quote:
Treslong schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 08:00:
[...]
Ok. Dit had ik inderdaad kunnen en moeten vermelden. Bedankt voor je opbouwende kritiek.
@ Apache
Inderdaad, als ik Orthos gebruik laat hij inderdaad zien dat er niets aan de hand is. Mijn speedstep werkt dus!
Ik heb even gekeken naar mem ratio. Volgens mij werkt dit bij Asus net even iets anders.
Mijn bios geeft me de volgende opties. Ik zal ze even weergeven en zeggen wat ik er van denk. Alles staat nu op auto trouwens.
Volgens mij zijn er dus vier dingen waar ik mee aan de gang moet. Mijn overklokking op manual, mijn FSB Strap to North Bridge op 400, mijn DRAM Frequency op 800 en dan langzaam zijn FSB Frequency gaan verhogen. Heb ik het dan een beetje begrepen?
Ik heb zelf ook een Asus (P5E) met E8400 en heb ze als volgt staan voor een 3.6Ghz. Heb gisteren een nieuwe koeler geinstalleerd (had stock) om verder te klokken maar nog niet gedaan.
AI Overclocking [manual/Auto/Standard]
Voor mij dan op manual
Manual, anders kun je niet overclocken in de BIOS.
CPU ratio control [Auto/6/7/8/9]
multiplier? dus op auto laten staan?
Deze kun je aanpassen als je de CPU los over wil klokken. Soms kan de CPU verder geklokt worden als je hem onafhankelijk van de FSB/RAM overclocked.
FSB Strap to North Bridge [Auto/200/266/333/400]
deze op 400?
Weet ik niet. Aangezien ik een FSB van 400 draai nu heb ik die ook op 400 gezet.
FSB Frequency [instelbaar via key value, nu op 333]
Dit is mijn FSB, verhogen met stappen van 5Mhz
Staat bij mij nu op 400, hoop die met mijn Tuniq Tower verder te klokken vanavond.
PCIE Frequency [Auto/100/101-149/150]
Ok, deze op 100 zetten om mijn videokaart niet mee te overklokken, geloof ik?
Ja, heb ik ook op 100 staan. De videokaart klok ik liever over door de clocksnelheden van de kaart zelf te verhogen (Core/Shader/Ram clocks). Vooral als je bezig bent met je CPU/FSB/RAM overclocking is het verstanding om die even stabiel op 100 te houden.
DRAM Frequency [Auto/DDR2-667Mhz-DDR2-1335Mhz]
Deze op DDR2-800MHZ
Heb die ook op 800 staan. 1:1 met mijn FSB dus.
DRAM Command Rate [Auto/1T/2T]
Ik heb geen flauw idee wat dit is
Heb die op T2 staan, dat is een relaxte timing. Dan is RAM geen bottleneck voor mij nu.
DRAM Timing Control [Auto/Manual]
Hier moet ik denk ik lekker vanaf blijven
Deze heb ik op 4-4-4-15 staan. Dat zijn verschillende timings voor verschillende onderdelen. Komt omdat ik OCZ ram heb wat op die timings op 800mhz zou moeten kunnen werken officieel. Timings bepalen hoe snel RAM chips onderling communiceren. 5-5-5-16 zijn relaxtere timings als je geen snel RAM hebt.
DRAM Static Read Control [Auto/Disabled/Enabled]
Ook op auto laten staan
Weet ik niet.
Transaction Booster [Auto/disabled/enabled]
ook op auto laten staan
Weet ik niet.
Hopelijk heb je er iets aan.