Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Microkid schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 22:08:
Als je je even verdiept had in dit topic en andere topics in PMG had je geweten dat die multiplier van 6 komt door Intel's Speedstep. Daarbij schakelt de CPU de multiplier traploos terug van 9 naar 6 als ie idle is. Naar gelang de belasting kan ie dus op 6,7,8 of 9 staan.
En hier was ik dus al bang voor. Ik heb me wel degelijk verdiept in de materie en ik ben inmiddels ook een beetje bekend met de speedstep, ik wist alleen nog niet precies wat hij deed. Ik ben ook meerdere posts (op verschillende fora) tegengekomen die elkaar tegenspreken. Dan staat de multiplier weer vast omdat het intel is, dan weer niet. Ik begrijp het soms allemaal nog niet helemaal. Er staat hier zo verschikkelijk veel informatie dat het moeilijk is om te bepalen wat nu bruikbaar is en wat niet, in hoeverre alles klopt wat er geschreven staat en hoe ik dit allemaal in mijn hoofd een plekje moet gaan geven. Ik doe echt mijn best hoor. Een uitspraak als "even verdiept" is dus verre van correct.

@ de rest: bedankt voor de tips tot nu toe, ik ga er mee aan de slag!

Intel Core 2 Duo E8400 @ 3600Mhz OC, Asus P5K-EPU, 2gb PC6400, Asus EN9600GT, Antec Sonata Plus 550W

Joepie, mijn nieuwe PC is binnen en werkt zowaar meteen _/-\o_
Processor is een E8400, batch Q809A348 en er zit een scythe mugen koeler op
Ik heb hem even uitgeprobeerd, 3600mhz pakt ie met standaard settings en laat zich orthossen voor korte tijd (geen tijd voor uitgebreide tests), bij 4000 klapt ie eruit met een bluescreen bij het starten van Windows :P

morgen verder proberen, ondertussen vraag ik mij af wat beter is, coretemp of realtemp. De temperatuur scheelt 10 graden tussen die 2. Ik weet dat er meer over gezegd is in dit topic, het probleem is vind dat maar eens terug :P

Schaapje_BlaaT wijzigde dit bericht 22-05-2008 03:43 (3%)

MSI P35 Neo2, Intel core2duo E8400@4GHz, 2GB kingston PC8500, Asus EN9600GT, Zalman ZM600HP voeding, antic nine hundred case, win XP

Acties: [view][quote]

Door: Microkid Frontpage Admin / Moderator PW
Virtualisatie guru

quote:
Treslong schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 23:27:
[...]
En hier was ik dus al bang voor. Ik heb me wel degelijk verdiept in de materie en ik ben inmiddels ook een beetje bekend met de speedstep, ik wist alleen nog niet precies wat hij deed. Ik ben ook meerdere posts (op verschillende fora) tegengekomen die elkaar tegenspreken. Dan staat de multiplier weer vast omdat het intel is, dan weer niet. Ik begrijp het soms allemaal nog niet helemaal. Er staat hier zo verschikkelijk veel informatie dat het moeilijk is om te bepalen wat nu bruikbaar is en wat niet, in hoeverre alles klopt wat er geschreven staat en hoe ik dit allemaal in mijn hoofd een plekje moet gaan geven. Ik doe echt mijn best hoor. Een uitspraak als "even verdiept" is dus verre van correct.

@ de rest: bedankt voor de tips tot nu toe, ik ga er mee aan de slag!
Als je iets post, geef dan duidelijk aan wat je zelf al gedaan hebt enz. Dan weten wij dat ook, we kunnen namelijk niet in onze glazen bol kijken. Uit je post blijkt namelijk niet dat je je hierin verdiept had. Als je bovenstaand stukje tekst in je post had opgenomen was het voor ons in elk geval een stuk duidelijker wat je wel en niet over Speedstep weet. De multiplier staat vast op 9, dat klopt. Dat houdt in dat je hem zelf niet kan wijzigen. Maar de CPU kan dat intern wel dus.

Master - Server
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

quote:
Microkid schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 06:14:
[...]

Als je iets post, geef dan duidelijk aan wat je zelf al gedaan hebt enz. Dan weten wij dat ook, we kunnen namelijk niet in onze glazen bol kijken. Uit je post blijkt namelijk niet dat je je hierin verdiept had. Als je bovenstaand stukje tekst in je post had opgenomen was het voor ons in elk geval een stuk duidelijker wat je wel en niet over Speedstep weet. De multiplier staat vast op 9, dat klopt. Dat houdt in dat je hem zelf niet kan wijzigen. Maar de CPU kan dat intern wel dus.
Ok. Dit had ik inderdaad kunnen en moeten vermelden. Bedankt voor je opbouwende kritiek.

@ Apache

Inderdaad, als ik Orthos gebruik laat hij inderdaad zien dat er niets aan de hand is. Mijn speedstep werkt dus! :P

Ik heb even gekeken naar mem ratio. Volgens mij werkt dit bij Asus net even iets anders.
Mijn bios geeft me de volgende opties. Ik zal ze even weergeven en zeggen wat ik er van denk. Alles staat nu op auto trouwens.

AI Overclocking [manual/Auto/Standard] Voor mij dan op manual

CPU ratio control [Auto/6/7/8/9] multiplier? dus op auto laten staan?

FSB Strap to North Bridge [Auto/200/266/333/400] deze op 400?

FSB Frequency [instelbaar via key value, nu op 333] Dit is mijn FSB, verhogen met stappen van 5Mhz

PCIE Frequency [Auto/100/101-149/150] Ok, deze op 100 zetten om mijn videokaart niet mee te overklokken, geloof ik?

DRAM Frequency [Auto/DDR2-667Mhz-DDR2-1335Mhz] Deze op DDR2-800MHZ

DRAM Command Rate [Auto/1T/2T] Ik heb geen flauw idee wat dit is

DRAM Timing Control [Auto/Manual] Hier moet ik denk ik lekker vanaf blijven

DRAM Static Read Control [Auto/Disabled/Enabled] Ook op auto laten staan

Transaction Booster [Auto/disabled/enabled] ook op auto laten staan

Volgens mij zijn er dus vier dingen waar ik mee aan de gang moet. Mijn overklokking op manual, mijn FSB Strap to North Bridge op 400, mijn DRAM Frequency op 800 en dan langzaam zijn FSB Frequency gaan verhogen. Heb ik het dan een beetje begrepen?

Intel Core 2 Duo E8400 @ 3600Mhz OC, Asus P5K-EPU, 2gb PC6400, Asus EN9600GT, Antec Sonata Plus 550W

quote:
Treslong schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 08:00:
[...]

Ok. Dit had ik inderdaad kunnen en moeten vermelden. Bedankt voor je opbouwende kritiek.

@ Apache

Inderdaad, als ik Orthos gebruik laat hij inderdaad zien dat er niets aan de hand is. Mijn speedstep werkt dus! :P

Ik heb even gekeken naar mem ratio. Volgens mij werkt dit bij Asus net even iets anders.
Mijn bios geeft me de volgende opties. Ik zal ze even weergeven en zeggen wat ik er van denk. Alles staat nu op auto trouwens.

Volgens mij zijn er dus vier dingen waar ik mee aan de gang moet. Mijn overklokking op manual, mijn FSB Strap to North Bridge op 400, mijn DRAM Frequency op 800 en dan langzaam zijn FSB Frequency gaan verhogen. Heb ik het dan een beetje begrepen?
Ik heb zelf ook een Asus (P5E) met E8400 en heb ze als volgt staan voor een 3.6Ghz. Heb gisteren een nieuwe koeler geinstalleerd (had stock) om verder te klokken maar nog niet gedaan.

AI Overclocking [manual/Auto/Standard] Voor mij dan op manual
Manual, anders kun je niet overclocken in de BIOS.

CPU ratio control [Auto/6/7/8/9] multiplier? dus op auto laten staan?
Deze kun je aanpassen als je de CPU los over wil klokken. Soms kan de CPU verder geklokt worden als je hem onafhankelijk van de FSB/RAM overclocked.

FSB Strap to North Bridge [Auto/200/266/333/400] deze op 400?
Weet ik niet. Aangezien ik een FSB van 400 draai nu heb ik die ook op 400 gezet.

FSB Frequency [instelbaar via key value, nu op 333] Dit is mijn FSB, verhogen met stappen van 5Mhz
Staat bij mij nu op 400, hoop die met mijn Tuniq Tower verder te klokken vanavond.

PCIE Frequency [Auto/100/101-149/150] Ok, deze op 100 zetten om mijn videokaart niet mee te overklokken, geloof ik?
Ja, heb ik ook op 100 staan. De videokaart klok ik liever over door de clocksnelheden van de kaart zelf te verhogen (Core/Shader/Ram clocks). Vooral als je bezig bent met je CPU/FSB/RAM overclocking is het verstanding om die even stabiel op 100 te houden.

DRAM Frequency [Auto/DDR2-667Mhz-DDR2-1335Mhz] Deze op DDR2-800MHZ
Heb die ook op 800 staan. 1:1 met mijn FSB dus.

DRAM Command Rate [Auto/1T/2T] Ik heb geen flauw idee wat dit is
Heb die op T2 staan, dat is een relaxte timing. Dan is RAM geen bottleneck voor mij nu.

DRAM Timing Control [Auto/Manual] Hier moet ik denk ik lekker vanaf blijven
Deze heb ik op 4-4-4-15 staan. Dat zijn verschillende timings voor verschillende onderdelen. Komt omdat ik OCZ ram heb wat op die timings op 800mhz zou moeten kunnen werken officieel. Timings bepalen hoe snel RAM chips onderling communiceren. 5-5-5-16 zijn relaxtere timings als je geen snel RAM hebt.

DRAM Static Read Control [Auto/Disabled/Enabled] Ook op auto laten staan
Weet ik niet.

Transaction Booster [Auto/disabled/enabled] ook op auto laten staan
Weet ik niet.

Hopelijk heb je er iets aan.

Ik heb er zeker wat aan! Ik begrijp nu redelijk wat ik moet gaan doen. Ik ben nu op mijn werk dus ik kan nu niets doen, maar ik ga vanavond lekker aan de slag. Ik zal ook eens kijken op welke timing mijn geheugen nu staat. Ik denk dat ik daar nog niets aan ga veranderen omdat ik me daar nog niet genoeg in verdiept heb!

quote:
Treslong schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:20:
Ik heb er zeker wat aan! Ik begrijp nu redelijk wat ik moet gaan doen. Ik ben nu op mijn werk dus ik kan nu niets doen, maar ik ga vanavond lekker aan de slag. Ik zal ook eens kijken op welke timing mijn geheugen nu staat. Ik denk dat ik daar nog niets aan ga veranderen omdat ik me daar nog niet genoeg in verdiept heb!
DRAM Frequency [Auto/DDR2-667Mhz-DDR2-1335Mhz] moet op de laagste stand anders staat het niet 1:1.

DRAM Timing Control [Auto/Manual] dit zijn de timings van je geheugen. De fabrikant van je geheugen heeft wel opgegeven op welke timings ze moeten staan.

Specs Intel Core 2 Duo E6300 3,4GHz - Crucial Ballistix PC2-5300 @ 1380MHz - ATi Radeon HD4850 @ 700MHz-1000MHz

quote:
-The_Mask- schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:38:
[...]

DRAM Frequency [Auto/DDR2-667Mhz-DDR2-1335Mhz] moet op de laagste stand anders staat het niet 1:1.

DRAM Timing Control [Auto/Manual] dit zijn de timings van je geheugen. De fabrikant van je geheugen heeft wel opgegeven op welke timings ze moeten staan.
Met de laagste stand bedoel je 667Mhz, omdat mijn FSB nog op 333 staat. Dit zou 1:1 maken. Als ik ga overklokken moet hij wel naar 800, omdat ik mijn FSB tot 400Mh wil overklokken. Toch?

En ik heb even gekeken wat mijn geheugen hoort te doen: 5-5-5-12

quote:
Treslong schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:41:
[...]

Met de laagste stand bedoel je 667Mhz, omdat mijn FSB nog op 333 staat. Dit zou 1:1 maken. Als ik ga overklokken moet hij wel naar 800, omdat mijn FSB dan op 400 gaat eindigen. Toch?

En ik heb even gekeken wat mijn geheugen hoort te doen: 5 5 5 12
667MHz ja. Als je gaat overklokken hoef je het niet aan te passen dat doet je mobo zelf wel, omdat het niet op 667MHz kan blijven staan. Omdat je FSB dan sneller is dan je RAM en dat ondersteund het chipset niet, dus zal die zelf wel de laagst mogelijke snelheid houden en dus 1:1 blijven staan. ;)

Specs Intel Core 2 Duo E6300 3,4GHz - Crucial Ballistix PC2-5300 @ 1380MHz - ATi Radeon HD4850 @ 700MHz-1000MHz

Kijk, dat is heldere uitleg! Thnx

Nou heren,

Het is me gelukt!

Mijn E8400 (Batch Q809A209) draait nu op 3600Mhz, mijn FSB staat op 1600Mhz en de busspeed op 400. Hij loopt nu 1:1 met mijn geheugen. De timing van mijn geheugen staat nog op originele setting: 5-5-5-18. Mijn Vcore bedraagt 1.280V.

Ik heb drie programma's gebruikt om de temperatuur te meten. AI Suite, Asus Probe 2 en Speedfan.

CPU Idle: 29
Core Idle: 38
CPU Load: 52
Core Load: 58

Ik heb Orthos twee uur laten stressen en alles was prima!

Is mijn overklokavontuur volgens jullie een beetje geslaagd?

Ik zou Orthos eigenlijk zo'n acht uur laten stressen. Twee uur is wel een beetje weinig eigenlijk.

Je kan ook nog proberen je vCore wat te verlagen voor wat lagere temperaturen, mijn E8400 deed 3.6 Ghz op 1,2500V in BIOS. Daarna natuurlijk weer testen of ie stabiel is door met Orthos te stressen (en zoals Brasher zegt wat langer dan 2 uur).

En ik zou met RealTemp naar je temps kijken. :)

Ok thanx. Ik ga met RealTemp uitlezen, mijn vCore proberen te verlagen en dan zet ik vanavond voor het slapen gaan orthos aan. (is dat te doen trouwens? Wat nu als het niet goed gaat....?)

quote:
Treslong schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 19:29:
Ok thanx. Ik ga met RealTemp uitlezen, mijn vCore proberen te verlagen en dan zet ik vanavond voor het slapen gaan orthos aan. (is dat te doen trouwens? Wat nu als het niet goed gaat....?)
Dan kan de PC uitvallen of BSOD, maar hoogst waarschijnlijk geeft Orthos gewoon een foutmelding. ;)

nou ok, dat merken we dan morgen wel. Ik heb goede hoop! De BROD (K850i) is me gelukkig altijd gespaard gebleven dus ik hoop dat voor de BSOD hetzelfde mag gelden!

Deze link staat in het algemene core 2 duo topic:
http://www.tomshardware.c...re-quad-temperature-guide (die mag hier ook wel in de startpost)

Daar haal ik uit dat de idle temperatuur van de cores een graad of 7 meer is dan de omgevingstemperatuur. Dan lijkt RealTemp beter in de buurt te komen van de realiteit: 29 graden bij idle met open kast. 39 in gestresste toestand. Dit op 3 ghz met 1.2250 volt

MSI P35 Neo2, Intel core2duo E8400@4GHz, 2GB kingston PC8500, Asus EN9600GT, Zalman ZM600HP voeding, antic nine hundred case, win XP

Nou, dan gelijk maar officiëel!

Clock: 3600Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q809A209 | vCore: 1.2250 | Max temp: 53° | Cooling: Air Freezer 7 Pro | Treslong

Cpu-z validation: 365001

Sceenshot Orthos
Plaatje op imageshack (popups!)

Zeg het maar!

Treslong wijzigde dit bericht 23-05-2008 08:41 (7%)

quote:
Dat kan hoger/sneller :+

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

quote:
Treslong schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 07:20:
Clock: 3600Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q809A209 | vCore: 1.2250 | Max temp: 53° | Cooling: Air Freezer 7 Pro | Treslong
...
Sceenshot Orthos
[afbeelding]
w00t, 15GiB geheugen! Volgens mij klopt daar iets niet ;)

Volgens mij kan die ook sneller; heb zelf een E8200 @ 3.6GHz draaien met een iets hogere Vcore (~1.24V, 1.25625V in bios). Succes alvast moest je verder OCen ;)

Apart he! 15GB hehe

Is een foutje idd. Tenzij vannacht een goede fee er zo`n 13GB bij heeft geprikt! En voorlopig ben ik even klaar met OCen. Het was mijn allereerste poging en het betreft ook mijn enige computer. Ik ga dus eerst eens flink genieten van mijn succes en misschien over een tijdje weer verder.

Hoi beste medetweakers
Ik heb nu mijn systeem asus rampage icm e8400 op 3,91 Ghz ongeveer 10 uur stabiel met orthos.
temperaturen die gemeten worden met asus probe zijn voor de cpu49 graden.
Maar nou heb ik als ik crysis speel dat hij tijdens het spel de pc zelf uitschakelt en start daarna weer op het gebeurt de ene keer na 10 minuten spelen en soms ook dan zit ik net paar secondes in het spel is iemand die me hier mee kan helpen.
Overigens zonder overklok doet hij dit ook
Heb zowel nieuwe als oude drivers geprobeert heb trouwens een 3870 x2

Greetz Maurice

Acties: [view][quote]

Door: Microkid Frontpage Admin / Moderator PW
Virtualisatie guru

quote:
NightWish1978 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 21:48:
Hoi beste medetweakers
Ik heb nu mijn systeem asus rampage icm e8400 op 3,91 Ghz ongeveer 10 uur stabiel met orthos.
temperaturen die gemeten worden met asus probe zijn voor de cpu49 graden.
Maar nou heb ik als ik crysis speel dat hij tijdens het spel de pc zelf uitschakelt en start daarna weer op het gebeurt de ene keer na 10 minuten spelen en soms ook dan zit ik net paar secondes in het spel is iemand die me hier mee kan helpen.
Overigens zonder overklok doet hij dit ook
Heb zowel nieuwe als oude drivers geprobeert heb trouwens een 3870 x2

Greetz Maurice
Misschien ook wel even handig als je vermeld hoe je hem overgeklockt hebt? Leren wij er ook weer van van :)

Master - Server
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

quote:
Microkid schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 21:49:
[...]

Misschien ook wel even handig als je vermeld hoe je hem overgeklockt hebt? Leren wij er ook weer van van :)
Ik heb de multiplier op 9 staan met een FSB van 433 wil nog verder gaan maar heb nu ff niet de tijd om dit uitgebreid te gaan testen

Greetz Maurice

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws