Gathering of Tweakers

Quicksearch
C8H10N4O2 powered

Het kan soms idd erg vervelend zijn. Aan de andere kant: als ik zelf soms iets zoek dan kom ik via de search uit op topics van 2001 of eerder en aangezien software en hardware zeer aan verandering onderhevig zijn is het vaak niet meer relevant.
Verder reageren mensen ook graag dus dat stimuleerd om vragen te stellen zonder veel moeite.
Want me zelf handig zou lijken is een soort verhuisknop naar een beginnerssectie. Als een user die hier al langer zit een beginnersvraag tegenkomt dan drukt hij op deze knop en wordt het topic naar de beginnerssectie verhuist. Het is dan ook niet meer zichtbaar in de active topics. Mensen die zo aardig zijn te helpen kunnen in die sectie kijken terwijl de rest van Got er geen last van heeft :*)

Gadgets FTW!

quote:
Mr_gadget schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:01:
Het kan soms idd erg vervelend zijn. Aan de andere kant: als ik zelf soms iets zoek dan kom ik via de search uit op topics van 2001 of eerder en aangezien software en hardware zeer aan verandering onderhevig zijn is het vaak niet meer relevant.
Verder reageren mensen ook graag dus dat stimuleerd om vragen te stellen zonder veel moeite.
Want me zelf handig zou lijken is een soort verhuisknop naar een beginnerssectie. Als een user die hier al langer zit een beginnersvraag tegenkomt dan drukt hij op deze knop en wordt het topic naar de beginnerssectie verhuist. Het is dan ook niet meer zichtbaar in de active topics. Mensen die zo aardig zijn te helpen kunnen in die sectie kijken terwijl de rest van Got er geen last van heeft :*)
Die is er al: www.beginnersweb.nl

Een TR met :w is de beste en snelste oplossing. Heb er inmiddels duizenden gemaakt en voor de rest vind ik het prima.

Helpdeskers zijn niet te stoppen wat je ook doet. Dat was 8 jaar geleden zo en daar komt nooit enige verandering in.

http://tweakers.net/ext/f/5ee2f9a6bc1ccc7a378a0683f7ce3bff/full.jpg
Leerkracht in opleiding
Reg. datum: 12 januari 2007

quote:
tc982 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 20:47:
Ik vind dat tweakers tegenwoordig elkaar precies niet meer willen helpen. Banale vragen heb ik vroeger ook gehad, en ben blij dat er toen wel iemand wou reageren!
Met ^^

Al dat gezeur en kritiek leveren op elkaar word ik persoonlijk een beetje zat... Reacties zoals 'heb je al op google gekeken' en verder niks: zinloze reacties. Maak dan op zijn minst een link van het woord Google die naar een pagina leidt met een zinvolle zoekopdracht of maak gewoon geen post in het topic...

Tuurlijk is GoT voor de gevorderde gebruikers, maar als jij een vraag hebt over de belastingdienst bel je ze toch ook op ipv dat je tientallen internetsite's gaat doorzoeken.....

Schooljaar 2008/2009: LIO stage combinatiegroep 7/8...Bijna afgestudeerd meester!!
't leven 'begint' bijna: uit huis, ergens in Nederland gaan wonen, baan zoeken, etc. -> eng :(

quote:
Denniswerf schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:44:
[...]

Met ^^

Al dat gezeur en kritiek leveren op elkaar word ik persoonlijk een beetje zat... Reacties zoals 'heb je al op google gekeken' en verder niks: zinloze reacties. Maak dan op zijn minst een link van het woord Google die naar een pagina leidt met een zinvolle zoekopdracht of maak gewoon geen post in het topic...

Tuurlijk is GoT voor de gevorderde gebruikers, maar als jij een vraag hebt over de belastingdienst bel je ze toch ook op ipv dat je tientallen internetsite's gaat doorzoeken.....
Euhm, GoT is niet de belastingdienst? Het is een forum waar mensen vrijwillige en onbetaald elkaar helpen. De belastingdienst heeft een betaalnummer met professionele krachten om ook de meest debiele vragen te beantwoorden.
En dat er wordt gevraagd of je al op Google hebt gekeken betekend dat er in de StartPost te weinig staat over dingen die je al geprobeerd hebt. Verder moet je wel de intentie hebben de TS te helpen als je post maar bij sommige vragen is het wel duidelijk dat google niet gebruikt is. Blijkbaar is de TS dan niet op de hoogte van het bestaan van deze zoekmachine en dan is het wijzen op google een behulpzame reactie :+
Daarnaast vind ik de opbouwende kritiek van gebruikers hier helemaal niet zeurend, zeker omdat er nogal wat kennis schuilt achter sommige namen in dit topic, zij zijn de motoren van een site als deze in tegenstelling tot de one-day-flies.

Join #tmf op Tweakers.net IRC

Allereerst, ik ben altijd van mening geweest dat niemand in principe een helpdesk nodig heeft, met genoeg inzet en wilskracht zijn de meeste PC gerelateerde problemen zelf op te lossen. Over het algemeen wordt een helpdesk dan ook ingeschakeld indien men zelf in het meest positieve geval er gewoon te weinig tijd voor heeft, of in het meest negatieve geval er te lui of te gemakzuchtig voor is.

Dat gezegd hebbende vind ik dat tijdbesparing die mensen krijgen doordat anderen de moeite nemen hun helpdesk vraag te beantwoorden (of in hun plaats op te zoeken), wel wat meer waardering mag krijgen. Ik denk dat het grote aantal helpdesk vragen daarnaast ook niet te wijten is de instroom van newbies, maar aan de grote bereidheid van toch een significant deel van het forum om deze helpdesk vragen te beantwoorden (of althans een poging daar toe doen).

Zouden helpdesk vragen grotendeels onbeantwoord blijven, dan zouden deze vragen vanzelf verminderen, daar ben ik wel van overtuigd.

Aan de ene kant ben ik het met de meeste mensen wel eens. Maar als ik dan kijk hoe ik zelf begonnen ben... Als mijn topics toen een slotje hadden gekregen zonder dat mijn probleem opgelost zou zijn weet ik niet of ik nu nog steeds op GoT zou komen.

Ook al is het percentage users die die stap maakt nog zo klein, het moet toch ook niet de bedoeling zijn om potentiële aanwinsten voor het forum vroegtijdig weg te jagen

En een aantal users zijn inderdaad vrij kansloos, maar de meeste daarvan zijn waarschijnlijk ook vrij snel weer verdwenen. Behalve als telkens weer hun probleem opgelost wordt. Dan zullen ze natuurlijk wel blijven komen en zal het ze vast niet interesseren dat ze slotjesverzamelaar zijn.

Verder eens met GA (die ouwe heeft ook wel 's gelijk :P), het probleem is van alle tijden en veel meer dan het maken van een TR en het topic verder links laten liggen kun je als gewone user waarschijnlijk niet doen.

LP | House | AJ
It's a basic truth of the human condition that everybody lies.

Ik denk dat het belangerijker is te zien wat de TS doet met de info. ik erger mij enkel en alleen aan mensen die een vraag stellen, daarna een vervolgvraag voor hetzelfde.

Wat ik ook vervelend vind is de manier hoe er naar tweakers word gekeken. Ik heb heel mijn leven al IT gedaan, maar ik intresseer me geen bal in OC'en en hardware assembleren, dus mijn vragen in die richting zijn vrij banaal, dus ben ik dan geen tweaker? Mag ik dan hier niet meer rondhangen?

There is no place like 127.0.0.1

Volgens mij komen dit soort topics ongeveer ieder half jaar terug, en voor al minstens vijf jaar. ;)

Ik bekijk het altijd als volgt: dit is een discussieforum voor professionals, zeker geen helpdesk. Als iedereen hier zijn beginnersvraagjes dumpt, is dat wellicht mooi voor de mensen die graag noobs (nofi) helpen, maar de echte pro-users kunnen hier dan niet meer hun ei kwijt.

Ik kom bijvoorbeeld vaak in de devschuur (met name kijken, af en toe helpen/meediscussiëren), maar als daar alleen maar noobs kwamen met simpele php-issues, zou ik hier snel wegzijn. Dan is het voor de professionelere mensen echt niet meer interessant.

Het devies op nagenoeg alle subfora hier is dan ook: laat blijken dat je niet gewoon een vraag dumpt. Het kan best zijn dat je al twee dagen op zoek bent naar iets wat in je eigen ogen erg simpel moet zijn, maar laat dat dan ook in je TS blijken. Geef aan wat je hebt gezocht en waarom dat faalde.

Aan mensen die hier posten "Het werkt niet" heeft een professionele community als deze niks aan. Op den duur trekt het alleen maar meer beginners aan en gaat de 'top' op zoek naar andere fora die voor hun dan interessanter zijn.

Ik ben het dan ook helemaal eens met het beleid op dit forum, en maak ook geregeld een TR aan als iets volgens mij te simpel is. En daar wordt ook snel en goed op gereageerd. (Uiteraard zijn mods ook maar mensen).
Zinloze UTFS reacties werken inderdaad averechts richting beginnende topicstarters, en op die manier krijg je mensen waarschijnlijk niet op het gewenste niveau.

Hulde dus voor de mods... Beleid is perfect zo! _/-\o_

Freelance Lichtman, Cola addict, Ingenieur Informatica, .NET/Navision Programmeur, Organisator Meldersnet LANs

quote:
TrailBlazer schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:22:
yep alle gebruikers die hier reageren zijn ook ooit zo begonnen. Ik natuurlijk niet mijn 1e post was van hoogstaande kwaliteit. O-) Ik ben de uitzondering die de regel bevestigd natuurlijk.

waag het niet mijn 1e topic op te zoeken
TrailBlazer in "Linux & NT Domein" >:)

Hoogstaand ja, vooral die "hoi" is perfect :P

---

Maar even back on-topic... er werd hier een apart helpdesk-forum gesuggereerd, maar dat gaat toch geen nut hebben? Het lijkt me dat het een beerput wordt en mensen helemaal geen moeite meer gaan doen dan. Of begrijp ik het verkeerd?

Wildfire wijzigde dit bericht 24-04-2008 13:57 (24%)

Systeemspecs: Klik hier!

Misschien moeten mensen verplicht door de FaQ's kijken, Hierop een Toets maken voordat ze in een bepaald forumdeel mogen posten :)

Zo weet je dat de mensen toch een minimale basis hebben

Driven By Hate, Consumed By Fear

Leerkracht in opleiding
Reg. datum: 12 januari 2007

quote:
BurnerT schreef op donderdag 24 april 2008 @ 14:03:
Misschien moeten mensen verplicht door de FaQ's kijken, Hierop een Toets maken voordat ze in een bepaald forumdeel mogen posten :)

Zo weet je dat de mensen toch een minimale basis hebben
Ja, gewoon een instaptoets net zoals ze op sommige opleidingen hebben 8) Zal iedereen wel zin in hebben, laat je het wel met terugwerkende kracht ingaan?

Schooljaar 2008/2009: LIO stage combinatiegroep 7/8...Bijna afgestudeerd meester!!
't leven 'begint' bijna: uit huis, ergens in Nederland gaan wonen, baan zoeken, etc. -> eng :(

We kunnen natuurlijk ook een rating systeem maken en bij -10 ratings door domme vragen ban?

Driven By Hate, Consumed By Fear

aka Apen-klootjes

Zoals al eerder gezegd komt een topic als dit toch met enige regelmaat terug, maar blijkt ook dat het allemaal nog niet zo erg is als dat er geschetst wordt. Zelf heb ik ook niet het idee dat in de afgelopen paar jaar dat ik bewust met het beleid bezig ben (als mod zijnde) er echt een daling van het niveau is..

Mensen die eerst n00b genoemd werden en herhaaldelijk op de FAQ gewezen moesten worden worden wat volwassener en wijzer geworden en gaan hetzelfde doen tegenover de nu weer nieuwe mensen, ze vergeten tegelijkertijd nog wel eens dat ze zelf n00bje zijn geweest...

Moraal van het verhaal: Negeer de echt slechte topics en probeer verder de nieuwe mensen normaal te helpen en plaats een TR, dan komt het vanzelf wel goed ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Ambitious........ but rubbish

quote:
BurnerT schreef op donderdag 24 april 2008 @ 14:07:
We kunnen natuurlijk ook een rating systeem maken en bij -10 ratings door domme vragen ban?
Dat bestaat toch al min of meer. Als een user echt verkeerd bezig is komt dit in z'n notes te staan. Op het moment dat hij er daar teveel heeft (samen met bans, en (N)OWs) dan krijgt hij een ban. De mods houden dit netjes in de gaten en denk ook dat het aan hen is om in de gaten te houden.

Acties: [view][quote]

Door: JHS DT Admin Doktersteam
Splitting the thaum.
Reg. datum: 20 augustus 2003

Ik denk dat het in deze belangrijk is om te bedenken waaróm we dit beleid hebben: Het op niveau kunnen bediscussiëren van allerhande zaken, waarbij het ook erg mooi is dat er een boel mensen worden geholpen. Daarvoor is het, zoals gezegd, noodzakelijk om gebruikers ervan te overtuigen dat het nodig is om eerst inzet te vertonen voor je hier langs komt.

Dat kan onder andere met het sluiten van topics, maar (vaak) beter nog door achter de schermen (pushmessages, mails) het gesprek met mensen aan te gaan. Andere suggesties, zoals het afnemen van een 'toets', bot alle topics sluiten die niet aan de regels voldoen, mensen niet op weg laten helpen, etcetera, zijn denk ik allemaal te bot en werken averechts :) . Als je hier met de beste bedoelingen aan komt zetten en je krijgt allemaal dit soort dingen over je heen, zal je denk ik alleen maar gefrustreerder raken - of weggaan. Dat terwijl nieuwe gebruikers het ook best in één keer goed kunnen doen, en zich al helemaal vaak alsnog ontplooien tot actieve en waardevolle gebruikers.

Ik denk ook dat een specifiek 'helpdesk' forum niet erg handig is. Dat is in strijd met wat dit forum en vooral ook deze community wil zijn en bereiken. Als laatste betwijfel ik of ratings - zoals bijvoorbeeld op de frontpage - handig zijn. Er zit hier denk ik teveel nuance voor, en bovendien is het volume topics zo hoog dat dat denk ik een redelijk onhandelbaar systeem op zou leveren..

Overigens zijn dit soort topics van alle tijden. Sommige mensen vinden het niveau al zoveel jaren achteruitgaan dat we inmiddels Australië wel bereikt zullen hebben, terwijl anderen de moderatoren en eisen steeds zoveel botter vinden worden dat ik me afvraag waarom er überhaupt nog topics open zijn :P .

Ik heb de titel wat ontschreeuwd :)
Ik ben nog wel steeds voor een topicstart rating systeem. Hoe beter je je topicstart maakt, dat je dan wat karma erbij krijgt, of bij slechte topicstart karma verliest. En dan een paar elite users of iets dergelijks de rechten geven om te stemmen. Simpel en waarschijnlijk wel effectief (A)

edit: Type sneller Sebas... type sneller...

Sebazzz wijzigde dit bericht 24-04-2008 16:05 (7%)

Als je gestolen spullen van een dief steelt, ben je dan dubbel strafbaar?

Ambitious........ but rubbish

quote:
Sebazzz schreef op donderdag 24 april 2008 @ 16:03:
Ik ben nog wel steeds voor een topicstart rating systeem. Hoe beter je je topicstart maakt, dat je dan wat karma erbij krijgt, of bij slechte topicstart karma verliest. En dan een paar elite users of iets dergelijks de rechten geven om te stemmen. Simpel en waarschijnlijk wel effectief (A)

edit: Type sneller Sebas... type sneller...
Hoeveel mensen geven nu om de karma die ze krijgen? Juist de helpdeskers hebben er bijna niets van, omdat ze hier weinig posten en weinig input hebben op het forum en FP.
Ja dat is waar, maar met een bepaalde negatieve hoeveelheid karma in het totaal (zin loopt niet lekker) hoor je niet op Tweakers thuis dus een soort autoban ofzo? :p

quote:
Sebazzz schreef op donderdag 24 april 2008 @ 16:35:
Ja dat is waar, maar met een bepaalde negatieve hoeveelheid karma in het totaal (zin loopt niet lekker) hoor je niet op Tweakers thuis dus een soort autoban ofzo? :p
Wellicht een idee. Anderszijds: op de FP wordt het met modden al enigszins op die manier gedaan (teveel afwijking van het gemiddelde = niet meer modden), en je ziet in TMF toch regelmatig dat bij dat systeem mensen worden uitgesloten van modden die toch niets fout doen. Als je met autobans gaat werken, moet je er wel zeker van zijn dat er geen fouten worden gemaakt, en ik denk dat dat niet haalbaar is. :P

No fear, no distractions. The ability to let anything that does not matter, truly slide.

Hoeveel users hebben nou een negatief karma die zich wel degelijk inzetten voor GoT en Tweakers.net (dus een 'goede user' zijn, willens en wetens)?

Sebazzz wijzigde dit bericht 24-04-2008 17:35 (27%)

is Engelandvaarder!

quote:
Sebazzz schreef op donderdag 24 april 2008 @ 17:35:
Hoeveel users hebben nou een negatief karma die zich wel degelijk inzetten voor GoT en Tweakers.net (dus een 'goede user' zijn, willens en wetens)?
En hoeveel users openen bijna nooit een topic maar doen wel heel veel positieve bijdragen aan topics op GoT? Dan moet je alle bijdragen gaan modden. Je "oplossing" creeert meer problemen dan er nu zijn.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Yin_yang.svg/150px-Yin_yang.svg.png

Voor goede users zijn slechte users nodig om op te vallen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/Normale_verdeling.PNG

Voor ieder type users valt een schaalverdeling te maken. Wanneer je een grens trekt, het overbodige wegknipt vervalt de populatie vanzelf in een nieuwe verdeling... waar je weer een grens kan trekken.
Acceptatie van beide fenomenen is de laatste stap van een goede forumbewonerontwikkeling.

Het leven is niet eerlijk ........
Nooit geweest

quote:
Ecteinascidin schreef op donderdag 24 april 2008 @ 18:04:
[afbeelding]

Voor goede users zijn slechte users nodig om op te vallen.

[afbeelding]

Voor ieder type users valt een schaalverdeling te maken. Wanneer je een grens trekt, het overbodige wegknipt vervalt de populatie vanzelf in een nieuwe verdeling... waar je weer een grens kan trekken.
Acceptatie van beide fenomenen is de laatste stap van een goede forumbewonerontwikkeling.
Dat deden heel bot gezegd de nazi's ook...... "de slechten" "wegknippen"

Ik vind het scl beleid omtrent het samenstellen van een goede pc dikke onzin! Ik ken genoeg vrienden die allemaal goede banen in de ict hebben, die in hun eentje niet instaat zijn een goede game pc samen te stellen. En dan aan mij hulp vragen en andersom, als ik een website of een database nodig heb ik hun met noobvragen kan gaan bestoken. Het constant verwijzen naar google of wiki houdt alle kennis ver van tweakers.net!

En aangezien het alleen maar gaat over kennis waar de mod's zelf mee te maken heeft en dat dus dan geblockt wordt. voorbeeldje hiervan, Ik sta in de top10 van het spel Forged Alliance, als je mij dat topic zou laten beheren in spielerij en games zouden er precies 5 posts overblijven om het niveau hoog te houden!

Daar al eens over nagedacht?

I dont want a silent PC.. I want to hear its awesome power!

CCIE #21235

Het gaat niet om hoog niveau maar om inzet wat vaak ontbreekt. 9/10 problemen zijn prima zelf op te lossen als je er wat tijd in wil stoppen. Veel mensen willen dat echter niet. Ik heb zelf de ballen verstand van Windows maar de keren dat ik er een topic aanmaak dan zorg ik wel dat ik zoveel mogelijk heb gedaan om het zelf op te lossen. Dus dingen proberen/zoeken.
Als mensen dat zouden doen zouden er veel minder topics zijn denk ik.

TrailBlazer wijzigde dit bericht 25-04-2008 15:02 (8%)

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws