Hoofdcategorieën
Topicacties

[Ervaringen] Acer Aspire One - Deel 1

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 36 37 38 39 last

Reageer Nieuw Topic
http://www.glenkosters.com/logo.jpg

Welkom bij het [Ervaringen] Acer Aspire One topic

Inleiding
De term netbook is voor het eerst geïntroduceerd door Intel in februari 2008. Deze term staat voor een bepaalde categorie notebooks, de zogenaamde subnotebooks. Netbooks zijn met name gericht op gebruik van het internet en andere basisfuncties zoals tekstverwerking. Asus nam het voortouw met de introductie van de EEE PC, andere fabrikanten konden niet achterblijven en al snel kwamen er meer modellen. Nu is het de tijd voor Acer, zij introduceerden afgelopen maand de Aspire One. De Aspire One moet het op gaan nemen tegen de EEE 900 serie van Asus.

Aspire One
De Aspire One bevat een Intel Atom processor, 512 MB of 1 GB RAM en een 8 GB SSD of 2,5 inch harde schijf. Het scherm heeft een diagonaal van 8,9 inch en een resolutie van 1024 bij 600 pixels. Verder bevat de netbook een webcam en een accu die de One drie uur kan laten draaien. Het apparaat heeft een afmeting van 25 bij 17 centimeter en weegt één kilo. De Aspire One is leverbaar met Linux of Windows XP. Vooralsnog wordt de One geleverd in de kleuren wit en blauw.

Specificaties

Aspire One A110 A150-A A150-B
Display 8,9" 8,9" 8,9"
CPU Intel Atom N270 1.6 GHz Intel Atom N270 1.6 GHz Intel Atom N270 1.6 GHz
O.S. Linux Linpus Linux Linpus Windows XP Home
Ethernet 100mbit 100mbit 100mbit
Wlan 54mbit 54mbit 54mbit
Geheugen 512 MB 512 MB 1024 MB
Opslag 8 GB SSD 80 GB HD 80 GB HD
Webcam 0.3 MP 0.3 MP 0.3 MP
Audio Realtek Stereo, Mic Realtek Stereo, Mic Realtek Stereo, Mic
Accu 3 Cell: 2200 mAh3 Cell: 2200 mAh3 Cell: 2200 mAh
Gewicht 0.9kg 0.9kg 0.9kg

Inhoud pakket
Aspire One
Accu
Acculader
Recovery DVD
Handleiding
Hoesje

Prijzen
Momenteel staan er in de pricewatch nog geen prijzen vermeldt. Reden hiervoor is dat de Aspire One nog niet uitgeleverd wordt. Wel is de One al bij enkele webwinkels te pre-orderen. De gemiddelde prijzen worden hier per model genoemd.

Prijzen ¤299,- ¤349,- ¤389

Voor zover is de Aspire One bij de volgende shops te pre-orderen.
Informatique
Computerpirates
Dixons

Bij de BCC is de One zelfs al te koop!
BCC

Foto's
http://www.trustedreviews.com/images/article/inline/7770-trustedreviewsaspireone005.jpg
http://www.pcpro.co.uk/picture_library/dir_196/it_portal_pic_98046.jpg?948
http://www.pocket-lint.co.uk/utilities/galleryview.php/REVIEW-3219-def8474cfb7fc02fb0baeb0b2a4b2d48.jpg
http://www.hkepc.com/database/images/2008060317584424976881826.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3060/2548812259_ae11b09c89.jpg?v=0

Geruchten
  • Vanaf oktober heeft men de bedoeling de Aspire One standaard te leveren met een 6-cel accu, i.p.v een 3 cel. Hieraan zou geen prijsverhoging gebonden zijn.
  • Buiten blauw en wit, heeft men het voornemen in de maand september 2 nieuwe kleuren te introduceren, namelijk roze en bruin.
Tips & Trics

Windows XP versnellen bij installatie op Aspire one 8GB SSD.

- Gebruik FAT32 als bestandssysteem.

- Firefox 3 werkt perfect op de One. Stel de schijfcache voor tijdelijke internetbestanden in op 0.
Scheelt enorm veel in snelheid omdat er niet meer naar de disk geschreven wordt.

- Stel je TEMP map in op een SD kaart. Wijzig dit bij de instelling van de "Omgevingsvariabelen" (tabblad geavanceerd bij Systeemeigenschappen)
Deze instelling versnelt de installatie van programma's, omdat deze eerst op de SD worden uitgepakt.

- Zet Virtueel geheugen uit of maak een kleine extra partitie op de SSD (bijv 256Mb of 512Mb), formatteer deze als FAT16 en zet daar je Virtueel geheugen op. De FAT16 partitie heeft wat grotere clusters, wat de schrijfsnelheid positief beinvloed.

- Schakel de prefetch uit. Start Regedit en zoek naar de waarde: "enableprefetcher", zet deze op 0 (=uit) of 2 (=alleen boot) en loop met F3 alle waardes langs.

Informatieve links
Acer
UMPCportal
Aspire One Guide
The Acer Guy
Aspire One User

Reviews
PCAdvisor
LaptopMag
PCMag
PCPro
NetbookMag
ShinyShiny
Youtube

Kosj wijzigde dit bericht 20-07-2008 15:47 (20%)

Nogmaals welkom op het ervaringen topic voor de Aspire One. De openingspost moet nog verder worden gevuld, maar hieraan zal direct worden begonnen.

HD3870 CrossFire

Leuke notebook, alleen zit ik niet op een 3-cell te wachten :|

Voor de mensen die beginnen over het stroomverbruik van een SSD en HDD: dat is verwaarloosbaar :)

XXODD XNi570RU-GT: 17" @ 1920 x 1200 | nVidia 8700M GT 512MB DDR3 (770/1850/900) | Intel Core 2 Duo T7700 2.4GHz 2048MB DDR2 - 667MHz DC | 200GB 7200RPM HDD | DVD+-RW | Integrated BT & Wi-Fi | Windows Vista Ultimate x86

quote:
DaMarcus schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 20:07:
Leuke notebook, alleen zit ik niet op een 3-cell te wachten :|

Voor de mensen die beginnen over het stroomverbruik van een SSD en HDD: dat is verwaarloosbaar :)
Zoals het er nu naar uitziet komt er ook een 6-cel accu op de markt voor een niet al te hoge prijs. Deze zou de One 6 tot 7 uur van prik kunnen voorzien.

HD3870 CrossFire

Dat had ik inderdaad gelezen, maar de 3-cell zou me op het moment weerhouden om een Aspire One aan te schaffen.

XXODD XNi570RU-GT: 17" @ 1920 x 1200 | nVidia 8700M GT 512MB DDR3 (770/1850/900) | Intel Core 2 Duo T7700 2.4GHz 2048MB DDR2 - 667MHz DC | 200GB 7200RPM HDD | DVD+-RW | Integrated BT & Wi-Fi | Windows Vista Ultimate x86

Reg. datum: 04 juni 2005

Deze zien er goed uit.

Achillias wijzigde dit bericht 09-07-2008 21:25 (4%)

Reg. datum: 31 december 2006

quote:
Prijzen
Momenteel staan er in de pricewatch nog geen prijzen vermeldt. Reden hiervoor is dat de Aspire One nog niet uitgeleverd wordt. Wel is de One al bij enkele webwinkels te pre-orderen. De gemiddelde prijzen worden hier per model genoemd.

Prijzen ¤299,- ¤349,- ¤389

Voor zover is de Aspire One bij de volgende shops te pre-orderen.
Informatique
Computerpirates
Niet voor het een of ander, maar op de site van BCC staat deze nu als direct leverbaar (Alleen de blauwe direct leverbaar, de witte 2 - 4 weken levertijd). Ben benieuwd of dit klopt?
Staat niet bij welk besturingssysteem, maar zal Linux dus wel zijn. Nu vraag ik me dus af, mits je zelf gewoon een licentie hebt van XP zou je deze zo kunnen installeren, of zit er nog een addertje onder het gras?
http://www.bcc.nl/is-bin/...yID=&JumpTo=OfferList

Overigens lijkt me dit een leuke notebook voor erbij, die 512 geheugen moet genoeg zijn voor XP, en met die DVD drive ook makkelijk voor DVDtje on the road.

quote:
Only schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 02:24:
[...]

Niet voor het een of ander, maar op de site van BCC staat deze nu als direct leverbaar (Alleen de blauwe direct leverbaar, de witte 2 - 4 weken levertijd). Ben benieuwd of dit klopt?
Staat niet bij welk besturingssysteem, maar zal Linux dus wel zijn. Nu vraag ik me dus af, mits je zelf gewoon een licentie hebt van XP zou je deze zo kunnen installeren, of zit er nog een addertje onder het gras?
http://www.bcc.nl/is-bin/...yID=&JumpTo=OfferList

Overigens lijkt me dit een leuke notebook voor erbij, die 512 geheugen moet genoeg zijn voor XP, en met die DVD drive ook makkelijk voor DVDtje on the road.
Raar dat BCC ze al eerder kan uitleveren, teminste als dit klopt. De andere webshops geven aan de eerste levering pas eind augustus binnen te krijgen. Maar ik zal BCC erbij zetten, des te eerder kunnen er reviews worden gepost.

Kosj wijzigde dit bericht 10-07-2008 10:43 (3%)

Reg. datum: 12 februari 2002

Hmm helaas tegenstrijdige berichten uit de reviews of je nu het geheugen van deze netbooks kan upgraden. 1 review geeft melding dat er bij de Linux varianten een vrij Geheugenslot is, de franse review heeft hem uit elkaar liggen en daar is geen vrij slot in terug te vinden.

Verder is het mij ook niet duidelijk of je de 2,5" HDD zou kunnen vervangen door een groter model.
Hopelijk binnenkort meer duidelijkheid hierover als BCC hem echt kan leveren.

HD3870 CrossFire

Een 2,5" HDD is gewoon te vervangen, in de Pricewatch staan genoeg alternatieven.

Of doel je op het behoud van garantie?

Wat ik een ieder geval uit meerde reviews heb begrepen is dat het extra slot is bedoeld voor de plaatsing van een 3g module. De precieze review probeer ik nog even terug te vinden.

Reg. datum: 26 oktober 2005

quote:
Kosj schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 10:42:Raar dat BCC ze al eerder kan uitleveren, teminste als dit klopt. De andere webshops geven aan de eerste levering pas eind augustus binnen te krijgen. Maar ik zal BCC erbij zetten, des te eerder kunnen er reviews worden gepost.
BCC heeft ze. Als je naar een BCC winkel gaat hebben ze ze daar liggen (iig in Utrecht).

Reg. datum: 12 februari 2002

quote:
Kosj schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 10:42:
[...]

Raar dat BCC ze al eerder kan uitleveren, teminste als dit klopt. De andere webshops geven aan de eerste levering pas eind augustus binnen te krijgen. Maar ik zal BCC erbij zetten, des te eerder kunnen er reviews worden gepost.
BCC schijnt een exclusieve deal te hebben, dat zij ze eerst een tijdje als enige hebben.

Biertje ??
Reg. datum: 11 juni 2001

Ik denk dat ik zo maar eens even ga kijken.. Van het wachten op de Wind word ik ook niet vrolijker.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

CuSn flowing @1180
Reg. datum: 18 februari 2001

BCC in Vlaardingen heeft er eentje in de vitrine nu. Heeft voorlopig alleen witte en blauwe, witte zijn nog niet binnen. Ben er net geweest en heb em uit laten pakken. Adapter is groter en lomper tov de EEE, Wel erg mooi dinkie, twijfel nu over de EEEpc. Alleen kleine accu en geheugen is wat minder. Blauwe versie is erg sjiek! De witte variant heeft een zwarte bovenkant das een beetje goedkoop naar mijn idee.

___________o____________

Reg. datum: 22 januari 2008

Net bij de BCC in Delft geweest en de blauwe meegenomen, eerste indruk is veel snellere opstart dan de EEE-PC 900, toetsen stuk beter (groter en betere aanslag) dan van de Asus EEE-PC, onderkant wordt totaal niet warm. Geheel ziet er erg luxe uit in de blauwe kleur

quote:
krotwijk schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 17:42:
Net bij de BCC in Delft geweest en de blauwe meegenomen, eerste indruk is veel snellere opstart dan de EEE-PC 900, toetsen stuk beter (groter en betere aanslag) dan van de Asus EEE-PC, onderkant wordt totaal niet warm. Geheel ziet er erg luxe uit in de blauwe kleur
Laat ons weten of je Windows XP wil gaan installeren. En wat zit er allemaal in het pakket? Dan kan ik dit toevoegen aan intro post.

Kosj wijzigde dit bericht 10-07-2008 18:35 (4%)

Biertje ??

Heb net ook de blauwe meegenomen bij de BCC in Den Bosch.. Ding ziet er inderdaad chique uit. Ga nu proberen om er XP op te zetten.

Iemand een goede guide hiervoor?

Reg. datum: 22 januari 2008

quote:
Kosj schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 18:32:
[...]

Laat ons weten of je Windows XP wil gaan installeren. En wat zit er allemaal in het pakket? Dan kan ik dit toevoegen aan intro post.
Recovery dvd, toepassingshandleiding, hoesje om laptop in op te bergen (lang niet zo mooi als van de eee-pc, ziet er goedkoop uit en niet afsluitbaar aan de kant waar je de laptop erin steekt)

Aan software zit er wel een hele deftige messenger op, netwerk draadloos was 3 seconden werk om aan de praat te krijgen(passwoord en klaar).
Keyboard stond op NL, moest het even op UK zetten om de @ in beeld te krijgen en enkele andere leestekens.
Alles is netjes gegroepeerd qua soort programma.
Opstarttijd van geheel gaat rap, 7 seconden tot de bios melding, daarna nog 10 seconden om hele os operationeel te hebben.
Ben rest van de avond helaas weg, dus morgen meer info.

quote:
krotwijk schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 18:55:
[...]

Recovery dvd, toepassingshandleiding, hoesje om laptop in op te bergen (lang niet zo mooi als van de eee-pc, ziet er goedkoop uit en niet afsluitbaar aan de kant waar je de laptop erin steekt)

Aan software zit er wel een hele deftige messenger op, netwerk draadloos was 3 seconden werk om aan de praat te krijgen(passwoord en klaar).
Keyboard stond op NL, moest het even op UK zetten om de @ in beeld te krijgen en enkele andere leestekens.
Alles is netjes gegroepeerd qua soort programma.
Opstarttijd van geheel gaat rap, 7 seconden tot de bios melding, daarna nog 10 seconden om hele os operationeel te hebben.
Ben rest van de avond helaas weg, dus morgen meer info.
Geen probleem, dan kan ik dit al toevoegen aan de intro post. Bedankt voor de tijd. Ik wacht zelf met aanschaf tot eind augustus vanwege de vakantie.

KleineLaptops.nl

Oeeh nice...wist niet dat hij al verkrijgbaar was in NL dan ga ik toch ook maar eens gauw kijken bij de BBC hier in de buurt...

hoewel het een leuk ding is vind ik 299 toch wel wat veel eigenlijk ... vooral de accu en het gemis van bluetooth staat me niet aan...

maarja alternatieven zijn er ook niet echt...en dat maakt hem interessant :)

Gezien ik gehoord heb dat de Wind pas per stoomboot rond december komt :P
HD3870 CrossFire

De gewone Wind arriveert binnen nu en 2 maanden en de rode Wind toch pas in december? ;)

Biertje ??

Ik vond de prijs niet verkeerd. Reken erop dat de Wind rond de 400 euro gaat kosten. Daarvoor heb je dan wel een grotere schijf, meer intern geheugen en bluetooth. Er zit wel een leeg slot onder de One, wellicht is dat voor een 3G kaart. Dat heb ik liever dan bluetooth. Anders gewoon zo'n klein stickje erin.

Reg. datum: 23 mei 2008

Ik heb ze ook zien liggen, de "one" aantrekkelijker uit dan een "eee" pc in eerste oogopslag.
Ik wacht nog even de 6 cel's accu af, en wat gebruikerservaringen.

Biertje ??

As we speak ben ik XP Pro aan het installeren vanaf een usb stick. Een handige tutorial staat hier.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 36 37 38 39 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: