Ik zit nu met een HTC TyTN 2 die ver onder de maat presteerd door de waaaaaaaardeloze driver-supply van Qualcomm..
Ik zit nu met een HTC TyTN 2 die ver onder de maat presteerd door de waaaaaaaardeloze driver-supply van Qualcomm..
http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_xperia_x1-2246.php
Waar ik toch een beetje mee zit is hoe gaat de stabiliteit van de x1 worden. Op dit moment heb ik een w950i met symbian en uiq 3 maar die heeft nogal eens de neiging bij een overload aan applicaties spontaan te rebooten en af en toe gewoon te chrashen.
De Apen | Dutch Power (Apes)(Cows) | http://www.deapen.nl
Euh, aGPS zegt niks over GPS?quote:SayWhatAgain! schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:30:
[...]
Eerst de specs pagina lezen, dan posten:
Connectivity
* aGPS
* Bluetooth™ technology
* Modem
* Synchronisation PC
* USB mass storage
* USB support
* WLAN
Mijn E51 heeft ook aGPS, maar echt geen GPS hoor.
Daar moet je gewoon een externe GPS ontvanger voor hebben.
Sommige sites zeggen dat er een GPS ontvanger in de X1 zit, andere hebben het alleen over aGPS.
Heeft iemand wel eens bij SE zelf geinformeerd?
fabio-c wijzigde dit bericht 09-03-2008 14:59 (13%)
Daar wordt nota bene in de eerste zin meteen al gesteld dat A-GPS niet hetzelfde is als GPS, maar een additie om de prestaties te verbeteren.quote:SayWhatAgain! schreef op zondag 09 maart 2008 @ 20:13:
Hieruit leid ik af dat je over alle GPS functionaliteiten kan beschikken, maar dan nog beter. Maar het is en blijft natuurlijk een wiki-pagina.
Alle nieuwere S60 Nokia's hebben bijvoorbeeld A-GPS aan boord, te vinden onder Instellingen -> Algemeen -> Positiebepaling.
Een daadwerkelijke GPS reciever zit echter maar in een paar modellen, wil je het gebruiken op de rest dan moet je toch echt een losse bluetooth ontvanger hebben.
Maar best kans dat de mensen bij SE niet zo secuur zijn en denken dat A-GPS een nieuwe modekreet voor "beter dan gewone GPS" is. Al zou het dan netter zijn als ze in de specs gewoon GPS en A-GPS los konden vermelden. Nokia doet dit trouwens ook in zijn specsheets, ze gebruiken A-GPS om aan te geven dat een toestel GPS heeft.
fabio-c wijzigde dit bericht 09-03-2008 21:15 (18%)
"Just because it is written, does not make it necessarily so..."//PSN: Shiver23
BeQuietAndDrive wijzigde dit bericht 10-03-2008 00:41 (6%)
www.DigitalRacing.nl
Reg. datum: 10 oktober 2003
Publicatie datum: "Mar 1, 2002"...quote:BeQuietAndDrive schreef op maandag 10 maart 2008 @ 00:40:
Ik mag jullie allemaal adviseren dat hele Wiki te negeren en een fatsoenlijke bron te raadplegen: http://www.gpsworld.com/g...rticleDetail.jsp?id=12287drie pagina's leesvoer.
Ik denk dat Wiki(pedia) meer actuele informatie bevat wat over de apparaten van vandaag de dag gaat.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$Toppunt van ironie: postnr 28183390$H+H*
"Eén van de doelstellingen van de nieuwe layout is om informatie overzichtelijker te presenteren."
www.DigitalRacing.nl
Dat artikel uit 2002 is geschreven door 1 persoon. Hoe betrouwbaar is dat?quote:BeQuietAndDrive schreef op maandag 10 maart 2008 @ 10:14:
Kan wel zijn, maar ga er maar niet van uit dat de basisdefinitie van agps sindsdien grondig gewijzigd is. Bovendien, Wikipedia kan ik zelf bijvoorbeeld zo dingen in wijzigen, dus hoe betrouwbaar is het.
En al vind jij fouten op Wikipedia, corrigeer jij ze toch? Die mogelijkheid heb je niet voor niets.
"Eén van de doelstellingen van de nieuwe layout is om informatie overzichtelijker te presenteren."
pven wijzigde dit bericht 10-03-2008 11:44 (71%)
Zepto Znote 6224W: 14,1" @ 1440 x 900 | nVidia GO 8600M GT 512MB | Intel Core 2 Duo T7500 2,20GHz 800MHz 4MB 3072MB PC6400 - 800MHz | 200GB 7200 rpm HD | DVD+-RW | Integrated BT & Wi-Fi | Windows Vista Home Premium x86 :-)
Het is geschreven door drie personen, en als je de rest van de site bekijkt dan is het behoorlijk diepgaand allemaal. Maar eigenlijk is het niet belangrijk, je moet gewoon lezen wat je wilt. Het is in elk geval behoorlijk off-topicquote:The Zep Man schreef op maandag 10 maart 2008 @ 10:42:
[...]
Dat artikel uit 2002 is geschreven door 1 persoon. Hoe betrouwbaar is dat?
En al vind jij fouten op Wikipedia, corrigeer jij ze toch? Die mogelijkheid heb je niet voor niets.
www.DigitalRacing.nl
Komt vast met een vergelijkbaar model met WM6.1 ;-)
Hoe bedoel je?quote:DaannO schreef op maandag 10 maart 2008 @ 12:53:
Overigens is het opmerkelijk dat SE alle Windows Mobile logo's van alle X1 plaatjes heeft geshopt en ook van de echte modellen zoals op CeBit. Het staat dus een beetje op losse schroeven of er wel echt WM in komt
Dus de plaatjes van die oostblok site met daarop een X1 met WM6.1 zijn niet echt?
Dunno, ik kan niet zeggen of het echt of nep is, echter constateert de telecomwereld dat alle logo's van alle plaatjes en modellen van WM verdwenen zijnquote:Sir_Killalot schreef op maandag 10 maart 2008 @ 13:51:
[...]
Hoe bedoel je?
Dus de plaatjes van die oostblok site met daarop een X1 met WM6.1 zijn niet echt?
Reg. datum: 14 december 2004
Echt waar? En ik maar denken dat er een mini-tredmolen met kabouters wordt ingebouwd...quote:sergeklapwijk schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 17:02:
Maar die grafische chip verbruikt dan ook stroom toch?
Verstandig ook om bij zo'n onnozele post die hamer te gebruiken...
Waarom denk je dat er überhaupt grafische chips bestaan? Die zijn speciaal voor die taak ontwikkeld en geoptimaliseerd, opdat je tegen zo min mogelijk energieverbruik zo veel mogelijke grafische kracht hebt. Als je dezelfde grafische prestaties met een gewone standaard-chip zou moeten verkrijgen, zou die veel krachtiger moeten zijn en veel meer energie verbruiken.
Dit is toch niks nieuws voor een tweaker
Nee tuurlijk niet, maar je brengt t in de zin dat zo'n grafische chip haast geen stroom verbruikt. Maar het is gewoon nog een symbool in het elektrische schema die stroom verbruikt. En zover ik weet verstookt een grafische chip op stock samen met een stock cpu meer dan 1 hoger geclockte cpu. Tenminste anders zouik niet snappen waarom het leeuwendeel van de mobiele apparaten uit 1 chip bestaan, daar denken bedrijven wel over na. Voor wanneer 1 chip niet de belasting van bijv. een game aankan, is er een aparte grafische chip nodig..quote:Beuzelarij schreef op maandag 10 maart 2008 @ 14:18:
[...]
Echt waar? En ik maar denken dat er een mini-tredmolen met kabouters wordt ingebouwd...
Verstandig ook om bij zo'n onnozele post die hamer te gebruiken...![]()
Waarom denk je dat er überhaupt grafische chips bestaan? Die zijn speciaal voor die taak ontwikkeld en geoptimaliseerd, opdat je tegen zo min mogelijk energieverbruik zo veel mogelijke grafische kracht hebt. Als je dezelfde grafische prestaties met een gewone standaard-chip zou moeten verkrijgen, zou die veel krachtiger moeten zijn en veel meer energie verbruiken.
Dit is toch niks nieuws voor een tweaker
sergeklapwijk wijzigde dit bericht 10-03-2008 16:43 (10%)
Dell Inspiron XPS Gen2 : 2.13GHz P-M ; Go 7800GTX 512mb PCI-E; 2x512MB DDR2; 80Gb 7200RPM || Icemat Siberia || Logitech MX518 || Steelpad QcK+ || Logitech G11
Alleen maar omdat een logo'tje verdwijnt? Doe niet zo paranoïde. In de (recente) folder van het CeBIT staat toch echt "Microsoft(c) Windows Mobile(tm)" in de feature list. Ook wordt het nog eens apart gemeld dat het ding Windows Mobile draait. En ik ken zat apparaten waarop het Windows Mobile-logo niet afgebeeld staat als logo maar waar het toch op draait.quote:DaannO schreef op maandag 10 maart 2008 @ 12:53:
Overigens is het opmerkelijk dat SE alle Windows Mobile logo's van alle X1 plaatjes heeft geshopt en ook van de echte modellen zoals op CeBit. Het staat dus een beetje op losse schroeven of er wel echt WM in komt
Sinds dat februari 2009-gebeuren zou je bijna gaan denken, dat zonder MS de snellere introductie mogelijk is gemaaktquote:DaannO schreef op maandag 10 maart 2008 @ 22:53:
Het is niet zo dat het per definitie zo is natuurlijk, maar ik vraag me wel af wat de beweegreden kunnen zijn van SE?
sergeklapwijk wijzigde dit bericht 10-03-2008 23:49 (14%)
Dell Inspiron XPS Gen2 : 2.13GHz P-M ; Go 7800GTX 512mb PCI-E; 2x512MB DDR2; 80Gb 7200RPM || Icemat Siberia || Logitech MX518 || Steelpad QcK+ || Logitech G11
Dat hoeft helemaal niet. Het hangt er helemaal vanaf welke appels met welke peren jij vergelijkt...quote:sergeklapwijk schreef op maandag 10 maart 2008 @ 16:40:
En zover ik weet verstookt een grafische chip op stock samen met een stock cpu meer dan 1 hoger geclockte cpu.
Daar wordt zelfs heel hard over nagedacht. Alleen spelen er ook andere factoren mee dan puur technische. Daarnaast worden zoveel mogelijk functies op 1 onderdeel gepropt. Het lijkt dan alsof er maar 1 chip inzit, maar die schijn bedriegt vaak.quote:Tenminste anders zouik niet snappen waarom het leeuwendeel van de mobiele apparaten uit 1 chip bestaan, daar denken bedrijven wel over na.
Een goed voorbeeld is de Tytn 2, waarin ook een grafische chip aanwezig is, maar niet wordt gebruikt, omdat er voor die functionaliteit niet wordt betaald. Nog een voorbeeld: HTC heeft toestelletjes op de markt gebracht, waarbij de GPS-chip was uitgeschakeld. Dat zijn gewoon marketing-technische redenen. Zo'n functie wordt dan bijvoorbeeld pas bij een opvolger, met diezelfde chip, geactiveerd. Zo kunnen ze diezelfde chip (of beter gezegd standaard-"unit" met meerdere chips) vaker/langer verkopen.
Vele mobiele apparaten zouden beter af zijn met een extra grafische chip, alleen zouden ze zich daarmee vanwege de hogere kosten uit de markt prijzen. De Xperia wordt als high-end toestel ingezet, moet qua (snelheid van de) interface kunnen concurreren met bijvoorbeeld de iPhone, en dan ben je waarschijnlijk gedwongen een geoptimaliseerde grafische chip te gebruiken.
Als je "game" even vervangt door "snelle interface", dan ben je er toch? Je kunt beter 2 kleine energiezuinige processortjes gebruiken, waarbij de grafische chip enkel in actie komt wanneer nodig, dan 1 grote energieslurper die continu veel verbruikt. Dat lijkt me toch logisch. Het zal waarschijnlijk een duurdere oplossing zijn, maar dan staan je (zakelijke) klanten niet na een halve dag met een lege accu.quote:Voor wanneer 1 chip niet de belasting van bijv. een game aankan, is er een aparte grafische chip nodig..
Laten ze maar eens wat 'handvat' a la accu toevoegen. Zoals de Samsung i780 ook; de rand met camera is dikker dan de rest van het toestel; vul dat dan egaal met accu.
Juist. En omdat een grafische chip puur voor grafisch gebruik ontwikkeld en geoptimaliseerd is, zal ie bij een simpel statisch Today-screen ook heel weinig energie verbruiken. Als het qua drivers/software goed wordt aangepakt, kun je zo'n grafische chip in dergelijke omstandigheden misschien wel geheel uitschakelen. Bij grafisch zwaarder werk springt de grafische chip dan bij. Zo kun je de beschikbare energie optimaal aanwenden, en heb je toch grafische kracht beschikbaar wanneer het echt nodig is.quote:jcvjcvjcvjcv schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 02:47:
Die grafische chip kan hetzelfde maar dan sneller (omdat hij dedicated grafisch is). Ja, dat slurpt meer, maar je krijgt ook meer.
Als je met een normale processor toch diezelfde grafische kracht wil krijgen, moet je die véél krachtiger maken, omdat ie voor die taken niet geoptimaliseerd is. Dat betekent in de eerste plaats dat ie bij grafische taken meer energie zal verbruiken, omdat ie daarvoor dus eigenlijk niet bedoeld is, en in de tweede plaats dat ie ook bij normaal gebruik continu meer energie zal verbruiken, omdat ie daarvoor dan overgedimensioneerd is, om af en toe die grafische taken toch maar aan te kunnen.
Heel duidelijk voorbeeld is de Toshiba Portégé G900. In de C't van Maart 2008 is men razend enthousiast over de beeldkwaliteit van het scherm. Ook (dezelfde?) 3 inch 800x480, waarop de pixels niet eens meer waarneembaar zijn. Er mee werken is echter een drama, omdat er geen grafische chip gebruikt wordt. Wisselen tussen landscape en portrait schijnt vele seconden te duren.
Dit topic is gesloten. ![]()