Hoofdcategorieën
Topicacties

[Ervaringen] Joomla 1.5 CMS

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 26 mei 2005

Joomla 1.5.3 Stable*
http://xs223.xs.to/xs223/08045/image_preview183.png
* : Op dit moment de nieuwste versie

Wat is Joomla?
Joomla is een Content Management Systeem (CMS), op dit moment een van de meest gebruikte. Een CMS houdt in dat je een basispakket download (in dit geval Joomla 1.5) waar je je site in kan maken. Je hoeft alleen maar een template te maken/te downloaden, inloggen en voila, je kan je tekst beginnen te typen in de TinyMCE WYSIWYG-editor (ook naar smaak te wijzigen).
Om de site uit te breiden met bijv. een downloadcentrum, gastenboek of weet ik veel wat, kan je uit de volgende opties kiezen:

- Componenten installeren: Een component is één van de grootste en meest complexe soort van de extensies. Componenten zijn kleine applicaties die die in de hoofdinhoud van de pagina worden weergegeven.
- Modules installeren: Een meer lichtere en flexibere extensie die gebruikt voor paginaweergaves is een module. Modules worden gebruikt voor kleine delen op een pagina, deze zijn meestal minder complex en worden gezien rond differse componenten. Het hoofdmenu is bijvoorbeeld een module.

Wat heb ik nodig?

Volgens de documentatie:
SoftwareMinimaalAangeradenOptimaalLaatste versieWebsite
PHP4.3.105.x5.0.x5.2.5http://php.net
MySQL3.23.x4.1.225.0.x serie5.0.45http://mysql.com
Apache1.3 1.3.92.0.612.2.6http://apache.org

U dient er zeker van te zijn dat u de MySql, XML en Zlib functies heeft geactiveerd in uw PHP installatie. Dit wordt geregeld in het php.ini bestand.
Gebruik PHP versie 4.4.7 en 5.0.4 niet; hiermee zijn fouten bekend welke de Joomla! installatie
beïnvloeden. Er is ook een fout bekend met de functionaliteit van Zend Optimizer versie 2.5.10 met PHP 4.4.x.
Met gebruik van IE6 als browser kunnen er zich weergaveproblemen voordoen!

Persoonlijk vindt ik 1.5 veel beter werken dan de voorgaande versies, ook de code is veel overzichtelijker. De standaardtemplate was zelfs al mooi genoeg voor mijn site :)

Wat vinden jullie?

AMD 3500+ / X1600XT / 4x512mb / A8N-E-FM / 2x 160GB WD

Reg. datum: 14 januari 2000

Ik vind dat hij erg slecht multisites ondersteunt. Heel veel grotere websites hebben themasubsites, dat werkte gewoon helemaal niet lekker. Voor mij is en blijft Joomla! een ideaal systeem voor de website van de voetbalclub, zolang je maar een beetje van de rare 3rd party componenten afblijft.

Ik fix problemen die volgens de vorige ontwikkelaar in werkelijkheid toch nooit zouden voorkomen.

C8H10N4O2 powered
Reg. datum: 26 juni 2004

Ik heb zelf nog geen ervaring met de nieuwe maar ik vind de oude wel aardig werken. En als het goed is zijn de tekortkomingen van de oude verbeterd. Deze is toch meer css gebaseerd ipv tabellen?

Hebben jullie ervaring met upgraden naar de nieuwe versie? Gaat het er fout met 3rd party components en modules?

Gadgets FTW!

incl. spellingsfouten

Momenteel zijn het aantal beschikbare native extensies, templates, plugins enzo wel erg beperkt vrees 'k, en 'k heb zo het gevoel dat het overzetten van de bestaande extensies niet altijd even snel zal gebeuren..

Nochtans, er zijn een boel leuke extra's aan het nieuwe framework, en ik wil deze wel zo snel mogelijk uitbuiten..
NederCam.nl

Ik gebruik Joomla 1.5 nu ongeveer een jaar, en heb in het afgelopen jaar de early builds (SVN versies) uit zien groeien tot iets heel moois, wat uiteindelijk geleid heeft tot deze Joomla 1.5 final.

Ik had het al tijden in een test omgeving draaien, maar iets voor RC3 had ik een site die online moest.
Of 1.0 of 1.5. Lastige keuze. En met het vooruitzicht op RC3 heb ik de stap gewaagd om met een SVN build live te gaan.
Uiteraard wel grondig getest of alles wat ik nodig had werkte.
Ik had voordat ik live ging toch wel een redelijk aantal bugmeldingen gemaakt, blijft toch altijd leuk als je dan ziet dat het in de latere versies verholpen is :)

Deze site heb ik dan ook een aantal keer bijgewerkt, RC3 en RC4 en wat SVN builds, om toch oude bugs eruit te halen. En die draait nu op Joomla 1.5 final.

Eigen Joomla template gemaakt, die hopelijk :+ zo goed mogelijk werkt, wat toch altijd een probleem blijkt met al die browsers.
Vooral de nieuwe optie template overrides zijn geweldig.
Standaard wordt er nog wel het e.e.a. met tabellen uitgegooid, i.v.m. backwards comptabiliteit.
Maar met template overrides kan je dat helemaal overriden, en mijn template is nu XHTML 1.0 Strict valid.

Ben nu met een andere site bezig welke wel direct op 1.5 final is gebaseerd.
Heb al wel een core hack in de LDAP authorisatie plugin moeten doen om in te loggen via Active Directory op een Windows 2003 server, werkt standaard niet lekker met Windows 2003 :(, en is helaas niet opgelost voor de final.
Hopelijk voor Joomla 1.5.1, welke waarschijnlijk al over een paar maanden uitkomt.

Ik gebruik zelf niet zoveel extra componenten/modules momenteel, maar in theorie zou iedere Joomla 1.0 module/component prima moeten werken als je de Legacy plugin enabled.
De praktijk wijst echter uit dat er heel veel brakke modules/componenten zijn gemaakt waardoor dat niet goed werkt.
Goede 1.0 plugins werken wel prima met Legacy.

Ook zijn er al een ruim aantal Joomla 1.5 componenten/modules beschikbaar, waarvan er veel nog wel legacy nodig hebben, maar dat is an sich niet erg.
Die zullen in de loop van de tijd wel helemaal naar 1.5 overschakelen.
Vooral de grote componenten/modules zullen snel met een 1.5 versie komen, zoals bijv Community Builder (Die momenteel alleen met Legacy mode werkt.)
DOCman werkt zonder legacy al wel met Joomla 1.5.

Ik kijk wel uit naar Joomla 1.6, welke een, hopelijk, goed begin voor ACL gaat hebben, zodat er wat meer gebruikersgroepen met aparte rechten gebruikt kunnen worden in Joomla.
Dit vind ik momenteel het grootste gemis.

Nakebod's Webcam Archive
Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

quote:
Mr_gadget schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:35:
Ik heb zelf nog geen ervaring met de nieuwe maar ik vind de oude wel aardig werken. En als het goed is zijn de tekortkomingen van de oude verbeterd. Deze is toch meer css gebaseerd ipv tabellen?

Hebben jullie ervaring met upgraden naar de nieuwe versie? Gaat het er fout met 3rd party components en modules?
deze heeft inderdaad minder tabellen, er zijn sowieso al 3 .css layouts (template.css, layout.css, ie6only.css, etc)
quote:
CyberThijs schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:50:
Momenteel zijn het aantal beschikbare native extensies, templates, plugins enzo wel erg beperkt vrees 'k, en 'k heb zo het gevoel dat het overzetten van de bestaande extensies niet altijd even snel zal gebeuren..

Nochtans, er zijn een boel leuke extra's aan het nieuwe framework, en ik wil deze wel zo snel mogelijk uitbuiten..
ach ja, het is officieel pas sinds 22 januari uit dus nu kan iedereen aan de slag om het te converten/opnieuw te bouwen, dus we zullen vast wel weer nieuwe templates en componenten zien... :)

AboutDJ

quote:
maarud schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 16:46:
[...]

deze heeft inderdaad minder tabellen, er zijn sowieso al 3 .css layouts (template.css, layout.css, ie6only.css, etc)
Dat hangt er maar net vanaf wat je in de html map stopt in je template. Joomla zit zelf nog net zo vol met tabellen maar als je het beez template pakt heb je een nette tabel loze output. En de namen van je CSS files en de hoeveelheid ervan zijn ook totaal onbelangrijk. Ik heb namelijk al templates voorbij zien komen die draaien op 1 css en templates die er 10 nodig lijken te hebben.

Ik ben mijn oude joomla site ook aan het omzetten naar 1.5 en ik moet zeggen dat dat allemaal zonder problemen gaat tot op heden.

Joomla 1.5 is weer een mooie stap voorwaarts naar mijn mening, sneller, beter, mooier, makkelijker.

Reind wijzigde dit bericht 26-01-2008 12:53 (13%)

http://www.aboutdj.nl DJ Equipment review site

quote:
Reind schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 12:49:
[...]

Dat hangt er maar net vanaf wat je in de html map stopt in je template. Joomla zit zelf nog net zo vol met tabellen maar als je het beez template pakt heb je een nette tabel loze output. En de namen van je CSS files en de hoeveelheid ervan zijn ook totaal onbelangrijk. Ik heb namelijk al templates voorbij zien komen die draaien op 1 css en templates die er 10 nodig lijken te hebben.
dat is waar ;)
die beez template is inderdaad een mooi voorbeeld van een prima template, W3C validated, geen tabellen, makkelijke code, en zeer strakke layout wat prima te veranderen is naar eigen smaak!

NederCam.nl

Wat ik wel een mooie template vind, is de JA Purity, de (Met recht) winnaar van de Joomla 1.5 Template Contest.
http://forum.joomla.org/index.php/topic,215367.0.html
Het was de bedoeling dat deze template in de 1.5 Final zou komen, maar voor de Joomla ppl was het ook de eerste keer dat ze zo een contest hielden, wat resulteerde in een iets te vage, of gebrek aan, eisen die een template moest hebben.

Zo heeft JA Purity geloof ik wat hack-achtige dingen toegepast. Daardoor is er iig besloten deze nog niet met 1.5 mee te leveren als extra default theme, waarschijnlijk wel in Joomla 1.5.1, mits JoomlaArt, de autheur van JA Purity, de hacks eruit kan werken :)

Nakebod's Webcam Archive

BB4E^Guerilla

Ik ben na jaren 1.x versies nu ook eens aan de 1.5 begonnen. Ben erg benieuwd hoeveel ik over krijg. Zijn er ook migration sites met tips en tools?

het oude joomla topic waar ik de TS van was is gesloten trouwens tijdens de grote grote topics sluitsessie. Hoop dat deze open blijft maar zie weinig verschil met de 1.x versie... fingers crossed.

var contactme = webdevelopers.Select(webdeveloper => webdeveloper.IsEnthusiastic);

quote:
Jazzper schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 22:49:
Ik ben na jaren 1.x versies nu ook eens aan de 1.5 begonnen. Ben erg benieuwd hoeveel ik over krijg. Zijn er ook migration sites met tips en tools?

het oude joomla topic waar ik de TS van was is gesloten trouwens tijdens de grote grote topics sluitsessie. Hoop dat deze open blijft maar zie weinig verschil met de 1.x versie... fingers crossed.
we shall see ;)

de database en de input van de oude site is te migreren met de migration tool tijdens de installatie, template moet je zelf herschrijven ;)

Reg. datum: 18 mei 2004

Interessant. Ik ben ook begonnen aan een joomla based website. Ben nog wat dingetjes aan het uitvinden, daar ik met 0 kennis begon. Inmiddels is mn template bijna af en kan ik met het leuke werk beginnen (articles submitten, menu structuren afmaken, etc).

Ik wil graag een soort module toevoegen die laat zien waar je je op de site bevind. Hij zou dit dus van het actieve menu mogen jatten, maar wat ik ook zoek op google (menu, current, module, etc, etc) , er komt niet echt iets fatsoenlijks uit.

Ik heb mn articles (de dummies) hetzelfde als de menu's genoemd,maar dat gaat niet altijd, omdat bijv. bij een blog layout, heeft hij meerdere articles. Vervolgens kan ik dan met de class .contentheading oid die dus aanroepen in mn CSS stylesheet

Niemand een ideetje hoe ik over dit probleempje heen kom?
JayGTeam (213177)
Reg. datum: 07 februari 2001

ik denk dat je op zoek bent naar de breadcrumb module in 1.5.

Volgens mij zet je die als volgt in je template:
code:
1
2
3
<div id="div_breadcrumbs">
   <jdoc:include type="modules" name="breadcrumbs" style="none" />
</div>

Verdere informatie kun je vinden via google of op de joomla site :)
Reg. datum: 18 mei 2004

Ah!!! inderdaad! Wist niet wat het inhield, had het al wel 100x voorbij zien komen. Tnx!
Zal het eindresultaat wel posten als ik zover ben!
AboutDJ

quote:
maarud schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 09:16:
[...]

we shall see ;)

de database en de input van de oude site is te migreren met de migration tool tijdens de installatie, template moet je zelf herschrijven ;)
Template kun je eventueel ook in legacy mode draaien, in dat geval werkt je oude template in veel gevallen nog wel. De vraag is alleen of je backwards compatibel wil zijn of dat je gebruik wil maken van de nieuwe mogelijkheden. Ik kies zelf voor het laatste en neem ook allen de content mee vanaf de Joomla 1.0.x versie. De rest kan me gestolen worden en bouw ik wel weer opnieuw op ;)

http://www.aboutdj.nl DJ Equipment review site

BB4E^Guerilla

Wat een kansloos verhaal om een joomla site te runnen op een host met safe mode on en de php session dir dichtgetimmerd. Bloed onder nagels echt. Safe patches en 3rd party tools ten spijt, wat een ellende.

var contactme = webdevelopers.Select(webdeveloper => webdeveloper.IsEnthusiastic);

BB4E^Guerilla

Ik kick helaas even het topic. Mijn eigen site is nog steeds mambo 4.5.2. Nee, niet lachen. Nee kom op, even serieus. Zo oud dat hackers er al aan voorbij gaan ;)

Nu wil ik naar 1.5. Ik zou dat heel krakkemikkig kunnen doen via 4.5.2 > 1.0.14 > 1.5 volgens mij, maar ik wil gewoon vanaf scratch. De content copy/paste ik wel over. Er is echter nog 1 ding dat me tegen houdt. Ik heb een stuk content waar veel hits op komen. Het gaat over het repareren van een bepaalde laptop. Als ik 1.5 installeer ben ik die link kwijt ben ik bang.

Zou dat niet geforceerd weer aan te maken kunnen zijn? De link is:
http://www.leunk.com/inde...w&id=43&Itemid=55

feitelijk moet ik dus id en itemid zien te behouden.

quote:
Jazzper schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:14:
Ik kick helaas even het topic. Mijn eigen site is nog steeds mambo 4.5.2. Nee, niet lachen. Nee kom op, even serieus. Zo oud dat hackers er al aan voorbij gaan ;)

Nu wil ik naar 1.5. Ik zou dat heel krakkemikkig kunnen doen via 4.5.2 > 1.0.14 > 1.5 volgens mij, maar ik wil gewoon vanaf scratch. De content copy/paste ik wel over. Er is echter nog 1 ding dat me tegen houdt. Ik heb een stuk content waar veel hits op komen. Het gaat over het repareren van een bepaalde laptop. Als ik 1.5 installeer ben ik die link kwijt ben ik bang.

Zou dat niet geforceerd weer aan te maken kunnen zijn? De link is:
http://www.leunk.com/inde...w&id=43&Itemid=55

feitelijk moet ik dus id en itemid zien te behouden.
Als je een beetje goede meta tagging gebruikt en externe links weet te richten. Dan ben je zo weer up and running met een nieuwe link geloof dat het bij mij 3 dagen duurde eer dat google all mijn links had aangepast.

A Soldiers manual and a pair of boots.

BB4E^Guerilla

nou ja google komt wel goed, maar ik word ondermeer gelinkt vanaf Ars Technica forums en dat topic is na het posten van mijn oplossing gesloten (dat is positief ;)). Ik kan daar niet meer editten. Ik weet dat veel mensen die link gebruiken, omdat ik zelf ook een hele geeste heb gehad alvorens ik het opgelost had.

NederCam.nl

Joomla heeft, nog steeds, dezelfde URL structuur.
Het is dus mogelijk om dezelfde URL's te houden (Zelfs als je SEF/mod_rewrite aanzet, dan blijven die lange URL's gewoon werken)

Wat je kan doen, in een test omgeving uiteraard, is de database, de SQL file, van Mambo en Joomla 1.5 even naast elkaar leggen, en dan met name de tabel: jos_content.
Hierin staat namelijk de content.
Ik ga er vanuit dat Joomla's tabel sinds Mambo redelijk is aangepast, dus handmatige aanpassing hierbij is waarschijnlijk wel nodig.
Je moet er iig voor zorgen dat je artikel, in dit geval met id43, hetzelfde ID krijgt in Joomla.

Denk dat dit wel werkend te krijgen is op deze manier, al zal het waarschijnlijk wel wat tijd kosten.

Een andere oplossing zou misschien zijn om een custom 404 te maken, met daarin links naar een aantal veelbezochte artikelen.
Maar ik denk dat dit vrij snel niet werkt, zodra je een artikel met id43 hebt kom je al niet meer op de 404 pagina.

Nakebod's Webcam Archive

heeft werk.

Ik heb een beginnersvraagje waar ik niet uit kom.

Vanmiddag ben ik begonnen om maar eens een site, die ik al een tijdje beloofd had aan mn ouders, in Joomla te ontwikkelen. Ware het niet dat ik eigenlijk nog niks van Joomla afweet :$

Maargoed toch maar proberen :P Dus ik vol trots via de installbot (Installatron v3.4.4) van mijn host Joomla 1.0.13 geinstalleerd. Ik kan helaas niet Joomla updaten, maar dat even terzijde.

Ik ben dus nu bezig om de site in default layout in te richten. Dus ik alles wat bij de (static) content manager staat de trash ingejaagd.
In de volgende stap ga ik naar de section manager en selecteer alles ook deze jaag ik de trash in. Ja, niet dus :/ , want "Sections(s): The News, Newsflashes, Frequently Asked Questions cannot be removed as they contain categories".
OK, eerst categories verwijderen dus hup naar de category manager. Ook hier selecteer ik alles jaag alles richting de trash. Ja ook niet, he :( . Reden: "Category(s): Latest News\', \'Newsflash\', \'Example FAQs cannot be removed as they contain records"
Dat wordt zoeken naar die records om ze te verwijderen. Maar nu ik al een tijdje aan het zoeken ben, kan ik nergens die records vinden.

Ik wil dus een lege Joomla pagina hebben zodat ik de site helemaal kan gaan inrichten?
Wie kan mij helpen te vertellen wat ik fout doe en of het eventueel sneller kan ofzo? :S
No beer, no glory

quote:
Rakkerzero schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:05:

Ik wil dus een lege Joomla pagina hebben zodat ik de site helemaal kan gaan inrichten?
Wie kan mij helpen te vertellen wat ik fout doe en of het eventueel sneller kan ofzo? :S
Je moet ook eerst de trash weer leeggooien voordat je de categories kan wegdoen. En heb je overal gekeken? static content en gewone content?

Maar ja kan toch handmatig joomla 1.5 uploaden en die installeren. Zorgen dat een database aangemaakt is en klaar. Installeer je die zonder de voorbeelden en dan heb je een lege site met alleen een tempalte.

Postie wijzigde dit bericht 12-02-2008 10:46 (19%)

Live every day, as if it's your last one

heeft werk.

Ik ga eens ff uitzoeken hoe ik een nieuwe Joomla installatie op mn host kan knallen. Want ik kan herinneren dat ik het weleens geprobeerd heb, maar toen begon ie te mekkeren met de database installatie.
Misschien maar even navragen bij mn host.
quote:
Nakebod schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:17:
Ook Joomla 1.0.x kan je installeren zonder sample content, dus dat zou niet de reden hoeven te zijn om 1.5 te kiezen :)
Maar ik zou momenteel, mits je geen exotische componenten/plugings wilt gaan gebruiken, zeker voor Joomla 1.5.1 kiezen (Ja, .1 alweer :P)
1.0.13/1.0.14 zijn toch "antiek" en 1.5.x heeft de toekomst.
En als je toch nieuw moet beginnen, waarom niet met iets moderns?
Joomla 1.5 heeft zich voor mij al voldoende bewezen in de afgelopen 2 (ontwikkel-) jaren.

Ook vind ik Joomla 1.5 beter werken qua pagina's, door de ietswat irritante "static content manager" van Joomla 1.0.x.
Ik wil best Joomla 1.5.1 installeren als ik weet hoe ik dit kan doen op mijn host. Bepaalde dingen moeten namelijk door mn host geactiveerd worden alvorens ik actie kan ondernemen.

Maargoed, heb zojuist een mail gestuurd naar mn host om te vragen hoe ik de installatie van Joomla 1.5 kan doen of dat zijn dit moeten doen voor me. Even afwachten dus.

Overigens is dit wat ik krijg na een installatie met de installbot van mn host.

Ohja, ik moet ook nog even uitzoeken hoe ik zelf een template kan bouwen. Nog niet echt goeie informatie over gevonden. :/

Rakkerzero wijzigde dit bericht 12-02-2008 11:43 (73%)

NederCam.nl

Ook Joomla 1.0.x kan je installeren zonder sample content, dus dat zou niet de reden hoeven te zijn om 1.5 te kiezen :)
Maar ik zou momenteel, mits je geen exotische componenten/plugings wilt gaan gebruiken, zeker voor Joomla 1.5.1 kiezen (Ja, .1 alweer :P)
1.0.13/1.0.14 zijn toch "antiek" en 1.5.x heeft de toekomst.
En als je toch nieuw moet beginnen, waarom niet met iets moderns?
Joomla 1.5 heeft zich voor mij al voldoende bewezen in de afgelopen 2 (ontwikkel-) jaren.

Ook vind ik Joomla 1.5 beter werken qua pagina's, door de ietswat irritante "static content manager" van Joomla 1.0.x.

Nakebod's Webcam Archive

No beer, no glory

quote:
Rakkerzero schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:16:
[..]
Ohja, ik moet ook nog even uitzoeken hoe ik zelf een template kan bouwen. Nog niet echt goeie informatie over gevonden. :/
Probeer deze eens : http://dev.joomla.org/content/view/1136/79/

Anders gewoon een template pakken die mee geinstalleerd is en die bekijken samen met de backend.

Live every day, as if it's your last one

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: