Nou ik heb inmiddels mijn 900 weer weg kunnen doen, tegen zeer mooie prijs, en ga toch echt over naar de 901. Misschien dat de snelheid van de Atom niet over die van de celly heen gaat, dat maakt me niet uit. Hij was in snelheid zeer goed.
Waarom je
wel zou kunnen stappen naar de 901 (of later de 1000):
- 910gml t.o.v. 945gms chipset. In principe zijn het papieren verbeteringen, maar zeker het geheugen(snelheid) support zou veel effectiever moeten zijn.
Overzichtje:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_chipsets
- GMA900 tegenover de GMA950. Volgens mij in performance niet zo veel verschillend, maar de 950 draait standaard 128mb t.o.v. van 64mb van de GMA900. Dat was voor mij prioriteit, dit zou overigens wel in te stellen moeten zijn via de bios, maar dit heb ik niet kunnen vinden in de eee900. Uitontwikkelde en ondersteunde Aero support via drivers maakt het in dx9c een betere onboard videochip, ook al gebruik ik Vista hier niet op, maar alleen al het feit dat er hiervoor ontwikkeld is, is een plus.
Overzichtje:
http://en.wikipedia.org/wiki/GMA950
- Atom en thermal design. Dit heb ik nog niet ervaren, maar de thermal design zoals iets eerder hierboven aangehaald, zou in de 901 veel effectiever moeten zijn. 'real life' bevestiging moet ik nog vinden dat dan weer wel. De Atom CPU zou wel minder warm worden dan de celly, alle fan perikelen hiermee als het goed dus verholpen.
- Batterij 6-cell 6800mAh is standaard, Bluetooth ingebouwd (is voor mij persoonlijk een meer dan waardevolle toevoeging aangezien 3G implementatie vooralsnog niet doorgevoerd wordt.), WiFi N (is ook persoonlijk mooi om mijn wireless omhoog te tillen van G naar N)
Het prijsverschil is te overbruggen (alhoewel de 900 ook blijft zakken natuurlijk), ik heb 1,5 maand 400 en een beetje betaald voor de 900, nu wederom 400 voor de 901. Het uiterlijk vind ik wel minder, voor dat pianolak achtige, maar goed dat neem ik in deze voor lief. Ik zag in ieder geval genoeg redenen om over te stappen (mits niet achteruit op prijs, dat wel). Voor de 70x gebruikers zou ik het absoluut aanraden, voor de huidige 900 gebruikers ligt het er net aan wat je als extra wilt zien in de 901.
Extra performance verwacht ik niet van de 901, die volstond prima met de 900, alle toevoegingen waren voor mij de reden voor de 900 <-> 901 switch. Als de 901 binnen is zal ik een vergelijking trekken met de 900.
martincm wijzigde dit bericht 14-07-2008 13:06 (4%)