Hoofdcategorieën
Reg. datum: 01 juli 2000

Je gaat wel heel erg offtopic met de 7200.12, maar als je data je lief is, waarom gebruik je dan RAID0? Bij harddisks en zelfs SSDs is er geen 100% zekerheid dat het ding blijft werken, en SMART data zoals je uit kunt lezen met hdtune is slechts een indicatie als er iets dreigt mis te gaan. Je kunt hele goede SMART waarden hebben, maar je disk kan er ook zo mee ophouden.
Ik heb zelf ooit een WD harddisk gehad die altijd perfect gedraaid heeft en zomaar ineens van de ene op de andere dag crashte. Eerstvolgende reboot was "SMART error - backup and replace". Backuppen werd het al niet meer toen.

Reg. datum: 26 oktober 2005

Ik heb in december twee 1.5TB ST31500341AS disks gekocht die standaard al waren voorzien van firmware CC1H. Nu is gisteren een van de twee schijven (helaas de disk met mijn boot partitie) begonnen met 'tikken', hij geeft (nog) geen leesfouten maar is wel enorm traag geworden.
Volgens de Seagate site is er voor deze drive geen firmware update. Wat zijn mijn opties?

Acties:

Door: TERW_DAN
Moderator Harde waren
Bijna kerstmis
Reg. datum: 01 juni 2001

Modbreak:
Mensen, het gaat hier om de 7200.11 disk met brakke firmware. Alle andere issues horen hier niet. Kijk daarvoor in OM FAQ of open evt een eigen topic
Reg. datum: 31 mei 2007

Wie O wie heeft er op dit moment de spullen in huis om Seagate 7200.11 drives met SD15 firmware te fixen, die niet meer in de bios herkent wordt?
Ik mis m'n 1 TB aan data :-)
Stuur een bericht of post hier pls

rolverwildering
Reg. datum: 21 juli 2004

Je hebt geen DM aanstaan
Dus ja de spullen heb ik.
En Woensdag ben ik op vakantie 8)

gewaarwordingshorizon

Reg. datum: 31 mei 2007

THNX
Ik hem de schijf vandaag bij Seage S365 afgegeven, zij gaan het onder garantie fixen (als het dat issue is).
En anders hoor ik het nog.

Mocht het allemaal niet lukken , dan zoek ik ng contact met je.
Prettige vakantie nu eerst :-)

Reg. datum: 17 september 2009

spammen doe je elders maar

TERW_DAN wijzigde dit bericht 05-10-2009 22:04 (95%)

Reg. datum: 03 oktober 2008

quote:
fvdb schreef op maandag 06 juli 2009 @ 13:54:
Nadat ik de HP OEM Seagate schijf verstuurd heb om te laten controleren of het daadwerkelijk een firmware probleem betreft. Bleek inderdaad dat het een firmware probleem is........... en inderdaad het valt buiten de garantie van seagate.

HP weigert de data te herstellen........

Weet iemand of op de HP firmware dezelfde "herstel" procedure als op de originele seagate van toepassing is?
Ik heb ook een schijf met HP24 firmware, die sinds woensdag niet meer wordt herkend door het bios. Is jouw schijf nog gerepareerd?

Reg. datum: 21 juni 2007

Vandaag vond mijn ST3500320AS (FW: AD14) het leuk om ermee op te houden. Direct een mailtje naar de support, en al weer een mailtje van terug gehad dat ze dit naar een verantwoordelijke in mijn regio doorsturen...

Maar nu las ik hier, dat Seagate voor zulke zaken beroep doet op http://www.i365.com (nouja, het is onderdeel van hen). Heb ik daar dus ook een case aangmaakt, en mooi in de "customer reference line" mijn Seagate support case nummer gezet. Ook al hebben ze me in die case nog niet gezegd, dat ik bij i365 moet zijn...

Heb in het i365 formulier wel gemarkeerd als priority (de middelste optie). Mag wat vooruit gaan, niet? ;)

Ben ik nu goed bezig?

Van i365 kreeg ik direct een (standaard) mailtje met de gegevens om die schijf te verzenden. Als ik het goed heb, moet ik wachten tot zij mij contacteren, want die schijf wordt gratis opgehaald?

Update: Schijnbaar wel, de HD is vandaag al opgehaald door TNT. Snelle service, dat wel. Een belletje van hen, en nog geen uur later al opgehaald.

JoWannes wijzigde dit bericht 06-10-2009 17:03 (7%)

Reg. datum: 21 juni 2007

Vandaag een mailtje:
quote:
Dear Jowan Smet,

Thank you for sending your Seagate E-mail inquiry.

You drive is not affected by the firmware issue. The serial number shows that the drive is not from the mannufactory where the error occurred on drives. If a part is burned on your platter you can also experience such symptoms.

If you do not have an adequate backup of your data, Seagate now offers best-in-class data recovery for all formats and all brands of storage media. For more information about our data recovery services please visit our website:

Data Recovery:
http://services.seagate.com
Data Recovery Software:
http://services.seagate.com/diysoftware.aspx

Further information can be obtained by directly contacting the data recovery department in the US at 1-800-475-0143.
In Europe or Australia: +800-5631-1670
If you have any additional questions, please let me know.

Regards,

Steffin
Oje, ontkennen. Daar zijn we goed in. Goed bezig, mensen. |:(

Mijn ST3500320AS (FW: AD14) is wel degelijk affected, volgens diverse bronnen.

Ben eens nieuwsgierig wat dat gaat worden, want i365 is mijn schijf al komen halen...

JoWannes wijzigde dit bericht 08-10-2009 11:17 (3%)

Reg. datum: 10 februari 2006

Weet iemand of het mogelijk is om mijn twee Maxtor stm3500320as schijven met firmware MX15 te flashen terwijl ze in RAID-0 staan?

Asus P6T, Intel Core i7 920, Sapphire ATI Radeon HD4870X2, Kingston ValueRAM DDR1333 6GB TC, 2X Maxtor DiamondMax 22 500GB RAID-0, LG GDR 8163B, LG GSA 4167B, Cooler Master Centurion 5, RealPower 700M

IP in your face !

Mij ontgaat even waarom je dat in dit topic vraagt... :?
Hoe dan ook, over het algemeen heeft de firmware geen invloed op de data die op de hdd staat, dus ook niet op een raid partitie. Er zijn echter updates (maar meestal alleen bij SSD's) waar dat niet zij is, dus gewoon de info die erbij zit lezen.

DukeBox wijzigde dit bericht 14-10-2009 22:09 (10%)

exit();

quote:
DukeBox schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 22:07:
Mij ontgaat even waarom je dat in dit topic vraagt... :?
Hoe dan ook, over het algemeen heeft de firmware geen invloed op de data die op de hdd staat, dus ook niet op een raid partitie. Er zijn echter updates (maar meestal alleen bij SSD's) waar dat niet zij is, dus gewoon de info die erbij zit lezen.
Ik vraag dat in dit topic omdat het gaat over het firmware probleem van de Seagate 7200.11 HDD's. En de door mij genoemde Maxtor is gewoon indentiek aan de Seagate. :)

Maar heeft er verder nog niemand geprobeert de HDD's te flashen al draaient in RAID-0?

Asus P6T, Intel Core i7 920, Sapphire ATI Radeon HD4870X2, Kingston ValueRAM DDR1333 6GB TC, 2X Maxtor DiamondMax 22 500GB RAID-0, LG GDR 8163B, LG GSA 4167B, Cooler Master Centurion 5, RealPower 700M

Reg. datum: 01 juli 2000

De flashtool zal waarschijnlijk je disk gewoon niet herkennen. Je kunt die disks gewoon los aan je onboard controller hangen in AHCI of IDE/SATA mode en vervolgens afzonderlijk flashen. Zo heb ik het tot nu toe ook bij de 1.5TB modellen gedaan die in onze fileservers komen: bovenste bays bekabeld op onboard controller, 4 disks erin, flashen, etc.

Areca Power!
Reg. datum: 06 december 2000

@JoWannes: het kan toch ook een niet-firmware gerelateerd probleem zijn? De S/N check op de Seagate site geeft normaal uitsluitsel daarover. Lijkt me echter dat je de recoverykosten zelf mag dokken in dit geval.

@Robo1993: Raid of niet maakt niet uit, zolang de tool je schijven maar herkent. Mogelijk moet je de schijven daarvoor aan een andere controller/pc hangen. Wees er echter wel zeker van dat je de juiste FW flasht! (Wat _JGC_ zegt dus :O )

[ Spekkies server | Spekkies gamebak | Casemodding is (een) kunst | Meldersnet ]

Ik heb de disks geflashed met de bootable ISO image van de Seagate Maxtor site. Mijn RAID-0 array heeft hier geen last van gehad. De tool herkende de schijven gewoon. Mijn RAID controller is de Intel ICH10 op de Asus P6T. Ik denk dat deze informatie handig kan zijn voor andere RAID gebruikers.

Reg. datum: 20 oktober 2009

Ik heb hier ook een schijf van een vriendin liggen die de symptomen heeft. (een op andere dag niet meer herkend worden, spint nog wel, maar niet meer te zien in de bios).

Volgens de serial check op de site van Seagate is er een "download available"maar ook dat het een OEM schijf. (komt uit een Acer pc).
En als ik de verhalen hier zo lees zal Seagate weinig doen met OEM schijven voor het weer toegankelijk maken van de data. (en ik heb weinig hoop betreffende support van Acer).

Heeft er iemand dus nog een kabel liggen om de schijf d.m.v. de msfn.org methode tot leven te wekken? :)

Reg. datum: 20 april 2005

Gisteren een doem (doom? :P ) scenario voor mij, mijn Seagate 1,5TB schijf doet het niet meer. Ik had 'm in de Sharkoon Quickport Duo gestoken (via esata verbonden), en de computer leek vast te hangen, schijf kon niet benaderd worden. Weer opnieuw opgestart, zelfde. Schijf uitgezet en na 3-4 seconden voorzichtig uit de quickport gehaald. In mijn hand gaf de schijf toen "krachten" af zodat mijn hand meebewoog. Klinkt dus niet goed.

Schijf daarna nog in externe usb behuizing gedaan, maar schijf is niet te benaderen. Schijf spint op, maakt de normale ratels, maar dan niets meer (draait wel, maar doet niets). Ook Windows schijfbeheer start niet op (zonder de schijf aan wel).

De Quickport Duo:
http://lh5.ggpht.com/SemenGar/SOyf4gaCTII/AAAAAAAAAWo/D4v6ZUsI-_k/jpgAF1.png

Wat nu te doen? Aangezien ik er inmiddels 4 van heb, weet ik nog niet welke schijf het is, maw hoe belangrijk de data is die erop staat.

Moet ik naar de computerzaak waar ik dit gekocht heb, of online melden? :'(

EDIT: ik heb de eerste schijven geflashed, de latere aankopen niet, omdat deze toen al niet meer een problematische BIOS hadden.

JAHRASTAFARI wijzigde dit bericht 21-10-2009 08:50 (6%)

Reg. datum: 20 april 2005

Even een kleine update:

Bij seagate is enkel de RMA mogelijkheid, maar dan ben ik alle data natuurlijk kwijt.

Ik heb een e-mail verstuurd naar i365 (data recovery bedrijf van Seagate), ben nu in afwachting van een reactie. Standaard de aanvraag formulieren invullen doe ik niet, want daar hangt dan een prijskaartje van 1500 euro aan.

EDIT: de chat van net, teleurstellend, seagate ziet de lijst niet als één die mogelijk de firmware fout bevat..... weg data... Geen seagate meer voor mij, nooit meer. :(

----
pipo: Let me check to see if this drive is one of those that are effected by that issue. One moment.

pipo: We have a list of all the drives that were released with the bad firmware. According to that list, your drive is not one of them.

pipo: Reguardless, the known issue you mentioned before does not apply to you. This drive would be considered a standard failure. You can still get data recovery on it.

pipo: Then based on your answers, I am going to recommend full replacement of this drive. You are still welcome to see about data recovery, but the drive will have to be exchanged in the long run.

pipo: Please follow this link. It will take you to our exchange form under Guest User. Using this will help us swap out your drive as quickly as possible. There is also a link to a data recovery company we recommend on this page.

The agent is sending you to http://www.seagate.com/ww...&_returns_assistance/ .

pipo: You will need to contact a data recovery company to ask what the options are. We don't offer data recovery here.

pipo: My diagnosis stands. Based on all of your answers this drive is damaged. It is not part of the bad firmware failure issue. If you want to confirm that please follow this website and you are welcome to check it with that serial number.

JAHRASTAFARI wijzigde dit bericht 22-10-2009 19:34 (68%)

Reg. datum: 20 oktober 2009

Het is gelukt met de kabel van beascob! :)

Al was het niet helemaal zoals gepland. Het blijkt dat de harde schijf ook kapot is.(of aan het gaan is)
En door het steeds vastlopen / opnieuw opstarten is waarschijnlijk ook de BSY fout erbij gekomen.
Maar door de truc met de kabel kon ik hem weer zien in de Bios en flashen met de nieuwe firmware.
Hij bleef echter weer hangen bij het opstarten van Windows, en gaf S.M.A.R.T foutmeldingen bij het opstarten.

Maar dankzij het "kickstarten" dmv de kabel heb ik tenminste de belangrijkste map met foto's kunnen terughalen.
Want met behulp van Spotmau Powersuite 2009, kan ik booten vanaf de cd, en kan ik de Barracuda zien.
Het lastige is wel dat wanneer hij een foto of bestand wil kopiëren naar mijn externe schijf, en die zich op een beschadigd deel van de Barracuda bevindt, hij dan weer onzichtbaar wordt.
Pas na een harde reboot is hij weer zichtbaar voor de Bios en kan ik weer verder met Spotmau.
Dus als ik straks klaar ben met kopiëren gaat de Barracuda in een la, en zal niet meer gebruikt worden.

Hier is trouwens nog een filmpje wat wel goed laat zien wat je moet doen om de schijf te starten met de CA-42 kabel methode.
http://www.youtube.com/watch?v=29FztWJVxbM

Hier een vreemd probleem; ik heb sinds Januari 2 stuks 500GB 7200.11 drives draaien, HP OEM schijven. Volgens Seagate; affected. HP bood een firmware update aan, en die heb ik rap geïnstalleerd op beide schijven. (HP13)

Naderhand eigenlijk nooit problemen gehad. (Schijven draaien niet in RAID) Tot gisteren. Eén van de schijven was baggertraag geworden. Ratel-de-ratel alsof er zeer zware fragmentatie was of zo. Dit was van het een op het andere moment. Het probleem deed zich ook voor toen ik de schijf met een USB2sata converter had aangesloten. Mijn laatste backup was 13 dagen, dus toch nog een nieuwe backup getrokken. Dit duurde ca 5 keer zo lang als normaal, maar de backup was wel geslaagd.
Nu draai ik dus op 1 andere disk, en de 2e Seagate disk.

Eigenlijk wantrouw ik dus ook de 2e disk, gezien het "gedoe" met deze disk. Maar aan de andere kant, wie weet is er met de traag geworden schijf wel iets heel anders aan de hand?

Ik heb net even met de Seatools testtool zitten klooien, maar daar krijg ik op alle tests een Pass. Ook op de rare disk. Iemand dit gedrag al eens gezien?

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net

ThinkPad fan met HP laptop
Reg. datum: 12 juni 2005

Ik ben blij dat ik deze horror schijf niet meer heb. Heb hem een tijdje gehad, maar hij maakte me teveel lawaai, en hij trilde ook erg hard. Ook werd hij erg warm (soms over de 48 graden).

Toch wel slecht dat Seagate de problemen nog niet 100% opgelost krijgt blijkbaar.

Beamer omgebouwd naar Xenon lamp | V&A: Hardware te koop / gezocht oa EEE 900, HP Pavillion, 8600GT ★

Reg. datum: 27 oktober 2003

@ JAHRASTAFARI
Heb er ook 1 kapot gehad die niet een probleem firmware had. (waren eind febuari in gebruik genomen)
En leek gewoon een dode schijf.
Heb me niet te druk om gemaakt.
Ben voor de RMA gegaan en me raid5 hersteld met een 7200.12 (CC37 ST31000528AS) serie schijf.

Mijne zijn SD35 (ST31000333AS).

@Mistraller
Klinkt beetje wat met mijne ook is overkomen.
Ik merkte met sommige bewerkingen erg veel vertragingen en veel geratel.
Heb toen niet bij stilgestaan en toen was ineens 1 kapot. (die dus probleem veroorzaakte).
Want later was me systeem gewoon weer erg snel. (na rebuild).
Hoe oud zijn je schijven nu eigenlijk? en hoe intensief gebruik je ze.

Ben eigenlijk benieuwd hoe erg betrouwbaar die test tools zijn.
Hoe ken een tool nou herkennen als de harddisk bijna aan ze eind zit?? Door bijvoorbeeld de kop ineens niet meer goed werkt.

quote:
Erwinvz1 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 23:42:

@Mistraller
Klinkt beetje wat met mijne ook is overkomen.
Ik merkte met sommige bewerkingen erg veel vertragingen en veel geratel.
Heb toen niet bij stilgestaan en toen was ineens 1 kapot. (die dus probleem veroorzaakte).
Want later was me systeem gewoon weer erg snel. (na rebuild).
Hoe oud zijn je schijven nu eigenlijk? en hoe intensief gebruik je ze.

Ben eigenlijk benieuwd hoe erg betrouwbaar die test tools zijn.
Hoe ken een tool nou herkennen als de harddisk bijna aan ze eind zit?? Door bijvoorbeeld de kop ineens niet meer goed werkt.
Nu ik erover nadenk heb ik dat drukke geratel al eens een keer eerder meegemaakt, maar dat was maanden terug. Een dag later was het over. Maar nu is het dus weer terug. (Ik heb toen alleen niet gekeken welke van de twee disken het was)

De disks hebben volgens seatools pas ca 450 draaiuren gemaakt. Dat klopt volgens mij aardig, want ik zit alleen in de avonduren aan de pc. Schijven hebben het hier rustig. Drukste wat ze voor hun kiezen krijgen is booten en afsluiten volgens mij...

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net

Reg. datum: 13 april 2002

Hoi,

Ik heb hier een bijna volle 1000Gb schijf liggen van Seagate met de firmware die het 'BSY' probleem zou moeten oplossen. Nou, mooi niet dus.

Ik heb zelf geprobeerd om verbinding op te bouwen met de schijf met een USB<->serieel printje maar blijkbaar lukt alleen het lezen daarmee wel (want ik zie de bij 'BSY' horende melding in Putty), sturen niet (wat vreemd is, aangezien bij een loopback test alles goed gaat). Kortom: Ik kom niet in de CMD console van de firmware. Inmiddels heb ik zo moeten prutsen met draadjes en isolatie dat ik überhaupt geen dingen meer kan verzenden/ontvangen :'(. De HDD spint nog wel op, dus die lijkt het nog wel prima te doen (behalve dan dat ie zich nog steeds in de 'BSY' state ophangt en het BIOS de schijf niet herkend).

Anyway, aangezien ik de data op de schijf toch wel hard nodig heb, vroeg ik me af of er iemand is die alle hulpmiddelen in huis heeft om me op weg te helpen om de schijf te repareren. Eventuele gemaakte kosten worden (indien nodig) uiteraard vergoed.

UPDATE 22/11

Inmiddels ben ik erachter dat de schijf én de controller waarmee de firmware aangesproken wordt beide moeten worden aangesloten op dezelfde PC, anders werkt ontvangen wél maar verzenden niet. Aangezien ik een nogal brakke machine heeft die nu random freezed durf ik nog niet aan om de commando's die het e.e.a. oplossen aan de firmware te voeren (omdat de schijf anders gegarandeerd fubar verklaard kan worden). Het wachten is dus op de onderdelen voor mijn Core i7 build komende week. Daarna ga ik met de reparatie beginnen.

mindcrash wijzigde dit bericht 22-11-2009 13:08 (52%)

Pagina: 1 2 3 4 ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: