quote:
henkdetrucker schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 14:19:
[...]
Hoezo? Ik meen hier toch ergens gelezen te hebben dat de rebranding met 1x0 e 2x0 benaming voor OEM's zou gaan gelden? Dus wat dat betreft hoeft het niet afwijkend te zijn (tov andere OEM's).
Even ter info: dus namen als 120/130/230/250 voor huidige 9x00 generatie...
Hmm rebranding ..
Ik zou zeggen bekijk de TS eens goed..
De 1xx reeks zijn in mijn ogen wel degelijk "nieuwe" kaarten maar horende bij de G92 technologie en niet bij de GT2xx tech tree. Daarvoor heten ze dan ook GT1xx
Deze kaarten zijn dan ook inderdaad enkel voor OEM's bedoeld, en geloof me mensen die een discrete gpu aankopen in de winkel zullen ook totaal geen behoefte hebben aan deze kaartjes. (Kostprijs van shipping/(reselling) zal percentueel zo hoog liggen dat de iets goedkopere pcb's/koelers/core/geheugen der niet voor zullen zorgen dat deze kaarten goed zijn voor een gewone klant.) Voor een OEM liggen deze zaken natuurlijk totaal anders.
Zij kopen rechstreeks in het groot aan, hebben geen behoefte aan een bijkomende doos met cd-roms , extra kabeltjes en boekjes ..
Dit is misschien wel spijtig voor de htpc owners maar ik vrees dat de GT1xx kaarten daarvoor toch te zwak zullen zijn ern zijn nu een paar mooie commerciele low profile kaarten
uitgebracht voor deze functie (natuurlijk hopen de fabrikanten hierop ook weer zoveel mogelijk winst te maken)
Om aan te tonen dat deze gpu's wel degelijk geen rebrands zijn is het gemakkelijk gewoon te kijken naar de specs van de GT130:
Unified shaders: 48
Tot nu toe was er zover ik het weet nog geen enkele kaart met de g92 gpu kern uitgebracht met dat aantal shaders
De GT 200-250 reeks daarentegen zijn een ander verhaal, alles onder de GT260 zijn duidelijk rebrands van oude G92 kaarten en kadert in de strategie van nVidia om alle beschikbare kaarten een 1-duidige naamgeving te geven.
Hierin zijn ze echter jammerlijk in gefaald en heeft men al dan niet express (neem maar aan van wel

) proberen de klant wijs te maken dat deze gpu's nieuw waren.
Een 9600GT omdopen naar een GT230 is in die strategie niet meer dan normaal .. net zoals men de 9800GT ook wou omdopen naar een GT240 ... Wat dan weer is afgeblokt door de OEM's/gpu fabrikanten die deze zet totaal niet meer zagen zitten ...
De 9800GTX+ was de eerste in het rijtje en heet na een kleine snelheidsboost + paar tweaks gewoon weg GT250
Dus er is een fundamenteel verschil tussen de GT1xx reeks en de lage helft van de GT2xx reeks. Ik zou deze reeksen dus zeker niet over dezelfde kam scheren