Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Schaapje_BlaaT schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:21:
Nou, dat is in elk geval een werkende overclock op 3.6Ghz

Mammaplank MSI P35 NEO2, Geheugen Kingston Hyper X PC8500. Alles op standaard behalve FSB (400) en geheugen multiplier 1.25 (1000mhz). Vcore in bios 1.225.

Clock: 3600Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q809A348 | vCore: 1,192 | Max temp: 46° | Cooling: Scythe Mugen/Antec nine hundred | Schaapje Blaat

[afbeelding]

4GHz met FSB 444 heeft hij vooralsnog weinig zin in. Met 1.3V Vcore boot hij probleemloos maar klapt Orthos er binnen een minuut uit. 1.3125 Vcore en orthos draait een half uur. Met 1.3250 Vcore draait orthos ongeveer 4 uur. Vcore op 1.3375 hield het 5 uur en 10 minuten vol. Aangezien de laatste ophoging van de Vcore weinig verbetering opleverde dacht ik andere settings te gaan proberen

Ik geprobeerd VTT FSB te verhogen van 1.175 naar 1.250, Northbridge van 1.250 naar 1.4 en SB I/O van 1.5 naar 1.6 en geheugen van 1.8 naar 1.9 (het geheugen kan 1000Mhz draaien op 1.8 volgens de specificaties). dit mocht echter ook niet baten. Geheugen had ik 1:1 draaien, settings op auto

Iemand een goeie suggestie om 4Hz te draaien afgezien van nog meer Vcore?
Het enige dat ik op dit moment kan bedenken is dat op automatisch de timing settings van het geheugen voor 400mhz worden gepakt terwijl hij 444 draait, maar dat zou mijn geheugen volgens mij prima moeten trekken, zeker op 1.9 volt.
Northbridge verhogen naar 1,5-155 volt.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Ik heb even zitten prutsen met de Vcore op 1.3V in bios en 4GHZ
Dit omdat deze er snel uitklapt, waardoor ik snel kan zien of verbetering optreedt.
Verhogen van het NB voltage mocht hier niet baten, met andere voltage settings kon ook ik weinig verbetering krijgen. De FSB jumper van het mobo van 200 naar 333 verzetten hielp al een beetje, nu kon orthos het 1.5 minuut volhouden. Toen zette ik hem op 471x8.5 zonder de ander settings aan te raken, en dan draait orthos ineens 5 minuten. Nog een paar keer geprobeerd en het blijft toch echt 5-10 minuten voor 471x8.5, terwijl 444x9 de 2 minuten nooit gehaald heeft.

500x8 met 1.3V Vcore had ik ook nog geprobeerd, maar dat wilde niet eens booten. Mogelijk stond het voltage daar toch niet goed, na de gefaalde boot stond die op 2.5. Probeer ik morgen nog wel eens

3.7 Ghz met multi op 9 trok trouwens 5 uur orthos small FFT's op default voltage. Morgen verder tweaken om te zien of 4Ghz stabiel met een acceptabel voltage te doen is.

MSI P35 Neo2, Intel core2duo E8400@4GHz, 2GB kingston PC8500, Asus EN9600GT, Zalman ZM600HP voeding, antic nine hundred case, win XP

Ik krijg volgens mij geen betrouwbare informatie terug van de temperatuursensors. In Real Temp bekeken zie ik dat er soms meer dan 10 graden per core temperatuurverschil is waar te nemen (core 1: 39 graden, core 2: 52 graden. Dan vraag ik mij af wat nou de juiste temperatuur is..
(E8400 op Asus Maximus Formula, alles stock, Tuniq Tower 120 koeler).

matel wijzigde dit bericht 28-05-2008 17:21 (10%)

Ik heb de 8400(als koeler Cooler Master Hyper TX 2) icm
Moederbord: P5k Pro
Geheugen: 2x 1024 DDR II
Behuizing: Coolermaster Centurion 5
Ik wou verder gaan overclocken maar besloot eerst even de temps met CoreTemp te meten.
Toen viel mij op dat core 1 altijd 48 graden is ook onder 100% load, hij(zij?) word dus nooit warmer.
Toen in Vista gechecked maar die zei het zelfde, realtemp geeft aan dat core 0, 38 graden idle is en core 1 ook.
Maar realtemp zegt dat core 1 altijd 38 graden is ook onder 100% load.
(De loads gecreerd dmv Orthos en ook Super-PI geprobeerd)

Iemand nog ideen of heb ik een brakke sensor in core 1 of maar wachten tot er nieuwere/betere versies van biossen/software uitkomen?

/edit
Een bios flash hielp ook niks.
Hardware monitor geeft ook 48 graden aan.
Deze temps zijn ook zo als de CPU en videokaart niet worden OCed.
Er zit zalman koelpasta op.

Little_captain wijzigde dit bericht 28-05-2008 18:09 (16%)

Game bak:E 8400 @3.6GHZ, XFX 8800GTX Core:658MHz Memory:2130Mhz, 2048 DDR II Corsair + 1024 Kingston DDR II @ Dual Channel 800Mhz 5-5-5-12 , Asus P5K Pro

quote:
matel schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:21:
Ik krijg volgens mij geen betrouwbare informatie terug van de temperatuursensors. In Real Temp bekeken zie ik dat er soms meer dan 10 graden per core temperatuurverschil is waar te nemen (core 1: 39 graden, core 2: 52 graden. Dan vraag ik mij af wat nou de juiste temperatuur is..
(E8400 op Asus Maximus Formula, alles stock, Tuniq Tower 120 koeler).
Is dit idle of load?
Intel heeft ook toegegeven dat de core temps soms wat buggie kunnen zijn.
Daarom zegt intel dat je naar de CPU temp moet kijken, deze is uit te lezen met Asus Probe. :)

@ Little_captain ook jij kunt beter naar de CPU temp kijken.

-The_Mask- wijzigde dit bericht 28-05-2008 18:38 (4%)

Specs Intel Core 2 Duo E6300 3,4GHz - Crucial Ballistix PC2-5300 @ 1380MHz - ATi Radeon HD4850 @ 700MHz-1000MHz

Is onder load, ik ga maar uit van het gemiddelde ongeveer 45 graden. Zal Asus Probe er eens naastleggen.

Dan nog een manier vinden om de northbridge en southbridge actief te koelen. Die extra koeler die bij het moederbord zat past niet omdat de Tuniq Tower te groot is..

quote:
Little_captain schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:03:
Ik heb de 8400(als koeler Cooler Master Hyper TX 2) icm
Moederbord: P5k Pro
Geheugen: 2x 1024 DDR II
Behuizing: Coolermaster Centurion 5
Ik wou verder gaan overclocken maar besloot eerst even de temps met CoreTemp te meten.
Toen viel mij op dat core 1 altijd 48 graden is ook onder 100% load, hij(zij?) word dus nooit warmer.
Toen in Vista gechecked maar die zei het zelfde, realtemp geeft aan dat core 0, 38 graden idle is en core 1 ook.
Maar realtemp zegt dat core 1 altijd 38 graden is ook onder 100% load.
(De loads gecreerd dmv Orthos en ook Super-PI geprobeerd)

Iemand nog ideen of heb ik een brakke sensor in core 1 of maar wachten tot er nieuwere/betere versies van biossen/software uitkomen?

/edit
Een bios flash hielp ook niks.
Hardware monitor geeft ook 48 graden aan.
Deze temps zijn ook zo als de CPU en videokaart niet worden OCed.
Er zit zalman koelpasta op.
Komt volgens mij gewoon door een brakke temperatuur sensor in je cpu.
Is weinig aan te doen, ook niet door bios update.
Je bent niet de enige, is hier al vaker voorbij gekomen.
quote:
-The_Mask- schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:32:
[...]
@ Little_captain ook jij kunt beter naar de CPU temp kijken.
Hmm ok, me CPU word Idle zo'n 41 volgens zowel Everest als de Bios dus dat zit wel snor : )nog eens gechecked en de CPU word 50 graden idle in de bios :S(non OC)
Wat mij eigenlijk te warm is 8)7
quote:
Oxellaar schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:30:
[...]

Komt volgens mij gewoon door een brakke temperatuur sensor in je cpu.
Is weinig aan te doen, ook niet door bios update.
Je bent niet de enige, is hier al vaker voorbij gekomen.
Ik zat zo net nog wat te zoeken en ik ben idd niet de enige :X

Little_captain wijzigde dit bericht 28-05-2008 20:37 (49%)

Game bak:E 8400 @3.6GHZ, XFX 8800GTX Core:658MHz Memory:2130Mhz, 2048 DDR II Corsair + 1024 Kingston DDR II @ Dual Channel 800Mhz 5-5-5-12 , Asus P5K Pro

Eindelijk 4Ghz stabiel op een voor mij acceptabel voltage voor 24/7 :). 471x8.5

http://www.screenshots.cc/show.php/22344_4000Mhz.jpg.html

Clock: 4000Mhz | CPU: E8400 | Batch: #809A348 | vCore: 1.288 | Max temp: 56° | Cooling: Air Scythe Mugen/Antec nine hundred| Schaapje Blaat

Andere settings: VTT FSB 1.250, NB 1.350, SB I/O 1.7, Mem 1.9 en Vcore 1.325 in bios (1.288-1.304 load)

MSI P35 Neo2, Intel core2duo E8400@4GHz, 2GB kingston PC8500, Asus EN9600GT, Zalman ZM600HP voeding, antic nine hundred case, win XP

Ik ben een beginneling met overklokken, maar na alle berichten over E8400 die op 4Ghz draaien ben ik ook wat gaan proberen om mijn E8500 wat over te klokken, maar ik loop nu tegen een vreemd probleem aan met mijn motherboard een Asus P5E3. Ik gebruik de stock cooler dus ik wil niet te extreem overklokken.

Ik heb in de bios in de PCI-e BUS op 100MHz gezet. En ben gestart met het verhogen van de FSB van 333MHz naar 350MHz. Vcore op 1,225V (standaard ingesteld), rest op auto.. Na het verlaten van de bios (save & exit) start het syteem zonder problemen op met de nieuwe instelling, en na een orthos stress test van een uur of zo geen problemen.

Hierop heb ik de FSB op 370MHz gezet, Vcore ook iets verhoogt. Na het verlaten van de bios wil het systeem niet opstarten. Geen post, geen beeld, geen bios beep, fan’s en HD draaien wel, het is niet mogelijk om in het bios te komen.
Na het indrukken van de reset knop start het systeem op @ stock en komt er een melding “overclocking failed, press F1 for setup”. Op F1 gedrukt, in de bios niks veranderd (FSB staat nog op 370) en windows start op @ stock. Als ik nu in windows een restart geef, start het systeem op met de ingestelde overclock waardes. Na een stress test van een uur is er geen probleem met deze overclock instelling.
Zet ik de PC uit en dan weer aan, dan wil het systeem niet meer opstarten, (geen beeld, post en beep fans en HD draaien) en moet ik de reset knop weer gebruiken, en dan via een ctrl-alt-del of een restart in windows het systeem de overklok waardes laten overnemen.

Dus zo ver als ik het nu begrijp wil het systeem niet opstarten bij een koude start (aan/uit knop), maar wel bij warme start (ctrl-alt-del of restart)?

Ik heb de BIOS al geupdate naar de laatste versie 1002. maar het probleem blijft hetzelfde. En doet zich ook voor bij de auto overclock functie van het motherboard.

Ik gebruik het board al een maand of 2 met de processor @ stock en heb geen problemen met dit board gehad. Dit is wel mijn tweede P5E3 de eerste was RMA (na 1 dag), Deze had ongeveer het zelfde probleem @ stock, na het installeren van windows startte het systeem niet meer op bij een koude start, en werkte het reset knop trucje niet.

Is er iemand in geslaagd om een P5E3 over te klokken met een E8x00 processor en een FSB >350MHz, zijn er mensen met dezelfde problemen? Ben ik wat vergeten aan te passen in de bios?

Tips zijn altijd welkom…

Systeem:
Asus P5E3 (1002 bios)
Intel E8500
4x1GB DDR3-1066 (merk weet ik niet uit mijn hoofd in ieder geval uit de QVL lijst)
2x WD 500GB raid0
Asus HD3870X2
A-Merk 850W voeding (zit op mijn werk en het merk weet ik niet uit mijn hoofd)

Staat je geheugen 1/1 (dus ook 333mhz danwel 370 gelijk aan FSB) ? Met 4 dimms kan het zijn dat NB tikkie meer volt nodig heeft maar klinkt als geheugen. 1.35v CPU vcore vanuit bios is goede waarde om mee te beginnen, daar zou je processor naar alle waarschijnlijkheid de 4ghz mee moeten kunnen halen.

quote:
Viss schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:18:
Staat je geheugen 1/1 (dus ook 333mhz danwel 370 gelijk aan FSB) ? Met 4 dimms kan het zijn dat NB tikkie meer volt nodig heeft maar klinkt als geheugen. 1.35v CPU vcore vanuit bios is goede waarde om mee te beginnen, daar zou je processor naar alle waarschijnlijkheid de 4ghz mee moeten kunnen halen.
Tnx voor de reply

Mijn geheugen draait @ stock 533Mhz, deze gaat automatisch mee met de FSB, dat wordt bij een FSB van 370 zo'n 580Mhz oid. verhouding is niet 1:1 maar meer iets van 5:8
CPU-Z geeft aan dat dit geheugen bij 533MHz 1,5V nodig heeft en bij 610MHz ook 1,5V.

Wat ik helemaal vreemd vind in dit geval is dat bij een cold boot het niet werkt, en bij een warm boot, voor zover ik dat getest heb, stabiel draait.
Het kan zijn dat ik de geheugen timing handmatig moet aanpassen, ik heb op verschillende andere forums gelezen dat de P5E3 de geheugen timings nog wel eens wil verzieken (te laag), maar of dit tot gevolg heeft dat het systeem niet meer wil opstarten weet ik niet.

Het is handig om, als je begint met nieuwe spullen, de onderdelen 1 voor 1 te testen, zo kun je zaken uitsluiten. Het niet booten en geen beeld maar wel draaiende fans etc duid vaak op een te lage vdimm voor de ingestelde geheugensnelheid.

Probeer eens met divider 1/1 (dus geheugen 333) te kijken hoe ver je komt met het clocken van de processor. Op die manier is geheugen in ieder geval geen bottleneck. Als je weet wat processor kan op bepaald voltage kun je vervolgens geheugen wat hoger gaan doen d.m.v. een andere divider.

@schaapje blaat, wat zegt jou cpu temps bij die max coretemp van 56C? hier ben ik ergt benieuwd naar omdat ik het idee heb dat mijn core sensors gaar zijn (altijd 51 en stressed altijd 61) dit terwijl de cpu temp zeer lage temps aangeeft +-36 idle en 50 stressed
3.6ghz 400*9 1.29v met scythe infinity

i has a compjutr
Reg. datum: 19 augustus 2006

@ willie

Dat komt omdat de core temps. gemeten worden direct op de core en de cpu temp. sensor ligt er ergens tussenin zodat die temps altijd lager zullen zijn.
@ Viss

De snelheid van het geheugen naar beneden schroeven was de oplossing, hij start nu op zonder problemen... ik was een beetje misleid door dat CPU-Z, de waarde 610MHz in 1 van die tabbladen laat zien...Nu nog een knappe koeler op de processor..

quote:
Willie Billie schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:58:
@schaapje blaat, wat zegt jou cpu temps bij die max coretemp van 56C? hier ben ik ergt benieuwd naar omdat ik het idee heb dat mijn core sensors gaar zijn (altijd 51 en stressed altijd 61) dit terwijl de cpu temp zeer lage temps aangeeft +-36 idle en 50 stressed
3.6ghz 400*9 1.29v met scythe infinity
Geen idee wat mijn CPU temp is eigenlijk. Core temp en Real temp laten dat niet zien, TAT wil niet starten omdat ik een 'invalid processor' heb en Speedfan laat allerlei temperaturen zien maar ik weet niet welke dat zijn

In speedfan is er temp1, temp2, temp3, HD0 HD1, core0, core1, core en Ambient
welke daarvan is CPU temp?

Hmm, zo te zien is temp1 in speedfan de CPU temp, die is meestal een graad of 3 lager dan de core temps die ik zie in real temp. De core temps in speedfan zitten er denk ik 5 graden naast. Ik kijk gewoon naar distance to TJ max, zolang daar een riante marge in zit ben ik tevreden over de temperaturen.

Schaapje_BlaaT wijzigde dit bericht 29-05-2008 18:39 (16%)

hoi beste tweakers ik heb maar is even een accountje aan gemaakt hiero keek wel vaak etc maar had nog geen account omdat ik gmail gebruik.

maar nu heb ik een vraag ik heb nu een weekje een e8400 samen met een asus rampage formula bord en 2x 1 gb pc 6400 crucial geheugen.

ik ben dus begonnen met hem te overklokken hij draait nu 8.0 mp geheugen 667 en op 475 fsb dus een totaal van 3.8 ghz dit draait hij gewoon met me geheugen op 5-5-5-15 (2.2v) en rest van de voltage standaard cpu 1.2 dus en dit is stable 8 uur orthos met een temp van 55 strested.
dus nu wou ik fsb naar 500 gooien zodat me cpu op 4.0ghz draai alleen dan krijg ik naar 10 sec error bij orthos dus heb ik geprobeerd fsb 500 te laten en mp op 6 zodat me cpu 3.0 draai en dan komt hij wel door orthos heen. overgens als ik me cpu voltage hoger wil zetten start hij niet op.

kan iemand mij helpen of vertellen wat ik kan proberen ik neem aan dat hij de 4.0 makkelijk moet halen ...

@vonzix
ik ben bang dat je toch de voltage omhoog moet schroeven om eventueel die 4ghz te kunnen halen.

@schaapie
Ja ik nam aan dat die temp1 ook de cpu was :| :
Idle
Stressed
Zoals is te zien zijn de idle temps:
temp1(cpu?) 35C
Core1-2 51C
en stressed zijn de temps:
temp1(cpu?) 52C +17
Core1-2 60C +9

dit met de vcore op 1.275 in de bios en cpu-z geeft 1.304v idle en 1.296v stressed aan.
Is het onverstandig om voor de 4ghz te gaan?
Dit aangezien me temps nu al 60graden (cores) zijn en dan nog hoger zouden worden.
of kan ik de cpu temp aanhouden (52C) en dan voor de 4Ghz gaan? >:)

bij voorbaat dank :)

@ willie billie bedoel je cpu voltage ? als ik die hoger zet start hij niet op ..

quote:
vonzix schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 23:46:
@ willie billie bedoel je cpu voltage ? als ik die hoger zet start hij niet op ..
Hoeveel hoger zet je hem dan, dit zou namelijk gewoon moeten werken.
Misschien een bios update overwegen, want als je het voltage niet kan aanpassen dan is er toch wat mis. ;)

Specs Intel Core 2 Duo E6300 3,4GHz - Crucial Ballistix PC2-5300 @ 1380MHz - ATi Radeon HD4850 @ 700MHz-1000MHz

Is een temperatuur van 70 met uitschieters naar wel 78 graden normaal voor een E8400 op 3.6GHz onder full load met Orthos (koeling door een Tuniq Tower 120). Dat is gemeten met Asus PC Probe II. Lijkt mij eigenlijk extreem hoog als ik zo de reviews over deze koeler bekijk. Wellicht had ik andere koelpasta moeten gebruiken dan wat er standaard bij zit.

De NB blijft nu maximaal 58 graden met actieve koeling en de SB op 46 graden.

quote:
matel schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 11:23:
Is een temperatuur van 70 met uitschieters naar wel 78 graden normaal voor een E8400 op 3.6GHz onder full load met Orthos (koeling door een Tuniq Tower 120). Dat is gemeten met Asus PC Probe II. Lijkt mij eigenlijk extreem hoog als ik zo de reviews over deze koeler bekijk. Wellicht had ik andere koelpasta moeten gebruiken dan wat er standaard bij zit.

De NB blijft nu maximaal 58 graden met actieve koeling en de SB op 46 graden.
Wat is het voltage? Zit de koeler er goed op? Wat voor temp lees je uit, Tcase of Tjunction?
Gebruik eens RealTemp voor het uitlezen? Wordt je CPU echt zo warm, dan is er iets mis. ;)

Vcore is 1.37 volt. NB is 1.63 volt.
Koeler zit er volgens mij wel goed op, maar was een vrij lastige installatie. Ik lees de CPU temperatuur uit zoals deze door Asus PC probe wordt weergegeven. Realtemp zegt dat beide cores maximaal 75 graden worden.

quote:
matel schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 11:35:
Vcore is 1.37 volt. NB is 1.63 volt.
Koeler zit er volgens mij wel goed op, maar was een vrij lastige installatie. Ik lees de CPU temperatuur uit zoals deze door Asus PC probe wordt weergegeven. Realtemp zegt dat beide cores maximaal 75 graden worden.
Het is in iedergeval veel te warm, en kun je het voltage niet verminderen met 1,3 Volt of minder moet je ook wel 3,6GHz halen.
Wat is trouwens je temp op stock snelheid en stock Vcore ook zo heet?

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws