69551d3f.jpg

Hij werkt in principe goed, alleen wat statisch gesis wanneer hij aanstaat zonder te spelen. De platen lijken te slissen tijdens het spelen. Iemand tips? Tips voor een nieuwe naald wellicht? En is het uberhaubt de moeite om deze van een nieuwe naald te voorzien? Ik heb nu een Sansui staan die goed werkt maar vrij basic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het slissen halverwege de plaat of aan het einde van de plaat behoorlijk erger is dan aan het begin, dan is dat vaak wel een teken dat de naald versleten is.
Of het de moeite waard is om het element van nieuwe naald te voorzien hangt van het element af.
Vaak zijn sowieso originele naalden niet meer te krijgen, en dan zit je snel aan een tonar of pfanstiel imitatienaaldje vast. De kwaliteit van deze naalden is vaak zo ondermaats dat het eerder loont een nieuw elementje te kopen. Dat moet je alleen maar doen als je element een zeer specifiek klankbeeld weergeeft wat je echt wilt behouden. En als je dat per se wilt kan je beter een imitatie jico naald zoeken. Die hebben vaak veel betere naalden maar die zijn lastig aan te komen, en kosten snel 60 euro of meer.
Welk element zit er nu onder?

Anders kan je beter op ebay een goedkope AT95e kopen; daar zit een betere naald op dan welke imitatie tonar of pfanstiel en kost nog geen 25 euro: http://cgi.ebay.de/Audio-...bnehmer-NEU-/260300058961
Dus vaak ook nog goedkoper dan sommige imitatienaaldjes (afhankelijk van verkoper).

Je kan natuurlijk ook een beter element kopen. Investeren in een goed element is nooit weg; je kan 'm immers meestal overschroeven naar een andere tafel, en elke tafel heeft baat bij een beter element aangezien imho dat het meest het klankbeeld beinvloedt. Investeren in een duur element is alleen onverstandig als je volgende week een nieuwe hobby hebt en je oude draaitafel in de kast ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
Dit element: http://www.pickupnaald.nl...duct_id=4104&category_id=
Er staat in ieder geval Philips 400 op, net als op de afbeelding op de shop. Ik heb de naalddruk wat bijgeschaafd en dit maakt al een hoop uit. Echter bij een at luider moment in de muziek merk ik het slissen toch weer. De zanger klinkt plotsklaps totaal anders. Dezelfde shop biedt ook nieuwe naalden, welke adviseer je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke naalddruk hanteer je?
Weet je zeker dat je de naalddruk goed hebt ingesteld? (dus eerst balanceren, daarna naalddruk instellen)

Ik weet niet of je goed doet aan een vervaningsnaald. Die shop biedt welliswaar ook voor de 400 een elliptische naald voor 29 euro en een shibata voor 50 euro, maar dat audio technica elementje is al goedkoper met elliptische naald. Als je een vervangingsnaald koopt, dan zou ik minimaal de elliptische nemen, maar ik ben zelf meer van nieuwe elementen in zo'n geval. Temeer omdat moderne elementen vaak beter met middelzware armen matchen, en het maakt je draaitafel m.i. ook beter verkoopbaar. En ze klinken vaak toch wat moderner (frisser). Veel oude elementen zijn laagcompliant (dat tast vaak wat beter af), maar heeft vaak als nadeel dat ze wat levenloos of doffig klinken. Niet als cd zeg maar. Maar dat is mijn mening en mijn smaak, en geen objectief vast te stellen feit.

Let wel dat een draaitafel bij luide s klanken altijd de neiging heeft om te slissen. Of het overmatig is of niet (en of de naald dus versleten is of niet) is van achter een scherm natuurlijk niet te beoordelen. Maar overmatig slissen is òf een teken dat de naald versleten is, òf een teken van een verkeerd ingestelde draaitafel (waarbij naalddruk 1e verdachte is en uitlijning de 2e. Ook antiskating of een kapot armlager kan slissen veroorzaken).

Maar zelf zou ik eerder een AT95e elementje kopen dan een vervangingsnaaldje die duurder is (komen bij die 29 euro nog verzendkosten bij?), en waarvan voor mij niet duidelijk is of dat ook een originele vervangingsnaald is. Bij mijn weten worden er namelijk geen philips naalden meer gemaakt, dus het is òf NOS, òf een 3rd party leverancier (en welke dan?).
Bij het plaatsen van een nieuw element moet je 'm eigenlijk wel opnieuw uitlijnen (dus waar de schroefjes in de sleufjes van de headshell moeten komen; dus hoe ver het naaldje naar voren of naar achteren moet). Soms staat in de gebruiksaanwijzing een simpele manier om de 'overhang' te bepalen, maar soms moet je ook met een protractor klooien (een soort meetmal die je op het plateau legt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
Ik heb de naalddruk overgenomen van mijn huidige Sansui pickup en dat is 2. Daardoor werdt het slissen al een stuk minder. Ter illustratie ik heb Humbug van Arctic Monkeys als test LP gepakt. Pressing uit 2009, op 180gram. Element vervangen en deze opnieuw uitlijnen zijn dingen waar ik simpelweg geen kaas van heb gegeten. Ik vind het dan ook zonde om er een nieuw element op te zetten maar vervolgens nog niets fatsoenlijks te kunnen luisteren omdat ik hem niet goed kan uitlijnen.
Wat ik me nog af vroeg, mijn Sansui heeft een aarde stekker. Deze Philips niet, die heeft een DIN met twee losse female tulips. Deze behoeft geen aarde? Want bij mn Sansui maakt dit wel wat uit qua brom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalddruk overnemen is wat anders dan naalddruk instellen.
Lees de gebruiksaanwijzing door voor de juiste procedure.
Je arm moet namelijk eerst gebalanceerd worden (dat houdt in dat hij net boven de plaat zweeft bij naalddruk 0 gram; dat dus 0 gram ook daadwerkelijk 0 gram is), anders kan je geen naalddruk instellen. Je schrijft niet dat je dat hebt gedaan, dus ga ik er vanuit dat dit ook niet is gebeurd.

Element vervangen en uitlijnen zijn natuurlijk vaardigheden die je jezelf kan aanleren. Daarvoor ben je mens ;)

Elke platenspeler heeft een aarde nodig. Bij de philips zit deze waarschijnlijk intern aan de - van de signaaldraden verbonden. Op de meeste installaties maakt dit niet zoveel uit, maar ik vind het in principe een minder goed systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 27-01-2011 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:09

loewie1984

music addict! pizza monster!!

blobber schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:44:
Zojuist deze gekocht: The National - High Violet :)

[afbeelding]
Goed album, moet mooi klinken :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

loewie1984 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 08:16:
[...]
Goed album, moet mooi klinken :)
Ik vond het meteen mooie muziek en kwam toevallig de paarse vinyl versie tegen.Klinkt heerlijk idd :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324429

Ik heb even Mr_petit zijn advies nodig (en dat van de rest van jullie natuurlijk!)

Ik kan een Beogram RX2 kopen voor een leuke prijs (80 euro) met een MMC-4 cartridge.
Voor zover ik kan zien nog in perfecte staat.
Doen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zelf zou ik het niet doen omdat het geen top of the line B&O is.
De mmc-4 is een gemiddeld element (mmc-1 is exotisch goed, mmc-5 is niets speciaal), en de radiale armen van B&O hebben mij persoonlijk nooit aangesproken; het zijn de tangentiale tafels die voor mij tot de verbeelding spreken (met alle besturing er om heen).
Ook is het 1 van de laatste tafels (t/m 1991 gemaakt), en meestal is dit geen compliment. Draaitafels waren al lang geen prioriteit meer en werden eigenlijk alleen gemaakt om een set compleet te maken voor die enkele ouwe zak die nog lp's draaide. De rest van de wereld had al lang de cd, en lp's waren toen absoluut niet meer belangrijk. En dat wijst zich doorgaans ook in de toepassing van materialen en ontwikkeling van apparaten.
Maar dat is allemaal een persoonlijke keuze. Het is ook maar net welk uiterlijk etc je wilt.
En of je een set compleet wilt maken etc. Is het je eerste draaitafel? Waarom per se deze?
Ik denk dat als je 80 euro gaat besteden en je voor geluid en degelijkheid wilt gaan, je beter een nieuw at-95e elementje kan kopen en voor 60 euro een sony ps-4750 oid. Degelijker en een nieuw element wat goed klinkt en op hetzelfde technologische niveau staat. (en weer een stuk beter verkoopbaar). Je moet maar afwachten hoeveel uur dit element nog heeft.

Maar het is dus allemaal mijn persoonlijke mening. Ik heb de tafel nooit gehoord, maar die B&O's met normale toonarm doen me persoonlijk niet zoveel.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 29-01-2011 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324429

Nee niet mijn eerste, heb een Dual staan die ik nu gebruik.
Maar de RX2 is zo achterlijk mooi :( Hoe minder knopjes en gedoe en hoe meer alu hoe beter!
Wilde gewoon eigenlijk altijd al een B&O tafel hebben en dan spreekt de RX mij nog het meest aan, en om nou 100+ euro uit te geven voor een tafel die voor zeg 50% voor de sier gaat zijn.
Zo wil ik ook nog een Beocenter 9000 om aan de muur te hangen gewoon omdat het mooi is.

Daarnaast is het draaien van een plaat bij mij redelijk sporadisch, zeker op het moment heb ik nauwelijks tijd ervoor en gaat eerder de tv aan (muziek luister ik toch al 8 tot 9 uur per dag maar dan vanuit iTunes).

Moet er nog maar is goed over nadenken, gelukkig zal dat ding niet snel weg vliegen dus kan rustig de tijd nemen en kijk of ik 80 euro ''over'' heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 10:56

Stoney3K

Flatsehats!

De Beogram RX is niet anders dan een Beogram 2000 of 5000. Op zich een leuke speler, maar technisch niet heel bijzonder (afgezien van het relatief lichte element), en misschien niet echt de moeite waard als je geen B&O systeem erbij hebt staan. Dan staat ie misschien te zeer 'solo' in je set.

Voor 80 euro zou ik hem al helemaal laten staan, ik heb zelf een Beogram 2000 én Beocord 2000 op de kop getikt voor 50 euro. Goed kans dat het element van die Beogram 2000 redelijk rot is, vooral de MMC4's waren nogal berucht om hun slijtage.

Wil je een gave B&O tafel, kijk dan naar de 4000, 8000 of 6000 serie. Die zijn een stuk duurder, maar je krijgt er ook behoorlijk wat geluidskwaliteit voor terug. De modellen met MMC1/2/3/4/5 zijn makkelijker te vinden en nieuwe elementen zijn te bestellen bij Soundsmith.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 394462

Hier mijn eerste reply... Ik ben sinds een paar weken me helemaal gaan verdiepen in de lp wereld. Ik heb na veel zoeken gekozen voor een pro-ject debut 3 met cambrigde 640p voorversterker. ik kijk er nu al naar uit om mijn adele 21 te draaien op dit setje! Ik ga snel kijken voor wat plaatjes van vroeger.

Hoe kun je nou weten of de nieuwe plaat die je koopt geremasterd is voor lp en geen kopie van een cd is? Zijn hiervoor logo's of iets dergelijks?

Overigens heeft me vader vroeger meerdere platen spelers gehad waaronder een stuk of 5 thorens en een dikke platen collectie! Deze heeft hij gewoon weggegooid omdat hij er klaar mee was! Ik nog in tranen ;) nu wil ik zelf ook iets van een thorens kopen voor weinig en opknappen! Wat zijn 'de' types die het waard zijn opteknappen?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

lijkt erop dat mr_petit de terw_dan van het vinyl topic is _/-\o_ Als ik dan even zijn advies mag inwinnen.

Ik ben van een thorens TD160 naar twee Reloop RP 4000md's gegaan. Reden destijds was dat ik de thorens cosmetisch wilde modificeren en er uiteindelijk op uitgekeken was omdat ik het beu was constant de riem goed te leggen als ie er weer eens vanaf liep, gebeurde vrij frequent. Toen kreeg ik spontaan na het luisteren van wat trance muziek weer de zin om te gaan dj'en en stuitte op twee directdrive tafels. De Reloop RP 4000 tafels met Ortofon Concorde element. Thorens eruit Reloops erin, alleen had ik nu twee tafels waarvan ik er uiteindelijk maar een ben gaan gebruiken. Ook zonde, dus Reloops weer doorverkocht. (ja ik moet toegeven redelijk impulsief allemaal). Het voordeel van direct drive was wel uiteraard de snelheid waarmee de tafel op het gewenst aantal toeren komt.

Nu ben ik weer marktplaats af aan het struimen naar een leuke tafel en heb werkelijk geen idee. Wat ik wel weet, is mijn budget max 300 tot 400 eu. voor tafel en element. Ik heb geen behoefte aan constructies als proj-ect of Music Hall waarbij ik zelf de riem moet omleggen om de platter op 33 of 45 toeren te krijgen. Anders waren deze tafels serieus een optie geweest.

Wat ik belangrijk vind is dat de tafel er optisch goed uitziet (liefst houtkleur of pianolak), strak vormgegeven is en geen rare plastic uitsparingen of opstekende zaken heeft zoals bij sommige philips en dual tafels het geval is.

Ik wil een tafel waar ik gewoon luisterplezier van heb. Ik ben geen audiofiel, ik beschouw mezelf als een muziek liefhebber met een wat hoger segment audio installatie dan de normale huis tuin en keuken gebruiker en wil gewoon lekker vinyl luisteren zonder al te veel poespas.

Mijn installatie bestaat uit:
  • Canton RC-L, zuil luidsprekers
  • Marantz MC6010 OSE, deze heeft een pfono aansluiting, en als ik me niet vergis geschikt voor MM als ik een MC element zou willen zal ik dit voor moeten versterken.
  • Marantz DV4200, oud beestje voornamelijk gebruikt voor het afspelen van cd's
Ik ben van plan nog wat kringloop winkels in de regio af te gaan struimen, maar dan wil ik wel graag weten waar ik naar zou kunnen zoeken specifiek.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 06:22

silitek

Tubes Only

Met zo'n budget is Denon DP1200 wel een optie..prachtig loopwerk.
of deze:
http://audio-tv-foto.mark...Z9dw%3D%3D&fta_ind=9&fs=1

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 14:12
loewie1984 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 13:07:
Ik heb geen behoefte aan constructies als proj-ect of Music Hall waarbij ik zelf de riem moet omleggen om de platter op 33 of 45 toeren te krijgen. Anders waren deze tafels serieus een optie geweest.
Voor de Pro-Ject is een los 33/45 toeren schakelkastje (de Speed Box) verkrijgbaar, dat het riemprobleem in ieder geval oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 394462 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:48:

Hoe kun je nou weten of de nieuwe plaat die je koopt geremasterd is voor lp en geen kopie van een cd is? Zijn hiervoor logo's of iets dergelijks?
Alle lp's die je koopt zijn specifiek gemasterd voor lp. Als je een cd track op een lp zou proberen te snijden zou dat òf simpelweg niet gaan (je gaat in de vorige groef snijden) of niet klinken (bij snijden wordt er behoorlijk frequentieafhankelijk gefilterd (ik bedoel hier niet riaa), en dikwijls ook positieafhankelijk (binnenste groeven krijgen ander filter dan buitenste).
Maar dat is allemaal geen garantie voor goede geluidskwaliteit. Net als dat cd's kut kunnen klinken kunnen lp's dat ook. Allemaal afhankelijk van de gast achter de knoppen en de producer (lekker hard signaal en veel nummers op 1 kant... dan zijn ze alle 13 goed :+)
nu wil ik zelf ook iets van een thorens kopen voor weinig en opknappen! Wat zijn 'de' types die het waard zijn opteknappen?
Alvast bedankt
Thorens 14x en 16x
Die zijn goed verkrijgbaar, soms goedkoop (30 euro) en in essentie allemaal dezelfde tafel. Alleen heeft de ene bijv een fotoelectrische afslag en de andere niet. Dit zijn geen zeldzame tafels (op enkele modellen na), dus kan je ook onderhandelen etc. Zorg ervoor dat je kap heel is en de scharnieren goed.
Ze zijn er met veel verschillende armen, matten, plinten etc etc, dus probeer een beeld te vormen welk type je wilt.
loewie1984 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 13:07:
lijkt erop dat mr_petit de terw_dan van het vinyl topic is _/-\o_
Hamers en delicate naaldjes gaan niet zo goed samen hoor ;)
Wat ik belangrijk vind is dat de tafel er optisch goed uitziet (liefst houtkleur of pianolak), strak vormgegeven is en geen rare plastic uitsparingen of opstekende zaken heeft zoals bij sommige philips en dual tafels het geval is.

Ik wil een tafel waar ik gewoon luisterplezier van heb. Ik ben geen audiofiel, ik beschouw mezelf als een muziek liefhebber met een wat hoger segment audio installatie dan de normale huis tuin en keuken gebruiker en wil gewoon lekker vinyl luisteren zonder al te veel poespas.

Ik ben van plan nog wat kringloop winkels in de regio af te gaan struimen, maar dan wil ik wel graag weten waar ik naar zou kunnen zoeken specifiek.
Voor je 400 euro budget kan je heel wat moois kopen.
Voor dat budget zou ik in ieder geval een goed element kopen, en desnoods een andere phono preamp.
Ga minimaal voor een denon dl-160, audio technica at-440mla, ortofon 2m blue, goldring 2200 etc etc. Een element in de klasse 130-200 euro.

Qua tafels kom je snel in de direct drive hoek uit als je niet voor een project+speedbox gaat.
Qua tafels zou je kunnen denken aan enkele versies van de sansui sr-222 (75-175 euro; die zijn er in pianolak zwart (niet alle types); of een jvc ql-7 (ook zwart) (125-200 euro).
In houtkleur zou je een micro seiki kunnen nemen al zijn die zwaar overpriced. Uit de DD range betaal je voor een dd33 al snel 150-200 euro, terwijl m.i. ze dat niet waard zijn. Pas vanaf de DD35 gaat de kwaliteit ècht omhoog. Ook de voorgestelde denon dp-1200 is eigenlijk een budgetmodel (net als de dp-2000/2500).

Let er wel op dat bij gebruikte draaitafels er altijd wel iets mankeert. Het zijn vaak apparaten van 30-40 jaar oud. Dus de snelheidsregeling werkt niet altijd even lekker (potmeters vuil of condensatoren die z'n beste tijd gehad hebben), of rubber voetjes die een beetje vergaan zijn etc etc. Als je niet wilt hobby-en kan dat een domper zijn. Je kan ook denken aan een wat nieuwere technics sl-1200, al zal je dan wat concessies moeten doen qua element (vanwege de prijs), maar dat geldt ook voor een nieuwe project.
En met gebruikte tafels kan het zijn dat je een jaartje MP in de gaten moet houden; ze staan niet op de plank.

Maar draai je dan zoveel 45 rpm? (doe ik zelf zelden, dus een snaar omleggen zou bij mij vrijwel nooit voorkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Anoniem: 394462 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:48:
Hier mijn eerste reply... Ik ben sinds een paar weken me helemaal gaan verdiepen in de lp wereld. Ik heb na veel zoeken gekozen voor een pro-ject debut 3 met cambrigde 640p voorversterker. ik kijk er nu al naar uit om mijn adele 21 te draaien op dit setje! Ik ga snel kijken voor wat plaatjes van vroeger.

Overigens heeft me vader vroeger meerdere platen spelers gehad waaronder een stuk of 5 thorens en een dikke platen collectie! Deze heeft hij gewoon weggegooid omdat hij er klaar mee was! Ik nog in tranen ;) nu wil ik zelf ook iets van een thorens kopen voor weinig en opknappen! Wat zijn 'de' types die het waard zijn opteknappen?
Alvast bedankt
Heb je nog meer platen?
Ik heb die LP zelf niet, maar van horen zeggen schijnen de LP's van Adele niet geweldig te klinken. :/

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

mr_petit schreef op maandag 31 januari 2011 @ 19:39:
[...]
Voor je 400 euro budget kan je heel wat moois kopen.
Voor dat budget zou ik in ieder geval een goed element kopen, en desnoods een andere phono preamp.
Ga minimaal voor een denon dl-160, audio technica at-440mla, ortofon 2m blue, goldring 2200 etc etc. Een element in de klasse 130-200 euro.

Qua tafels kom je snel in de direct drive hoek uit als je niet voor een project+speedbox gaat.
Qua tafels zou je kunnen denken aan enkele versies van de sansui sr-222 (75-175 euro; die zijn er in pianolak zwart (niet alle types); of een jvc ql-7 (ook zwart) (125-200 euro).
In houtkleur zou je een micro seiki kunnen nemen al zijn die zwaar overpriced. Uit de DD range betaal je voor een dd33 al snel 150-200 euro, terwijl m.i. ze dat niet waard zijn. Pas vanaf de DD35 gaat de kwaliteit ècht omhoog. Ook de voorgestelde denon dp-1200 is eigenlijk een budgetmodel (net als de dp-2000/2500).

Let er wel op dat bij gebruikte draaitafels er altijd wel iets mankeert. Het zijn vaak apparaten van 30-40 jaar oud. Dus de snelheidsregeling werkt niet altijd even lekker (potmeters vuil of condensatoren die z'n beste tijd gehad hebben), of rubber voetjes die een beetje vergaan zijn etc etc. Als je niet wilt hobby-en kan dat een domper zijn. Je kan ook denken aan een wat nieuwere technics sl-1200, al zal je dan wat concessies moeten doen qua element (vanwege de prijs), maar dat geldt ook voor een nieuwe project.
En met gebruikte tafels kan het zijn dat je een jaartje MP in de gaten moet houden; ze staan niet op de plank.

Maar draai je dan zoveel 45 rpm? (doe ik zelf zelden, dus een snaar omleggen zou bij mij vrijwel nooit voorkomen)
Ok dank voor je reply. Er staan wel wat aardige tafels op inet momenteel. Een paar pro-jects met speedbox wat het probleem wat ik aangaf meteen opheft. Daarnaast kan music hall net zo goed overweg met de speedbox, ik begreep dat ze beide van eenzelfde makelij zijn.

Of ik veel 45 rpm draai, ik heb er eerlijk gezegd nooit op gelet. De meest vinyl albums zijn bij mijn weten allemaal 33 rpm. Ik heb wel wat trance platen maar das meer verzameling atm. dan dat daar nog iets actiefs mee gebeurt. Daarnaast nog een enkele single van John Miles - Music, die 45 rpm. dus het lijkt mee te vallen.

Op marktplaats kom ik nu tegen:
sansui sr-222
sansui sr-222
pro-ject rpm4
pro-ject rpm4
pro-ject speedbox mk2

Op 2de hands.be
sansui sr222 mk5

Ik neig dan persoonlijk toch eens te informeren voor die pro-ject rpm4 welke geniet de voorkeur? Eenmaal een Clearaudio Aurum Classic element, en eenmaal Grado element en wat zou een acceptabele richtprijs zijn? Ik zat te denken aan 275 voor de tafel met speedbox en element. En rond de 220 voor de tafel zonder speedbox en met element.

Zin om een techics te kopen 'heb ik niet' aangezien ik net die reloops de deur uit gedaan heb. En eerlijk gezegd doen die apparaten niet onder voor technics. Zeker niet qua torc motor. Misschien dat de componenten binnenin het verschil maken.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch zou ik niet zo snel een reloop 4000 vergelijken met een sl-1200.
Wellicht is de motor sterker, maar dat is de motor van een elektrische rolstoel ook. Voor goed een plaatje draaien is dat ongeveer het onbelangrijkste wat er is. Het is alleen iets wat dj's belangrijk vinden (en die vinden doorgaans datgene wat een goede geluidskwaliteit oplevert onbelangrijk ;)).
Het is niet alleen de kracht die belangrijk is, maar ook hoe die wordt overgebracht. Hoe wordt de motor aangestuurd. (met wat voor pulsen etc). Dat bepaald hoe gelijkmatig het plateau draait. Daarin is technics natuurlijk zeer bedreven aangezien zij al 40 jaar DD tafels maken. Ook is er een verschil in arm; volgens mij kan je op die reloops geen VTA instellen; ze nemen de stelring van de sl1200 alleen optisch over ;). En dan moet je nog maar afwachten hoe de armlagering is.

Maargoed ontopic:
Die eerste 2 sr222 zijn vroege versies en zien er niet zo heel goed uit. Die mkV is wat aan de dure kant imho.
Zo'n rpm4 is een leuke tafel om te zien, maar was bij uitkomst volgens mij niet zo prijzig. Laat je dus niet verleiden in bieden.

Met een gebruikt element loop je de kans dat het element redelijk versleten is. Daar moet je gewoon rekening mee houden, zeker betreffende dat clearaudio element. Daar kan je ook geen nieuwe naald in zetten (niet dat dat heel rendabel is; vaak kost de naald bijna even veel als de hele cartridge).

Ik kan je 1 tip geven: laat een platenspeler niet versturen. Dat gaat vaak goed, maar vaak ook niet, en iedereen is wel bekend met de wet van murphy...
Die rpm4 met speedbox staat namelijk helemaal in emmen, en dat is -afhankelijk van waar je woont- òf heel dichtbij òf heel ver weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ mr petit, dank u voor de uitleg! Ik snap dat dit appart word gemaakt, maar dat je mindere uitgaves had, en uitgaves beter als cd? Ik dacht dit gelezen te hebben iig.
Die thorens 165, 145 of 125 zijn dat geen leukere platenspelers? Mijn vader had uit die series een stuk of 5 en heeft heeel misschien bij mijn oma neergezet. Hij weet het niet meer zeker dus ik ben al iets meer gelukkig als dit zo is!

@ dreeke, nee nog niet. Hoop zo een telefoontje te krijgen van een vriendin waarvan de ouders dozen vol hebben en voor weinig weg willen doen. Dus veel vergelijkings matriaal heb ik nog niet. Het is nog niet binnen ook dus heb adele niet geluisterd. Overigens heb ik wel de cd thuis liggen dus vergelijken kan ik zo het beste doen neem ik aan.

Iig bedankt voor de reacties :)

Overigens heeft vaders 25 jaar lang van alles gerepareerd en gemaakt met hifi. Werkte vroeger bij Raf amsterdam technische dienst, vandaar al die spelers thuis, en nog veel meer hifi en spullen! Dus als het echt ingewikkelde spelers zijn is niet een heel groot probleem. ;)

Zelf vind vaders het nu onzin terwijl hij veelal zweert hij bij zijn oude apperatuur, maar vinyl kan hij niet inkomen :p ik ga proberen het tegendeel te bewijzen! :+

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 394462 op 01-02-2011 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
@loewie1984:

Voor 400euro kun je ook hier naar kijken: http://link.marktplaats.nl/417185831 (Audio Linear 4001 met Inifinity Black Widow arm en Stanton 681 EEE element)

Is wel wat aparter/specialer dan zo'n Pro-Ject. Al neem je inderdaad wel wat meer risico dan, met zo'n oude speler.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

StarTAC schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:00:
@loewie1984:

Voor 400euro kun je ook hier naar kijken: http://link.marktplaats.nl/417185831 (Audio Linear 4001 met Inifinity Black Widow arm en Stanton 681 EEE element)

Is wel wat aparter/specialer dan zo'n Pro-Ject. Al neem je inderdaad wel wat meer risico dan, met zo'n oude speler.
Daar moet nog wel het een en ander aan gebeuren....idd een berg risico voor 400 euro.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 394462 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 09:57:
@ mr petit, dank u voor de uitleg! Ik snap dat dit appart word gemaakt, maar dat je mindere uitgaves had, en uitgaves beter als cd? Ik dacht dit gelezen te hebben iig.
Die thorens 165, 145 of 125 zijn dat geen leukere platenspelers? Mijn vader had uit die series een stuk of 5 en heeft heeel misschien bij mijn oma neergezet. Hij weet het niet meer zeker dus ik ben al iets meer gelukkig als dit zo is!
de thorens 165 en 145 passen toch binnen 16x en 14x (waar denk je dat die x voor staat ;))
Een thorens 125 of 126 is een hele leuke speler, maar best prijzig. Ik was van indruk dat je wat minder uit wou geven (een 125 met arm kost al snel tegen de 200 euro; de 126 nog duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 365612

Nieuw op gebruikt vinyl deze week:
Billy Joel - КОНЦЕРТ (2LP)
Beverly Craven - id
Simon & Garfunkel - The Concert in Central Park (2LP)
Herman Brood & his Wild Romance - Cha Cha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

mr_petit schreef op maandag 31 januari 2011 @ 23:15:
Zo'n rpm4 is een leuke tafel om te zien, maar was bij uitkomst volgens mij niet zo prijzig. Laat je dus niet verleiden in bieden.
Ok bedankt maar weer voor je heldere uitleg, ik neig naar die rpm4 omdat ie qua uiterlijk natuurlijk afwijkt van het standaard draaitafel gebeuren en ik dat 'wel leuk' uit vindt zien. Ik heb contact gehad met de verkoper. Als ik even reeel ben, die pro-ject speedbox kost om en nabij 100 eu, de tafel zal wel op 250 gezeten hebben schat ik, en het element is iets wat op den duur toch vervangen moet worden. Het apparaat is compleet, dus heb ik een advies prijs aangegeven van 275 eu. Lijkt me redelijk toch, ik heb ook nog even gezocht naar reviews 1, 2, 3, en ik zou dan de conclusie trekken dat de tafel 'in orde' is. Volgens mij zijn die armen goed, evenals de motor, het enige echte punt wat aangehaald wordt is de ontkoppeling. het zijn nu rubberen voetjes, als het aan mij ligt worden dan iig. iets van spikes op een harde steen. Wat denkt men ervan?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die tafel is ook prima. Aan geluidskwaliteit zal het niet ontbreken.
Let er wel op dat er geen automatische afslag oid opzit. Als je dus na het einde van een plaat weggaat en je arm niet van de plaat haalt / motor stopt en weggaat voor een weekend... dan is je naald al redelijk op weg naar het totaal aantal draaiuren (Dat overkomt meerdere mensen). En een losse stofkap is ook niet echt makkelijk.
Het is zeg maar bewerkelijk om een plaatje op te zetten en dat strookt een beetje met de indruk die je eerder gaf dat het omleggen van een riempje al veel werk zou zijn.
Maar op welke van de 2 aas je nou? die met dat clearaudio element is al weg.
Voor die rpm4 met speedbox en grado element zou ik iets van 200-225 bieden. Dan heb je m.i. nog een hele goede deal.
Hangt ook af wat de anderen gaan bieden.
Maar nogmaals, altijd ophalen!
oh... je woont in geleen zie ik 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 01-02-2011 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

mr_petit schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:31:
Die tafel is ook prima. Aan geluidskwaliteit zal het niet ontbreken.
Let er wel op dat er geen automatische afslag oid opzit. Als je dus na het einde van een plaat weggaat en je arm niet van de plaat haalt / motor stopt en weggaat voor een weekend... dan is je naald al redelijk op weg naar het totaal aantal draaiuren (Dat overkomt meerdere mensen). En een losse stofkap is ook niet echt makkelijk.
Het is zeg maar bewerkelijk om een plaatje op te zetten en dat strookt een beetje met de indruk die je eerder gaf dat het omleggen van een riempje al veel werk zou zijn.
Maar op welke van de 2 aas je nou? die met dat clearaudio element is al weg.
Voor die rpm4 met speedbox en grado element zou ik iets van 200-225 bieden. Dan heb je m.i. nog een hele goede deal.
Hangt ook af wat de anderen gaan bieden.
Maar nogmaals, altijd ophalen!
oh... je woont in geleen zie ik 8)7
Ja die laatste dus, goed ik heb al 275 aangegeven, probeer er 250 uit te slepen. Omdat ik dan miss. ietsjes te hoog heb ingezet. Dat issue van riempje omleggen is meteen verholpen door de speedbox die erbij zit. En die losse stofkap vind ik niet zo'n probleem. Volgens mij heeft geen enkele pro-ject een automatische afslag dus ook dat zit goed. Ik ga eens polsen bij de verkoper. Bedankt voor je advies. Het hoogste bod staat momenteel op 160 dus daar hoef ik niet bang voor te zijn.

edit: ja geleen - emmen dat kost me wel een dag

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wat mag de tafel precies kosten?

Als je iets speciaals zoekt kun je ook nog kijken naar een Beogram 8002 met een Soundsmith SMMC3 element. De SMMC2, SMMC1 en The Voice zijn alleen leuk als je écht te veel cash over hebt. ;)

Je hebt met de Beogram 8002 wel een volautomatische tangentiäle tafel met directe aandrijving in handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zit je wel met het probleem dat je nooit een ander (normaal) element kunt uitproberen.
Je zit dan altijd vast aan ontzettend dure en slecht verkrijgbare elementen.
Dat is ook in wederverkoop een heel groot nadeel.
Dan zijn er wel flexibelere alternatieven voorhanden als het om een automatische tangentiale speler gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 01-02-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Mjah, er is nog een onvoorziene kink in de kabel. Mijn vrouwlief vind hem (de project rpm4) niet mooi, zij heeft ook wat in de melk te brokkelen nadat ik mijn zuilluidsprekers van 1.2 meter naar binnen geluld heb als brugman.

Ik denk daarom dat ik toch ga kijken voor een strakke tafel als de music hall 2.2 of de pro-ject 2 xperience. Dan is alles nieuw, met clamp, stofkap en element (wat ik op den duur nog kan upgraden) en die vindt zij wel mooi dus dan zijn we ook van dat gedoe af.

@onder, tja het strijken gebeurt hier ook in de woonkamer dus ik heb weinig keus :p
Nouja zij vond de reloops wel mooi (iets met blauwe lichtjes enzo) uiteindelijk net wat spelers laten zien en uitgelegd dat er toch wat schort aan kwaliteit bij die kermis verlichting en dat zij dan mag zeggen wat ze wel mooi vindt. De pro-ject rpm4 was dat iig niet, de music hall en xperience acryl wel.

[ Voor 28% gewijzigd door loewie1984 op 01-02-2011 22:23 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mr_petit schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 21:57:
Dan zit je wel met het probleem dat je nooit een ander (normaal) element kunt uitproberen.
Je zit dan altijd vast aan ontzettend dure en slecht verkrijgbare elementen.
Dat is ook in wederverkoop een heel groot nadeel.
Soundsmith produceert alle B&O compatibles splinternieuw en met de hand gemaakt. Mijn SMMC4 is nog geen jaar oud en heeft me weer een werkend Beosystem 2000 opgeleverd. ;)

Ook voor de oudere series (MMC20) zijn er nieuwe elementen te krijgen, dus in de wederverkoop zal je weinig problemen hebben om de oude Beograms aan de man te brengen.

Bovendien, de WAF van deze tafels is een stuk hoger omdat ze er gewoon strakker uitzien in de woonkamer. :Y)
Dan zijn er wel flexibelere alternatieven voorhanden als het om een automatische tangentiale speler gaat.
True, ik geloof dat de grote Japanse merken er ook een aantal gemaakt hebben, maar specifiek welke (en hoe ze klinken) weet ik zo niet. Wil ik eigenlijk wel even meer van weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het probleem is dat sounsmith ook wel eens met de productie zou kunnen stoppen...
En het zijn in eerste instantie prijzige elementen; de smmc4 heeft een bonded elliptische stylus op normale aluminium cantilever en kost $150,- zonder verzendkosten. Dat heeft mijn audio technica AT-95 ook, en die heb je voor onder de 25 euro in huis. Ik zeg niet gelijk dat die hetzelfde klinkt, maar daar zit 'm ook een beetje de crux: qua klank kan je voor de b&o alleen bij soundsmith terecht; heb je een 1/2"aansluiting, dan kan je misschien wel bij 1000 leveranciers terecht; allemaal met hun eigen klank en mate van hoogwaardigheid van techniek en prijs.

Als je goede japanse tangentiële tafels zoekt (tp4 tafels laat ik even buiten beschouwing):
Sony ps-x555es / ps-x800
pioneer pl-l1000/pl-l1000a
yamaha px-2 / px-3
zelfs luxman heeft er eentje gehad.
Vooral die sony's en de pioneer kan je regelmatig van MP plukken, soms voor minder dan wat een soundsmith elementje kost ;)
Zo heb ik ooit een ps-x555es voor 130euro gekocht incl 2 reserve stofkappen (ook nog eentje voor 50 euro, maar die heeft een defect, en onlangs nog een ps-x800 voor 45 euro met een manco; hobbyprojectjes ;))
Die pioneer is ook een mooi ding; dat is een tangentiële arm waarbij je de vta kan instellen; dat is voor japanse volautomaten redelijk uniek (natuurlijk niet bij manuele tangentiële armen)

Alleen technics ontbreekt in dit rijtje, maar die had voornamelijk (uitsluitend?) tp4 tafels en die beschouw ik bewust niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_petit schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 17:38:
[...]

de thorens 165 en 145 passen toch binnen 16x en 14x (waar denk je dat die x voor staat ;))
Een thorens 125 of 126 is een hele leuke speler, maar best prijzig. Ik was van indruk dat je wat minder uit wou geven (een 125 met arm kost al snel tegen de 200 euro; de 126 nog duurder)
Oww.. Ik was al aan het zoeken :p ja ik moet me er nog iets meer in verdiepen! Hoop toch echt dat men vader die oude niet heeft weggegooit. Met hoop op een goed model! Iig bedankt, ga eerst maar eens genieten van mijn nieuwe platenspelert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
Als we het toch over tangentiële tafels hebben, wat ik me laatst daarover afvroeg was het volgende.

Helaas gebeurt het nog wel eens dat het gaatje van de plaat niet 100% in het midden zit. Dan gaat je arm vooral bij het einde van de plaat stevig heen en weer, inclusief gratis tremolo effect... Bij een 'normale' tafel is dat mechanisch niet zo'n enorm probleem (naast ws extra slijtage), maar gaat een tangentiële arm daar niet heel snel kapot van?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een tangentiele arm heeft daar net zo veel (net zo weinig) van de lijden als een conventionele pivotarm.
Een tangentiele arm heeft namelijk ook gewoon een pivot ophaning, waarbij de basis pas wordt bijgestuurd als de sensor vindt dat de hoekafwijking te groot is. Doorgaans is de afwijking van het gaatje zo klein dat dit geen probleem vormt (ook niet voor tangentiele armen die alleen een sensor voor vooruit hebben).
Sowieso is het belang van de center een beetje overdreven m.i.; de buitenzinnig ingewikkelde oplossing die nakamichi ooit bedacht heeft is niet voor niets geflopt. Als het echt veel uitgemaakt had, hadden de grote japanse fabrikanten daar wel een goedkopere werkbare oplossing voor bedacht.

Ook slijtage van de armlagers tgv een off center spindel is imho geen probleem.
Ik heb nog nooit een tafel gezien met versleten armlagers bij normaal gebruik.
Er is altijd sprake van misbruik (kinderen, dj's noem maar op), of vuil, of slechte afstelling etc.
Bijna alle lagers van de betere tafels zijn kogellagers of meslagers (dure armen saffierlagers). Dat is niet om een grote levensduur te bewerkstelligen (een kogellager kan rustig een miljoen keer de omwentelingen maken dan dat hij ooit in een arm zou doen), maar meer om een gelijkmatige, spelingsloze en frictieloze loop te garanderen.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 02-02-2011 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

mr_petit schreef op maandag 31 januari 2011 @ 19:39:
Thorens 14x en 16x
Die zijn goed verkrijgbaar, soms goedkoop (30 euro) en in essentie allemaal dezelfde tafel.
Ah, ik dacht dat er daadwerkelijk kwaliteitsverschillen tussen de tafels waren. Mijn 166s waren toch beduidend goedkoper dan de prijzen voor 160s op marktplaats.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja er zitten ook verschillen tussen, maar in essentie dezelfde tafel. De ene heeft een 10mm lager, de ander 7mm, de één een volledig zamak plateau de ander niet; sommige hebben een andere ombouw, er zijn waarschijnlijk wel een stuk of 7 armvariaties etc etc.
Het leek me een beetje omslachtig om alle 972.643 types in detail te beschrijven :P
Het aspect 'kwaliteitsverschillen' is allemaal in the eye of the beholder aangezien kwaliteit geen absoluut omschreven kwantificeerbare grootheid is of ratificeerbaar kenmerk is.

Maar het zijn allemaal tafels die in essentie dezelfde basis hebben en goed te modden of op te knappen zijn.
Al zal je bij een 147 jubilee er alleen maar waarde er vanaf modden; die moet je gewoon origineel en in goede staat houden.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 02-02-2011 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gister ook nog maar de nieuwe plaat van caro emerald besteld, en nevermind van nirvana. Niet alleen om de muziek maar ook om de cover van die nirvana plaaat! Heb ik gelijk 3 knappe plaatjes waar ik wat mee kan rommelen!

Overigens ook nog een koolstofborstel gehaald, tonar nostatic brush en nagaoka voor je naald! Hoorde van die man bij elke plaat even schoonmaken met dat spul. broeders zei voorzichtig met die troep vanwege het oplossen van de lijm om de naald? Klopt dit? Ik tip echt alleen t puntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
Anoniem: 394462 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 09:26:
Gister ook nog maar de nieuwe plaat van caro emerald besteld, en nevermind van nirvana. Niet alleen om de muziek maar ook om de cover van die nirvana plaaat! Heb ik gelijk 3 knappe plaatjes waar ik wat mee kan rommelen!

Overigens ook nog een koolstofborstel gehaald, tonar nostatic brush en nagaoka voor je naald! Hoorde van die man bij elke plaat even schoonmaken met dat spul. broeders zei voorzichtig met die troep vanwege het oplossen van de lijm om de naald? Klopt dit? Ik tip echt alleen t puntje.
Dat oplossen van de lijm van de naald door die nagaoka (die van het nagellak-achtige potje) is een hoax. Tis helemaal geen agressief spul wat d'r in zit. Zelf gebruik ik het ook bij elke nieuwe plaat die ik op zet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nieuw gebruikt vinyl:

Joan Armatrading - Joan Armatrading
Joan Armatrading - Walk under ladders
Joan Armatrading - To the limit
Alan Parsons Project - Tales of mystery and imagination
Gerry Rafferty - Gerry Rafferty
Alison Moyet - Raindancing
Emerson Lake & Palmer - In concert
Dan Fogelberg & Tim Weisberg - Twin sons of different mothers
Roger Glover - The butterfly ball
10CC - Look hear
Level 42 - Love machine
Madness - 7

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 365612 op 03-02-2011 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StarTAC schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:39:
[...]

Dat oplossen van de lijm van de naald door die nagaoka (die van het nagellak-achtige potje) is een hoax. Tis helemaal geen agressief spul wat d'r in zit. Zelf gebruik ik het ook bij elke nieuwe plaat die ik op zet.
Dat is idd wat die verkoper ook zei, en denk als je echt alleen je naaldje doet, dat puntje dan kan het geen kwaad hoop ik. Mis als je wild gaat smeren? Iig bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 15:22
Ik heb zelf sinds een half jaar een Pro-Ject 2Xperience Comfort (dus met automatisch afslag en ingebouwde 33/45 toeren switch) met een Grado Gold element en een Cambridge Audio 640p voorversterker. Hiervoor had ik een plastic, goedkoop Sony modelletje en de Pro-Ject combinatie is een enorme verbetering.

Aangezien ik ondertussen zo'n 300 platen en zo'n 500 singles heb (voornamelijk (hard)rock, hardcore/punk), vond ik de upgrade wel een keer gerechtvaardigd. Binnenkort maar even een foto plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

^^ Wil je eens wat foto's posten van je situatie?
Altijd leuker toch om zo'n setup te showen dan gewoon op te sommen

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 394462 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 09:26:
broeders zei voorzichtig met die troep vanwege het oplossen van de lijm om de naald? Klopt dit? Ik tip echt alleen t puntje.
Da's idd onzin. Die nagaoka styluscleaner is niets anders dan isopropanol, waarschijnlijk nog iets verdund ook (het is een licht alcoholluchtje). Alle oplosmiddelen die de lijm van een stylus (doorgaans epoxy) eventueel zouden kunnen aantasten hebben een hele andere lucht ;).
Waar je wel voorzichtig mee moet zijn is dat je niet je hele element ermee doorweekt; de ophanging van je cantilever is van rubber en dat kan wel enigzins verdrogen door alcohol. En die rubber ophanging zit vaak ook enigzins verlijmd met het element; wat wellicht wel een beetje door alcohol aangetast kan worden.
Dus alleen de naaldtip ermee insmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Een vriend van me heeft een Dual 505-2. Helaas bleek vandaag dat zijn belt was gebroken. Erg vaak gebruikte hij hem helaas niet. Waar kun je een belt voor deze speler kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Liefst originele riem nemen bij platenspelers is mijn ervaring. Anders heb je kans dat bij (mechanische) snelheidswisselen de riem eraf loopt of scheef gaat lopen, of de snelheid klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:12
Nieuw vintage voor vandaag:

Alan Parsons Project - I Robot
Afbeeldingslocatie: http://www.jeffbots.com/AlanParsonsProject-IRobot.jpg

Iron Maiden - The Number Of The Beast
Afbeeldingslocatie: http://grintablogt.files.wordpress.com/2010/08/iron-maiden-the-number-of-the-beast-super-duper-music.jpg

De laatste in bijna mint staat, hier en daar een paar minieme, net hoorbare krasjes. Beide platen even gewassen en ik ben ze nu met plezier aan het luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Die Iron Maiden LP is gaaf. 8) (k heb m zelluf ook)
Ik post hier meestal niet wat ik heb gekocht want dat gaat aardig hard.
Laatst gekochte LP is Lord of the Ages van Magna Carta.

De hele collectie staat op Discogs
Discogs

[ Voor 28% gewijzigd door dreeke op 06-02-2011 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

dreeke schreef op zondag 06 februari 2011 @ 18:47:
Die Iron Maiden LP is gaaf. 8) (k heb m zelluf ook)
Ik post hier meestal niet wat ik heb gekocht want dat gaat aardig hard.
Laatst gekochte LP is Lord of the Ages van Magna Carta.

De hele collectie staat op Discogs
Discogs
Das een mooie collectie, Dreeke. Lijkt veel op de van mij alleen je bezit meer U2 albums.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Die U2 albums heb ik een keer van iemand allemaal in 1x gekocht, inclusief 12 inches en singletjes. Het is niet dat ik zo'n ontzettend grote fan ben dat ik daar allemaal apart naar gezocht heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag een Dual 1019 draaitafel gekregen. Da's wel lekker oud... nog niet bekeken in welke staat, maar wel compleet en werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Zo, vandaag wat zwart goud binnen gekregen:

Beck - Sea Change HQ Vinyl (2 * 180 gram's)
Beck - Sea Change

Jonsi - Go
Jonsi - Go

Underworld - Barking
Underworld - Barking

Trio
Trio

Aan de muur
Aan de muur

Nu nog een fatsoenlijke platenspeler, ben me nu aan het orienteren en heb wel een op het oog zeer mooie speler gevonden. De prijs vormt denk ik het grootste obstakel tot dusver. Vrouwlief vind hem ook mooi, dat was wel anders toen ik vroeg wat ze van een Project RPM vond.

Ahum, deze dus
Pro-Ject 2 Xpression Classic
Kosten 900 pleuries

nog niet helemaal zeker, blijft een hoop geld natuurlijk 8)

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 09-02-2011 19:11 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 365612 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:02:
Vandaag een Dual 1019 draaitafel gekregen. Da's wel lekker oud... nog niet bekeken in welke staat, maar wel compleet en werkend.
Da's best een leuke speler met behoorlijke historische lading. In de jaren 60 was dat ding namelijk je van het, ook voor dj's.
Het is een beetje de voorganger van de technics sl-1200 qua gebruik en populariteit. (en een mega zwaar plateau; 3,5kg oid)
Heb je ook een wisselaarstift erbij?

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2011 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, wel een vrij grote 7" adapter. Er zit zo te zien een Realistic element van Tandy/Radio Shack op.

Ik zal morgen eens beter kijken, barst nu van de spierpijn. Na wat googlen lijkt het alsof de plint en stofkap van mijn tafel zelfgetimmerd zijn. Ik zal de boel eens fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDC
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 17:32

DDC

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qvrIruMdnhM0KMkFlEjv9FCd/full.jpg

Laat deze ook net hier binnen zijn gerold :)

Hier mooi spelend op een Pro-Ject debut III, naast zijn zusjes plaatjes "Untitled" en "með suð í eyrum við spilum endalaust"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-06 13:00

Blonde Tux

Advertentieboer

Whoo nu mag ik ook mee praten, heb net namelijk een Technics SL-B500 op de kop getikt voor 15 eurotjes bij de kringloop. Is in top conditie, alleen wat krassen op de dustcover.

Even een klein beurtje gegeven: Druppelje naaimachine olie hier, stofdoekje daar, en hij loopt weer te shinen!

Lekker los op Dead on time van Queen of die goeie oude flexsingetjes draaien.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gister een mailtje gehad dat me Cambridge Audio 640p opgestuurd is, en 2 nieuwe platen binnen gekregen! Caro Emerald 180 gram 2 LP en cd, Nevermind - Nirvana 180 gram. Nu hoop ik dat die voorversterker morgen binnen is. Overigens word ik na 3 x voor de show een plaatje op me spelert gelegd te hebben al moedeloos van dat vilte matje die elke x blijft 'plakken' Rubber, vilt of neopreen matjes zijn beter hoorde ik? Wat is nou het beste? En waarom? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
@ kayman1985

Het verschil in geluid vind ik zelf verwaarloosbaar. Vergeleek een tijdje terug mijn 3mm dikke standaard meegeleverde rubber mat met een Funk Firm Archomat 3mm van tientallen euro's. Degene waarvan die dure mat was hoorde 'duidelijk verschil', maar ik zelf kon niets ontdekken.

Dus ik zou gewoon met een praktische kijk een een mat kopen die niet aan je platen plakt en qua looks mooi bij je speler past!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja kijk ik wil gewoon iets knaps hebben, de looks maken me niet zoveel uit? Meestal ligt er toch een plaat op! Die plakkerige vilte matjes vind ik maar niets.

Overigens net mijn voorversterker binnen, het gaat al lekker hierzo! Nirvana erop en heerlijk knallen. En ik moet zeggen dat het op sommige gebieden gewoon lekkerder klinkt als cd! Oke die stofknalletjes die je soms hoort, en heb nog een kleine zoem als ik hem helemaal open draai. Luister nu met 2 kef's 101 en een sub. Klinkt al een stuk beter als mijn JBL satelietspeakertjes.

Hier wat foto's:

Project Debut III

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2hedc2v.jpg

Turntable, Cambrigde audio 640p, Harman Kardon AVR 347, Kef 101

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/152c0w6.jpg

Adele

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/9jhmiu.jpg

Schoonmaakspulletjes

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/9r1shd.jpg

En om het af te leren 8)

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/25p0jko.jpg

sorry voor de bagger kwaliteit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie kleur zo om te zien in het wit.
Die vilten matjes snap ik ook niet. Traditioneel als slipmat voor dj's en hun sl-1200's.
Maar imho wil je voor een plaat gewoon een solide stofvrije antistatische basis.
Voor zover ik kan zien heeft vilt geen van die eigenschappen.
Rubber wordt van oudsher gebruikt omdat vroeger plateau's hoofdzakelijk van aluminium waren en deze resoneren (als een kerkklok). Rubber gaat dat heel goed tegen.
Maar ik denk dat bij een houten, glazen of plastic plateau vilt kurk ook goed werkt. Rubber heeft als voordeel dat het veel zwaarder is en tegelijkertijd goed buigslap, dus dat is qua demping van plateau (snaar) en lagergeluiden de beste basis.

edit:
verschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296327

loewie1984 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:23:
Zo, vandaag wat zwart goud binnen gekregen:

Beck - Sea Change HQ Vinyl (2 * 180 gram's)

Jonsi - Go

Underworld - Barking
Nice hoor, die van beck ben ik wel benieuwd naar. Neem maar mee, als je nog eens komt luiteren.
Ben benieuwd naar je speler.
Mijn laatste aanwinst:

Jammer dat het een re-issue is maar blijft goed: smashing pumpkins - siamese dream
Afbeeldingslocatie: http://www.arbybean.com/images/music/Smashing%20Pumpkins%20-%20Siamese%20Dream.jpg

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_8mZUJskMmlw/S2HaPL1QwCI/AAAAAAAAAMM/Bc3YDe77yv0/s320/Vampire-Weekend-Contra-314x314.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.descargargratis.org/wp-content/uploads/2009/09/Florence-And-The-Machine-Lungs-2009.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Oooh! nice, vampire weekend en Iron lungs, zijn beide volgens mij albums die terugkomen in de album-cover art top 100 van een magezine wat ik laatst voorbij heb zien komen. Zit nu te denken hoe ik mijn lp's beter kan tonen. Die gefabriceerde breinaalden aan de muur, zorgen ervoor dat mijn lp hoezen er tegenwoordig zo uitzien: () in plaats van ||.

We spreken gauw af. Platenspeler komt goed, ik hou je op de hoogte!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

mr_petit schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:22:
Die vilten matjes snap ik ook niet. Traditioneel als slipmat voor dj's en hun sl-1200's.
Maar imho wil je voor een plaat gewoon een solide stofvrije antistatische basis.
Voor zover ik kan zien heeft vilt geen van die eigenschappen.
Rubber wordt van oudsher gebruikt omdat vroeger plateau's hoofdzakelijk van aluminium waren en deze resoneren (als een kerkklok). Rubber gaat dat heel goed tegen.
Maar ik denk dat bij een houten, glazen of plastic plateau vilt ook goed werkt. Rubber heeft als voordeel dat het veel zwaarder is en tegelijkertijd goed buigslap, dus dat is qua demping van plateau (snaar) en lagergeluiden de beste basis.
En wat denkt men van kurk? Vind ik persoonlijk ook wel strak uit zien. Zag op ebay toevallig kurken matten voor een euro of 15. Is het gokje wel waard imho?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nog nooit een mat van kurk geprobeerd, maar waar het om draait is dat het een stabiele basis voor je plaat is. Kurk is volgens mij behoorlijk licht, dus massa toevoegen zet niet echt zoden aan de dijk. Het moet dan de stabiliteit van plateau naar plaat overbrengen, en dat houdt in dat het goede hechtkracht moet hebben op zowel plaat als plateau :)
Wellicht is het voor het ene plateaumateriaal meer kleven d dan het andere. Rubber is op bijna alles stroef.

Dat ze vroeger rubber boven kurk verkozen had natuurlijk wel enige ondergrond. Kurk was toen immers net zo goed voor handen en waarschijnlijk goedkoper.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 09-02-2011 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en toch zie je op die platenspelers vaak kurk matjes. Misschien om dat dit luxe toont of iets dergelijks? Vandaar die vraag. Vilt is waardeloos imo, Neopreen schijnt daarintegen niet statisch te zijn en goed te werken? Denk dat ik maar gewoon voor de rubber mat ga. Is het trouwens goed dat je dan extra gewicht krijgt?

De witte kleur vond ik zelf ook wel heel vet, vooral omdat die plaat en arm er zo mooi uitknalt. Alles steekt mooi af, al vind ik het in dit interieur wat minder mooi staan en had ik liever pianozwart genomen. Maar denk aan mijn opstelling later, dat dit heel mooi gaat worden met een glazen tafel of grote kast. Het komt wel goed ;)

Anoniem: 395786

Heb net 4 radio's/platenspelers opgehaald, waaronder een Braun SK55 (zelfde als RC32). Maar nu mist het contragewicht van de arm (zie foto). Heeft iemand enig id hoe ik aan een nieuw contragewicht kan komen? Liefst natuurlijk origineel of een replica. Zijn er een standaard contragewichten te koop? En is zelf maken een optie (ik heb toeging tot een draaibank, dus kan aluminium/staal draaien) Hoop dat iemand me kan helpen.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/121cowo.jpg

loewie1984 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 19:06:
[...]

En wat denkt men van kurk? Vind ik persoonlijk ook wel strak uit zien. Zag op ebay toevallig kurken matten voor een euro of 15. Is het gokje wel waard imho?
Je mag die kurken mat van mij wel voor een tientje overnemen.
Heeft 1 groef gespeeld, dus zo goed als nieuw.

jonn

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 296327 op 10-02-2011 19:37 ]

• loewie1984

loewie1984

Anoniem: 296327 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 19:31:
[...]

Je mag die kurken mat van mij wel voor een tientje overnemen.
Heeft 1 groef gespeeld, dus zo goed als nieuw.

jonn
Deal!

discogs

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Mijn nieuwste aanwinsten:

Wire - Object 47/ Read & Burn 03
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_nAhEWCjKvm8/SMXNu9i1BVI/AAAAAAAAAvQ/H_2DPKnsuwk/s400/Wire+-+Object+47+(PinkFlag2008).jpg

Wire - Red Barked Tree
Afbeeldingslocatie: http://s.dsimg.com/image/R-2649721-1294974986.jpeg

Verder verwacht ik nog deze:

Electric Wizard - Black Masses (rood vinyl)
Afbeeldingslocatie: http://s.dsimg.com/image/R-2620734-1294047407.jpeg

[ Voor 15% gewijzigd door blobber op 11-02-2011 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:58
Anoniem: 395786 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 15:09:
Heb net 4 radio's/platenspelers opgehaald, waaronder een Braun SK55 (zelfde als RC32). Maar nu mist het contragewicht van de arm (zie foto). Heeft iemand enig id hoe ik aan een nieuw contragewicht kan komen? Liefst natuurlijk origineel of een replica. Zijn er een standaard contragewichten te koop? En is zelf maken een optie (ik heb toeging tot een draaibank, dus kan aluminium/staal draaien) Hoop dat iemand me kan helpen.

[afbeelding]
Koel ding!!

Natuurlijk kan je het contragewicht zelf maken, en het zo uitregelen dat de naalddruk 1 a 2 gram bedraagd.
Kijk eerst wat het nu is, dus zonder gewicht, dan weet je ongeveer hoe zwaar het contragewicht moet worden.

Maar zoeken naar het originele contragewicht is ook leuk toch?

Op internet zie ik foto's van de arm met een simpel gewicht dat er uit ziet als een tonnetje zonder poespas.
Makkelijk zelf te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Bestla op 12-02-2011 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Zo vandaag gaat het dan gebeuren, ff naar stassen hifi....

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

blobber schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 23:24:
Mijn nieuwste aanwinsten:

Wire - Object 47/ Read & Burn 03

Wire - Red Barked Tree
Cool. ik heb 154 van Wire een keer uit Duitsland laten komen via Ebay omdat 'ie nergens te vinden was. Maar de andere albums van Wire ken ik eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forage
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Het onderwerp is op verschillende fora, zo ook in dit topic, al meerdere malen aan de orde gekomen, maar de ideale oplossing heb ik voor mezelf nog niet gevonden. Wat zijn de mogelijkheden om je collectie LP's aan de muur te sieren?

Tot nog toe ben ik dit tegen gekomen:
  1. Pirke - de LP frame Houten frame met glasplaat (€ 22,50 p/s)
  2. Art Vinyl Breed fancy frame met de mogelijk om een LP makkelijk te verwisselen. O.a. te verkrijgen via VinylVinyl (€ 39.00 p/s)
  3. Picture Pockets for LP Records Platic ophangsysteem voor 8 LP's (£14.99 p/s)
  4. Record Album Frame Dunne kunststof lijst met Perspex voorplaat (£2.49 p/s). O.a. te verkrijgen via Amazon.co.uk (£3.62 p/s)
  5. LP ophangsysteem Metalen hanger, schaalbaar met metalen ringen (€ 3,95 p/s)
  6. Album Frame Dunne metalen lijst met glazen voorplaat (€16,00 p/s)
  7. En natuurlijk is er dan nog altijd de beschermhoes-met-doorzichtige-tape-aan-de-achterkant methode (€ wat je maar betaald voor een beschermhoes en rol tape)
  8. Amazing Framing Zwart houten frame. Zo te zien zonder voorplaat. (€23,25 p/s)
  9. Rock on Wall Frame van onbekend materiaal, in verschillende kleuren verkrijgbaar (€19,99 p/s)
  10. Vinyl Showcase Frame met plexiglas voorplaat waar zowel de hoes als de LP in tentoon gesteld word ($49,50 p/s)
Een mix van mooie maar dure, goedkope maar spartaanse of ronduit lelijke en niet praktische oplossingen. "Voor ieder wat wilds" kan ik nog niet zeggen.

Nummer 4 is verleidelijk, maar er worden me te weinig details geboden om in te kunnen schatten of het ook daadwerkelijk wat lijkt. Mijn voorkeur gaat uit naar nummer 6, maar dat gaat qua kosten behoorlijk uit de klauwen lopen met minimaal 16 LP's om op te hangen.

Wat hebben we nog meer in de aanbieding?

[ Voor 11% gewijzigd door Forage op 07-05-2011 15:50 . Reden: Enkele opties toegevoegd, aangedragen door andere lezers (dank!) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Zo, ben ik weer :)

Halve dag naar de ***** maar dan heb je ook wat >:)

Aanschouw mijn nieuwste en voorlopig laatste aanwinst op platenspeler gebied. Gekocht bij Stassen HiFi in Tegelen / Venlo. De music hall mmf-2.2 geinspireerd door die witte project debut 3 hierboven.

Music Hall MM-2.2

Music Hall MM-2.2

Music Hall MM-2.2

Totaal Shot

Comments zijn welkom...

@onder, het klinkt fantastisch

[ Voor 5% gewijzigd door loewie1984 op 12-02-2011 18:23 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

loewie1984 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 16:25:

Aanschouw mijn nieuwste en voorlopig laatste aanwinst op platenspeler gebied. Gekocht bij Stassen HiFi in Tegelen / Venlo. De music hall mmf-2.2 geinspireerd door die witte project debut 3 hierboven.

Comments zijn welkom...
Ziet goed uit, hoop dat het ook zo klinkt. Maar moet toch even kwijt, dat ik dat klokje op die canton geen porem vind.
Was zeker wel een leuke dag. Tot volgende week, dan kom ik eens luisteren.

Jonn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooie speler! Tja de kleur is uiteraard ook uit de kunst. Mooi kurken matje erop. Ga toch snel even kijken naar zo een matje, of toch rubber. Het ziet er wel gelikt uit :)

Even een vraagje over de elementen. Worden deze naarmate ze beter zijn ( nu ortofon om5e naar bv om20e) stiller. Nu is hij stil maar als hij door de groef loopt, hoor je de naald lopen op de delen waar geen muziek is, of slechts een drum, gitaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanzaiNL
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-06 13:20

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Comments zijn welkom...

Wow, wat een mooi apparaat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 394462 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 12:35:
Even een vraagje over de elementen. Worden deze naarmate ze beter zijn ( nu ortofon om5e naar bv om20e) stiller. Nu is hij stil maar als hij door de groef loopt, hoor je de naald lopen op de delen waar geen muziek is, of slechts een drum, gitaar?
Het kan stiller worden omdat duurdere elementen vaak een compleet andere naaldvorm hebben die een ander gedeelte van de groef aftast.
Nu zal je als je goed luistert altijd een stille groef horen; de signaal ruisverhouding van een LP is veel minder dan dat van bijv. een CD. Ook vallen tikjes ten gevolge van vuil of beschadiging natuurlijk meer op als het stil is.

Als je ruis te erg is (lastig, wanneer is iets 'te erg'), dan kan je naald versleten zijn (een versleten naald wordt puntig en komt met de punt in de boden van de groef), je platen kunnen vuil zijn (platen met een platenwasmachine wassen), of je platen kunnen slecht geperst/beschadigd zijn.
Tegen allerlei tikjes speelde men de platen vroeger nat af (met lencoclean)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289293

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/x1ktu0.jpg

geen vinyl, maar wel muziek gerelateerd en erg gaaf!

eergisteren bij de kringloop deze videoband meegenomen van Dire Straits - Alchemy voor 10 cent :)
(alle banden uitzoeken voor 10 cent per stuk daar).

bij thuiskomst bleken er 3 oude concertkaartjes onder de band te zitten! (een van 1985 en 2 van 1992)
is toch een erg leuke verrassing _/-\o_

op de achterzijde staat reclame voor de Philips DCC die binnenkort op de markt komt (anno 1992)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 289293 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 14:25:
bij thuiskomst bleken er 3 oude concertkaartjes onder de band te zitten! (een van 1985 en 2 van 1992)
Wat? Je bent van plan te gaan? :+

Maar altijd wel leuk om te zien dat oude spul, zeker als je het minder bewust hebt meegemaakt.
En 50 gulden voor een kaartje...
Toen vond ik dat best veel, maar nu zou het heel goedkoop zijn. Concerten zijn naar verhouding ook nu duurder dan vroeger (in 1992 kostte een cd ook 40 gulden terwijl nu een concertkaartje veel duurder is dan een cd)

maar ik zie daar wel een oude philips cd-100 of cd-101 op de achtergrond staan :D (ik heb zelf nog ergens een 101 liggen)

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 13-02-2011 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wou dat ik een tijdmachine had, dan was ik zeker gegaan :P
het kaartje uit 1985 koste zelfs maar 25 gulden

in 1985 was ik 2 en in 1992 was ik 9.
toen natuurllijk niet bezig met muziek.

idd heb je goed gezien, is een Philips CD100 :-)

om een cd-101 ergens te hebben liggen is ook zonde, aansluiten die hap! ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 289293 op 13-02-2011 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hee, wat leuk die kaartjes! Bij dat concert in de Kuip ben ik destijds ook geweest, was super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 384678

Anoniem: 289293 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 14:25:
[afbeelding]

geen vinyl, maar wel muziek gerelateerd en erg gaaf!

eergisteren bij de kringloop deze videoband meegenomen van Dire Straits - Alchemy voor 10 cent :)
(alle banden uitzoeken voor 10 cent per stuk daar).

op de achterzijde staat reclame voor de Philips DCC die binnenkort op de markt komt (anno 1992)!
Ik heb laatst de dubbel LP hiervan gekocht, voor 1 euro :) . Klinkt erg goed, zowel qua muziek als kwaliteit van de lp's (geen kraken, krassen, piepjes etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 20:14

Comments zijn welkom...

Goede keuze! Ikzelf heb de zwarte variant van de mmf-2.2. Music Hall gebruikt gewoon diverse onderdelen van Pro-Ject. De tone arm en de belt zijn bij mij voorzien van het Pro-Ject logo.

Probeerde ze bij jou ook losse interlink kabels te verkopen? Daar heb je zo weinig aan omdat de kabel er al aan vast zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_petit schreef op zondag 13 februari 2011 @ 13:25:
[...]

Het kan stiller worden omdat duurdere elementen vaak een compleet andere naaldvorm hebben die een ander gedeelte van de groef aftast.
Nu zal je als je goed luistert altijd een stille groef horen; de signaal ruisverhouding van een LP is veel minder dan dat van bijv. een CD. Ook vallen tikjes ten gevolge van vuil of beschadiging natuurlijk meer op als het stil is.

Als je ruis te erg is (lastig, wanneer is iets 'te erg'), dan kan je naald versleten zijn (een versleten naald wordt puntig en komt met de punt in de boden van de groef), je platen kunnen vuil zijn (platen met een platenwasmachine wassen), of je platen kunnen slecht geperst/beschadigd zijn.
Tegen allerlei tikjes speelde men de platen vroeger nat af (met lencoclean)
Dank u! Mijn naald is nieuw, de ruis is niet erg hard maar bij vol volume gewoon te horen! Is het storend? Niet echt alleen was benieuwd of een duurder element minder zal horen lopen? Die platenwasser ga ik volgende maand aanschaffen, gewoon een knotsi hoor :) Hopen dat dit het wat verminderd. Ik heb ook 3 nieuwe platen en daarbij is het hetzelfde! Overigens vind ik adele heel vreemd, nieuwe plaat alleen maar tikken. Caro Emarold (nieuw) is heerlijk om te horen net als nirvana-nevermind (nieuw) en rollling stones- made in de shade. Hoop dat het beter word naar het wassen! Iig bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

MortalPiso schreef op zondag 13 februari 2011 @ 17:42:
[...]
Goede keuze! Ikzelf heb de zwarte variant van de mmf-2.2. Music Hall gebruikt gewoon diverse onderdelen van Pro-Ject. De tone arm en de belt zijn bij mij voorzien van het Pro-Ject logo.

Probeerde ze bij jou ook losse interlink kabels te verkopen? Daar heb je zo weinig aan omdat de kabel er al aan vast zit :+
Dank, en ook aan alle anderen. Het is een fijne tafel en ben onder de indruk ervan. Dat Music Hall onderdelen gebruikte van pro-ject wist ik. Ik heb de tafel voor een zacht prijsje kunnen kopen anders was ik gewoon voor de Pro-Ject DebutIII gegaan. Anways, geen losse interlink kabel aangesmeerd gekregen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

De 2 uitgebrachte albums van Adele op LP klinken beide niet bepaald geweldig. Ze zijn ook op 1 of ander label geperst dat voorheen hardcore platen deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

dreeke schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 13:12:
[...]
Cool. ik heb 154 van Wire een keer uit Duitsland laten komen via Ebay omdat 'ie nergens te vinden was. Maar de andere albums van Wire ken ik eigenlijk niet.
Shame on you :D
154 wordt algemeen als hun beste beschouwd, maar eerste 3 zijn zowiezo klassiekersOok hun jaren 80 werk (Ideal Copy, Snakedrill ep en A Bell is a cup etc) zijn zeer de moeite waard.Hun nieuwere werk (send, object 47 en Red barked tree) is nog steeds erg spannend.
Die laatste heb ik echt een paar keer op 11 gezet :D
(ik vind de vinylkwaliteit van die laatste 2 wel wat tegenvallen, de rest zit op harvest en mute dus dat zit wel goed :) )

[ Voor 9% gewijzigd door blobber op 13-02-2011 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vroeg me af of mensen hier ook zelf thuis opnemen op vinyl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En hoe had je gedacht dat te doen?
Met zo'n vestax prul of met een heuse neumann VMS80 oid? (en dan de pers maar in de bijkeuken neerzetten _O- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 365612 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 15:25:
Hee, wat leuk die kaartjes! Bij dat concert in de Kuip ben ik destijds ook geweest, was super!
zou willen dat ik ook was geweest, maar als je 9 bent heb je nog geen interesse in deze muziek en ga je niet naar concerten (niet dat ik nu wel naar concerten ga)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108550

Hoi,

Versterker bij mijn tv is stuk. Ben op zoek naar een nieuwe en wil op termijn weer LP's gaan gebruiken. Ik heb dat ondanks "herontdekt". Het ziet er fantastisch uit en klinkt goed. En is weer eens wat anders dan al dat moderne gedoe met MP3-tjes. En kan ik eindelijk weer eens de LP's van zolder halen na 25/30 jaar.

Wat betreft de aan te schaffen versterker, drie opties:
- Marantz PM5004 (heeft phono ingang) 329 euro
- Denon PMA-510 AE (heeft phono ingang) 279 euro
- NAD C315BEE (249 euro) + aparte phono versterker PP-2 (99 euro). 350 euro

Een pluspunt van de Marantz is dat er loudness op zit; dat betekent toch goed geluid bij laag volume?

Paar vragen:
- Is zo'n apart aan te schaffen phono versterker (veel) beter dan ingebouwde versie?
- Welke zou het beste geluid bieden met koptelefoon? Staat een bepaald merk daar om bekend?
- Mijn boxen (afkomstig uit oude Kenwood-set / later ook te vervangen) zijn aangesloten met gewoon draad. Past dat op zo'n versterker of moet ik dan aparte stekkers eraan doen?
- Nog andere opties? Ik wil max. 350 uitgeven.

Als iemand advies heeft hoor ik het graag. tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395786

Ik heb besloten om voor m'n Braun uit 1959 toch een eigen contragewicht te maken, omdat het er niet naar uitziet dat ik binnenkort een originele ga vinden. Deze dus Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/121cowo.jpg

Druk moet dus 1 a 2 gram zijn? Is het nog verstandig om hem verstelbaar te maken? Bij de originele is dit niet zo. Contragewicht is meestal van aluminium toch?

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dreeke schreef op zondag 13 februari 2011 @ 18:26:
De 2 uitgebrachte albums van Adele op LP klinken beide niet bepaald geweldig. Ze zijn ook op 1 of ander label geperst dat voorheen hardcore platen deed.
Ik hoor overal commentaar dat de CD ook nergens op lijkt. Ik dacht dat het in mijn digitale bestanden zat...
Pagina: 1 ... 15 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic