Hoofdcategorieën
Topicacties

[Ervaringen] Joomla 1.5 CMS

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

Reageer Nieuw Topic
C8H10N4O2 powered
Reg. datum: 26 juni 2004

quote:
raptorix schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 12:50:
[...]

Om maar 1 ding te noemen, een ander groot nadeel vind ik dat je voor het aanmaken van nieuwe documenttypes dus zelf in de database moet gaan zitten prutsen. Een ander groot probleem is dat met elke nieuwe versie je er achter komt dat allerlei plugins niet meer compatibel zijn.

Zelf werk ik veel met Umbraco, veel beter extendible, opgezet met het idee om een GOED CMS te zijn, niet om een CMS met zoveel mogelijk features te hebben.

Het is zelfs zo krachtig dat je vrijwel je hele site kan ontwikkelen vanuit een browser zonder dat je ook maar 1 file op het systeem hoeft te plaatsen.
De backend zit niet super logisch in elkaar en is zeker voor onervaren beheerder moeilijk, het kost veel tijd om een bepaalde optie te vinden.
Ik overweeg zelf ook om Drupal te gaan proberen, het lijkt me wat cleaner en overzichtelijker.

Gadgets FTW!

!Dolf is rechtvaardig!

Yea, heb ik gedaan. Zat even te kijken hoe ik bij website management kwam om templates en andere dingen toe te voegen.

Je moet eerst een database maken, in mijn geval "archeologie" en die dan invoeren bij de installatie van Joomla. Dan via de administratie van Joomla kan je een template toevoegen (die je kan downloaden/maken). Zover ben ik nu dus, nu probeer ik nog die templatie die ik gedownload heb "werkend" te krijgen. Ik denk dat ik het moet actieveren maar dat weet ik nog niet.

Ik doe het op mijn localhost, ik ga dus naar
http://localhost/archeologie , in die map staat alleen de core map van Joomla. Hoe kom ik dan bij de template die ik net geinstalleerd heb?
http://localhost/archeologie/Core , hier krijg ik de standaart template van Joomla te zien, die voorpagina.

//edit. Bij Templatebeheer zie ik mijn geinstalleerde template met een leeg rondje er voor, ik neem aan dat ik hier moet kiezen welke template ik wil gebruiken voor mijn site. Maar ik kan het nergens opslaan volgens mij.

//edit2. Aha, standaart aanklikken :). Dacht dat ie dan alles weer resette!

Als jullie deze vragen vervelend vinden dan hou ik er wel mee op, maar goed ik ben op wikipedia/forums aan het lezen dus ik steek er wel moeite in ;).

Okay cool, heb net dus die template aangezet en ben nu al tekst aan het editen. Wat leuk!

MrVegeta wijzigde dit bericht 17-04-2008 18:30 (22%)

AMD3500+ / X1900XT / A8N-E / 1024MBKingstone / 300GB Sata HDD.

NederCam.nl

Quickstart guide is wel handig om eens te lezen als je nieuw bent met Joomla 1.5, http://help.joomla.org/gh.../joomla_15_quickstart.pdf
Of de algemene docs @ http://docs.joomla.org/Start_here

Denk dat dan de meeste vragen die je nu hebt, danwel nu nog zou willen stellen :P met de quickstart zijn beantwoord.

Nakebod's Webcam Archive
Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

quote:
Mr_gadget schreef op donderdag 17 april 2008 @ 18:23:
[...]

De backend zit niet super logisch in elkaar en is zeker voor onervaren beheerder moeilijk, het kost veel tijd om een bepaalde optie te vinden.
Ik overweeg zelf ook om Drupal te gaan proberen, het lijkt me wat cleaner en overzichtelijker.
Overweeg ook eens Umbraco, ik heb zelf ongeveer 15 CMS'en uitgetest, zowel persoonlijk als profesioneel. En moet zeggen dat Umbraco er op opensource gebied met kop en schouders bovenuit steekt. Grootste voordeel is dat je zelf overal controle overhoud. Wat voor mij erg belangrijk is, is de extensibility met .NET componenten. Je kan dus zelf .NET controls aan Umbraco toevoegen die direct communiceren met de API. Kortom je hoeft niet zelf in de broncode te hacken of te compilen om het systeem uit te breiden.

Reg. datum: 17 januari 2001

quote:
raptorix schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 08:54:
[...]
Wat voor mij erg belangrijk is, is de extensibility met .NET componenten. Je kan dus zelf .NET controls aan Umbraco toevoegen die direct communiceren met de API. Kortom je hoeft niet zelf in de broncode te hacken of te compilen om het systeem uit te breiden.
Is http://www.dotnetnuke.com/ dan niks voor je ?

/me ownz www.treinreizen.eu Echter mijn server is weer te laat.......

Reg. datum: 17 januari 2001

quote:
Dat is een duidelijk goed gefundeerde mening......
Daar heeft iedereen wat aan.

/me ownz www.treinreizen.eu Echter mijn server is weer te laat.......

quote:
Remco schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 12:03:
[...]

Dat is een duidelijk goed gefundeerde mening......
Daar heeft iedereen wat aan.
Naja beetje zelfde als Joomla, heel veel meuk erin, veel aandacht voor features, weinig voor kwaliteit.

Certified BUFH

quote:
raptorix schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 08:54:
[...]

Overweeg ook eens Umbraco, ik heb zelf ongeveer 15 CMS'en uitgetest, zowel persoonlijk als profesioneel. En moet zeggen dat Umbraco er op opensource gebied met kop en schouders bovenuit steekt. Grootste voordeel is dat je zelf overal controle overhoud. Wat voor mij erg belangrijk is, is de extensibility met .NET componenten. Je kan dus zelf .NET controls aan Umbraco toevoegen die direct communiceren met de API. Kortom je hoeft niet zelf in de broncode te hacken of te compilen om het systeem uit te breiden.
Er zijn niet veel hosters die .NET ondersteunen. Dat maakt het gelijk een duur pakket.

Maar ik vraag me af waarom zou je in bv Joomla ( het is tenslotte een joomla topic ) de broncode willen hacken? Je kan toch alles vanuit de template, plugins, modules en/of components doen?

Currently Reading | Ik los geen problemen op, ik maak ze alleen...

quote:
LuCarD schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 14:48:
[...]

Er zijn niet veel hosters die .NET ondersteunen. Dat maakt het gelijk een duur pakket.

Maar ik vraag me af waarom zou je in bv Joomla ( het is tenslotte een joomla topic ) de broncode willen hacken? Je kan toch alles vanuit de template, plugins, modules en/of components doen?
Niet veel? Ik ken er duizenden, .NET met Sqlserver heb je voor een tientje per maand.
Hoe zou je het in Joomla doen als je een contenttype nodig hebt wat er nog niet is?
Stel je voor je wilt een website over auto's maken, en je wilt daarin auto's invoeren, dan dien je toch zelf in de database te gaan rommelen lijkt me.

!Dolf is rechtvaardig!

Poeh, komt nog heel wat bij kijken. Zo een template maken... jammer dat het niet goed kan met een WTYSIWYG editor :$. Heb een slecht idee waar ik moet beginnen, misschien is het makkelijker om een bestaande template te ombouwen naar de site die ik wil maken.

AMD3500+ / X1900XT / A8N-E / 1024MBKingstone / 300GB Sata HDD.

Certified BUFH

quote:
raptorix schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:13:
[...]

Niet veel? Ik ken er duizenden, .NET met Sqlserver heb je voor een tientje per maand.
Hoe zou je het in Joomla doen als je een contenttype nodig hebt wat er nog niet is?
Stel je voor je wilt een website over auto's maken, en je wilt daarin auto's invoeren, dan dien je toch zelf in de database te gaan rommelen lijkt me.
duizenden .NET providers, versus miljoenen LAMP providers. Maar goed dat is een andere discussie. En ik was me er niet van bewust dat het inmiddels net zo goedkoop kan als LAMP hosting.

Je kan een raw contenttype gebruiken en daar kan je eigen content type van maken als je dat zou willen.

En hoe zou je de auto database willen oplossen in Umbraco? Daar moet je toch ook een database maken?

quote:
LuCarD schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:49:
[...]

duizenden .NET providers, versus miljoenen LAMP providers. Maar goed dat is een andere discussie. En ik was me er niet van bewust dat het inmiddels net zo goedkoop kan als LAMP hosting.

Je kan een raw contenttype gebruiken en daar kan je eigen content type van maken als je dat zou willen.

En hoe zou je de auto database willen oplossen in Umbraco? Daar moet je toch ook een database maken?
Ik ga niet eens in op onzinnige LAMP argumenten, in Umbraco hoeft dat dus niet, je maakt daar gewoon Objecttypes via de GUI aan, sterker nog je hoeft voor GEEN enkele actie in je database te prutsen.

Certified BUFH

quote:
raptorix schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:21:
[...]

Ik ga niet eens in op onzinnige LAMP argumenten
Agreed :)
quote:
, in Umbraco hoeft dat dus niet, je maakt daar gewoon Objecttypes via de GUI aan, sterker nog je hoeft voor GEEN enkele actie in je database te prutsen.
Sorry misschien ben ik even de draad kwijt. Maar wat bedoel je met object types? B
edoel je daar content-types mee, zoals in je eerdere vraag?
In dat geval:
Ook binnen joomla hoef je niet in de database te prutsen ( IMHO kan het niet eens ). Je moet wel een view maken, deze in raw type dwingen en dan kan je binnen de view je eigen content-type aan geven.

Of bedoel je met Object Type database objecten?
Oke, dat is niet mogelijk binnen het standaard pakket van Joomla. Je hebt wel bijvoorbeeld AkoForm of community builder. Maar persoonlijk ben ik daar niet zo'n voorstander van, alhoewel er sommige mensen wel bij zweren.

Zelf ben ik meer een persoon die een databasemodel bouwt en daar boven op een presentatie vorm. In dit geval Joomla, maar zolang je database model goed is kan je zonder veel problemen ook andere presentatie vormen boven op maken.

Met Objecttypes bedoelde ik idd Documenttypes

BOH \o/

quote:
MrVegeta schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:22:
Poeh, komt nog heel wat bij kijken. Zo een template maken... jammer dat het niet goed kan met een WTYSIWYG editor :$. Heb een slecht idee waar ik moet beginnen, misschien is het makkelijker om een bestaande template te ombouwen naar de site die ik wil maken.
Om een template te maken heb je redelijk wat kennis nodig van CSS, dan maak je zo templates.

Je kan een module downloaden voor Dreamweaver zodat je makkelijker een template kan maken.

Om een begin te maken kan je kijken naar tutorials zoals: http://dev.joomla.org/content/view/1136/79/.
Het is een flinke lap tekst maar je hebt er veel aan.

Persoonlijk zou ik je de tip geven om eerst alles op papier te zetten zodat je een idee hebt waar je alles wilt.

Wanna be tweaker

Reg. datum: 26 oktober 2006

hey mensen
ik heb een vraagje he, ik ben nu een site aan het maken met joomla en nou wil het geval dat ik banners aan de zijkant heb staan en ze er niet weg krijg:S nou het ik de images wel weg maar nu is het ene vakje met kruisje en ik kan er nog steeds op klikken omdat de links nog wel werken, weet iemand hoe ik de links weg haal aan de rechter zijkand van de site? alvast bedankt.

Th3_BuuRMaN / Wii code: 6685-0084-3028-4666

Alfa Romeo
Reg. datum: 15 november 2003

quote:
Th3_BuuRMaN schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:00:
hey mensen
ik heb een vraagje he, ik ben nu een site aan het maken met joomla en nou wil het geval dat ik banners aan de zijkant heb staan en ze er niet weg krijg:S nou het ik de images wel weg maar nu is het ene vakje met kruisje en ik kan er nog steeds op klikken omdat de links nog wel werken, weet iemand hoe ik de links weg haal aan de rechter zeikand van de site? alvast bedankt.
Zeikand?

QX6700 || Asus Commando || 2x 74GB Raptor AFDF RAID0 || 8GB Kingston PC6400 || 8800GTX 768 || Dual monitor Dell 2405FPW

Certified BUFH

quote:
Th3_BuuRMaN schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:00:
hey mensen
ik heb een vraagje he, ik ben nu een site aan het maken met joomla en nou wil het geval dat ik banners aan de zijkant heb staan en ze er niet weg krijg:S nou het ik de images wel weg maar nu is het ene vakje met kruisje en ik kan er nog steeds op klikken omdat de links nog wel werken, weet iemand hoe ik de links weg haal aan de rechter zijkand van de site? alvast bedankt.
Zitten die banners niet gewoon in de template?

Wie heeft die banners toe gevoegd?

NederCam.nl

Ik zou gewoon com_banners (Of was het nu mod..) unpublishen. Lijkt me veel makkelijker :+

Nakebod's Webcam Archive
Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

quote:
LuCarD schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:12:
[...]

Zitten die banners niet gewoon in de template?

Wie heeft die banners toe gevoegd?
ik kan niet vinden waar ik die links dan moet verwijderen want in de template manager kan ik niet de links vinden waar ze naar verwijzen.

degene die de site ooit heeft aangemaakt heeft die er in gezet maar die is nu geen administrator meer en weer niet meer hoe het moet:(

de site is www.aid.hu.nl dan zie je aan de rechter zijkant dat staan
bedankt

Certified BUFH

Als je in de template kijkt zou je op plaats waar nu de banners staan een placeholder moeten zien staan.

In Joomla1.5 is dat
code:
1
<jdoc:include ..... />

Daar kun je zien welke module verantwoordlijk is voor de inhoud. Je kan hem dan in het beheer uit zetten. Je kan natuurlijk ook gewoon de placeholder weggooien ;)
quote:
Nakebod schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:22:
Ik zou gewoon com_banners (Of was het nu mod..) unpublishen. Lijkt me veel makkelijker :+
Dat zou heeeeeeel goed kunnen ...

quote:
LuCarD schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:31:
Als je in de template kijkt zou je op plaats waar nu de banners staan een placeholder moeten zien staan.

In Joomla1.5 is dat
code:
1
<jdoc:include ..... />

Daar kun je zien welke module verantwoordlijk is voor de inhoud. Je kan hem dan in het beheer uit zetten. Je kan natuurlijk ook gewoon de placeholder weggooien ;)
ik heb joomla 1.8 als ik daar in de template manager kijk zie ik geen link die te maken heeft met met die links op de site. en geen placeholders. kijk ik verkeerd? 8)7

quote:
Th3_BuuRMaN schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:44:
[...]

ik heb joomla 1.8 als ik daar in de template manager kijk zie ik geen link die te maken heeft met met die links op de site. en geen placeholders. kijk ik verkeerd? 8)7
versie 1.8? je hebt waarschijnlijk 1.0.8 en die versie zou ik maar upgraden naar 1.0.15 (de laatste 1.0.x versie)

Joomla 1.5 is de herschreven Joomla versie
1.8 bestaat nog niet. :)

quote:
Artwido schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:38:
[...]

versie 1.8? je hebt waarschijnlijk 1.0.8 en die versie zou ik maar upgraden naar 1.0.15 (de laatste 1.0.x versie)

Joomla 1.5 is de herschreven Joomla versie
1.8 bestaat nog niet. :)
o hm. als ik mijn admin open staat er rechts boven in version 1.8 ofzo of het is een 0 met een stipje er in maar het lijkt verdacht veel op een 8:( ik heb wel bij de template manager gekeken maar daar staan die links niet en die witte vakjes met zo'n kruisje er in kan ik nergens vinden waar ik eht weg haal (wazig nederlands:D)

helpt iemand me alsjeblieft die banners aan de zijkant weg te halen:D:D:D _/-\o_

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: