Alle lp's die je koopt zijn specifiek gemasterd voor lp. Als je een cd track op een lp zou proberen te snijden zou dat òf simpelweg niet gaan (je gaat in de vorige groef snijden) of niet klinken (bij snijden wordt er behoorlijk frequentieafhankelijk gefilterd (ik bedoel hier niet riaa), en dikwijls ook positieafhankelijk (binnenste groeven krijgen ander filter dan buitenste).
Maar dat is allemaal geen garantie voor goede geluidskwaliteit. Net als dat cd's kut kunnen klinken kunnen lp's dat ook. Allemaal afhankelijk van de gast achter de knoppen en de producer (lekker hard signaal en veel nummers op 1 kant... dan zijn ze alle 13 goed

)
nu wil ik zelf ook iets van een thorens kopen voor weinig en opknappen! Wat zijn 'de' types die het waard zijn opteknappen?
Alvast bedankt
Thorens 14x en 16x
Die zijn goed verkrijgbaar, soms goedkoop (30 euro) en in essentie allemaal dezelfde tafel. Alleen heeft de ene bijv een fotoelectrische afslag en de andere niet. Dit zijn geen zeldzame tafels (op enkele modellen na), dus kan je ook onderhandelen etc. Zorg ervoor dat je kap heel is en de scharnieren goed.
Ze zijn er met veel verschillende armen, matten, plinten etc etc, dus probeer een beeld te vormen welk type je wilt.
Hamers en delicate naaldjes gaan niet zo goed samen hoor

Wat ik belangrijk vind is dat de tafel er optisch goed uitziet (liefst houtkleur of pianolak), strak vormgegeven is en geen rare plastic uitsparingen of opstekende zaken heeft zoals bij sommige philips en dual tafels het geval is.
Ik wil een tafel waar ik gewoon luisterplezier van heb. Ik ben geen audiofiel, ik beschouw mezelf als een muziek liefhebber met een wat hoger segment audio installatie dan de normale huis tuin en keuken gebruiker en wil gewoon lekker vinyl luisteren zonder al te veel poespas.
Ik ben van plan nog wat kringloop winkels in de regio af te gaan struimen, maar dan wil ik wel graag weten waar ik naar zou kunnen zoeken specifiek.
Voor je 400 euro budget kan je heel wat moois kopen.
Voor dat budget zou ik in ieder geval een goed element kopen, en desnoods een andere phono preamp.
Ga minimaal voor een denon dl-160, audio technica at-440mla, ortofon 2m blue, goldring 2200 etc etc. Een element in de klasse 130-200 euro.
Qua tafels kom je snel in de direct drive hoek uit als je niet voor een project+speedbox gaat.
Qua tafels zou je kunnen denken aan enkele versies van de sansui sr-222 (75-175 euro; die zijn er in pianolak zwart (niet alle types); of een jvc ql-7 (ook zwart) (125-200 euro).
In houtkleur zou je een micro seiki kunnen nemen al zijn die zwaar overpriced. Uit de DD range betaal je voor een dd33 al snel 150-200 euro, terwijl m.i. ze dat niet waard zijn. Pas vanaf de DD35 gaat de kwaliteit ècht omhoog. Ook de voorgestelde denon dp-1200 is eigenlijk een budgetmodel (net als de dp-2000/2500).
Let er wel op dat bij gebruikte draaitafels er altijd wel iets mankeert. Het zijn vaak apparaten van 30-40 jaar oud. Dus de snelheidsregeling werkt niet altijd even lekker (potmeters vuil of condensatoren die z'n beste tijd gehad hebben), of rubber voetjes die een beetje vergaan zijn etc etc. Als je niet wilt hobby-en kan dat een domper zijn. Je kan ook denken aan een wat nieuwere technics sl-1200, al zal je dan wat concessies moeten doen qua element (vanwege de prijs), maar dat geldt ook voor een nieuwe project.
En met gebruikte tafels kan het zijn dat je een jaartje MP in de gaten moet houden; ze staan niet op de plank.
Maar draai je dan zoveel 45 rpm? (doe ik zelf zelden, dus een snaar omleggen zou bij mij vrijwel nooit voorkomen)