Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 23 januari 2000

quote:
b_visser schreef op maandag 14 juli 2008 @ 14:51:
[...]

Zoals mijn voorganger al schreef "Zodra het slecht gaat in de economie zijn dure IT projecten een van de eerste zaken waar op bezuinigd wordt."

En het zal waarschijnlijk slechter gaan omdat de signalen op rood staan: oliecrisis, kredietkrisis, stijgende rente, huizenmarkt, lage dollar, inflatie. Bij het bedrijf waar ik een project doe was een paar maanden geleden al een sollicitatiestop voor vaste medewerkers ingevoerd.
Dat zal per bedrijf verschillen dan. Bij ons wordt als een idioot geworven en overal waar ik kom is het personeel niet aan te slepen. Bezuinigen op dure IT-projecten impliceert ook een grotere kluif voor beheer en onderhoud. Ik ben er niet van overtuigd dat dat zal zorgen voor een terugloop in de vraag naar personeel (zeker niet als het gaat om detachering). Waar dat eerder wel het geval was is de hoeveelheid automatisering en de mate waarin bedrijven ervan afhankelijk zijn in de afgelopen jaren zo sterk gegroeid dat de 'IT-markt' minder gevoelig is geworden voor de economische situatie.

What the eyes see, and the ears hear, the mind believes...

quote:
Spacecowboy schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 12:28:
Goed,

Ik ben dit topic al een tijdje aan het volgen, omdat ik eind deze week klaar ben met mijn opleiding (Bedrijfskundige informatica), en ik per 1-8 aan de slag ga, en ik een beetje een idee wou hebben wat ik zou kunnen vragen.

Even mijn situatie:

28, klaar met HBO BI, al enige werkervaring op het gebied van ICT/consultancy. In bezit van ITIL certificaat. Ik 40 uur/week aan de slag, en kreeg gisteren het volgende aanbod:

Bruto loon: ¤2500
Netto onkostenvergoeding: ¤100
Netto belvergoeding: ¤70
Laptop in bruikleen
Lease-auto (Golf TDI): 1000km/maand vrij
25 vakantiedagen
8% vakantiegeld

Volgens mij is dit best een knap aanbod, als je bedenkt dat dit mijn "eerste" baan na afronding studie is, of niet?
Hoeveel is enige werkervaring en hoe relevant is deze? Ik ben 26, net klaar met de studie (HBO-I information engineering), maar heb wel 3 jaar full-time gewerkt (studie zat even laag op de prio-ladder) in mijn vakgebied en daarvoor nog ruim een jaar 'relevant'. Ik heb aanzienlijk ruimere arbeidsvoorwaarden dan je hier schetst.

Reg. datum: 26 september 2000

quote:
Face_-_LeSS schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 12:19:
Leeftijd: 21
Opleiding(en): MBO ICT
Certificaten: MCSA
Werkervaring: 1 jaar
Werkgever: Detacheerder
Huidige functie: Junior Software Ontwikkelaar

Leaseauto: Nee (wel 150 euro reiskosten vergoeding p/m, ik rij 50 km per dag met eigen vervoer)
Werkweek: 40 uur
Land: Nederland

Maand salaris(bruto): 1200

Beetje laag als ik naar vergelijkbare profielen in dit topic kijk... ga binnenkort misschien eens babbelen.
Ik vind het ook maar magertjes. Ontwikkel jij in-house of zit jij voor een klus bij de klant on-site? Wanneer je bij klanten weggezet wordt zou ik toch echt eens gaan praten en een lease auto eisen en een paar honderd euro meer...

quote:
Abom schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 13:04:
[...]

Ik vind het ook maar magertjes. Ontwikkel jij in-house of zit jij voor een klus bij de klant on-site? Wanneer je bij klanten weggezet wordt zou ik toch echt eens gaan praten en een lease auto eisen en een paar honderd euro meer...
Ik zit normaal in-house, nu zit in net voor enkele weken bij een klant. Wat zou "normaal" zijn voor iemand met mijn profiel?

quote:
ToMaSZ schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 12:35:
[...]

Hoeveel is enige werkervaring en hoe relevant is deze? Ik ben 26, net klaar met de studie (HBO-I information engineering), maar heb wel 3 jaar full-time gewerkt (studie zat even laag op de prio-ladder) in mijn vakgebied en daarvoor nog ruim een jaar 'relevant'. Ik heb aanzienlijk ruimere arbeidsvoorwaarden dan je hier schetst.
1 Jaar full-time systems manager. en nog wat losse dingen. Dit zat meer op MBO niveau dan het niveau waar ik nu op zit. (Nofi uiteraard naar MBO).

Overigens zie ik dat het gemiddelde startsalaris van een HBO'er rond de ¤1900 zit, du szo heel erg slecht kom ik er niet vanaf. Ook als ik mijn omgeving kijk, zie ik dat de meeste van mijn vrienden met 2 tot 3 jaar werkervaring, toch minder verdienen...

Spacecowboy wijzigde dit bericht 15-07-2008 13:40 (29%)

grmbl. Klote internet hier ook.

Spacecowboy wijzigde dit bericht 15-07-2008 13:21 (92%)

Acties: [view]

Door: Janoz Moderator PRG/SEA/DTE
!litemod
Reg. datum: 19 oktober 2000

@Spacecowboy:
2500 bruto + 100 onkosten + tel + laptop + auto is een keurig aanbod voor een HBO schoolverlater. Daarin is inderdaad wel te zien dat ze meegenomen hebben dat je al enige ervaring hebt. Een schoolverlater zonder ervaring zou eerder op 2000 tot 2200 bruto zitten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

quote:
Janoz schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 13:39:
@Spacecowboy:
2500 bruto + 100 onkosten + tel + laptop + auto is een keurig aanbod voor een HBO schoolverlater. Daarin is inderdaad wel te zien dat ze meegenomen hebben dat je al enige ervaring hebt. Een schoolverlater zonder ervaring zou eerder op 2000 tot 2200 bruto zitten.
Ik denk ook dat ik "Ja" ga zeggen tegen dit aanbod. Misschien zou ik ergens anders als ik m`n best doe nog wel wat meer kunnen krijgen, maar dit is gewoon een hele leuke tent om te werken, en ook de opdracht die ik inmiddels heb binnengehaald, is werk wat ik ontzettend leuk vind (en da's me eigenlijk meer waard dan die ¤300 of een of andere secundaire voorwaarde die ik ergens anders meer zou kunnen krijgen, en waar ik vervolgens een rukopdracht met rukcollega's krijg :P).

Spacecowboy wijzigde dit bericht 15-07-2008 13:59 (12%)

like in Pinda ^_^

quote:
paella schreef op zondag 13 juli 2008 @ 13:48:
Uitzonderingen daargelaten denk ik niet dat je gelijk hebt Izogoud... MBO of HBO is wereld van verschil, namelijk uit welk hout je gesneden bent.
Dit is wel zulke enorme onzin. Sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo weggelegd om te studeren en die halen in het bedrijfsleven toch nog HBO functies.
Sommige HBO gediplomeerden hebben hun studie gehaald met duizenden studeren uren (zonder ook maar logisch na te kunnen denken) en zullen nooit een echte HBO functie aan kunnen.
Dan heb ik het echt niet over enorme uitzonderingen.

PnD wijzigde dit bericht 16-07-2008 07:45 (4%)

quote:
Spacecowboy schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 13:53:
[...]

Ik denk ook dat ik "Ja" ga zeggen tegen dit aanbod. Misschien zou ik ergens anders als ik m`n best doe nog wel wat meer kunnen krijgen, maar dit is gewoon een hele leuke tent om te werken, en ook de opdracht die ik inmiddels heb binnengehaald, is werk wat ik ontzettend leuk vind (en da's me eigenlijk meer waard dan die ¤300 of een of andere secundaire voorwaarde die ik ergens anders meer zou kunnen krijgen, en waar ik vervolgens een rukopdracht met rukcollega's krijg :P).
Dat is een goede instelling... Veel te vaak gaan mensen blind op de arbeidsvoorwaarden. Uiteraard zijn die wel belangrijk. Het kan heel gezellig en leuk zijn, maar als het compleet niet markt conform betaald is het ook vervelend.

Of je er nog 300 euro extra uithaald weet ik zo net nog niet. Voor een starter is 2800 euro denk ik wel erg hoog gegrepen (er zijn vast bedrijven die het betalen hoor, maar die zijn dan vaak wanhopig op zoek naar mensen).

Hooguit dat ze je leeftijd meenemen. Iemand van 28 zullen ze sneller wat meer geven dan een broekie van 22...

Het trouwens ook moeilijk om van te voren te bepalen of een werkomgeving leuk is (of je moet er bijvoorbeeld stage hebben gelopen). Het kan altijd tegen vallen na verloop van tijd omdat er bijvoorbeeld geen groei is of te veel verloop waardoor het leuke team binnen 2 jaar compleet veranderd is

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"

quote:
.Gertjan. schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 08:14:
[...]

Dat is een goede instelling... Veel te vaak gaan mensen blind op de arbeidsvoorwaarden. Uiteraard zijn die wel belangrijk. Het kan heel gezellig en leuk zijn, maar als het compleet niet markt conform betaald is het ook vervelend.

Of je er nog 300 euro extra uithaald weet ik zo net nog niet. Voor een starter is 2800 euro denk ik wel erg hoog gegrepen (er zijn vast bedrijven die het betalen hoor, maar die zijn dan vaak wanhopig op zoek naar mensen).

Hooguit dat ze je leeftijd meenemen. Iemand van 28 zullen ze sneller wat meer geven dan een broekie van 22...

Het trouwens ook moeilijk om van te voren te bepalen of een werkomgeving leuk is (of je moet er bijvoorbeeld stage hebben gelopen). Het kan altijd tegen vallen na verloop van tijd omdat er bijvoorbeeld geen groei is of te veel verloop waardoor het leuke team binnen 2 jaar compleet veranderd is
Het bedrijf waar ik voor ga werken is een detacheerder, en daar heb ik al eens eerder klussen voor gedaan. De klant waar ik gedetacheerd ga worden, is een klant waar ik in mijn vorige baan ook al eens een aantal keer contact heb gehad, dus zodoende.

(als ik mijn netto telefoon+onkosten vergoeding terugrekenen naar bruto, kom ik op iets van ¤2750 uit. :X, en da's ex. auto...)

quote:
Spacecowboy schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 08:22:
[...]

(als ik mijn netto telefoon+onkosten vergoeding terugrekenen naar bruto, kom ik op iets van ¤2750 uit. :X, en da's ex. auto...)
Ik denk niet dat je zo moet rekenen. Dat geld is een tegemoetkoming van de kosten. Het is natuurlijk mooi meegenomen dat je zelf geen kosten hoeft te maken, maar een werkgever kan ook niet van je verwachten dat je zelf voor bepaalde kosten opdraait.

Als ik mijn OV vergoeding mee reken verdien ik ineens ook heel veel geld :*)

Maar als je zo positief bent zou ik het gewoon doen, als je het leuk vindt en het verdient goed, gewoon doen :)

quote:
.Gertjan. schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 08:29:
[...]

Ik denk niet dat je zo moet rekenen. Dat geld is een tegemoetkoming van de kosten. Het is natuurlijk mooi meegenomen dat je zelf geen kosten hoeft te maken, maar een werkgever kan ook niet van je verwachten dat je zelf voor bepaalde kosten opdraait.

Als ik mijn OV vergoeding mee reken verdien ik ineens ook heel veel geld :*)

Maar als je zo positief bent zou ik het gewoon doen, als je het leuk vindt en het verdient goed, gewoon doen :)
Weet ik ook wel, maargoed. Ik heb zojuist het contract ondertekend en op de bus gedaan. Per 1-8 aan de bak :)

Gefeliciteerd met je nieuwe job dan :) Heel mooi start salaris! Maar ik vind het niet zo vreemd dat men jou een boven gemiddeld start salaris willen betalen wanneer je al voor hun gewerkt hebt, ze weten wat ze aan jou hebben.

quote:
Spacecowboy schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 10:04:
[...]

Weet ik ook wel, maargoed. Ik heb zojuist het contract ondertekend en op de bus gedaan. Per 1-8 aan de bak :)
Proficiat... Veel success in je nieuwe job.

quote:
PnD schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 07:44:
[...]

Dit is wel zulke enorme onzin. Sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo weggelegd om te studeren en die halen in het bedrijfsleven toch nog HBO functies.
Sommige HBO gediplomeerden hebben hun studie gehaald met duizenden studeren uren (zonder ook maar logisch na te kunnen denken) en zullen nooit een echte HBO functie aan kunnen.
Dat zijn dus wel uitzonderingen. Natuurlijk kan iemand met MBO veel meer capaciteiten hebben dan MBO-niveau en iemand die een WO-papiertje heeft kan sociaal zo dom zijn als het achterend van een varken, maar over het algemeen zegt je opleidingsniveau wel degelijk iets over je capaciteiten.
Mensen die "niet weggelegd zijn om te studeren" misschien dus bepaalde eigenschappen die wel degelijk gewenst zijn in het bedrijfsleven zoals doorzettingsvermogen en vermogen om je snel dingen te leren.
Maar volgens jou zegt opleidingsniveau dus helemaal niks over je kwaliteiten :D Beetje vreemd dat ELK bedrijf dan nog naar diploma's en dergelijke kijkt he. Maar die hebben het natuurlijk allemaal verkeerd en jij hebt het goed. :')

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.

Bedankt voor de heldere uiteenzetting FaceDown!
Het is behoorlijk typerend dat het altijd degene zijn die "niet gemaakt zijn om te studeren" met dergelijke uitvluchten komen om te verantwoorden dat ze geen (goed) diploma hebben gehaald.
Dat je niet wil of kan studeren, oké, maar om dan achteraf het behalen van een diploma te minimaliseren is erg kortzichtig.

quote:
PnD schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 07:44:
[...]

Ik kan het niet met je eens zijn. Even mijn eigen situatie als voorbeeld nemend:
Ik heb van 2000 tot 2003/2004 een HBO-opleiding gevolgd, maar kwam toen tot de conclusie dat 'studeren niet mijn ding is'. Ik ben in 2004 gaan werken op een functie op HBO-niveau. Allemaal leuk en aardig, maar ik merkte dat de omgeving (klanten, collega's) toch anders tegen je aankijken op het moment dat je dat 'stomme' papiertje niet hebt. Uiteindelijk heeft dat me doen besluiten om dit jaar alsnog volle bak er achteraan te gaan en mijn studie na ruim 3 jaar pauze weer op te pakken. Met de werkervaring die ik heb opgedaan viel dat eigenlijk wel mee. Resultaat is direct waardering vanuit het bedrijf (in de vorm van arbeidsvoorwaarden, functiewisseling) en een hoop minder 'scheve' gezichten op intakes, bij collega's, bij klanten.

Je kunt dus zonder diploma best functioneren op een 'HBO-functie', maar zult minder gemakkelijk doorgroeien, een bepaalde mate van vertrouwen vanuit opdrachtgevers die je met papiertje wel krijgt moet je steeds opbouwen/verdienen. (Ik werk in detachering, dus even uit dat gezichtspunt).

Ik was ook 'niet in de wieg gelegd' (ik denk dat je dat bedoelde) om te studeren. Als je echter een duidelijk doel hebt met je opleiding, heb je zelfs in die situatie voldoende drive om het toch te doen. Daarnaast denk ik dat als je een HBO-opleiding niet kunt omdat je er niet voor in de wieg bent gelegd, je ook bepaalde competenties ontbeert om optimaal te kunnen functioneren op een HBO-functie.

Er wordt ook vaak genoeg gevraagd naar "HBO werk- en denkniveau", en niet eens om het papiertje. Aan jou dan dus om aan te tonen dat je dat niveau hebt.

No production networks were harmed during this posting

Alsof je alleen tijdens je studie iets leert of skills ontwikkeld...

Het idee dat elk bedrijf alleen maar naar diploma's kijkt is zwaar achterhaald. In de hoek waar ik werk, system enginering, zijn het vooral certificaten die bekwaamheid aantonen. Hoe terecht dat is, is een andere vraag :)

Volgens mijn P-manager zou een HBO diploma een vrijwel nutteloze toevoeging zijn op mijn CV, voor wat betreft inzetbaarheid.

Overigens verdien ik als MBO'er veel meer dan de meeste vrienden van mij met een HBO diploma.

quote:
paella schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:16:
Er wordt ook vaak genoeg gevraagd naar "HBO werk- en denkniveau", en niet eens om het papiertje. Aan jou dan dus om aan te tonen dat je dat niveau hebt.
Eens, bij mijn bedrijf ( eigen baas ) vragen we ook HBO werk- en denkniveau. Het gaat mij erom dat de kandidaat goed is in wat hij doet en dat leuk vind, maar natuurlijk wel een bepaald sociaal niveau en maatschappelijk inzicht.

Wij zitten niet te wachten op net afgestudeerde studenten die denken dat ze de wereld aan salaris kunnen vragen, maar ondertussen 4 jaar op hun luie reet hebben gezeten.

Heb zelf een MBO opleiding gedaan en daarna een jaartje HBO geprobeerd. Ik had echter geen zin om nog 4 jaar de student uit te hangen en wou aan de slag. Dit heb ik ook gedaan en geen enkel moment spijt van gehad.

quote:
SvEn schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:26:
[...]
Eens, bij mijn bedrijf ( eigen baas ) vragen we ook HBO werk- en denkniveau. Het gaat mij erom dat de kandidaat goed is in wat hij doet en dat leuk vind, maar natuurlijk wel een bepaald sociaal niveau en maatschappelijk inzicht.

Wij zitten niet te wachten op net afgestudeerde studenten die denken dat ze de wereld aan salaris kunnen vragen, maar ondertussen 4 jaar op hun luie reet hebben gezeten.
Ik zag gisteren een stukje van Studio E&W op RTLZ met Kees Zegers, die zei exact hetzelfde.

Het klopt dat er ook vaak genoeg gevraagd wordt naar "HBO werk- en denkniveau", en niet eens om het papieren zelf.

Maar dat heeft meer te maken met de krapte op de arbeidmarkt.
Hoe slechter de arbeidsmarkt (lees weinig aanbod en grote vraag) hoe vaker er wordt gevraagd om .... niveau i.t.t. de daadwerkelijke papieren. Dit heeft meer te maken dat 'ze' geen personeel kunnen vinden en de eisen maar wat gaan bijstellen.
Ongeveer een jaar geleden zag ik vaak MCSE als eis, nu is het MCSE of lerende hiervoor ;)

Als de krapte toenmeent zul je zien dat er weer meer om papieren gevraagd wordt.

Feit blijft gewoon dat iemand die geleerd heeft ook daadwerkelijk wat geleerd heeft en dat dat getoetst is. (nee, ja, weet ik.. maar die uitzonderingen zijn uitzonderingen).

En wat Thomasz aanhaalt over hoe er naar hem gekeken werd als 'HBO niveau, maar zonder papiertje' is duidelijk een (gewone) menselijk reactie klopt helemaal.

Gewoon hetzelfde als hoe je overkomt wanneer je in (mantel-)pak bent.
Stap maar eens een auto dealer o.i.d. binnen in klompen en de volgende netjes in pak.
Waar wordt je het 1e, snelste (beste?) geholpen? Juist!

Netjes dat je alsnog je studie hebt gehaald! d:)b

edit
Tussen het posten, plaatsen en terug lezen zijn er alweer enkele berichten bij gekomen.

Kennelijk heeft men toch liever een MBO-er met HBO denkniveau.
Ik vraag me af waarom een MBO-er dan niet zijn HBO diploma heeft alstie zo slim is, maar dat terzijde.
Ik vergis me dus in wat ik hierboven beweer ;)

Ik weet wel dat ik destijds niet slim genoeg was om mijn HBO te halen toen ik de kans had en kreeg.. Ik was veel liever aan het nietsnutten...Nee, ik had er gewoon 'geen zin an', mijn MBO was lekker makkelijk en snel klaar!
Achteraf meer dan stom natuurlijk, :Y

bord4kop wijzigde dit bericht 16-07-2008 13:42 (19%)

Een welwillende IT hobbyist maakt meer kapot dan je lief is... handig werk handig2 35W Server

Ik werk ook 40 uur per week, maar zit er wel aan te denken om buiten werk om een HBO opleiding te doen. Hopelijk kan je zelf avonden kiezen dat je naar 'school' gaat, want ik zit er weer niet op te wachten dat ik een avond moet terwijl ik dan voor me sport moet trainen :)

quote:
ou812 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 14:09:
Leeftijd: 32
Opleiding(en): MEAO, Erkend Hypotheekadviseur (HBO)
Certificaten: Nog geen
Werkervaring: In de ICT 0 jaar
Werkgever: Grote ICT dienstverlener
Aangeboden functie: Servicedesk, Young Professional instroom

Laptop: Ja
Vakantiegeld: 8,33%
Vakantiedagen: 30 dagen
13/14e maand of winstuitkering: Bonus maximaal 3 maand salarissen
GSM: ja
Leaseauto: Ja, 650,- leasebudget, exl. brandstof en exlc btw incl. 15.000 km prive
Werkweek: 40 uur
Pensioenregeling: ja, bedrijf betaalt 100%
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: prima opleidingsplan waarbij werkgever volledige cursusgelden vergoed

Aanbod Maand salaris(bruto): ¤ 2300

Naar mijn idee helemaal niet zo slecht.
Vanadaag contract binnen, alles conform bovenstaande.Ook nog een andere aanbieiding binnen waarbij er alleen verschil zit in salaris (2100,00) maar wel al stijging vastgelegd bij behalen afgesproken papieren msce/msca (10% stijging en bij goed functioneren nog eens 10%). Dit bedrijf betreft een lokale dienstverlener, dus minder doorgroei mogelijkheden. Dus kies voor bovenstaande optie.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws