Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
morpheus schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 14:10:
Betreffende G15 toetsenbord.

In vorige BBG wordt steevast geschreven dat de voorkeur uitgaat naar de G15 v1 omdat deze meer in smaak zou vallen dan de G15 v2.

Volgende problematiek:
- De G15 v1 wordt niet meer door logitech geleverd en ik zou het knap vinden als je een v1 nog vind.
- De link naar de pricewatch geeft een plaatje van de v1, maar alle shops die daar opgesomd worden verkopen alleen de v2

Conclusie: Er is geen optie tussen v1 en v2. Er is immers enkel een v2 te verkrijgen. Schrijf dan niet in de BBG dat de voorkeur uitgaat naar de v1. Immers zie ik in veel artikelen de verkrijgbaarheid als argument om een beter verkrijgbaar alternatief te kiezen, doe dat dan ook bij dit onderdeel.
En vervolgens wederom dezelfde promotie te zien van de v1 versie. Het tekstje is al niet meer veranderd sinds 6 maanden...
quote:
Inmiddels is er ook een nieuwe versie, de V2, van dit toetsenbord beschikbaar, maar wegens veel negatieve berichten hierover is er toch gekozen voor de V1.
Let wel, de BBG is erg goed. Maar zoals iemand hierboven ook al voor muizen een interesant verhaal neerzet, blijkt dat sommige randapparatuur totaal geen aandacht krijgt.

morpheus wijzigde dit bericht 04-05-2008 22:23 (7%)

Panta Rhei
Reg. datum: 29 januari 2006

quote:
morpheus schreef op zondag 04 mei 2008 @ 22:23:

[...]

Let wel, de BBG is erg goed. Maar zoals iemand hierboven ook al voor muizen een interesant verhaal neerzet, blijkt dat sommige randapparatuur totaal geen aandacht krijgt.
met hem. Hoewel alles onder de kap voldoende aandacht krijgt, kan ik dat niet zeggen over de randapparatuur. Dat terwijl het erg belangrijk is voor de game-ervaring. Volgende keer toch nog maar eens kritisch naar kijken.

Alea iacta est

Ik wil toch nog even terugkomen op de processorkeuze.
Waarom werd er in eerste instantie voor quad gekozen om dan bij leverproblemen toch maar duo te nemen.
Dit geeft mij het idee dat er niet specifiek voor duo of quad gekozen wordt, anders had er toch net zo goed een andere quad gekozen kunnen worden zoals de X3350.

[SPECS] - In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet. -

There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't.

quote:
Gonadan schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:32:
Ik wil toch nog even terugkomen op de processorkeuze.
Waarom werd er in eerste instantie voor quad gekozen om dan bij leverproblemen toch maar duo te nemen.
Dit geeft mij het idee dat er niet specifiek voor duo of quad gekozen wordt, anders had er toch net zo goed een andere quad gekozen kunnen worden zoals de X3350.
De X3350 is ook zeer moeilijk leverbaar :(

DVD-brander
De zeer recente maar slecht verkrijgbare Pioneer DVR-215 (Sata) is volgens enkele zeer uitgebreide tests nog wat beter dan de Samsung 203B.
Harde schijf
Ik zou ik liever de 640GB WD6400AAKS nemen ipv de Spinpoint F1. Behalve fractioneel sneller hoor je ook veel betere verhalen wat de betrouwbaarheid betreft (zie bijv. Newegg).

Als eerste over de discussie over de randapparatuur, wat in de bbg is slechts een suggestie van wat je zou kunnen nemen en bovendien is de keuze in randapparatuur heel erg persoonlijk. Veel persoonlijker als wat "er onder de kap zit". Iedere gamer heeft er weer andere ideen over wat goed is en hoeveel hij er voor uit wil geven.

Verder vroeg ik me af waarom er niet wat sneller geheugen in wordt geplaatst zoals dit. Nog goed betaalbaar maar wel sneller.

Something missing
Reg. datum: 10 augustus 2001

Ik moet eerlijk toegeven dat het verhaaltje van het toetsenbord er een beetje bij ingeschoten is, dat was niet helemaal de bedoeling. Maar wat triesto88 zegt is helemaal waar, zaken als toetsenborden en muizen zijn alleen maar suggesties, waar je bij processors en dergelijke kan praten over beste prijs/snelheid-verhouding, kan je dat bij randapparatuur niet.

Desalniettemin zal ik er volgende keer aan denken om er naar te kijken of er niet eens wat aan verbeterd kan worden.

En over het geheugen, sneller geheugen gaat gelijk gepaard met een hogere cas-latency, en volgens mij heeft cas-latency meer invloed op prestaties dan hogere kloksnelheden.

Config iets verbouwd:

GigaByte GA-EX38-DS5
Samsung TFT SyncMaster 226BW 22 Inch, 2 Ms, Geen Speakers, Zwart
Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz, 1333 MHz, 6 MB, Tray
Point Of View GeForce 9800 GX2 1024 MB, PCI-e 16x
Antec P182 Zwart, Geen Voeding
Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic OEM
Lite-On DVD-RW LH-20A1S S-ATA, Bulk, Zwart
Logitech Keyboard G15 V2 USB, Zwart / Zilver, Qwerty
Logitech Mouse MX518 Gaming-Grade Optical PS/2 & USB, Grijs / Zwart
OCZ Memory Reaper HPC Edition DC 4096 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2
Samsung SpinPoint F1 750 GB, 7200 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300 X2
Zalman ZM600-HP 600 Watt, 20+24 Pins

Momenteel ¤ 1724,39 bij Salland. Ben nog aan het twijfelen of het niet beter is de X48 versie van het moederbord te plaatsen met het oog op upgraden enzo...

http://www.flitspaal.nl- http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/570889/last

Is er eigenlijk geen gewoon gamesysteem? Het verschil tussen het basissysteem van 500 euro en het high-end gamesysteem van 2000 euro is wel erg groot.
Ik ben met name benieuwt welke moederborden in aanmerking komen als je geen CF/SLI en DDR3 nodig hebt.
quote:
Hahn schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 10:07:
En over het geheugen, sneller geheugen gaat gelijk gepaard met een hogere cas-latency, en volgens mij heeft cas-latency meer invloed op prestaties dan hogere kloksnelheden.
10 kloktikken op 1 ghz duurt even lang als 13 kloktikken op 1,3 ghz, maar je hebt wel een hogere bandbreedte.

Olaf van der Spek wijzigde dit bericht 07-05-2008 14:39 (43%)

Gullible Sceptic

Het zelfde moederbord. Je zou nog een stapje lager naar de X38-DS4 kunnen gaan. Het is gewoon een goed moederbord dat op de toekomst is voorbereid(voor zover die er nog is voor S775 dan :S). Je zou nog kunnen wachten op de aankomende mainstream chipset (X is x treme :P) namelijk de P45( P van performance :P). Deze heeft ook pci-e 2.0.
quote:
Reinman schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:03:
Het zelfde moederbord. Je zou nog een stapje lager naar de X38-DS4 kunnen gaan. Het is gewoon een goed moederbord dat op de toekomst is voorbereid(voor zover die er nog is voor S775 dan :S). Je zou nog kunnen wachten op de aankomende mainstream chipset (X is x treme :P) namelijk de P45( P van performance :P). Deze heeft ook pci-e 2.0.
Wat is het nuttige voordeel van de X38 ten opzichte van de P35? CF/SLI en DDR3 zijn voor mij niet nuttig en ik kan me niet voorstellen dat deze features 'gratis' zijn.

Gullible Sceptic

pci-e 2.0, meer overclock opties. DDR3 is zowiezo niet percee nodig. Zoals je in de bbg ook ziet, zit er gewoon ddr2 bij.
PCI-E 2 levert (nog) geen performance voordeel op, dus dan blijft alleen overklokken over. 60 - 80 euro lijkt me dan best veel geld voor wat meer overklokopties.

Gullible Sceptic

Voor de toekomst is PCI-E 2.0 zeker wel geschikter dan 1.1, maar je staat helemaal zelf vrij om P35 te nemen, gezien je daar toch zon beetje je zinnen al op gezet hebt.
Lees Caesar
Reg. datum: 17 september 2002

ik zou graag de seasonic voedingen terug zien in een BBG. Testen wijzen uit dat dit een van de betere merken is en boven antec en coolermaster staat.

Verder heb ik a.d.h.v. de vorige BBG mijn systeem, na 7 maanden uit de roulatie te zijn geweest, samengesteld en ben ik toch weer terecht gekomen op een 8800gtx voor 199 euro. Die blijkt eigenlijk alsnog de snelste te zijn (Behalve de GX2 en X2), maar is wel veel betaalbaarder en via SLI zeker sneller dan de X2 en GX2

T60P Widescreen

quote:
Seesar schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:44:
ik zou graag de seasonic voedingen terug zien in een BBG. Testen wijzen uit dat dit een van de betere merken is en boven antec en coolermaster staat.
Welke tests? Heb je bronnen?
quote:
Verder heb ik a.d.h.v. de vorige BBG mijn systeem, na 7 maanden uit de roulatie te zijn geweest, samengesteld en ben ik toch weer terecht gekomen op een 8800gtx voor 199 euro. Die blijkt eigenlijk alsnog de snelste te zijn (Behalve de GX2 en X2), maar is wel veel betaalbaarder en via SLI zeker sneller dan de X2 en GX2
Op welke resoluties speel je dan? Over het algemeen is de 9800GTX sneller dan de 8800GTX hoor.

Lees Caesar

quote:
Gonadan schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:45:
[...]

Welke tests? Heb je bronnen?

[...]

Op welke resoluties speel je dan? Over het algemeen is de 9800GTX sneller dan de 8800GTX hoor.
Over de Seasonic voeding:

http://www.silentpcreview.com/article226-page1.html
http://www.extremeoverclo.../Seasonic_S12_500W_1.html
http://www.pcper.com/article.php?aid=106&type=expert

en de wat nieuwere M12-700

Propunten: nagenoeg stil, rocksolid stabiel ook onder grotere load, extreem grote load (voor zijn capaciteiten), een van de weinige die een hoger rendement heeft dan 80% en verder hele goede componenten gebrukt (trafo's, condensators).

Nadeel: wat duurder, maar deze voeding onderscheidt zich echt als een audi t.o.v. een golf (beide niet slecht, maar audi net wat beter).

Helaas nu niets kunnen vinden waar de antec, coolermaster, tagan en seasonic tegen elkaar uitgezet zijn.

Over de 8800gtx:

8800GTX of 9800GTX ?

dit draadje geeft enerzijds wel aan dat de 9800gtx sneller is, maar dan hebben we het over een paar procenten. Daarentegen is de 9800gtx wel 130 euro duurder en dus niet veel meer sneller (i.i.g. niet significant dat een spel ineens wel gespeeld kan worden).

Als je de 8800gtx uitzet t.o.v. de X2 blijkt uit deze review dat de X2 dan sneller, danwel tie's danwel langzamer is dan de 8800gtx, maar de gtx blijft 110 euro goedkoper en het is dus helemaal afhankelijk welk spel je wil spelen of het die 110 euro extra waard is. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat 2 gtx-en in SLI alles wegblazen voor een schappelijke prijs (9800gtx in sli zal sneller zijn, maar kost je nog zoveel meer) terwijl je dus voor 400 sneller dan de 9800x2, 3870X2 bent.

T60P Widescreen

quote:
Seesar schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:03:
Over de Seasonic voeding:

http://www.silentpcreview.com/article226-page1.html
http://www.extremeoverclo.../Seasonic_S12_500W_1.html
http://www.pcper.com/article.php?aid=106&type=expert

en de wat nieuwere M12-700

Propunten: nagenoeg stil, rocksolid stabiel ook onder grotere load, extreem grote load (voor zijn capaciteiten), een van de weinige die een hoger rendement heeft dan 80% en verder hele goede componenten gebrukt (trafo's, condensators).

Nadeel: wat duurder, maar deze voeding onderscheidt zich echt als een audi t.o.v. een golf (beide niet slecht, maar audi net wat beter).

Helaas nu niets kunnen vinden waar de antec, coolermaster, tagan en seasonic tegen elkaar uitgezet zijn.
Ok, kan ik eens kijken.
Het is niet dat ik je niet geloof hoor, maar er worden vaak dingen geroepen zonder onderbouwing. :)
quote:
Over de 8800gtx:

8800GTX of 9800GTX ?

dit draadje geeft enerzijds wel aan dat de 9800gtx sneller is, maar dan hebben we het over een paar procenten. Daarentegen is de 9800gtx wel 130 euro duurder en dus niet veel meer sneller (i.i.g. niet significant dat een spel ineens wel gespeeld kan worden).

Als je de 8800gtx uitzet t.o.v. de X2 blijkt uit deze review dat de X2 dan sneller, danwel tie's danwel langzamer is dan de 8800gtx, maar de gtx blijft 110 euro goedkoper en het is dus helemaal afhankelijk welk spel je wil spelen of het die 110 euro extra waard is. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat 2 gtx-en in SLI alles wegblazen voor een schappelijke prijs (9800gtx in sli zal sneller zijn, maar kost je nog zoveel meer) terwijl je dus voor 400 sneller dan de 9800x2, 3870X2 bent.
Dat topic ken ik. ;)

Welke pricewatch gebruik jij?
De 8800GTX en 9800GTX zijn qua prijs nagenoeg hetzelfde, daarom zou ik voor de 9800GTX kiezen.
Als er wel een prijsverschil was is het inderdaad een ander verhaal.

Lees Caesar

ik had begrepen dat de 9800gtx rond de 310 schommelde, maar eerder rond de 265 zie ik nu. Desallniettemin zijn ze aan elkaar gewaagd, maar de 8800gtx (zonder die hele discussie weer op gang te brengen) heeft uitindelijk wel meer geheugen.

Ach het zal om het even zijn, maar 2x 8800gtx of 2 x 9800gtx zal zeker sneller zijn dan een 3870x2 + 3850 en dat voor minder geld.

T60P Widescreen

Panta Rhei
Reg. datum: 29 januari 2006

quote:
Seesar schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:22:

Ach het zal om het even zijn, maar 2x 8800gtx of 2 x 9800gtx zal zeker sneller zijn dan een 3870x2 + 3850 en dat voor minder geld.
Niemand adviseert toch een 3870X2 icm een 3850? Single 3870X2 is nog steeds goedkoper dan 2x8800GTX.

Alea iacta est

quote:
Reinman schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:36:
Voor de toekomst is PCI-E 2.0 zeker wel geschikter dan 1.1, maar je staat helemaal zelf vrij om P35 te nemen, gezien je daar toch zon beetje je zinnen al op gezet hebt.
Ik ben gewoon op zoek naar een onderbouwing voor de keuzes, daar is toch niks mis mee? Uiteraard is 2.0 beter voorbereid op de toekomst met 2x zoveel bandbreedte, maar de vraag is of je daar ook inderdaad nuttig gebruik van kunt maken.

Gullible Sceptic

En kan meer stroom leveren. Ja we kunnen niet in de toekomst kijken, maar als ik een beetje de speculaties lees zijn de R700 en GT200 cores aardige monsters en dan is die extra bandbreedte zeker niet weg.
Maar verder, de keuze is hier gewoon gemaakt dat er wel een HD3870(X2) bij kan. Dat jouw persoonlijke keuze daar in anders is, veranderd niets verder aan de BBG(klinkt een beetje als een verkapte 'welke moet ik nemen' vraag?). Voor je eigen systeem is het je persoonlijke afweging. Heb jij het nodig of niet en wil je daar voor betalen of niet. Een P35 chip zou dan voor jouw doen heel goed kunnen, of je moet nog even wachten op de P45. Een goed P35 bord is de (E)P35-DS3R. Ik heb hem zelf ook en ik ben er uiterst tevreden over.
quote:
Reinman schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 18:47:
En kan meer stroom leveren. Ja we kunnen niet in de toekomst kijken, maar als ik een beetje de speculaties lees zijn de R700 en GT200 cores aardige monsters en dan is die extra bandbreedte zeker niet weg.
Zijn er al benchmarks waarin er significant verschil optreedt tussen 2x x8 en 2x x16? Ik ben ze nog niet tegengekomen.
Als er tussen 1.0 x8 en x16 al geen verschil is, lijkt het me sterk dat dat er tussen 1.0 x16 en 2.0 x16 ineens wel is, zelfs in next-gen videokaarten.
quote:
Maar verder, de keuze is hier gewoon gemaakt dat er wel een HD3870(X2) bij kan. Dat jouw persoonlijke keuze daar in anders is, veranderd niets verder aan de BBG(klinkt een beetje als een verkapte 'welke moet ik nemen' vraag?).
Dat is het eigenlijk ook. In eerste instantie zag ik het multimediasysteem over het hoofd en daarin komt inderdaad die P35 terug. Maar de hele BBG draait toch eigenlijk om de vraag "Wat moet ik kopen?" ;)

Dat er in de high-end BBG voor x38 wordt gekozen vanwege CF lijkt me inderdaad een uitstekende reden.
quote:
Voor je eigen systeem is het je persoonlijke afweging. Heb jij het nodig of niet en wil je daar voor betalen of niet. Een P35 chip zou dan voor jouw doen heel goed kunnen, of je moet nog even wachten op de P45. Een goed P35 bord is de (E)P35-DS3R. Ik heb hem zelf ook en ik ben er uiterst tevreden over.
Die ben ik ook al tegen gekomen inderdaad.

Hmm, dat zou dus ook inhouden dat een 750 SLI chipset (ondersteunt 2x8 2.0) ook een stuk minder presteerd dan een 780 SLI welke pas bij tri-SLI terugvalt naar 8x. :)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws