Een CF kaart heeft gewoon een IDE interface en werkt dus op een zelfde manier als een IDE harddisk. Als een CF kaart DMA ondersteunt zou de processorbelasting minimaal moeten zijn. Ik heb zelf een Linux servertje draaien vanaf de goedkoopste CF kaart die ik kon vinden (een AData High Speed of zo iets). Met die kaart kan ik lezen en schrijven op ogv 10 MB/sec maar ik merk daarbij niet dat het systeem minder responsive wordt.
Als je de CF kaart via een USB cardreader gebruikt is het natuurlijk weer een ander verhaal, ik gebruik een simpele IDE-CF convertor. Bovendien kan het hele caching mechanisme van Linux ook wel maken dat ik er in de praktijk weinig van merk. De Ubuntu distro draait op een 2 GB CF kaart maar het apparaat heeft ook 2 GB intern geheugen, dus hij kan in principe z'n hele OS disk cachen
Verder; heeft een Wind wel een IDE aansluiting voor de harddisk of is het SATA? Ik weet niet hoe makkelijk een IDE CF kaart aan een SATA interface te koppelen is. Zijn vast ook adapters voor.