Hoofdcategorieën
Topicacties

[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 2

Pagina: 1 2 3 4 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 37 38 39 40 last

Reageer Nieuw Topic
ik wil even terug komen op een eerdere post over cronjobs en chroot in combinatie met sh:

Cronjobs worden zo gestart dat de sbin (waar chroot staat ) niet in het path staat:

in je cron tab kan je een script aanroepen (zie ook editcron.sh):
echo "59 1 * * * sh /some/dir/script.sh"

Let Op dat editcron.sh executable is! zie ook chmod 422

script.sh:
#do some debug stuff
cd (de map waar je etch IN staat)
/mnt/HD_a2/fun_plug.d/sbin/chroot (naamv/d etchmap) sh /some/dir/script2.sh
#do some debug stuff

script2.sh
#chrooted enviroment
#do some debug stuff
#do your stuff
#do some debug stuff

voor de duidelijkheid is hier een script2 waar er al gechroot is, en een script1 waar dat nog niet het geval is. Dit is handig om om problemen uit te zoeken. Zo zie je waar cron raar doet, dan wel je script buggy is. Ik start in mijn script2.sh bijvoorbeeld mijn virusscanner 1x per dag en mijn backup systeem. Virus= clam Backup = rdiff-backup beide via apt-get commando te installeren.

Als je het absurde aanneemt, kan je het tegenover gestelde bewijzen ??

To boldly do what no one has..
Reg. datum: 09 januari 2001

Volgens mij heb ik een beetje raar probleem :?

Ik heb de tutorial als de startpost gevolgd: The_DoubleU in "[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323"

Als ik nu via telnet (Putty onder Windows XP) inlog zie ik niet éénmaal een # maar twee keer een # staan:

# #

Als ik dan een commando uitvoer krijg ik eerst een lege regel te zien, dan de uitvoer van het uitgevoerde en dan weer de dubbele prompt:
# # ls

etch lost+found
# #

Huh }:O :?

Als ik dan chroot naar Debian zie ik ook een dubbele prompt, maar dan onder elkaar:
root@CH3SNAS:/#

Voer ik nu bijv. ls uit dan zie ik:
root@CH3SNAS:/# ls
bin dev home 

Als ik /etc/apt/sources.list.d/etch.list open in nano zie ik dat het met de regeleindes ook niet helemaal lekker loopt.

Iemand die weet wat hier mis gaat?

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Ik heb alles eraf gegooid en heb de fun plug 0.5 erop gezet... en dan werkt alles direct goed :)

Het mounten van je USB naar een map binnen Volume_1 is geniaal eenvoudig geworden met 0.5. Nu nog een manier zien te vinden om FFP geheel vanaf USB te draaien. Veel van de aangepaste fun_plug script die ik tegenkom zijn gebaseerd op 0.4.

/Edit: FFP vanaf USB stick is ook erg eenvoudig. Je moet de volgende wijzigingen aan fun_plug aanbrengen:

(regel 7)
code:
1
2
# real path to ffp
#FFP_PATH=/mnt/HD_a2/ffp

Wordt:
code:
1
2
3
# real path to ffp
#FFP_PATH=/mnt/HD_a2/ffp
FFP_PATH=/mnt/HD_a2/sdc1/ffp

Oftewel: de FunPlug bevindt zich in de map /ffp op de USB stick (sdc1, kan ook sdb1 zijn afhankelijk van het aantal schijven in de CH3SNAS).

Dan moet de USB stick nog geladen worden en gemound naar sdc1:

Direct onder:
code:
1
2
echo "**** fun_plug script for DNS-323 (2008-04-13 tp@fonz.de) ****"
date

Heb ik toegevoegd:
code:
1
2
3
# PR: Mount USB
echo "* Mounting USB"
/mnt/HD_a2/mountusb.sh

De inhoud van mountusb.sh:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#!/bin/sh
usbdisk_dev="sdc1"
usbdisk_mountp="/mnt/HD_a2/$usbdisk_dev"
usbdisk_mount_options="-t auto"

insmod /mnt/HD_a2/lnx_bin/usb-storage.ko
# wait for disk...
sleep 15

# mount it
mkdir -p $usbdisk_mountp
echo "Mounting /dev/$usbdisk_dev on $usbdisk_mountp"
mount $usbdisk_mount_options /dev/$usbdisk_dev $usbdisk_mountp >$usbdisk_mountp/mount-error.txt 2>&1
if [ $? -ne 0 ]; then
    echo "Failed"
    cat $usbdisk_mountp/mount-error.txt
fi

Dit op basis van ffp/start/usbdisk.sh. Waar ik het gedeelte van de 60 seconden time-out uit heb gehaald, want om de een of andere reden wilde dat niet werken tijdens het booten. Voerde ik dezelfde code later vanaf de prompt uit dan werkte het wel 8)7 Naja, met een sleep 15 werkt het iig altijd :)
Let op: ffp/start/usbdisk.sh moet dus niet meer opgestart worden tijdens het booten!

Als je nu voor de eerste keer opnieuw opstart zal FFP zichzelf installeren. fun_plug.tgz zal zich dan uitpakken in /ffp in de root van de usb stick.

't is ff een uitzoekwerk, maar uiteindelijk is het met 0.5 best gemakkelijk :)

Priet wijzigde dit bericht 20-07-2008 16:47 (129%)

Reg. datum: 25 april 2000

Ik overweeg al een tijdje om ook een ch3snas aan te schaffen. Een van de gebruiksdoelen is om het NAS te laten downloaden, van usenet en wellicht ook torrents om vervolgens te streamen naar de PS3.

Een vraag waarmee ik nog zit is of met deze NAS ook QoS is in te stellen, dus reserveren/begrenzen van bandbreedte voor applicaties, zowel in upload als download. Ook zou ik een overall maximum willen aan kunnen geven om te voorkomen dat het NAS mijn internetverbinding dichttrekt.

Omdat ik geen Linux-guru ben, hoop ik dat dit mogelijk is zonder ingewikkelde debian installatie/aanpassingen etc, maar gewoon met de funplug en misschien een add-on applicatie. Wie kan hierover duidelijkheid geven?

Reg. datum: 05 januari 2004

Even een vraag voor de linux kenners. Ik gebruik het volgende command om mijn muziek directory te mounten in de chrooted debian environment om slimserver deze muziek te kunnen laten afspelen:

mount --bind /mnt/HD_a2/Data/Muziek /mnt/HD_a2/Datagb/sdc1/etch/muziek

Nu wil ik een start/stop script schrijven maar ik krijg het niet voor elkaar om deze mount ongedaan te maken. Hoe doe ik dat?

Reg. datum: 14 februari 2002

Mijn config:

CH3SNAS met 1.03 final firmware en 2 x 1TB samsung F1 schijven opgedeeld in Raid 1 en JBOD.
USB hub met canon printer en 2 GB usb stick.

Op de stick draait funplug 0.4 en etch met hellanzb alles werkt naar behoren, behalve spin-down van de schijven. Ik heb nog niet gemerkt dat deze het ooit gedaan heeft.

Nu staat er regelmatig op het topic, dat er nog een bug is met spin-down van de schijven.
Is er iemand die het al wel op een of andere manier voor elkaar heeft (met andere firmware oid)?
Heeft het ook te maken met de Raid 1 config?

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

Tempelier, on bare feet!
Reg. datum: 10 januari 2002

quote:
TSS_Droopy schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:05:
Mijn config:

CH3SNAS met 1.03 final firmware en 2 x 1TB samsung F1 schijven opgedeeld in Raid 1 en JBOD.
USB hub met canon printer en 2 GB usb stick.

Op de stick draait funplug 0.4 en etch met hellanzb alles werkt naar behoren, behalve spin-down van de schijven. Ik heb nog niet gemerkt dat deze het ooit gedaan heeft.

Nu staat er regelmatig op het topic, dat er nog een bug is met spin-down van de schijven.
Is er iemand die het al wel op een of andere manier voor elkaar heeft (met andere firmware oid)?
Heeft het ook te maken met de Raid 1 config?
Ik heb die bug tot op de laatste dag gehad in welke config en met welke fun-plug-hack dan ook.
Erg vervelend en heb mijn CH3SNAS verkocht (zonder disks) omdat de lol er gewoon vanaf was.

Daarnaast was de support van Conceptronic verre van klantvriendelijk en probeerde ze me nog even mijn garantie te ontnemen omdat ik de Fun-plug er op had gezet (had gelukkig een mailtje waarin ze zelf vroegen dit te doen ivm. bug-testing).
Wees dus voorzichtig met claimen van garantie en het vermelden dat je gehackt hebt met bv. de Fun-plug!

Maandag komt mijn QNAP TS-209 II 256MB Turbo Station :9

Vakantiebruin dankzij Tropisch Bruin!, mkbOK en Safe2Shop gecertificeerd!

Bij mij hebben de schijven (ik heb er twee inzetten als RAID 1) de hele nacht door staan loeien/schrijven/lezen/knipperen. De volgende dag was het apparaat weer stil.... :?

Nu blijven de schijven uit, maar blijft de fan wel draaien.

Het stoort me niet zoveel omdat ik het apparaat toch ergens heb staan waar ik 'm niet kan horen, maar vreemd is het wel.

Ik wil met e2fchk (ofzoiets) m'n schijven controleren, maar dan mogen ze niet gemount zijn. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Reg. datum: 24 februari 2004

quote:
raven22 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 09:25:
Even een vraag voor de linux kenners. Ik gebruik het volgende command om mijn muziek directory te mounten in de chrooted debian environment om slimserver deze muziek te kunnen laten afspelen:

mount --bind /mnt/HD_a2/Data/Muziek /mnt/HD_a2/Datagb/sdc1/etch/muziek

Nu wil ik een start/stop script schrijven maar ik krijg het niet voor elkaar om deze mount ongedaan te maken. Hoe doe ik dat?
Beetje offtopic maar probeer eens:
code:
1
man umount

[SPECS] - In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet. -

There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't.

unmount bestaat niet in de omgeving van de NAS :'( Of kan dat ook vanuit de Debian chroot?

Reg. datum: 13 juli 2000

quote:
Priet schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 12:36:
unmount bestaat niet in de omgeving van de NAS :'( Of kan dat ook vanuit de Debian chroot?
Het is umount, niet uNmount ;)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Reg. datum: 06 februari 2001

Sinds kort heb ik ook de CH3SNAS, heb hier firefly op geinstalleerd van http://files.hesse-n.com/ch3snas/. Toen ik het net had geinstalleerd werkte de webinterface nog wel met het opgegeven wachtwoord in de mt-daapd.conf, de volgende dag accepteerde de webinterface het juiste wachtwoord niet meer!

Heeft iemand dit ook gehad? Heb alles ook al verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar zelfs met de standaard waarden werkt het niet meer...

Op mijn linux bak werkte dit probleemloos en heb nog nooit gehad, daar bleef de webinterface probleemloos werken...

Iemand ideeën? Ik heb alleen de funplug (v0.5) en het spul van de link hierboven geinstalleerd

hmm, ben nog even verder bezig geweest en heb ook de songs3.db verwijderd en nog weer wat in de mt-daapd.conf aangepast en nu werkt het ineens wel!, terwijl ik het wachtwoord niet heb aangepast...

JustSomeone wijzigde dit bericht 23-07-2008 19:36 (13%)

quote:
UTMachine schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 17:43:
[...]

Het is umount, niet uNmount ;)
Meeuuuhhh }:O Verder voel ik me nu helemaal niet dom ofzo O-)

Als ik dmesg krijg ik de melding 'EXT2-fs warning: mounting unchecked fs: running e2fsck is recommended.

e2fsck mag niet op een mounted schijf. Kan ik nu gewoon eerst umount /mnt/HD_a2 uitvoeren en daarna e2fsck /dev/md0? Ik draai Funplug (dus ook 2fsck) vanaf USB stick. Zou het dan goed moeten gaan of slaat alles dicht zodra ik de 'hoofdschijf' (RAID 1) uitzet?

quote:
Priet schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 11:24:
Bij mij hebben de schijven (ik heb er twee inzetten als RAID 1) de hele nacht door staan loeien/schrijven/lezen/knipperen. De volgende dag was het apparaat weer stil.... :?

Nu blijven de schijven uit, maar blijft de fan wel draaien.

Het stoort me niet zoveel omdat ik het apparaat toch ergens heb staan waar ik 'm niet kan horen, maar vreemd is het wel.

Ik wil met e2fchk (ofzoiets) m'n schijven controleren, maar dan mogen ze niet gemount zijn. Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Bij mij staat hij ook niet op een plaats waar ik er last van heb, maar het kost natuurlijk een hoop meer energie, en je schijven gaan sneller stuk.

P.S. voor de liefhebbers: http://www.aroundmyroom.c.../ch3snas-104rc5-firmware/

Zo te zien is er niks gedaan aan de spin-down issue, maar er wordt in ieder geval aan gewerkt.

quote:
i2Paq schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 11:06:
[...]

Ik heb die bug tot op de laatste dag gehad in welke config en met welke fun-plug-hack dan ook.
Erg vervelend en heb mijn CH3SNAS verkocht (zonder disks) omdat de lol er gewoon vanaf was.

Daarnaast was de support van Conceptronic verre van klantvriendelijk en probeerde ze me nog even mijn garantie te ontnemen omdat ik de Fun-plug er op had gezet (had gelukkig een mailtje waarin ze zelf vroegen dit te doen ivm. bug-testing).
Wees dus voorzichtig met claimen van garantie en het vermelden dat je gehackt hebt met bv. de Fun-plug!

Maandag komt mijn QNAP TS-209 II 256MB Turbo Station :9
Ik ben wel benieuwd op welke manier ze je de garantie kunnen ontnemen met het installeren van de funplug, er wordt niets aan het apparaat zelf gewijzigd. Dan kunnen ze net zo goed zeggen, tja, had je er maar geen MP3tjes op moeten storen :+

Succes met je Turbo Station iig

stiekum toch CivicRider

quote:
TSS_Droopy schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:06:
[...]

Ik ben wel benieuwd op welke manier ze je de garantie kunnen ontnemen met het installeren van de funplug, er wordt niets aan het apparaat zelf gewijzigd. Dan kunnen ze net zo goed zeggen, tja, had je er maar geen MP3tjes op moeten storen :+

Succes met je Turbo Station iig
Ik vind die Turbo Station best duur voor wat je ervoor terugkrijgt :?

Nederlands is makkelijker als je denkt!

Tempelier, on bare feet!

quote:
SeatRider schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 08:50:
[...]

Ik vind die Turbo Station best duur voor wat je ervoor terugkrijgt :?
Is dat zo?
Na 7 maanden ploeteren met de CH3SNAS en dan nog geen goed werkend systeem hebben kan het alleen maar meevallen.

Reg. datum: 24 februari 2004

quote:
i2Paq schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 09:07:
Is dat zo?
Na 7 maanden ploeteren met de CH3SNAS en dan nog geen goed werkend systeem hebben kan het alleen maar meevallen.
7 maanden ploeteren? Ik wilde zelf eigenlijk ook de CH3SNAS gaan kopen, maar dit klinkt niet positief.
Heb je bepaalde eisen? Werkt een feature niet? Of het is gewoon een pokkeding?

of moet ik gewoon het hele topic eerst doorlezen? ;)

[SPECS] - In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet. -

There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't.

quote:
Gonadan schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:13:
[...]

7 maanden ploeteren? Ik wilde zelf eigenlijk ook de CH3SNAS gaan kopen, maar dit klinkt niet positief.
(..)

Gebruik gewoon FunPlug 0.5 en de rest is een eitje. Het is zelfs mij gelukt :*)

Tempelier, on bare feet!

quote:
[...]

Problemen met het laden van de fun-plug, spin-off die niet werkt (schijven gaan in spin-off en na 5 min weer on) Twonky die niet wilde draaien, behuizing de resoneerd, 2x netgear mp101 die op elk ander uPnP server goed werken doen het hier niet op, uPnP server die geen goede tags doorgeeft etc. ect. Klap op de vuurpijl de support en hun opmerking dat doordat de Fun-plug er op was gezet ik geen garantie kon claimen en dat het feit dat er brakke firmware was en het apparaat niet deed wat de fabrikant beloofde ik het niet kon terugsturen cq. omruilen.

Ik zeg niet dat het een pokkeding is, alleen als je iets zoekt wat "makkelijk" is te (her) configurern cq. aan te passen dan zou ik iets meer uitgeven. Helemaal omdat de firmware gewoon brak is en er geen enkel zicht is op een goed werkende versie is, het feit dat we nog steeds (al ruim 5 maanden) zitten op 1.03 zegt mij genoeg.

Reg. datum: 18 juni 2004

quote:
i2Paq schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:19:
[...]

Problemen met het laden van de fun-plug, spin-off die niet werkt (schijven gaan in spin-off en na 5 min weer on) Twonky die niet wilde draaien, behuizing de resoneerd, 2x netgear mp101 die op elk ander uPnP server goed werken doen het hier niet op, uPnP server die geen goede tags doorgeeft etc. ect. Klap op de vuurpijl de support en hun opmerking dat doordat de Fun-plug er op was gezet ik geen garantie kon claimen en dat het feit dat er brakke firmware was en het apparaat niet deed wat de fabrikant beloofde ik het niet kon terugsturen cq. omruilen.

Ik zeg niet dat het een pokkeding is, alleen als je iets zoekt wat "makkelijk" is te (her) configurern cq. aan te passen dan zou ik iets meer uitgeven. Helemaal omdat de firmware gewoon brak is en er geen enkel zicht is op een goed werkende versie is, het feit dat we nog steeds (al ruim 5 maanden) zitten op 1.03 zegt mij genoeg.
Ik kan me hier totaal niet bij aansluiten, ik draai zonder problemen, zonder resonantie, met spinoff en heb alleen een funplug voor het gebruik van NFS. Ding draait prima en gebruik hem met veel plezier met mijn popcornhour.

Als je meer vrijheid wilt ben je wat mij betreft beter af met een linux fileserver.

Reg. datum: 05 januari 2004

quote:
[...]

Het is absoluut geen pokkeding, met funplug 0.5 erop, heb ik twonky, webserver, automatische backup, slimserver, bittorrent enz erop draaien. Het meeste vanaf usb stick. Dit alles zonder enige problemen. Spindown werkt prima en ik heb hem nog nooit hoeven resetten.

Toch denk ik erover om de mijne te verkopen omdat ik graag squeezecenter wil draaien en dan moet ik toch iets hebben met minimaal 256mb geheugen. Dus dat wordt zelfbouw of toch een qnap 209 pro II?
Dus doe een goed bod en wie weet.

raven22 wijzigde dit bericht 25-07-2008 12:01 (5%)

Tempelier, on bare feet!

quote:
sander- schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:43:
[...]

Ik kan me hier totaal niet bij aansluiten, ik draai zonder problemen, zonder resonantie, met spinoff en heb alleen een funplug voor het gebruik van NFS. Ding draait prima en gebruik hem met veel plezier met mijn popcornhour.

Als je meer vrijheid wilt ben je wat mij betreft beter af met een linux fileserver.
Vandaar dat ik vroeg om een RMA, omdat ik denk dat het systeem gewoon andere problemen had.
Na bijna 2 maanden discusieren of een RMA wel kon/mocht en of er wel/niet sprake was van garantie etc. heb ik hem maar verkocht.

Reg. datum: 18 juni 2004

quote:
i2Paq schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 12:26:
[...]

Vandaar dat ik vroeg om een RMA, omdat ik denk dat het systeem gewoon andere problemen had.
Na bijna 2 maanden discusieren of een RMA wel kon/mocht en of er wel/niet sprake was van garantie etc. heb ik hem maar verkocht.
Erg nice van je, een product met veel problemen en dat je zelf als defect hebt verklaard verkopen...

Ik heb iig nooit ergens last van gehad, enige wat even schrikken was was toen ik de 2e schijf van 1TB erbij plaatste. Dan gaat ie die formateren en daarna zag hij eventjes beide schijven als leeg. na reboot was alles weer normaal.

_Sp[A]nX_
Reg. datum: 28 januari 2002

ik heb hem nog zonder funplug draaien, ga funplug wel installeren maar:

de fan van de ch3snas gaat maar niet uit!

De WD green 1TB's gaan wel uit maar de fan blijft draaien....

ligt dat aan de max temp die ik heb ingesteld?

temp is nu 42-43 graden maar dat zijn absoluut de hD's niet, dus een temp sensor ergens anders die behoed die fan stil te laten staan....

ik heb geen zin dat die fan straks helemaal versleten is.....

Damn it's good 2 B a Tweaker!

Pagina: 1 2 3 4 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 37 38 39 40 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: