Hoofdcategorieën
Topicacties

Programming Contest Nieuwe Stijl: Contest 4 *Score-update* Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 57 58 59 60 last

Reageer Nieuw Topic
Dumbass ex machina

quote:
.oisyn schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 14:53:
[...]

"Je" speelt sowieso niets weg. Het ging om blokjes die na het vallen al rijen maken, en de volgorde waarin deze rijen werden weggehaald als er meerdere tegelijk zijn. In Bejeweled wordt geloof ik ook alles tegelijk weggehaald.
Is dat zo? IIRC reageert Bejeweled alleen op user-acties, dus al vallen er 2 of meer diamantjes van hetzelfde type naast elkaar, dan worden ze pas geelimineerd als er door optreden van de user een nieuwe combinatie ontstaat. Toch?
The problem is choice
Reg. datum: 23 februari 2000

Bij bejeweled heb je een menselijke speler. Hier een computer speler. Het maakt voor die laatste speler niet uit of er constant N rijen weggespeeld mag worden of maar 1 voordat alles valt. Zoals je het hierboven stelt gebeurt er het volgende:

1. (jouw computer) speler speelt 1 rij weg
2. aantalZetten++
3. laat stenen vallen
4. rijen aanwezig?
4a. Ja, speel alle rijen weg, ga naar 3.
4b. Nee, ga naar 5
5. aantalZetten==100,000?
5a. Ja, stop.
5b. Nee, ga naar 1.

het spel begint bij 3.

klopt dit?

Elke minuut is een kans om je leven te veranderen. Abre los ojos.

Acties:

Door: NMe
Admin DevschuurŽ
Koos Alberts-pauper
Reg. datum: 25 februari 2004

quote:
Not Pingu schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 15:05:
[...]

Is dat zo? IIRC reageert Bejeweled alleen op user-acties, dus al vallen er 2 of meer diamantjes van hetzelfde type naast elkaar, dan worden ze pas geelimineerd als er door optreden van de user een nieuwe combinatie ontstaat. Toch?
Nee. :)
quote:
Ja. :Y

NMe wijzigde dit bericht 29-10-2008 15:11 (15%)

Over MySQL:
NMe: Als je weet waar de gaatjes zitten, dan kun je er prima mee werken.
.oisyn: Tja, dat geldt ook voor vrouwen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet af en toe het bloed onder je nagels vandaan halen.

The problem is choice
Reg. datum: 23 februari 2000

quote:
Thanks, duidelijk... :)

leuk om m'n c# bij te schaven. 't is lang geleden dat ik geprogrammeerd heb.

Elke minuut is een kans om je leven te veranderen. Abre los ojos.

PM FroPod
Reg. datum: 26 september 2000

quote:
Je zegt het alsof je het nog niet weet maar dat ik dan iig altijd zeker zit, maar ik zou eigenlijk wel graag willen weten of ik een 64 bits windows executable aan mag leveren. Als het kan doe ik dat namelijk liever :)

.oisyn wijzigde dit bericht 29-10-2008 15:33 (5%)

PM FroPod

quote:
MrWilliams schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 15:10:
Bij bejeweled heb je een menselijke speler. Hier een computer speler.
Dat verschil doet er niet toe en het brengt alleen maar verwarring met zich mee om dat zo te stellen imho :). Het enige wat jij (of jouw programma zo je wilt) doet is blokjes omwisselen. Alle rijen van 3 of meer blokjes ontstaan, om wat voor reden dan ook, verdwijnen ze in ruil voor punten, en bovenliggende blokjes vallen naar beneden. Hierdoor kunnen ook weer rijen ontstaan, enz enz.

Het is niet zo dat alleen rijen verdwijnen die ontstaan uit een direct gevolg van het omwisselen van een blokje (oftewel als een van de twee blokjes die je verwisselt onderdeel uitmaakt van die rij). Het is echter weer wel zo dat je alleen blokjes mag omwisselen als dat tot gevolg heeft dat er rijen verdwijnen.

.edit: met "rij" bedoel ik idd een horizontale of verticale opeenvolging van 3 of meer dezelfde blokjes.

.oisyn wijzigde dit bericht 29-10-2008 16:06 (5%)

Reg. datum: 18 augustus 2002

Ik begrijp het niet helemaal nu, wat bedoel je precies met "rijen verdwijnen" ?

Ik neem dat het gaat zoals het officiele bejeweled, als je een rijtje wegspeelt het volgende blokje uit kolommen.txt naar beneden valt zodat je altijd een vol speelveld hebt toch?

Je hoeft toch niet eerst een hele rij weg te spelen voordat nieuwe blokjes naar beneden vallen?
Professional Newbie

@Megamind: Een "rij" is een opeenvolging van meerdere malen hetzelfde blokje (horizontaal danwel vertikaal). Dat wil niet zeggen dat zo'n rij het hele speelveld breed of hoog moet zijn.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!"
- All number systems are base 10!

Acties:

Admin DevschuurŽ
Koos Alberts-pauper

quote:
.oisyn schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 15:25:
[...]

Je zegt het alsof je het nog niet weet maar dat ik dan iig altijd zeker zit, maar ik zou eigenlijk wel graag willen weten of ik een 64 bits windows executable aan mag leveren. Als het kan doe ik dat namelijk liever :)
We moeten nog uitvechten wie het slachtoffer is die de scores gaat berekenen. Als ik dat ben bijvoorbeeld, dan zit je vast aan 32-bits OS. Aangezien ik de vorige keren ook degene ben die alles gerund heeft mag je er wel vanuit gaan dat dat weer zo is, maar honderd procent zeker is dat dus niet. :P

Over MySQL:
.oisyn: Tja, dat geldt ook voor vrouwen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet af en toe het bloed onder je nagels vandaan halen.

Reg. datum: 29 juni 2001

Ik heb echt Peppie en Kokkie niveau, maar vat ik de bovende discussie zo goed samen? Ik abstraheer even van de gedachte dat het veld altijd van boven gevuld wordt.

Stel, startsituatie:
--3-
1234
1114
1234

Dan automatisch brengt de scorebot je naar:
----
--3-
-23-
-23-

Dan automatisch brengt de scorebot je naar:
----
----
-2--
-2--

En mag je een beurt doorgeven, maar kun je niet meer omdat het spel klaar is. In het echte spel wordt je 'speelveld' steeds van boven aangevuld met de gegeven kolommen. (Ja, ik begrijp dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is om het veld gelijk te houden met het beeld dat de 'umpire' van het veld heeft. Dan moet ik wel weten of voor het verwijderen van 'automatische' rijen een opdracht nodig is in mijn output file.)

Right? :?

Mocht ik het nu fout hebben en gebeurd er niets automatisch bij het bovennoemde startveld. Stel ik verschuif dan de drie naar boven, verdwijnen dan de drie groepjes, of verdwijnen alleen de drie-en?

sorry foutje met 2-en verbeterd

paknaald wijzigde dit bericht 29-10-2008 16:55 (20%)

PM FroPod

Je hebt het idd fout want je zou 2 tweeën moeten hebben boven elkaar in de tweede en derde situatie, maar ik geloof dat dat gewoon een vergissing is en niet het resultaat van het feit dat je de regels niet helemaal snapt ;). Anders dan dat heb je het volgens mij helemaal goed. Alles gaat automatisch, en in je output zet je alleen de zetten die je doet. Een zet gaat pas in werking als het speelveld "stabiel" is, oftewel als er geen rijen meer zijn. Blokjes vallen automatisch naar beneden, dat vereist geen regel in het output bestand en treed direct in werking nadat er een of meerdere rijen zijn weggehaald na een enkele zet.

.oisyn wijzigde dit bericht 29-10-2008 16:55 (47%)

Reg. datum: 29 juni 2001

quote:
.oisyn schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 16:53:
Je hebt het idd fout want je zou 2 tweeën moeten hebben boven elkaar in de tweede en derde situatie, maar ik geloof dat dat gewoon een vergissing is en niet het resultaat van het feit dat je de regels niet helemaal snapt ;)
Puzzelantwoord!

PM FroPod

quote:
-NMe- schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 16:32:
[...]

We moeten nog uitvechten wie het slachtoffer is die de scores gaat berekenen. Als ik dat ben bijvoorbeeld, dan zit je vast aan 32-bits OS. Aangezien ik de vorige keren ook degene ben die alles gerund heeft mag je er wel vanuit gaan dat dat weer zo is, maar honderd procent zeker is dat dus niet. :P
Ik heb anders zelf wel de beschikking over een Win XP x64 op een Core 2 Duo @ 3.2 GHz en een Win XP x64 op een Core 2 Quad @ 2.4 GHz, beide met 4GB geheugen? :*)
Reg. datum: 15 januari 2008

quote:
paknaald schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 16:50:
In het echte spel wordt je 'speelveld' steeds van boven aangevuld met de gegeven kolommen.
Dat is hier ook zo. Enkel in het echte spel bevat het startveld nooit groepen. Als ik het goed begrijp kan dat hier wel en moet je eerst zelf je startveld maken (maar krijg je wel gratis punten nog voor je begonnen bent :)).

De puntentelling is ook anders dan in het originele spel (aanrader :)). Daar is het:

([aantal voorafgaande groepen (na laatste actie)] + [lengte groep] - 2) * [punten level, start op 10]

Dus stel je hebt de volgende situatie op level 50 punten:

En je verplaatst het paarse blokje naar onder, dan krijg je in het spel:
  • rode kolom=(0+3-2)*50=50 punten
  • rode rij=(1+4-2)*50=150 punten
  • dan valt alles naar beneden (en krijg je zes nieuwe blokjes, ik ga er even vanuit dat die niet voor acties zorgen)
  • de groene kolom=(2+3-2)*50=150 punten
  • de blauwe kolom=(3+3-2)*50=200 punten
  • de gele kolom=(4+3-2)*50=250 punten.
  • dan valt alles naar beneden, en blijft paars over (en de 15 nieuwe blokjes, waarbij ik ervan uitga dat die niet voor acties zorgen)
Totaal 800 punten.

Bij de contest krijg je denk ik geen extra punten na de eerste actie, en krijg je per kleurfiguur 1 groep, dus hier wordt dat:
  • rode blokjes (6>5, dus 250 punten)
  • (valactie)
  • groene blokjes (50 punten)
  • blauwe blokjes (50 punten)
  • gele blokjes (50 punten)
  • (valactie)
Totaal 400 punten.

Het eindresultaat op de grid is hetzelfde: alleen het paarse blokje blijft over, en de 15 nieuwe blokjes.

pedorus wijzigde dit bericht 29-10-2008 21:09 (6%)
Reden: zes->oh nee zeven->oh, toch zes ;)

Die punten telling is eigenlijk veel interessanter om dan te proberen mooie combinatie oplossingen te krijgen. Dan hoef je minder te richten op proberen 5 blokjes op een rij te krijgen maar meer op, hoeveel combinaties kan ik in 1 move maken.
Leuk, een nieuwe contest. Opdracht ziet er goed uit, Leuk!

Ik zal kijken of ik wat tijd vrij kan maken, en deze keer een programma kan schrijven wat wel niet crashed O-)
PM FroPod

De rode blokjes worden dus als 1 gezien? Ik vind de topicstart daar een beetje onduidelijk over
quote:
Voor het wegspelen van drie blokjes tegelijk krijg je 50 punten. Voor het wegspelen van vier blokjes loopt die score op tot 100 punten en voor het wegspelen van vijf of meer blokjes tegelijk krijg je 250 punten toegekend. Dit geldt ook als je door het verschuiven van één blokje zowel horizontaal als verticaal een set van drie blokken tegelijk wegspeelt; het gaat dus puur om het aantal weggespeelde blokjes.

[..]
• Nogmaals, de scores voor het wegspelen van 3, 4 of 5+ blokjes zijn respectievelijk 50, 100 en 250 punten.
• Deze punten gelden alleen voor blokjes in hetzelfde figuur! In één zet twee verschillende setjes van drie wegspelen levert je dus twee keer 50 punten op, en niet één keer 250.
De eerste alinea is natuurlijk een beetje raar omdat je niet maar 1 blokje kunt verschuiven. Verder is de definitie van het woord "figuur" onduidelijk - gaat het daar om 1 rij, of mogelijk ook om een kruis/driepoot van dezelfde kleur.

Aanvankelijk dacht ik dat de rode blokjes in jouw voorbeeld voor 50 (3 verticaal) + 100 (4 horizontaal) = 150 punten zouden zorgen.
Tactical Espionage Splatterer
Reg. datum: 01 juni 2001

Ho even: voordat je begint valt de rij met 3 roden al gelijk weg! Dus je kan nooit 6 dezelfde gems aaneengesloten wegspelen. Niet meer van toepassing, de afbeelding is gewijzigd :)

Een figuur is een rij, een kruis of een L waarbij in elke richting (dus horizontaal of verticaal) er minimaal 3 dezelfde blokjes zijn

Hier wordt alleen de verticale rij weggespeeld!
code:
1
2
3
10
10
11

Hier wordt de hele L weggespeeld
code:
1
2
3
100
100
111

Nog even het waarom: als je alleen horizontale en verticale rijen gaat wegspelen: wat speel je dan eerst weg indien alles aaneengesloten is?
code:
1
2
3
4
1002
1002
1113
1008

Speel je nu eerste de verticale rij weg dan heb je geen horizontale rij meer om weg te spelen en andersom. Ook levert de verticale meer punten op... Dus daarom: het gehele figuur in 1 keer (dus 6 blokjes = 250 punten)

Creepy wijzigde dit bericht 29-10-2008 18:39 (89%)

Some people, when confronted with a problem, think "I know, I'll use regular expressions." Now they have two problems. — Jamie Zawinski

Reg. datum: 15 januari 2008

quote:
Creepy schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 17:25:
Nog even het waarom: als je alleen horizontale en verticale rijen gaat wegspelen: wat speel je dan eerst weg indien alles aaneengesloten is?
In het originele spel speel je eerst de kolom weg, maar blijven de diamonds 'virtueel' bestaan. Vervolgens speel je de rij weg.
quote:
Dus daarom: het gehele figuur in 1 keer (dus 7 blokjes = 250 punten)
6 :) (Ik zat net gelijk mijn eigen post fout te editen... :))

pedorus wijzigde dit bericht 29-10-2008 18:01 (68%)
Reden: ging eerst over aanpassing afbeelding

PM FroPod

quote:
Een figuur is een rij, een kruis of een L
Dus geen T? :P
Let it rain! als ik binnen ben

Hmm, ga hier ook maar eens aan mee doen. In java :)

AMD Athlon 64 X2 4200+ | 1,5GB Geheugen | 7900 GTX 512 MB

Acties:

Admin DevschuurŽ
Koos Alberts-pauper

quote:
...of een T. :P

Over MySQL:

Dat lijkt mij evident!

quote:
.oisyn schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 14:53:
[...]

Door vallende blokjes kunnen echter weldegelijk zomaar meerdere rijen ontstaan die dan automatisch ook verdwijnen, waar je als speler tussentijds geen invloed op uit kunt oefenen. Dus dat er bij de start geen combinaties zijn wil niet zeggen dat dat in het verloop van het spel niet ontstaat :)
Dat zeg ik toch ook niet? :P
Ik heb het dus over de beginsituatie.
PM FroPod

Jij wel ja, maar daar ging de discussie niet (alleen) over, dus ik vulde je aan ;)

.oisyn wijzigde dit bericht 29-10-2008 18:22 (5%)

Ps hier is een handige link ;)
http://www.vx4.com/puzzle-games/bejeweled2.html

Ik speel het net en ik had dus een T oplossing, en deze werd in 1x weggeknalt, dus niet colom of rij eerst, gewoon het hele figuur in 1x.

Megamind wijzigde dit bericht 29-10-2008 18:28 (47%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 57 58 59 60 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2010 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2009