Na een aantal jaren met verschillende Windows Mobile toestellen te hebben rondgelopen, werd het tijd voor een nieuw abonnement en ben ik dit keer voor de N82 gegaan. Ik ben werkelijk onder de indruk van deze alleskunner, met name de snelheid van het toestel (telefoon opstarten, camera opstarten, door menu's bladeren) is een echte vooruitgang vergeleken met Windows Mobile. Mijn ervaringen tot nu toe:
+ Alles zit er op wat op dit moment gangbaar is op mobiel gebied: goede 5 MP camera, HSDPA, WLAN, GPS...
+ Wat me voorheen tegenhield om Nokia te kiezen was het feit dat je niet rechtstreeks kom synchroniseren met een Exchange server (alleen met 3rd party software). Nu heeft Nokia het gratis programma Mail for Exchange en dit werkt uitstekend op mijn N82! Alles wordt netjes gesynchroniseerd, zowel mail als contactpersonen, agenda en taken.
+ De ingebouwde browser (met de inspirerende naam ' Web' ) werkt ook uitstekend, ook gewone websites zijn prima te openen. Met een soort 3D flip om tussen recentelijk geopende pagina te switchen.
+ Het automatisch kantelende scherm is zeer helder.
+ De ingebouwde GPS lijkt beter te werken dan mijn externe bluetooth GPS ontvanger met sirfstar III chipset; ik krijg vaak zelfs in gebouwen gewoon ontvangst. Heb ook meestal binnen een paar seconden een fix, terwijl ik met mijn externe gps soms een minuut moest wachten. De interne GPS werkt trouwens uitstekend samen met Google Maps.
+ Je kunt het toestel aansluiten op je TV om daar je foto's en video's te bekijken. Dit werkte zonder gedoe en is wel grappig.
+ Eindelijk, een normale hoofdtelefoonaansluiting op een mobiele telefoon!
- De toetsjes zijn wat aan de kleine kant, ik kan er mee werken maar het houdt niet over.
- Er lijkt wat speling in de behuizing te zitten, dit zie je met name als de toetsen aan de zijkant verlicht zijn. Even in de gaten houden.
- Het meegeleverde Nokia Maps is wel aardig, maar kan zeker niet tippen aan TomTom. Ben wel benieuwd naar Nokia Maps 2.0 die volgens mij binnenkort uitkomt. Wat ik wel weer goed vind aan Nokia Maps is dat je ook gewoon kaarten van steden kun installeren (dus niet het hele land), en dat het programma ook werkt als je geen abonnement op gesproken navigatie neemt.
- Het is me nog niet gelukt om makkelijk DiVX bestanden te converteren voor de N82. Bij Windows Mobile was dit met PocketDivx encoder en TCPMP redelijk eeenvoudig. Het al wat dingetjes geprobeerd, maar is nog niet gelukt. Iemand tips?
Kortom, ben er erg blij mee, ik denk dat het hier wel weer 2 jaar mee vol hou