Helpdesken irritant?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51
Heeeeeeleeee lieve adjes,

De laatste tijd zie ik dat er steeds meer wordt gehelpdeskt in vooral de basale technische fora (PMG, VB & CSL). Persoonlijk ben ik er wel voor in om de uitdaging aan te gaan en de mensen te helpen, echter zijn er nog steeds mensen op GoT met een te onvoldoende kennis van zaken en dat verpest de sfeer vind ik zelf. Dit wekt namelijk bij users vaak irritatie op. Daarnaast merk ik ook dat een topic vaak pas na een aantal uur gesloten wordt. Hierdoor zijn er vaak al een hoop reacties geplaatst die toch irritatie opwekken bij gebruikers (en ook bij mij).

Kunnen er daarom geen maatregelen getroffen worden hiervoor? Dat iemand die de eerste keer een bepaald forum betreed eerst de algemene FAQ voor zijn neus krijgt bijvoorbeeld. Of dat iemand pas na een x aantal posts topics mag aanmaken? Ik weet dat dit soort dingen al eerder zijn voorgesteld, echter zijn de meeste hiervan een aantal jaar oud. Zie ook
deze search of bijvoorbeeld pas na x dagen een topic openen (dat specifiek topic).

Laat maar een reactie achter :)

[ Voor 2% gewijzigd door alex3305 op 23-04-2008 21:20 . Reden: Link fixed :) Thanks Terw_Dan :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:41
Ik vind dat tweakers tegenwoordig elkaar precies niet meer willen helpen. Banale vragen heb ik vroeger ook gehad, en ben blij dat er toen wel iemand wou reageren!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
Het probleem is dat tweakers niet meer door hebben hoe beperkt hun kennis is. Meestal is één keyword genoeg. Kost je nog minder moeite dan vertellen dat je de faq moet lezen.. dat doen ze vanzelf toch wel.

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Tegenwoordig is er eigenlijk wel heeeel veeeel op Wikipedia en Google te vinden. Daarnaast zijn de FAQs hier vaak uitgebreid en heel overzichtelijk. Daarnaast is het wel zo dat tweakers elkaar wel willen helpen, maar niet met te basalen vragen zoals "Welk geheugen moet ik nemen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:53

rg-mohwa

Phoe Hé

nou vind ook dat de laatste tijd erg snel geroepen word van google het. ja zo hoef je nooit meer een vraag te stellen want als je maar lang genoeg zoekt zal er vast iemand anders zijn met zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat deze nog steeds van toepassing is:
pasta schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:55:
offtopic:
knip
Daarnaast hebben wij als crew ook wel andere manieren om zoiets na te gaan, en zal het ons zelf ook wel van tijd tot tijd opvallen als iemand veel helpdeskt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Mischien hang ik hier te lang rond maar in NT wat toch wel mijn terein is is gewoon 90% van de topics gewoon eenvoudig zelf op te lossen als je er wat moeite in stopt. Maar mischien komt het ook wel doordat ik gewoon een veel grotere kennis van netwerken heb dan de gemiddelde gebruiker hier. In ieder geval ik ben het niveau van 1e lijns wel een beetje ontgroeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

Gebruik de FAQ en zie dat je [norml] tags moet gebruiken :+

Even serieus: Inderdaad komen er steeds meer beginnersweb- en fokfiguren bij al ik het zo mag zeggen. Mensen waarbij de interesses niet in de ICT liggen en hier gewoon even wat komen vragen. Als je de posthistory van sommigen bekijkt dan zie je dat ze nemen nemen nemen maar niet geven :)

Soms zie je zelfs dat mensen vanaf een helpdesk naar deze 'helpdesk' worden gestuurd :O (Orange helpdesk bijvoorbeeld). Ook valt het op dat FAQs lezen in het algemeen niet meer gebeurt. Ik heb van de duizend topics waarop ik gereageerd heb denk ik maar hoogstens 100 gezien die werkelijk een beetje moeite hebben gedaan (FAQ van het forum doorgelezen, gehouden aan het policy). Zelfs even Goochelen of Wikipedia erbij halen in vaak al teveel gevraagt.

Vooral PMG en VD is het probleem imo, vooral omdat er 'pc hangt' topic zijn maar niemand weet volgens mij dat er een Hangen en Opstarten troubleshooter is (mede omdat niemand de policy leest), ik heb al een DM gestuurd naar een moderator van het forum of het niet beter is om de troubleshooter sticky te maken, maar geen antwoord gekregen.

Ik vind ook dat users die in herhaling vallen, harder aangepakt moeten worden, want ik denk dat je na x posts toch wel een soort voorbeeldfunctie voor minder ervaren users moet worden.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Ik ben het vooral met Sebazzz eens en ik merk dat ook heel erg, dus de nieuwe users die alleen maar vragen. Daarnaast zie je ook steeds vaker one-day-flies. Dus mensen die echt maar een of twee keer hier posten om iets te vragen. Voor mij mogen die users ook vaker en harder aangepakt mogen worden.

offtopic:
[ norml ] - tag werkte niet.. Kreeg het niet voor elkaar...

EDIT: @Bootstrap: Dat is wel van toepassing, maar op de een of andere manier zag ik laatste een user met 80 posts oid, waarvan hij er ik dacht 60 zelf van had geopend over 3 - 4 jaar tijd. Dat vind ik echt niet normaal eerlijk eigenlijk :S

@Trailblazer, tja netwerken is ook vrij moeilijk :P. Echter is het zelf zeker wel te vinden en vooral via Wikipedia waar toch in de Engelse versie heel veel te vinden is.

[ Voor 36% gewijzigd door alex3305 op 23-04-2008 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ach wat .... laat die users toch... ik was ook zo in het begin en ik heb me snel aangepast.
En Alex3305 jij bent toch geen mod? Dan hoef je er toch ook geen werk in te steken om topics te sluiten etc etc. Laat beginnende gebruikers toch gewoon beginnende gebruikers zijn... en anders lees je die topic niet of nog beter je maakt een topic report aan. Ik vind dat soort topics nog wel een entertainment waarde hebben. Dan grinniken ik een beetje in mezelf als ik een domme vraag voor bij zie komen maar meteen daarna denk ik: Ja maar zo was ik vroeger ook. En mensen die het te bond maken daar word toch wel tegen op getreden.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een speciaal hoekje "helpdesk" met links naar de diverse FAQ's waar mensen die te lui (of te onwetend) zijn om elders op het web zaken uit te zoeken hun vragen kunnen stellen inrichten.
Dan kunnen de mensen die het leuk vinden om nitwits uit de str*nt te helpen daar hun ei(eren) kwijt en blijven de overige fora meer voor de in-depth zaken.

Life can be simple 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 14:28
Ik heb al eens voorgesteld een nieuwe user een soort checklistje / vraag en antwoordding te laten afvinken. Hetzij bij de registratie, hetzij bij de eerste post.
Zoiets:

Heeft u zelf al gezocht met behulp van Google? []ja []nee
U groet en zet uw naam aan het einde van de post, is dit goed []ja []nee
Is deze topictitel goed : Help, hij doet het niet []ja []nee
Enz...

Als de vraag fout aangevinkt wordt, dan een kleine regel met uitleg eronder. Zo voorkom je iedere keer die beginnersfouten. En ze kunnen dan pas posten als alles goed aangevinkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Nee Kain, ik ben geen mod, maar ik hou er wel van om mensen te helpen. Daarnaast ben ik het wel met hierboven eens dat er vaak eendagsvliegen op GoT zijn die maar één vraag stellen oid, en dan nooit meer terugkomen, dat is helemaal niet netjes en ik vind zoiets ook wel irritant.

Daarnaast vind ik het wel een goed idee van knoeierT, dat er een subforum komt die Helpdesk heet oid, waar mensen inderdaad kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Alex3305 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 20:45:
code:
1
http://gathering.tweakers.net/forum/find/
klik

Had je dit niet beter kunnen doen? Je verneukt de layout nogal hier ;)

ontopic:

helpdeskers zijn irritant. Ben blij dat we een goede modforce hebben en dit soort mensen ook redelijk snel van het forum afgeschopt worden. Er zijn genoeg plekken waar ze terecht kunnen, maar hardnekkige niet-zoekers zullen waarschijnlijk altijd terug blijven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
offtopic:
Ik wist niet dat er quotes gebruikt konden worden in Tags :) Thanks. En hier is de layout NIET verneukt door de code-tag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:12:
Een speciaal hoekje "helpdesk" met links naar de diverse FAQ's waar mensen die te lui (of te onwetend) zijn om elders op het web zaken uit te zoeken hun vragen kunnen stellen inrichten.
Dan kunnen de mensen die het leuk vinden om nitwits uit de str*nt te helpen daar hun ei(eren) kwijt en blijven de overige fora meer voor de in-depth zaken.

Life can be simple 8)
Nope, daar zijn andere forums voor, zoals beginnersweb en helpmij. Helpdeskusers en weigerachtige n00bs moet je juist niet ter wille zijn; alleen een TR maken en laat de crew het oplossen, en vooral de helpdeskusers niet helpen want dan blijven ze terugkomen. Zonder onaardig te zijn, maar ze "voederen" beloont het gedrag, vergelijk het maar met zwerfkatten ;)

De discussie hierboven speelt eens in de zoveel tijd op, niets nieuws onder de zon :)

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 23-04-2008 21:20 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

yep alle gebruikers die hier reageren zijn ook ooit zo begonnen. Ik natuurlijk niet mijn 1e post was van hoogstaande kwaliteit. O-) Ik ben de uitzondering die de regel bevestigd natuurlijk.

waag het niet mijn 1e topic op te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wacht trouwens maar eens af tot het vakantiegeld wordt uitgekeerd, dan komen de wannabe systeembouwers en upgraders uit hun schuilplaats en bestoken de HW forums met simpele, luilakvragen. Vorige keer werd er wat extra modpower ingezet, mogelijk gebeurt dat dit jaar weer.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Helpdesken op zich is best irritant, zeker als de vraag makkelijk te zoeken is.
En er wordt inderdaad erg vaak iets gezegd als 'jfgi' or subtielere synoniemen terwijl je ook vaak iemand simpel op weg kunt helpen. Het zijn in mijn geval vaker de reacties op zoekvragen waar ik mij aan erger dan de zoekvragen zelf.

Ook is het soms lastig dat FAQs verouderd zijn. Sommige van de fora zijn zo tijdsgebonden dat de FAQ al weer bijna verouderd is zodra hij gepost is. Daar mag misschien wel iets meer onderhoud aan gedaan worden, dan is het ook makkelijker om helpdeskers door te verwijzen.
TrailBlazer schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:22:
:X

Mijn eerste post was gesloten en een OW als ik het mij goed herinner. :+
gambieter schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:27:
Wacht trouwens maar eens af tot het vakantiegeld wordt uitgekeerd, dan komen de wannabe systeembouwers en upgraders uit hun schuilplaats en bestoken de HW forums met simpele, luilakvragen. Vorige keer werd er wat extra modpower ingezet, mogelijk gebeurt dat dit jaar weer.
Uhu, soms best vervelend dat het niet mag. Ik ben ook al een nieuwe PC aan het samenstellen maar daar doe ik weken zo niet maanden over. En dan is de techniek verder en kan ik weer opnieuw beginnen.
Vroegâh kon je het boodschappenlijstje nog laten keuren, nu moet je alles zelf uit zoeken. Nu kan een tweaker dat wel maar makkelijk is anders. :P

[ Voor 30% gewijzigd door Gonadan op 23-04-2008 21:32 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gambieter schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:27:
Hopelijk wordt gewoon dit jaar CSL gesloten voor een maand >:)

Maar er is flink wat aangepast aan het beleid in CSL, waar toch de meest kansloze zooi neerkwam, hopelijk heeft dat genoeg effect en kunnen de mods het prima aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gonadan schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:30:
Uhu, soms best vervelend dat het niet mag. Ik ben ook al een nieuwe PC aan het samenstellen maar daar doe ik weken zo niet maanden over. En dan is de techniek verder en kan ik weer opnieuw beginnen.
Vroegâh kon je het boodschappenlijstje nog laten keuren, nu moet je alles zelf uit zoeken. Nu kan een tweaker dat wel maar makkelijk is anders. :P
Best Buy Guides al gezien? ;)
Terw_Dan schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:38:
Hopelijk wordt gewoon dit jaar CSL gesloten voor een maand >:)
*grinnik*
Maar er is flink wat aangepast aan het beleid in CSL, waar toch de meest kansloze zooi neerkwam, hopelijk heeft dat genoeg effect en kunnen de mods het prima aan.
Ze hebben gewoon een slotjessmid nodig, of misschien nog beter: preemptive slotjes en de crew kijkt of ze weer open mogen :+

[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 23-04-2008 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:22

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Sebazzz schreef op woensdag 23 april 2008 @ 20:55:
Gebruik de FAQ en zie dat je [norml] tags moet gebruiken :+

Even serieus: Inderdaad komen er steeds meer beginnersweb- en fokfiguren bij al ik het zo mag zeggen.
Dit gevoel heb ik zelf ook maar dan meer met betrekking tot de frontpage. Wellicht een eigenschap van het groter worden en het proberen aan te boren van nieuwe doelgroepen met bv het games nieuws op de frontpage.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Op de FP is het ook het geval ja, maar op de FP worden die reacties vaak weggemod en dat is hier op GoT niet of course :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
offtopic:
Yup, ik wacht op die van mei. Maar dan neem je zo'n BBG-systeem en past dat naar je wensen aan. Dan nog wil je input hebben en kan je fouten maken. ;)

Inderdaad, vergeleken met sommige reacties op de FP is GoT nog behoorlijk hoogstaand hoor. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

gambieter schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:46:
[...]

Best Buy Guides al gezien? ;)

[...]

*grinnik*

[...]

Ze hebben gewoon een slotjessmid nodig, of misschien nog beter: preemptive slotjes en de crew kijkt of ze weer open mogen :+
Dat lijkt me een uberstoere devschuur contest. Tweakers een stukje software laten schrijven wat voor ieder nieuw topic bekijkt aan de hand van een stuk of wat kenmerken hoe groot de kans is dat hij dicht gaat. Uiteraard wordt er voor de uitslag gekeken hoe vaak de voorspelling van het scriptje klopt met de daadwerkelijke conclusie van de moderator. Vervolgens op 1 april invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 13:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het kan soms idd erg vervelend zijn. Aan de andere kant: als ik zelf soms iets zoek dan kom ik via de search uit op topics van 2001 of eerder en aangezien software en hardware zeer aan verandering onderhevig zijn is het vaak niet meer relevant.
Verder reageren mensen ook graag dus dat stimuleerd om vragen te stellen zonder veel moeite.
Want me zelf handig zou lijken is een soort verhuisknop naar een beginnerssectie. Als een user die hier al langer zit een beginnersvraag tegenkomt dan drukt hij op deze knop en wordt het topic naar de beginnerssectie verhuist. Het is dan ook niet meer zichtbaar in de active topics. Mensen die zo aardig zijn te helpen kunnen in die sectie kijken terwijl de rest van Got er geen last van heeft :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr_gadget schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:01:
Het kan soms idd erg vervelend zijn. Aan de andere kant: als ik zelf soms iets zoek dan kom ik via de search uit op topics van 2001 of eerder en aangezien software en hardware zeer aan verandering onderhevig zijn is het vaak niet meer relevant.
Verder reageren mensen ook graag dus dat stimuleerd om vragen te stellen zonder veel moeite.
Want me zelf handig zou lijken is een soort verhuisknop naar een beginnerssectie. Als een user die hier al langer zit een beginnersvraag tegenkomt dan drukt hij op deze knop en wordt het topic naar de beginnerssectie verhuist. Het is dan ook niet meer zichtbaar in de active topics. Mensen die zo aardig zijn te helpen kunnen in die sectie kijken terwijl de rest van Got er geen last van heeft :*)
Die is er al: www.beginnersweb.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een TR met :w is de beste en snelste oplossing. Heb er inmiddels duizenden gemaakt en voor de rest vind ik het prima.

Helpdeskers zijn niet te stoppen wat je ook doet. Dat was 8 jaar geleden zo en daar komt nooit enige verandering in.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5ee2f9a6bc1ccc7a378a0683f7ce3bff/full.jpg

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tc982 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 20:47:
Ik vind dat tweakers tegenwoordig elkaar precies niet meer willen helpen. Banale vragen heb ik vroeger ook gehad, en ben blij dat er toen wel iemand wou reageren!
Met ^^

Al dat gezeur en kritiek leveren op elkaar word ik persoonlijk een beetje zat... Reacties zoals 'heb je al op google gekeken' en verder niks: zinloze reacties. Maak dan op zijn minst een link van het woord Google die naar een pagina leidt met een zinvolle zoekopdracht of maak gewoon geen post in het topic...

Tuurlijk is GoT voor de gevorderde gebruikers, maar als jij een vraag hebt over de belastingdienst bel je ze toch ook op ipv dat je tientallen internetsite's gaat doorzoeken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03:51
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:44:
[...]

Met ^^

Al dat gezeur en kritiek leveren op elkaar word ik persoonlijk een beetje zat... Reacties zoals 'heb je al op google gekeken' en verder niks: zinloze reacties. Maak dan op zijn minst een link van het woord Google die naar een pagina leidt met een zinvolle zoekopdracht of maak gewoon geen post in het topic...

Tuurlijk is GoT voor de gevorderde gebruikers, maar als jij een vraag hebt over de belastingdienst bel je ze toch ook op ipv dat je tientallen internetsite's gaat doorzoeken.....
Euhm, GoT is niet de belastingdienst? Het is een forum waar mensen vrijwillige en onbetaald elkaar helpen. De belastingdienst heeft een betaalnummer met professionele krachten om ook de meest debiele vragen te beantwoorden.
En dat er wordt gevraagd of je al op Google hebt gekeken betekend dat er in de StartPost te weinig staat over dingen die je al geprobeerd hebt. Verder moet je wel de intentie hebben de TS te helpen als je post maar bij sommige vragen is het wel duidelijk dat google niet gebruikt is. Blijkbaar is de TS dan niet op de hoogte van het bestaan van deze zoekmachine en dan is het wijzen op google een behulpzame reactie :+
Daarnaast vind ik de opbouwende kritiek van gebruikers hier helemaal niet zeurend, zeker omdat er nogal wat kennis schuilt achter sommige namen in dit topic, zij zijn de motoren van een site als deze in tegenstelling tot de one-day-flies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:58

defiant

Moderator General Chat
Allereerst, ik ben altijd van mening geweest dat niemand in principe een helpdesk nodig heeft, met genoeg inzet en wilskracht zijn de meeste PC gerelateerde problemen zelf op te lossen. Over het algemeen wordt een helpdesk dan ook ingeschakeld indien men zelf in het meest positieve geval er gewoon te weinig tijd voor heeft, of in het meest negatieve geval er te lui of te gemakzuchtig voor is.

Dat gezegd hebbende vind ik dat tijdbesparing die mensen krijgen doordat anderen de moeite nemen hun helpdesk vraag te beantwoorden (of in hun plaats op te zoeken), wel wat meer waardering mag krijgen. Ik denk dat het grote aantal helpdesk vragen daarnaast ook niet te wijten is de instroom van newbies, maar aan de grote bereidheid van toch een significant deel van het forum om deze helpdesk vragen te beantwoorden (of althans een poging daar toe doen).

Zouden helpdesk vragen grotendeels onbeantwoord blijven, dan zouden deze vragen vanzelf verminderen, daar ben ik wel van overtuigd.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 19:38

PromoX

Flying solo

Aan de ene kant ben ik het met de meeste mensen wel eens. Maar als ik dan kijk hoe ik zelf begonnen ben... Als mijn topics toen een slotje hadden gekregen zonder dat mijn probleem opgelost zou zijn weet ik niet of ik nu nog steeds op GoT zou komen.

Ook al is het percentage users die die stap maakt nog zo klein, het moet toch ook niet de bedoeling zijn om potentiële aanwinsten voor het forum vroegtijdig weg te jagen

En een aantal users zijn inderdaad vrij kansloos, maar de meeste daarvan zijn waarschijnlijk ook vrij snel weer verdwenen. Behalve als telkens weer hun probleem opgelost wordt. Dan zullen ze natuurlijk wel blijven komen en zal het ze vast niet interesseren dat ze slotjesverzamelaar zijn.

Verder eens met GA (die ouwe heeft ook wel 's gelijk :P), het probleem is van alle tijden en veel meer dan het maken van een TR en het topic verder links laten liggen kun je als gewone user waarschijnlijk niet doen.

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:41
Ik denk dat het belangerijker is te zien wat de TS doet met de info. ik erger mij enkel en alleen aan mensen die een vraag stellen, daarna een vervolgvraag voor hetzelfde.

Wat ik ook vervelend vind is de manier hoe er naar tweakers word gekeken. Ik heb heel mijn leven al IT gedaan, maar ik intresseer me geen bal in OC'en en hardware assembleren, dus mijn vragen in die richting zijn vrij banaal, dus ben ik dan geen tweaker? Mag ik dan hier niet meer rondhangen?

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
  • Laatst online: 23-09 12:57
Volgens mij komen dit soort topics ongeveer ieder half jaar terug, en voor al minstens vijf jaar. ;)

Ik bekijk het altijd als volgt: dit is een discussieforum voor professionals, zeker geen helpdesk. Als iedereen hier zijn beginnersvraagjes dumpt, is dat wellicht mooi voor de mensen die graag noobs (nofi) helpen, maar de echte pro-users kunnen hier dan niet meer hun ei kwijt.

Ik kom bijvoorbeeld vaak in de devschuur (met name kijken, af en toe helpen/meediscussiëren), maar als daar alleen maar noobs kwamen met simpele php-issues, zou ik hier snel wegzijn. Dan is het voor de professionelere mensen echt niet meer interessant.

Het devies op nagenoeg alle subfora hier is dan ook: laat blijken dat je niet gewoon een vraag dumpt. Het kan best zijn dat je al twee dagen op zoek bent naar iets wat in je eigen ogen erg simpel moet zijn, maar laat dat dan ook in je TS blijken. Geef aan wat je hebt gezocht en waarom dat faalde.

Aan mensen die hier posten "Het werkt niet" heeft een professionele community als deze niks aan. Op den duur trekt het alleen maar meer beginners aan en gaat de 'top' op zoek naar andere fora die voor hun dan interessanter zijn.

Ik ben het dan ook helemaal eens met het beleid op dit forum, en maak ook geregeld een TR aan als iets volgens mij te simpel is. En daar wordt ook snel en goed op gereageerd. (Uiteraard zijn mods ook maar mensen).
Zinloze UTFS reacties werken inderdaad averechts richting beginnende topicstarters, en op die manier krijg je mensen waarschijnlijk niet op het gewenste niveau.

Hulde dus voor de mods... Beleid is perfect zo! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:36

Wildfire

Joy to the world!

TrailBlazer schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:22:
yep alle gebruikers die hier reageren zijn ook ooit zo begonnen. Ik natuurlijk niet mijn 1e post was van hoogstaande kwaliteit. O-) Ik ben de uitzondering die de regel bevestigd natuurlijk.

TrailBlazer in "Linux & NT Domein" >:)

Hoogstaand ja, vooral die "hoi" is perfect :P

---

Maar even back on-topic... er werd hier een apart helpdesk-forum gesuggereerd, maar dat gaat toch geen nut hebben? Het lijkt me dat het een beerput wordt en mensen helemaal geen moeite meer gaan doen dan. Of begrijp ik het verkeerd?

[ Voor 24% gewijzigd door Wildfire op 24-04-2008 13:57 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 13:53
Misschien moeten mensen verplicht door de FaQ's kijken, Hierop een Toets maken voordat ze in een bepaald forumdeel mogen posten :)

Zo weet je dat de mensen toch een minimale basis hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BurnerT schreef op donderdag 24 april 2008 @ 14:03:
Misschien moeten mensen verplicht door de FaQ's kijken, Hierop een Toets maken voordat ze in een bepaald forumdeel mogen posten :)

Zo weet je dat de mensen toch een minimale basis hebben
Ja, gewoon een instaptoets net zoals ze op sommige opleidingen hebben 8) Zal iedereen wel zin in hebben, laat je het wel met terugwerkende kracht ingaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 13:53
We kunnen natuurlijk ook een rating systeem maken en bij -10 ratings door domme vragen ban?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Zoals al eerder gezegd komt een topic als dit toch met enige regelmaat terug, maar blijkt ook dat het allemaal nog niet zo erg is als dat er geschetst wordt. Zelf heb ik ook niet het idee dat in de afgelopen paar jaar dat ik bewust met het beleid bezig ben (als mod zijnde) er echt een daling van het niveau is..

Mensen die eerst n00b genoemd werden en herhaaldelijk op de FAQ gewezen moesten worden worden wat volwassener en wijzer geworden en gaan hetzelfde doen tegenover de nu weer nieuwe mensen, ze vergeten tegelijkertijd nog wel eens dat ze zelf n00bje zijn geweest...

Moraal van het verhaal: Negeer de echt slechte topics en probeer verder de nieuwe mensen normaal te helpen en plaats een TR, dan komt het vanzelf wel goed ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BurnerT schreef op donderdag 24 april 2008 @ 14:07:
We kunnen natuurlijk ook een rating systeem maken en bij -10 ratings door domme vragen ban?
Dat bestaat toch al min of meer. Als een user echt verkeerd bezig is komt dit in z'n notes te staan. Op het moment dat hij er daar teveel heeft (samen met bans, en (N)OWs) dan krijgt hij een ban. De mods houden dit netjes in de gaten en denk ook dat het aan hen is om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Ik denk dat het in deze belangrijk is om te bedenken waaróm we dit beleid hebben: Het op niveau kunnen bediscussiëren van allerhande zaken, waarbij het ook erg mooi is dat er een boel mensen worden geholpen. Daarvoor is het, zoals gezegd, noodzakelijk om gebruikers ervan te overtuigen dat het nodig is om eerst inzet te vertonen voor je hier langs komt.

Dat kan onder andere met het sluiten van topics, maar (vaak) beter nog door achter de schermen (pushmessages, mails) het gesprek met mensen aan te gaan. Andere suggesties, zoals het afnemen van een 'toets', bot alle topics sluiten die niet aan de regels voldoen, mensen niet op weg laten helpen, etcetera, zijn denk ik allemaal te bot en werken averechts :) . Als je hier met de beste bedoelingen aan komt zetten en je krijgt allemaal dit soort dingen over je heen, zal je denk ik alleen maar gefrustreerder raken - of weggaan. Dat terwijl nieuwe gebruikers het ook best in één keer goed kunnen doen, en zich al helemaal vaak alsnog ontplooien tot actieve en waardevolle gebruikers.

Ik denk ook dat een specifiek 'helpdesk' forum niet erg handig is. Dat is in strijd met wat dit forum en vooral ook deze community wil zijn en bereiken. Als laatste betwijfel ik of ratings - zoals bijvoorbeeld op de frontpage - handig zijn. Er zit hier denk ik teveel nuance voor, en bovendien is het volume topics zo hoog dat dat denk ik een redelijk onhandelbaar systeem op zou leveren..

Overigens zijn dit soort topics van alle tijden. Sommige mensen vinden het niveau al zoveel jaren achteruitgaan dat we inmiddels Australië wel bereikt zullen hebben, terwijl anderen de moderatoren en eisen steeds zoveel botter vinden worden dat ik me afvraag waarom er überhaupt nog topics open zijn :P .

Ik heb de titel wat ontschreeuwd :)

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik ben nog wel steeds voor een topicstart rating systeem. Hoe beter je je topicstart maakt, dat je dan wat karma erbij krijgt, of bij slechte topicstart karma verliest. En dan een paar elite users of iets dergelijks de rechten geven om te stemmen. Simpel en waarschijnlijk wel effectief (A)

edit: Type sneller Sebas... type sneller...

[ Voor 7% gewijzigd door Sebazzz op 24-04-2008 16:05 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sebazzz schreef op donderdag 24 april 2008 @ 16:03:
Ik ben nog wel steeds voor een topicstart rating systeem. Hoe beter je je topicstart maakt, dat je dan wat karma erbij krijgt, of bij slechte topicstart karma verliest. En dan een paar elite users of iets dergelijks de rechten geven om te stemmen. Simpel en waarschijnlijk wel effectief (A)

edit: Type sneller Sebas... type sneller...
Hoeveel mensen geven nu om de karma die ze krijgen? Juist de helpdeskers hebben er bijna niets van, omdat ze hier weinig posten en weinig input hebben op het forum en FP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ja dat is waar, maar met een bepaalde negatieve hoeveelheid karma in het totaal (zin loopt niet lekker) hoor je niet op Tweakers thuis dus een soort autoban ofzo? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebazzz schreef op donderdag 24 april 2008 @ 16:35:
Ja dat is waar, maar met een bepaalde negatieve hoeveelheid karma in het totaal (zin loopt niet lekker) hoor je niet op Tweakers thuis dus een soort autoban ofzo? :p
Wellicht een idee. Anderszijds: op de FP wordt het met modden al enigszins op die manier gedaan (teveel afwijking van het gemiddelde = niet meer modden), en je ziet in TMF toch regelmatig dat bij dat systeem mensen worden uitgesloten van modden die toch niets fout doen. Als je met autobans gaat werken, moet je er wel zeker van zijn dat er geen fouten worden gemaakt, en ik denk dat dat niet haalbaar is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Hoeveel users hebben nou een negatief karma die zich wel degelijk inzetten voor GoT en Tweakers.net (dus een 'goede user' zijn, willens en wetens)?

[ Voor 27% gewijzigd door Sebazzz op 24-04-2008 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sebazzz schreef op donderdag 24 april 2008 @ 17:35:
Hoeveel users hebben nou een negatief karma die zich wel degelijk inzetten voor GoT en Tweakers.net (dus een 'goede user' zijn, willens en wetens)?
En hoeveel users openen bijna nooit een topic maar doen wel heel veel positieve bijdragen aan topics op GoT? Dan moet je alle bijdragen gaan modden. Je "oplossing" creeert meer problemen dan er nu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Yin_yang.svg/150px-Yin_yang.svg.png

Voor goede users zijn slechte users nodig om op te vallen.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/Normale_verdeling.PNG

Voor ieder type users valt een schaalverdeling te maken. Wanneer je een grens trekt, het overbodige wegknipt vervalt de populatie vanzelf in een nieuwe verdeling... waar je weer een grens kan trekken.
Acceptatie van beide fenomenen is de laatste stap van een goede forumbewonerontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 18:31

BTU_Natas

Superior dutchie

Ecteinascidin schreef op donderdag 24 april 2008 @ 18:04:
[afbeelding]

Voor goede users zijn slechte users nodig om op te vallen.

[afbeelding]

Voor ieder type users valt een schaalverdeling te maken. Wanneer je een grens trekt, het overbodige wegknipt vervalt de populatie vanzelf in een nieuwe verdeling... waar je weer een grens kan trekken.
Acceptatie van beide fenomenen is de laatste stap van een goede forumbewonerontwikkeling.
Dat deden heel bot gezegd de nazi's ook...... "de slechten" "wegknippen"

Ik vind het scl beleid omtrent het samenstellen van een goede pc dikke onzin! Ik ken genoeg vrienden die allemaal goede banen in de ict hebben, die in hun eentje niet instaat zijn een goede game pc samen te stellen. En dan aan mij hulp vragen en andersom, als ik een website of een database nodig heb ik hun met noobvragen kan gaan bestoken. Het constant verwijzen naar google of wiki houdt alle kennis ver van tweakers.net!

En aangezien het alleen maar gaat over kennis waar de mod's zelf mee te maken heeft en dat dus dan geblockt wordt. voorbeeldje hiervan, Ik sta in de top10 van het spel Forged Alliance, als je mij dat topic zou laten beheren in spielerij en games zouden er precies 5 posts overblijven om het niveau hoog te houden!

Daar al eens over nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het gaat niet om hoog niveau maar om inzet wat vaak ontbreekt. 9/10 problemen zijn prima zelf op te lossen als je er wat tijd in wil stoppen. Veel mensen willen dat echter niet. Ik heb zelf de ballen verstand van Windows maar de keren dat ik er een topic aanmaak dan zorg ik wel dat ik zoveel mogelijk heb gedaan om het zelf op te lossen. Dus dingen proberen/zoeken.
Als mensen dat zouden doen zouden er veel minder topics zijn denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door TrailBlazer op 25-04-2008 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Laatst online: 22:06

TeeDee

CQB 241

BTU_Natas schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 14:52:
[...]
Dat deden heel bot gezegd de nazi's ook...... "de slechten" "wegknippen"
En daar is Godwin.. :)
Ik vind het scl beleid omtrent het samenstellen van een goede pc dikke onzin! Ik ken genoeg vrienden die allemaal goede banen in de ict hebben, die in hun eentje niet instaat zijn een goede game pc samen te stellen. En dan aan mij hulp vragen en andersom, als ik een website of een database nodig heb ik hun met noobvragen kan gaan bestoken. Het constant verwijzen naar google of wiki houdt alle kennis ver van tweakers.net!
Bekijk het eens anders.

Als die vrienden niemand in hun omgeving hebben die weet hoe je een dikke pc in elkaar moeten zetten dan kom je toch uit op zelfhulp. Niet gemakzucht. Tenminste, ik niet. Op die manier leer ik er ook van. Als rechtgeaarde IT-er zou zo'n concept je in ieder geval toch wel aan moeten spreken?

Als jij niemand in jouw omgeving iets van db's, webdevelopment of wat dan ook weet wat doe jij dan? Kom je hier uit. (Of niet natuurlijk). Als jij dan een simpele, zelf op te zoeken vraag stelt: is het dan gemakzucht? Bij mij zou je een dikke vette JA om je oren krijgen.

Als je de termen niet weet (wat ik dus niet weet van een dikke goede game PC) wordt het lastig ja. Maar met gericht zoeken, zonder de exacte termen, moet je al ver kunnen komen. Voor de laatste puntjes op de i kan je je inderdaad tot GoT richten.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 23-09 17:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik ken genoeg vrienden die allemaal goede banen in de ict hebben, die in hun eentje niet instaat zijn een goede game pc samen te stellen. En dan aan mij hulp vragen en andersom, als ik een website of een database nodig heb ik hun met noobvragen kan gaan bestoken. Het constant verwijzen naar google of wiki houdt alle kennis ver van tweakers.net!
Ik heb bv ook een hoop vrienden die me ook wel eens raad vragen of vragen of ik dingen voor hen kan regelen... dat doe ik graag net zoals ik graag post op GoT/T.net.

Wat voor mij echter belangrijk is, is dat het niet de bedoeling is dat ik allemaal werkzaamheden ga doen voor hen waarvoor ze zelf gewoon te lui zijn of geen zin hebben...
als ik ze help is het belangrijk dat we het samen doen en ze bv ook adviezen willen aannemen of zelf willen leren te ontdekken 'wàárom' bepaalde dingen zo zijn....

Als ze dat niet willen, gewoon wwillen dat ik een paar uur steek in het uitvoeren van een klusje dat ze zelf niet _willen_ doen, is het voor mij liever dat ze me voor mn werkzaamheden betalen (niet veel, een vriendenprijsje volstaat meestal wel) ..

Volgens mij is het op GoT precies hetzelfde en komt al het beleid juist daar ook op neer ....
het is niet verboden om iets niet te weten en de hulp te vragen van anderen... integendeel, daarop draait het hele forum... enkel is er wel de verwachting, aangezien de hulpvaardige posters op GoT er geen betaling voor (kunnen) vragen dat degene die de vragen stelt wel bereid is zelf ook constructief mee te helpen en is de hulp die gegeven wordt uiteindelijk vooral erop gericht dat de Topicstarter die de vragen heeft uiteindelijk ookd e kennis opdoet om zn problemen zélf op te lossen....

Als dat in bepaalde fora niet meer zou zijn, en men bij voorbaat mensen uitsluiten, zou ik het met je eens zijn, dat zou slecht zijn, maar dat is mijn eigen indruk eerder niet.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat zijn dan blijkbaar ICT-ers met een beperkt kennisgebied, en weinig inzet. Er lopen trouwens genoeg mensen in de ICT rond die ik nog geen printerpapier zou laten bijvullen, maar goed ;) . Zoals verschillende andere mensen al zeggen, het gaat ook om inzet. Een goede game-PC samenstellen is niet zo moeilijk, maar het vereist inzet. De meeste mensen die hun boodschappenlijstje in CSL dumpen zijn zelfs te beroerd om de Best Buy Guide door te lezen, en dat soort gedrag moet je vooral niet belonen.
En aangezien het alleen maar gaat over kennis waar de mod's zelf mee te maken heeft en dat dus dan geblockt wordt. voorbeeldje hiervan, Ik sta in de top10 van het spel Forged Alliance, als je mij dat topic zou laten beheren in spielerij en games zouden er precies 5 posts overblijven om het niveau hoog te houden!
Je doet de crew dan toch tekort: die kijken ook naar inzet, en of het aan het beleid voldoet. Er blijven nog genoeg randgevallen over waar de lokale mod beslist dat het toch mag, en dat is een vrijheid die de crew gewoon nodig heeft :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Dat zijn dan blijkbaar ICT-ers met een beperkt kennisgebied, en weinig inzet. Er lopen trouwens genoeg mensen in de ICT rond die ik nog geen printerpapier zou laten bijvullen, maar goed . Zoals verschillende andere mensen al zeggen, het gaat ook om inzet. Een goede game-PC samenstellen is niet zo moeilijk, maar het vereist inzet. De meeste mensen die hun boodschappenlijstje in CSL dumpen zijn zelfs te beroerd om de Best Buy Guide door te lezen, en dat soort gedrag moet je vooral niet belonen. c
Defineer eerst inzet maar eens...
En een beperkt kennisgebied heeft elke ICT'er of ben jij een specialist op elk gebied binnen de ict? Dat is juist mijn punt wat ik probeer te maken, een netwerk specialist is geen systeem bouwer en een systeembouwer is geen netwerkspecialist, en wordt daar dus keihard op afgerekend als hij/zij hierop tweakers komt. Denk je dat die zelfde persoon zijn kennis dan nog op netwerk gebied wil doorgeven, nadat zijn topic over zijn workstation net even keihard gelockt is omdat er een mod is die zijn inzet niet waardeert?

En die bestbuy guide is niet meer dan een idee waar je het ongeveer moet zoeken... dat ding is niet heilig... Enzo ook reviews van hardware, op de ene site wint product A het en op de andere site gaat product B met de winst aan de haal.

En het te beroerd zijn het zelf opzoeken zou op elke vraag op tweakers.net van toepassing kunnen zijn, je zegt gewoon dat vragen stellen niet gewenst is. Omdat je het zelf maar moet uitzoeken. Wees dan ook consequent op dat gebied en gooi een slotje op elk topic waar maar een vraagteken in voor komt! Want ze zijn allemaal te lui om het zelf op te zoeken... Toch?
Je doet de crew dan toch tekort: die kijken ook naar inzet, en of het aan het beleid voldoet. Er blijven nog genoeg randgevallen over waar de lokale mod beslist dat het toch mag, en dat is een vrijheid die de crew gewoon nodig heeft.
Inzet is een subjectief iets, veel succes daar beleid op te maken met een duidelijke lijn.

En het fijne van het oude scl beleid was, dat je ipv van 1 BBG je er honderden had, allemaal mensen die een lijstje en meestal met argumenten van hardware hadden, en waar vrolijk dat lijstje besproken werd. Dat doorzoeken, gaf iemand heel erg snel een idee waar hij moest wezen voor zijn specifieke eisen. Een apart forum voor het zelf bouwen van allerhande systemen zou ideaal zijn.. Gescheiden van de laptops en de aldi pc's. En een ieder die geen zin heeft om hulpdesk te spelen kan er mooi wegblijven. En als je een mod daarvoor zoekt, ik meld me hierbij aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

BTU_Natas schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 14:22:
Inzet is een subjectief iets, veel succes daar beleid op te maken met een duidelijke lijn.
Nou, gebrek aan inzet is vrij makkelijk te zien, hoor :) .
En het fijne van het oude scl beleid was, dat je ipv van 1 BBG je er honderden had, allemaal mensen die een lijstje en meestal met argumenten van hardware hadden, en waar vrolijk dat lijstje besproken werd. Dat doorzoeken, gaf iemand heel erg snel een idee waar hij moest wezen voor zijn specifieke eisen. Een apart forum voor het zelf bouwen van allerhande systemen zou ideaal zijn.. Gescheiden van de laptops en de aldi pc's. En een ieder die geen zin heeft om hulpdesk te spelen kan er mooi wegblijven. En als je een mod daarvoor zoekt, ik meld me hierbij aan ;)
Die forum (fora's?) bestaan al, en heten forum.computeridee.nl, www.beginnersweb.nl en www.helpmij.nl, en dat zijn er maar een paar, er zijn zat andere forums voor dergelijke vragen. Waarom zou GoT het hele spectrum moeten bestrijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Fijn selectief quoten....
Die forum (fora's?) bestaan al, en heten forum.computeridee.nl, www.beginnersweb.nl en www.helpmij.nl, en dat zijn er maar een paar, er zijn zat andere forums voor dergelijke vragen. Waarom zou GoT het hele spectrum moeten bestrijken?
Omdat er vraag naar is, die onderkent wordt middels de BBG en de enorme hoeveelheid slotjes die dagelijks naar dat soort topic's gaan.
Nou, gebrek aan inzet is vrij makkelijk te zien, hoor
Dat is jouw mening, jij weet niet hoeveel tijd iemand erin heeft gestoken.. Jij maakt slechts de aanname dat er geen onderzoek naar gedaan is.

En aangezien je dus niet op de rest reageerde, mag ik er dan van uit gaan dat ik op die punten gelijk heb? Denk het zelf van niet, maar zou het fijn vinden dat je op alles reageert en niet op delen waarvan je denkt als ik die er nou uitpak kan ik als nog mijn punt maken. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

BTU_Natas: Als ik je goed begrijp bedoel je dat het niet handig is voor GoT om te streng te zien, omdat mensen die in kennisgebied A minder weten dan ook niet bereid zijn in B te helpen. Het probleem is echter dat ze waarschijnlijk lang niet allemaal in gebied B mensen gaan helpen die niets hebben uitgevoerd en simpelweg een searchvraag neerplempen :) .

Daarnaast stel je - wederom als ik je goed begrijp - dat je helemaal niet kan weten hoeveel iemand heeft gedaan. Dat is dan ook de reden dat gebruikers gevraagd wordt om te vertellen wat ze al hebben uitgevoerd :) . Op die manier voorkom je ook dat andere gebruikers dan de topicstarter allemaal dingen uit gaan voeren of suggeren die hij zelf inmiddels al gedaan.

Ik zie dan ook totaal niet in waarom dit beleid zou betekenen dat er geen enkele vraag meer gesteld kan worden. Het gaat hier om een redelijke mate van zelfwerkzaamheid: Zoeken op antwoorden naar je vraag via google en GoT, en voldoende uitgebreid beschrijven wat je nu precies al geprobeerd hebt. Zoals gezegd, dat is ook de enige manier waarop je echt goed geholpen kan worden :) . Je hebt gelijk in dat de beoordeling van die inzet enigszins subjectief, maar modereren is dan ook mensenwerk. En dat het moeilijk is om ergens een grens te trekken lijkt me in het geheel geen reden om überhaupt geen grens te hebben ;) .

Over geen-inzet-subfora, die je voor lijkt te stellen: Zoals hierboven al aangegeven zijn daar andere alternatieven voor buiten GoT. Jij stelt vervolgens dat er blijkbaar toch wel behoefte aan is. Maar dat een deel van de gebruikers iets wilt, betekend niet dat het ook gelijk een verstandig plan is :) . Dat soort fora zouden simpelweg niet overeenstemming met het doel van GoT..

Over CSL: Ik snap dat je het vervelend vind dat jij en anderen niet langer geholpen kunnen worden met het samenstellen van hun computer. Persoonlijk denk ik ook dat dat soort topics niet per sé verboden hadden hoeven worden - daar waar het gaat om topics met veel inzet - als het niet zo was geweest dat er zo verschrikkelijk veel boodschappenlijstjes neer werden gegooid dat het modereren van het subforum eigenlijk redelijk onmogelijk was geworden.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En een beperkt kennisgebied heeft elke ICT'er of ben jij een specialist op elk gebied binnen de ict?
Is dat relevant in deze discussie? Ik weet genoeg van hardware, software en andere gebieden om eerst zelf aan de slag te gaan, en pas te gaan vragen als ik mijn voorwerk gedaan heb. Verder check ik het beleid voor ik iets post, en als het een grensgeval is zoek ik eerst contact met een moderator van het subforum :) .
Dat is juist mijn punt wat ik probeer te maken, een netwerk specialist is geen systeem bouwer en een systeembouwer is geen netwerkspecialist, en wordt daar dus keihard op afgerekend als hij/zij hierop tweakers komt.
Maar als die persoon verstand heeft van netwerken, dan heeft die ook een basiskennis waarmee hij of zij aan de slag kan, zeker in combinatie met de FAQs. Dat is toch nog steeds geen reden om zomaar een vraag te dumpen zonder voorwerk te hebben gedaan? Ook dat keihard afrekenen herken ik niet, zoals gezegd is het niet meer dan redelijk als iemand eerst de policy checkt voordat 'ie een topic opent. Een slotje is toch niet keihard afrekenen?
Forumbeleid, alleen relevant teksten quoten ;) .
Omdat er vraag naar is, die onderkent wordt middels de BBG en de enorme hoeveelheid slotjes die dagelijks naar dat soort topic's gaan.
Door de beleidsaanpassing in CSL valt dat intussen wel mee :) .
Dat is jouw mening, jij weet niet hoeveel tijd iemand erin heeft gestoken.. Jij maakt slechts de aanname dat er geen onderzoek naar gedaan is.
Als iemand een boodschappenlijstje dumpt, dan heeft deze persoon de FAQ en het beleid niet doorgekeken. Dat valt al onder de minimale inzet die mag worden verwacht, en blijft het daaronder.
En aangezien je dus niet op de rest reageerde, mag ik er dan van uit gaan dat ik op die punten gelijk heb? Denk het zelf van niet, maar zou het fijn vinden dat je op alles reageert en niet op delen waarvan je denkt als ik die er nou uitpak kan ik als nog mijn punt maken. |:(
Nee, je hebt/krijgt geen gelijk. Lees wat ik schrijf, niet wat ik quote :) .
Dat doorzoeken, gaf iemand heel erg snel een idee waar hij moest wezen voor zijn specifieke eisen.
En zelfs dat deden de mensen met de boodschappenlijstjes niet, je zag 30 topic met bijna identieke componenten. Wat is daar de meerwaarde van? Mensen die een boodschappenlijstje neerplempen hebben de FAQs en BBGs al genegeerd, denk je nu echt dat ze wel 30 andere topics gaan bekijken? Het blijven grotendeels mensen die alleen komen om aan het handje te worden gehouden, en die niet zelf bijdragen. Dat is jammer voor de enkeling die wel de moeite doet, maar die komen er echt zelf wel met de BBGs als leidraad.

Anyway, de discussie gaat steeds meer over CSL. Die discussie is al stevig gevoerd in [Feedback] CSL FAQ / Beleid, waar de CSL moderators mee hebben gesproken en uitleg hebben gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Dat is juist mijn punt wat ik probeer te maken, een netwerk specialist is geen systeem bouwer en een systeembouwer is geen netwerkspecialist, en wordt daar dus keihard op afgerekend als hij/zij hierop tweakers komt. Denk je dat die zelfde persoon zijn kennis dan nog op netwerk gebied wil doorgeven, nadat zijn topic over zijn workstation net even keihard gelockt is omdat er een mod is die zijn inzet niet waardeert?
A : Dat keiharde afrekenen / keiharde locken zie ik echt niet terug op GoT hoor, ik durf rustig te zeggen dat 99% vd slotjes in tech posts nuttige info hebben over wat je nu moet gaan doen.
B : Van een it-specialist verwacht ik gewoon dat hij onderzoek kan doen. Dus hij kan zelf de reviews lezen op de grotere sites, hij kan zelf uitzoeken wat hij wil hebben. En imho als je uiteindelijk uitgekomen bent bij bv 2 videokaarten dan kan je dat volgens mij best vragen in CSL, maar toon dan wel aan dat je al dingen hebt uitgezocht, plaats geen boodschappenlijstje met een RFC. Plaats geen post : Welke vidkaart is beter voor gamen : Nvidia xxxx of ATI xxxx.

Oftewel, als iemand een beetje voorwerk gedaan heeft en goed beargumenteerde posts maakt is hij hier volgens mij best welkom. Maar als het van het niveau is : ik ga dit kopen, iemand nog commentaar ... of : Wat is nu een goede gamepc voor mij max budget 1000 euro?
Dan wordt het gewoon gesloten met het vriendelijk verzoek om eerst meer onderzoek te verrichten.
En die bestbuy guide is niet meer dan een idee waar je het ongeveer moet zoeken... dat ding is niet heilig... Enzo ook reviews van hardware, op de ene site wint product A het en op de andere site gaat product B met de winst aan de haal.
En op het forum wordt het nog veel subjectiever. Afaik is de BBG elke keer onderbouwd waarom er gekozen is voor welk onderdeel, wil jij een onderdeel niet, zoek dan eerst uit welk product je wel wil.

Wil je het makkelijk dan koop je gewoon letterlijk een BBG systeem.
En het te beroerd zijn het zelf opzoeken zou op elke vraag op tweakers.net van toepassing kunnen zijn, je zegt gewoon dat vragen stellen niet gewenst is.
Je hebt vragen en je hebt vragen, iemand mag hier best iets vragen over een php-script, maar niet wat het beste php-script is voor deze toepassing. Iemand mag best iets vragen over een onderdeel van een systeem, maar niet wat het beste onderdeel voor dit systeem is ( zonder onderbouwing ).
En dat heeft er gewoon mee te maken dat GoT een discussie platform is, een vraag over een aanpak of een methode is na 2 jaar nog interessant om terug te lezen.
Een vraag wat de beste videokaart is die er te krijgen is voor 70 euro is de volgende dag al niet meer interessant, de prijzen zijn te veel veranderd, er is een nieuwe videokaart uit.
[...]
En het fijne van het oude scl beleid was, dat je ipv van 1 BBG je er honderden had, allemaal mensen die een lijstje en meestal met argumenten van hardware hadden, en waar vrolijk dat lijstje besproken werd. Dat doorzoeken, gaf iemand heel erg snel een idee waar hij moest wezen voor zijn specifieke eisen.
Jij hebt een andere SCL meegemaakt dan ik? Ik zag voornamelijk boodschappenlijstjes zonder argumenten, als iemand een zinnige reply gaf dan kwam de TS weer terug met de melding dat dit te duur was ( het precieze budget werd nooit genoemd ) en dat hij naar iets goedkopers zocht.
Dat gekoppeld aan het feit dat er vele malen dezelfde boodschappenlijstjes stonden ( met soms erbij gezet : ik heb wel die topic van een week geleden gezien, maar de hw-wereld gaat zo hard dat die verouderd is )
Vergeet ook niet dat mods gigantisch veel werk hebben verricht in de oude SCL, als jij alleen maar topics zag met goede reacties is dit IMHO waarschijnlijk omdat er al 20 mods over dat topic zijn geweest en de overbodige reacties verwijderd hebben.
Een apart forum voor het zelf bouwen van allerhande systemen zou ideaal zijn.. Gescheiden van de laptops en de aldi pc's. En een ieder die geen zin heeft om hulpdesk te spelen kan er mooi wegblijven.
Waarom wil jij dan geen helpdesk spelen voor laptop en aldi pc's? Als een netwerk specialist een aldi pc koopt dan krijgt hij volgens jouw nog steeds dezelfde behandeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Dit forum staat onderhand echt bekend als een forum waar je door een clubje machtsgeile nerds en wannabe mods wordt weggehoond als je een in hun ogen te domme vraag stelt of niet een topicstart met tabellen en plaatjes en logo's maakt.

Jullie moeten je nu echt gaan afvragen of dat is wat je wilt. Ik kan me voorstellen dat je zegt: er is gewoon een groep users (Fok-volk) die je gewoon niet wilt. Maar die houding slaat door. Het levert slechte reclame op. Ik denk dat het allemaal best wat soepeler kan en moet.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Je kan natuurlijk wel een geen-inzet forum openen, zodat je het niveau op de rest van de fora op GoT lekker hoog houdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Captain Pervert schreef op maandag 05 mei 2008 @ 09:34:
Dit forum staat onderhand echt bekend als een forum waar je door een clubje machtsgeile nerds en wannabe mods wordt weggehoond als je een in hun ogen te domme vraag stelt of niet een topicstart met tabellen en plaatjes en logo's maakt.
Die reactie lees ik ook wel eens, maar dat komt echt voornamelijk van users af die zich totaal niet houden aan de regels. Dat zijn ook de users die het hardste schreeuwen op fora (zoals Fok!) dat we een stel nerds zijn die machtsgeil zijn etc.
Jullie moeten je nu echt gaan afvragen of dat is wat je wilt. Ik kan me voorstellen dat je zegt: er is gewoon een groep users (Fok-volk) die je gewoon niet wilt. Maar die houding slaat door. Het levert slechte reclame op. Ik denk dat het allemaal best wat soepeler kan en moet.
Er zijn altijd users die het ergens niet mee eens zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat het beleid echt niet soepeler hoeft te worden. In dat geval zul je hooguit een berg users aantrekken die de regels half aan hun laars lappen en de vaste users die daadwerkelijk wat bijdragen wegjagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie02
  • Laatst online: 31-08 19:21
Misschien moet het zo geregeld worden dat als er een gebruiker zich heeft geregistreerd dat hij/zij het 1e half jaar alleen maar mag/kan kijken/zoeken. Dus geen bericht aanmaken/wijziggen en/of reageren op andere berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 00:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

Captain Pervert schreef op maandag 05 mei 2008 @ 09:34:
Dit forum staat onderhand echt bekend als een forum waar je door een clubje machtsgeile nerds en wannabe mods wordt weggehoond
Heeft ook weer voordelen natuurlijk, de echte helpdeskerts zullen mogelijk eerder wegblijven ;)
En hoe zouden we dat moeten bereiken dan? Want duidelijk mag zijn dat helpdeskgedrag niet de bedoeling is, dat is in feite niet meer dan de luie mens gratis bedienen en ik ken weinig mensen die dat interessant vinden.

Het gaat gewoon om een stukje inzet. Als jij een sollicitant voor je neus hebt zitten met een petje op z'n hoofd, onderuitgezakt en mompelt dat hij komt solliciteren, hoe is dan jouw instelling tav zo'n persoon? Toch heel anders dan wanneer er een enthousiast persoon voor je zit die wel luistert en nadenkt? Dat is nu met een stukje inzet op het forum ook.

Dat je weinig weet, geen probleem maar laat wel zien dat je niet te bedonderd bent om iets te leren. Bij de zogenaamde helpdeskers is dat bij begin van een topic vaak al duidelijk, ze willen alleen een antwoord op hun vraag en inzet daarvoor is teveel gevraagd. Het feit dat ze een topic maken is dan zo'n beetje de enige inzet die je kunt verwachten en dat zie je soms terug in de bijzonder summiere opzet van zo'n topic.

Helpdesken is gewoon lui gedrag en ik heb geen zin om daarvoor moeite te doen, jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Frankie02 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 10:05:
Misschien moet het zo geregeld worden dat als er een gebruiker zich heeft geregistreerd dat hij/zij het 1e half jaar alleen maar mag/kan kijken/zoeken. Dus geen bericht aanmaken/wijziggen en/of reageren op andere berichten.
Zo krijg je helemaal geen nieuwe users meer. Er zijn er genoeg die gewoon goed meepraten, maar de helpdeskende users vallen gewoon het meeste op.

Het is al een tijd zo dat sommige mensen de regels helemaal niks vinden, maar er zijn er ook genoeg die gewoon blij zijn hiermee, omdat het niveau gewoonlijk hoger is dan andere fora. Het is iig niet iets van de laatste tijd, want als je bijv. zoekt op 'machtsgeil' krijg je ook topics van 2002 :P

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat gaat toch ook niet werken. Dan haal je het hele idee van een community eruit. En hiermee bestref je juist de users met een goede goodwill. Beter is om die paar procent die het loopt te verstieren gewoon aan te spreken op hun gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:52

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
je hebt ook nog nieuwe aanwas nodig hoor... :+ Het direct kunnen posten is daar toch wel redelijk belangrijk voor. ;)

edit:
En dan reageren er direct 3... :D

[ Voor 4% gewijzigd door Dirk op 05-05-2008 10:11 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Sebazzz schreef op maandag 05 mei 2008 @ 09:55:
Je kan natuurlijk wel een geen-inzet forum openen, zodat je het niveau op de rest van de fora op GoT lekker hoog houdt ;)
Lijkt me eigelijk wel een goed idee. Dan heeft een mod de optie een topic naar de helpdesk-subforum te schoppen in plaats van 3x achter elkaar bot een topic van een hardnekkige gebruiker te moeten sluiten.

(Alhoewel, weer een extra forum, het aantal forum op got is de laatste 1 1/2 jaar wel heel erg gegroeid...)

Dan kan ik ook eindelijk mijn sig aanpassen waar ik verwijs naar simpeler forums. Ik ben een voorstander van mensen wat te leren. Ook leren zoeken op internet is iets wat aangeleerd moet worden.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 00:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

leuk_he schreef op maandag 05 mei 2008 @ 10:12:
[...]

Lijkt me eigelijk wel een goed idee. Dan heeft een mod de optie een topic naar de helpdesk-subforum te schoppen
Dan zou het gewoon een soort publieke trashcan worden, een groot deel wat niet voldoet naar die prullenbak. Is de vraag wie er wilt reageren en in hoeverre het nog bij T.net zou passen als je voor 95% van de site inzet verwacht maar in die ene hoek een groep mensen hebt die geen inzet willen tonen. Om eerlijk te zijn kun je dan beter verwijzen naar een ander type forum waar ze mogelijk minder moeite hebben gratis voor niets mensen met 0 inzet te helpen. Aangezien dat helemaal niet strookt met de opzet van T.net lijkt zo'n optie me helemaal niets. Daarbij, hoe zou je "doorstroming" naar de gewone delen van de site willen zien als je in de publieke trashcan al niet op gedrag gaat sturen?

Wat je geeft is wat je krijgt imo, is dat prut dan krijg je ook prut en wie dat een probleem vind zou eens naar z'n eigen inzet moeten kijken ipv een ander tot meer soepelheid te manen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie02
  • Laatst online: 31-08 19:21
Wauw, gelijk 3 reakties :)

Ik ben dan wel geen hi-end user/helpdesker, maar ik kan me dan voorstellen dat de beginnende gebruiker:
a. veel rondkijkt en leert hoe het forum in elkaar zit met het daarbij behorende regels. Hij/zij past zich dan automatisch aan waardoor er voor de modjes ook minder ergenissen ontstaan. Of:
b. het irritant vindt en dan wegblijft omdat GoT dan niet interessant is.

Dit zou in pincipe ook kunnen met een soort inzet-forum waarbij de user gewoon nog een poos geen toegang krijgt tot de normalere forums, en uiteraard na een hoop posts pas toegang tot bijv. de huiskamerforums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
leuk_he schreef op maandag 05 mei 2008 @ 10:12:
[...]
Lijkt me eigelijk wel een goed idee. Dan heeft een mod de optie een topic naar de helpdesk-subforum te schoppen in plaats van 3x achter elkaar bot een topic van een hardnekkige gebruiker te moeten sluiten.

(Alhoewel, weer een extra forum, het aantal forum op got is de laatste 1 1/2 jaar wel heel erg gegroeid...)

Dan kan ik ook eindelijk mijn sig aanpassen waar ik verwijs naar simpeler forums. Ik ben een voorstander van mensen wat te leren. Ook leren zoeken op internet is iets wat aangeleerd moet worden.
En waarom zou er hier een extra subforum bij moeten komen terwijl je al beginnersweb etc hebt?

In principe zijn alle helpdesk posts hier ook welkom in de andere fora zolang de TS maar genoeg inzet getoond heeft en zich aan de rest van de policy houdt.
Als de mods topics naar dit subforum gaan schoppen dan krijg je alleen maar meer helpdeskposts in de normale fora met als extra regel : als het topic niet op zijn plaats staat gaarne verplaatsen... Want je hoeft blijkbaar niet zelf meer na te denken, mods zetten hem wel in het juiste forum...

GoT is voor mij juist interessant omdat het op niveau is. Start een helpdeskforum en ik ben heel erg bang voor het niveau wat er dan gaat ontstaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 23-09 17:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Frankie02 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 10:25:
Wauw, gelijk 3 reakties :)

Ik ben dan wel geen hi-end user/helpdesker, maar ik kan me dan voorstellen dat de beginnende gebruiker:
a. veel rondkijkt en leert hoe het forum in elkaar zit met het daarbij behorende regels. Hij/zij past zich dan automatisch aan waardoor er voor de modjes ook minder ergenissen ontstaan. Of:
b. het irritant vindt en dan wegblijft omdat GoT dan niet interessant is.

Dit zou in pincipe ook kunnen met een soort inzet-forum waarbij de user gewoon nog een poos geen toegang krijgt tot de normalere forums, en uiteraard na een hoop posts pas toegang tot bijv. de huiskamerforums.
Het verkeerde idee eraan is volgens mij dat je daareme juist het idee versterkt dat het kennelijk enkel gaat om bepaalde 'te makkelijke' vragen die niet gesteld zouden _mogen_ worden...

juist dat idee is onzin... zelfs de meest domme vraag mag gewoon gesteld worden op GoT en zou in theorie best een interssant topic kunnen opleveren... enkel, het gaat er dan om dat de topicstarter zelf aangeeft niet zélf dom te zijn, wel zelf moeite gedaan te hebben en bereid is om dit ook verder te doen om zijn problemen uiteindelijk zelf op te lossen en te doorzien...

Helaas is het echter zo dat juist luie mensen die geen zin hebben zelf er iets aan te doen en een vraag posten op GoT met het idee 'dat dat iemand anders zich wel even om hun probleem kommert' juist ook de mensen zijn die de meest eenvoudige vraagjes 'neerplempen' en dan boos worden als het op slot gaat omdat 'GoT een eliteraire site zou zijn, waar men enkel ingewikkelde vragen zou mogen posten'...
Dat is onzin, iedere vraag mag, zolang de poster er zelf maar moeite voor doet en wil doen (hooguit blijkt het ook zo te zijn dat een hoop van de eenvoudige vraagjes al snel op te lossen zijn door wat eenvoudig googlewerk of zelfs het inlezen in de content die GoT al biedt... en dus zo al nooit meer gesteld worden door mensen die wél moeite ervoor doen)...

Overigens, ik zou het wel een interssant idee vinden op GoT ook een subforum eens als test te starten voor mensen met 'angst' voor de 'niveau-drempel' die er op GoT zou liggen volgens sommigen... waarbij ik wel een verschil zie tussen een 'helpdesk-vragen' forum en een forum voor mensen met een zeker drempel-angst voor technische zaken, maar wel een duidelijke behoefte zélf ook zich te verbeteren in hun omgang met computers en andere aparaten

waarbij in zo'n drempelloos-digibeten-subforum een strakke plicht geldt voor de mensen die reageren om zeer respectvol om te gaan met zulke vragenstellers en hen gewoon zo behulpzaam mogelijk verder te helpen, zelfs al zal dat verderhelpen veelal niet veel verdergaan dan het wijzen op zoekmogelijkheden (maar dan bv suggestie doen qua zoekwoorden)..
Niet met het idee om opeens vragen die je normaal niet wil toe te gaan staan, maar wel een 'instap' te bieden, voor nieuwe gebruikers, en met de hoop dat zulke gebruikers zich ook makkelijk kunnen aanpassen aan de vereisten die verder wel op GoT gelden, mogelijk ook als alternatief voor het 'harde' afsluiten (hoevaak got-mods ook een poging doen zulke gebruikers verder te verwijzen en zelf suggesties te doen)...

Ik denk dat het als 'testcase' interssant kan zijn om te zoien hoe zich dat ontwikkeld, anderszijds schat ik de mogelijkheid ook groot in dat het positief effect laag zou kunnen zijn als het al snel verwordt tot een dom 'verwijs-naar-google_forum' zonder dat er veel reactie van zulke posters zou komen.

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 05-05-2008 11:15 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

SmartDoDo schreef op maandag 05 mei 2008 @ 10:19:
[...]
Aangezien dat helemaal niet strookt met de opzet van T.net lijkt zo'n optie me helemaal niets. Daarbij, hoe zou je "doorstroming" naar de gewone delen van de site willen zien als je in de publieke trashcan al niet op gedrag gaat sturen?
Niet alle topic zouden zomaar in de helpdesk(/"public trahscan :( ") moeten. Luie topic kunnen gewoon op dezelfde manier afgehandeld worden als nu. Echter als de topic starter goed lijkt bijgestuurd te worden en naderhand inzet toon en het topic loopt dan kan het wellicht een 2e kans krijgen.

Een soort 2e kans topic.
Q9300 icm Asus P5E , Een verkapt wat moet ik kopen topic
Dit topic loopt wel, heeft nivo, ts heeft wel onderzoek gedaan, maar voldoet niet aan het beleid. Jammer dat het dan dicht moet. Daar is een "public trashcan/helpdesk met meer feedback wellicht nuttig voor.

Misschien zouden ook topics die nu open blijven, omdat de topic starter goede inzet toont, maar waarvan het topic een hoog nivo helpdesk heeft kandidaat zijn voor een helpdesk topic.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
TrailBlazer schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:00:
Het gaat niet om hoog niveau maar om inzet wat vaak ontbreekt. 9/10 problemen zijn prima zelf op te lossen als je er wat tijd in wil stoppen. Veel mensen willen dat echter niet. Ik heb zelf de ballen verstand van Windows maar de keren dat ik er een topic aanmaak dan zorg ik wel dat ik zoveel mogelijk heb gedaan om het zelf op te lossen. Dus dingen proberen/zoeken.
Als mensen dat zouden doen zouden er veel minder topics zijn denk ik.
Als hun eigen inzet ontbreekt, wordt hun probleem als het geod is ook niet opgelost. Topics zonder inzet gaan vaak dicht, vallen "stil", of lopen juist uit in een resem vragen waarop TS eerst antwoord moet zoeken. Doet hij dat niet, is er geen oplossing.
Imho is het pricipe prima zoals het is. Als je je ergert aan een topic, kan je het reporten, en zal een mod het wel beoordelen :)
Pagina: 1