Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
gum2 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 23:45:
Indien ik met m'n laptop met m'n laptop aan het downloaden ben uit een nieuwsgroep is het dan mogelijk om de display naar beneden te doen zonder dat de laptop dan naar standby gaat en gewoon doorgaat met downloaden?
Uiteraard, Bij energiebeheer de instelling veranderen bij Wat te doen als ik de laptop dichtklap..

quote:
Icybie schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 22:50:
Hey,

Ik heb 28/4 mijn M1530 besteld met volgende configuratie:

T9500 processor
4GB Ram
320 HDD
1440 + 1050 Scherm

Weet er iemand of er op een van deze onderdelen een delay zit? Zijn er nog mensen met deze configuratie?
Is het aan te raden om het scherm up te graden naar 1650x1200 om er zeker van te zijn dat het een LG zou zijn?

Groetjes Icybie
de 1680x1050 schermen zijn zowel lg als samsung schermen

Reg. datum: 24 september 2003

Hallo,

Ik ben er ook over aan het denken om een laptop te kopen. Nou heb ik wel een beetje gezocht maar kwam net op de dell site uit en dit xps model leek mij wel wat. Wat ik alleen niet snap is het verschil in prijzen. Ik kan de laptop via een bedrijf kopen dus als ik bij de xps modellen onder bedrijven kijk zie ik dat een goed model (3gb ram, 2,1ghz, 8600m gt, neem aan dat je hier behoorlijk mee kan gamen) + btw nog net geen 800 euro is. Het iets betere model met alleen een wat grotere hdd is opeens dik 200 euro duurder. Mis ik soms iets? (en waarom is hetzelfde model zelf bouwen met die editor duurder dan het zo kopen?)

Maakt de iets hogere resolutie van de consumenten modellen nog veel uit? het consumenten model wat hetzelfde is als het 800 euro bedrijfs model heeft namelijk alleen een hogere resolutie maar om daar nou 130 euro extra voor te betalen? of is dat het wel waard? het is 1.440 x 900 vs 1.280 x 800.

Ziet deze laptop er trouwens een beetje mooi uit? want dat staat me vooral tegen bij veel laptops, dat ze zo lelijk zijn. Op de plaatjes is het wel redelijk, maar hoe is ie in het echt?

En hoe zit het met de accuduur met de standaard accu als je niet gamed maar alleen aan het tikken bent?

En zijn er eventueel nog andere dingen waar ik op zou moeten letten/rekening mee houden/weten?

b3n666 wijzigde dit bericht 07-05-2008 00:13 (4%)

Death of Mother Earth Never a rebirth Evolution's end Never will it mend (blackened)

quote:
b3n666 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 00:12:
Ziet deze laptop er trouwens een beetje mooi uit? want dat staat me vooral tegen bij veel laptops, dat ze zo lelijk zijn. Op de plaatjes is het wel redelijk, maar hoe is ie in het echt?

En hoe zit het met de accuduur met de standaard accu als je niet gamed maar alleen aan het tikken bent?

En zijn er eventueel nog andere dingen waar ik op zou moeten letten/rekening mee houden/weten?
Ik denk dat je over deze dingen wel wat kan vinden in de pagina's.. Bij mijn weten is er nog geen een geweest die heeft geklaagd over hoe de laptop eruit zag..

Reg. datum: 26 januari 2008

quote:
Dennis Mooij schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 23:52:
[...]

Uiteraard, Bij energiebeheer de instelling veranderen bij Wat te doen als ik de laptop dichtklap..
Ik heb het inmiddels gevonden.
Bedankt voor de hulp !

Reg. datum: 08 februari 2008

quote:
b3n666 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 00:12:

Maakt de iets hogere resolutie van de consumenten modellen nog veel uit? het consumenten model wat hetzelfde is als het 800 euro bedrijfs model heeft namelijk alleen een hogere resolutie maar om daar nou 130 euro extra voor te betalen? of is dat het wel waard? het is 1.440 x 900 vs 1.280 x 800.

Pak de 1440x900 (WXGA+) maar, véél mooier dan de lagere resolutie. Heb zelf zo eentje en het is gewoon een prachtig scherm!

De laptop is zoals op de foto's, mooi en stevig gebouwd dus. Is natuurlijk ook persoonlijke smaak.

Accuduur ligt tussen 3-4 uur. Ik heb 3,5u op gebalanceerd energiebeheer met max. helderheid. Dit is wel de 9-cells batterij (die het typen ook aangenamer maakt + betere koeling doordat hij uitsteekt. Jammer genoeg zijn ze sinds die fabrieksbrand enorm in prijs gestegen ...)

Wat betreft die andere dingen, ga gewoon alle opties af en kijk wat je interesseert. Mss dat die ene van 200¤ meer ook extra garantie had?

Nee, ze waren allemaal met 1 jaar garantie (maar is dat sowieso geen bull? heb je volgens de wet niet sowieso 2 jaar garantie minimaal?). Het probleem is ook een beetje dat je bij de bedrijfsversie niets kan aanpassen, dus dan moet ik naar de consumenten versie en dan ben ik met alleen de upgrade van dat scherm al zo 200 euro meer kwijt voor alleen een iets hogere resolutie. Op mijn werk zit ik nu naar een 19'' te kijken en die heeft bijna de zelfde reso (alleen geen widescreen) en dat vind ik opzich al prima werken dus ik vraag me een beetje af of het echt zoveel nut heeft op een 15.4'' scherm.

maar zou je het met de 6 cell accu ook een uur of 3 redden als je alleen maar typt? is wel handig voor op school namelijk als je niet steeds je adapter dwars door de klas hoeft te leggen :P

edit: heeft deze laptop trouwens een normaal scherm of zo'n glimscherm waarop je de hele tijd naar je eigen hoofd zit te kijken?

b3n666 wijzigde dit bericht 07-05-2008 09:11 (7%)

Death of Mother Earth Never a rebirth Evolution's end Never will it mend (blackened)

zit een truelife scherm op, dus een glimmende, maar daar heb ik geen problemen mee. Heb hem nu draaien onder XP, moet zeggen dat hij echt retesnel is!! Geen vista voor mij in ieder geval!

quote:
b3n666 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:05:
maar zou je het met de 6 cell accu ook een uur of 3 redden als je alleen maar typt? is wel handig voor op school namelijk als je niet steeds je adapter dwars door de klas hoeft te leggen :P
Als je nou even leest (wat ook al eerder gezegd hebt, want je breekt volgens mij nu het record zo veel mogelijk standaard vragen te stellen), had je kunnen zien dat ik hem geklokt heb op 2 uur, 50% brightness en msn en internetten.

quote:
fryskmantsje schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 23:21:
Vandaag contact gehad met de XPS service. Ze komen morgen scherm omruilen.
Wel weer een Samsung 8)7 omdat ze niet zomaar een ander merk kunnen/mogen plaatsen.

Ze hadden nog nooit gehoord van "grainy" schermen volgens degene die ik aan de lijn had.

Maar ff afwachten dus.
Dan krijg je waarschijnlijk precies hetzelfde scherm met dezelfde grain.. :)

Reg. datum: 08 februari 2008

quote:
b3n666 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:05:
Nee, ze waren allemaal met 1 jaar garantie (maar is dat sowieso geen bull? heb je volgens de wet niet sowieso 2 jaar garantie minimaal?). Het probleem is ook een beetje dat je bij de bedrijfsversie niets kan aanpassen, dus dan moet ik naar de consumenten versie en dan ben ik met alleen de upgrade van dat scherm al zo 200 euro meer kwijt voor alleen een iets hogere resolutie. Op mijn werk zit ik nu naar een 19'' te kijken en die heeft bijna de zelfde reso (alleen geen widescreen) en dat vind ik opzich al prima werken dus ik vraag me een beetje af of het echt zoveel nut heeft op een 15.4'' scherm.
Ja, wettelijk gezien heb je 2 jaar garantie. Dat 1 jaar garantie is een speciale garantie van Dell uit (met At-Home service etc ...).

Wat betreft het prijsverschil: wss kom je een stuk duurder uit omdat je een gewone consument bent en geen bedrijf. Dell zal wss iets goedkoper verkopen aan bedrijven, kwestie van aan te moedigen zeker ...

Eerlijk gezegd vind ik de WXGA-resolutie (de kleinste dus) lelijk. Die vult imo het scherm teveel. Dat is natuurlijk persoonlijke smaak ;)

quote:
Atrox schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 10:53:
[...]

Ja, wettelijk gezien heb je 2 jaar garantie. Dat 1 jaar garantie is een speciale garantie van Dell uit (met At-Home service etc ...).
Niet helemaal juist, je hebt recht op een degelijk product. Nederland wijkt af van de richtlijn van de EU die aangeeft dat je standaard 2 jaar garantie hebt.

In theorie heb je in Nederland dus een voordeel, namelijk je hebt recht op een degelijk product. Probleem hierbij is alleen dat al na 6 maanden! de bewijslast bij de consument ligt. Met andere woorden na 6 maanden moet JIJ aantonen dat de laptop "niet degelijk" is. Zeer lastig dus.

Ik had een aantal probleem met mijn pas geleverd m1530 laptop:
  • Oordopjes, CD-mapje, e.d. zaten er niet bij
  • Verkeerde driver cd
  • Kras op de behuizing (tussen toetsenbord & touchpad)
  • Samsung SEC3157 scherm met grain..
Zojuist de support gebeld en door met name de kras moet ik een nieuwe bestelling plaatsen.
Ik heb ze verteld dat ik echt niet van plan ben om langer dan een maand te moeten wachten en zonder laptop te zitten. Nu heb ik het zo geregeld dat ze de laptop pas op komen halen zodra ik de nieuwe laptop binnen heb. Dan bellen ze namelijk opnieuw op om een afspraak te maken om de laptop op te komen halen.

Ik zou de goede cd erbij krijgen, de accessoires zullen er dan bij zitten, en als het goed is wordt er een laptop geleverd zonder kras. Hij kon niet garanderen dat ik een ander scherm zou krijgen, maar dat zie ik dan wel zodra het product geleverd is. Ben wel tevreden met de geleverde support.

quote:
Atrox schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 10:53:
[...]

Wat betreft het prijsverschil: wss kom je een stuk duurder uit omdat je een gewone consument bent en geen bedrijf. Dell zal wss iets goedkoper verkopen aan bedrijven, kwestie van aan te moedigen zeker ...

Eerlijk gezegd vind ik de WXGA-resolutie (de kleinste dus) lelijk. Die vult imo het scherm teveel. Dat is natuurlijk persoonlijke smaak ;)
Ik kan hem via mijn werk kopen dus dan kan ik dus wel als bedrijf kopen :) Heb hier toevallig op het moment een andere dell staan met een 1280x800 reso en ik vind het opzich niet heel erg groot. Tuurlijk, mijn 22'' thuis is veel relaxter kwa reso en ruimte maar opzich vind ik het best te doen. Er is volgens mij geen optie om dingen te veranderen aan de bedrijfsconfiguratie dus ik denk dat ik het dan met die 1280x800 reso moet doen want anders vind ik het denk toch te prijzig worden. Het is voornamelijk bedoelt voor op school (2 uur accu duur is dan wel een beetje kort, later dan maar die 9 cell kopen als die wat betaalbaarder zijn) en voor thuis in het weekend omdat ik waarschijnlijk op kamer ga en dan thuis geen pc meer heb (daar is het game gedeelte ook voor).

quote:
b3n666 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 11:48:
Er is volgens mij geen optie om dingen te veranderen aan de bedrijfsconfiguratie dus ik denk dat ik het dan met die 1280x800 reso moet doen want anders vind ik het denk toch te prijzig worden.
Wat doe jij moeilijk?
Je kunt toch gewoon bij consumenten een configuratie samenstellen, en dan die e-value invullen bij bedrijven en hem bestellen als bedrijf? Zie jouw probleem niet...
En zoek naar kortingsbonnen! Die 200 euro heb je er echt zo af..

Tralapo wijzigde dit bericht 07-05-2008 12:03 (6%)

quote:
RelaXXinG schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 11:30:
Ik had een aantal probleem met mijn pas geleverd m1530 laptop:
  • Oordopjes, CD-mapje, e.d. zaten er niet bij
  • Verkeerde driver cd
De klantenservice wist mij te vertellen dat dit bij velen het geval is maar dat dit door Dell opgelost gaat worden. Er is een nieuwe order de deur uit voor iedereen die de map of iets daaruit mist en ook de juiste dvd met drivers zou ik over circa één week ontvangen.

Het lijkt me dat je wel even zelf moet bellen/e-mailen als je iets mist. Ik vind het in ieder geval netjes dat Dell dit zo snel voor mij recht zet.

Oke nu komt mijn ervaring met de xps m1530:
Maandag middag mijn laptop ontvangen, ik zag direct al dat het een samsung scherm was(Het ziet er vies uit op wit dus constant de neiging om hem schoon te maken!). Ik heb hier nu wat uurtjes op gewerkt beetje personaliseren, msn en ook nog ff crysis gespeeld(Alles op low behalve 3/4 settings zodat alles soepel blijft en ondertussen msn nog aan en deamon tools enz)

Ik kreeg me toch een hoofdpijn na 4/5 uurtjes nou weet ik niet of het aan het scherm ligt of aan het feit dat ik 's ochtends me eerste rijles had :P maar ik denk dat dit er wel aan heeft bijgedragen het is gewoon druk je ziet zoveel 'stukjes stof'. Er was iemand die gevraagd had om een foto maar dit is niet te doen je moet het met je eigen ogen zien. Maar vergelijk je wit eens met je lcd tv of met je lcd monitor dan moet je het verschil echt wel zien! Zo niet dan heb je het probleem niet.

Oke dat was het stukje over het samsung scherm. :|

Ik heb geen bolstaand toetsenbord, maar er was hier boven iemand die het over 'F' toetsen had die iets hoger staan, dit klopt want ik heb dit ook maar het is miniscuul.

De hardeschijf is stil erg stil dus geen gekraak.

De fan slaat soms aan rond de 43 graden, ik kan geen fan speeds aanpassen met speedfan. De hdd wordt bij mij nog het heetst komt wss omdat die op 7200 rpm draait. Maar dit is pas na paar uur of na het gamen en dan zit die rond de 50graden.

De cpu whine hm ja... Ik heb hier soms last van maar ik heb het gevoel dat dit wel overgaat na een tijdje.

Ik heb ook geen accesoires hebbe dingetjes gehad dus die wil ik ook nog wel hebben.

Ik heb ook geen m1530 driver cd gehad.

Wat ik nu ga doen?
Contact opnemen met dell en vragen of ik die accesoires nog kan krijgen, en uiteraard wil ik die driver cd ook. Ik ga uiteraard proberen of ik een scherm kan krijgen dat niet zo 'grainy' is het lieft eentje die niet van samsung is maar samsung mag ook zolang die niet grainy is kan ik me wel voorstellen dat het beeld mooi is. Ik hoop maar dat ik er dan niet eentje krijg met dode pixels.
Hm maar is even een praatje maken met de monteur die het scherm dan komt vervangen :)

Alles wat ik niet heb genoemt is bij mij in orde en naar mijn zin!(Mediabuttons, fingerprint, microfoon, camera enzovoorts...

EDIT: Ik zie hierboven me dat je het ff moet melden van die driver cd en de oordopjes enz. mooi! Hoef ik alleen nog dat scherm te opperen als probleem :)

EDIT2: Heeft iemand al een dell Vista ultimate cd/dvd kunnen bemachtigen zodat iedereen met 'lagere' versies kan upgraden?

dieselb0y wijzigde dit bericht 07-05-2008 13:19 (5%)

Dell XPS 1530 Tuxedo Black T9300, 4GB, 1440x900, 200GB 7200rpm, 9-cell

-=Spring=-

quote:
Sjoop1985 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 17:17:
Toch jammer dat alleen de mensen die wél problemen ervaren hier posten. Als de mensen zonder problemen ook wat meer zouden melden, zou je een idee kunnen krijgen hoe de verhoudingen liggen tussen degenen die één van de genoemde problemen hebben, veel problemen hebben of mensen die nergens last van hebben. Dat geeft voor iedereen die er nog een in bestelling heeft (zoals ik) ook een idee van hoe groot de kans is om tegen een van de meestvoorkomende problemen (tintelingen, scherm) aan te lopen. Nu geeft het lezen van dit topic alleen maar schrikbeelden voor de toekomst :P.

Heeft iemand misschien iets zinnigs daarover te zeggen? Zegmaar een schatting van de kans op problemen? Als ik op dit topic afga, lijkt het niet veel goeds, voor iedere tevreden post, lees ik 5 "oh nee ik heb een grainy Samsung scherm"-posts... En dan te bedenken dat ik deze laptop gekozen heb omdat ik er zoveel goede dingen over gelezen had (buiten tweakers). :P

Kortom: mensen met goeie ervaringen laat je horen! :)
Dell XPS 1530
320 gb 5400 rpm schijf
T9300 cpu
1680x1050 LG scherm
DVD Fikker
GForce 8600M GT
1 jaar XPS Garantie (aangezien ik meestal binnen het jaar wel weer een nieuwe heb).
4 Gig geheugen
Intel BGN Wireless kaart (chipset weet ik niet meer).

XP heb ik er op gezet voor zo nu en dan een spelletje. En verder draai ik Ubuntu 8 LTS en gebruik het voor Java ontwikkeling, bloggen, ebooks lezen etc etc. Installatie van Ubuntu duurde nog geen 10e deel van de tijd van XP. OpenSolaris (Belenix) kreeg ik niet aan de praat, het bleef mijn filesysteem verprutsen. Deze laptop is voor prive gebruik btw.

Beeldscherm is prachtig (net zo strak als mijn andere werk-dells met glossy screen). Heb ook 2 dells met een non glossy screen gehad en dat is veel minder prettig om naar te kijken en reflectie hou je allebei met zonlicht. Glossy vs non glossy is trouwens echt een smaak issue. En strakker dan mijn asus 11" s6f (die ook een prachtig scherm heeft). Maar alles is beter dan het scherm van mijn IBM T41.. wat een wazig rotscherm was dat.

Machine is verder erg snel en ziet er goed uit. En voelt degelijk aan (dus niet een enorme lading gekraak als je hem aan een hoek pakt). 6-Cell batterij houd het zeker 2+ uur uit (met wifi en scherm op 100%). Toetsenbord typt prettig (zoals al mijn dells), alhoewel er niets gaat boven mijn klikkerdeklak ibm model M keyboard

Geen problemen:
- Geen grainy scherm
- Geen gepiep van CPU
- Geen getintel (alhoewel ik alleen nog maar geaarde stopcontacten heb gebruikt).
- Geen bol scherm

Mindere puntjes (ff zeiken)
- toetsen zien er beetje el cheapo uit met dat goedkope zilverkleurtje
- aluminum is snel smerig en ziet er minder degelijk uit dan bij een macbook pro
- de zijkanten van het scherm zien er ook niet uit alsof het super degelijk is (vooral op het scharnier)
- Onder linux hoor de arm van de schijf wel eens ergens tegen aan slaan. Mijn andere dells hebben dit probleem ook gehad, en ze leven nog steeds. Onder XP heb ik er niet op gelet.
- DVD speler wil nog wel eens een berg herrie maken (vooral bij opstarten als er nog een DVD in zit)

Voor 1000 euro zeker geen slechte aankoop.

Alhoewel dells meestal geen goeie naam hebben zijn het wel hele degelijke machines. Het bedrijf waar ik bij werk heeft een groot aantal dells (en intussen ook een groot aantal macbooks pro) en hoor weinig klachten (afgezien van verrotte voedingen).

Alarmnummer wijzigde dit bericht 07-05-2008 14:59 (20%)

quote:
Tralapo schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 12:03:
[...]

Wat doe jij moeilijk?
Je kunt toch gewoon bij consumenten een configuratie samenstellen, en dan die e-value invullen bij bedrijven en hem bestellen als bedrijf? Zie jouw probleem niet...
En zoek naar kortingsbonnen! Die 200 euro heb je er echt zo af..
Ja weet ik veel, ik ben niet van de sales. Ik wist niet dat je ook als consument kon samenstellen en dat dan alsnog bestellen als bedrijf (maar zal dat uitmaken voor de prijs?) kortingsbonnen zou ik niet weten, en al helemaal niet of het bedrijf die voor mijn prive aanschaf wil gebruiken :P

quote:
Comp-Freak schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:37:
Kortingsbonnenhintje: dell waardebonnen? (coupons)

Topic hier speciaal voor dell bonnen ;)
Ja in dat topic zou ik zeker even gaan kijken. en nog even een tip ga niet vragen wanneer er weer kortings bonnen komen :P hebben er al heel veel gedaan en dan krijg je een antwoord in de zin van: "dat weet niet niemand alleen dell en die gaat je dat niet vertellen."

Reg. datum: 18 maart 2008

Is het normaal dat mijn core speed, fsb en multiplier steeds veranderen?
Ik werk namelijk vrijwel continu op core speed 1200MHz en ik zou dit toch wel graag vast op 2400 willen hebben (T7700)

Is dit normaal of..? Energie staat op max performance.. maar haalt niets uit
Heb ondertussen contact gehad met Dell en daar hebben ze er nog nooit van gehoord ofzo.. Maar ik heb zelf ondertussen al onderzocht en weet dat het Speedstepping is..

Maar is er geen optie om speedstepping uit te zettenen dan op de maximale frequentie te lopen? Want als ik speedstepping nu uit zet gaat hij automatisch naar 1200MHz (bios geeft aan: minimaal en maximaal: 2400)

Normaal gesproken kun je toch ook je cpu op een vaste frequentie klokken, de hoogste? Vind het maar raar.

Sluxor wijzigde dit bericht 07-05-2008 17:35 (47%)

quote:
Sluxor schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:08:
Is het normaal dat mijn core speed, fsb en multiplier steeds veranderen?
Ik werk namelijk vrijwel continu op core speed 1200MHz en ik zou dit toch wel graag vast op 2400 willen hebben (T7700)

Is dit normaal of..? Energie staat op max performance.. maar haalt niets uit
Heb ondertussen contact gehad met Dell en daar hebben ze er nog nooit van gehoord ofzo.. Maar ik heb zelf ondertussen al onderzocht en weet dat het Speedstepping is..

Maar is er geen optie om speedstepping uit te zettenen dan op de maximale frequentie te lopen? Want als ik speedstepping nu uit zet gaat hij automatisch naar 1200MHz (bios geeft aan: minimaal en maximaal: 2400)

Normaal gesproken kun je toch ook je cpu op een vaste frequentie klokken, de hoogste? Vind het maar raar.
Waarom zou je het vast willen zetten? Dat vreet alleen stroom, als je het vast zet wordt je laptop er echt niet sneller van.

Reg. datum: 18 maart 2008

Is dat zo?
Als ik CPUZ open zet en in de gaten hou welke frequentie aangehouden wordt dan blijft deze heel lang staan op 1200.. zelfs terwijl ik grote programmas als Photoshop laad

En ik wil dat graag omdat ik het eigenlijk niet vertrouw, bovendien hebben desktops in principe toch ook een stabiele frequentie? Tja dan kost het iets meer stroom..

quote:
Sluxor schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 20:21:
Is dat zo?
Als ik CPUZ open zet en in de gaten hou welke frequentie aangehouden wordt dan blijft deze heel lang staan op 1200.. zelfs terwijl ik grote programmas als Photoshop laad

En ik wil dat graag omdat ik het eigenlijk niet vertrouw, bovendien hebben desktops in principe toch ook een stabiele frequentie? Tja dan kost het iets meer stroom..
Ik vermoed dat CPUZ de waardes niet direct aanpast, maar om de zoveel seconden. Dit in tegenstelling tot de cpu zelf welke vele male vlugger van frequentie wisselt.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws