Toon posts:

[Ervaringen] Joomla CMS

Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 140.794 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:10
Joomla 1.6

* : Op dit moment de nieuwste versie

Wat is Joomla?
Joomla is een Content Management Systeem (CMS), op dit moment een van de meest gebruikte. Een CMS houdt in dat je een basispakket download (in dit geval Joomla 1.6) waar je je site in kan maken. Je hoeft alleen maar een template te maken/te downloaden, inloggen en voila, je kan je tekst beginnen te typen in de TinyMCE WYSIWYG-editor (ook naar smaak te wijzigen).
Om de site uit te breiden met bijv. een downloadcentrum, gastenboek of weet ik veel wat, kan je uit de volgende opties kiezen:

- Componenten installeren: Een component is één van de grootste en meest complexe soort van de extensies. Componenten zijn kleine applicaties die die in de hoofdinhoud van de pagina worden weergegeven.
- Modules installeren: Een meer lichtere en flexibere extensie die gebruikt voor paginaweergaves is een module. Modules worden gebruikt voor kleine delen op een pagina, deze zijn meestal minder complex en worden gezien rond differse componenten. Het hoofdmenu is bijvoorbeeld een module.

Wat heb ik nodig?

Volgens de documentatie:
SoftwareMinimaalAangeradenOptimaalLaatste versieWebsite
PHP4.3.105.x5.0.x5.2.5http://php.net
MySQL3.23.x4.1.225.0.x serie5.0.45http://mysql.com
Apache1.3 1.3.92.0.612.2.6http://apache.org

U dient er zeker van te zijn dat u de MySql, XML en Zlib functies heeft geactiveerd in uw PHP installatie. Dit wordt geregeld in het php.ini bestand.
Gebruik PHP versie 4.4.7 en 5.0.4 niet; hiermee zijn fouten bekend welke de Joomla! installatie
beïnvloeden. Er is ook een fout bekend met de functionaliteit van Zend Optimizer versie 2.5.10 met PHP 4.4.x.
Met gebruik van IE6 als browser kunnen er zich weergaveproblemen voordoen!

Persoonlijk vindt ik 1.5 veel beter werken dan de voorgaande versies, ook de code is veel overzichtelijker. De standaardtemplate was zelfs al mooi genoeg voor mijn site :)

Wat vinden jullie?

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-12-2022

BikkelZ

CMD+Z

Ik vind dat hij erg slecht multisites ondersteunt. Heel veel grotere websites hebben themasubsites, dat werkte gewoon helemaal niet lekker. Voor mij is en blijft Joomla! een ideaal systeem voor de website van de voetbalclub, zolang je maar een beetje van de rare 3rd party componenten afblijft.

iOS developer

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb zelf nog geen ervaring met de nieuwe maar ik vind de oude wel aardig werken. En als het goed is zijn de tekortkomingen van de oude verbeterd. Deze is toch meer css gebaseerd ipv tabellen?

Hebben jullie ervaring met upgraden naar de nieuwe versie? Gaat het er fout met 3rd party components en modules?

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:26
Momenteel zijn het aantal beschikbare native extensies, templates, plugins enzo wel erg beperkt vrees 'k, en 'k heb zo het gevoel dat het overzetten van de bestaande extensies niet altijd even snel zal gebeuren..

Nochtans, er zijn een boel leuke extra's aan het nieuwe framework, en ik wil deze wel zo snel mogelijk uitbuiten..

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:24

Nakebod

Nope.

Ik gebruik Joomla 1.5 nu ongeveer een jaar, en heb in het afgelopen jaar de early builds (SVN versies) uit zien groeien tot iets heel moois, wat uiteindelijk geleid heeft tot deze Joomla 1.5 final.

Ik had het al tijden in een test omgeving draaien, maar iets voor RC3 had ik een site die online moest.
Of 1.0 of 1.5. Lastige keuze. En met het vooruitzicht op RC3 heb ik de stap gewaagd om met een SVN build live te gaan.
Uiteraard wel grondig getest of alles wat ik nodig had werkte.
Ik had voordat ik live ging toch wel een redelijk aantal bugmeldingen gemaakt, blijft toch altijd leuk als je dan ziet dat het in de latere versies verholpen is :)

Deze site heb ik dan ook een aantal keer bijgewerkt, RC3 en RC4 en wat SVN builds, om toch oude bugs eruit te halen. En die draait nu op Joomla 1.5 final.

Eigen Joomla template gemaakt, die hopelijk :+ zo goed mogelijk werkt, wat toch altijd een probleem blijkt met al die browsers.
Vooral de nieuwe optie template overrides zijn geweldig.
Standaard wordt er nog wel het e.e.a. met tabellen uitgegooid, i.v.m. backwards comptabiliteit.
Maar met template overrides kan je dat helemaal overriden, en mijn template is nu XHTML 1.0 Strict valid.

Ben nu met een andere site bezig welke wel direct op 1.5 final is gebaseerd.
Heb al wel een core hack in de LDAP authorisatie plugin moeten doen om in te loggen via Active Directory op een Windows 2003 server, werkt standaard niet lekker met Windows 2003 :(, en is helaas niet opgelost voor de final.
Hopelijk voor Joomla 1.5.1, welke waarschijnlijk al over een paar maanden uitkomt.

Ik gebruik zelf niet zoveel extra componenten/modules momenteel, maar in theorie zou iedere Joomla 1.0 module/component prima moeten werken als je de Legacy plugin enabled.
De praktijk wijst echter uit dat er heel veel brakke modules/componenten zijn gemaakt waardoor dat niet goed werkt.
Goede 1.0 plugins werken wel prima met Legacy.

Ook zijn er al een ruim aantal Joomla 1.5 componenten/modules beschikbaar, waarvan er veel nog wel legacy nodig hebben, maar dat is an sich niet erg.
Die zullen in de loop van de tijd wel helemaal naar 1.5 overschakelen.
Vooral de grote componenten/modules zullen snel met een 1.5 versie komen, zoals bijv Community Builder (Die momenteel alleen met Legacy mode werkt.)
DOCman werkt zonder legacy al wel met Joomla 1.5.

Ik kijk wel uit naar Joomla 1.6, welke een, hopelijk, goed begin voor ACL gaat hebben, zodat er wat meer gebruikersgroepen met aparte rechten gebruikt kunnen worden in Joomla.
Dit vind ik momenteel het grootste gemis.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• maarud
Mr_gadget schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:35:
Ik heb zelf nog geen ervaring met de nieuwe maar ik vind de oude wel aardig werken. En als het goed is zijn de tekortkomingen van de oude verbeterd. Deze is toch meer css gebaseerd ipv tabellen?

Hebben jullie ervaring met upgraden naar de nieuwe versie? Gaat het er fout met 3rd party components en modules?
deze heeft inderdaad minder tabellen, er zijn sowieso al 3 .css layouts (template.css, layout.css, ie6only.css, etc)
CyberThijs schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:50:
Momenteel zijn het aantal beschikbare native extensies, templates, plugins enzo wel erg beperkt vrees 'k, en 'k heb zo het gevoel dat het overzetten van de bestaande extensies niet altijd even snel zal gebeuren..

Nochtans, er zijn een boel leuke extra's aan het nieuwe framework, en ik wil deze wel zo snel mogelijk uitbuiten..
ach ja, het is officieel pas sinds 22 januari uit dus nu kan iedereen aan de slag om het te converten/opnieuw te bouwen, dus we zullen vast wel weer nieuwe templates en componenten zien... :)

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:20
maarud schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 16:46:
[...]

deze heeft inderdaad minder tabellen, er zijn sowieso al 3 .css layouts (template.css, layout.css, ie6only.css, etc)
Dat hangt er maar net vanaf wat je in de html map stopt in je template. Joomla zit zelf nog net zo vol met tabellen maar als je het beez template pakt heb je een nette tabel loze output. En de namen van je CSS files en de hoeveelheid ervan zijn ook totaal onbelangrijk. Ik heb namelijk al templates voorbij zien komen die draaien op 1 css en templates die er 10 nodig lijken te hebben.

Ik ben mijn oude joomla site ook aan het omzetten naar 1.5 en ik moet zeggen dat dat allemaal zonder problemen gaat tot op heden.

Joomla 1.5 is weer een mooie stap voorwaarts naar mijn mening, sneller, beter, mooier, makkelijker.

[Voor 13% gewijzigd door R2D2 op 26-01-2008 12:53]

iRacing profiel

• maarud
Reind schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 12:49:
[...]

Dat hangt er maar net vanaf wat je in de html map stopt in je template. Joomla zit zelf nog net zo vol met tabellen maar als je het beez template pakt heb je een nette tabel loze output. En de namen van je CSS files en de hoeveelheid ervan zijn ook totaal onbelangrijk. Ik heb namelijk al templates voorbij zien komen die draaien op 1 css en templates die er 10 nodig lijken te hebben.
dat is waar ;)
die beez template is inderdaad een mooi voorbeeld van een prima template, W3C validated, geen tabellen, makkelijke code, en zeer strakke layout wat prima te veranderen is naar eigen smaak!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Wat ik wel een mooie template vind, is de JA Purity, de (Met recht) winnaar van de Joomla 1.5 Template Contest.
http://forum.joomla.org/index.php/topic,215367.0.html
Het was de bedoeling dat deze template in de 1.5 Final zou komen, maar voor de Joomla ppl was het ook de eerste keer dat ze zo een contest hielden, wat resulteerde in een iets te vage, of gebrek aan, eisen die een template moest hebben.

Zo heeft JA Purity geloof ik wat hack-achtige dingen toegepast. Daardoor is er iig besloten deze nog niet met 1.5 mee te leveren als extra default theme, waarschijnlijk wel in Joomla 1.5.1, mits JoomlaArt, de autheur van JA Purity, de hacks eruit kan werken :)

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 14:52

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik ben na jaren 1.x versies nu ook eens aan de 1.5 begonnen. Ben erg benieuwd hoeveel ik over krijg. Zijn er ook migration sites met tips en tools?

het oude joomla topic waar ik de TS van was is gesloten trouwens tijdens de grote grote topics sluitsessie. Hoop dat deze open blijft maar zie weinig verschil met de 1.x versie... fingers crossed.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• maarud
Jazzper schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 22:49:
Ik ben na jaren 1.x versies nu ook eens aan de 1.5 begonnen. Ben erg benieuwd hoeveel ik over krijg. Zijn er ook migration sites met tips en tools?

het oude joomla topic waar ik de TS van was is gesloten trouwens tijdens de grote grote topics sluitsessie. Hoop dat deze open blijft maar zie weinig verschil met de 1.x versie... fingers crossed.
we shall see ;)

de database en de input van de oude site is te migreren met de migration tool tijdens de installatie, template moet je zelf herschrijven ;)

• Anoniem: 114270
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Interessant. Ik ben ook begonnen aan een joomla based website. Ben nog wat dingetjes aan het uitvinden, daar ik met 0 kennis begon. Inmiddels is mn template bijna af en kan ik met het leuke werk beginnen (articles submitten, menu structuren afmaken, etc).

Ik wil graag een soort module toevoegen die laat zien waar je je op de site bevind. Hij zou dit dus van het actieve menu mogen jatten, maar wat ik ook zoek op google (menu, current, module, etc, etc) , er komt niet echt iets fatsoenlijks uit.

Ik heb mn articles (de dummies) hetzelfde als de menu's genoemd,maar dat gaat niet altijd, omdat bijv. bij een blog layout, heeft hij meerdere articles. Vervolgens kan ik dan met de class .contentheading oid die dus aanroepen in mn CSS stylesheet

Niemand een ideetje hoe ik over dit probleempje heen kom?

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09-2022

AaroN

JayGTeam (213177)

ik denk dat je op zoek bent naar de breadcrumb module in 1.5.

Volgens mij zet je die als volgt in je template:
code:
1
2
3
<div id="div_breadcrumbs">
   <jdoc:include type="modules" name="breadcrumbs" style="none" />
</div>

Verdere informatie kun je vinden via google of op de joomla site :)

JayGTeam (213177)

• Niet online
Ah!!! inderdaad! Wist niet wat het inhield, had het al wel 100x voorbij zien komen. Tnx!
Zal het eindresultaat wel posten als ik zover ben!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:20
maarud schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 09:16:
[...]

we shall see ;)

de database en de input van de oude site is te migreren met de migration tool tijdens de installatie, template moet je zelf herschrijven ;)
Template kun je eventueel ook in legacy mode draaien, in dat geval werkt je oude template in veel gevallen nog wel. De vraag is alleen of je backwards compatibel wil zijn of dat je gebruik wil maken van de nieuwe mogelijkheden. Ik kies zelf voor het laatste en neem ook allen de content mee vanaf de Joomla 1.0.x versie. De rest kan me gestolen worden en bouw ik wel weer opnieuw op ;)

iRacing profiel

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Wat een kansloos verhaal om een joomla site te runnen op een host met safe mode on en de php session dir dichtgetimmerd. Bloed onder nagels echt. Safe patches en 3rd party tools ten spijt, wat een ellende.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik kick helaas even het topic. Mijn eigen site is nog steeds mambo 4.5.2. Nee, niet lachen. Nee kom op, even serieus. Zo oud dat hackers er al aan voorbij gaan ;)

Nu wil ik naar 1.5. Ik zou dat heel krakkemikkig kunnen doen via 4.5.2 > 1.0.14 > 1.5 volgens mij, maar ik wil gewoon vanaf scratch. De content copy/paste ik wel over. Er is echter nog 1 ding dat me tegen houdt. Ik heb een stuk content waar veel hits op komen. Het gaat over het repareren van een bepaalde laptop. Als ik 1.5 installeer ben ik die link kwijt ben ik bang.

Zou dat niet geforceerd weer aan te maken kunnen zijn? De link is:
http://www.leunk.com/inde...task=view&id=43&Itemid=55

feitelijk moet ik dus id en itemid zien te behouden.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:33
Jazzper schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:14:
Ik kick helaas even het topic. Mijn eigen site is nog steeds mambo 4.5.2. Nee, niet lachen. Nee kom op, even serieus. Zo oud dat hackers er al aan voorbij gaan ;)

Nu wil ik naar 1.5. Ik zou dat heel krakkemikkig kunnen doen via 4.5.2 > 1.0.14 > 1.5 volgens mij, maar ik wil gewoon vanaf scratch. De content copy/paste ik wel over. Er is echter nog 1 ding dat me tegen houdt. Ik heb een stuk content waar veel hits op komen. Het gaat over het repareren van een bepaalde laptop. Als ik 1.5 installeer ben ik die link kwijt ben ik bang.

Zou dat niet geforceerd weer aan te maken kunnen zijn? De link is:
http://www.leunk.com/inde...task=view&id=43&Itemid=55

feitelijk moet ik dus id en itemid zien te behouden.
Als je een beetje goede meta tagging gebruikt en externe links weet te richten. Dan ben je zo weer up and running met een nieuwe link geloof dat het bij mij 3 dagen duurde eer dat google all mijn links had aangepast.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

nou ja google komt wel goed, maar ik word ondermeer gelinkt vanaf Ars Technica forums en dat topic is na het posten van mijn oplossing gesloten (dat is positief ;)). Ik kan daar niet meer editten. Ik weet dat veel mensen die link gebruiken, omdat ik zelf ook een hele geeste heb gehad alvorens ik het opgelost had.

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Joomla heeft, nog steeds, dezelfde URL structuur.
Het is dus mogelijk om dezelfde URL's te houden (Zelfs als je SEF/mod_rewrite aanzet, dan blijven die lange URL's gewoon werken)

Wat je kan doen, in een test omgeving uiteraard, is de database, de SQL file, van Mambo en Joomla 1.5 even naast elkaar leggen, en dan met name de tabel: jos_content.
Hierin staat namelijk de content.
Ik ga er vanuit dat Joomla's tabel sinds Mambo redelijk is aangepast, dus handmatige aanpassing hierbij is waarschijnlijk wel nodig.
Je moet er iig voor zorgen dat je artikel, in dit geval met id43, hetzelfde ID krijgt in Joomla.

Denk dat dit wel werkend te krijgen is op deze manier, al zal het waarschijnlijk wel wat tijd kosten.

Een andere oplossing zou misschien zijn om een custom 404 te maken, met daarin links naar een aantal veelbezochte artikelen.
Maar ik denk dat dit vrij snel niet werkt, zodra je een artikel met id43 hebt kom je al niet meer op de 404 pagina.

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:22

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik heb een beginnersvraagje waar ik niet uit kom.

Vanmiddag ben ik begonnen om maar eens een site, die ik al een tijdje beloofd had aan mn ouders, in Joomla te ontwikkelen. Ware het niet dat ik eigenlijk nog niks van Joomla afweet :$

Maargoed toch maar proberen :P Dus ik vol trots via de installbot (Installatron v3.4.4) van mijn host Joomla 1.0.13 geinstalleerd. Ik kan helaas niet Joomla updaten, maar dat even terzijde.

Ik ben dus nu bezig om de site in default layout in te richten. Dus ik alles wat bij de (static) content manager staat de trash ingejaagd.
In de volgende stap ga ik naar de section manager en selecteer alles ook deze jaag ik de trash in. Ja, niet dus :/ , want "Sections(s): The News, Newsflashes, Frequently Asked Questions cannot be removed as they contain categories".
OK, eerst categories verwijderen dus hup naar de category manager. Ook hier selecteer ik alles jaag alles richting de trash. Ja ook niet, he :( . Reden: "Category(s): Latest News\', \'Newsflash\', \'Example FAQs cannot be removed as they contain records"
Dat wordt zoeken naar die records om ze te verwijderen. Maar nu ik al een tijdje aan het zoeken ben, kan ik nergens die records vinden.

Ik wil dus een lege Joomla pagina hebben zodat ik de site helemaal kan gaan inrichten?
Wie kan mij helpen te vertellen wat ik fout doe en of het eventueel sneller kan ofzo? :S

Nintendo ID: Zeror_rk | SW-6670-3316-6323

• Postie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03 20:40

Postie

No beer, no glory

Rakkerzero schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:05:

Ik wil dus een lege Joomla pagina hebben zodat ik de site helemaal kan gaan inrichten?
Wie kan mij helpen te vertellen wat ik fout doe en of het eventueel sneller kan ofzo? :S
Je moet ook eerst de trash weer leeggooien voordat je de categories kan wegdoen. En heb je overal gekeken? static content en gewone content?

Maar ja kan toch handmatig joomla 1.5 uploaden en die installeren. Zorgen dat een database aangemaakt is en klaar. Installeer je die zonder de voorbeelden en dan heb je een lege site met alleen een tempalte.

[Voor 19% gewijzigd door Postie op 12-02-2008 10:46]

Live every day, as if it's your last one

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik ga eens ff uitzoeken hoe ik een nieuwe Joomla installatie op mn host kan knallen. Want ik kan herinneren dat ik het weleens geprobeerd heb, maar toen begon ie te mekkeren met de database installatie.
Misschien maar even navragen bij mn host.
Nakebod schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:17:
Ook Joomla 1.0.x kan je installeren zonder sample content, dus dat zou niet de reden hoeven te zijn om 1.5 te kiezen :)
Maar ik zou momenteel, mits je geen exotische componenten/plugings wilt gaan gebruiken, zeker voor Joomla 1.5.1 kiezen (Ja, .1 alweer :P)
1.0.13/1.0.14 zijn toch "antiek" en 1.5.x heeft de toekomst.
En als je toch nieuw moet beginnen, waarom niet met iets moderns?
Joomla 1.5 heeft zich voor mij al voldoende bewezen in de afgelopen 2 (ontwikkel-) jaren.

Ook vind ik Joomla 1.5 beter werken qua pagina's, door de ietswat irritante "static content manager" van Joomla 1.0.x.
Ik wil best Joomla 1.5.1 installeren als ik weet hoe ik dit kan doen op mijn host. Bepaalde dingen moeten namelijk door mn host geactiveerd worden alvorens ik actie kan ondernemen.

Maargoed, heb zojuist een mail gestuurd naar mn host om te vragen hoe ik de installatie van Joomla 1.5 kan doen of dat zijn dit moeten doen voor me. Even afwachten dus.

Overigens is dit wat ik krijg na een installatie met de installbot van mn host.

Ohja, ik moet ook nog even uitzoeken hoe ik zelf een template kan bouwen. Nog niet echt goeie informatie over gevonden. :/

[Voor 73% gewijzigd door Zeror op 12-02-2008 11:43]

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Ook Joomla 1.0.x kan je installeren zonder sample content, dus dat zou niet de reden hoeven te zijn om 1.5 te kiezen :)
Maar ik zou momenteel, mits je geen exotische componenten/plugings wilt gaan gebruiken, zeker voor Joomla 1.5.1 kiezen (Ja, .1 alweer :P)
1.0.13/1.0.14 zijn toch "antiek" en 1.5.x heeft de toekomst.
En als je toch nieuw moet beginnen, waarom niet met iets moderns?
Joomla 1.5 heeft zich voor mij al voldoende bewezen in de afgelopen 2 (ontwikkel-) jaren.

Ook vind ik Joomla 1.5 beter werken qua pagina's, door de ietswat irritante "static content manager" van Joomla 1.0.x.

• Postie

Postie

No beer, no glory

Rakkerzero schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:16:
[..]
Ohja, ik moet ook nog even uitzoeken hoe ik zelf een template kan bouwen. Nog niet echt goeie informatie over gevonden. :/
Probeer deze eens : http://dev.joomla.org/content/view/1136/79/

Anders gewoon een template pakken die mee geinstalleerd is en die bekijken samen met de backend.

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Yay :D

Mijn host laat het gewoon toe om Joomla 1.5 te installeren, al dan wel niet handmatig. Het enige afwijkende is dat ik wel eerst een database moet aanmaken voor Joomla voordat ik begin met de installatie van Joomla. Maargoed. Dit is al goed nieuws dus. Eindelijk geen gezeik met voorgeinstalleerde troep :)
Postie schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:08:
[...]
Probeer deze eens : http://dev.joomla.org/content/view/1136/79/

Anders gewoon een template pakken die mee geinstalleerd is en die bekijken samen met de backend.
Ga ik eens naar kijken. Alleen jammer dat op de 2e pagina het plaatje al niet geladen wordt.
thanks iig.

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Eigenlijk vrij logisch dat je een database van te voren moet aanmaken, ding moet zijn database toch ergens kwijt kunnen, en databases aanmaken is niet iets wat Joomla hoeft te doen imho.

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Nakebod schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:46:
Eigenlijk vrij logisch dat je een database van te voren moet aanmaken, ding moet zijn database toch ergens kwijt kunnen, en databases aanmaken is niet iets wat Joomla hoeft te doen imho.
Joomla kan toch zelf databases aanmaken als je een installatie begint? In ieder geval kan ik dat dus niet aan Joomla overlaten, maar ik moet ik handmatig instellen. ;)

@ hieronder,
ah, duidelijk. Als ik even had nagedacht had ik dat overigens wel geweten. Maargoed. Weer wat geleerd

[Voor 11% gewijzigd door Zeror op 12-02-2008 22:54]

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Nee, Joomla kan een bestaande (Al dan niet lege) database gebruiken om de tabel structuur in weg te schrijven, en daarna ook de users/content enz.
Joomla kan dus zelf geen database maken, in theorie kan het wel, maar wil je dit kunnen moet je altijd (Even er vanuitgaande dat de server ook maar iets van security heeft..) een beheerders account hebben (Meestal root) op de MySQL server die databases aan mag maken.
De kans dat een klant bij een webhosting de beschikking heeft tot een admin account is.. vrij klein, hopelijk :)
Vaak bieden die dan wel weer andere dingen aan zoals Plesk/Direct Admin waarmee een klant wel zelf gebruikers en databases aan kan maken (Zoals jij nu denk ik ook hebt gedaan), maar uiteindelijk doen die dat ook via een account die rechten heeft om die dingen aan te maken.

Joomla vraagt dus alleen maar om een (bestaande) gebruiker + wachtwoord + database waar die gebruiker rechten tot heeft, en daarna zal de installer de DB structure schrijven.
Dat is dus wat anders dan een database aanmaken.

• Postie

Postie

No beer, no glory

Als je Joomla 1.5 gaat installeren dan heb je meer aan deze tutorial:

Joomla 1.5 template tutorial

Wat je het beste kan doen is een template pakken die meegeinstalleerd is (tijdens installatie dus wel de extra data installeren) en die bekijken en dan kopieren naar je eigen template.
Niet bees gebruiken, die is wat ingewikkeld voor de beginner.

Wat ik meestal doe is eerst template maken in html/css. Dan weet je waar het menu moet komen de inhoud, etc. Dan de template omzetten in joomla. Dit doe ik door (Tijdelijke) articles maken zodat de menus gelinkt kunnen worden aan de content. En dan de html editten en waar nu in html het menu staat, vervangen door

<jdoc:include type="modules" name="menu">

De naam "menu" is eigenlijk een positie. Deze moet je nog definieren in je templatedetails.xml bij <positions>. Staat wel in een voorbeeld template. Dan kun je bij modules in je joomla admin, de positie kiezen waar je de main menu module wil laden. Wellicht beetje onduidelijk maar misschien heb je er wat aan.

Anders kun je altijd nog hier of hier kijken.

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Wow, Postie. Dit is inderdaad informatie waar ik wat aan heb. Thanks :)

Joomla kan ook wel omgaan met <div> toch? of wordt dat een zooitje?

• Postie

Postie

No beer, no glory

Rakkerzero schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 14:05:
Wow, Postie. Dit is inderdaad informatie waar ik wat aan heb. Thanks :)

Joomla kan ook wel omgaan met <div> toch? of wordt dat een zooitje?
Gebruik juist divjes ipv tables. Alhoewel Joomla voor de inhoud zelf nog wel tables gebruikt af en toe, is het het beste als je de layout met divjes doet.

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Joomla's 1.5 core gooit er standaard redelijk veel tabellen in, wil je daar vanaf?
Geen punt, kost wel wat tijd :P
rhuk_milkyway, default template, bevat tabellen, maar is verder wel XHTML 1.0 Transitional!

In tegenstelling tot wat Postie zegt, moet je nu juist wel naar Beez kijken, want die maakt gebruik van 100% CSS, en dus geen tables voor het design.
Hoe? Joomla's Template Override!
Check maar eens in de map templates\beez\html\ en begin een beetje rond te kijken hoe het in elkaar steekt.

(Hopelijk) Simpel gezegd: Ieder component/module die native 1.5 is, bevat een map "views".
Daarin zitten één of meerdere "views".
Om dit te verduidelijken: Het component com_contacts bestaat uit 2 views.
Een categorie weergave. /components/com_contact/views/category/
Een contact weergave. /components/com_contact/views/contact/

Iedere view heeft een template, vaak default.php, soms wat extra bestanden. (in de map tmpl/)
Wil je nu een template override maken, kopieer dan de inhoud van de tmpl map naar /templates/je template/html/<"component of modulenaam">/<"view">/
In het voorbeeld van com_contact, de category view:
/templates/naam/html/com_contact/category/

De template tutorial van Compas Design legt het vast wel beter uit, dus lees daar maar voor de betere informatie :)

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Dat wordt uitvogelen dan. Ik ga het even met divjes proberen. Lukt dat niet, dan ga ik alsnog tables gebruiken.

• Niet online
AaroN schreef op maandag 04 februari 2008 @ 10:39:
ik denk dat je op zoek bent naar de breadcrumb module in 1.5.

Volgens mij zet je die als volgt in je template:
code:
1
2
3
<div id="div_breadcrumbs">
   <jdoc:include type="modules" name="breadcrumbs" style="none" />
</div>
Is het toch niet helemaal, ik wil de tekst hebben die in de titel van de pagina staat maar kan dit stukje nergens vinden (index.php zou hij toch moeten staan???). Alles wat in de explorerbalk wordt weergegeven is goed, terwijl breadcrumbs alleen de menunamen laat zien (en indien die afgekort zijn dus de afkorting, ook al is de article zelf voluit geschreven bij een plain article layout)

Het probleem is dus, als ik in css gewoon de .contentheading (de class van de articleheading) aanpas, heb ik geen titel bij bijvoorbeeld de virtuemartlayout, terwijl de titel van de balk die wel weergeeft...

Ook Home geeft breadcrumbs niet weer zoals ik het wil; home moet hij alleen weergeven op de hompagina, maar dus niet bij het menu producten (waar hij dus home > producten) weergeeft, terwijl het menu producten toch weer een parent an sich is.

Ook nog een vraagje over de module slideshow (ik heb ergens een java slideshow gedownload, check voor mn test op http://test.freshfilter.nl), deze slideshow doet het op alle pagina's maar niet op "contact". Hoe dat zo? alle pagina's hebben submenu's, of in ieder geval iets in het linker groene gedeelte staan, behalve contact, en daar ligt het probleem... maar waarom?? Over contact gesproken trouwens, heb de voorbeelddata jammer genoeg weggegooid, maar hoe maak je zo'n contactform, zoals in de voorbeelddata was volgens mij??? laat maar, stomme vraag

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 114270 op 13-02-2008 17:40]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
Ik ben op mijn developement omgeving nog bezig om een pre 1.5 joomla site op te zetten echter heb ik nog een aantal vragen rondom het idee van Sections en Categories.

In de help worden sections vergeleken met bakken, categories met folders en content met papier. Nu is de vraag natuurlijk hoe weet ik waar ik wat moet zetten? Stel je hebt een site met een home, een geschiedenis gedeelte etc.. Is het geschiedenis gedeelte in dit geval een Category of een Section? En als ik er zo over nadenk is dan niet alles gewoon per definitie een section met één category (algemeen)

Strava, Twitter

• Postie

Postie

No beer, no glory

Webgnome schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:40:
Ik ben op mijn developement omgeving nog bezig om een pre 1.5 joomla site op te zetten echter heb ik nog een aantal vragen rondom het idee van Sections en Categories.

In de help worden sections vergeleken met bakken, categories met folders en content met papier. Nu is de vraag natuurlijk hoe weet ik waar ik wat moet zetten? Stel je hebt een site met een home, een geschiedenis gedeelte etc.. Is het geschiedenis gedeelte in dit geval een Category of een Section? En als ik er zo over nadenk is dan niet alles gewoon per definitie een section met één category (algemeen)
Aangezien je je eigen secties en categorien in kan delen maakt het niet uit waar je het plaatst. Het is eigenlijk bedoeld voor interne administratie, zodat je zelf een beetje overzicht hebt. Om nu alle content in een sectie 'content' en daarachter een categorie 'content' te plaatsen maakt het wat onoverzichtelijk.

Sectie en categorien worden wel gebruikt voor latest news en andere om content op te halen uit een bepaald gedeelte. Dus per definitie heb je gelijk maar als het veel inhoud is, wil je het wel een beetje ordenen, ook voor jezelf.

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Ik heb zelf een site opgezet waar ieder hoofdmenu item gelijk is aan een sectie.
Omdat een sectie ook een categorie moet hebben, heeft iedere sectie ook weer een categorie met die naam.
Indien het hoofdmenu een submenu bevat, heeft de sectie meerdere categorieën.

Voorbeeldje:
Home, staat in de sectie: Home, categorie: Home.
About Us, staat in de sectie: About Us, categorie: About Us.
Members, item van About Us, staat in de sectie: About Us, categorie: About Us.
Activities, submenu van About Us, staat in de sectie: About Us, categorie: Activities.
Research, item van Activities, staat in de sectie: About Us, categorie: Activities.

Klinkt "ingewikkeld" maar persoonlijk vind ik het makkelijk beheren.
Ik heb momenteel 103 artikelen op de website, exclusief menu items die direct naar een component linken (Zoals DOCMan of xmap).
Als ik een artikel moet bewerken via de Article Manager, en moet in die lijst zoeken, werkt dat niet echt ideaal.

Even filteren op Sectie, of direct op Category, en je hebt het artikel zo gevonden.

Dus:
Stel je hebt een site met een home, een geschiedenis gedeelte etc.. Is het geschiedenis gedeelte in dit geval een Category of een Section? En als ik er zo over nadenk is dan niet alles gewoon per definitie een section met één category (algemeen)
Afhankelijk van de diepte van Home, Geschiedenis... en dus de totale omvang van de site, kan je dit best in 1 sectie doen, met daarin weer de categorien onderverdeeld.
Maar de stelling dat een sectie "altijd" 1 categorie is, kan, maar hoeft dus niet.

Ik had in mijn voorbeeld best alles in een sectie kunnen doen: Website, en dan 20 categorien aanmaken.
Ik heb ervoor gekozen om 9 secties aan te maken, met in totaal 18 categorien.
Komt an sich op hetzelfde neer, alleen voor mezelf vind ik het duidelijker.

• maarud
Webgnome schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:40:

als het grote onderwerpen zijn (in de zin van meerdere pagina's) zijn het sections. anders is het prima te doen met Catergories (vind ik zelf persoonlijk)

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:13
Rakkerzero schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 17:07:
Dat wordt uitvogelen dan. Ik ga het even met divjes proberen. Lukt dat niet, dan ga ik alsnog tables gebruiken.
Ik ga altijd altijd zo te werk:
- maak een kopie van die Beez template
- Rip alles eruit, dus alleen een general.css file en de img map met je eigen images. Natuurlijk wel de bestanden houden die Joomla nodig heeft.
- Dan de pad verwijzingen in index.php aanpassen en het bestand leeggooien. Dus de links naar je css behouden.
- Dan opnieuw je pagina aanmaken, met divjes. Dus container header footer enz.

Dit kopieer ik dan en maak een "default template" aan. Gewoon een kale lege template. Hierna kan je je site opbouwen, wanneer je een module nodig heb die tables gebruikt. Pas je die mod handmatig aan.

Ik dacht dat sections en cats altijd belangerijk waren, maar het is niks anders dan de backend goed ordenen. Met SEF is het trouwens wel mooi wanneer een bezoeker ziet dat je je site mooi in "mapjes" heb opgedeeld.

[Voor 11% gewijzigd door xzaz op 19-02-2008 16:02]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Webgnome
Beste mensen,

Ik ben nu met Joomla 1.5 aan de slag en er is iets waar ik zoiets heb van.. que? Wat is het geval. Ik heb in mijn template 3 kolommen (links, midden, rechts ..) en daar moet informatie in komen te staan. Nu ben ik eens gaan kijken maar volgens mij is dat met het huidige gebruk van sections en categories toch helemaal niet mogelijk? Is er een manier om dit te regelen bijvoorbeeld door het toewijzen van css classes/id's aan categories??

ben er nu mee bezig door overwriten van php files in de template html dir maar of het werkt..

[Voor 10% gewijzigd door Webgnome op 19-02-2008 17:49]

Strava, Twitter

• xzaz
Webgnome schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:27:
Beste mensen,

Ik ben nu met Joomla 1.5 aan de slag en er is iets waar ik zoiets heb van.. que? Wat is het geval. Ik heb in mijn template 3 kolommen (links, midden, rechts ..) en daar moet informatie in komen te staan. Nu ben ik eens gaan kijken maar volgens mij is dat met het huidige gebruk van sections en categories toch helemaal niet mogelijk? Is er een manier om dit te regelen bijvoorbeeld door het toewijzen van css classes/id's aan categories??

ben er nu mee bezig door overwriten van php files in de template html dir maar of het werkt..
Je kan wel class suffix aanzetten op de module zelf. Bedoel je dat?

• Webgnome
xzaz schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 23:25:
[...]

Je kan wel class suffix aanzetten op de module zelf. Bedoel je dat?
Half. Zover ik weet zijn categorieën geen modules. Daardoor missen categories onder andere de mogelijkheid om een positie mee te krijgen. Persoonlijk zou ik dat toch wel heel erg fijn vinden aangezien je dan op één pagina meerdere categorieën kunt simuleren (aangezien het volgens mij nog niet mogelijk is om op één pagina 2 of meer categorieën te laten zien).

Het punt is dus als volgt:

categorycategorycategory

Dit wil ik.. maar kan niet of ben ik scheel?

Strava, Twitter

• xzaz
Na 2 maand met Joomla gewerkt te hebben ben ik daar ook nog niet achter. in mijn index.php zou ik ook wat meer controle willen hebben per cat of sectie. Maar je moet nagaan dat cat en secties niet zijn gemaakt om te positioneren. Hiervoor zou je dus modulles moeten gebruiken.

[Voor 0% gewijzigd door xzaz op 20-02-2008 10:27. Reden: typos]

• Webgnome
En welke module zou ik dan moeten gebruiken??

Strava, Twitter

• xzaz
Webgnome schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:28:
En welke module zou ik dan moeten gebruiken??
Maak een template aan met 3 kollomen. 3 divs met float left.

Wanneer er dan gelinkt wordt (vanaf de eerste template) zet je die over naar je 2de template. Hierin staan 3 kollomen.
<id id="1"> <jdoc:include type="modules" name="user1" /> <div> enz.

Zet je module dan op custom html daarin kan je je content toevoegen. Het is een work-arround en er moet een betere optie zijn. Het zit hem in het feit dat je een content item niet appart kan positioneren.

Edit: Je zou ook if ($Itemid == 8){ in je index.php kunnen zetten. En daarmee switchen naar 3 divs (kolommen) is sneller.

[Voor 9% gewijzigd door xzaz op 20-02-2008 10:40]

• Webgnome
Weet iemand of dat in de toekomst wel mogelijk is ? het positioneren van content items?

[Voor 4% gewijzigd door Webgnome op 20-02-2008 13:10. Reden: generiekere vraag]

Strava, Twitter

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Voor 1.6 heeft Hackwar een whitepaper gemaakt om com_content te gaan vervangen voor mod_content.
http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f=500&t=265664

Met een module zou het bovenstaande geen probleem zijn: Maak een paar nieuwe "modules" op basis van mod_content, met specifieke parameters, en je bent er.

Volgens mij zijn er wel 3th party modules/componenten die zoiets kunnen, maar kan zo even geen voorbeeld bedenken. Misschien RokZine, soort magazine achtig iets.

• xzaz
Rakkerzero schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:19:
Yay :D

Mijn host laat het gewoon toe om Joomla 1.5 te installeren, al dan wel niet handmatig. Het enige afwijkende is dat ik wel eerst een database moet aanmaken voor Joomla voordat ik begin met de installatie van Joomla. Maargoed. Dit is al goed nieuws dus. Eindelijk geen gezeik met voorgeinstalleerde troep :)

[...]
Ga ik eens naar kijken. Alleen jammer dat op de 2e pagina het plaatje al niet geladen wordt.
thanks iig.
Een goede provider installeerd het zelfs nog voor je O-)

• xzaz
Webgnome schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 12:02:
Weet iemand of dat in de toekomst wel mogelijk is ? het positioneren van content items?
Ja! Heb het gevonden:
http://diebesteallerzeiten.de/blog/module-for-15-alpha/
_/-\o_

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

xzaz schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 10:42:
[...]

Een goede provider installeerd het zelfs nog voor je O-)
Doen ze ook, maar een oude versie van Joomla, niet de 1.5 versie van Joomla.

Maargoed. Gisteren maar eens de installatie van Joomla 1.5 gedaan. Maar nu heb ik even een beginnersvraagje. Ik wil over een paar dagen beginnen met het bouwen van een eigen template voor Joomla. Maar omdat ik Joomla eigenlijk nog niet ken, is het misschien wel handig die eerst eens ff te leren.
Wat ik wil weten is wat nu precies het verschil tussen een Section en een Category is. Hoe ik ze moet aanmaken is geen probleem, maar als ik al niet eens weet wat het verschil schiet het erg weinig op natuurlijk.
Hetgeen wat ik eigenlijk wil weten is. Ik heb een site met een aantal linkjes. Linkjes die naar verschillende soorten pagina's linken. Ik heb de volgende soorten pagina's:
- twee blogs voor nieuws + activiteitreviews
- pagina met een lijst voor programma
- statische pagina's met informatie etc..
- fotoalbum
- gastenboek
- linkpagina

Maar hoe ga ik dat dus doen met die Section en een Category?
Mocht iemand het willen uitleggen of een tutorial hebben om dat soort pagina's aan te maken in Joomla zie ik die uiteraard graag. :)

Btw. Heeft iemand een linkje naar een nederlandstaalpakket voor Joomla 1.5?

• glmona
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-01 23:03
http://www.dutchjoomla.org

wel ff registreren geloof ik

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:19
Rakkerzero schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:20:
Maar hoe ga ik dat dus doen met die Section en een Category?
Mocht iemand het willen uitleggen of een tutorial hebben om dat soort pagina's aan te maken in Joomla zie ik die uiteraard graag. :)

Btw. Heeft iemand een linkje naar een nederlandstaalpakket voor Joomla 1.5?
Ik zou zeggen, kijk eens op de website van joomla zelf.
Daar staat een vrij lang document over wat een sectie is, wat een categorie, en alle andere belangrijke dingen.

edit: er staat zelfs een compleet joomla abc. Ik zou zeggen, gewoon lezen en dan kom je er wel uit.

[Voor 12% gewijzigd door job op 26-02-2008 23:44]

• xzaz
Secties en cats, secties moet je eigenlijk zien als boeken planken met allemaal hun eigen onderwerp. Bijvoorbeeld kinderboeken. Category's moet je zien als een onderverdeling op de boekenplanken. Bijvoorbeeld "De kameleon" of "Snelle Jelle", daaronder komen dus alle artikelen met de boeken van De kameleon of Snelle Jelle.

Het opdelen in cats en secties is voor de backend alleen belangerijk. Als je SEO gaat gebruiken ziet het er voor de bezoeker van jouwn site ook wat beter uit. ;)

• maarud
hmm, ik heb nu een probleem. ik wil de search friendly urls gebruiken, omdat er wel eens mensen speciefieke pagina's moeten bezoeken, maar als ik die aanzet werken de links niet meer.... De naam van de link is dan wat achter index.php verschijnt.

dus mijn menu is dit:
home -> www.site.nl
help -> www.site.nl/index.php/help
ditjes datjes -> www.site.nl/index.php/ditjes datjes

als ik search friendly urls uitzet werkt alles wel goed, maar dat wil ik niet...

wat is het probleem?

okee, vaag, heb het nog 2x aan en uitgezet en nu werkt alles weer perfect??

[Voor 7% gewijzigd door maarud op 05-03-2008 22:15]

• Postie

Postie

No beer, no glory

o dus hij doet het nu, prima toch :)

• maarud
Postie schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 22:23:
o dus hij doet het nu, prima toch :)
nu niet meer :?

Ik heb serach friendly urls maar weer uitgezet, anders werkt de hele site niet meer...

Pas als ik na heen langere periode (een dag) weer aanzet doet hij het weer even, maar dan krijgt hij weer kuren...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je je .htaccess wel goed staan (en/of htaccess.txt hernoemd naar .htaccess?)

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe vinden jullie joomla 1.5 zich verhouden tot Drupal? Ik heb zelf een tijdje zitten rommelen met joomla 1.13 maar ik vind het toch niet altijd even logisch in elkaar zitten. Terwijl ik van Drupal hoor dat het meer CSS gebaseerd is en logisch en netjes in elkaar zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• siemed
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:39
Ik hoop dat ik hier ook een vraag over Joomla 1.0.13 met Virutemart 1.0.14 mag stellen? Ik heb problemen met de map administrator op mijn website, waardoor de site en het admin gedeelte niet meer bereikbaar zijn. De administrator map staat met permissie op 000. Dit krijg ik niet aangepast naar 755. Als tijdelijke oplossing, het is immers een webwinkel die plat ligt, wil ik een map winkel aanmaken en een copy van de winkel hierop draaien. Dan laat ik iedereen vanaf de homepage doorlinken naar /winkel. Alleen heb ik nu de gekopieerde bestanden in de map winkel geplaatst, configuration.php aangepast, maar Virtuemart geeft problemen. Moet er ook een bestand van Virtuemart aangepast worden om weer te functioneren? De https link staat al wel met /winkel.

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:03
ik dacht dat je het pad ook in de config van joomla (absolute path / live site) en in virtuemart -> secureurl (voor het afrekenen) in moest stellen
edit: ff opgezocht, administrator/components/com_virtuemart/virtuemart.cfg.php ->
define( 'URL', $mosConfig_live_site.$app );
define( 'SECUREURL', 'http://www.meeuwenberg.nl/' );

if ( @$_SERVER['HTTPS'] == 'on' ) {
define( 'IMAGEURL', SECUREURL .'components/com_virtuemart/shop_image/' );
} else {
define( 'IMAGEURL', URL .'components/com_virtuemart/shop_image/' );
}
define( 'COMPONENTURL', URL .'administrator/components/com_virtuemart/' );
define( 'ADMINPATH', $mosConfig_absolute_path.'/administrator/components/com_virtuemart/' );
define( 'CLASSPATH', ADMINPATH.'classes/' );
define( 'PAGEPATH', ADMINPATH.'html/' );
define( 'IMAGEPATH', $mosConfig_absolute_path.'/components/com_virtuemart/shop_image/' );

[Voor 71% gewijzigd door base_ op 09-03-2008 17:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• siemed
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:39
Beste Base, bedankt voor je informatie. Ik ga het proberen.

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:54

Flapmo

and back is gigi!

Ik zit sinds een uurtje of 2 met een raar probleem. Vanmiddag nieuwe template op mijn Joomla (1.0.0) gezet en dit werkte perfect. Na het eten kom ik terug en krijg ik bij het laden van mijn site:

code:
1
Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in /home/bastijn/domains/bastijn.nl/public_html/language/english.php on line 18

Nu heb ik enige ervaring in andere programmeertalen en na het bekijken van die file en desbetreffende regel vind ik dit:

code:
1
define( '_404', 'We're sorry but the page you requested could not be found.' );

Nu neem ik aan dat de "we're", waarin een ' staat de regel al vroegtijdig afsluit? Echter zodra ik dit even oplos komt meteen het volgende probleem:

code:
1
Parse error: syntax error, unexpected $end in /home/bastijn/domains/bastijn.nl/public_html/components/com_content/content.php on line 281

Hier begin ik al te twijfelen of het invoeren van een \ voor de ' in english.php wel goed is. Meestal je als je ineens andere onverklaarbare fouten tegenkomt was de eerste oplossing niet goed. Nu heb ik verder niet superveel verstand van PHP maar met google kom je een heel eind. Echter de fout in de content file is niet te vinden, code staat hieronder.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
// Query of categories within section
$query = "SELECT a.*, COUNT( b.id ) AS numitems"
. "n FROM #__categories AS a"
. "n LEFT JOIN #__content AS b ON b.catid = a.id"
. $xwhere2
. "n WHERE a.section = '$section->id'"
. $xwhere
. $access_check

Dit is het einde van de code, de code stopt op line 281 en niet op 283 overigens :?. Iemand die een idee heeft? Ik heb nadat de nieuwe template het deed nog een nieuw content bericht gepost en alles werkte, zelfs nog even bij huisgenoot getest. De fout was er gewoon opeens :?.

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:03
Euh joomla 1.0.0? zou je die niet snel updaten naar 1.0.15, goeie kans dat het probleem dan meteen al verholpen is. Verder is die define idd onjuist, die ' moet idd escaped worden met een \

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

een reinstall heeft het verholpen maar toch is het vreemd dat er schijnbaar een file aangepast is zonder dat ik daar zelf iets mee te maken had.

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-03 07:53

HellBeast

Oh My GoT!

Weet iemand waar je een werkende language pack dutch kan downloaden? Ik heb er eentje van de dutchjoomla site, maar die geeft een error dat er geen geldige XML in de package zit. Het gaat me puur om de frontend (de site zelf). Ik heb me al een breuk gezocht.

Beauty is in the eye of the beerholder

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Ik zit te klooien met Zoom Media Gallery, maar elke keer als ik fotos wil uploaden kan hij geen verbinding maken met server :?. Drag 'n drop geeft duidelijkst aan dat dit niet kan, rest hangt gewoon / showt niets. Via URL (laatste optie) wil ook al niet, kan hij geen acces krijgen tot die map. Raar.

Zowel in safe mode als niet in safe mode overigens.

Iemand hier tips ? Of een ander goed werkende gallery voor 1.0.15 :?.

http://www.web-garden.be/joomla/zoomfactory.pdf

De stappen in die tutorial kan ik overigens allemaal doen, maar upload wil gewoon niet :d.

[Voor 14% gewijzigd door Flapmo op 25-03-2008 17:02]

• Niet online
HellBeast schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:59:
Weet iemand waar je een werkende language pack dutch kan downloaden? Ik heb er eentje van de dutchjoomla site, maar die geeft een error dat er geen geldige XML in de package zit. Het gaat me puur om de frontend (de site zelf). Ik heb me al een breuk gezocht.
die van dutchjoomla unzippen, daarna installen (is een zip in een zip volgens mij).

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:19
Flapmo schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 17:02:
Hoewel het weinig met joomla 1.5 heeft te maken, probeer rsgallery eens.
Vrij simpele gallery, maar werkt prima.
Wil je software met veel mogelijkheden, waarbij je ook eenvoudig meerder foto's wilt uploaden kijk dan eens naar gallery2.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Artwido
  • Nu online
Flapmo schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 17:02:

Ponygallery ml Heeft heel veel (instel)mogelijkheden.

• Artwido
  • Nu online
Weet niet of dit het juiste topic ervoor is maar heb de volgende vraag:

Ik ben bezig met een 1.5 site en gebruik een template van Yootheme.
Op de demo staat een grote afbeelding als header bovenop de achtergrond.

Ik heb het template geinstalleerd alleen die grote afbeelding zit daar niet bij.
Overigens krijg je bij bij de demo bij iedere pagina een andere afbeelding te zien. (zie bovenstaande link)

Ik heb begrepen dat dit iets is met div's en classes. Maar hier beh ik dus weinig kaas van gegeten.

Je kunt bij een module een parameter invullen bij Module Class suffix
is het uit te leggen wat ik moet doen om ook een verschillende afbeelding bij ieder menu (pagina) te tonen of gaat dat te ver om dit hier uit te leggen?

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:56
Kan je geen support krijgen bij Yootheme ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Artwido
  • Nu online
Remco schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:04:
Kan je geen support krijgen bij Yootheme ?
Misschien wel maar dacht dat dit iets algemeens was. Ben dit ''probleem'' wel eerder tegengekomen bij andere templates zoals die van Rockettheme.

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-01 14:27
Weet iemand welke bestanden ik allemaal moet aanpassen om een subsite dezelde user tabel als de hoofdsite te laten gebruiken?

Anoniem: 194622

Hoi Allen,

Kunnen jullie mij misschien met een klein probleempje helpen.
We hebben de user van de database veranderd in Joomla 1.0.0.0 en kunnen nu de hele site niet meer zien.
We zouden deze graag weer terug willen hebben in de staat die hij was.
Heeft iemand een goed idee hoe we dit op kunnen lossen?????

Thanks,

• Room42
  • Niet online
Zeg buur, waar heb je die user veranderd dan? Via de webinterface? In dat geval moet je gewoon via SSH of FTP de configuration.php met de hand editen. Daar staat hij ook in (dbuser ofzo).

offtopic:
Groeten is verder niet nodig, we doen elkaar altijd de groeten ;)
Malandro schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:28:
Weet iemand welke bestanden ik allemaal moet aanpassen om een subsite dezelde user tabel als de hoofdsite te laten gebruiken?
Dit zijn echt zulke loze vragen waar niemand ooit wat mee kan. Je vraag is zo open dat er 1000 aannames voor nodig zijn en 10000 antwoorden mogelijk. Als je echt hulp wilt, zul je wat energie in je vraag moeten steken. Maar dan kun je beter een nieuw topic openen, omdat we hier liever onze ervaringen delen dan uitgebreide vragen te beantwoorden. :)

[Voor 67% gewijzigd door Room42 op 09-04-2008 23:05]

- uBlock Origin
- uMatrix

Hoi Sjaakduhuuhl,

Thanks man, het was idd de dbuser en het is via de webinterface veranderd.
Heb je misschien nog een andere mogelijkheid om dit te veranderen?

Th3_BuuRMaN

• Room42
  • Niet online
Haha doe je dat nou expres?

- uBlock Origin
- uMatrix

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Niet om het één of ander, maar ehm.. Joomla 1.0.0(.0?) ? Je hecht zeker veel waarde aan veiligheid.
En dan nog iets, dit topic gaat over Joomla 1.5.x ervaringen, niet over 1.x ervaringen/problemen.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:31

bonzz.netninja

Niente baffi

ik heb, zoals zoveel mensen, problemen met de wrapper (1.5.2) die helaas geen autoheight kan doen van een externe (ander domein dus) pagina. Dat is ook logisch, want dat mag niet van een iframe, of javascript oplossing. Via een server side include gaat het me ook niet lukken want ik krijg mijn php niet zo ver dat hij urls wilt includen.Iemand nog een fantastisch idee om een externe pagina netjes te ingegreren zonder irritante extra verticale scrollbalken

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Je kan kijken naar een Thickbox/Greybox oplossing, zijn vast wel extenstions voor te krijgen. (Of misschien zelfs ook Lightbox/slimbox)
Van greybox en thickbox weet ik iig zeker dat ze een externe site kunnen openen.

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-01 14:27
Ik zal de vraag opnieuw stellen in een nieuw topic.

Mijn ervaring met joomla 1.5; Een mooie verbetering ten opzichte van de eerdere versies. Alleen jammer dat vele extensions nog niet werken.

1.5 is duidelijker en makkelijker in gebruik.

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

bonzz.netninja schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:59:
ik heb, zoals zoveel mensen, problemen met de wrapper (1.5.2) die helaas geen autoheight kan doen van een externe (ander domein dus) pagina. Dat is ook logisch, want dat mag niet van een iframe, of javascript oplossing. Via een server side include gaat het me ook niet lukken want ik krijg mijn php niet zo ver dat hij urls wilt includen.Iemand nog een fantastisch idee om een externe pagina netjes te ingegreren zonder irritante extra verticale scrollbalken
Wrapper ?

Wat bedoel je hiermee?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Menu link (Internal Item > Wrapper)
Of, met andere woorden: Content van een andere site/pagina laden in je eigen site.

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Nakebod schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:51:
Menu link (Internal Item > Wrapper)
Of, met andere woorden: Content van een andere site/pagina laden in je eigen site.
thx...

Nooit geweten.... ook nooit nodig gehad :)

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Matig CMS, eigenlijk alleen geschikt als je geen zin/kennis hebt iets degelijks in elkaar te zetten.

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
raptorix schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:21:
Matig CMS, eigenlijk alleen geschikt als je geen zin/kennis hebt iets degelijks in elkaar te zetten.
Wat is je onderbouwing hiervoor, zo slaat het natuurlijk nergens op ;)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Anoniem: 109106

Ben het met Sjoerd eens wil wel eens horen waarom Joomla! zo matig is.

Naar mijn mening is Joomla! een goed CMS en waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden.

Je kan natuurlijk altijd doorblijven zoeken naar het ultieme CMS door blijven zoeken maar het vinden is vraag nummer 2.
Ik vind dat elk CMS wel wat heeft. Het gaat er voornamelijk om waar je het voor gaat gebruiken.

• Artwido
  • Nu online
Joomla mag dan voor de meesten hier makkelijk zijn omdat de meesten hier tweakers zijn. ;)
Maar voor de meeste mensen die een website willen maken en alleen gewend zijn met frontpage of dreamweaver te werken is Joomla helemaal niet zo makkelijk.
Dat heb ik dus regelmatig ondervonden.
Ik houd voor verschillende bedrijven en verenigingen hun (joomla) website bij omdat ze het achteraf toch te moeilijk vinden.
Niet dat ik dat erg vind want ik krijg er voor betaald. ;)

[Voor 7% gewijzigd door Artwido op 10-04-2008 20:48]

• BikkelZ
  • Laatst online: 03-12-2022

BikkelZ

CMD+Z

Joomla bevat erg veel overbodige rotzooi in de backend GUI voor de gemiddelde eindgebruiker. Zelfs ik vond het niet-intuitief werken.

iOS developer

Anoniem: 109106

Artwido schreef op donderdag 10 april 2008 @ 20:47:
Joomla mag dan voor de meesten hier makkelijk zijn omdat de meesten hier tweakers zijn. ;)
Maar voor de meeste mensen die een website willen maken en alleen gewend zijn met frontpage of dreamweaver te werken is Joomla helemaal niet zo makkelijk.
Dat heb ik dus regelmatig ondervonden.
Ik houd voor verschillende bedrijven en verenigingen hun (joomla) website bij omdat ze het achteraf toch te moeilijk vinden.
Niet dat ik dat erg vind want ik krijg er voor betaald. ;)
Hier heb je een punt maar als je zelf een website wilt onderhouden vind ik ook dat je wel wat moeite mag doen.
BikkelZ schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 09:37:
Joomla bevat erg veel overbodige rotzooi in de backend GUI voor de gemiddelde eindgebruiker. Zelfs ik vond het niet-intuitief werken.
Zoals? Onderbouw dit aub.

[Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 109106 op 11-04-2008 12:37]

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

de gemiddelde eindgebruiker komt ook niet op de backend. Ik ben nu bezig met een site, waar de beheerders van de site bijna alle kunnen doen op de frontend. Compleet in style van de site.

Daarnaast zou je voor de "eindgebruiker" cq klant een template kunnen maken die de backend veranderd. Zodat zij alleen zien wat zij nodig hebben. Oke ze kunnen vanaf de frontend dan geen extra modules maken, templates veranderen, server settings wijzigen, taal wijzigen. Maar dat willen ze ook helemaal niet.

[Voor 12% gewijzigd door LuCarD op 11-04-2008 12:43]

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Om maar 1 ding te noemen, een ander groot nadeel vind ik dat je voor het aanmaken van nieuwe documenttypes dus zelf in de database moet gaan zitten prutsen. Een ander groot probleem is dat met elke nieuwe versie je er achter komt dat allerlei plugins niet meer compatibel zijn.

Zelf werk ik veel met Umbraco, veel beter extendible, opgezet met het idee om een GOED CMS te zijn, niet om een CMS met zoveel mogelijk features te hebben.

Het is zelfs zo krachtig dat je vrijwel je hele site kan ontwikkelen vanuit een browser zonder dat je ook maar 1 file op het systeem hoeft te plaatsen.

[Voor 10% gewijzigd door raptorix op 11-04-2008 12:51]

Room42 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 23:01:
Zeg buur, waar heb je die user veranderd dan? Via de webinterface? In dat geval moet je gewoon via SSH of FTP de configuration.php met de hand editen. Daar staat hij ook in (dbuser ofzo).

offtopic:
Groeten is verder niet nodig, we doen elkaar altijd de groeten ;)

[...]

Dit zijn echt zulke loze vragen waar niemand ooit wat mee kan. Je vraag is zo open dat er 1000 aannames voor nodig zijn en 10000 antwoorden mogelijk. Als je echt hulp wilt, zul je wat energie in je vraag moeten steken. Maar dan kun je beter een nieuw topic openen, omdat we hier liever onze ervaringen delen dan uitgebreide vragen te beantwoorden. :)
Nu heb ik het veranderd maar op de een of andere manier kunnen we niet meer bij het URL komen.
We kunnen wel in de FTP komen.

Daar staat dan $mosConfig_offline = '0';

Weet jij wat dat is????

Greetz,

• Artwido
  • Nu online
Als je de plugin legacy-mode draait heeft dat dan nog eventueel concequenties?

Ik wilde overigens een component gebruiken die ontwikkeld was voor 1.0.x versie en die leek in eerste instantie goed geïnstalleerd maar toen in de backend de configuratie wilde instellen was alles leeg en kon ik er niets mee. (ik had de legacy mode aanstaan)
Het ging om AkoForm.

[Voor 8% gewijzigd door Artwido op 13-04-2008 11:56]

• Nakebod

Nakebod

Nope.

legacy heeft an sich geen concequenties, behalve dat Joomla 1.0 code (vaak) wel wilt draaien op 1.5, en anders niet :P
Qua snelheid en stabiliteit zou het niets uit mogen maken. Iets wat verschillende devvers ook vaak roepen. Of dat ook echt zo is, geen idee :P Dat is vrij moeilijk te testen lijkt me.

Ik bedoel, je kan wel Joomla 1.0 + Joomla 1.0 component testen, en daarnaast Joomla 1.5 + Legacy + Joomla 1.0 component, maar dat zijn totaal verschillende dingen die je dan vergelijkt.
Zou je eerder 1.0 + 1.0 en 1.5 + 1.5 moeten vergelijken, maar ja, als er een 1.5 component was, heb je geen legacy meer nodig (Tenzei het geen full 1.5 component is, dan nog wel...)

Anyway, genoeg vaag gezwets :P Als je legacy nodig hebt om iets werkend te krijgen: Gewoon gebruiken.
Kan je een volledig 1.5 component daarvoor vinden, zou ik die, bij voorkeur, gebruiken. Dit ivm misschien later mogelijke upgrades naar bijv Joomla 1.6. Legacy gaat niet eeuwig ondersteund worden :)

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 194622 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 21:24:
[...]

Nu heb ik het veranderd maar op de een of andere manier kunnen we niet meer bij het URL komen.
We kunnen wel in de FTP komen.
Wat bedoél je? "Niet meer bij hét URL komen"? :?
Daar staat dan $mosConfig_offline = '0';

Weet jij wat dat is?
Ja, dat betekent dat de site niet offline is (1 zou betekenen dat ie wel offline is).

- uBlock Origin
- uMatrix

• Artwido
  • Nu online
Om je foto's te uploaden en te bewerken voor je content is ook geheel verandert in 1.5 ten opzichte van 1.0
Het ziet er allemaal beter uit, handiger en ook veel gebruikersvriendelijker geworden.
Alleen mijn Firefox heeft er regelmatig problemen mee. Regelmatig als ik een foto geupload en ingevoegd heb in mijn content en ik wil vervolgens 'toepassen' dan geeft FF een foutmelding en sluit af. Zelfs sessie herstellen gaat niet meer. (FF 2.0)

Hebben meer hier last van of is het alleen mijn configuratie die deze problemen geeft?

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:40

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Zo, ik ga ook bezig met Joomla. We zitten nu op school dit door te nemen etc, klinkt allemaal interesant. Heb nu EasyPHP geinstalleerd (apache/MYSQL/PHP en de andere dingen) en Joomla "geinstalleerd".

Dus nu maar uitzoeken hoe ik een pagina installeer, heb ja_purity gedownload en uitgepakt in de www map van apache. Als ik die index.php probeer te openen krijg ik "Restricted Acces". Dat zal vast komen omdat er nog geen database/joomla iets is aangekoppeld.

In ieder gevel genoeg info om door heen te spitten wat ik hier allemaal mee kan! (tips zijn altijd welkom ofc ;)),

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Templates moet je installeren via de template manager, of handmatig in /templates/<templatenaam>/ gooien.

Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee