Hoofdcategorieën
Topicacties

Historische game pc

Pagina: 1 2 3 4 5 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 04 januari 2005

Ik ben ook van plan om een historsche gamepc te maken.

De basis word een Pentium 2 / 3 Matx moederbord (die ben ik even aan het regelen)
Aan de hardeschijf denk ik om een 120GB ATA 8mb 7200RPM te nemen vanwege die 137GB wall in windows 98. Misschien een grotere harddisk want er moeten wel historische games op zoals wolfenstein3d tot quake 3.
Nou vroeg ik me af welke videokaart krijg ik het mooiste graphics toen in die tijd. Op het moederbord zit AGP 2x dus er kan een agp kaart in, maar welke? Zit aan 3dfx voodoo kaart te denken, maar dat was volgens mij niet een zo heel top kaart. Misschien een Diamond Viper V550 AGP ofzo?
Hoeveel geheugen zou ik nodig hebben. Aan 1 kant zit ik te denken om 2x 256MB PC-133 te nemen. Of zou ik er 768MB erin zetten of 1GB?
En dan welke soundkaart van die tijd was echt een topper. Op een ander forum werd me de gravis ultrasound aangeraden, maar die is nogal lastig te krijgen. Waren de ISA geluidskaart toen die tijd beter dan de PCI geluidskaarten. Ik zoek echt een specifieke kaart die het gewoon beter doet dan een simpele sound blaster.. hoorde dat de creative soundblaster AWE32 /64 ook wel goed was. Het is al weer een tijdje geleden dat ik zo`n systeem had. Iemand wellicht idee? Ik neem de processor op slot 1, zodat ik eventueel de processor kan versnellen door een andere erin te prikken. Zo`n cpu kost vandaag toch niks meer. :P

Om het een beetje overzichtelijk te houden word het systeem waarschijnlijk zo:

Pentium II Slot 1 (iets van 350mhz ofzo)
2x256MB PC-133 SD-RAm
DVD speler /brander NEC3500 ATA (heb ik nog liggen en gebruik hem toch niet meer :+ )
Harddisk weet ik nog niet, maar moet extreem veel op kunnen ATA schijf.
Geluidskaart denk ik de Creative AWE64 GOLD + MT32 om nog DOS compatible te blijven)
Videokaart ben ik ook nog niet uit. Maar wel i.c.m met 1 x 3dfx voodoo kaart of 2x? :+
Wilde eigenlijk een MATx moederbord, maar moeten ook nog wat extra kaarten op Zoals USB 2.0,
Netwerk kaart (zit helaas nog niet onboard) Dus dan zou ik al 1 x ISA 16-bit kwijt zijn en 4x PCI en 1AGP voor de hoofdkaart.

Robin4 wijzigde dit bericht 18-07-2008 14:26 (20%)

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Reg. datum: 25 februari 2003

Er was toen toch al een voodoo generatie waarvan je er 2 aan elkaar kon koppelen? Historische crossfire :')

Je hebt het over een pc van een paar jaar terug en niet over een historische pc :P Dan zou je een 086 halen oid. Of wat daarvoor kwam. Heb nog ergens een pre 086 rondslingeren.Speelt pince en nog wat spellen.

Maar wat jij wilt is denk ik een voodoo 3d kaart :P Dat was ooit de bom. Toen had ik een amd k6-333 en een 8MB agp kaart met een 4MB voodoo 3d kaart daaroverheen. Dat was de bom. Mn mooiste pc ooit, alleen door de heriniringen. 64MB intern ofzo en 6GB hdd :P

Dus wat jij voorspelt is echt geen oude pc. Kan je net zo goed een simpel systeempje inelkaar zetten en win98/95 instaleren. Bij voorkeur zou ik 98 de laatste lite versie doen aangezien daar soms nog een update voor uit komt.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl
Speel mee: schuifpuzzle | indiegamer.nl

letitrednO
Reg. datum: 15 juni 2003

quote:
s0k schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:32:
Er was toen toch al een voodoo generatie waarvan je er 2 aan elkaar kon koppelen? Historische crossfire :')
SLI heette dat. :) (Nee echt! alleen de afkorting betekende wat anders, het huidige SLI is een knipoog naar de oude.)

Qua geluidskaarten kan ik aanraden: AWE32/64 of Gravis Ultrasound.

Beiden zijn niet erg lastig te krijgen als je goed kijkt op marktplaats en ebay.
Ik zou wel voor een ISA kaart gaan aangezien deze veel betere DOS ondersteuning hebben.

mace wijzigde dit bericht 18-07-2008 00:39 (33%)

hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Wil een herverdeling van Nederland op de Patat-/Frietgrens

Over welke voodoo kaarten heb je het dan? Voodoo 2 12mb pci, of die nieuwere die er daarna kwamen?

Is de AWE32 /64 echt een van de betere? Niet toevallig een monstersound of een terratec kaart?

Robin4 wijzigde dit bericht 18-07-2008 00:42 (33%)

12MB waren toch de hoogste. Ik had er een van hercules 4mb. Moet nog ergens die pc hebben liggen. Kopen :P

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl
Speel mee: schuifpuzzle | indiegamer.nl

letitrednO

Die oudere voodoo kaarten moest je doorlussen, want ze hadden geen RAMDAC.

Ik zou d'r zelf waarschijnlijk een TNT2 of Geforce 256 in zetten.

Welke van die videokaarten hadden echt mooi warm beeld?

Reg. datum: 05 december 2002

TNT2 Ultra lijkt mij dan een goede keuze, of een Voodoo2?
Als je nog verder terug in de tijd wilt: Voodoo Banshee!

Zie hier ook nog een leuke chipset table met de verschillende Voodoo varianten :)

Iets later had je nog de nVidia GeForce 4200/4400 Ti series die natuurlijk ook behoorlijk populair waren

Ahh ... oude tijden...
letitrednO

quote:
Robin4 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:38:
Over welke voodoo kaarten heb je het dan? Voodoo 2 12mb pci, of die nieuwere die er daarna kwamen?

Is de AWE32 /64 echt een van de betere? Niet toevallig een monstersound of een terratec kaart?
Qua compatibiliteit wel hoor, zeker beter dan de monstersound of terratecs, ik spreek dan over DOS games hé.

Ikzelf was eigenlijk gecharmeerd van de Pro Audio Spectrum 16. Dat waren goeie kaarten.

échte 16-bits i.t.t. de creative kaarten, sound blaster pro compatibiliteit én OPL3 synthesis!
Kan je d'r nog een externe midi module bij doen als je écht in stijl wilt gamen.

mace wijzigde dit bericht 18-07-2008 00:51 (48%)

Vierkante Cirkel

Ik heb hier ook nog zo'n bak staan waarvan de specs mij even ontschoten zijn. En ook nog een gevulde externe harde schijf met voor mij allemaal hele brute games die ik destijds veel gespeeld heb :)

In het volgende huis gaan we die maar eens een mooie plek geven, heb er nu niet zo gek veel ruimte voor namelijk. Maar het is echt een uber-iets om te hebben hoor! Fatal Racing, Tomb Raider II, NFS 2 SE etc, dat zijn dan nog niet eens echt echt echt hele oude ofzo, maar wel de top games van die tijd :) ( Dit is een kleine greep natuurlijk he ;) )

Reg. datum: 05 december 2002

quote:
mace schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:46:
[...]

Qua compatibiliteit wel hoor, zeker beter dan de monstersound of terratecs, ik spreek dan over DOS games hé.

Ikzelf was eigenlijk gecharmeerd van de Pro Audio Spectrum 16. Dat waren goeie kaarten.
Voorzover ik mij kan herinneren waren de meeste kaarten toch wel compatible met SoundBlaster 16(?) aansturing?
Ik weet in ieder geval nog dat ik steevast hiervoor moest kiezen om mijn noname kaart aan de gang te krijgen :P

Rob.. wijzigde dit bericht 18-07-2008 00:53 (4%)

letitrednO

quote:
Rob.. schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:49:
[...]

Voorzover ik mij kan herinneren waren de meeste kaarten toch wel compatible met SoundBlaster 16(?) aansturing?
Ik weet in ieder geval nog dat ik steevast hiervoor moest kiezen om mijn noname kaart aan de gang te krijgen :P
Mja, compatible, vaak problemen met non-creative kaarten dat de wat oudere spellen niet goed werken met clones. Dus geen geluid of onderbrekingen of L+R omgewisseld of niet herkend of.....

Wazzaaaaap enzo

quote:
Rob.. schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:45:
TNT2 Ultra lijkt mij dan een goede keuze, of een Voodoo2?
Als je nog verder terug in de tijd wilt: Voodoo Banshee!

Zie hier ook nog een leuke chipset table met de verschillende Voodoo varianten :)

Iets later had je nog de nVidia GeForce 4200/4400 Ti series die natuurlijk ook behoorlijk populair waren

Ahh ... oude tijden...
Ik heb hier nog een Voodoo Banshee en een Geforce Ti500 (versie voor de 4 series :P).
Nog verder terug zou je nog richting die Tseng 2000 dingen kunnen kijken, of een S3 Virge (eerste met 2 MB geheugen?)

SinergyX wijzigde dit bericht 18-07-2008 00:52 (9%)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

letitrednO

Ikzelf heb een oud systeem waarmee ik mik op de oudere games die niet 3d zijn.

Ik heb:
-Roland MT-32
-Roland CM-64
-Roland SC-155
-Yamaha DB50XG (in externe kast gemaakt)
-Yamaha FB-01 (Waardeloos ding maar leuk voor de heb.)

-Primax soundstorm wave (GUS kloon)
-AWE 64 GOLD

Die laatste twee heb ik voor respectievelijk 4 euro en 2,50 gekocht, dus het hoeft niet duur te zijn. :P

Reg. datum: 07 december 2000

Ik had indertijd een P2 - 400 met eerst een Voodoo2 kaart, later een TNT2 kaart (maar toen was glide al dood). Als geluidskaart een Creative Labs AWE 64, die ik tot het eind van het levensduur van dat systeem heb gehouden. Voordeel van de Voodoo2 kaart is dat deze ook glide-api ondersteunt, iets wat in die tijd van belang is (Descent!), aangezien Direct 3D en OpenGL nog lang niet de defacto standaard waren.

Pentium 2 systeem - AGP
Nvidia TNT2 als basis videokaart
Voodoo2 kaart voor Glide compatilbility
Creative Labs AWE 64 als basis soundcard
Gravis Ultrasound

Die laatste kaart werd door Epic Megagames en de demoscene behoorlijk intensief gebruikt, mijn test is dan ook: probeer de diverse demo's van Future Crew op die pc draaiend te krijgen.

Als toetje: hang een Roland MT-32 aan een MP401 interface. Ik ben nog steeds benieuwd hoe de oude Sierra's met die kaart klonken.

`whoami`

Waarom geen diamond hardware? was wel grappig merk tot ze failliet gingen :P.

Diamond monstersound mx400 ¤ 15,-

Soundblaster AWE64 GOLD ISA ¤ 10,-

of

Hercules Fortissimo III 7.1 gamesurround geluidskaart

Welke zouden jullie doen?

Ik ga draaien, Doom, Wolfenstein 3d,Unreal tournament, Quake 1 t/m 3, Duke nukem3d, supaplex........Keen...

Robin4 wijzigde dit bericht 18-07-2008 01:28 (46%)

letitrednO

quote:
weerdo schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 01:07:
Als toetje: hang een Roland MT-32 aan een MP401 interface. Ik ben nog steeds benieuwd hoe de oude Sierra's met die kaart klonken.
Die klonken verdomd goed zal ik je zeggen!

Ik draai met een originele MPU-IPC-T van Roland, deze is volledig MPU-401 compatible en s net als de MPU-401 maar dan zit de meeste hardware op de kaart i.p.v. in de breakout box.

Vervolgens kan ik kiezen uit de MT-32 of de CM-64. De CM64 heeft nieuwere hardware en heeft niet de ruis van de eerdere MT-32 modellen. Maar de ruis is ook authentiek dus ik kijk per spel welke ik gebruik.

kijk ook eens hier en hier
Die laatste opent op monkey island 2, een van mijn favoriete MT-32 tracks.

quote:
Wat is eigenlijk het verschil tussen:

Creative AWE32 geluidskaart
Creative AWE64 geluidkaart
Creative AWE64 Gold geluidskaart.

En wat doet zo`n roland MT-32 kastje precies? Is dit een of andere mixer?
Er zitten volgens mij geen geheugenbankjes op die kaarten. Dat is zeker niet nodig, en alleen handig voor MIDI?

MP401 interface, wat is dit voor connector en waar vind ik het op de soundkaart? Hebben alle soundkaarten dit? Of is de MP401 zo`n zelfde grijze kabel als bij de livedrive?
Heb dat vroeger allemaal niet gehad en ik wist niet eens dat het bestond. :|

Robin4 wijzigde dit bericht 18-07-2008 01:50 (35%)

Reg. datum: 21 september 2007

Vergeet al die kaarten, maar ga voor de Kyro2 64mb ! Heb die kaart ooit op een lan party gewonnen, heerlijke kaart was dat.

Ja dus, maar die valt niet op het internet te vinden, dus graag wel rieel blijven.

quote:
Bert2000 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 01:54:
Vergeet al die kaarten, maar ga voor de Kyro2 64mb ! Heb die kaart ooit op een lan party gewonnen, heerlijke kaart was dat.
Dus:

Hercules 3D Prophet 4500 64MB TV-Out

Maar jongens laten we het wel even overzichtelijk houden, want anders word het voor mij ook wat moeilijk met kiezen, heb niet overal ervaring in. :+

Reg. datum: 11 maart 2001

Kyro2 was op zich wel aardig, maar weer een stuk minder dan een TNT2 Ultra. Maar je moet natuurlijk wel een goede samenhang tussen de componenten hebben. In de startpost zeg je dat je overweegt om een P2 of P3 te combineren met 768 MB of 1 GB RAM. Dat was in die tijd niet gebruikelijk. P2's hadden vaak 64 of 128 MB, P3's zaten vaker op 256 MB.

Desktop: AMD Athlon 64 X2 4800+ | 6 GB | 900 GB | GeForce 7900GTX | 20" 16:10 + 19" 5:4 | G15 + G5 | WinXP x64 SP2
Notebook: Intel Pentium M 1,73 GHz | 1 GB | 80 GB | Radeon X700 | 15.4" | WinXP SP3

Pagina: 1 2 3 4 5 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: