Ik heb een nieuwe computer gekocht (3gb, q6600, 8600gt) compleet met vista sp1 en tot mijn verbazing liep alles veel beter dan ik had verwacht. Alles liep snel, soepel en zag er heel gelikt uit. Ik was er zelf szo tevreden over dat ik in eerse plaats afstapte van het idee om winXP naast vista te instaleren. Ik was ook van plan om vista een serieuse kans te geven als werksysteem maar steeds had ik grote en kleine problemen....
- de logitech muis (mx550) kon ik niet gevoelig genoeg instellen waardoor ik met mijn 24' en 22' dualview monitoren wel erg veel tafelruimte nodig had om de 1920 + 1680 pixels te overbruggen in 1 muisbeweging
- winamp draaide erg instabiel
- heel af en toe een bsod
- map delen met winxp computer werkte niet en bij het zoeken naar een oplossing moest ik aantal rare dingen doen om het op te lossen (gues acc toestaan en nog wat onzin iirc)
(- toevallig had ik ook voor een server een linux draaien en die kon zowel met winXP als vista prima overweg)
- als ik in deze computer klik op ctrl+f krijg ik rare error melding welke ik niet goed terug kon vinden met google (misschien omdat de vista nederlands was). Toch kan ik met dat zoek balkje gewoon naar bestanden zoeken
- control panel is behoorlijk anders maar naar mijn mening niet beter.
- ook al werkt het snel, mijn q6600 werkt toch nog altijd sneller met winxp
- het hele idee van precaching vind ik beetje belachlijk, uren zitten werken en de hardeschijf laten kraken om een paar seconden te besparen bij het opstarten van een programma?!
- elke keer de vraag of ik iets wil toestaan vind ik ook niet bepaald een verbetering tov winXP
- software die niet goed of niet volledig werkt met vista
- nog vele andere kleine en iets grotere probleempjes
Uiteraard weet ik dat ik vista prima kan tweaken, de instelling zo doen dat de performance wat beter wordt...maar al met al vind ik de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Vista ziet er misschien gelikter uit, maar persoonlijk vind ik het uiteindelijk minder duidelijk en handig om mee te werken dan xp. Dus na een aantal weken het serieus te hebben geprobeerd werk ik nu weer volledig met xp. Ik heb vista er nog wel op staan, maar alleen omdat er ook een mediacenter in zit gebouwd welke verder wel prima werkt. Maar zodra ik programeer of een documentje maak oid switch ik direct naar xp. Dat werkt voor mij sneller, prettiger en minder gezeik en getweak om iets goed te krijgen wat in winXP al goed werkt. Ook al is xp dan een paar jaar oud, het is voor MIJ nog steeds het gebruiksvriendelijkste OS.
Beetje OT maar ik had ook gelezen dat de opvolger van vista incompatible zal zijn met de voorgangers, als vista nu al redelijk veel kritiek ontvangt ben ik benieuwd hoe dat zal gaan met de opvolger van vista. Als ik het goed begreep wordt zelfs de executable formaat helemaal anders wat betekend dat ALLE oude software niet meer werkt (tenzei je opnieuw compileert). Als dat zou kloppen ben ik bang dat ik nog wel een paar jaartjes met mijn oude vertrouwde winxp blijf zitten

.
En ik weet wel dat het microsoft niet aan te rekenen is dat andere bedrijven geen vista drivers maken, maar voor mij maakt het als eindgebruiker niet echt uit wiens schuld het is. Maar daardoor wordt het wel een stuk minder aantrekkelijk om over te stappen.
fietspomp wijzigde dit bericht 26-04-2008 23:09 (12%)