Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-05 20:50
Afbeeldingslocatie: http://img518.imageshack.us/img518/4968/overviewspacebg20080115xm8.jpg

Welkom bij het Time Capsule discussie en ervaringen topic

In dit topic is kun je je vragen en bevindingen kwijt.

Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/9908/algemeneinformatiebl3.jpg

Apple heeft op de Macworld in San Francisco de Time Capsule geintroduceerd, met dit kastje kun je via Time Machine draadloos je Mac back-up'en.

0
De Timecapsule bestaat uit een Airport Extreme, en een ''Server Grade'' harde schijf* in een kastje.
Apple positioneert de Time Capsule vooral als een ''Wireless Back-Up Device'' ,maar het is ook gewoon mogelijk de harde schijf te gebruiken als een network attached storage.

*= er is nog veel discussie rondom het feit of de harde schijf wel echt server grade is, zie ook dit artikel

0
De Timecapsule heeft net als de Airport Extreme ook een usb poort om eventueel een extra externe harde schijf, een printer of een usb stick aan te sluiten.

0
De Timecapsule maakt net als de Airport Extreme gebruik van 802.11N netwerk technologie.
Dit maakt in theorie snelheden tot 300 megabit per seconde mogelijk.
In de praktijk wordt dit niet vaak behaald.
Het 802.11N protocol zorgt overigens ook voor een goed bereik, en daardoor kan de Time Capsule ver van de Macs die er gebruik van maken worden geplaatst.
De Time Capsule is overigens ook compatible met 802.11A,B en G.

Let op: zodra je een device gebruikt wat geen 802.11N is dan schakelt je Time Capsule terug op 802.11G hierdoor gaat het internet op je mac ook trager, ook als die wel een 802.11N card heeft.
Je kunt ook in de Time Capsule instellingen de snelheid op locked zetten en dan speelt het probleem niet meer, maar dan kun je niet meer verbinding maken vanaf je non-802.11N device!

Gelijktijdige dual-band-Wi-Fi.0

Om een maximaal bereik en een optimale compatibiliteit te bieden, werkt Time Capsule gelijktijdig op de 2,4-GHz en de 5-GHz frequentie, zodat alle apparaten op het netwerk automatisch de efficiëntste frequentie gebruiken. AirPort Extreme maakt bovendien gebruik van de laatste draadloze 802.11n-technologie, zodat de Wi-Fi-overdrachtsnelheid tot vijfmaal hoger is dan bij een draadloos 802.11g-netwerk, terwijl het bereik tweemaal zo groot is.4 Verbeteringen aan het antenne-ontwerp zorgen voor maar liefst 50 procent betere prestatie en tot 25 procent beter bereik dan Time Capsule van de vorige generatie.5

Gastnetwerk.0

Stel een afzonderlijk Wi-Fi-netwerk met een afzonderlijk wachtwoord op voor bezoekers. Als je eenvoudig de functie voor een gastnetwerk inschakelt hebben je gasten toegang tot internet maar niet tot andere gedeelten van je privénetwerk, zoals je computers, printers en aangesloten harde schijven.

0
De Time Capsule kan worden gebruikt met Windows pc's en met Macs.
Natuurlijk kan je met OS X Tiger en Windows geen Time Machine back-ups maken, maar je kunt wel van de router functies en van de harde schijf gebruik maken als network attached storage.
Het configuratieprogramma werkt op Mac en Windows.

De Time Capsule is verkrijgbaar in een 1 terabyte versie voor 269 Euro en er is een 2 terabyte versie voor 449 Euro.

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/6079/technischespecsas7.jpg

Beveiliging

* Wi-Fi Protected Access™ (WPA/WPA2)2
* Beveiligingstechnologie voor draadloze netwerken (WEP), configureerbaar voor 40- en 128-bits-versleuteling
* Filter voor MAC-adressen
* NAT-firewall
* Ondersteuning voor RADIUS-identiteitscontrole
* 802.1X, PEAP, LEAP, TTLS, TLS, FAST
* Toegangsbeheer op basis van tijd

Opslag

* 2-TB of 1-TB 7200-rpm seriële ATA harde schijf van serverkwaliteit

Interfaces

* Eén Gigabit Ethernet WAN-poort voor aansluiting van een ADSL- of kabelmodem
* Drie Gigabit Ethernet LAN-poorten voor aansluiting van computers of netwerkapparatuur
* USB-poort voor aansluiting van een USB-printer of externe USB-schijf
* Draadloze 802.11n-interface

Meegeleverde software en accessoires
AirPort-symbool

* AirPort-configuratieprogramma voor Mac en Windows
* AirPort-schijfhulpprogramma voor Mac en Windows
* 802.11n-enabler voor Mac
* Bonjour voor Windows
* Netsnoer
* Gedrukte en elektronische documentatie

Draadloze protocollen

* 802.11n-concept
* 802.11a/b/g

Compatibiliteit

* Compatibel met Mac-computers, Windows-pc's en andere Wi-Fi-apparatuur met het Wi-Fi Certified-predicaat voor de 802.11a-, 802.11b- en 802.11g-norm en de 802.11n 2.0-conceptnorm
* NAT, DHCP, PPPoE, VPN Passthrough (IPSec, PPTP en L2TP), DNS Proxy, SNMP, IPv6 (6to4- en handmatige tunnels)

Frequentieband

* 2,4 GHz en 5 GHz

Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/441/faqyd3.jpg

Mijn Time Capsule staat in het lijstje in de Finder maar ik kan er niet op backuppen of vanaf lezen, Help!

Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat de naam van je Time Capsule te lang is, verkort de naam in bijv Time Capsule van J.M. ipv. Time Capsule van Jan Modaal.

Mijn Time Capsule is supertraag, backuppen duurt uuuuren!

Dit zou al opgelost moeten zijn met de release van Mac OSX Snow Leopard. Upgrade naar dit OS om sneller te backuppen.

[ Voor 36% gewijzigd door Igor4 op 25-03-2010 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Mijn eerste discussie en ervaringen topic!
Succes!

Bedankt Daedalus voor de toestemming voor dit topic! :)

[ Voor 36% gewijzigd door Igor4 op 09-03-2008 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Nette topicstart ;)

Die Time Capsule lijkt me wel interessant, met name voor storage.
Is dit trouwens gewoon als volwaardig router te gebruiken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:33

Maximus

There is no substitute

Het is een volwaardige router ware het niet dat er maar 3 ipv de normale 4 UTP poorten op zitten. Dit is wel van belang als je dus meerdere pc's/macs wil koppelen via UTP.

Hoe gaat TimeCapsule om met meerdere macs die je backupped? Komen er mapjes te staan op de time capsule disk met de namen "mac 1" en "mac 2" en dan daarin de betreffende backup van de machine?

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
Wat ik mis in de TC is een simpele webserver. Wat ik dan weer mis in de meer geavanceerde NAS dozen is 802.11N en gbit ethernet. Dan komt het er toch op neer dat ik een fatsoenlijke router moet kopen en een losse NAS. Maar ja, alleen TimeCapsule werkt (zonder hack) fatsoenlijk met Time Machine. :/

Dilemmas, dilemmas 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50159

Maximus schreef op zondag 09 maart 2008 @ 16:34:
Het is een volwaardige router ware het niet dat er maar 3 ipv de normale 4 UTP poorten op zitten. Dit is wel van belang als je dus meerdere pc's/macs wil koppelen via UTP.

Hoe gaat TimeCapsule om met meerdere macs die je backupped? Komen er mapjes te staan op de time capsule disk met de namen "mac 1" en "mac 2" en dan daarin de betreffende backup van de machine?
klopt. Elke keer een nieuw mapje met de naam van je Mac.

Ik vraag me af of je de mogelijkheid hebt om hem aan de muur te schroeven. Zitten er bevestigingspunten aan de onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jatmoos
  • Laatst online: 27-06-2024
@Wernerdebijl. Zoals je op het plaatje ziet is de onderkant van rubber. Daarachter zitten 10 schroefjes om de Time Capsule open te maken. Ik denk dat je beter kunt gaan voor een oplossing van H-squared waarbij je de Time Capsule aan de muur bevestigd op/aan een houder. Momenteel zie ik alleen nog een houder voor de Airport Extreme, waarschijnlijk gaan ze die ook maken voor de Time Capsule, de info komt van Engadget

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3009/2301712808_0aeeddbf71.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://www.h-sq.com/products/airmount/content_files/blocks_image_1_1.png

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2269/2300920007_df01e9b9c0.jpg?v=0

[ Voor 12% gewijzigd door jatmoos op 09-03-2008 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 01:47

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Zijn er al GoT'ers die hun ervaringen willen delen? :)
Ik ben benieuwd op het gebied van snelheid via WiFi en Ethernet en het gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
ik krijg hem morgen als ups z'n werk goed doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 17:28

zAo

GPLv2 Fanboy

Igor4 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 15:37:
[...]
De Timecapsule bestaat uit een Airport Extreme, en een ''Server Grade'' harde schijf in een kastje.
[..]
Zo server grade is hij niet hoor:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2020/2300920529_5d6053af47.jpg?v=0
The Hitachi Deskstar 1TB not-so-server-grade drive that has drawn much of the criticism of the Time Capsule. I don't know what other drives are in other Time Capsule models.
Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Nee, maar volgens macrumors is heeft deze schijf wel een hele goede mean time between failure en hierdoor zou deze schijf het 114 jaar vol moeten houden. Hierdoor zou Apple het als een server grade schijf zien, bovendien zijn dit dezelfde schijfen als in de xserves.

Edit: Ik las net ook dat in de 500 gb Time Capsule een andere hd zit. Als er meer duidelijkheid komt vanuit Apple zal ik de topicstart aanpassen.

[ Voor 21% gewijzigd door Igor4 op 09-03-2008 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Igor4 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 22:54:
Nee, maar volgens macrumors is heeft deze schijf wel een hele goede mean time between failure en hierdoor zou deze schijf het 114 jaar vol moeten houden. Hierdoor zou Apple het als een server grade schijf zien, bovendien zijn dit dezelfde schijfen als in de xserves.
Tja, het blijft overkill voor zo'n kastje. Ik heb in m'n eigen NAS een 1TB schijf van WD gezet die gebouwd is om stil/koel/zuinig te zijn en daarmee stressed minder verbruikt dan dergelijke schijven idle gebruiken. Ideaal voor in een servertje.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50159

verschillende sites vermelden dat de naam server grade een marketing term is die niet officieel is. De officiele term voor server HDDs is: enterprise grade. Server grade is dus een pure marketing term van Apple.

@ basicbeat Bedankt voor de info!

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 50159 op 10-03-2008 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
  • Laatst online: 30-04 00:37
Even een copy-paste van mijn ervaringen, aangezien dat hier best wel relevant is (misschien handig om wat topics te mergen?):

Installatie
Op de plastic beschermfolie zit een sticker die vertelt dat je eerst de Cd met bijgeleverde software moet installeren alvorens de Time Capsule aan te sluiten. De Cd installeert het nieuwe Airport hulpprogramma en eventueel de 802.11n update. Dat laatste staat nergens vermeld, maar bij controle bleek dit wel gebeurd te zijn.

Aansluiten
Dit is een peace of cake. Gewoon je internet aasnluiting op de WAN poort, eventuele bedrade aansluitingen op de LAN poorten en de stroom er in. Geen knopjes of wat dan ook.

Configureren
De eerste keer dat je het Airport hulpprogramma opent krijg je meteen de Time Capsule te zien (mits je niet op een ander Wifi netwerk zit). Bij het selecteren van de Time Capsule krijg je een wizard waarmee je alles kan instellen. Dit is gewoon zoals bij andere Aiport Extreme stations, maar dan met extra opties voor de harddisk. Bijvoorbeeld of je wilt delen, wachtwoord beveiliging, een optie om te wissen enz.

Time Machine
Dan rest alleen nog Time Machine in te schakelen, de Time Capsule schijf te selecteren en te wachten tot de eerste backup klaar is.

Overig
De schijf is gewoon als netwerkschijf te benaderen vanuit de finder. Er komt een extra Time Capsule te staan onder "gedeeld" in de Finder. De backup van Time Machine wordt opgeslagen in een mapje.

Als je alleen Time Machine gebruikt zonder verbinding te maken in de Finder (door de Time Capsule niet aan te klikken) gaat de schijf automatisch uit zodra Time Machine klaar is.
Als je ook de Finder gebruikt om de schijf te benaderen moet je handmatig op "verbreek" drukken voordat de schijf pas uit gaat. Als je wel verbindt, maar niet op verbreek drukt, blijft de schijf dus aan, ook al zet je je Mac uit. Dat vind ik op zich wel jammer.

Als je iets doet, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

Ermo

the syntax is painful...

Houdt Leopard de verbinding wel vast met de TC? Bij de Airports Extreme's heeft men het probleem dat de aangesloten disks spontaan hun verbinding verliezen (en ook niet zonder actie te herstellen, reboot etc).

De AE disks zijn dus niet (meer) geschikt om bijvoorbeeld je iTunes bibliotheek op te zetten. Als de TC wel zijn verbinding behoudt zou het voor mij wel een optie zijn om over te stappen...of Apple moet binnen afzienbare tijd met een firmware update komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

-Mous- schreef op maandag 10 maart 2008 @ 09:52:
Even een copy-paste van mijn ervaringen, aangezien dat hier best wel relevant is (misschien handig om wat topics te mergen?)
Ik kan de topics wel mergen, maar dan komen al die berichten boven de topicstart te staan :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberi
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik heb tot nu toe voornamelijk het probleem dat mijn wireless LAN heel erg traag is via de TC. Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik een verkeerde instelling heb gemaakt echter. Klopt het dat de MacMini geen 802.11n ondersteunt?

Time machine 47g laten back-uppen en daar meer dan 48 uur over doen zit ik niet echt op te wachten :-)

Mijn ervaring tot nu toe is dan ook dat het een eenvoudig en erg prettig apparaat is, maar dat ik mijn eigen netwerk nog niet helemaal goed op orde heb. Wanneer ik dat wel helemaal heb, kan ik een goed oordeel erover vellen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:12
Cerberi schreef op maandag 10 maart 2008 @ 10:29:
Ik heb tot nu toe voornamelijk het probleem dat mijn wireless LAN heel erg traag is via de TC. Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik een verkeerde instelling heb gemaakt echter. Klopt het dat de MacMini geen 802.11n ondersteunt?

Time machine 47g laten back-uppen en daar meer dan 48 uur over doen zit ik niet echt op te wachten :-)

Mijn ervaring tot nu toe is dan ook dat het een eenvoudig en erg prettig apparaat is, maar dat ik mijn eigen netwerk nog niet helemaal goed op orde heb. Wanneer ik dat wel helemaal heb, kan ik een goed oordeel erover vellen denk ik.
de mac mini ondersteunt idd geen 802.11n.
volgens mij is het ook zo dat alle apparaten overschakelen naar 802.11g zodra er ook maar 1 apparaat is dat geen wireless n ondersteund, maar dat weet ik niet 100% zeker.
dus imo als je 802.11n wil gebruiken, dat kun je je mini's en airport express units niet mee laten doen en moet je de router locken op wireless n (zodat ook de apparaten van de buren hem niet per ongeluk terug naar 802.11g zetten wanneer die naar een wireless netwerk zoeken).

nogmaals, ik weet niet 100% zeker of dit echt zo werkt. echter heb ik soortgelijke ervaringen met 802.11b en g. 1 huisgenoot had alleen b en zodra hij zijn laptop aanzette gingen wireless prestaties hier thuis aanmerkelijk omlaag voor iedereen. nu heb ik de router op 802.11g gelockt en gebruikt hij maar gewoon een kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberi
Dat ga ik ook eens proberen, het kan dus zijn dat (ik zag dat mijn buurjongen vrolijk op ons netwerk zat gisteren) met zijn 802.11b mijn g netwerk dan kan verstoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232049

ja een b-verbinding verlaagt in de keuze b of g de snelheid naar dat van het b-protocol (11mb). Of dit ook tussen n en b/g zo is, weet ik niet. ps waarom beveilig je je wifi verbinding niet?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 232049 op 10-03-2008 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Niet online
Ik ben hier wel benieuwd naar, ik heb net mijn TC ontvangen en hoop half deze week m'n MBP te ontvangen.

Ik heb ook een iPhone en wil natuurlijk niet dat door m'n iPhone m'n MBP naar een lagere snelheid terugschakeld.

Kan iemand hier uitsluitsel overgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 16:20
Als je de tc in mixed-mode hebt staan zal de snelheid van het netwerk terug zakken naar de snelheid van het "langzaamste" apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberi
dan ga ik hem inderdaad op g instellen.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
niemand lijkt het echt zeker te weten, zie ook: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=322733

je kan natuurlijk altijd een airport express aan je TC hangen met een utp kabeltje en de range extenden, dan lock je je TC op n en je AE op g. beetje omslachtig, maar dan weet je zeker dat je de maximum snelheid pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberi
De Airport Express heb ik natuurlijk juist om geen kabel nodig te hebben voor de stereo in de keuken ;-)

wel een interessant idee overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Ik heb even de topic start aangepast, en heb de onderwerpen: ''server grade'' en de terugschakeling van 802.11N naar 802.11G toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Niet online
Hierbij mijn eerste ervaringen met mijn TC 1TB. Omdat mijn MPB nog niet binnen is (verwacht ik deze week) Heb ik de TC geconfigueerd via Windows :+ .

Mijn eerste ervaring met het aansluiten van een apple product (dan tel ik mijn iphone niet mee, is toch meer een standalone device) is in een woord: perfect!

Time Capsule aangesloten op m'n adsl-modem; cd-tje in m'n windowsXP bak, setup doorgelopen en werken!

Toen geprobeerd op m'n Vista bak; dat ging dus niet goed :( . Ik kon wel de schijf zien, maar niet meer internetten. Wat blijkt nu: ik had m'n vista bak een vast ip adres gegeven, welke ook door DHCP aan de TC was toegewezen 8)7 eigen schuld dus.

Nog even wat cijfertjes voor de liefhebbers:

energieverbuik idle: 18 watt
energieverbuik tijdens backup: 25 watt
snelheid over UTP: 55-60 mbps

//einde first impression

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 25-04 01:47

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Macwereld.nl heeft een drie pagina tellende review geplaatst over TC.
http://macwereld.nl/revie...apsule_wifi_router_en_nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Niet online
Ik kom er nu achter dat de HDD soms wel, soms niet standby gaat... Hij heeft vannacht de hele tijd gespint.

Ter info, een TC kost je zo ongeveer 40 euro per jaar aan stroom....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberi
misschien kun je in de topicstart vermelden dat wanneer de TC niet te benaderen is, de kans groot is dat de naam van de TC te lang is, bijvoorbeeld "Time Capsule van Willep de Vriep". Wanneer dit het geval is, wordt de TC wel gezien, maar kun je er niet op lezen/schrijven. De naam veranderen in iets kort en bondigs is de oplossing hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jatmoos
  • Laatst online: 27-06-2024
40 euro per jaar is best veel idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:39
MP3-Junky schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 08:49:
Nog even wat cijfertjes voor de liefhebbers:

energieverbuik idle: 18 watt
energieverbuik tijdens backup: 25 watt
snelheid over UTP: 55-60 mbps
Dat is wel heel veel stroomverbruik :). Weet je zeker dat die getallen kloppen? Een Mac Mini gebruikt idle namelijk maar 20 W en bij bijv. het afspelen van een DVD maar 28 W.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30913

Weet iemand wat de geluidsproductie van de time capsule is? Worden de schijven uitgeschakeld wanneer de tc idle is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Niet online
stroomverbruik heb ik gemeten met z'n gamma ding. Niet heel nauwkeurig maar geeft wel een goede indicatie.

Het in de sluimerstand gaan is niet erg consequent. Soms wel maar meestal niet. Hoe of wat is mij nog niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Niet online
en echte newbie vraag ( heb sinds 3 uur een MPB):

Hoe partioneer ik de Time capsule HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:55
MP3-Junky schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 08:15:
en echte newbie vraag ( heb sinds 3 uur een MPB):

Hoe partioneer ik de Time capsule HDD?
Dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Niet online
Volgens FoOl wel :FoOL in "Time Capsule: bruikbaar voor data en tim..."
De enige reden die Apple aandraagt is dus precies de reden waarom een normaal mens ervoor kiest om partities te maken. Ik draai zelf twee partities op mijn Time Machine schijf en heb daar geen problemen mee.
Edit: Lees nu dat hij het heeft over time machine niet over time capsule

[ Voor 12% gewijzigd door MP3-Junky op 12-03-2008 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
Kan wel, maar je moet de HD uit de TC halen.
http://www.appleinsider.com/article.php?id=3822

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Hoedje schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 17:52:
[...]

Dat is wel heel veel stroomverbruik :). Weet je zeker dat die getallen kloppen? Een Mac Mini gebruikt idle namelijk maar 20 W en bij bijv. het afspelen van een DVD maar 28 W.
Dat lijkt me sterk. Waarop is dat gebaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

Exirion

Gadgetfetisjist

orillion schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 16:48:
Vergeet niet dat een Mac Mini, net als een iMac, vooral uit notebookcomponenten bestaat. Zo gek zijn die verbruikscijfers dus niet en ik meen me ook te herinneren dat het iets in die buurt is (ik heb zelf een Mini gehad).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Laatst online: 18:39
Waar ik me op had gebaseerd is dit artikel van Tom's Hardware :). Hier heb je nog wat cijfers. Apple zelf zegt dat de Mac Mini 23 wat idle verbruikt. Dat lijkt me het meest betrouwbaar aangezien dat over de dual core Intel gaat en niet de oude versie met PowerPC G4 processor. En hier zijn vergelijkbare uitgebreidere cijfers te vinden.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Exirion schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 17:22:
[...]

Vergeet niet dat een Mac Mini, net als een iMac, vooral uit notebookcomponenten bestaat. Zo gek zijn die verbruikscijfers dus niet en ik meen me ook te herinneren dat het iets in die buurt is (ik heb zelf een Mini gehad).
Dat weet ik ook wel, maar de Mac Mini wordt geleverd met een 110W adapter, zelfs meer dan de Macbook Pro (die heeft een 85W power adapter), dus ik dacht dat het wel iets meer zou verbruiken dan een Macbook.

Apple vermeld zelf echter ook 23 watt op de site, dus het zal echt wel kloppen.

[ Voor 5% gewijzigd door orillion op 12-03-2008 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Cerberi schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:58:
misschien kun je in de topicstart vermelden dat wanneer de TC niet te benaderen is, de kans groot is dat de naam van de TC te lang is, bijvoorbeeld "Time Capsule van Willep de Vriep". Wanneer dit het geval is, wordt de TC wel gezien, maar kun je er niet op lezen/schrijven. De naam veranderen in iets kort en bondigs is de oplossing hiervoor.
Ik zal dit i.d.d. eens erbij zetten, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Cerberi schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:58:
Zal ik binnenkort eens doen, bedankt voor de tip! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desune
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik ben sinds gister de gelukkige eigenaar geworden van een 1 TB Time Capsule.

Het aansluiten was erg simpel en opzetten van een internet verbinding bracht geen problemen met zich mee. De eerste backup wired gedaan en verliep soepel maar toen ik eenmaal files draadloos probeerde over te zetten kreeg ik om de haverklap dat de TC eruit klapte. Gewoon een melding 'Connection interrupted' en that's it. De TC unmount dan zichzelf en ik zit zonder internet. Dit gebeurde een aantal keren en heb toen de mijn verbinding van n (5GHz only) naar b/g omgezet en tot nu toe werkt het zonder enige problemen.

Ik zal later nog eens proberen om hem eens op n te laten draaien. Maar vreemd vond ik dit wel...

Voor de rest een zeer mooi apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28
orillion schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 16:48:
[...]

Het klopt wel, ik heb vrijwel dezelfde waarden gemeten met zo'n Energy Check 3000 van Conrad. (Core Duo Mac Mini, dus niet de Core 2 duo).

M'n Dell laptop gebruikt ook zoiets trouwens dus het kan inderdaad wel kloppen, want zoals gezegd is een Mac Mini gewoon een laptop eigenlijk (qua onderdelen).

[ Voor 19% gewijzigd door Wilke op 13-03-2008 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:11
Heb m'n TC nu bijna een week in m'n bezit. Installatie was zeer eenvoudig in tegenstelling tot wat ik van andere heb gelezen. Het draadloos backuppen is inderdaad erg traag. Ik dacht slim te zijn door een complete backup te maken naar een externe USB schijf en dan deze vervolgens weer aan de TC te hangen. Dit leek te werken maar tot mijn verbazing begon TM weer alle 110 GB te backuppen toen ik eenmaal weer draadloos was aangesloten. Dus nu maar even een nachtje door brommen via ethernet. Verder ben ik geen problemen tegen gekomen. Huidige netwerk heir bestaat uit een TC, AE, MBP en een bijna te vervangen :) Windows laptop. Ik heb eigenlijk wel m'n twijfels over de snelheid van de internet verbinding, ik heb het idee dat dit sneller kan, maar dit moet ik nog even goed testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 04-05 17:28

zAo

GPLv2 Fanboy

Hoe zit het met de fan in dat ding? Draait hij altijd?
Gaat de disk altijd down na een bepaalde tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbim
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-10-2020
Anoniem: 30913 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:18:
Weet iemand wat de geluidsproductie van de time capsule is? Worden de schijven uitgeschakeld wanneer de tc idle is?
Hoorbaar als je er naast zit (met name de schijf hoor je dan), maar zeker niet storend. Ik lees ook verhalen over fans, maar die heb ik zelf niet ontdekt, laat staan gehoord. De schijf wordt na een tijdje uitgeschakeld.

Na bijna twee weken gebruik: hij werkt redelijk - weinig problemen met back-ups (bedrade iMac en een MBP draadloos). Wel gaat het backuppen heel langzaam. Met mijn MBP op een GB ethernet poort kwam ik op gemiddeld 9 GB per uur. M'n iMac deed het vreemd genoeg met ruim 10 GB/uur net iets sneller. Die eerste keer is dus echt een drama. Draadloos is het helemaal traag - circa 5 Mb/sec haal ik.

Op mijn MBP gebruik ik vaak Parallels met een imagefile van ongeveer 10GB. Na iedere sessie als ik thuis kom, wordt draadloos het hele bestand veilig gesteld. Dat duurt dus uren, zelfs op een 802.11n netwerk. Weinig praktisch.

De wegvallende verbindingen heb ik niet meegemaakt. Wel kan ik er vanaf een windows computer niet bij, ondanks dat ik bonjour en alle Windows software heb geïnstalleerd. Hij blijft het wachtwoord weigeren (ik gebruik alleen ww beveiliging). De enige wijze is synchroniseren van je windows-ww en dat van TC.

De router functie is gelijk aan een Airport Extreme. Dat betekent dat Apple vooral voor je denkt. Veel zaken als ddns, mac-adres clone etc ontbreken. Ook kun je de DHCP server niet uitzetten als TC in routermode staat ipv bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:23

Zoefff

❤ 

Er zit volgens mij wel een fan in, getuige deze foto van appleinsider. In de rechter hoek zie je toch duidelijk een fan :)

Ik heb gisteravond een 1TB TC besteld en kreeg zojuist een mailtje dat hij waarschijnlijk morgen bezorgt word, zal dus snel genoeg merken of hij irritant geluid maakt of dat 'ie gewoon op m'n slaapkamer kan blijven staan :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

TC 1TB staat hier nu een weekje. Matige wireless performance op nog geen 10 meter afstand met 1 muur. Nog slechtere netwerkperformance over de draad (niet eens boven de 20mb/s uitgekomen, terwijl ik over 1gbit van Mac naar PC makkelijk tegen de 25 - 30 aan hang)

In effect moet je niet opkijken als het niet meer dan 1 - 3mb/sec is als je iets op die schijf zoekt. Voor Time Machine zelf misschien genoeg als je incremental backups doet, maar niet als je - zoals ik - ook nog eens al je muziek etc. erop wilt zetten, en daar je itunes library hebt staan.

Al met al heeft de TC het voor mij afgedaan, en wordt maandag teruggestuurd naar Apple :) Misschien dat ik er in de toekomst nog eens eentje koopt als je in rev.b. is of als er betere firmware uit is, maar voor nu ga ik een andere oplossing zoeken.

edit:
Even nog een toevoeging. Ik had dus al m'n muziek van de externe drive naar de TC gezet (gbit), dat ging met een 8mb/s. Nu wil ik hem weer terug van de TC af halen (gezien hij weg gaat, en ik op de TC zelf nog wat bestanden erbij heb gezet), kom niet boven de 1mb/s uit. Dus ik hang de drive aan de USB van de TC; gaat de TC door mijn MBP heen data versturen van de interne schijf naar de externe schijf. Met 500kb/s down en 500kb/s up, OVER GIGABIT. :(

edit2:
Nog even wat snelle specs over mijn netwerk hier:
  • Cat 5E Kabels
  • Kabellengte tot aan de TC is niet langer dan 15 meter
  • Hemelsbreed ook niet meer dan 10 (voor Wi-Fi)
  • Tussen TC en MBP / PC zit een 3Com OfficeConnect

[ Voor 30% gewijzigd door miekd op 15-03-2008 20:12 ]

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
2 vragen bij de FAQ gezet... bedankt Cerberi voor de tip! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139602

@ miekd

hangt de snelheid van je netwerk ook niet af van het type kabels?

bv Cat 5 zal niet goed werken met Gbit (voor zover ik weet)
Cat6 wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd

miekd

dus.

Anoniem: 139602 schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 16:27:
@ miekd

hangt de snelheid van je netwerk ook niet af van het type kabels?

bv Cat 5 zal niet goed werken met Gbit (voor zover ik weet)
Cat6 wel!
Vergeten te melden idd. Alle kabels hier zijn Cat5E

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFRtje
  • Registratie: Januari 2007
Is de Time Capsule ook goed geschikt voor XP pc's? Time Machine zal natuurlijk niet werken, maar veder? Ik ga wel over een paar maanden een MBP kopen en wil dan, net zoals nu, een mogelijkheid hebben om mijn data goed/makkelijk te backup-en.

Kortom, ik wil voor de komende maanden een backup-schijf hebben voor een XP pc (en daarna voor een MBP die dan mijn hoofdpc wordt); is de Time Capsule de oplossing voor mij?

Edit: oja de Time Capsule komt dan uit Amerika, gaat dat nog problemen opgeven behalve dan de stroomadapter? Want ik lees over verschillende WiFi kanalen..?

[ Voor 15% gewijzigd door SFRtje op 16-03-2008 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
SFRtje schreef op zondag 16 maart 2008 @ 11:32:
Is de Time Capsule ook goed geschikt voor XP pc's? Time Machine zal natuurlijk niet werken, maar veder? Ik ga wel over een paar maanden een MBP kopen en wil dan, net zoals nu, een mogelijkheid hebben om mijn data goed/makkelijk te backup-en.
Ik gebruik zonder problemen een netwerk verbinding op basis van IP, werkt perfect onder XP! Zonder extra software e.d. te installeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-05 10:46
Ik heb een vraag aan ervaren mensen, ik heb sinds kort een imac en wil graag mijn netwerk uitbreiden met een Time Capsule van 1TB. Nu mijn vraag, ik wil graag mijn iTunes bibliotheek van mijn interne harddisk overzetten naar de Time Capsule, zodat iTunes deze vanaf de Time Capsule benaderd, maar ook iTunes vanaf mijn Vista Laptop, kan dit? en zo ja hoe gaat dat in zijn werk?

En kan je vanaf iMovie tijdens importeren van een camcorder de Time Capsule selecteren als opslag apparaat? Deze vraag geldt eigenlijk ook voor iPhoto.

Alvast super bedankt!

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 17:39
Momenteel heb ik een mini als server met daar 6 externe disks aan. De mini is aangesloten op een linksys WRT54G router.
Ik kan aan de volumes aan vanaf men laptop...
Nu wou ik graag een TC kopen voor de backupfunctionaliteit en N network... Maar als ik hier zo lees het een achteruitgang op wat ik nu heb.
De drives zouden dus al wel vele trager zijn voor de mini dan dat het nu is...

Misschien kan ik het beter toch maar laten en het stellen met wat ik nu heb.

It's dark but I don't want to find the light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd

miekd

dus.

miekd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 14:56:
TC 1TB staat hier nu een weekje. Matige wireless performance op nog geen 10 meter afstand met 1 muur. Nog slechtere netwerkperformance over de draad (niet eens boven de 20mb/s uitgekomen, terwijl ik over 1gbit van Mac naar PC makkelijk tegen de 25 - 30 aan hang)

In effect moet je niet opkijken als het niet meer dan 1 - 3mb/sec is als je iets op die schijf zoekt. Voor Time Machine zelf misschien genoeg als je incremental backups doet, maar niet als je - zoals ik - ook nog eens al je muziek etc. erop wilt zetten, en daar je itunes library hebt staan.

Al met al heeft de TC het voor mij afgedaan, en wordt maandag teruggestuurd naar Apple :) Misschien dat ik er in de toekomst nog eens eentje koopt als je in rev.b. is of als er betere firmware uit is, maar voor nu ga ik een andere oplossing zoeken.

edit:
Even nog een toevoeging. Ik had dus al m'n muziek van de externe drive naar de TC gezet (gbit), dat ging met een 8mb/s. Nu wil ik hem weer terug van de TC af halen (gezien hij weg gaat, en ik op de TC zelf nog wat bestanden erbij heb gezet), kom niet boven de 1mb/s uit. Dus ik hang de drive aan de USB van de TC; gaat de TC door mijn MBP heen data versturen van de interne schijf naar de externe schijf. Met 500kb/s down en 500kb/s up, OVER GIGABIT. :(

edit2:
Nog even wat snelle specs over mijn netwerk hier:
  • Cat 5E Kabels
  • Kabellengte tot aan de TC is niet langer dan 15 meter
  • Hemelsbreed ook niet meer dan 10 (voor Wi-Fi)
  • Tussen TC en MBP / PC zit een 3Com OfficeConnect
Nieuwe kabel gelegd. 6 - 18mb/s over de kabel nu.

In principe valt het te behappen., ik geef hem nog een paar dagen :-)

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-03-2024
Woot! Heb vandaag mijn Time Capsule 500GB besteld. Voornamelijk voor opslag van films en muziek, snelle en makkelijk toegang vanaf mijn macbook pro is nu een feit :) Kan niet wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
Ibix schreef op maandag 17 maart 2008 @ 17:50:
Woot! Heb vandaag mijn Time Capsule 500GB besteld. Voornamelijk voor opslag van films en muziek, snelle en makkelijk toegang vanaf mijn macbook pro is nu een feit :) Kan niet wachten!
Laat even weten hoe "snel" het is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
Bas Post schreef op maandag 17 maart 2008 @ 10:25:
Ik heb een vraag aan ervaren mensen, ik heb sinds kort een imac en wil graag mijn netwerk uitbreiden met een Time Capsule van 1TB. Nu mijn vraag, ik wil graag mijn iTunes bibliotheek van mijn interne harddisk overzetten naar de Time Capsule, zodat iTunes deze vanaf de Time Capsule benaderd, maar ook iTunes vanaf mijn Vista Laptop, kan dit? en zo ja hoe gaat dat in zijn werk?
Een collega van mij heeft een soort gelijke situatie draaiend. Maar deze keer de combinatie Airport Extreme + USB-HDD. Op de USB-HDD is de iTunes bibliotheek opgeslagen (iTunes onder Vista). Hij klaagt wel dat het traag is, zeker met CoverFlow. Denk ook niet dat dit verwonderlijk is. Het is natuurlijk wel handig maar of je dit wil dat is de vraag. Ik weet overigens niet wat de prestaties zijn van iTunes onder OS X. Verder weet ik niet wat er zal gebeuren als je met twee tegelijk uit dezelfde bibliotheek gaat lezen überhaupt, laat staan over WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130578

Is het ook mogelijk om de time capsule te benaderen via internet? Hiermee bedoel ik dus of je hem als een soort server kunt gebruiken?

Indien je een dual boot (Windows Vista) geinstalleerd hebt op de Mac, hoe werkt het dan met de backups van de Windows bestanden.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:04
Je Windows schijf en bestanden blijft Time Machine vanaf. Je hebt dus aparte backups nodig.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 23:05

ratz

Gadgetgeek

Heb nu de time caspule 500 Gb 3 dagen in huis; samen met m'n nieuwe MBP. Installatie verliep probleemloos met de airport configuration utility. Ik heb 'm ingesteld op 802.11n only / 5GHz en heb 'm aan een 10/100 mbit ethernet kabel hangen. M'n eerste backup (van een redelijk "kale"Leopard installatie (18 Gb)) had ik binnen een uurtje gebackupd tijdens de eerste backup, wat neerkomt op zo'n 5 Mb/sec. Sindsdien veel software geinstalleerd en een incremental backup duurt tot nu toe niet langer dan 30-45 min op de achtergrond.

Ben er eigenlijk wel erg tevreden over.

Fujifilm X100VI ||| iMac 27" 3.4GHz i7 (2012) ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49627

Misschien niet helemaal het juiste topic maar wel noemenswaardig. Sinds de laatste airport update van 19 maart werkt time machine ook in combinatie andere remote disks, tenminste iig met een Airport Extreme en een USB disk zoals ik nu thuis heb draaien. Dat geeft net wat meer vrijheid over de disk keuze tenopzichte van de Time Capsule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
Anoniem: 49627 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:51:
Misschien niet helemaal het juiste topic maar wel noemenswaardig. Sinds de laatste airport update van 19 maart werkt time machine ook in combinatie andere remote disks, tenminste iig met een Airport Extreme en een USB disk zoals ik nu thuis heb draaien. Dat geeft net wat meer vrijheid over de disk keuze tenopzichte van de Time Capsule.
Wat is de snelheid met een airport extreme ? Ik heb natuurlijk disks genoeg waar ik op kan backuppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49627

Ik heb het niet wetenschappelijk onderzocht maar het lijkt erop dat dit dezelfde snelheid heeft als de Time Capsule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Mijn Time Capsule staat inmiddels al een weekje vrolijk op mijn bureau te pruttelen. De snelheid is prima. Niet extreem snel met rond de 10 MB / sec voor de initiële backup, maar wel acceptabel. De geluidsproductie valt ook reuze mee. Je hoort de schijf wel spinnen, maar heel veel last heb je daar niet van. Overdag zeker niet te horen, 's nachts wel een beetje, maar dan staat mn iMac vaak toch uit.

Ik vraag me nog wel af of ik ergens eenvoudig kan zien hoe groot de individuele backups zijn. Als ik gewoon brows door de TC disk zie ik namelijk alleen 'volledige' backups. De incrimentele backups zijn soms namelijk best groot, en ik vraag me af waar dat door komt. Mijn downloads en LR catalog heb ik uitgesloten van backups, maar toch zijn de backups soms zo'n 800 MB terwijl ik vrijwel niets gedaan heb :X Zijn er dan zó veel files die veranderen, of verkijk ik me ergens op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 49627 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:51:
Dat geeft net wat meer vrijheid over de disk keuze tenopzichte van de Time Capsule.
Dat geeft dus dezelfde vrijheid over de disk keuze aangezien de Time Capsule afgezien van de ingebouwde harde schijf dezelfde mogelijkheden heeft als de Airport Extreme. Een harde schijf via usb eraan hangen (of meerdere schijven) kan op beide apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 17:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb geen Time Capsule maar een Airport Extreme - N met de nieuwste firmware. Effectief is dit het zelfde als Time Capsule, maar dan met een externe disk ipv intern.

Probleem: traaaaaaaag -> onder de 3 MB/s. Met 150 GB aan data is dit onbruikbaar. Zeker als je moet restoren.

Als je kijkt op de apple-site dan zie je dat Time Capsule het zelfde probleem lijkt te hebben. Ook via Gigabit. 70-80% van de kopers is om die reden ontevreden.

Heeft iemand een idee of een oplossing?

edit:
Door Spotlight uit te zetten voor de spargeimage, de Timemachine disk en de HD van mijn macbook zelf haal ik nu ongeveer continue 6 mbytes/s continue. Nog steeds enorm traag. Maar meer in lijn met wat ongeveer behaald zou moeten worden.

Edit 2:
Potverdomme. Hij is nu klaar. Ik doe nu opnieuw een synchronisatie en mijn mac begint te blazen bij een snleheid van minder dan 1 MB/s. Dit is waardeloos. De backup zou geruisloos in de achtergrond moeten lopen.

[ Voor 40% gewijzigd door Q op 24-03-2008 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Hm, volgens mij heb ik al 1 van de boosdoeners te pakken: vergeet niet de temp dir van je nzb client te excluden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
heb via afp sharing nu time machine backup via G netwerk... ga ik mss nog wel eens upgraden als ik daar de behoefte voor voel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:19

4POX

Everybody is wired

Ik zit met een vraag.

Als je de USB schijf rechtstreeks aan de computer heb hangen heb je een mappen structuur. Hangt de timemachine schijf via het netwerk aan je computer dan wordt het 1 grote image file.

Nu lees ik op veel plekken dat zodra de image file te groot wordt en timemachine oude backups gaat verwijderen dat dit regelmatig fout gaat.

En hoe zet ik bijvoorbeeld een backup terug als de schijf aan het netwerk hangt. In het installatie programma van macosx kun je aangeven dat hij alles van timemachine kan terug zetten. Hoe zit dit als die schijf aan het netwerk hangt?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaZZ
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik heb mijn Airport Extreme firmware geupdate en gebruik nu Time Machine icm een exterene HD die aan mijn Airport Extreme hangt. Hij maakt netjes backups en elk uur maakt hij een nieuwe reservekopie.. Prima dus.

Maar als ik dan vervolgens Time Machine opstart zie ik helemaal geen backups staan? Alleen mijn huidige file (vandaag - nu) en helemaal niks van 2 uur terug of gisteren?? Doe ik iets fout, is dit een bekend probleem of??

Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Inmiddels draait het bij mij allemaal wel ok.

- Uurlijkse synchronisatie gaat redelijk rustig op de achtergrond, zonder dat ik er last van heb.
- Als ik de backup handmatig open (dubbelklik op sparseimage) dan kan ik met 10MB/s gewoon mijn bestanden terug zetten. Waarschijnlijk kun je ook de disk uit de airport trekken en rechtstreeks in je laptop prikken en openen als je meer snelheid wilt, maar dat heb ik niet getest.

- Ik heb geen problemen, timemachine werkt iets trager als je die start, maar het lijkt allemaal wel goed te gaan. Het blijft geen snelheidswonder, maar wat wel fijn is, is dat ik mij nu 100% geen zorgen hoef te maken over mijn backup. Ik hoef er nooit aan te denken. Alleen ben ik nog wantrouwend en zal ik zeker nog wat tests uitvoeren.

Om eerlijk te zijn zou ik mensen nu afraden om een timecapsule of airport extreme met disk te nemen en even te wachten op een fix voor die lage snelheid. Tenzij je daar vrede mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

4POX schreef op maandag 24 maart 2008 @ 17:08:
Ik zit met een vraag.

Als je de USB schijf rechtstreeks aan de computer heb hangen heb je een mappen structuur. Hangt de timemachine schijf via het netwerk aan je computer dan wordt het 1 grote image file.

Nu lees ik op veel plekken dat zodra de image file te groot wordt en timemachine oude backups gaat verwijderen dat dit regelmatig fout gaat.
Heb je daar wat links ofzo van?
En hoe zet ik bijvoorbeeld een backup terug als de schijf aan het netwerk hangt. In het installatie programma van macosx kun je aangeven dat hij alles van timemachine kan terug zetten. Hoe zit dit als die schijf aan het netwerk hangt?
Ik heb geen idee, test het eens? ;) Ik merk dat mijn computer die airdisk automatisch herkend en dat ook de backup-sparseimage van timemachine automatisch wordt herkend. Dus dat zou allemaal transparant moeten verlopen......

[edit] Ik zie mijn backup netjes door de migratie-assistent herkend worden dus ik denk dat dit prima gaat werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 24-03-2008 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 09:43

chem

Reist de wereld rond

Sinds gister 17h gaat m'n TM backup disk als een gek tekeer. De Finder is er enorm in aan het roeren, en het is me volkomen onduidelijk waarom; de processlist laat zien waar hij in aan het roeren is: http://home.parse.nl/~michiel/tm.jp2

Iemand enig idee wat-ie aan het doen is?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cure
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:31
Ok superstom probleem,

Eerst stond Time Capsule hier als netwerk schijf in de finder. Toen een keer savonds maakte die een hoop kabaal (computer stond uit, hij bleef doordraaien oid). Toen heb ik macbook opgestart en gezegd, verbreek verbinding met alle gebruikers (de schijf). Gedaan, HD stopt met spinnen.

Alleen nu bij het opnieuw opstarten staat de schijf niet meer in de Finder?? Hoe krijg ik hem daar weer, je kan wel zeggen dat hij automatisch moet zoeken (incl. wachtwoord) maar dan nog zie ik niks...

Ik doe wat verkeerds, volgensmij is het heel gemakkelijk op te lossen maar hoe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Ik heb de topicstart aangepast aan de laatste ontwikkelingen (airport firmware update)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Heb gister gecontroleerd of ik allemaal CAT5E kabels heb en gelukkig is dat het geval. De bestelling voor de Time Capsule is net de deur uit. Het is de 500gb geworden. Ben erg benieuwd naar de mogelijkheden en het gebruikersgemak.

Ben een Linksys gewend dus het kan altijd beter :+

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-05 16:37
Igor4 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:04:
Ik heb de topicstart aangepast aan de laatste ontwikkelingen (airport firmware update)
Ik ben het toch niet eens met de conclusie dat een timecapsule een goedkopere oplossing zou zijn dan een airport extreme + 500gb schijf. Die kosten momenteel maar ~90 euro en dan zit je net zo goed met de MTBF. Voor wat betreft die usb aansluiting heb je natuurlijk wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
JottemJ schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:46:
[...]

Ik ben het toch niet eens met de conclusie dat een timecapsule een goedkopere oplossing zou zijn dan een airport extreme + 500gb schijf. Die kosten momenteel maar ~90 euro en dan zit je net zo goed met de MTBF. Voor wat betreft die usb aansluiting heb je natuurlijk wel gelijk.
i.d.d. zijn er de laatste tijd wat aanbiedingen van 500 gb externe harddisks.
er zijn enkele voordelen ( makkelijk(er) config programma, extra usb poort, geintregeerd in 1 apparaat en geen usb 2.0 bottleneckbij gegevens overdracht)
maar wat betreft prijs moet ik je gelijk geven, ik zag ze i.d.d. voor heel weinig geld in webshops staan.
het 1 terabyte model is echter vele malen goedkoper op de airport extreme manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
Omdat ik (tijdelijk) beschik over een Macbook air en een timecapsule ben ik aan het testen gegaan.
Nadat ik een volledige backup naar de TC had gemaakt wilde ik bekijken hoe het zou gaan als ik tijdens het installeren van 10.5 zou kiezen voor de optie "Time machine backup terugzetten".
Tot mijn grote verbazing kun je dan alleen kiezen voor een lokale disk of een externe disk!!
De tc wordt niet herkent.
Nu is dé vraag is dit zo bedoelt of is het een bug?

Het lijkt mij toch niet de bedoeling dat je deze functie niet kunt gebruiken als je alleen een tc gbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Mijn TC staat op dit moment op "klaar voor verzending". Ben benieuwd. Nu maar hopen dat in de tussentijd niets gebeurt met mijn mac :+

De gigabit kabels zijn ook al gelegd :)

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 04-05 19:06

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Mijn broertje is een echte macfan en heeft de afgelopen weken wat gespeeld met zijn nieuwe Time Capsule. We hebben vanaf het begin erover gespeculeerd of het ook mogelijk zou zijn om hier andere storage zoals een NAS voor te gebruiken.
Na wat uitzoek werk blijkt dat vrij simpel te gaan. Je moet een published filesystem hebben, er een file op aanmaken en deze als Time Capsule server laten announcen door Avahi/Bonjour.

Zie voor meer informatie deze link: http://www.sexybiggetje.nl/node/14

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19339

Piebas schreef op maandag 31 maart 2008 @ 15:45:
Omdat ik (tijdelijk) beschik over een Macbook air en een timecapsule ben ik aan het testen gegaan.
Nadat ik een volledige backup naar de TC had gemaakt wilde ik bekijken hoe het zou gaan als ik tijdens het installeren van 10.5 zou kiezen voor de optie "Time machine backup terugzetten".
Tot mijn grote verbazing kun je dan alleen kiezen voor een lokale disk of een externe disk!!
De tc wordt niet herkent.
Nu is dé vraag is dit zo bedoelt of is het een bug?

Het lijkt mij toch niet de bedoeling dat je deze functie niet kunt gebruiken als je alleen een tc gbruik.
Vroeg me dat dus ook al af hoe dat zou werken. Niet dus. ;) Verbaast me weinig, aangezien er een update voor Leopard nodig was om TC te supporten, en die update natuurlijk niet aanwezig is op een kale 10.5 installatie-dvd. Ofwel, de 10.5-installatie heeft geen idee hoe het een TC via een netwerk aan moet spreken. Sowieso is er tijdens de installatie nog geen sprake van een (al dan niet wireless) netwerk.

Maar als TM werkt as advertised, dan moet het toch mogelijk zijn om de complete TM-backup alsnog na afronding van de installatie terug te zetten? (Ik wil dit eigenlijk niet testen, maar een restore-test moet natuurlijk wel...)

edit: hmmm, volgens http://support.apple.com/kb/HT1177?viewlocale=en_US moet het wel kunnen...?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 19339 op 01-04-2008 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
interessant artikel over de netwerksnelheden van de TC:
http://www.appleinsider.com/article.php?id=3912

voor de 802.11n gebruikers: in channel wide modus zou wifi n veel sneller zijn volgens dit artikel. ook helpt het om je TC als router te laten fungeren, ipv het netwerk uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
Volgens mij heb ik het gebrobeerd op de manier zoals in het artikel hier boven staat.
Ik krijg dus wel een venster waarin je je backup moet kunnen kiezen, maar ik zie geen tc, ook niet als ik bij het starten van de installatie al een wireless-verbinding heb gemaakt.
Zal het nog eens proberen met de macbook verbonden via een kabel met de tc.

Misschien werkt 't wel met een install dvd met daarop 10.5.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
Volgens mij heb ik het gebrobeerd op de manier zoals in dit artikel staat.
Ik krijg dus wel een venster waarin je je backup moet kunnen kiezen, maar ik zie geen tc, ook niet als ik bij het starten van de installatie al een wireless-verbinding heb gemaakt.
Zal het nog eens proberen met de macbook verbonden via een kabel met de tc.

Misschien werkt 't wel met een install dvd met daarop 10.5.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256443

Heb zelf ook een TC sinds kort. Eigenlijk zit ik al aan m'n tweede :s Wat ik telkens voorheb zijn 2 dingen:

1) Als hij in contact steekt en ik steek kabel vanachter in dan knettert het. Niet leuk maar denk best normaal aangezien er stroom op zit en het apparaat contact zoekt (ook getest met printer, vandaar dat ik denk dat het geen kwaad kan)

2) Dit is erger... Zowel draadloos als via ethernetkabel ( ga eens proberen met nieuwe) ziet mijn MBP de TC. Ik volg Airport Utility en stel hem in. Hij zegt dat TC correct geupdate is en dat ik moet wachten tot apparaat herstart. En daar gaat het fout. Na een tijdje zegt Utility dat dit mislukt is + de TC is spoorloos in finder. Enkel een hard reset van TC helpt om hem terug te vinden.

Ik heb een draadloze adsl modem/router merk Philips van provider Belgacom (BE). Deze is beveiligd via WEP (64bit). Ik ga deze niet vervangen door TC aangezien router ook voor Belgacom TV gebruikt wordt en ik geen zin heb om meer conflicten te veroorzaken. In Airport Utility kies ik om bestaand netwerk the joinen. Ik klik mijn netwerk aan en kies voor WEP ( ook al de 40 bit en 128 bit geprobeerd, zelfs zonder beveiliging) Niets lukt. Heb zelfs WEP 128 ingesteld op router ... ook dan niets. Het blijft vastlopen bij restart. Enkel op z'n eigen netwerk is hij te vinden.. Heb een nieuwe MBP met alle laatste updates.

Heb al op internet gelezen dat er blijkbaar met WEP problemen zijn. Ga vanavond eens proberen via WPA(2) om te zien wat het geeft, maar in principe moet hij met WEP toch werken??

Iemand die hier ook last mee heeft en eventueel oplossing weet. Is al tweede toestel dus lijkt me sterk als ze allebei defect zijn :?

Update Het is gelukt via WPA beveiliging. (enkel op m'n windows werkt internet niet - receiver niet al te compatibel met WPA blijkbaar LOL)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 256443 op 02-04-2008 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198973

Vraagje,

Kan ik de Time Capsule (die ik bij mijn usb printer op mijn buro wil plaatsen) draadloos koppelen aan mijn Siemens ADSL Modem/Router die in de meterkast staat?

Als ik weet of dit kan (en weet iemand ook hoe ik dit voor elkaar krijg) dat is de TC morgen in huis.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 198973 op 03-04-2008 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Anoniem: 198973 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 21:31:
Vraagje,

Kan ik de Time Capsule (die ik bij mijn usb printer op mijn buro wil plaatsen) draadloos koppelen aan mijn Siemens ADSL Modem/Router die in de meterkast staat?

Als ik weet of dit kan (en weet iemand ook hoe ik dit voor elkaar krijg) dat is de TC morgen in huis.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ja. Hoe is een kwestie van de handleiding lezen. ;) Verwacht alleen geen hoge snelheden. Aangenomen dat je een G-netwerk hebt kun je hooguit 2.5 MB/seconde = 9 GB/uur kopieren.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 03-04-2008 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-05 10:46
Goededag allemaal,

Ik heb een vraag, ik weet niet of dit wel helemaal de juiste topic is, maar wil toch mijn vraag hier stellen.
Ik heb een intel imac en is aangesloten met een ethernetkabel op een experiabox (zwarte) van KPN.
Nu wil ik graag een Time Capsule en een Airport Express aanschaffen.
De Time Capsule (TC) komt wordt dan tussen mijn experiabox (EB) en Imac via een ethernetkabel aangesloten. De Airport Express (AE) moet draadloos worden aangesloten.
Vraag 1: De verbinding tussen de TC en Imac is dan automatisch 1000Mbit?
Vraag 2: De verbinding tussen de TC en EB is toch 100Mbit?
Vraag 3: Het bedraade netwerk wordt toch eigenlijk maximaal 100Mbit? of blijft de data-overdracht tussen de TC en Imac altijd op 1000Mbit?
Vraag 4: Als ik mijn draadloze netwerk van de EB uitschakel en via de TC een draadloze netwerk opzet, dus B/G/N netwerk en een verbinding wil tussen TC en AE op N wil opzetten, is het dan niet zo, als bijvoorbeeld mijn vista laptop aanmeld in het draadloze netwerk, dat het hele draadloze netwerk inzakt naar B/G en niet meer op N, of blijft dat gescheiden?
Ik wil dus en B/G en N, want niet alle draadloze apparaten werken op het N netwerk.

Ik hoop dat ik het beetje duidelijk uitleg en of mijn vragen te begrijpen zijn en iemand hier een antwoord op kan geven.

Alvast bedankt!

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250518

Draait er nog een bepaalde software op die TimeCapsule die het mogelijk maakt om via Time Machine in Mac OS X te backuppen of zou je ook gewoon een netwerk hardeschijf aan je huidige router kunnen hangen? En is het dan ook mogelijk dat je dezelfde functies hebt als met een Time Capsule of back upped hij dan bv. niet meer automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Bas Post schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 07:29:
Goededag allemaal,

Ik heb een vraag, ik weet niet of dit wel helemaal de juiste topic is, maar wil toch mijn vraag hier stellen.
Ik heb een intel imac en is aangesloten met een ethernetkabel op een experiabox (zwarte) van KPN.
Nu wil ik graag een Time Capsule en een Airport Express aanschaffen.
De Time Capsule (TC) komt wordt dan tussen mijn experiabox (EB) en Imac via een ethernetkabel aangesloten. De Airport Express (AE) moet draadloos worden aangesloten.
Vraag 1: De verbinding tussen de TC en Imac is dan automatisch 1000Mbit?
Experiabox is waarschijnlijk 100 Mbit? Max 100 mbit dus.
Vraag 2: De verbinding tussen de TC en EB is toch 100Mbit?
Waarschijnlijk wel.
Vraag 3: Het bedraade netwerk wordt toch eigenlijk maximaal 100Mbit? of blijft de data-overdracht tussen de TC en Imac altijd op 1000Mbit?
Dat gaat dus niet door.
Vraag 4: Als ik mijn draadloze netwerk van de EB uitschakel en via de TC een draadloze netwerk opzet, dus B/G/N netwerk en een verbinding wil tussen TC en AE op N wil opzetten, is het dan niet zo, als bijvoorbeeld mijn vista laptop aanmeld in het draadloze netwerk, dat het hele draadloze netwerk inzakt naar B/G en niet meer op N, of blijft dat gescheiden?
Nee, wordt in zijn geheel b/g.
Ik wil dus en B/G en N, want niet alle draadloze apparaten werken op het N netwerk.
Kan zo niet. Je hebt een apart AP nodig voor je BG netwerk en een apart AP voor N only, wil je altijd kunnen halen. Zo heb ik het dus thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:40
Vandaag mijn Time Capsule binnen gekregen en gelijk een complete backup van mijn iMac gemaakt (200GB). Mijn iMac moet terug naar Apple voor reparatie (glasplaat vervangen) en ik wil hem eerst helemaal leeg halen voordat ik hem bij Apple breng.

Mijn vraag is ik straks als ik mijn iMac terug heb die image van Time Capsule terug kan zetten ? Net als Ghost bij Windows computers ? Dus niet alleen bestanden en programma's maar gewoon complete image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 22:01
Toch maar is even in die TC gedoken vandaag, want heb net een nieuwe router gehaald, en ben tegelijktijd bezig om iets van een NAS optie te creeren. Daarvoor een aantal vragen waar ik niet 100% uitkom:

- Is het mogelijk om een externe HD aan de TC te hangen, en deze dan te benaderen om hier draadloos mijn films op te zetten (die in principe allemaal in iTunes staan nadat ik ze geconverteerd heb?

- Deze wil ik dan benaderen via mn xbox 360 (Nu nog draadloos op G, dan bedraad om N te behouden) of een eventueel nog aan te schaffen Apple TV (draadloos of bedraad, ligt aan de snelheid), om het zo op mijn tv te kijken. Dan gaan het dus om het benaderen van de externe HD, en niet de TC die puur voor Time Machine moet gaan dienen.

- Mijn modem staat nu beneden in de meterkast, terwijl ik zelf alles op de 2e verdieping regel. Is het mogelijk om dat werkend te krijgen, als ik de Time Capsule aan wil sluiten hierop? Ik weet niet of die kabels die van je modem naar je router lopen wel in die lengte (15m) te verkrijgen is. Gaat dat ten koste van de snelheid/kwaliteit, of maakt dat niets uit?

Sorry voor de vragen, maar ik ben een vrij grote noob in netwerken, en voor ik hier alles mooi ga zitten maken wil ik wel even zeker weten dat alles kan werken zoals ik het bedoeld heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Superbol schreef op woensdag 09 april 2008 @ 16:32:
- Mijn modem staat nu beneden in de meterkast, terwijl ik zelf alles op de 2e verdieping regel. Is het mogelijk om dat werkend te krijgen, als ik de Time Capsule aan wil sluiten hierop? Ik weet niet of die kabels die van je modem naar je router lopen wel in die lengte (15m) te verkrijgen is. Gaat dat ten koste van de snelheid/kwaliteit, of maakt dat niets uit?
Een netwerkkabel (UTP) mag sowieso 100m zijn, dus 15m is geen probleem.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 22:01
Datafeest schreef op woensdag 09 april 2008 @ 16:39:
[...]

Een netwerkkabel (UTP) mag sowieso 100m zijn, dus 15m is geen probleem.
Zijn de UTP kabels die je van je modem naar je router doet gelijk aan die van je router naar je computer gaan dan?
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.