edit: disclaimer: die rode gezichtjes zijn als droevige gezichtjes én lichtjes sarcastisch naar mijzelf bedoeld. Het lijkt zonder dit bericht zo'n zaagpost als ik er zelf nog eens naar kijk.
Ik had vroeger een bakkie dat ik voor 43.000 bfr had vastgekregen (laten samenstellen door de zoon van een vriendin van m'n moeder), ergens midden 1997:
Cyrix 166MHz met MMX
32MB pc66 SDRAM
S3 Virge DX/GX oid met 2MB
2,1GB hardeschijf, merk weet ik niet
"Telesound" brol ISA geluidskaart, waarschijnlijk een piraatkloon van een soundblaster ofzo
14" visbokaal met 1024x768 als hoogste res (zeer wazig en aan lage refreshrate), maar toch kicken!
Daarna gedeeltelijk geupgrade:
AMD K6-II 333MHz op een supersocket7 mobo met VIA Apollo133 chipset
64MB pc66 SDRAM (32MB erbij geprikt)
Toen mijn eerste poging tot overclocken: fsb verhogen zorgde voor vastlopers (wist ik veel dat het geheugen de boosdoener was

) en met al dat geprul had ik mijn floppy kabel eruit gehaald en gaf dat problemen bij boot, wist ik veel dat een floppy kabel verkeerd kon zitten
Vanaf toen mijn eerste 3D kaart: een TNT2 M64. Na zelf geinstalleerd te hebben kwam ik tot de conclusie dat het niet werkte naar behoren. Zeer boos en verontwaardigd (ik had toen geen internet en dus geen mogelijkheid om even snel op te zoeken hoe dat kwam) zo gelaten tot ik hem kon binnendoen bij de vader van een vroegere maat. Bleek dat ik geen Via chipset drivers had staan. Meh. Kon ik toch niet weten zonder enige voorgaande ervaring en zonder internet.
Na enige tijd werd het duidelijk dat mijn scherm nogal klein was, dus ging ik voor zo'n 17" van Lifetec (schuilnaam voor Medion - inderdaad, bij de Aldi gekocht) voor zo'n 8.000,- bfr (~€200). Dat was een openbaring: zoveel schermoppervlak en zo'n rechte hoeken en randen rondom het scherm! Dit scherm gebruik ik nu nog steeds trouwens. Buiten dat het nogal lomp is en "maar" 1280x960 resolutie ondersteunt ben ik er best blij mee. Dat scherm heb ik nu al 8 jaar ongeveer, als het niet meer is.
Daarna een GeForce2MX DDR (Creative marketing, wist ik veel dat de geheugenbus 64bit bedroeg in plekke van 128bit, zoals de normale SDR uitvoeringen van de GeForce2MB

) erbij geprikt en tot de conclusie gekomen dat mijn CPU toch wel een bottleneck werd. Tijd voor nog een upgrade.
Na veel gelees in pcgameplay (vroeger was het een lekker blad, sinds een tijd is het meer mainstream) en altijd gretig hardware reviews gelezen te hebben, heb ik maar besloten zelf een upgrade door te voeren. Het was toen de tijd dat de Athlon uitkwam en die maakte gehakt van de Pentium III. Toen de socketA systemen er waren heb ik het erop gewaagd en een Duron 800MHz gekocht, samen met een MSI bordje met Via KT133A chipset erop. Daarbij 128MB pc133 SDRAM wat ik later heb geupgrade naar 384MB ram (ineens ging Half-Life volledig vloeiend!) omdat 128MB iets te krap was, terwijl 256MB leuk was om mee te starten (mijn broer met ongeveer identieke setup - zijn eerste computer).
Na een tijdje met die GeForce2MX gedaan te hebben besloot ik maar om mijn Grafische Kaart te upgraden, MSI GeForce4 Titanium 4200 met 64MB, een zeer goed bang/buck kaartje van weleer. 3 jaar mee gedaan en dan 3 jaar geleden geupgrade naar een ASUS GeForce6800. Dit kaartje is nog steeds de mijne. Ondertussen heb ik tijdens het GF4 era mijn cpu geupgrade naar een AthlonXP 2400+ (mijn eerste non-budget cpu!) en ongeveer direct daarna een Abit NF7-S rev2.0 met nForce2 chipset moederbordje met daarop 2x512MB pc3200 DDR ram (DA BOMB indertijd), wat nu infeite nog steeds mijn desktop pc is.
Vroeger (K6-II periode) nog een tergend trage Maxtor 20GB 5400rpm harde schijf gekocht aan meer dan 160 euro. Het is erg als je ziet wat je daar nu voor kan kopen.
Infeite was het niet de bedoeling dat mijn volledige geschiedenis werd opgesomd, maar ik kan nogal nostalgisch doen over hardware en mijn avonturen daarmee. Wat jammer dat ik pas op mijn 13 jaar een computer kreeg. Ik heb me anders wel doodgeamuseerd met GTA 1 en carmageddon 1.