Gathering of Tweakers

Quicksearch
Een der antidigibeet

Ik lees de ogen uit mijn kop wat sommige mensen als beredenering aanhalen om Vista te bashen (is dit geen bashtopic aan het worden???)

Hier is er een:

""Kopieer acties over netwerken waren verschrikkelijk langzaam (heb sp1 niet afgewacht trouwens).

Waar heeft hij het over. Microsoft stelt een oplossing voor in de vorm van een servicepack en jij neemt de oplossing niet aan? Dan mag je niet klagen vind ik, terecht.

Ik zal het je sterker melden. XP werkt niet eens op mijn laptop. Er zit een issue in de POST die bekend is bij de Aspire 7520 series die ervoor zorgt dat het geheugen bij de post niet vrijgegeven wordt. XP kan het niet fixen en start niet meer op na de installatie.

Vista werkt wel wat traag, maar het werkt en ik heb nu geen problemen met het issue dan entries in de eventviewer, maar al zou ik die entries niet zien, alles werkt gewoon.

Doorgaans zijn de mensen die het hardst klagen over Vista ook de mensen met de minste kennis of mensen die vertikken moeite te nemen in Kerberos artikelen. (ja, wat is dat?).

Stanby is hier geen issue met de laptop en dat ding staat nooit anders als in stanby. Ben ik klaar, klep dicht en derest gaat vanzelf.

Voor degene met Nvidia issues net zoals ik; er zijn inderdaad ook non-accelerated drivers en dat zijn drivers die niet alle features en truukje doorvoeren op je hardware zoals bus en interconnectbuffers. Hierdoor loop je zo'n 10-30% prestatie mis en krijg je doorgaans 200% stabiliteit voor terug. Echter zou elke grafische kaart accelerated moeten werken en zonder problemen. Moet je terug naar Microsoft WDM driver die non-accelerated is dan is het doorgaans toch iets met je hardware of met je BIOS.
Check alle shadowopties en zet ze uit of aan, maar om nu meteen Vista zijn nek door te snijden is iemand neerslaan zonder ruzie te maken, niet eerlijk.

Wil jij je interlect tonen aan iemand dan is bashen geen manier en doordenken gewenst voor gast en lid hier.

Het is 's-nachts kouder dan buiten

Philflow wijzigde dit (47%)

quote:
Rogresalor schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:22:
Waar heeft hij het over. Microsoft stelt een oplossing voor in de vorm van een servicepack en jij neemt de oplossing niet aan? Dan mag je niet klagen vind ik, terecht.
Moet ie maanden gaan zitten wachten tot MS de problemen oplost? Ik dacht het niet.

Ik heb Vista een maand de kans gegeven, en toen ben ik mooi terug gegaan naar XP. Betere performance, snellere menu respons en langere batterij duur.

Misschien dat ik Vista 64-bit nog een keer een kans ga geven

quote:
Ik lees de ogen uit mijn kop wat sommige mensen als beredenering aanhalen om Vista te bashen (is dit geen bashtopic aan het worden???)
Uit dit hele topic weerleg je welgeteld één argument - waarin je 100% gelijk hebt - maar je gaat even voorbij aan de tientallen andere problemen waardoor mensen ontevreden zijn of zelfs Vista laten vallen.

Verder haal je een heel uitzonderlijk fenomeen aan waardoor XP niet werkt op een bepaalde laptop, een probleem dat ik noch privé, noch professioneel ooit meegemaakt heb - waarmee ik het probleem trouwens niet minimaliseer - maar voor de 999 laptoppers bij wie het wel werkt is dat geen issue.

Wat betreft de standby: Dat hangt blijkbaar van PC tot PC af, mooi voor de mensen waar het werkt en des te jammer voor de anderen, maar dit probleem dient opgelost te worden door Microsoft, niet door de eindgebruiker, dit is niet zomaar iets dat je oplost door je wat beter in te lezen over Vista. Als ik 'standby' instel, dan moet mijn PC gewoon in 'standby', punt andere lijn.

Veel problemen worden hier afgedaan als zijnde 'niet genoeg kennis van Vista ed.', áls het zo zou zijn, is het dan nog niet de bedoeling dat Vista ook goed loopt bij mensen die er niets van weten? Als het dan toch zo'n slim en superieur os is?

PC: ASUS P5W-DH DL | C2D E6600 @ 3 GHz | 2GB DDR2 800 | ASUS 8800GTX | X-FI X-Music | Dell 3007 WFP-HC 30"

quote:

Hier is er een:

""Kopieer acties over netwerken waren verschrikkelijk langzaam (heb sp1 niet afgewacht trouwens).

Hij zegt dat hij SP1 niet heeft afgewacht, hij zegt niet dat hij geen zin had om het te installeren. Hij kan toch moeilijk bijvoorbeeld 2 maanden gaan wachten op een fix (die er misschien niet eens zou komen!) terwijl hij het wel gewoon normaal wil kunnen gebruiken (wat wel onder XP kon).

En over de performance dingen, over het algemeen wil ik tijdens mij werk een snel systeem (en niet 1 die in de basis al langzaam is en die ik dan nog extra langzaam moet maken om hem stabiel te krijgen), of dit nou de schuld is van de driver makers (bv. NVIDIA) of van Vista (dus microsoft), dat maakt allemaal niet uit, het gaat erom dat Vista dan niet chill werkt (en daar gaat het uiteindelijk om).

Ik wil vista iig helemaal niet bashen, het ging er hierover waarom mensen van Vista af zijn gestapt (en dan belicht je altijd de negatieve dingen, want dat is de rede waarom je er af bent gestapt). Ikzelf zit overigens tegenwoordig in Ubuntu, maar dat terzijde.

edit:
ok 2 mensen waren me voor zie ik nu, was ff aan et bellen tussendoor :P maar goed, me punt staat nog steeds

FLeSH wijzigde dit bericht 16-06-2008 12:50 (4%)

Ik heb Vista ook niet helemaal afgeschreven (zou jammer zijn van die 200¤), maar ik ga nog even wachten tot alles wat beter op zijn pootjes staat, zowel wat betreft Vista, drivers en applicaties. En in het dagelijks gebruik draait het nu net meestal om de combinatie van die drie elementen, de ketting is vaak zo sterk als de zwakste schakel.

PC: ASUS P5W-DH DL | C2D E6600 @ 3 GHz | 2GB DDR2 800 | ASUS 8800GTX | X-FI X-Music | Dell 3007 WFP-HC 30"

Toch niet zo eng :-)

quote:
Ik zal het je sterker melden. XP werkt niet eens op mijn laptop. Er zit een issue in de POST die bekend is bij de Aspire 7520 series die ervoor zorgt dat het geheugen bij de post niet vrijgegeven wordt. XP kan het niet fixen en start niet meer op na de installatie.
Dit lijkt me een bug in je Acer, niet in Windows...
quote:
Doorgaans zijn de mensen die het hardst klagen over Vista ook de mensen met de minste kennis of mensen die vertikken moeite te nemen in Kerberos artikelen. (ja, wat is dat?).
Als ik even mag happen - de meeste mensen die ik ken die Vista weer van hun PC mikken na lange tijd zijn ITers. MCSEer, CNEers, hobbybobs en Tweakers. Van onkunde zou ik, zeker op dit forum, niet té snel spreken.

Windows is het OS voor de simpele gebruiker - d'r op knallen, drivertjes van de CD erop gooien, en klaar. Klussen, tunen, tweaken en je haren uit je kop trekken van frustratie horen bij Linux. Als ik dan al die moeite moet doen wil ik daarna een snel, lightweight, en stabiel OS, en niet met een langzaam, instabiel, slecht ondersteund en algeheel geen waarde toevoegend OS zitten, als het alternatief is dat ik er gewoon XP op flikker en alles in één keer werkt.
quote:
Voor degene met Nvidia issues net zoals ik; er zijn inderdaad ook non-accelerated drivers en dat zijn drivers die niet alle features en truukje doorvoeren op je hardware zoals bus en interconnectbuffers. Hierdoor loop je zo'n 10-30% prestatie mis en krijg je doorgaans 200% stabiliteit voor terug.
|:( Meen je dit echt?! Lekker Crysis spelen in 2560x1600 met alles op High en 2 frames per seconde.
Als je het op een beamer speelt, in 1024x768, en je laat tussen elk frame een klik horen, geloven mensen dat je een hele spannende vakantie hebt gehad en nu de dia's laat zien.
Op XP draait Crysis speelbaar in 2560x1600 en uiterst soepel in 1280x800... why bother with Vista?
Een PC is niet in orde als je er niet mee kan doen waar hij voor gekocht is: gamen op onbeschoft hoge resoluties met alles op z'n mooist. Zeggen dat je de PC stabiel kan maken door er 30% performance loss op te nemen is net zoiets als zeggen dat je auto het prima doet zonder rempedaal, je rijdt gewoon maar 10 km/h en dan voldoet de handrem.
quote:
Echter zou elke grafische kaart accelerated moeten werken en zonder problemen. Moet je terug naar Microsoft WDM driver die non-accelerated is dan is het doorgaans toch iets met je hardware of met je BIOS.
Met de drivers.... of ben ik nu onwetend, als mijn PC goed werkt op XP64 maar de videokaart het ineens verrekt onder Vista?
quote:
Check alle shadowopties en zet ze uit of aan, maar om nu meteen Vista zijn nek door te snijden is iemand neerslaan zonder ruzie te maken, niet eerlijk.
Een OS waarvoor ik m'n Pc moet castreren zodat het nog een beetje stabiel wordt, is geen goed OS waar je moeite voor moet doen - het alternatief is er gewoon en het heet XP x64 edition.
De vergleijking is dus niet meppen zonder ruzie maken, de vergelijking is dat je ipv een dikke lelijke logge psychisch doorgedraaide sufmuts van 18 mee naar huis te nemen, gewoon bij je vriendin van 32 blijft. Die is weliswaar wat ouder en heeft zeker ook rare neigingen af en toe, maar daar is goed mee te leven. (Ze vraagt je ook niet bij álles wat je zegt of doet, of je dat wel zeker weet. Hiermee vermijdt men heel handig de opmerking "Ja, ik weet zeker dat ik voetbal wil kijken. Hou je mond en haal bier." :+ )
quote:
Wil jij je interlect tonen aan iemand dan is bashen geen manier en doordenken gewenst voor gast en lid hier.
Naar mijn mening is het interlect van de meeste mensen op dit forum hoog genoeg dat ze a) intellect kunnen spellen en b) weloverwogen kunnen beslissen of ze een ander OS willen of niet.
Voor de mensen in dit topic is Vista exit, en ze hebben het geprobeerd.
Ga jij lekker je PC castreren zodat je Vista kan draaien - wij hebben onze PCs nog nodig om te werken en te gamen en gebruiken daar graag een betrouwbaar, snel en bewezen OS voor. Of dat Ubuntu, XP, XP64 of voor mijn part BeOS is, moet iedereen voor zich weten.

(\__/)     (\(\      (\__/)     /)/) 
(='.'=)    (='.')    (      )    ('.'=)
(")_(") o(_")")  (_O_)  ("("_)o
We are Bunny. You will be assimilated. Resistance is futile.

quote:
Eh, en wat is je punt? Dat Vista beter met een bug in jouw hardware (of BIOS) om kan gaan dan XP?
quote:
Inderdaad, wat zijn dat? Bedoel je KB articles? Als in, Knowledge Base?

Olaf van der Spek wijzigde dit bericht 16-06-2008 16:01 (5%)

ye olde farte

Modbreak:
Kunnen we het wel netjes houden a.u.b.?
Insectensex over zpelvauten en dergelijke hoef je niet op de man te spelen, van beide kanten niet.
ye olde farte

quote:
KnetterGek schreef op maandag 16 juni 2008 @ 15:58:
[...]

Lijkt mij ook een brakke BIOS implementatie.
quote:
Als ik even mag happen - de meeste mensen die ik ken die Vista weer van hun PC mikken na lange tijd zijn ITers. MCSEer, CNEers, hobbybobs en Tweakers. Van onkunde zou ik, zeker op dit forum, niet té snel spreken.
Ik heb hier een collega die ondanks zijn ruime mate van ervaring niks van Vista snapt en het ook niet wil snappen.
Dat -ie nu met een LUA werken moet vind-ie 3x niks.
Daarom gaat bij hem Vista de prullenbak in.
quote:
Windows is het OS voor de simpele gebruiker
Geen enkel OS is bij uitstek voor de simpele gebruiker, ook Windows versies niet.
Als ik nog even een blik werp in een topicoverzicht van de laatste 2 weken vind ik genoeg XP ellende terug.
Windows simpel? Blijkbaar niet dus.
quote:
Met de drivers.... of ben ik nu onwetend, als mijn PC goed werkt op XP64 maar de videokaart het ineens verrekt onder Vista?
Dat een zekere videokaartenbakker drivers aflevert die met grote regelmaat allerlei optimalisaties via overige software en registry keys doorvoert met wisselend succes wordt wel snel afgeschoven op MS - terwijl die echt niet blij zijn met de handelswijze van voornoemde videokaartenbakker omdat die daarmee voor onnodige klachten zorgt.
quote:
Ga jij lekker je PC castreren zodat je Vista kan draaien - wij hebben onze PCs nog nodig om te werken en te gamen en gebruiken daar graag een betrouwbaar, snel en bewezen OS voor. Of dat Ubuntu, XP, XP64 of voor mijn part BeOS is, moet iedereen voor zich weten.
Dat kan ik ook onder Vista.
Ben ik nu een geval apart?
Een der antidigibeet

quote:
KnetterGek schreef op maandag 16 juni 2008 @ 15:58:
[...]

Inderdaad en dat ligt zeker niet aan XP, maar ik vind het wel fijn dat ik weet dat het een bug is en geen defect :)
quote:
[...]

Knip...hebbes.... Deze IT manager haatte Vista door en door en iets in me zegt me dat als ik iets haat dat ik het zal tarten en dat deed ik bij Vista en ik kwam erachter dat Vista zo kwaad nog niet is, maar als je zegt van "er zijn veel problemen mee", dan zeg ik ,"Ja", dat klopt.
Echter ben ik geen doorsnee MBO systeembeheerder en bijt ik me juist vast in hetgeen waar ik niet uitkom ;)
quote:
Windows is het OS voor de simpele gebruiker - d'r op knallen, drivertjes van de CD erop gooien, en klaar. Klussen, tunen, tweaken en je haren uit je kop trekken van frustratie horen bij Linux. Als ik dan al die moeite moet doen wil ik daarna een snel, lightweight, en stabiel OS, en niet met een langzaam, instabiel, slecht ondersteund en algeheel geen waarde toevoegend OS zitten, als het alternatief is dat ik er gewoon XP op flikker en alles in één keer werkt.
Fl*kker is een krachtige term, maatje. dat betekend Homofiel of Politie, maar heeft geen doen met Windows (moest het ff kwijt). Zo simpel als jij het bestempeld en werkt het niet. Er zijn zat haren uitgetrokken; indirect oorzaak van WIndows of onkunde??!!
Linux is helemaal niet moeilijk en eigenlijk heel logisch.
quote:
[...]

|:( Meen je dit echt?! Lekker Crysis spelen in 2560x1600 met alles op High en 2 frames per seconde.
Als je het op een beamer speelt, in 1024x768, en je laat tussen elk frame een klik horen, geloven mensen dat je een hele spannende vakantie hebt gehad en nu de dia's laat zien.
Op XP draait Crysis speelbaar in 2560x1600 en uiterst soepel in 1280x800... why bother with Vista?
Een PC is niet in orde als je er niet mee kan doen waar hij voor gekocht is: gamen op onbeschoft hoge resoluties met alles op z'n mooist. Zeggen dat je de PC stabiel kan maken door er 30% performance loss op te nemen is net zoiets als zeggen dat je auto het prima doet zonder rempedaal, je rijdt gewoon maar 10 km/h en dan voldoet de handrem.
Is dit venijn? of een beetje sarcasme onder de verkeerde hoed vandaan?
Mijn games lopen prima en nergens staat dat ik geen accelerated driver heb want die heb ik wel. ik heb de nieuwste forceware met de nv4_disp.inf mod en dat loopt als een tiet. Haperingen in het geluid zijn ook weg.

[*snip de rest*]

Modbreak:
Ik dacht toch duidelijk genoeg te zijn geweest met de vraag om van beide kanten het normaal te houden?

Ga dan niet alsnog erop in, wees verstandig en laat het gaan.

alt-92 wijzigde dit bericht 16-06-2008 23:40 (29%)

Het is 's-nachts kouder dan buiten

quote:
alt-92 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:24:
[...]
Absoluut niet, bij mij draaien ook alle games gewoon netjes onder Vista zonder framedrops of wat dan ook. En het begin was het een beetje stroef, maar is in de loop van de maanden behoorlijk verbeterd. Patches van MS & Drivers updates van fabrikanten. (Met name de nieuwe Forceware/Geforce drivers heb ik aanzienlijke verbeteringen geboekt onder Vista)

Voor mij Vista en wil absoluut niet terug. Het stomme is dat Vista bij mij juist algemeen een stuk vlotter loopt terwijl ik al behoorlijk wat toepassingen / services geïnstalleerd heb. Dit zelfde maakt XP altijd behoorlijk traag. Ik heb een XP installatie met ongv. dezelfde software ernaast lopen en toch loopt die een behoorlijk stuk trager dan Vista.
quote:

Hier is er een:

Uhhh dus jij vind dat als een bedrijf het presteert om in al die jaren aan ontwikkeling een product op de markt te zetten wat faalt op zo'n kritisch punt als een kopieer actie op het netwerk ik niet mag klagen? En als reden dat ik niet een jaar weiger te wachten op een oplossing?

Sorry hoor, ik heb laatst een auto gekocht en als die alleen maar naar links stuurt dan blijf ik ook niet rondjes rijden tot ze het een keer komen maken.

Microsoft stelt wel oplossingen voor, ik wou dat ze een keer ophielden met het maken van problemen. Lijkt me veel beter.

Excuus: was al gezegd.... opmerking overbodig.

quote:
woenwoen schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 16:29:
[...]
Uhhh dus jij vind dat als een bedrijf het presteert om in al die jaren aan ontwikkeling een product op de markt te zetten wat faalt op zo'n kritisch punt als een kopieer actie op het netwerk ik niet mag klagen? En als reden dat ik niet een jaar weiger te wachten op een oplossing?

Sorry hoor, ik heb laatst een auto gekocht en als die alleen maar naar links stuurt dan blijf ik ook niet rondjes rijden tot ze het een keer komen maken.

Microsoft stelt wel oplossingen voor, ik wou dat ze een keer ophielden met het maken van problemen. Lijkt me veel beter.
Het is weer appels met peren vergelijk tijd... Is traag kopieeren kritisch? Nee, want het kopieeren deed het gewoon, echter niet met de gewenste snelheid. De oplossing c.q. fix kwam in de vorm van een hotfix (al geruime tijd voor SP1).

Een OS vergelijken met een auto in de vorm van problemen ondervinden is niet geheel juist. Hoeveel autos hebben wel niet verborgen gebreken c.q. fabrieksfouten die soms jarenlang later pas naar voren komen? Wat doet de bewuste autofabrikant: die roept de autos terug om de fout alsnog te herstellen... dit doet MS/Apple/Enz. ook, maar dan in de vorm van een software hotfix/patch. Deze problemen zijn niet bewust in het OS gemaakt (jouw quote: ik wou dat ze een keer ophielden met het maken van problemen.)

Moraal van het verhaal: als je een nieuw gelanceerd OS gaat gebruiken kan je op je vingers natellen dat er nog het e.e.a. aan ontbreekt.. blijf gewoon lekker op XP en ga Vista (of diens opvolger) pas gebruiken als het je wel aanstaat/kan overtuigen.

Ik heb onlangs een laptop gekocht met Vista Ultimate erop. Ik moet eerlijk zeggen dat het best behoorlijk werkt als de hardware dan ook maar "echt" compatible is. Het is een 17" laptop en ik merk geen verschil in accuduur tussen XP en Vista. Ook in de snelheid merk ik erg weinig verschil, zeker na de SP1 Update.

Afijn, dat UAC heeft Microsoft niet over nagedacht, je moet zo vaak iets toestemmen dat je doodgegooid wordt met die "weet u het zeker" schermen. Ik krijg dus ook regelmatig onervaren gebruikers die vragen of het alstublieft uitgezet kan worden of ze klikken standaard maar op ja omdat ze inmiddels wel doodverveeld zijn met deze dingen.

Waar ik wél moe van wordt is het feit dat ik op vista ruim een half jaar heb geprobeerd om mijn Intel 3945ABG kaart op normale wijze aan de gang te krijgen. Om een of andere reden valt op een gegeven moment mijn internet weg, en gaat het lampje van de wireless uit. Wireless is dan met geen mogelijkheid aan te krijgen/Vista is met geen mogelijkheid te rebooten/de temperatuur van de CPU loopt rap op. Bij wie ik dit probleem moet neerleggen weet ik niet, ik heb al meerdere INTEL en Asus drivers geprobeerd, ook van Microsoft maar niets helpt. Ook na het Installeren van diverse updates / KB Fixes / Service Pack 1 blijft dit probleem bestaan. Op XP werkt de kaart naar behoren dus defect is hij ook niet.
(zie ook: [Vista] Intel Pro Wireless 3945ABG disabled)

Op mijn hogeschool (Windesheim, Zwolle) staan meerdere accesspoints, telkens als je van accesspoint wisselt krijg je weer een melding van vista voor je neus met de vraag of je vista even wilt vertellen welk soort netwerk dit is, de meldingen kun je welliswaar uitschakelen maar dan wordt hij standaard op openbaar netwerk gezet, in dit geval ook de gewenste actie omdat ik geen behoefte heb aan allemaal IT-studentjes die in mijn computer zitten te spieken, maar ik zou graag zelf de default actie kunnen instellen ;)

Ik vind het door mappen bladeren ook erg irritant. Misschien wel om de manier waarop ik alles gewend was. Ik ben nu altijd heel wat langer naar een bestand aan het zoeken dan dat ik op XP was. En waarom zijn "Mijn Afbeeldingen", "Mijn Videos" e.d. nu uit "Mijn Documenten" gehaald? Iedereen was hier aan gewend, en nu veranderen ze dat, voor mij levert dat alleen maar irritatie op.

Al met al, is dit genoeg reden geweest om contact op te nemen met Microsoft over deze situatie. Ik kreeg van hun het advies om terug te schakelen naar Windows XP. Ik heb dan ook netjes van Microsoft een Windows XP Professional OEM pakket thuis ontvangen.

Kortom, voor mij de komende tijd nog even XP ik geef vista eerst wel even de tijd om nog wat volwassener te worden :)

"The nice thing about standards is that there are so many of them to choose from."

houd niet van wannebe modjes

Ik heb vista een half jaar of zo gebruikt en het liep eik beter als xp, ondanks de wat verouderde hardware (p4 3 ghz, 1 gig mem etc.) Ben toch terug gegaan naar xp vanwege de games die echt behoorlijk slechter presteerden en had ook wat progjes die niet werkten zoals zou moeten, een die me bijstaat is winamp die raar deed met directories openen. Misschien dat mijn volgende install wel weer vista zal zijn met sp1, dan is kijken of de negatieve aspecten een beetje zijn verholpen inmiddels :) Ik vond het iig wel prettiger werken als xp (na gewenning zoals al eerder benoemd) en het ziet er nog leuker uit ook.

tijd voor verandering.

Wat is eigenlijk, afgezien van DX10, het voordeel van Vista SP1 boven XP SP3 (voor de gemiddelde tweaker)?

SP3 is zelfs nog recenter dan Vista SP1. Ik begrijp dat er wat meer functionaliteit zit in Vista (wat makkelijker zoeken, e.d.) maar als je in XP een paar externe (freeware) progjes installeert, bereik je dan niet hetzelfde effect?

M.a.w.: is er voor een (handige) tweaker wel een voordeel aan Vista ten opzichte van XP?

Je kunt natuurlijk voor elk handigheidje in Vista wel een 3th-party tooltje vinden voor XP, maar persoonlijk zou ik toch zeggen dat het voor mijn gevoel sneller is, het startmenu is handig (zoek balkje O+ ), look is beter, grote afbeeldingen in verkenner zijn erg handig, zoeken in elke verkenner, vind mediacenter erg mooi, en natuurlijk niet te vergeten mahjong :+, draai hier ook nog eens 2 talig, zo kan ik overdag nog wel wat dingen opnoemen waarom ik nooit meer terug zou gaan naar XP.

Verder zijn er natuurlijk veel technische veranderingen zoals defrag, superfetch, firewall, UAC, netwerk beheer en verschillende admin tools die bij mij wel in de smaak vallen.

Natuurlijk zijn er minpuntjes waaronder het bekende kopieer probleem maar daar kan ik mij totaal niet aan storen.

Blackspot wijzigde dit bericht 20-06-2008 02:10 (15%)

quote:
obme_ief schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 01:03:
en het ziet er nog leuker uit ook.
Dat kan in XP ook met een programma zoals XPize, behalve dan de Aero-effecten.
quote:
grizzlybeer schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 01:11:
Wat is eigenlijk, afgezien van DX10, het voordeel van Vista SP1 boven XP SP3 (voor de gemiddelde tweaker)?

M.a.w.: is er voor een (handige) tweaker wel een voordeel aan Vista ten opzichte van XP?
Niet echt, je kan zelfs bijna DX10-kwaliteit bereiken onder XP.
quote:
Blackspot schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 02:04:
het startmenu is handig (zoek balkje O+ ), look is beter, grote afbeeldingen in verkenner zijn erg handig, zoeken in elke verkenner, vind mediacenter erg mooi.
Mja, ik ga ontzettend gestructureerd te werk zodat ik geen behoefte heb aan een zoekfunctie. :) Ik vind Mediacenter ook mooi, alleen jammer dat mijn ASUS tv-kaart er niet mee samenwerkt, in tegenstelling tot een freeware-programma zoals ChrisTV Lite, wat ook nog eens superlicht en -instelbaar is.
quote:
Verder zijn er natuurlijk veel technische veranderingen zoals defrag, superfetch, firewall, UAC, netwerk beheer en verschillende admin tools die bij mij wel in de smaak vallen.
De firewall is wel uitgebreider, maar bij de defrag kan je de structuur van je schijf niet meer zien en de UAC is voor velen net het meest vervelende van Vista.

Cyberblizzard wijzigde dit bericht 20-06-2008 08:46 (77%)

Toch niet zo eng :-)

quote:
alt-92 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:24:
Ik heb hier een collega die ondanks zijn ruime mate van ervaring niks van Vista snapt en het ook niet wil snappen.
Dat -ie nu met een LUA werken moet vind-ie 3x niks.
Daarom gaat bij hem Vista de prullenbak in.
Het gaat hier echter over mensen die na langere tijd gebruiken (zo om en nabij een jaar, naar topic titel) en dat gaat dan niet meer over mensen die gewoon onwennig zijn. Dat er inderdaad hele hordes zijn die na eenuurtje kijken denken "donders, maar dat is ánders! dat wil ik niet!" ontken ik niet, maar dat is niet de doelgroep waar ik op doelde.
quote:
Geen enkel OS is bij uitstek voor de simpele gebruiker, ook Windows versies niet.
Als ik nog even een blik werp in een topicoverzicht van de laatste 2 weken vind ik genoeg XP ellende terug.
Windows simpel? Blijkbaar niet dus.
In vergelijking met wat? Windows wordt nu niet bepaald gemarket als het OS waar je alles zelf aan moet/kan doen, toch? In beginsel is Windows een voor de gebruiker eenvoudig OS - alles wordt voorgekauwd en de meeste dingen gaan volautomatisch.
Dat je d'r vervolgens meer mee kan en het prima kapot kan krijgen, dat ben ik met je eens.
quote:
Dat een zekere videokaartenbakker drivers aflevert die met grote regelmaat allerlei optimalisaties via overige software en registry keys doorvoert met wisselend succes wordt wel snel afgeschoven op MS - terwijl die echt niet blij zijn met de handelswijze van voornoemde videokaartenbakker omdat die daarmee voor onnodige klachten zorgt.
Ja, maar dat die problemen Vista onbruikbaar maken betekent wél dat je d'r niet om naar Vista omschakeld. Of terug gaat.
quote:
In dit topic? Ja! Het topic is niet "mij lukt het wél onder Vista te gamen" maar "Na 1 jaar Vista terug naar XP" -> 'wij' mensen die terug gegaan zijn naar XP omdat het onder Vista niet goed/snel/efficient/stabiel werkt, zijn niet de groep mensen die performant en prettig bezig zijn met hun PCs als er Vista op staat, als althans niet zo als met XP, al dan niet in 64bit editie.
quote:
Blackspot schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 02:04:
Natuurlijk zijn er minpuntjes waaronder het bekende kopieer probleem maar daar kan ik mij totaal niet aan storen.
En that's the whole point - als je de problemen die je met Vista hebt niet als storend ervaart en de voordelen ook werkelijk als voordelen ervaart, is er geen reden bij XP te blijven natuurlijk - uiteindelijk is het een persoonlijke voorkeur.

(\__/)     (\(\      (\__/)     /)/) 
(='.'=)    (='.')    (      )    ('.'=)
(")_(") o(_")")  (_O_)  ("("_)o
We are Bunny. You will be assimilated. Resistance is futile.

Ik ben mijn mening aan het herzien over UAC. OK het kan zeker vervelend zijn, daar hoor je mij niet over, maar eigenlijk heb ik vooral last van UAC als ik mijn PC aan het inrichten ben. Dan gaat UAC ook uit. Maar ben ik met het meeste klaar dan zet ik het weer aan. Waarom? Het aantal meldingen dat je krijgt als je niets aan het installeren bent valt hardstikke mee. En ik vind het wel een prettige gedachte dat als er iets kritisch gebeurd dat ik dan een waarschuwing krijg.

Ja goed, ik weet als ik op een icoontje met het adminitrator logo klik dat ik een melding krijgt die ik moet bevestigen. Prima, dan weet ik dat ik het zelf veroorzaakt heb en kan ik gerust accepteren. Maar ik vind het idee dat ik zo'n melding krijg als iets anders wat zomaar wil veranderen erg goed. Daar is UAC natuurlijk ook voor bedoeld.

Ik ben zeker een ruim ervaren computergebruiker en ik denk dat ik in principe makkelijk met UAC kan werken. Ik heb beveiliging in orde en eigenlijk nooit last van een virus gehad. Maar bij normaal gebruik heb ik weinig last van UAC.

Verder kan me prima voorstellen dat mensen - zeker in het begin - Vista weer erafgegooid hebben. Maar men moet wel opletten dat niet dezelfde argumenten gebruikt blijven worden die niet meer waar zijn. Vergelijk het met plasma TV's. 'Tegenstanders' blijven maar roepen dat deze TV's meer stroom kosten en dat ze snel inbranden, terwijl dat al lang niet meer zo is. Dat geld ook voor gamen in Vista. Er zijn natuurlijk altijd gevallen waar dit niet zo is, maar gaming performance in Vista en XP is tegenwoordig nagenoeg gelijk. En als er verschillen zijn is het verschil marginaal.

Mensen die overigens Vista ruim een jaar gebruikt hebben en vervolgens eraf gooien hebben wat mij betreft alle recht van spreken, ongeacht wat hij argumenten zijn. Als je een OS zo lang gebruikt en dan besluit het eraf te gooien, dan doe je dat wat mij betreft met een goede reden. Of die reden ook voor anderen gelden is een tweede natuurlijk. Ik erger me niet zo snel aan dingen, maar bijvoorbeeld het trage kopieren kan me voorstellen dat iemand zich daar scheel aan ergert.
Maar ik kwam ook hier ergens een reactie tegen over iemand die Vista ook niet WILDE kennen/leren. Tja, dan heb je geen recht van spreken wat mij betreft.

Luuk1983 wijzigde dit bericht 20-06-2008 10:28 (37%)

Intel Core 2 Duo E6600 | AUS P5B-E | 2GB Kingston PC6400 | MSI 8800GTS 640MB | X-Fi XtremeMusic | WD Raptor 36GB ADFD | 2 x 320GB Barracuda 7200.10 (200GB RAID0, 200GB RAID1) | Cooler Master Mystique 631 | Scythe Infinity | EEE PC 701 4G Wit

quote:
Cyberblizzard schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 08:35:
[...]
Mja, ik ga ontzettend gestructureerd te werk zodat ik geen behoefte heb aan een zoekfunctie. :) Ik vind Mediacenter ook mooi, alleen jammer dat mijn ASUS tv-kaart er niet mee samenwerkt, in tegenstelling tot een freeware-programma zoals ChrisTV Lite, wat ook nog eens superlicht en -instelbaar is.

[...]
De firewall is wel uitgebreider, maar bij de defrag kan je de structuur van je schijf niet meer zien en de UAC is voor velen net het meest vervelende van Vista.
Ik heb op dit moment zo'n 10000 email berichten en 4000 documenten + afbeeldingen op mijn computer staan, deze kan ik binnen een paar seconden doorzoeken en vinden, als ik hiervoor door de folders moet bladeren ben ik langer bezig. En ja, google of msn desktop search kunnen dit ook onder XP.

UAC.... wel, ik zit zo'n 12 uur per dag achter mijn computer te programmeren, mails te beantwoorden, offertes + brieven te maken, af en toe speel ik een potje counterstrike, probeer ik wat nieuwe programmatjes en ik denk dat ik het aantal keer dat ik een UAC scherm zie op 1 hand kan tellen (en jah, hij staat aan :P ). Als je de hele dag aan je systeeminstellingen zit te klooien kan ik mij voorstellen dat je er gek van word maar ik gebruik mijn PC niet daarvoor.

De UAC die in de pre-releases van Vista zaten, die waren pas echt vervelend! Daar moest je echt bij elke scheet de administrator credentials invoeren, gelukkig hebben ze dat bij de release versie eruit gehaald. UAC stoor mij ook absoluut niet, het aantal keer dat ik deze tegenkom kan ik op een hand tellen (werk voornamelijk met Total Commander ;) En bij het opstarten daarvan moet ik even klikken)...

De zoek-engine van Vista vindt ik wel een hele verbetering c.q. verademing.

Als je langer met Vista werkt wordt je er knettergek van. Kan geen fatsoenlijke driver vinden voor mijn laptop videokaart Nvidia Geforce 8600 GS. De standaard videodriver had geen ondersteuning voor vista?? En is toch standaard geinstalleerd??? Snap ik echt niet!!!
Een simple game als FIFA 07 doet hij al moeilijk over, dan maar te zwijgen over Carbon, helemaal niet vooruit te branden. En zo sloom is mijn laptop toch ook niet: Acer Aspire 5920. Kga vanmiddag op mijn tweede partitie xp installeren kijken of het wat sneller op schiet met dezelfde videodrivers. Het antwoord weet ik eigenlijk al!!!

ewoud0612 wijzigde dit bericht 20-06-2008 13:48 (11%)

quote:
ewoud0612 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 13:47:
Als je langer met Vista werkt wordt je er knettergek van. Kan geen fatsoenlijke driver vinden voor mijn laptop videokaart Nvidia Geforce 8600 GS. De standaard videodriver had geen ondersteuning voor vista?? En is toch standaard geinstalleerd??? Snap ik echt niet!!!
Een simple game als FIFA 07 doet hij al moeilijk over, dan maar te zwijgen over Carbon, helemaal niet vooruit te branden. En zo sloom is mijn laptop toch ook niet: Acer Aspire 5920. Kga vanmiddag op mijn tweede partitie xp installeren kijken of het wat sneller op schiet met dezelfde videodrivers. Het antwoord weet ik eigenlijk al!!!
Laptops worden niet direct gesupport door NVIDIA, voor drivers moet je bij je fabrikant zijn. Ik ken meer dan genoeg laptop gebruikers die prima kunnen gamen onder Vista. Ik snap dat je knettergek wordt van Vista, ik zou het in jouw geval er ook afgooien waarschijnlijk als het niet werkt, maar ik hoop dat je wat kan nuanceren en Vista niet meteen in z'n geheel afschrijft.

Overigens vind ik de Windows videokaartdrivers geen vervanging van de download versies.

Luuk1983 wijzigde dit bericht 20-06-2008 13:57 (4%)

Intel Core 2 Duo E6600 | AUS P5B-E | 2GB Kingston PC6400 | MSI 8800GTS 640MB | X-Fi XtremeMusic | WD Raptor 36GB ADFD | 2 x 320GB Barracuda 7200.10 (200GB RAID0, 200GB RAID1) | Cooler Master Mystique 631 | Scythe Infinity | EEE PC 701 4G Wit

5,5? Op de schaal van richter?

Vooral de performance problemen die veel mensen melden zijn volgens mij vooral toe te wijzen aan het feit dat vlak na installatie of in gebruikname van een computer met Vista, deze de hele schijf gaat indexeren. Dit kan inderdaad lang duren en zal gedurende de eerste dagen voor vertraging zorgen. Zeker als de gemiddelde tweaker dan ook nog eens zaken uit gaat zetten, zoals superfetch, dan zal Vista natuurlijk ook niet meer snel worden. Ik gebruik Vista nu bijna twee jaar (inderdaad twee jaar, ook diverse beta's) en ben een uitermate tevreden gebruiker. Als alles geindexeerd is, dan performed Vista prima. Inderdaad zijn er in het begin problemen geweest (vooral pre SP1) met performance in games en kopieren, maar het kopieren is al redelijk ver voor SP1 opgelost met een hotfix en games draaien tegenwoordig ook vrijwel net zo snel als onder XP. Soms iets langzamer, soms iets sneller. Gebruik lekker XP, Linux of een Mac als er geen drivers voor je hardware te vinden zijn (don't blame Microsoft, maar ga lekker je fabrikant van je hardware hier over bashen) of als in jou geval iets niet goed, of niet snel genoeg werkt. Maar hou alsjeblieft op met het generaliseren dat Vista crap is, want dat is niet zo. Het werkt niet in alle gevallen even goed, het werkt ook zeker niet in alle gevallen even slecht. Laten we de gevoelens even wat meer nuanceren en helder blijven.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws