Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 01:09
Ik ben ook van plan om een historsche gamepc te maken.

De basis word een Pentium 2 / 3 Matx moederbord (die ben ik even aan het regelen)
Aan de hardeschijf denk ik om een 120GB ATA 8mb 7200RPM te nemen vanwege die 137GB wall in windows 98. Misschien een grotere harddisk want er moeten wel historische games op zoals wolfenstein3d tot quake 3.
Nou vroeg ik me af welke videokaart krijg ik het mooiste graphics toen in die tijd. Op het moederbord zit AGP 2x dus er kan een agp kaart in, maar welke? Zit aan 3dfx voodoo kaart te denken, maar dat was volgens mij niet een zo heel top kaart. Misschien een Diamond Viper V550 AGP ofzo?
Hoeveel geheugen zou ik nodig hebben. Aan 1 kant zit ik te denken om 2x 256MB PC-133 te nemen. Of zou ik er 768MB erin zetten of 1GB?
En dan welke soundkaart van die tijd was echt een topper. Op een ander forum werd me de gravis ultrasound aangeraden, maar die is nogal lastig te krijgen. Waren de ISA geluidskaart toen die tijd beter dan de PCI geluidskaarten. Ik zoek echt een specifieke kaart die het gewoon beter doet dan een simpele sound blaster.. hoorde dat de creative soundblaster AWE32 /64 ook wel goed was. Het is al weer een tijdje geleden dat ik zo`n systeem had. Iemand wellicht idee? Ik neem de processor op slot 1, zodat ik eventueel de processor kan versnellen door een andere erin te prikken. Zo`n cpu kost vandaag toch niks meer. :P

Om het een beetje overzichtelijk te houden word het systeem waarschijnlijk zo:

Pentium II Slot 1 (iets van 350mhz ofzo)
2x256MB PC-133 SD-RAm
DVD speler /brander NEC3500 ATA (heb ik nog liggen en gebruik hem toch niet meer :+ )
Harddisk weet ik nog niet, maar moet extreem veel op kunnen ATA schijf.
Geluidskaart denk ik de Creative AWE64 GOLD + MT32 om nog DOS compatible te blijven)
Videokaart ben ik ook nog niet uit. Maar wel i.c.m met 1 x 3dfx voodoo kaart of 2x? :+
Wilde eigenlijk een MATx moederbord, maar moeten ook nog wat extra kaarten op Zoals USB 2.0,
Netwerk kaart (zit helaas nog niet onboard) Dus dan zou ik al 1 x ISA 16-bit kwijt zijn en 4x PCI en 1AGP voor de hoofdkaart.

[ Voor 20% gewijzigd door Robin4 op 18-07-2008 14:26 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• s0k
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-03-2024

s0k

Er was toen toch al een voodoo generatie waarvan je er 2 aan elkaar kon koppelen? Historische crossfire :')

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

Je hebt het over een pc van een paar jaar terug en niet over een historische pc :P Dan zou je een 086 halen oid. Of wat daarvoor kwam. Heb nog ergens een pre 086 rondslingeren.Speelt pince en nog wat spellen.

Maar wat jij wilt is denk ik een voodoo 3d kaart :P Dat was ooit de bom. Toen had ik een amd k6-333 en een 8MB agp kaart met een 4MB voodoo 3d kaart daaroverheen. Dat was de bom. Mn mooiste pc ooit, alleen door de heriniringen. 64MB intern ofzo en 6GB hdd :P

Dus wat jij voorspelt is echt geen oude pc. Kan je net zo goed een simpel systeempje inelkaar zetten en win98/95 instaleren. Bij voorkeur zou ik 98 de laatste lite versie doen aangezien daar soms nog een update voor uit komt.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:01

mace

Sapere Aude

s0k schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:32:
Er was toen toch al een voodoo generatie waarvan je er 2 aan elkaar kon koppelen? Historische crossfire :')
SLI heette dat. :) (Nee echt! alleen de afkorting betekende wat anders, het huidige SLI is een knipoog naar de oude.)

Qua geluidskaarten kan ik aanraden: AWE32/64 of Gravis Ultrasound.

Beiden zijn niet erg lastig te krijgen als je goed kijkt op marktplaats en ebay.
Ik zou wel voor een ISA kaart gaan aangezien deze veel betere DOS ondersteuning hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door mace op 18-07-2008 00:39 ]

• Robin4
Over welke voodoo kaarten heb je het dan? Voodoo 2 12mb pci, of die nieuwere die er daarna kwamen?

Is de AWE32 /64 echt een van de betere? Niet toevallig een monstersound of een terratec kaart?

[ Voor 33% gewijzigd door Robin4 op 18-07-2008 00:42 ]

• disjfa
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

12MB waren toch de hoogste. Ik had er een van hercules 4mb. Moet nog ergens die pc hebben liggen. Kopen :P

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• mace

mace

Sapere Aude

Die oudere voodoo kaarten moest je doorlussen, want ze hadden geen RAMDAC.

Ik zou d'r zelf waarschijnlijk een TNT2 of Geforce 256 in zetten.

• Robin4
Welke van die videokaarten hadden echt mooi warm beeld?

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

TNT2 Ultra lijkt mij dan een goede keuze, of een Voodoo2?
Als je nog verder terug in de tijd wilt: Voodoo Banshee!

Zie hier ook nog een leuke chipset table met de verschillende Voodoo varianten :)

Iets later had je nog de nVidia GeForce 4200/4400 Ti series die natuurlijk ook behoorlijk populair waren

Ahh ... oude tijden...

• mace

mace

Sapere Aude

Robin4 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:38:
Over welke voodoo kaarten heb je het dan? Voodoo 2 12mb pci, of die nieuwere die er daarna kwamen?

Is de AWE32 /64 echt een van de betere? Niet toevallig een monstersound of een terratec kaart?
Qua compatibiliteit wel hoor, zeker beter dan de monstersound of terratecs, ik spreek dan over DOS games hé.

Ikzelf was eigenlijk gecharmeerd van de Pro Audio Spectrum 16. Dat waren goeie kaarten.

échte 16-bits i.t.t. de creative kaarten, sound blaster pro compatibiliteit én OPL3 synthesis!
Kan je d'r nog een externe midi module bij doen als je écht in stijl wilt gamen.

[ Voor 48% gewijzigd door mace op 18-07-2008 00:51 ]

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:01
Ik heb hier ook nog zo'n bak staan waarvan de specs mij even ontschoten zijn. En ook nog een gevulde externe harde schijf met voor mij allemaal hele brute games die ik destijds veel gespeeld heb :)

In het volgende huis gaan we die maar eens een mooie plek geven, heb er nu niet zo gek veel ruimte voor namelijk. Maar het is echt een uber-iets om te hebben hoor! Fatal Racing, Tomb Raider II, NFS 2 SE etc, dat zijn dan nog niet eens echt echt echt hele oude ofzo, maar wel de top games van die tijd :) ( Dit is een kleine greep natuurlijk he ;) )

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

mace schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:46:
[...]

Qua compatibiliteit wel hoor, zeker beter dan de monstersound of terratecs, ik spreek dan over DOS games hé.

Ikzelf was eigenlijk gecharmeerd van de Pro Audio Spectrum 16. Dat waren goeie kaarten.
Voorzover ik mij kan herinneren waren de meeste kaarten toch wel compatible met SoundBlaster 16(?) aansturing?
Ik weet in ieder geval nog dat ik steevast hiervoor moest kiezen om mijn noname kaart aan de gang te krijgen :P

[ Voor 4% gewijzigd door r0b op 18-07-2008 00:53 ]

• mace

mace

Sapere Aude

r0b schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:49:
[...]

Voorzover ik mij kan herinneren waren de meeste kaarten toch wel compatible met SoundBlaster 16(?) aansturing?
Ik weet in ieder geval nog dat ik steevast hiervoor moest kiezen om mijn noname kaart aan de gang te krijgen :P
Mja, compatible, vaak problemen met non-creative kaarten dat de wat oudere spellen niet goed werken met clones. Dus geen geluid of onderbrekingen of L+R omgewisseld of niet herkend of.....

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

r0b schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:45:
TNT2 Ultra lijkt mij dan een goede keuze, of een Voodoo2?
Als je nog verder terug in de tijd wilt: Voodoo Banshee!

Zie hier ook nog een leuke chipset table met de verschillende Voodoo varianten :)

Iets later had je nog de nVidia GeForce 4200/4400 Ti series die natuurlijk ook behoorlijk populair waren

Ahh ... oude tijden...
Ik heb hier nog een Voodoo Banshee en een Geforce Ti500 (versie voor de 4 series :P).
Nog verder terug zou je nog richting die Tseng 2000 dingen kunnen kijken, of een S3 Virge (eerste met 2 MB geheugen?)

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 18-07-2008 00:52 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• mace

mace

Sapere Aude

Ikzelf heb een oud systeem waarmee ik mik op de oudere games die niet 3d zijn.

Ik heb:
-Roland MT-32
-Roland CM-64
-Roland SC-155
-Yamaha DB50XG (in externe kast gemaakt)
-Yamaha FB-01 (Waardeloos ding maar leuk voor de heb.)

-Primax soundstorm wave (GUS kloon)
-AWE 64 GOLD

Die laatste twee heb ik voor respectievelijk 4 euro en 2,50 gekocht, dus het hoeft niet duur te zijn. :P

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik had indertijd een P2 - 400 met eerst een Voodoo2 kaart, later een TNT2 kaart (maar toen was glide al dood). Als geluidskaart een Creative Labs AWE 64, die ik tot het eind van het levensduur van dat systeem heb gehouden. Voordeel van de Voodoo2 kaart is dat deze ook glide-api ondersteunt, iets wat in die tijd van belang is (Descent!), aangezien Direct 3D en OpenGL nog lang niet de defacto standaard waren.

Pentium 2 systeem - AGP
Nvidia TNT2 als basis videokaart
Voodoo2 kaart voor Glide compatilbility
Creative Labs AWE 64 als basis soundcard
Gravis Ultrasound

Die laatste kaart werd door Epic Megagames en de demoscene behoorlijk intensief gebruikt, mijn test is dan ook: probeer de diverse demo's van Future Crew op die pc draaiend te krijgen.

Als toetje: hang een Roland MT-32 aan een MP401 interface. Ik ben nog steeds benieuwd hoe de oude Sierra's met die kaart klonken.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom geen diamond hardware? was wel grappig merk tot ze failliet gingen :P.

• Robin4
Diamond monstersound mx400 € 15,-

Soundblaster AWE64 GOLD ISA € 10,-

of

Hercules Fortissimo III 7.1 gamesurround geluidskaart

Welke zouden jullie doen?

Ik ga draaien, Doom, Wolfenstein 3d,Unreal tournament, Quake 1 t/m 3, Duke nukem3d, supaplex........Keen...

[ Voor 46% gewijzigd door Robin4 op 18-07-2008 01:28 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dus.

• mace

mace

Sapere Aude

weerdo schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 01:07:
Als toetje: hang een Roland MT-32 aan een MP401 interface. Ik ben nog steeds benieuwd hoe de oude Sierra's met die kaart klonken.
Die klonken verdomd goed zal ik je zeggen!

Ik draai met een originele MPU-IPC-T van Roland, deze is volledig MPU-401 compatible en s net als de MPU-401 maar dan zit de meeste hardware op de kaart i.p.v. in de breakout box.

Vervolgens kan ik kiezen uit de MT-32 of de CM-64. De CM64 heeft nieuwere hardware en heeft niet de ruis van de eerdere MT-32 modellen. Maar de ruis is ook authentiek dus ik kijk per spel welke ik gebruik.

kijk ook eens hier en hier
Die laatste opent op monkey island 2, een van mijn favoriete MT-32 tracks.

• Robin4
Wat is eigenlijk het verschil tussen:

Creative AWE32 geluidskaart
Creative AWE64 geluidkaart
Creative AWE64 Gold geluidskaart.

En wat doet zo`n roland MT-32 kastje precies? Is dit een of andere mixer?
Er zitten volgens mij geen geheugenbankjes op die kaarten. Dat is zeker niet nodig, en alleen handig voor MIDI?

MP401 interface, wat is dit voor connector en waar vind ik het op de soundkaart? Hebben alle soundkaarten dit? Of is de MP401 zo`n zelfde grijze kabel als bij de livedrive?
Heb dat vroeger allemaal niet gehad en ik wist niet eens dat het bestond. :|

[ Voor 35% gewijzigd door Robin4 op 18-07-2008 01:50 ]

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-11 13:20
Vergeet al die kaarten, maar ga voor de Kyro2 64mb ! Heb die kaart ooit op een lan party gewonnen, heerlijke kaart was dat.

• Robin4
Ja dus, maar die valt niet op het internet te vinden, dus graag wel rieel blijven.

• Robin4
Bert2000 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 01:54:
Vergeet al die kaarten, maar ga voor de Kyro2 64mb ! Heb die kaart ooit op een lan party gewonnen, heerlijke kaart was dat.
Dus:

Hercules 3D Prophet 4500 64MB TV-Out

Maar jongens laten we het wel even overzichtelijk houden, want anders word het voor mij ook wat moeilijk met kiezen, heb niet overal ervaring in. :+

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:25
Kyro2 was op zich wel aardig, maar weer een stuk minder dan een TNT2 Ultra. Maar je moet natuurlijk wel een goede samenhang tussen de componenten hebben. In de startpost zeg je dat je overweegt om een P2 of P3 te combineren met 768 MB of 1 GB RAM. Dat was in die tijd niet gebruikelijk. P2's hadden vaak 64 of 128 MB, P3's zaten vaker op 256 MB.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarom vindt ik dit niet historisch... Omdat de specs al veel te hoog liggen, net als de games die eigenlijk nog te nieuw zijn. Tot 2 jaar geleden speelde ik nog dagelijks Wolfenstein: ET.

Specs van mn oude PC:

PII 350MHz
64MB RAM (op het laatst was dit 256 en draaide XP)
8,4GB HDD
Diamond Viper V550 16MB (NVIDIA TNT)

Imho, dat gaat wat meer richting een oldskool PC van 10 jaar geleden.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:46
Waar was die tijd dat men dacht dat je een diskette van 1,44 MB nooit en te nimmer vol kreeg?
Speelde je Pacman of Pong nog met een grote grijze flop.

• 0X55AA
  • Laatst online: 07-05-2023
Robin4 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 01:25:
Diamond monstersound mx400 € 15,-

of

Hercules Fortissimo III 7.1 gamesurround geluidskaart

Welke zouden jullie doen?

Ik ga draaien, Doom, Wolfenstein 3d,Unreal tournament, Quake 1 t/m 3, Duke nukem3d, supaplex........Keen...
Als je deze (niet zo oude) games wilt gaan spelen kan je ze gewoon op je XP-bak draaien, van DN 3D is er zelfs een herwerkte versie met high-res textures. Als je echt een oude pc wilt => sli setje halen van voodoo, eventueel een multi-cpu mobo etc.... maak de droompc van toen nu :)

• mace

mace

Sapere Aude

Robin4 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 01:47:
Wat is eigenlijk het verschil tussen:

Creative AWE32 geluidskaart
Creative AWE64 geluidkaart
Creative AWE64 Gold geluidskaart.

En wat doet zo`n roland MT-32 kastje precies? Is dit een of andere mixer?
Er zitten volgens mij geen geheugenbankjes op die kaarten. Dat is zeker niet nodig, en alleen handig voor MIDI?

MP401 interface, wat is dit voor connector en waar vind ik het op de soundkaart? Hebben alle soundkaarten dit? Of is de MP401 zo`n zelfde grijze kabel als bij de livedrive?
Heb dat vroeger allemaal niet gehad en ik wist niet eens dat het bestond. :|
AWE32: 512 Kb RAM.
AWE64 Value: 512 KB ram, maar betere componenten met meer SNR dus minder ruis.
AWE64: 1 MB RAM, ook de betere SNR
AWE64 Gold: 4 MB RAM, betere SNR, 20 bit DAC, SPDIF en Tulpaansluitingen, dat laatste scheelt ook best wel.

MT-32
Vroegâh toen de soundblaster nog niet echt bestond was de MT-32 en de ISA-variant de LAPC-I de enige serieuze geluidskaart. Daarvoor waren alleen maar de CMS en Adlib kaarten verkrijgbaar.

De MT-32 is een MIDI synthesizer, welke volgens het LA principe werkt, nu hoef je niet precies te weten hoe het werkt, maar voor die tijd was het een ware revolutie!
Erg veel games maakten gebruik van deze techniek. Later kwamen de soundblasters en General Midi maar de support voor de MT-32 is nog lang gebleven. Meestal is dit de "Roland" optie in games. Vooral Sierra games hadden goede soundtracks voor de MT-32.

Voorbeeld CMS
Voorbeeld Adlib
Voorbeeld MT-32
de OGG's zijn een beetje vaag, ze spelen bij mij prima in VLC maar niet in foobar.
Nu kun je je wel voorstellen waarom iedereen die MT-32 zo goed vond.

MPU-401 is de oer-standaard MIDI kaart, deze heb je nodig voor externe synths zoals de MT-32.
De meeste geluidskaarten hebben ook een midi poort via hun gameport, daar kan je ook verloopkabels voor krijgen voor weinig. Echter zijn die poorten niet 100% compatible met een echte roland mpu-401 dus daarom werken sommige hele oude spellen er niet mee. Met de spellen die jij gaat spelen hoef je je daar geen zorgen over te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door mace op 18-07-2008 10:40 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

GENETX schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:38:
PII 350MHz
8,4GB HDD
Zoiets heb ik ook nog (werkend) staan, alleen is de tnt kaart vervangen door een
Voodoo 3 kaart, aangezien 3dfx op dat moment een standaard was. (deed het in ieder geval beter met diablo II )

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07

Cyphax

Moderator LNX
Mocht je voor een AWE64 gaan: de PCI-versie schijnt vreselijk te klinken. De ISA-kaart is daarentegen weer erg goed. Een alternatief is de AWE-32, maar ik weet niet of je daar nog goed aan kan komen. Een Gravis Ultrasound moet je eigenlijk ook hebben.

Voor video moet je ook zeker een 3dfx-kaartje regelen, er zijn best wat spellen die of beter lopen met 3dfx dan met direct3d (bijvoorbeeld de eerste Unreal), of alleen maar 3dfx ondersteunen (of anders software). 2 Voodoo2-kaartjes in sli is wel heel erg de moeite dan. En je kunt toch een willekeurige andere videokaart (bijv de snellere tnt2) in die bak zetten, da's wel een voordeel van die aanpak van 3dfx toen.
PII 350MHz
8,4GB HDD

Ik heb heel lang op een 486 gespeeld, en daar zijn heel veel spellen op te spelen.

Voordeel van een P2 is dat de oudere spellen erop draaien, maar ook de net wat minder oude (Unreal Tournament gaat daar nog goed op, zeker met 3dfx). Ik ga zelf mijn Celeron 500 er een keer voor gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door Cyphax op 18-07-2008 10:32 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
RAILGUNNER schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:12:
Kyro2 was op zich wel aardig, maar weer een stuk minder dan een TNT2 Ultra. Maar je moet natuurlijk wel een goede samenhang tussen de componenten hebben. In de startpost zeg je dat je overweegt om een P2 of P3 te combineren met 768 MB of 1 GB RAM. Dat was in die tijd niet gebruikelijk. P2's hadden vaak 64 of 128 MB, P3's zaten vaker op 256 MB.
Ik denk dat TS pas een 'echt' historische PC kan maken op het moment dat hij voor een ISA/VESA of ISA/PCI moederbord architectuur kiest. Zeker in het eerste geval ga ik gniffelend achterover zitten bij de stroom vragen die je gaat krijgen omdat bepaalde hardware niet met elkaar kan samenwerken. IRQ's, DMA en poort-configuratie is iets wat je nu niet meer hoeft te doen, maar wat toen echt een issue was.

Aan de andere kant: het is lastig om aan oude apparatuur te komen. Ik ben benieuwd welk type moederbord TS gekozen heeft, en met name hoeveel ISA sloten daarop zit. Met name de oudere insteekkaarten (GUS, MP401) zijn niet in PCI variant te krijgen.

• GENETX
  • Nu online
Cyphax schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 10:29:
Mocht je voor een AWE64 gaan: de PCI-versie schijnt vreselijk te klinken. De ISA-kaart is daarentegen weer erg goed. Een alternatief is de AWE-32, maar ik weet niet of je daar nog goed aan kan komen. Een Gravis Ultrasound moet je eigenlijk ook hebben.

Voor video moet je ook zeker een 3dfx-kaartje regelen, er zijn best wat spellen die of beter lopen met 3dfx dan met direct3d (bijvoorbeeld de eerste Unreal), of alleen maar 3dfx ondersteunen (of anders software). 2 Voodoo2-kaartjes in sli is wel heel erg de moeite dan. En je kunt toch een willekeurige andere videokaart (bijv de snellere tnt2) in die bak zetten, da's wel een voordeel van die aanpak van 3dfx toen.

[...]

Ik heb heel lang op een 486 gespeeld, en daar zijn heel veel spellen op te spelen.

Voordeel van een P2 is dat de oudere spellen erop draaien, maar ook de net wat minder oude (Unreal Tournament gaat daar nog goed op, zeker met 3dfx). Ik ga zelf mijn Celeron 500 er een keer voor gebruiken.
Klopt, op mijn Riva TNT draaide UT (GOTY) op volle details prima op dat bakje. Kon zo meedraaien met een potje. Red Alert 2 was ook lekker om tegen mn broertje te spelen :) . Ik heb er ook nog gewoon tot 2 jaar terug op gecomputerd tot ik een laptop voor mn studie kocht. Ging prima, al moest je soms even wat geduld hebben :+.

Mooie tijden, games die nog orgineel waren. Games die nog om gameplay gingen.. _/-\o_

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Robin4 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:27:
En dan welke soundkaart van die tijd was echt een topper. Op een ander forum werd me de gravis ultrasound aangeraden, maar die is nogal lastig te krijgen. Waren de ISA geluidskaart toen die tijd beter dan de PCI geluidskaarten. Ik zoek echt een specifieke kaart die het gewoon beter doet dan een simpele sound blaster.. hoorde dat de creative soundblaster AWE32 /64 ook wel goed was. Het is al weer een tijdje geleden dat ik zo`n systeem had. Iemand wellicht idee?
Als je het over Windows spellen hebt is de hardware vrij onbelangrijk aangezien die niet spelspecifiek waren, Windows handelt nou eenmaal de hardware toegang af itt DOS waar elk spel zijn eigen hardware drivers ingebouwd moest hebben. Gewoon zo snel mogelijk en je bent klaar. P2 met Voodoo3 en willekeurige soundcard, zoiets.

DOS spellen zijn de echte uitdaging: met een beetje geluk werken ze in de virtual machine die Windows voor DOS heeft, maar een hoop oude spellen (pre-1994) willen niet zo en als je native DOS wilt gaan betekent dat hardware een stuk kritischer wordt.

Ten eerste ISA geluidskaarten (liefst Soundbaster AWE32/64, aangezien die backwards compatible waren met de SoundBlaster 16 (oud) en Pro (nog ouder). De Gravis Ultrasound was technisch beter maar minder algemeen supported. Een SoundBlaster 16 is ook prima trouwens.

Videokaarten uit het pre-486 tijdperk waren ISA, Met de 486 had je ISA en VESA Local Bus en met de Pentium kwam PCI. Met een 486 is een ISA kaart het handigst, SVGA met minimaal 1 MB videogeheugen. Wil je een Pentium 2 PC die zoveel mogelijk DOS spellen draait zal een PCI kaart je enige keus zijn, Voodoo3 of TNT2 - die hebben redelijk goede backwards compatibility.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
GENETX schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 10:52:
Mooie tijden, games die nog orgineel waren. Games die nog om gameplay gingen.. _/-\o_
*zwijmel* die goeie ouwe tijd. :)
Hoewel de run om supergraphics met de komst van 3dfx wel echt begon, ik weet nog goed dat ik de PU kocht waar de review van het lang verwachte Unreal in stond, waar de graphics baanbrekend van waren. Toch draaide mijn p200'tje met 3dfx-kaart (16mb ram, 4mb videogeheugen) het spel vrijwel vlekkeloos.
En die p200 heb ik nog steeds. M'n allereerste eigen pc. Met voodoo en voodoo2-kaarten en al.

• mace

mace

Sapere Aude

Dreamvoid schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 10:54:
Ten eerste ISA geluidskaarten (liefst Soundbaster AWE32/64, aangezien die backwards compatible waren met de SoundBlaster 16 (oud) en Pro (nog ouder). De Gravis Ultrasound was technisch beter maar minder algemeen supported. Een SoundBlaster 16 is ook prima trouwens.
Een AWE32 is feitelijk een SB16 met een waveblaster 2.
Daarom zou ik voor een AWE kaart gaan aangezien je dan ook MIDI ondersteuning hebt, i.t.t. alleen maar OPL (adlib). Als je geluk hebt krijg je een AWE32 te pakken met echte yamaha OPL chips uit de tijd voordat Creative hun eigen CQM chips ging gebruiken, die hoorbaar van mindere kwaliteit waren dan de echte yamaha's

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
Als het goed is heb ik nog een voodoo 2 kaart en een AWE 64 Gold ISA liggen...
Ik weet niet echt zeker meer omdat ik een tijdje geleden een grote opruiming heb gehouden.
Maar als dat zo is (moet dat vanavond even checken) kan je ze zo van me krijgen....

Zeg maar of je interesse hebt...

Ik moet ergens zelfs nog een voodoo 1 kaart hebben liggen... :)

[ Voor 32% gewijzigd door AKA_ACE op 18-07-2008 11:24 ]

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

• Robin4
0X55AA schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 10:03:
[...]

Als je deze (niet zo oude) games wilt gaan spelen kan je ze gewoon op je XP-bak draaien, van DN 3D is er zelfs een herwerkte versie met high-res textures. Als je echt een oude pc wilt => sli setje halen van voodoo, eventueel een multi-cpu mobo etc.... maak de droompc van toen nu :)
Zou het vooral proberen met een e8500 core duo 2 en een 8800GT met 4GB geheugen. En daarnaast wil ik al dat oude spul gescheiden hebben, en daarnaast roept oude hardware ook wat op. :9

• Robin4
mace schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 10:15:
[...]

AWE32: 512 Kb RAM.
AWE64 Value: 512 KB ram, maar betere componenten met meer SNR dus minder ruis.
AWE64: 1 MB RAM, ook de betere SNR
AWE64 Gold: 4 MB RAM, betere SNR, 20 bit DAC, SPDIF en Tulpaansluitingen, dat laatste scheelt ook best wel.

MT-32
Vroegâh toen de soundblaster nog niet echt bestond was de MT-32 en de ISA-variant de LAPC-I de enige serieuze geluidskaart. Daarvoor waren alleen maar de CMS en Adlib kaarten verkrijgbaar.

De MT-32 is een MIDI synthesizer, welke volgens het LA principe werkt, nu hoef je niet precies te weten hoe het werkt, maar voor die tijd was het een ware revolutie!
Erg veel games maakten gebruik van deze techniek. Later kwamen de soundblasters en General Midi maar de support voor de MT-32 is nog lang gebleven. Meestal is dit de "Roland" optie in games. Vooral Sierra games hadden goede soundtracks voor de MT-32.

Voorbeeld CMS
Voorbeeld Adlib
Voorbeeld MT-32
de OGG's zijn een beetje vaag, ze spelen bij mij prima in VLC maar niet in foobar.
Nu kun je je wel voorstellen waarom iedereen die MT-32 zo goed vond.

MPU-401 is de oer-standaard MIDI kaart, deze heb je nodig voor externe synths zoals de MT-32.
De meeste geluidskaarten hebben ook een midi poort via hun gameport, daar kan je ook verloopkabels voor krijgen voor weinig. Echter zijn die poorten niet 100% compatible met een echte roland mpu-401 dus daarom werken sommige hele oude spellen er niet mee. Met de spellen die jij gaat spelen hoef je je daar geen zorgen over te maken.
OMG, wat een geluid O+ . Maar moet je perse de MT-32 hebben of is de MT-64 beter?
Dus als ik het goed begrijp is het gewoon een soort toevoeging om meer geluidjes te genereren zodat het gewoon beter gaat klinken. Dus dat kastje sluit je niet aan op een geluidskaart, maar op een speciale MIDI kaart? Is deze kaart ook ISA of zit die niet in het slot gesteken. En hoe werkt die SB AWE64 Gold i.c.m die met die tulp stekkers, zit daar soms een verloop bij naar 3,5 Jack?
AKA_ACE schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 11:19:
Als het goed is heb ik nog een voodoo 2 kaart en een AWE 64 Gold ISA liggen...
Ik weet niet echt zeker meer omdat ik een tijdje geleden een grote opruiming heb gehouden.
Maar als dat zo is (moet dat vanavond even checken) kan je ze zo van me krijgen....

Zeg maar of je interesse hebt...

Ik moet ergens zelfs nog een voodoo 1 kaart hebben liggen... :)
Als je het zou willen verzenden als ik alleen de verzendkosten hoef te betalen dan zeg ik graag. :9

[ Voor 11% gewijzigd door Robin4 op 18-07-2008 14:18 ]

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
Robin4 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 14:16:

[...]

Als je het zou willen verzenden als ik alleen de verzendkosten hoef te betalen dan zeg ik graag. :9
Geen probleem, doe ik graag voor je....
Vind het altijd leuk als men oude hardware weer wil gaan gebruiken...
Weggooien kan altijd nog...
De soundkaart heeft trouwens 2 keer tulp uit en geen mini-jack uit....

Doe hem trouwens met pijn in mijn hart weg, het is dat ik geen enkele PC meer heb staan waar nog een ISA kaart in kan. Ik gebruikte hem toen voor mijn muziekPC, kwam echt een heel goed geluid uit...
Maar, ik moet hem eerst nog even zien te vinden, ik hoop echt voor je dat ik hem niet al weggedaan heb....

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

• mace

mace

Sapere Aude

Robin4 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 14:16:
OMG, wat een geluid O+ . Maar moet je perse de MT-32 hebben of is de MT-64 beter?
Dus als ik het goed begrijp is het gewoon een soort toevoeging om meer geluidjes te genereren zodat het gewoon beter gaat klinken. Dus dat kastje sluit je niet aan op een geluidskaart, maar op een speciale MIDI kaart? Is deze kaart ook ISA of zit die niet in het slot gesteken. En hoe werkt die SB AWE64 Gold i.c.m die met die tulp stekkers, zit daar soms een verloop bij naar 3,5 Jack?
Ik werd er ook meteen verliefd op toen ik het hoorde. O+

Het is een soort van toevoeging in de zin van dat het een module is die geluid maakt, maar het is specifiek voor muziek en niet voor spraak ofzo. Het is gewoon een synthesizer net zoals je in een keyboard zou vinden maar dan zonder de toetsen.

Of de CM-64 beter is, ja en nee.
Na de eerste originele MT-32 zijn er meerdere compatible modules uitgekomen:

Ten eerste zijn er meerdere revisies van de MT-32 uitgekomen, ikzelf heb de eerste revisie maar er zijn ook nieuwere met verbeteringen zoals minder ruis en geen last van buffer overflow.
Verder nog:
  • LAPC-I, dit was de ISA kaart versie ervan, met ingebouwde MPU-401
  • CM-32L Maakt gebruik van de techniek van de verbeterde MT-32 modules maar is uitgevoerd zonder scherm en zonder knopjes op het paneel. Let wel op die laatste L want je hebt ook de CM-32P en dat is een andere module met een andere techniek die niet compatible is met de MT-32 (PCM-synthese i.p.v. LA-synthese)
  • CM-64, dit is de CM-32 P en L in één kastje, deze heb ik ook.
  • CM-500, dit is een CM-32L en een SC-55 in een kastje.
Allemaal zijn in meer of mindere mate compatible met de originele MT-32.
De allereerste versie van de MT-32 heeft soms problemen met buffer overflows, dit kan best irritant zijn maar komt gelukkig niet erg vaak voor. De 2e en latere revisies van de MT-32 lossen dat op.

Je kan elke soort synthesizer die ik hierboven heb beschreven gebruiken, maar ik zou zelf voor een MT-32 gaan van de latere revisies, deze heeft geen buffer overflow en heeft wel het schermpje en knopjes. Maar nogmaals, er zijn meerdere mogelijkheden en geen enkele is écht slecht ofzo.

De output van de MT-32 kun je door een mengpaneel laten lopen, maar hij kan ook naar de line-in van je geluidskaart zodat je geluidskaart de signalen kan mengen. Ik heb zelf een mengpaneel maar ik heb dus ook meerdere modulen. Als je er maar 1tje hebt kan je ook af met de geluidskaart.

MT-32:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/05/MT_32.jpg/300px-MT_32.jpg

CM-32L:
Afbeeldingslocatie: http://yellow.ribbon.to/~grandis/cm32l.jpg

CM-64:
Afbeeldingslocatie: http://yellow.ribbon.to/~grandis/cm64.jpg

Brakke pics, maarja.

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 18-07-2008 15:02 ]

• Robin4
weerdo schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 10:29:
[...]

Ik denk dat TS pas een 'echt' historische PC kan maken op het moment dat hij voor een ISA/VESA of ISA/PCI moederbord architectuur kiest. Zeker in het eerste geval ga ik gniffelend achterover zitten bij de stroom vragen die je gaat krijgen omdat bepaalde hardware niet met elkaar kan samenwerken. IRQ's, DMA en poort-configuratie is iets wat je nu niet meer hoeft te doen, maar wat toen echt een issue was.

Aan de andere kant: het is lastig om aan oude apparatuur te komen. Ik ben benieuwd welk type moederbord TS gekozen heeft, en met name hoeveel ISA sloten daarop zit. Met name de oudere insteekkaarten (GUS, MP401) zijn niet in PCI variant te krijgen.
Noem het dan maar een oldskool pc ;)

• Robin4
mace schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 14:58:
[...]

Ik werd er ook meteen verliefd op toen ik het hoorde. O+

Het is een soort van toevoeging in de zin van dat het een module is die geluid maakt, maar het is specifiek voor muziek en niet voor spraak ofzo. Het is gewoon een synthesizer net zoals je in een keyboard zou vinden maar dan zonder de toetsen.

Of de CM-64 beter is, ja en nee.
Na de eerste originele MT-32 zijn er meerdere compatible modules uitgekomen:

Ten eerste zijn er meerdere revisies van de MT-32 uitgekomen, ikzelf heb de eerste revisie maar er zijn ook nieuwere met verbeteringen zoals minder ruis en geen last van buffer overflow.
Verder nog:
  • LAPC-I, dit was de ISA kaart versie ervan, met ingebouwde MPU-401
  • CM-32L Maakt gebruik van de techniek van de verbeterde MT-32 modules maar is uitgevoerd zonder scherm en zonder knopjes op het paneel. Let wel op die laatste L want je hebt ook de CM-32P en dat is een andere module met een andere techniek die niet compatible is met de MT-32 (PCM-synthese i.p.v. LA-synthese)
  • CM-64, dit is de CM-32 P en L in één kastje, deze heb ik ook.
  • CM-500, dit is een CM-32L en een SC-55 in een kastje.
Allemaal zijn in meer of mindere mate compatible met de originele MT-32.
De allereerste versie van de MT-32 heeft soms problemen met buffer overflows, dit kan best irritant zijn maar komt gelukkig niet erg vaak voor. De 2e en latere revisies van de MT-32 lossen dat op.

Je kan elke soort synthesizer die ik hierboven heb beschreven gebruiken, maar ik zou zelf voor een MT-32 gaan van de latere revisies, deze heeft geen buffer overflow en heeft wel het schermpje en knopjes. Maar nogmaals, er zijn meerdere mogelijkheden en geen enkele is écht slecht ofzo.

De output van de MT-32 kun je door een mengpaneel laten lopen, maar hij kan ook naar de line-in van je geluidskaart zodat je geluidskaart de signalen kan mengen. Ik heb zelf een mengpaneel maar ik heb dus ook meerdere modulen. Als je er maar 1tje hebt kan je ook af met de geluidskaart.

MT-32:
[afbeelding]

CM-32L:
[afbeelding]

CM-64:
[afbeelding]

Brakke pics, maarja.
Waaraan kan je zien dat je een 2de rev hebt?

Wat houd dit in?
Roland MT-32 voorzien van QuasiMidi Update

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Specs van een oud bakje wat ik hier heb staan, en voor het zelfde doel gebruik (oude games spelen):

Moederbord: Asus CUV4x
CPU: PIII 866MHz
Ram: 512MB SD PC133
Harde schijf: 120GB Maxtor
Beeldkaart: GF2 GTS 32MB
Beeldkaart ondersteund door: 2x VooDoo 2 12MB
Geluidskaart: Soundblaster 128vibra ;( moet ik nog een keer door een betere vervangen.

Dit is mijn tertaire computer (primair = de computer waar ik het meest op zit, secundair is mijn bedbak), heeft nu een Ubuntu - W98SE dual boot.
Spellen die er goed op draaien:
Quake 1, 2 en 3, Unreal, Unreal Tournament 99, Rollcage, Incoming en nog een hele rits andere spellen die rond die tijd uitkwamen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• mace

mace

Sapere Aude

Robin4 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 15:40:
[...]

Waaraan kan je zien dat je een 2de rev hebt?

Wat houd dit in?
Roland MT-32 voorzien van QuasiMidi Update
Kan je zien aan de koptelefoonuitgang aan de achterkant, de 1e versie heeft dat niet, alleen links en rechts.

Een QuasiMidi update? Geen idee, misschien is het zo'n Rom update, sommige bedrijven modificeren de MT-32 zodat deze meer functies heeft of andere geluiden kan maken. Is misschien leuk maar of hij dan nog compatible is met de standaard? Geen idee.

• Robin4
Resistor schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 15:53:
Specs van een oud bakje wat ik hier heb staan, en voor het zelfde doel gebruik (oude games spelen):

Moederbord: Asus CUV4x
CPU: PIII 866MHz
Ram: 512MB SD PC133
Harde schijf: 120GB Maxtor
Beeldkaart: GF2 GTS 32MB
Beeldkaart ondersteund door: 2x VooDoo 2 12MB
Geluidskaart: Soundblaster 128vibra ;( moet ik nog een keer door een betere vervangen.

Dit is mijn tertaire computer (primair = de computer waar ik het meest op zit, secundair is mijn bedbak), heeft nu een Ubuntu - W98SE dual boot.
Spellen die er goed op draaien:
Quake 1, 2 en 3, Unreal, Unreal Tournament 99, Rollcage, Incoming en nog een hele rits andere spellen die rond die tijd uitkwamen.
Hoe vol zit bij jou je hardeschijf? :>

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Waarom vindt ik dit niet historisch... Omdat de specs al veel te hoog liggen, net als de games die eigenlijk nog te nieuw zijn. Tot 2 jaar geleden speelde ik nog dagelijks Wolfenstein: ET.

Specs van mn oude PC:

PII 350MHz
8,4GB HDD

Die Diamond Viper heb ik goede herinneringen aan! Heb jaren gedraaid met bijna hetzelfde systeem

PII 400Mhz
128MB RAM (baas boven baas hè ;))
Diamond Viper V550

Na m'n 486 was dit een verademing, ik ben nooit meer zo blij met een PC geweest. Geloof het of niet, ik heb er tot 2005 mee gewerkt...

specs

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Robin4 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 16:28:
[...]

Hoeveel zit bij jou je hardeschijf? :>
Hoe vol bedoel je? Geen idee, volgens mij staat er zo'n 50GB aan data op.

En nee, hij is niet te koop, en software uitwisselen doe ik ook niet aan.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Pentium MMX 200MHz @ 262.5 MHz *O*
3DFX Voodoo 3 (PCI)
64MB Edo-ram
2.1 GB Harddisk
Soundblaster pro

Dat was tijdens mijn jeugd dé shit (om A2-racer op te spelen :P)

Ohja en een beetje old-school pc heeft natuurlijk een 14 of 15" CRT scherm. Oh wat was ik blij toen ik een supergrote 17" kon kopen

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2008 17:11 ]

• Boom
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-11 12:59
Ik heb hier ook nog zo'n goeie oude staan, dat was de eerste computer bij ons thuis, in 2002 of zoiets. (Ja, zit nog niet zolang in het computer wereldje als de meeste hier, haha)

Heb ik altijd spellen als Midtown Madness & Age of Empires op gespeeld. En mijn zusje natuurlijk de Sims 1, haha. Maar, die gebruik ik bijna niet meer, ik durf hem ook niet weg te doen omdat het een leuk ding blijft.

Specs:
Intel Celeron 400mhz @ 570 mhz :p
64 MB SD-Ram (heeft later van mij een upgrade naar 256 gehad, daarna weer een downgrade naar 128 :P)
8 Gb hardisk van Maxtor (zit ondertussen in de computer van een vriend)
S3 Trio3D2x @ 8mb grafisch geheugen (geweldig kaartje voor de spellen die ik speelde)
ESS Solo geluidskaartje

Ja, dat waren nog eens tijden, misschien binnenkort toch maar even weer iets mee gaan doen. Misschien dat hij wel weer naar een andere vriend gaat, die heeft al wat meer oude computers en misschien vind ie het wel leuk. :P

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19

Metro2002

Memento mori

RAILGUNNER schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:12:
minder dan een tnt2 ulta? die kyro2 kaarten waren goed snel hoor. Ik heb er zelf ook 1 gehad (hercules 4500) en dat ding gaf echt SCHITTEREND beeld , super scherp en behoorlijk vlot.

• Robin4
Verplaatst :)

[ Voor 90% gewijzigd door Robin4 op 18-07-2008 20:07 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Joene94 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 17:16:
Ik heb hier ook nog zo'n goeie oude staan, dat was de eerste computer bij ons thuis, in 2002 of zoiets. (Ja, zit nog niet zolang in het computer wereldje als de meeste hier, haha)
Tja, als je uit '94 bent loop je nog niet zo lang mee hé. :P

• Robin4
Robin4 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 18:17:
Heeft het wel zin om naast je normale videokaart nog 2x voodoo 2 in SLI te nemen? En is die voodoo 2 echt beter dan die nieuwere voodoo kaarten (3 t/m 5 serie)

• mace

mace

Sapere Aude

Binnen 24 uur kicken is niet echt netjes. :>

• Boom
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-11 12:59
mace schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 18:20:
[...]

Tja, als je uit '94 bent loop je nog niet zo lang mee hé. :P
Haha, jij hebt hem door. :P

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Strikt genomen werk ik nog steeds op een geupgrade PIII met 8 GB harddisk, 64 MB geheugen en een TNT2. (het is alleen een X2 6000+ omdat alles ondertussen wel twee keer vervangen is, maar ik heb sinds die PIII nooit meer een complete nieuwe pc gekocht). Hoe retro is dat? :)

Als ik een retro pc'tje zou maken zou het toch een 286 worden denk ik (dat was mijn eerste PC), alles daarna is niet eens zo oud (een 386 kon volgens mij al Win95 draaien). Maar ook dat ga ik nooit doen, dan zou ik nog eerder een NES kopen. Ik had er een, maar toen ik die een jaartje geleden eens wilde ophalen bij mijn ouders bleek dat hij alweer was weggegeven :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 17:07:
3DFX Voodoo 3 (PCI)
64MB Edo-ram
2.1 GB Harddisk
Soundblaster pro

Dat was tijdens mijn jeugd dé shit (om A2-racer op te spelen :P)

Ohja en een beetje old-school pc heeft natuurlijk een 14 of 15" CRT scherm. Oh wat was ik blij toen ik een supergrote 17" kon kopen
Same here, ik heb 1100 gulden betaald voor mijn 17" beeldbuis, eentje van Yakumo. Nou dat was toendertijd enorm. Ik heb dat ding ook nog steeds, ruim 10 jaar oud en de grap is dat ie het nog net zo goed doet als toen ik 'm kocht. Heel apart.
Robin4 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 20:07:
Heeft het wel zin om naast je normale videokaart nog 2x voodoo 2 in SLI te nemen? En is die voodoo 2 echt beter dan die nieuwere voodoo kaarten (3 t/m 5 serie)
Je normale videokaart kan geen glide-spellen spelen, tenzij het al een Voodoo3 of hoger of een Banshee is. Ik weet niet heel zeker of 2x Voodoo2 sneller is dan bijv. 1x Voodoo3, maar ik verwacht het wel. Of dat ook nog geldt voor Voodoo4 of 5 weet ik zo niet. Ik heb zelf alleen maar de Monster3d en 2x Voodoo2 in huis. Daarna ben ik overgegaan op een TNT2, omdat 3 PCI-sloten voor wat beeld me toch te gortig werd en ik een TV-kaart wilde.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 18-07-2008 22:34 ]

• Robin4
En wat is het voordeel van glide understeuning? Alleen dat het sneller was dan Opengl en directx?
Of ziet het er mooier uit. Is het met 1x Voodoo 12mb kaart ook te doen. Of zijn 2x voodoo 2 12mb kaarten wel een eis als je veel spellen goed wilt kunnen spelen. Want anders hou ik een pci slot over en Kan ik alsnog een Matx moederbord nemen, dus ook een kleinere behuizing.

• Dreamvoid
  • Niet online
Glide is op zichzelf niet beter of mooier, het was een versimpelde versie van OpenGL, in het leven geroepen door iD voor hun spellen. Hoefden ze niet zo complex met native OpenGL te werken. Veel videokaarten hebben een Glide emulator/wrapper die het weer omzet naar OpenGL, maar dat wil nogal eens buggy zijn - een 'native' Glide kaart als de Voodoo2 is daarom wel aan te raden.

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 17:07:
3DFX Voodoo 3 (PCI)
64MB Edo-ram
2.1 GB Harddisk
Soundblaster pro
Geloof ik niks van, de Soundblaster Pro was een 8-bit kaart uit 1991, wat doet die in een PC van zes, zeven jaar later?

Mijn game PC's zijn achtereenvolgens een Cordata 4.77 MHz 8088 XT met mooi monochroom nagloeiend CGA scherm, een fraaie 286 16 MHz met Trident SVGA, een 486 DX 100 MHz (met OS/2 Warp voorgeinstalleerd, wat een drama was dat) geweest. Daarna werd het een Pentium 233, maar toen was het allemaal al Windows geworden en speelde ik bijna geen games meer. Maar wat DOS games betreft heb ik bijna alles wel langs zien komen, en al het geklooi met IRQ's, DMA's, Upper Memory Blocks en het verschil tussen Extended en Expanded Memory weet ik ook nog wel. Nutteloze kennis uiteindelijk...

[ Voor 54% gewijzigd door Dreamvoid op 21-07-2008 10:25 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 23:16
Zelf had ik rond 1997/1998 (toen was ik 8 dus 8)7) een echte ultieme game machine;

Pentium II; 200Mhz (het kan ook goed een Pentium Pro zijn geweest, I really dunno anymoer)
3dFX Voodoo 1 (PCI)
S3 ViRGE/DX (4MB)
82MB RAM (32 + 64 + 4 oid)
1x 300MB HDD
1x 2.1GB HDD
15" monitor
OEM SoundBlaster geluidskaart
Double Speed CD-ROM (Later een 4x Speed geworden)

En god dat ik er blij mee was! Het ding heeft echt wel tot in 2000 goede prestaties geleverd en ik kan me nog herinneren dat ik er heel veel SNES, Screamer Rally, GTA2 en The Sims (!) op heb gespeeld! Damn, wat was dat een vette tijd! :D

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-11 14:02
Historisch ... hmm, moet je wel een jaartal erbij verzinnen ;)

Ik zou zeggen:
Pentium MMX @ 200 Mhz
512 MB ram
Quantum 30 GB schijf (die 6GB schijven kan je al helemaal niet meer vinden nu)
Guillemot 3Dfx VooDoo kaart met 4MB (dat was DE kaart vroegah)
Windows NT (is stabieler) of 98 erbij

En dan podracer met patch installeren of NFS2SE ... allemachtig JESUS wat was dat vroeger DE vooruitgang. Gewoon vergelijken door podracer ZONDER patch te spelen en MET patch O+

/me LinuX-TUX kwam vroeger uit een verwent nestje ... pappie zit ook in de IT. En ja ... die wilde ook wel weten of dat zo mooi was, maar zoon lief ging erme verder ... SPELLETJES SPELEN *O*

VooDoo 2 en 3 zat alweer 2 a 3 jaar verschil tussen. Die kon je idd doorlussen op elkaar met VGA kabels nog. ( de voorloper van SLI/crossfires etc :Y) )

JEUGDSENTIMENT :'(

HAHA, bijna identiek aan mijn voorganger :Y) alleen had ik geen geluidskaart bij eerste setup :( Begin nu ook te twijfelen of dit de initiele setup was met 3D kaart, er is een hoop aan die PC getimmerd destijds. Upgrade over upgrade.

[ Voor 12% gewijzigd door LinuX-TUX op 19-07-2008 14:21 ]

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-11 21:22

salient

Want omdat ik herhaal

Ik kwam zojuist via een zoekopdracht in google op CM-64 dit topic tegen. Wel interessant om die oude PC setups van weleer eens terug te zien kwa specificaties.
Zelf heb ik ook een aantal oudere machines staan (Pentium 133, Pentium 166mmx, pentium II 266 en een pentium II 350) elk met verschillende typen geluidskaartjes enzo (gus, scc1, rap10, awe32, awe64, sb16 asp etc etc).
Wat ik echter nog een keer zou willen samenstellen is een 486DX2/66 of desnoods een DX4/100 met een Vesa localbus slot (videokaart en controller kaart heb ik al in VLB uitvoering). Is er toevallig iemand hier die dit nog over heeft?
Ook ben ik nog op zoek naar de originele AdLib geluidskaart en een AdLib Gold 1000 dus als iemand die nog heeft dan hoor ik dat ook graag. :)

ps: als het echt NIET de bedoeling is dat ik om spullen vraag in dit topic dan mag deze post weggehaald worden en biedt ik alvast mijn excuses aan bij deze.

--

• mace

mace

Sapere Aude

* mace zwaait naar salient :w

Ik zag op QS dat je aan het zoeken was naar de gold, ik wens je veel succes, die dingen zijn verdomde zeldzaam. En de Reverb module al helemaal.

[ Voor 73% gewijzigd door mace op 19-07-2008 23:40 ]

Verwijderd

Dreamvoid schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 13:23:
[...]

Geloof ik niks van, de Soundblaster Pro was een 8-bit kaart uit 1991, wat doet die in een PC van zes, zeven jaar later?
Weet nog goed dat het een ISA kaart was en ik in oude games altijd Soundblaster PRO aan moest klikken om het werkend te krijgen (en nog iets met DMA-7 en IRQ-5 ofzo)
Goede oude tijden (y)

Later er ook nog een 3com 3c900 (10MBit) netwerk kaart bij gestopt. De eerste multiplayer-game die ik ooit gedaan heb was trouwens Age of Empires over een Nul-poort (seriele) kabel, nog voordat ik een netwerk had. Ook nog veel over internet gedaan met een 56k modem. Microsoft gaming-zone werkte best goed voor die tijd :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2008 23:49 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:42:
[...]

Weet nog goed dat het een ISA kaart was en ik in oude games altijd Soundblaster PRO aan moest klikken om het werkend te krijgen (en nog iets met DMA-7 en IRQ-5 ofzo)
Goede oude tijden (y)
offtopic:
Dude. :|
bijna 1800 berichten en dan nog niet doorhebben dat MSN smilies niet werken hier. :')

Overigens gaan veel setups automatisch door de SET BLASTER variabele. :)

Mja, DMA's en IRQ's, en geheugenmanagement, drama's. :P
Gelukkig was ik er redelijk handig in geworden, omdat mijn vader te lui was om het voor mij te doen. :+

[ Voor 8% gewijzigd door mace op 19-07-2008 23:51 ]

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-11 07:29

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

edit: disclaimer: die rode gezichtjes zijn als droevige gezichtjes én lichtjes sarcastisch naar mijzelf bedoeld. Het lijkt zonder dit bericht zo'n zaagpost als ik er zelf nog eens naar kijk.

Ik had vroeger een bakkie dat ik voor 43.000 bfr had vastgekregen (laten samenstellen door de zoon van een vriendin van m'n moeder), ergens midden 1997:
Cyrix 166MHz met MMX
32MB pc66 SDRAM
S3 Virge DX/GX oid met 2MB
2,1GB hardeschijf, merk weet ik niet
"Telesound" brol ISA geluidskaart, waarschijnlijk een piraatkloon van een soundblaster ofzo
14" visbokaal met 1024x768 als hoogste res (zeer wazig en aan lage refreshrate), maar toch kicken!

Daarna gedeeltelijk geupgrade:
AMD K6-II 333MHz op een supersocket7 mobo met VIA Apollo133 chipset
64MB pc66 SDRAM (32MB erbij geprikt)

Toen mijn eerste poging tot overclocken: fsb verhogen zorgde voor vastlopers (wist ik veel dat het geheugen de boosdoener was :() en met al dat geprul had ik mijn floppy kabel eruit gehaald en gaf dat problemen bij boot, wist ik veel dat een floppy kabel verkeerd kon zitten :(

Vanaf toen mijn eerste 3D kaart: een TNT2 M64. Na zelf geinstalleerd te hebben kwam ik tot de conclusie dat het niet werkte naar behoren. Zeer boos en verontwaardigd (ik had toen geen internet en dus geen mogelijkheid om even snel op te zoeken hoe dat kwam) zo gelaten tot ik hem kon binnendoen bij de vader van een vroegere maat. Bleek dat ik geen Via chipset drivers had staan. Meh. Kon ik toch niet weten zonder enige voorgaande ervaring en zonder internet. :(

Na enige tijd werd het duidelijk dat mijn scherm nogal klein was, dus ging ik voor zo'n 17" van Lifetec (schuilnaam voor Medion - inderdaad, bij de Aldi gekocht) voor zo'n 8.000,- bfr (~€200). Dat was een openbaring: zoveel schermoppervlak en zo'n rechte hoeken en randen rondom het scherm! Dit scherm gebruik ik nu nog steeds trouwens. Buiten dat het nogal lomp is en "maar" 1280x960 resolutie ondersteunt ben ik er best blij mee. Dat scherm heb ik nu al 8 jaar ongeveer, als het niet meer is.

Daarna een GeForce2MX DDR (Creative marketing, wist ik veel dat de geheugenbus 64bit bedroeg in plekke van 128bit, zoals de normale SDR uitvoeringen van de GeForce2MB :() erbij geprikt en tot de conclusie gekomen dat mijn CPU toch wel een bottleneck werd. Tijd voor nog een upgrade.

Na veel gelees in pcgameplay (vroeger was het een lekker blad, sinds een tijd is het meer mainstream) en altijd gretig hardware reviews gelezen te hebben, heb ik maar besloten zelf een upgrade door te voeren. Het was toen de tijd dat de Athlon uitkwam en die maakte gehakt van de Pentium III. Toen de socketA systemen er waren heb ik het erop gewaagd en een Duron 800MHz gekocht, samen met een MSI bordje met Via KT133A chipset erop. Daarbij 128MB pc133 SDRAM wat ik later heb geupgrade naar 384MB ram (ineens ging Half-Life volledig vloeiend!) omdat 128MB iets te krap was, terwijl 256MB leuk was om mee te starten (mijn broer met ongeveer identieke setup - zijn eerste computer).

Na een tijdje met die GeForce2MX gedaan te hebben besloot ik maar om mijn Grafische Kaart te upgraden, MSI GeForce4 Titanium 4200 met 64MB, een zeer goed bang/buck kaartje van weleer. 3 jaar mee gedaan en dan 3 jaar geleden geupgrade naar een ASUS GeForce6800. Dit kaartje is nog steeds de mijne. Ondertussen heb ik tijdens het GF4 era mijn cpu geupgrade naar een AthlonXP 2400+ (mijn eerste non-budget cpu!) en ongeveer direct daarna een Abit NF7-S rev2.0 met nForce2 chipset moederbordje met daarop 2x512MB pc3200 DDR ram (DA BOMB indertijd), wat nu infeite nog steeds mijn desktop pc is.

Vroeger (K6-II periode) nog een tergend trage Maxtor 20GB 5400rpm harde schijf gekocht aan meer dan 160 euro. Het is erg als je ziet wat je daar nu voor kan kopen. :(

Infeite was het niet de bedoeling dat mijn volledige geschiedenis werd opgesomd, maar ik kan nogal nostalgisch doen over hardware en mijn avonturen daarmee. Wat jammer dat ik pas op mijn 13 jaar een computer kreeg. Ik heb me anders wel doodgeamuseerd met GTA 1 en carmageddon 1. :)

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

mace schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:38:
* mace zwaait naar salient :w

Ik zag op QS dat je aan het zoeken was naar de gold, ik wens je veel succes, die dingen zijn verdomde zeldzaam. En de Reverb module al helemaal.
:w

Ja ik ben bang dat ik die niet zomaar ga vinden, alhoewel iemand hier op tweakers zegt zo'n ding te hebben en 'm zou gaan opzoeken (de Gold) dus ik hoop dat ie 'm inderdaad vind op zolder en aan mij wil verkopen.
Trouwens op ebay wel een sb 2.0 in originele doos gevonden (en 'gewonnen') voor 1 euro :)

--

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@TS:
Ik heb hier nog een AWE64 (CT4380 - SB32VAL45, ISA) liggen.
Ik denk dat het een Value versie is.
Geen idee of hij het nog doet. Ik weet nog wel dat het een erg goede kaart was en beduidend beter klonk dan z'n concurenten rond die tijd. (minder ruis, beter geluid).

Je mag 'm zo hebben en als blijkt dat ie het doet, schijf je gewoon €10,- over. :)
DM of Mail me maar.

Alles kan stuk.

• mace

mace

Sapere Aude

salient schreef op zondag 20 juli 2008 @ 08:21:
[...]

:w

Ja ik ben bang dat ik die niet zomaar ga vinden, alhoewel iemand hier op tweakers zegt zo'n ding te hebben en 'm zou gaan opzoeken (de Gold) dus ik hoop dat ie 'm inderdaad vind op zolder en aan mij wil verkopen.
Trouwens op ebay wel een sb 2.0 in originele doos gevonden (en 'gewonnen') voor 1 euro :)
Je kan idd een beetje geluk hebben, maar de soundblasters zijn toch zeker wel in groten getale aanwezig, i.t.t. de Adlib Gold. Als je er eentje kan vinden heb je geluk en ben ik meteen jaloers. :P

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

mace schreef op zondag 20 juli 2008 @ 09:35:
[...]

Je kan idd een beetje geluk hebben, maar de soundblasters zijn toch zeker wel in groten getale aanwezig, i.t.t. de Adlib Gold. Als je er eentje kan vinden heb je geluk en ben ik meteen jaloers. :P
Ik ben weer jaloers op mensen met een LAPC-I :)

--

• Robin4
remco_k schreef op zondag 20 juli 2008 @ 09:23:
@TS:
Ik heb hier nog een AWE64 (CT4380 - SB32VAL45, ISA) liggen.
Ik denk dat het een Value versie is.
Geen idee of hij het nog doet. Ik weet nog wel dat het een erg goede kaart was en beduidend beter klonk dan z'n concurenten rond die tijd. (minder ruis, beter geluid).

Je mag 'm zo hebben en als blijkt dat ie het doet, schijf je gewoon €10,- over. :)
DM of Mail me maar.
Bedankt voor je aanbieding, maar ik heb al een Creative Soundblaster AWE64 gold kunnen regelen.
Komt er morgen voor langs. :9

@iedereen

Is het niet verstandig om 1 voodoo kaart maar te plaatsen? Want dan kan ik bij de Matx moederbord blijven. Wat kwa mooiigheid hoef je het niet voor te doen denk ik om 2x een voodoo kaart te nemen.

Maar toch begrijp ik de functie van glide niet zo. Er word wel gezegd dat het een makkelijker open standaard is dan OpenGL, maar het is toch niet sneller of mooier, dus om dan alleen oude games te spelen schiet ik daar toch niet echt veel mee op. Of ben ik nou raar aan het praten.

Kwa AGP videokaart ben ik er ook nog niet echt eruit welke kaart ik ga nemen. Zit zelf te denken om een diamond viper v550 te proberen. Me broer heeft die kaart ook ooit gehad en zag er eigenlijk niet zo heel slecht uit.

[ Voor 37% gewijzigd door Robin4 op 21-07-2008 23:24 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik kan je ook nog n Diamond Viper II aanbieden, want doe dr toch niets meer mee...
(opvolger van de v550)

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:28

aap

Robin4 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 23:20:
Maar toch begrijp ik de functie van glide niet zo. Er word wel gezegd dat het een makkelijker open standaard is dan OpenGL, maar het is toch niet sneller of mooier, dus om dan alleen oude games te spelen schiet ik daar toch niet echt veel mee op. Of ben ik nou raar aan het praten.
Sommige oude spellen (Tomb Raider I, NFS 2 SE, etc.) hadden alleen Glide of software rendering ondersteuning. Als je deze spellen hardware versneld wil spelen, moet je een Glide-compatible kaart hebben, dus een 3dfx kaart.

Als je dit soort spellen niet wilt spelen, wat is dan het doel van een "historische game PC"?

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-11 07:29

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

aap schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 09:43:
[...]

Sommige oude spellen (Tomb Raider I, NFS 2 SE, etc.) hadden alleen Glide of software rendering ondersteuning. Als je deze spellen hardware versneld wil spelen, moet je een Glide-compatible kaart hebben, dus een 3dfx kaart.

Als je dit soort spellen niet wilt spelen, wat is dan het doel van een "historische game PC"?
Misschien wilt hij enkel Civ II en Grand Prix 2 spelen. ;)

• Robin4
aap schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 09:43:
[...]

Zou je aan zo`n 1 voodoo kaart dan genoeg hebben? Of gaan voor 2x in SLI.
Dus ik neem aan dat je die 2x voodoo dan verbind met je AGP kaart.

De AWE64 gold geluidskaart is inmiddels binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Robin4 op 22-07-2008 21:45 ]

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:28

aap

De Glide-only spellen zijn van een specifieke tijd toen Direct3D nog niet algemeen was. Die zijn niet zo veeleisend, dus ik zou 1 3dfx kaart nemen en een Direct3D AGP kaart (bijv. TNT) voor de spellen die wat meer power nodig hebben.

Als je een "historische" PC wil maken moet je denk ik wel kiezen uit welke tijd hij zou moeten komen. Als je er ook de nieuwste spellen op wil kunnen spelen is ie natuurlijk niet erg historisch meer...

• Robin4
Je moet historische niet letterlijk nemen hoor, het is gewoon een oudere game pc.
Dus aan 1 x voodoo 2 kaart i.c.m met een TNT2 kaart is voldoende?

[ Voor 29% gewijzigd door Robin4 op 22-07-2008 22:25 ]

• Robin4
Ik heb nog een vraagje. Ik kan voor de geluidskaart aan een Simm Conn Gold komen. Daarop kan je een Simm plaatsen voor meer geheugen voor de geluidskaart. Zou je zoiets nodig kunnen hebben?

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:17

Pinjataaa

Hit me!

Cyphax schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 22:33:
[...]

Same here, ik heb 1100 gulden betaald voor mijn 17" beeldbuis, eentje van Yakumo. Nou dat was toendertijd enorm. Ik heb dat ding ook nog steeds, ruim 10 jaar oud en de grap is dat ie het nog net zo goed doet als toen ik 'm kocht. Heel apart.

[...]
Het valt me sowieso op dat die oude hardware super lang meegaat, met nieuwe hardware moet je al blij zijn met 5 jaar :D Geheugen stripjes, harde schijven, beeldschermen, ze doen het gewoon allemaal nog perfect!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Robin4 schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 22:25:
Je moet historische niet letterlijk nemen hoor, het is gewoon een oudere game pc.
Dus aan 1 x voodoo 2 kaart i.c.m met een TNT2 kaart is voldoende?
In principe wel hoor, als je 2 voodoo2-kaarten in sli kan regelen: doen (al was het maar omdat het best een gaaf gezicht is om 2 van die monsters in je PC te zien zitten. :+
Plus je hebt meer geheugen en het is toch veel sneller. Als je een glide-spel speelt heb je helemaal niets aan de kracht van je TNT2 namelijk.

• Robin4
Ik heb weer een videokaart geregeld, binnenkort komt de Diamond Viper V770 32mb AGP binnen
Die voodoo kaarten worden ook nog wel geregeld, denk dat ik wel gewoon 2x voodoo 2 neem.

Ik heb ook nog een reactie gehad van de Roland MT-32 Sound module

Er zit geen kopelefoonaansluiting op (het is de eerdere versie, Niet 00 ophet mainboard maar 01 dus niet de ALLEReerste uitvoering). Er zit verderalleen een netsnoer bij.

Dus dit is zeker niet die slechte versie? Koptelefoon aansluiting is zeker niet nodig en kan ik zeker via me boxen aansluiten?

Oproepbericht:

Iemand die nog een Asus P3B-F moederbord heeft liggen met I/O Shield + boekje met eventueel de drivers cd?

[ Voor 10% gewijzigd door Robin4 op 27-07-2008 14:03 ]

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Robin4 schreef op zondag 27 juli 2008 @ 14:02:
Ik heb ook nog een reactie gehad van de Roland MT-32 Sound module

Er zit geen kopelefoonaansluiting op (het is de eerdere versie, Niet 00 ophet mainboard maar 01 dus niet de ALLEReerste uitvoering). Er zit verderalleen een netsnoer bij.

Dus dit is zeker niet die slechte versie? Koptelefoon aansluiting is zeker niet nodig en kan ik zeker via me boxen aansluiten?
Je hebt het over de mijne. :)
Ik had 2 MT-32's, 1 voor aan mn PC met DOSBOX en 1 voor de oude zut-PC's (Dat is meteen de reden dat ik er een voeding heb ingebouwd, geen gekloot met losse onhandige adapters) maar nu ik een CM-64 erbij heb mag er wel een MT-32 vertrekken.. Ding werkt perfect overigens en ziet er uiterlijk ook nog zéér netjes uit.

[ Voor 23% gewijzigd door salient op 27-07-2008 22:51 ]

--

• Robin4
@salient

Ik neem nog wel contact met je op over die MT-32. Cashflow is even op een heel erg laag pitje.

Kan iemand mij vertellen of een SATA schijf gaat werken op deze computer? Dan zal ik ze zeker in FAT32 moeten formateren wat zeker inhoud dat dit niet helemaal gaat vanwege de grote.

Status:

Ik wacht momenteel op een ASUS P3B-F moederbord met PII 450 en 256MB geheugen
En op een PII 350 Mhz cpu.

[ Voor 16% gewijzigd door Robin4 op 29-07-2008 15:05 ]

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

@robin4: Wil je dat in de MT-32 even reserveer voor je?

@de rest: Wie nog wat hardware zoekt, ik ben een beetje aan het uitdunnen wat betreft mijn ISA/PCI/AGP kaartjes dus mocht iemand nog iets nodig hebben...

Dit is de lijst:

- ISA High-speed Serial port (16550 UART)
- PCI Trust ISDN adapter
- PCI Realtek 8139D LAN adapter (2x)
- PCI Sitecom LAN adapter
- ISA 14k4 modemcard (Rockwell chipset)
- PCI Dynalink 56k modemcard (conexant chipset) (2x)
- ISA Sound Blaster 2.0 (CT1350B)
- ISA Sound Blaster MCD (CT2230)
- ISA Sound Blaster 16 Value (CT2740)
- ISA Sound Blaster 16 Value (CT2770)
- ISA Sound Blaster 32 IDE PnP (CT3620)
- ISA Sound Blaster Vibra16 (CT4170)
- ISA I-A16C Vibra16 OEM
- ISA ESS AudioDrive ES-1868 (incl. driverdiskettes en boekje)
- PCI Ensoniq ES-1370
- PCI Sound Blaster Live! Value (CT4830)
- AGP MSI MS-8806 nVidia Riva TNT2 32MB
- AGP nVidia Riva TNT2 32MB
- PCI 3D Charger ATi 3D Rage II 2MB

--

• Robin4
@salient. Op die MT-32 heb je zeker geen koptelefoon aansluiting voor nodig of is het wel handig?
Is het ook mogelijk om de koptelefoon aan te sluiten op de boxen set? Of moet de koptelefoon perse op de MT-32 aansluiten. Dat apparaat kan zeker ook zo op de geluidskaart aangesloten word zonder tussenkomst van andere apparten? Gebeurd dit met een tulp aansluiting? En waar sluit ik dan de speakers set (logitech Z-5450 digitaal) op aan? Gaat dit via de geluidskaart(eventueel op SPdif) of sluit je de MT-32 aan op de geluidskaart en dan de boxen op de Roland MT-32?

Daarnaast heb ik een algemene vraag

Ik ben opzoek naar een ATA hardeschijf maar die worden steeds moeilijker te vinden en daarnaast ook wat duurder dan de SATA schijven. Ik vroeg me af zou zoiets (zie link) werken in zo`n oude systeem? Of misschien een PCI SATA adapter? Klopt het dat de PCI SATA kaart niet werkt op een oude systeem en dit dus als SATA word gezien? Klopt het dat het onderste wel werkt en dus de SATA schijf als een IDE schijf word benaderd?

http://link.marktplaats.nl/183941447

[ Voor 10% gewijzigd door Robin4 op 31-07-2008 14:12 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
SATA is ook IDE. Je bedoelt PATA? Die controller regelt zelf wel hoe die schijf wordt benaderd, je software (drivers) moeten de controller weer aansturen. Mijn advies: koop een PATA-schijf, desnoods 2e-hands. :) SATA-schijf + controller is ws weer duurder.

• Robin4
Heb ook maar even een mailtje gestuurd:
Hallo,

Wat u schrijft klopt!
De computer 'ziet' deze converter niet, dus een SATA disk wordt als een IDE gezien.
De converter is onafhankelijk van het systeem waar het in zit.

Mocht u nog vragen hebben, dan vernemen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,
VLDParts

Mij lijkt me zo`n adapter meer future proof. Stel dat je PATA schijfje binnen de korste keren kaduuk gaat, dan zit je ook mooi met de gebakken peren, terwijl SATA altijd goed te krijgen is.
En een 2ehandse schijf lijkt me zoiezo niet een goed idee. Je weet nooit in welke omstandigheden de schijf geleeft heeft(warmte, tegenaangestoten, bad sectors). En je weet nooit de levensduur wat de schijf nog heeft.(had eens een oude Quatum fireball 20,4 GB in de computer van me vriendin gedaan, naar 3 maanden begon die al te tikken) En aangezien er een hoop games erop komt te staan (misschien wel 1000den) lijkt het me niet een goede keus om een oude schijf erin te zetten. Zeker dat de computer nog een hele tijd gebruikt gaan worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Robin4 op 31-07-2008 14:58 ]

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Robin4 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 14:10:
@salient. Op die MT-32 heb je zeker geen koptelefoon aansluiting voor nodig of is het wel handig?
Is het ook mogelijk om de koptelefoon aan te sluiten op de boxen set? Of moet de koptelefoon perse op de MT-32 aansluiten. Dat apparaat kan zeker ook zo op de geluidskaart aangesloten word zonder tussenkomst van andere apparten? Gebeurd dit met een tulp aansluiting? En waar sluit ik dan de speakers set (logitech Z-5450 digitaal) op aan? Gaat dit via de geluidskaart(eventueel op SPdif) of sluit je de MT-32 aan op de geluidskaart en dan de boxen op de Roland MT-32?
Ik heb het zelf nu zo aangesloten allemaal.
De MT-32 zit met deze kabel op het mengpaneel aangesloten, de MU80 en CM-64 overigens ook. De SC-88 heeft gewoon tulp dus die zit met een tulp <-> 2 x monojack op de mixert.
De mixer zit vervolgens met een tulp <-> mini stereojack (koptelefoonplugje) op de line-in van mijn geluidskaart.

--

• Robin4
@Salient

Waar heb je die SC-88 voor nodig? Dus tussen de MT-32 is een soort koptelefoon plug, die heb ik niet op de geluidskaart zitten. Is dit mixer echt nodig voor tussen de geluidskaart en de MT-32?
En waar sluit je de speakers op aan? Gewoon via de geluidskaart? of ook via die mixer?

[ Voor 17% gewijzigd door Robin4 op 01-08-2008 14:17 ]

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Robin4 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 14:15:
@Salient

Waar heb je die SC-88 voor nodig? Dus tussen de MT-32 is een soort koptelefoon plug, die heb ik niet op de geluidskaart zitten. Is dit mixer echt nodig voor tussen de geluidskaart en de MT-32?
En waar sluit je de speakers op aan? Gewoon via de geluidskaart? of ook via die mixer?
De SC-88 staat er voor de oude DOS games (in dosbox) welke General MIDI/General Sound ondersteunen, dit zijn o.a. de wat latere sierra adventures en Doom/Duke Nukem 3D etc. De MU80 is ook wel GM/GS compatible maar die spellen zijn toendertijd helemaal gespitst op de Roland SC-55 en klinken derhalve op een Roland MIDI apparaat pas écht zoals het bedoeld is (en vaak inderdaad beter dan op de MU80).
De MU80 staat er eigenlijk alleen voor de XG compatibiliteit om af en toe eens wat XG midibestandjes te luisteren (sommige klinken best wel leuk/goed).
Op de MT-32 zit een grote (5mm ipv 3mm) versie van een koptelefoonplugje, maar dan mono. Dit twee keer uiteraard, 1 voor het linkerkanaal en 1 voor het rechterkanaal.
Dus alle midi apparatuur zit via het mengpaneel op de Line-In van de geluidskaart en de speakers zitten ook gewoon op de geluidskaart (ik heb een xfi met een 5.1 surround setje, zit gewoon analoog aangesloten (3 stekkertjes: links/rechts voor, midden/sub en links/rechts achter).

[ Voor 6% gewijzigd door salient op 01-08-2008 20:20 ]

--

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-11 22:30
Een videokaart die het heel goed deed in het post-Glide tijdperk was de GeForce DDR. Ik baalde toen enorm dat ik zoveel had uitgegeven voor de eerste GeForce (de SDR) omdat de DDR er vrij snel na kwam en die toch wel een stuk sneller was. De DDR is een tijdlang *het* uitgangspunt geweest.

• Robin4
Dus die MT-32 werkt niet met dos spellen?

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Robin4 schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 18:29:
Dus die MT-32 werkt niet met dos spellen?
Hoe kom je tot die conclusie?
Uiteraard werkt de MT-32 ook met dos spellen. Ik zei alleen dat ik de SC-88 erbij had staan voor de wat latere dos spellen welke naast MT-32 ook General Midi ondersteunen (of alleen maar General Midi in sommige gevallen).
Verder emuleert DOSBox perfect een soundblaster dus het digitale geluid in spellen (spraak, effecten) werken sowieso.
Waar je uiteraard wel op moet letten is dat je een geluidskaart hebt met een MIDI aansluiting, of een aparte (al dan niet USB) MIDI-box, zoals m-audio ze bijvoorbeeld levert. Op marktplaats en eBay vind je USB midi adapters voor weinig geld.
Als je overigens onder Windows Vista werkt heb je een apart programma nodig om de MIDI output naar de midipoort toe te wijzen, dat is Microsoft maar even 'vergeten' in te bakken wat er vanaf windows 3.11 al wel gewoon in zat.

ps: De voeding welke ik in de MT-32 heb gebouwd ziet er zo uit.

[ Voor 22% gewijzigd door salient op 03-08-2008 15:22 ]

--

• Robin4
Volgens mij heeft de SB AWE64 GOLD geen midi uitgang?
Dus de joystick poort is dus normaal ook voor Midi te gebruiken?

[ Voor 38% gewijzigd door Robin4 op 05-08-2008 13:29 ]

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Robin4 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 13:23:
Volgens mij heeft de SB AWE64 GOLD geen midi uitgang?
Dus de joystick poort is dus normaal ook voor Midi te gebruiken?
Met een speciale kabel (eventueel ook simpel zelf te maken) kun je de joystickpoort van de AWE64 Gold gebruiken als MIDI kabel.
Er is echter 1 maar aan dit verhaal. De Sound Blaster MIDI poorten zijn wel MPU-401 compatible maar slechts in UART(dumb)-mode en niet de smart/intelligent-mode. Spellen die zelf geen sysex commando's sturen (om geluiden te beinvloeden en te veranderen) zullen waarschijnlijk wel gaan werken maar spellen die de MT-32 *wel* programmeren werken in dat geval niet, en dat zijn er heel wat (sowieso eigenlijk bijna alle sierra en dynamix spellen).
Onder DOSBox heb je dit probleem in principe niet omdat deze érg goed de MPU-401 Smart-mode emuleert. Voor zover ik weet werken hiermee gewoon alle MT-32 spellen.
Helemaal perfect is het overigens niet want b.v. Leisure Suit Larry 3 werkt onder DOSBox niet met een Yamaha FB-01 FM module (krijg een foutmelding op het apparaat in de trant van "Dump Failed" maar op een oude PC met een echte smart-mode MIDI poort werkt het wel.

--

• mace

mace

Sapere Aude

Dat is niet helemaal waar salient!

De oudere Sierra/Dynamix spellen hebben idd een echte intelligent mode MPU-401 nodig, maar de nieuwere werken ook gewoon met "domme" poorten hoor. Ik weet niet exact welke wel en niet werken, maar het gaat om maar een paar spellen en er zijn patches voor gemaakt.

• Robin4
Dus dan zou ik een losse MPU-401 kastje moeten aanschaffen?

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Dat ligt eraan.
Ga je het spul in een retro-bak gebruiken of via DOSBox?
Maar zoals Mace al aangeeft had ik niet helemaal gelijk. Het meerendeel werkt dus gewoon met een dumb-mode midipoort en daarmee dus met de AWE64 Gold. En voor anderen die niet zouden werken zijn dus kennelijk (zelf nooit echt achteraan gegaan eerlijk gezegd) patches te vinden.
Een mooie combo voor jou zou een MT-32 + SC-55 zijn.
Als je dan ook nog een Gravis Ultrasoundje op de kop kunt tikken en die zet je naast je soundblaster in die oude PC zit je kwa ondersteuning mbt spellen behoorlijk uitgebreid.

--

Pagina: 1 2 Laatste