Hoofdcategorieën
Topicacties

[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 2

Pagina: 1 2 3 4 ... 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 last

Nieuw Topic
a.k.a Nilz
Reg. datum: 22 december 2000

quote:
Pallas schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 07:30:
[...]

Nouja ik heb dit ding gekocht met name voor de redundancy :) dan heb ik misschien allemaal te snel gelezen en conclusies getrokken dat de raid 1 niet goed zou werken.
En als ik meer ruimte nodig heb dan koop ik het wel :)
Tx !~
Voor redundacy werkt het prima, alles staat gewoon op 2 schijven, maar heel veel mensen denken gelijk dat ze een veilige backup hebben als ze RAID horen.

Maar in wat voor omgeving heb je "redundancy" nodig? of je nu een dagje down bent of 5 minuten, voor een thuis servertje zou ik daar niet zoveel waarde aan hechten, maar het het hangt er maar net vanaf wat je ermee doet.

dmv start-usbdisk.sh is het me gelukt om m'n usb disk automatisch te mounten. Ik merk alleen als ik naar mijn webpage surf dat mijn hdd toch opstpint. Waarom weet ik niet, want de files staan duidelijk op de usb disk. (hij knippert als ik er iets af haal).
Nu wil ik funplug dus op de usb disk plaatsen. Maar als ik start-usbdisk.sh aanroep in fun_plug dan zegt hij "no such file or directory" Ik heb al verschillende plaatsen en links geprobeerd maar hij kan het bestand niet vinden. Kan iemand me vertellen wat voor path ik in fun_plug op moet geven om bij de root (/mnt/HD_a2/ dus) van mijn 1e disk kom ( /mnt/HD_a2/ werkt dus niet, tot mijn verbazing).

"Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt."

Reg. datum: 28 oktober 2002

Weet niet of het al in 1 van de topics gemeld is maar ik heb gisteren een nieuwe tweede harddisk in mijn NAS geplaatst. Webinterface meldt keurig dat er een tweede nieuwe disk is geinstalleerd en dat die geformateerd wordt, de reeds geinstalleerde schijf met data zou met rust gelaten worden.

NIET DUS! De schijf met data werd eerst geformateerd en daarna de tweede (nieuwe) schijf.

Ik draai de laatste 1.05 firmware. Hou dit dus in je achterhoofd als je er momenteel 1 schijf in hebt en er aan denkt er 1 bij te plaatsen.

Ik probeer nu de Funplug er opnieuw op te zetten maar ook dat wil niet vlotten. Funplug wordt wel uitgevoerd bij het opnieuw starten alleen bij het uitpakken van het TAR bestand geeft de log aan dat de TAR leeg is en geen bestanden bevat. De map ffp wordt wel aangemaakt maar blijft dus leeg. Iemand een idee?

Reg. datum: 19 oktober 2001

quote:
xcept schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:37:
Weet niet of het al in 1 van de topics gemeld is maar ik heb gisteren een nieuwe tweede harddisk in mijn NAS geplaatst. Webinterface meldt keurig dat er een tweede nieuwe disk is geinstalleerd en dat die geformateerd wordt, de reeds geinstalleerde schijf met data zou met rust gelaten worden.

NIET DUS! De schijf met data werd eerst geformateerd en daarna de tweede (nieuwe) schijf.

Ik draai de laatste 1.05 firmware. Hou dit dus in je achterhoofd als je er momenteel 1 schijf in hebt en er aan denkt er 1 bij te plaatsen.
Voor welke configuratie had je gekozen, standaard?
quote:
Ik probeer nu de Funplug er opnieuw op te zetten maar ook dat wil niet vlotten. Funplug wordt wel uitgevoerd bij het opnieuw starten alleen bij het uitpakken van het TAR bestand geeft de log aan dat de TAR leeg is en geen bestanden bevat. De map ffp wordt wel aangemaakt maar blijft dus leeg. Iemand een idee?
Lijkt op een corrupt bestand, probeer het tgz bestand eens opnieuw te downloaden.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Papa van Ruben sinds 13/5/2009
Reg. datum: 17 juli 1999

quote:

...
Bekend probleem. Dit had ik ook al eens ergens gemeld in dit topic. Misschien iets voor in de topic start?

Skoezie wijzigde dit bericht 21-01-2009 10:10 (16%)

Gamertag: Skoezie | Xbox stuk: RROD ;( weer retour. Game ON!

Trotse papa van Tigo Nova
Reg. datum: 13 april 2000

quote:
Maverick schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:16:
dmv start-usbdisk.sh is het me gelukt om m'n usb disk automatisch te mounten. Ik merk alleen als ik naar mijn webpage surf dat mijn hdd toch opstpint. Waarom weet ik niet, want de files staan duidelijk op de usb disk. (hij knippert als ik er iets af haal).
Nu wil ik funplug dus op de usb disk plaatsen. Maar als ik start-usbdisk.sh aanroep in fun_plug dan zegt hij "no such file or directory" Ik heb al verschillende plaatsen en links geprobeerd maar hij kan het bestand niet vinden. Kan iemand me vertellen wat voor path ik in fun_plug op moet geven om bij de root (/mnt/HD_a2/ dus) van mijn 1e disk kom ( /mnt/HD_a2/ werkt dus niet, tot mijn verbazing).
Neem aan dat je lighttpd hebt draaien dan; dan moet je de access en errorlog ook op de usb disk plaatsen, anders geeft ie inderdaad een spinup. Dus je hoeft je funplug niet perse vanaf usb draaien.

start-usbdisk.sh moet wel de execute bit hebben anders kan je hem niet met sh starten. Als je de sh in je start folder van ffp hebt staan en de execute bit meegeeft dan wordt ie automatisch gestart. Maar het is wel anders als je ffp ook vanaf usb wilt draaien.
Reg. datum: 13 januari 2008

quote:

mmm daar wordt ik niet blij van, wil idd ook tweede harde schijf bijplaatsen.
Zijn er oplossingen voor(bv schijf eruit oid) wil hem overigens gewoon "standaard" bijplaatsen. :?

Reg. datum: 28 oktober 2002

@Deos:

Idd gewoon standaard gekozen. Ik gebruik de schijven los van elkaar. Het wordt ook gemeldt op de website dat je je data moet backuppen omdat ze niet garanderen dat het goed gaat. Ik kan inmiddels garanderen dat het niet goed gaat dus vond het het vermelden waard :)

Wat betreft de TGZ heb ik die al meerdere malen gedownload. Ik heb ook geprobeerd de 0.4 erop te zetten maar daar krijg ik de melding 'No TAR magic'. Als ik de TAR open met bv. winRAR zie ik wel de bestanden. De vorige keer werkte het in 1 keer vlekkeloos. Zal er vanavond thuis nog eens naar kijken.

xcept wijzigde dit bericht 21-01-2009 11:02 (35%)

Global IT Gypsy
Reg. datum: 18 april 2002

quote:
Lampie01 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 10:47:
[...]
mmm daar wordt ik niet blij van, wil idd ook tweede harde schijf bijplaatsen.
Zijn er oplossingen voor(bv schijf eruit oid) wil hem overigens gewoon "standaard" bijplaatsen. :?
Makkelijk genoeg, eerste schijf eruit halen, tweede schijf ervoor in de plaats zetten. Aanzetten, formatteren en weer uit zetten. Eerste schijf in de rechter bay plaatsen, tweede in de linker bay. Aanzetten, en alles is weer up-and-running.
Met andere woorden, tijdens format akties mogen alleen de schijven die je wilt formatteren aanwezig zijn, degene met data niet.

quote:
DeOS schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 14:56:
[...]

/etc/resolv.conf wel aangepast (stap 5)?

Zonder nameserver kan hij namelijk geen hostnames resolven.
@DeOS
@Prulleman

Daar heb ik het IP van me Router ingezet.

Dus nameserver 192.168.0.1

Fanatix.nl wijzigde dit bericht 21-01-2009 11:12 (57%)

quote:
Krypt schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 10:14:
[...]

Neem aan dat je lighttpd hebt draaien dan; dan moet je de access en errorlog ook op de usb disk plaatsen, anders geeft ie inderdaad een spinup. Dus je hoeft je funplug niet perse vanaf usb draaien.

start-usbdisk.sh moet wel de execute bit hebben anders kan je hem niet met sh starten. Als je de sh in je start folder van ffp hebt staan en de execute bit meegeeft dan wordt ie automatisch gestart. Maar het is wel anders als je ffp ook vanaf usb wilt draaien.
Dat is me allemaal gelukt. Ik had de pages en logs ook op de usb disk staan alleen ik denk persoonlijk dat het komt doordat de link naar de usb disk op die hdd staan (als in /mnt/HD_a2/sdc1/ ) of moet dat niets uitmaken? Het kan ook dat mijn hdd toevallig door iets anders getriggerd werd en dat ik te snel een conclusie trok.

Ik heb dus zowel pages als logs in /sdc1/ staan. Dat zou voldoende moeten zijn? Dan ga ik dat vanavond even opnieuw doen.

Tips over hoe ik het probleem uit mijn vorige post oplos zijn btw evenwel welkom :)

Reg. datum: 13 januari 2008

quote:
vteuniss schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:04:
[...]

Makkelijk genoeg, eerste schijf eruit halen, tweede schijf ervoor in de plaats zetten. Aanzetten, formatteren en weer uit zetten. Eerste schijf in de rechter bay plaatsen, tweede in de linker bay. Aanzetten, en alles is weer up-and-running.
Met andere woorden, tijdens format akties mogen alleen de schijven die je wilt formatteren aanwezig zijn, degene met data niet.
Kijk ik wordt weer blijer (was zo ie zo erg tevreden met de NAS) :) :)
Echter zit mijn eerste schijf in de linker bay, als ik jouw beschrijving lees komt hij in de rechter straks. krijg ik daar geen problemen mee, of maakt het niet uit als je maar formateerd zonder de data schijf?

Lampie01 wijzigde dit bericht 21-01-2009 12:08 (15%)

Reg. datum: 19 oktober 2001

quote:
Fanatix.nl schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:09:
[...]

@DeOS
@Prulleman

Daar heb ik het IP van me Router ingezet.

Dus nameserver 192.168.0.1
Dus je resolv.conf ziet er nu zo uit?:
code:
1
2
search wan
nameserver 192.168.0.1

Verder neem ik aan dat je router ook je dns server is?

DeOS wijzigde dit bericht 21-01-2009 12:01 (8%)

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

a.k.a Nilz
Reg. datum: 22 december 2000

je kan wel een link maken van /mnt/usb naar /mnt/HD_a2/sdc1/ zodat je usb te benaderen is via explorer/ftp, maar je moet dan dan wel de log files laten schijven naar /mnt/usb, dan loopt het helemaal buiten de hdd om, behalve als je via explorer gaat benaderen.

Ik had dezelfde fout gemaakt met mijn nzb monitor folder, die had ik staan op de link /mnt/HD_a2/usb > geen spindown. monitor folder gezet op de mount dir /mnt/usb > wel spindown

Reg. datum: 11 maart 2001

quote:
Krypt schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 22:44:
Ik heb eerst de volgende handleiding gevolgt hiero

Dus.. even een stappenplan:
1. Download eerst de usb kernel module: hiero
2. Plaats deze op je NAS. Deze heb ik zelf op \mnt\HD_a2\ffp\custom gezet.
3. Vervolgens de module laden: insmod \mnt\HD_a2\ffp\custom\usb-storage.ko
4. Vervolgens fdisk draaien: fdisk /dev/sdb (manual zegt sdc, maar dat is als je 2 disks erin hebt, ik heb er maar 1. In de manual staat ook hoe je partities maakt. Dit heb ik niet gedaan daarom moet ik sdb mounten ipv sdb1)
5. Ext2 fs aanmaken: mke2fs /dev/sdb (wederom, ik moet sdb gebruiken omdat ik geen partities heb)
.....
Ik heb eenzelfde opzet met 1 HDD, maar ik krijg het niet werkend. Ik vermoed trouwens dat je in stap 3 '/' moet gebruiken ipv '\', anders krijg ik een foutmelding:
code:
1
insmod: can't read 'mntHD_a2ffpcustomusb-storage.ko': No such file or directory

Vervolgens krijg ik bij stap 4 wederom een foutmelding: Segmentation fault. Wat gaat hier mis? Ik heb een 4GB FAT32 geformatteerde USB-stick in de CH3SNAS gestopt...

Yep klopt. krijg je als je een windows man bent :) (was niet echt consequent, want de helft had ik wel goed)
Zal het even aanpassen.

Op de wikipagina van DNS323 staat het volgende.
quote:
2. Partitioning and formating can even be done with the DNS323 itself in a telnet session using the command line tool fdisk. Please be very careful with this tool, because if used wrongly you could lose all your data. You need an up to date version of the fdisk tool; otherwise, you may get a segmentation fault.
Dus je moet ergens een nieuwe fdisk vandaan zien te halen, of je usb formateren met een linux distro (knopix oid) of 3rd party partition tools.

PS. Is 4GB niet een beetje overkill? Ik heb een 128MB USB1.1 MP3 spelertje gebruikt; meer dan genoeg ruimte (wel jammer dat ik mijn kapotte 256MB speler weg heb gegooid; speler deed het niet, maar storage wel)

Krypt wijzigde dit bericht 21-01-2009 13:00 (96%)

Reg. datum: 28 juni 2001

Zo vandaag even flink bezig geweest met de DNS323.
FFP op een usb stick gezet volgens: http://bfg100k.blogspot.c...and-moving-it-to-usb.html
Daarna optware met Python om de lastfm proxy te kunnen runnen: http://nslu2-linux.org/wiki/Optware/Dns323
En de rsync opgezet volgens: sandergar in "[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-3..." (bedankt nog voor je reactie :))

En ik heb wat handigs gevonden voor Transmission: http://code.google.com/p/transmisson-remote-gui/
een remote gui zodat je ook files in een torrent kunt selecteren en nog een aantal features. Erg handig.
En in dit topic: http://forum.dsmg600.info/viewtopic.php?id=2664&p=1 wordt gesproken over een sh script die nog meer functionaliteit aan Transmission toevoegt. Zoals het verplaatsen van files als deze klaar zijn, of een bepaalde seed target hebben gehaald. Daar ga ik ook nog eens naar kijken.

And the waning, northern summer light, reflecting in the freckle of your right eye.

quote:
Krypt schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:49:
Yep klopt. krijg je als je een windows man bent :) (was niet echt consequent, want de helft had ik wel goed)
Zal het even aanpassen.

PS. Is 4GB niet een beetje overkill? Ik heb een 128MB USB1.1 MP3 spelertje gebruikt; meer dan genoeg ruimte (wel jammer dat ik mijn kapotte 256MB speler weg heb gegooid; speler deed het niet, maar storage wel)
Ik heb niets kleiners liggen dan 4GB :)

Het is nu gedeeltelijk gelukt. Het Fdisken bleef problemen geven, maar ik heb onder Ubuntu de stick geformatteerd en als ik de fdisk stap oversla lukt het mounten wel (via de link in je stappenplan). Ik kan de stick nu benaderen via /mnt/HDA_2/usbstorage.

Maar bij een reboot krijg ik de volgende error in mijn ffp.log:
* /ffp/start/start-usbdisk.sh ...
Waiting for sdb (up to 60 seconds) ...
Failed. Did not find sdb in /proc/partitions.

Ik zie echter wel de /mnt/HDA_2/usbstorage map. Het mounten is dus goed gegaan denk ik, maar waar gaat het mis?

Voor de volledigheid een stuk van de start-usbdisk.sh dat ik gewijzigd heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
usbdisk_dev="sdb"
#usbdisk_dev="sdc1"
usbdisk_mountp="/mnt/usb"

usbdisk_start()
{
    insmod /mnt/HD_a2/ffp/custom/$(uname -r)/usb-storage.ko 2>/dev/null
    #insmod /ffp/lib/modules/$(uname -r)/usb-storage.ko 2>/dev/null
    #insmod /ffp/lib/modules/$(uname -r)/ntfs.ko        2>/dev/null

# wait for disk...

Reg. datum: 04 juni 2001

Iets hoger in je ffp.log staat dat hij een usb-stick heeft gedetecteerd en hoe deze heeft. Het kan zijn dat Ubuntu wel partities heeft aangemaakt. Dan is het waarschijnlijk sdb1 of sdc1. Even zoeken in je log dus

Reg. datum: 09 september 2004

Volgens mij is het normaal dat een usbstick een partitietabel heeft, en moet je dus /dev/sdx1 mounten.

Met 'fdisk -l /dev/sdb' of 'fdisk -l /dev/sdc' kun je kijken of er partities op staan en hoe die heten/genummerd zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
/ # fdisk -l /dev/sdb

Disk /dev/sdb: 125 MB, 125682176 bytes
4 heads, 60 sectors/track, 1022 cylinders
Units = cylinders of 240 * 512 = 122880 bytes

Disk /dev/sdb doesn't contain a valid partition table
/ # fdisk -l /dev/sda

Disk /dev/sda: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks  Id System
/dev/sda1               1          66      530113+ 82 Linux swap
/dev/sda2             131      121601   975715807+ 83 Linux
/dev/sda4              67         130      514080  83 Linux

Als je partities hebt dan moet je de partitie mounten. Maar ik heb op mijn usb geen geldige partitie tabel dus ik moet sdb direct mounten (misschien dat het te maken heeft dat het een mp3 spelertje is; er was nog iemand die dit probleem had en die gebruikte ook een mp3 speler)
Ik heb even een 'fdisk -l /dev/sda' uitgevoerd zodat je ziet hoe zo'n output eruit ziet.

Als jij dus 'fdisk -l /dev/sdb' doet zal je waarschijnlijk een overzicht krijgen wat er zo uitziet:
code:
1
2
3
4
5
6
Disk /dev/sdb: 4.0 GB, 4000019540 bytes
x heads, xx sectors/track, xxx cylinders
Units = cylinders of xxx * 512 = xxxx bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1               1            xx        xxx       83  Linux

Als dat er iets als dit uitziet, dan moet je 'usbdisk_dev="sdb1"' opnemen in je sh file.

Een hoop tekst om het visueel uit te leggen.

Krypt wijzigde dit bericht 21-01-2009 16:07 (6%)

Als ik fdisk -l /dev/sdb uitvoer krijg ik het volgende te zien:
code:
1
2
3
4
5
Disk /dev/sdb: 4110 MB, 4110228480 bytes
127 heads, 62 sectors/track, 1019 cylinders
Units = cylinders of 7874 * 512 = 4031488 bytes

Disk /dev/sdb doesn't contain a valid partition table

sdb is dus wel goed, maar blijkbaar is er geen partition table (?)

Ik kan de usb-stick (nadat ik handmatig insmod /mnt/HD_a2/ffp/custom/usb-storage.ko en mount /dev/sdb /mnt/HD_a2/usbstorage heb uitgevoerd) wel zien en ook files naartoe kopiëren etc. Kan ik bovenstaande commando's dan niet gewoon toevoegen aan fun_plug ipv start-usbstick.sh uit te voeren, of is dat te kort door de bocht?

Geef eens de output van 'cat /proc/partitions'
En tevens de broncode van je start-usbdisk.sh

Je kan natuurlijk wel de mount in fun_plug zetten; maarja het zou ook met die start-usbdisk.sh moeten werken.

En die partitie zou ik me niet druk om maken; het werkt toch :)

Krypt wijzigde dit bericht 21-01-2009 19:46 (13%)

cat /proc/partitions
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
major minor  #blocks  name

7     0       5604 loop0
  31     0         64 mtdblock0
  31     1         64 mtdblock1
  31     2       1536 mtdblock2
  31     3       6336 mtdblock3
  31     4        192 mtdblock4
   8     0  488386584 sda
   8     1     530113 sda1
   8     2  487339807 sda2
   8     4     514080 sda4

start-usbstick.sh:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
#!/ffp/bin/sh

# PROVIDES: usbdisk
# BEFORE: LOGIN
# REQUIRE: SERVERS

. /ffp/etc/ffp.subr

# see
# "Attaching USB Storage to the DNS-323 for Linux Newbies & Dummies"
# http://forum.dsmg600.info/viewtopic.php?pid=3221#p3221

# usb-storage.ko module:
#  http://www.domaigne.com/download/dns-323/usb-storage.ko

name="usbdisk"
start_cmd="usbdisk_start"
stop_cmd="usbdisk_stop"
status_cmd="usbdisk_status"

usbdisk_mount_options="-t auto"
#usbdisk_mount_options="-t auto -o umask 0"

usbdisk_dev="sdb"
#usbdisk_dev="sdc1"
usbdisk_mountp="/mnt/usb"

usbdisk_start()
{
    insmod /mnt/HD_a2/ffp/custom/$(uname -r)/usb-storage.ko 2>/dev/null
    #insmod /ffp/lib/modules/$(uname -r)/usb-storage.ko 2>/dev/null
    #insmod /ffp/lib/modules/$(uname -r)/ntfs.ko        2>/dev/null

# wait for disk...
    grep -w $usbdisk_dev /proc/partitions >/dev/null 2>/dev/null
    if [ $? -ne 0 ]; then
        let timeout=60
        echo "Waiting for $usbdisk_dev (up to $timeout seconds) ..."
        while [ $timeout -gt 0 ]; do
            [ $? -eq 0 ] && break
            sleep 2
            let timeout=${timeout}-2
        done
        if [ $? -ne 0 ]; then
            echo "Failed. Did not find $usbdisk_dev in /proc/partitions."
            exit 1
        fi
    fi

# mount it
    mkdir -p $usbdisk_mountp
    echo "Mounting /dev/$usbdisk_dev on $usbdisk_mountp"
    mount $usbdisk_mount_options /dev/$usbdisk_dev $usbdisk_mountp >$usbdisk_mountp/mount-error.txt 2>&1
    if [ $? -ne 0 ]; then
        echo "Failed"
        cat $usbdisk_mountp/mount-error.txt
    fi
}

usbdisk_stop()
{
    mount | grep $usbdisk_mountp >/dev/null 2>/dev/null
    if [ $? -eq 0 ]; then
        echo "Unmounting $usbdisk_mountp"
        umount $usbdisk_mountp
    else
        echo "Nothing mounted on $usbdisk_mountp"
    fi
}

usbdisk_status()
{
    mount | grep $usbdisk_mountp 2>/dev/null
    if [ $? -ne 0 ]; then
        echo "$usbdisk_dev is not mounted"
    fi
}

run_rc_command "$1"

Alleen regel 30 heb ik zelf tussengevoegd. Als ik deze regel via telnet uitvoer gaat het wel goed

sorry, dubbel

Maverick wijzigde dit bericht 21-01-2009 20:18 (97%)

Pagina: 1 2 3 4 ... 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: