Hoofdcategorieën
Topicacties

[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 2

Pagina: 1 2 3 4 ... 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 28 juni 2001

quote:
sandergar schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 18:44:
Op basis van deze howto en dit Linux script heb ik getracht een Rsync scriptje te bouwen waarmee gemaakte backups na verloop van tijd automatisch worden opgeruimd. Dit Linux script zou hetvolgende moeten doen:
  • Elke dag wordt die van een week geleden gewist.
  • Elke zaterdag wordt nummer 5 gecopieerd naar de weekomgeving. Die van een maand geleden wordt dan gewist.
  • Elke 4 weken wordt die van zaterdag bovendien naar de maandomgeving gecopieerd. Die van een jaar geleden wordt dan gewist.
Het script heb ik opgeslagen met UltraEdit in Unix formaat (ben geen VI held) en vervolgens executable gemaakt. Als ik het script run dan krijg ik de volgende melding:
/ffp/bin/snapshot.sh: 34: Syntax error: "(" unexpected

Nu heb ik een heel klein beetje Linux kennis maar na een uurtje Googlen ben ik er nog uit. Ik lees iets over het gebruik van een andere shell?!? Het originele Linux script werkt tenslotte met Bash ipv Sh. Gaat dit script uberhaupt werken op de CH3SNAS? Wie kan mij vertellen wat ik moet veranderen om dit script werkend te krijgen?

Mijn huidige snapshot.sh:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
#!/bin/sh

# Dit script maakt dagelijks een backup van de CH3SNAS
# Elke dag wordt een dagcopie gemaakt middels rsync.
# rsync -a -v --delete --link-dest=OUDE_BACKUP /DIR/  NIEUWE_BACKUP/

# De kopie van de voorgaande week wordt verwijderd.
# Eens per week is de dagbackup tevens de weekbackup.
# Die wordt na 4 weken verwijderd
# Eens per 4 weken is de backup tevens maandbackup
# Die wordt na 1 jaar verwijderd

# Set Source Path
SRCPATH='/mnt/HD_a2/Data /mnt/HD_a2/Videobewerking'

# Set the Destination Path
DSTPATH=/mnt/HD_b2/Backup_NAS

# Set path to Fun_Plug files
# Fun_Plug 3.0 or 4.0
# ffppath=/mnt/HD_a2/fun_plug.d
# Fun_Plug 5.0
FFPPATH=/ffp

# Set Rsync
RSYNC=$FFPPATH/bin/rsync

# date --help zegt
# %w   day of week (0..6);  0 represents Sunday
# %V   week number of year with Monday as first day of week (01..53)
BACKUPDATE=`date +'%w %V'` 

WEEKDAY=`echo $BACKUPDATE|cut -f 1 -d ' '`
YESTERDAY=$[ ($WEEKDAY+6) % 7 ]
WEEKNUMBER=`echo $BACKUPDATE|cut -f 2 -d ' '`
# WEEKNUMBER, zoals date die geeft, bestaat altijd uit 2 cijfers
# de voorloop-nul, zoals in 08, zorgt dat WEEKNUMBER octaal
# geinterpreteerd wordt en dan moppert die dat dat niet kan :( 
WEEKNUMBER=$[10#$WEEKNUMBER]
LASTMONTH=$[ (53+$WEEKNUMBER-4) % 53 ]

BACKUPDIR=/$DSTPATH/daily/$WEEKDAY
LINKDIR=/$DSTPATH/daily/$YESTERDAY
WEEKBACKUP=/$DSTPATH/weekly/$WEEKNUMBER
LASTMONTH=/$DSTPATH/weekly/$LASTMONTH
MONTHBACKUP=/$DSTPATH/monthly/$WEEKNUMBER

mkdir -p /$DSTPATH/daily/
mkdir -p /$DSTPATH/weekly/
mkdir -p /$DSTPATH/monthly/

date >> $BACKUPDIR.list

if [ -z `find $BACKUPDIR -maxdepth 0 -ctime -1 ` ]
then # eerste aanroep van vandaag, de oude informatie wissen
     rm -rf $BACKUPDIR 
     $RSYNC -v -x -a --dry-run --delete --link-dest=$LINKDIR $SRCPATH $BACKUPDIR/ \
            >> $BACKUPDIR.list
else # reeds eerder een aaroep geweest vadaag, voeg de nieuwe informatie toe
     $RSYNC -v -x -a --dry-run --delete --link-dest=$LINKDIR $SRCPATH $BACKUPDIR/ >> $BACKUPDIR.list
fi

date >> $BACKUPDIR.list

touch $BACKUPDIR

if [ $WEEKDAY -eq 5 ]
then 
     rm -rf $LASTMONTH
     rm -rf $LASTMONTH.list
     cp -al $BACKUPDIR $WEEKBACKUP 
     cp -af $BACKUPDIR.list $WEEKBACKUP.list 

if [ $[ $WEEKNUMBER % 4 ] -eq 0 ]  
     then rm -rf $MONTHBACKUP 
          rm -rf $MONTHBACKUP.list
          cp -al $BACKUPDIR $MONTHBACKUP
          cp -af $BACKUPDIR.list $MONTHBACKUP.list
     fi
fi

Nadat regel 34 even offline is gehaald geeft regel 40 ook hetzelfde probleem aan. Mogen er met !/bin/sh geen haakjes toegepast worden?

Het originele snapshot.sh script uit de Howto werkt probleemloos.

Edit 9 oktober: problemen zijn verholpen dankzij de goede hulp van Ardezo, de maker van het originele script. De Bourne shell werkt iets anders dan de Bash shell.

Dit zijn de wijzigingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Set date variables
WEEKDAY=`date +'%w` 
YESTERDAY=`expr \( $WEEKDAY + 6 \)  % 7`
WEEKNUMBER=`date +'%V'` 
# Convert the string to a number
WEEKNUMBER=`expr \( $WEEKNUMBER + 0 \)`
LASTMONTH=`expr \( 53 + $WEEKNUMBER - 4 \) % 53`

if [ -z `find $BACKUPDIR -maxdepth 0 -mtime -1 ` ]

Hoe staat het met dit script? Werkt dit naar behoren inmiddels?
En wat is nu de file die je gebruikt? Want je zegt wel dat er iets gewijzigd is, maar als ik de genoemde wijzigingen verwerk krijg ik de volgende error:
expr: syntax error

Waarna er niets meer gebeurt en ik het proces moet killen, waarna ik het volgende bericht krijg:
rsync error: received SIGINT, SIGTERM, or SIGHUP (code 20) at rsync.c(541) [sender=3.0.3]
sh: 5: unknown operand

Ik kan hier echter niets mee, zou jeje werkende script nog een keer kunnen posten?

Betse wijzigde dit bericht 19-01-2009 22:15 (4%)

And the waning, northern summer light, reflecting in the freckle of your right eye.

quote:
RunaR schreef op maandag 19 januari 2009 @ 21:31:
Zie mijn post hier vlak boven voor de juiste locatie van de mountusb.sh regel. Alles achter het #run commands blok wordt niet gedraaid.
Als ik hem voor de #run commands zet werkt het ook niet. Tevens heb ik de regel om mountusb.sh te starten in fun_plug.local geplaatst. Dat had ook geen resultaat.

"Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt."

Trotse papa van Tigo Nova
Reg. datum: 13 april 2000

Welke versie van funplug gebruik je eigenlijk? Ik heb 0.5 draaien en gebruik de start-usbdisk.sh die daar al in zit (met enkele aanpassingen). De sh heb ik in ffp/start geplaatst en de execute bit gegeven. Heb nog geen problemen ondervonden.

Krypt wijzigde dit bericht 19-01-2009 23:12 (8%)

quote:
Krypt schreef op maandag 19 januari 2009 @ 23:12:
Welke versie van funplug gebruik je eigenlijk? Ik heb 0.5 draaien en gebruik de start-usbdisk.sh die daar al in zit (met enkele aanpassingen). De sh heb ik in ffp/start geplaatst en de execute bit gegeven. Heb nog geen problemen ondervonden.
Volgens mij ligt het aan de execute bit. Ik kan alleen nergens vinden hoe ik die meegeef aan een bestand.

"Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt."

Reg. datum: 19 oktober 2001

quote:
Maverick schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 07:52:
[...]
Volgens mij ligt het aan de execute bit. Ik kan alleen nergens vinden hoe ik die meegeef aan een bestand.
Dit kan met chmod a+x.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

quote:
Simon Sambal schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:09:
[...]

Gewoon FFP op HD_a2 laten staan.

Dan deze volgen: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31348217

Als je nzbgetweb gebruikt even instellen dat je handmatig refreshed en niet iedere dertig seconden.
En wat heeft het voor nut om de automatische refresh uit te zetten in nzbgetweb?

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Waarschijnlijk heeft hij nzbgetweb nog wel gewoon op HD_a2 staan en wil hij met de handmatige refresh spinups voorkomen.

Handiger is om dit ook gewoon op je usb stick te laten draaien.

Die heb ik gisteren ook verplaatst naar de usb disk. Ook heb ik php verplaatst naar mijn usb disk.

Hiervoor moet je de lighttpd.conf aanpassen in je ffp/etc folder, en de mnt/HD_a2/www folder kopieeren naar je usb disk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
## server.virtual-* options
server.document-root        = "/mnt/usb/www/pages/"

server.upload-dirs = ( "/mnt/usb/tmp" )

## where to send error-messages to
server.errorlog             = "/mnt/usb/logs/lighttpd/error.log"

# files to check for if .../ is requested
index-file.names            = ( "index.php", "index.html",
                                "index.htm", "default.htm" )

## php support
## uncomment the following lines and the mod_fastcgi module above
fastcgi.server = ( ".php" => ((
    ## "bin-path"  => "/ffp/bin/php-cgi -c /ffp/etc/php.ini",
    "bin-path"  => "/mnt/usb/ffp/bin/php-cgi -c /mnt/usb/ffp/etc/php.ini",
    "socket"    => "/tmp/php-cgi.socket",
    "max-procs" => 2
)))

Lighttpd herstarten met sh lighttpd.sh restart. En het draait mooi via usb. Krijg nu geen spinups meer als ik nzbgetweb benader. Scheelt ook weer in de energie meter :)

Weet alleen nog niet of ik de /tmp/php-cgi.socket ook moet verplaatsen. Maar dat merk ik snel genoeg.

Accesslog heb ik ook op de usb staan
code:
1
2
#### accesslog module
accesslog.filename          = "/mnt/usb/logs/lighttpd/access.log"

Krypt wijzigde dit bericht 20-01-2009 09:50 (9%)

Reg. datum: 17 september 2000

@krypt heb je de usbdisk al werkend met samba onder windows of staat dat nog op je todo list? 8)
is mijn dm aangekomen?

http://specs.tweak.to/6635

quote:
Fanatix.nl schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:31:
Ik Volg deze How To .
Bij Stap 6. Updaten met apt-get: Daar Doe ik dan het volgende"# apt-get update"
Maar dan Krijg ik dit in beeld.
[...]

Wat doe ik fout??

Wie slingert mee?
Reg. datum: 21 april 2004

Heb net mij CH3SNAS opgehaald in eindhoven bij laptopshop/coolblue.
Maar ik lees hier vanalles over een rsync script gebruiken ipv de raid1.
Wat is er niet betrouwbaar aan de raid 1?
Ik snap dat als je een verkeerd commando invoert je data kwijt bent. Maar hoeveel ben je op commandline bezig?

www.deapen.nl Im a Monkey

quote:
/etc/resolv.conf wel aangepast (stap 5)?

Zonder nameserver kan hij namelijk geen hostnames resolven.

DeOS wijzigde dit bericht 20-01-2009 14:57 (37%)

a.k.a Nilz
Reg. datum: 22 december 2000

quote:
DeOS schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 14:56:
[...]

/etc/resolv.conf wel aangepast (stap 5)?

Zonder nameserver kan hij namelijk geen hostnames resolven.
ik kom tot dezelfde conclusie, ik dacht laat ik de foutmelding eens in google gooien en er kwam 1 hit uit met dezelfde oplossing:
http://www.google.com/sea...;rlz=1B3GGGL_enNL283NL283
quote:
From what I see, you have chroot into debian. You need to add nameserver into your /etc/resolv.conf for it to resolve hostnames

eindbaas
Reg. datum: 22 november 2001

quote:
Pallas schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 14:52:
Heb net mij CH3SNAS opgehaald in eindhoven bij laptopshop/coolblue.
Maar ik lees hier vanalles over een rsync script gebruiken ipv de raid1.
Wat is er niet betrouwbaar aan de raid 1?
Ik snap dat als je een verkeerd commando invoert je data kwijt bent. Maar hoeveel ben je op commandline bezig?
Raid 1 is voor redundancy, niet voor backup. Als je "per ongeluk" belangrijke bestanden verwijdert (ook gewoon in de explorer, heeft niks met command line te maken), dan zijn deze ook op de mirror schijf verdwenen.

EDIT:
Plus het voordeel dat je natuurlijk meer ruimte overhoud! En af en toe (bijvoorbeeld automatisch s'nachts) een rscync draaien die bepaalde mappen kopieert naar de andere HD is voor mij echt geen probleem (ik merk er niet eens iets van want ik slaap meestal).

Puck wijzigde dit bericht 20-01-2009 23:52 (17%)

quote:
Stampre schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 12:55:
@krypt heb je de usbdisk al werkend met samba onder windows of staat dat nog op je todo list? 8)
is mijn dm aangekomen?
Stampre; ik heb even een symlink aangemaakt op mijn HD_a2 mount naar mijn usbdisk. Dan kan ik er ook zo bij. Weet alleen niet of de disk op zal spinnen als ik direct naar \Volume1\usb ga; maar dat is ook weer niet zo'n heel groot probleem.

Het staat dus nog wel op mijn todo list om een aparte share voor mijn usb disk te maken, en tevens voor photo, music en movie. Zodat ik direct naar \\Storage\Music kan gaan voor muziek etc. Is wat gemakkelijker voor mijn vrouw :) En is de kans dat de root (oa ffp) folder verwijderd wordt een stuk kleiner.

Maar aangezien ik te weinig tijd heb (werk en studie bij elkaar kost toch best wel wat tijd) zal ie er nog wel een tijdje staan.
a.k.a Nilz
Reg. datum: 22 december 2000

quote:
DeOS schreef op zondag 11 januari 2009 @ 11:38:
Nieuwe versie van unpak script is uit!

Let op! Deze versie is standaard niet aangepast voor de CH3SNAS (zoals de versie op aroundmyroom).

Je zult deze versie dus zelf moeten aanpassen of wachten op een versie van aroundmyroom.

[...]
Heeft iemand deze nieuwe versie al aan de praat? zo ja, moet er veel aan gesleuteld worden?

Engineering the impossible

Heeft er iemand met de combinate PS3/Twonky ook wel eens dat stream na x tijd even onderbroken wordt? Het geluid van een film valt dan weg, en als ik het afspelen op de PS3 stop, 15 sec wacht en weer start gaat hij zonder problemen weer verder waar hij gebleven was. Het lijkt wel alsof er iets in slaapstand springt oid, maar helaas staat de NAS dusdanig ver van de PS3 dat ik niet binnen die 15 sec ter plaatse ben :) Zou het kunnen dat twonky de HD's niet uit slaapstand houdt? Ik wil ze namelijk wel gewoon vanzelf in slaapstand blijven laten gaan.

Omdat het zich op random intervallen voordoet lijkt het niet daaraan gerelateerd, maar wie weet. Iemand met hetzelfde probleem?

You can't go nowhere, I swear, without searching for my face thinking I will be there

quote:
Prulleman schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 16:19:
[...]

Heeft iemand deze nieuwe versie al aan de praat? zo ja, moet er veel aan gesleuteld worden?
Nog niet....wil er dit weekend als ik er tijd voor heb/krijg mee bezig gaan. Zeroday heeft er ook nog geen tijd voor gehad i.v.m. zijn nieuwe server.

Ik heb er even vlug naar gekeken en volgens mij valt het wel mee. Je kunt zelf ook eens kijken ;). Je krijgt een idee wat je moet veranderen door de BETA05 versie van aroundmyroom te vergelijken met de onaangepaste (zelfde) versie.

Reg. datum: 17 augustus 2008

quote:
Krypt schreef op maandag 19 januari 2009 @ 23:12:
Krypt, Ik weet dat er veel informatie in dit forum staat maar is er een how-to om een usb stick te mounten? Of kun je in stappen uitleggen hoe het moet? Ik heb de funplug 0.5 draaien...

Ik heb eerst de volgende handleiding gevolgt hiero

Dus.. even een stappenplan:
1. Download eerst de usb kernel module: hiero
2. Plaats deze op je NAS. Deze heb ik zelf op /mnt/HD_a2/ffp/custom gezet.
3. Vervolgens de module laden: insmod /mnt/HD_a2/ffp/custom/usb-storage.ko
4. Vervolgens fdisk draaien: fdisk /dev/sdb (manual zegt sdc, maar dat is als je 2 disks erin hebt, ik heb er maar 1. In de manual staat ook hoe je partities maakt. Dit heb ik niet gedaan daarom moet ik sdb mounten ipv sdb1)
5. Ext2 fs aanmaken: mke2fs /dev/sdb (wederom, ik moet sdb gebruiken omdat ik geen partities heb)

De manual geeft vervolgens aan hoe je je usb mount automagisch kan laten verlopen door deze in fun_plug te definieren. Alleen funplug heeft zelf deze optie al.

6. kopieer start-usbdisk.sh van /mnt/HD_a2/ffp/etc/examples naar /mnt/HD_a2/ffp/start. cp /mnt/HD_a2/ffp/etc/examples/start-usbdisk.sh /mnt/HD_a2/ffp/start
7. start-usbdisk.sh aanpassen zodat de mount goed staat.
usbdisk_dev="sdb"
usbdisk_mountp="/mnt/usb"
En even de lokatie aanpassen voor de usb-storage.ko bij de insmod opdracht
8. chmod a+x start-usbdisk.sh om 'm executable te maken.
9. NAS resetten en kijken of ie werkt. in de ffp log staat het resultaat.

Zo zou het moeten werken :)

[edit]
Nog even een aanpassing. sdc voor usb als je 2 disks config heb, sdb als je 1 disk config hebt. Wel belangrijk anders format je de verkeerde disk.
Veder nog een aanpassing voor de usb-storage.ko lokatie in de start-usbdisk.sh. op een of andere manier werkt bij mij $LIBDIR niet goed.
[edit]
Slashes goed gezet. Stupid me :X

Krypt wijzigde dit bericht 21-01-2009 12:50 (14%)

Reg. datum: 17 augustus 2008

quote:
Krypt schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 22:44:
Ik heb eerst de volgende handleiding gevolgt hiero

Dus.. even een stappenplan:
....

Zo zou het moeten werken :)
Bedankt voor je reactie! Heb nu even geen tijd maar ga het van de week zeker proberen! Nogmaals, dank!

Reg. datum: 30 juni 2002

quote:
Betse schreef op maandag 19 januari 2009 @ 21:32:
[...]

Hoe staat het met dit script? Werkt dit naar behoren inmiddels?
En wat is nu de file die je gebruikt? Want je zegt wel dat er iets gewijzigd is, maar als ik de genoemde wijzigingen verwerk krijg ik de volgende error:
expr: syntax error

Waarna er niets meer gebeurt en ik het proces moet killen, waarna ik het volgende bericht krijg:
rsync error: received SIGINT, SIGTERM, or SIGHUP (code 20) at rsync.c(541) [sender=3.0.3]
sh: 5: unknown operand

Ik kan hier echter niets mee, zou jeje werkende script nog een keer kunnen posten?
Zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/30930818#30930818

Script werkt probleemloos en helemaal geweldig. Elke nacht wordt er netjes een backup gemaakt zonder dat ik hier naar om hoef te kijken. De enige fout die ik maak: ik maak nog geen periodieke backups op DVD voor het geval mn gehele NAS niet meer beschikbaar is.

Wie slingert mee?
Reg. datum: 21 april 2004

quote:
Puck schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 15:36:
[...]

Raid 1 is voor redundancy, niet voor backup. Als je "per ongeluk" belangrijke bestanden verwijdert (ook gewoon in de explorer, heeft niks met command line te maken), dan zijn deze ook op de mirror schijf verdwenen.

EDIT:
Plus het voordeel dat je natuurlijk meer ruimte overhoud! En af en toe (bijvoorbeeld automatisch s'nachts) een rscync draaien die bepaalde mappen kopieert naar de andere HD is voor mij echt geen probleem (ik merk er niet eens iets van want ik slaap meestal).
Nouja ik heb dit ding gekocht met name voor de redundancy :) dan heb ik misschien allemaal te snel gelezen en conclusies getrokken dat de raid 1 niet goed zou werken.
En als ik meer ruimte nodig heb dan koop ik het wel :)
Tx !~

Pallas wijzigde dit bericht 21-01-2009 08:13 (3%)
Reden: Extra inf

www.deapen.nl Im a Monkey

Reg. datum: 16 december 2008

quote:
nollie1983 schreef op zondag 18 januari 2009 @ 11:05:
Ik heb op mijn ch3snas een share aangemaakt waar ik vanuit windows volledig bij kan, vanuit ubuntu 8.10 zie ik de map wel, wanneer ik deze wil openen geef ik mijn username en password in maar krijg dan een venster "Unable to mount location" met de foutmelding "Failed to mount Windows share".
Ik heb al rond gegoogled maar kom er niet uit.
Moet ik op de ch3snas nog iets instellen binnen samba?
Is het iemand al gelukt om de gedeelde mappen op de nas te bereiken via linux (ubuntu)?

Bij mij werkt het gewoon out of the box. Op de NAS heb ik niks in hoeven stellen. Maar ik heb de shares niet beveiligd met een username/password.

Ik denk eerder dat het iets is in je ubuntu configuratie dan in de configuratie op de NAS.

Pagina: 1 2 3 4 ... 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: