Gathering of Tweakers

Quicksearch
OKee maar deze had ik al van me oude aquarium maar waar stel jij dan voor dat ik het zooitje vul?

Reg. datum: 04 september 2002

quote:
Apologieser schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:51:
OKee maar deze had ik al van me oude aquarium maar waar stel jij dan voor dat ik het zooitje vul?
Helemaal onder in voor de ingang van de pomp. De pomp kan alleen vloeistof pompen en geen lucht. Als het water niet direct in contact komt met de pomp doet ie het gewoon niet. Zelfs als er 1cm lucht voor de pomp zit en daar achter water kan ie nog niet gaan pompen. Zeker als je gebruik maakt van koperen buizen moet je goed oplettten dat de pomp bij het water komt. Met PVC of Tygon kan je lucht nog uit de slang duwen maar met koper gaat dat natuurlijk niet. Als je het water boven in zou gaan vullen kan je setup nooit draaien.

Het zou misschien wel kunnen om boven in te vullen maar dan moet je de slang bij de uitgang van de pomp los laten en daar het water helemaal tot aan de pomp zuigen met je mond.

PilatuS wijzigde dit bericht 25-04-2008 15:57 (10%)

Okee hmm maar het moet toch ontlucht worden het hele systeem moet ik anders 2 van de T punten erin zetten een voor bijvullen en een voor ontluchting?

Wat mot je?!?

quote:
Nicklazzz schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:53:
Een vraagje aan de liang kenners/gebruikers:

Ik heb al een hele tijd een liang dcc 1RT plus (18w) versie nu ben ik iets of wat bezig met men pc zo stil als mogelijk te maken. Dit lukt me goed alleen hoor ik men pomp nog een irritant zoemend geluid maken, weet iemand of dit normaal is bij deze type's pompen ? ( Ik heb er al een dikke 12mm dempingsmat ondergestoken).
Dat is gewoon het normale geluid wat die pomp maakt... (helaas)
Daarom heb ik zelf de "gewone" die maakt veel minder geluid!
Beide in bezit gehad en zelf heb ik nu de gewone ivm geluid.
Wat mot je?!?

quote:
Apologieser schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:57:
Okee hmm maar het moet toch ontlucht worden het hele systeem moet ik anders 2 van de T punten erin zetten een voor bijvullen en een voor ontluchting?
Ontluchten gebeurd ook via je je vulpunt ;)
Maar ontluchting is toch al tijd op het hoogste niveau?

quote:
Apologieser schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 16:00:
Maar ontluchting is toch al tijd op het hoogste niveau?
Dat hoeft op zich niet. Als de lucht maar goed weg kan. Een T-stuk helemaal onder in de kast werkt net zo goed. Mijn reservoir is niet het hoogste punt maar ik heb geen enkele luchtbubbel in mijn setup.

PilatuS wijzigde dit bericht 25-04-2008 16:09 (13%)

Okee nou alleen nog wachten op de spullen en waarom ik voor koper met knelkoppelingen heb gekozen de kans dat ze gaan lekken (omdat ze ook gas dicht zijn) is suuuuuppppeeeerrr minimaal ik ben niet bepaald rijk dus kan kapotte hardware niet veroorloven.

quote:
Apologieser schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 16:11:
Okee nou alleen nog wachten op de spullen en waarom ik voor koper met knelkoppelingen heb gekozen de kans dat ze gaan lekken (omdat ze ook gas dicht zijn) is suuuuuppppeeeerrr minimaal ik ben niet bepaald rijk dus kan kapotte hardware niet veroorloven.
Slangen van PVC of Tygon kunnen ook niet lekken. Als er ergens iets gaat lekken is het bij de koppelingen of in een blok. Het is onmogelijk dat Tygon ergens in het midden gaat lekken. Normale slangen werken zoveel fijner dan buizen van koper. Waarom perse voor buizen gaan ipv slangen ? Je maakt het jezelf erg moeilijk met buizen van koper. Als de buis 1cm te lang of te kort is past het voor geen meter.

In mijn mening zijn schroefkoppelingen trouwens het beste. Als ze goed vast zitten kan je met veel kracht aan de slangen gaan trekken en nog krijg je ze niet los. Het zit echt muurvast. Ik gebruik al jaren schroefkoppelingen en dat blijft ook zo.

Ik heb ook pas 1x een lek gehad in de 6 jaar dat ik waterkoeling heb en dat was door een waterblok met plexiglas waar het plexi kapot van was gegaan. Heb verder nog nooit een lek gehad bij een koppeling of slang.

PilatuS wijzigde dit bericht 25-04-2008 16:18 (31%)

ja ik heb het ook over de koppelingen want knel koppelingen zijn toch wel de sterkste die erzijn als je degene voor je hebt die ik voor me hebt:P

quote:
Apologieser schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 16:18:
ja ik heb het ook over de koppelingen want knel koppelingen zijn toch wel de sterkste die erzijn als je degene voor je hebt die ik voor me hebt:P
Alleen zijn ze enorm onhandig denk ik. Ze zijn vast erg goed voor andere toepassingen maar voor PC waterkoeling zou ik ze niet gebruiken. Als je naar een site gaat waar watergekoelde PC's staan zal je ze bijna niet of zelfs nooit tegenkomen. Er is natuurlijk een reden voor dat ze bijna niet gebruikt worden en een hoop andere dingen wel. Tygon of PVC met schroefkoppelingen zijn prima en dat gaat echt bijna nooit mis. Als je er goed te tijd voor neemt gaan ze echt niet lekken.

De setup zoals jij em op dat plaatje hebt staan zit ingewikkeld in elkaar en dat maakt de kans op fouten en lekken alleen maar groter. Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zou het nooit op die manier zo maken.

Een simpele setup met 1x120mm rad en verder schroefkoppelingen met Tygon of PVC is denk ik veel minder gevoelig voor lekken. Je probeerd met de onderdelen die wilt gebruiken een setup te maken die niet gaat lekken maar ik denk dat het de kans op lekken alleen maar groter maakt.

PilatuS wijzigde dit bericht 25-04-2008 16:28 (12%)

hmm misschien heb je wel gelijk

Wat mot je?!?

Gewoon schroefkoppelingen + tygon en het lekt nooit!
En altijd, vast is vast!
nee het zijn klemring koppelingen de zwaardere uitvoering van opschroef koppelingen maar dan ga ik wel voor nylon aangezien tygon te duur is en pvc niet stug genoeg.

Wat mot je?!?

Tering! Dat is wel heel erg op het geld :S
3 meter tygon heb je genoeg! En geloof me, je hebt er echt profijt van dat je fatsoenlijke slang neemt!
Ik heb PUR, PVC en tygon gehad en geloof me achteraf had ik gelijk voor tygon moeten gaan!

Ramius23 wijzigde dit bericht 25-04-2008 16:48 (23%)

jaa maar kijk ik wou het beetje alternatiev en low budget doen. Kijk had ookwel voor tygon en al die koppelingen van freezing hardware kunnen halen samen met nog wat dingen zoals de rad pomp etc. Maar nu heb ik een groot deel tweede hands gekocht en probeer ik het lekker alto te doen niet al dat standaard spul dat is zo saai:D

Even een vraagje.

Mijn systeem heeft G1/4 aansluitingen met 11mm slangen, maar ik wil eerdaags overgaan op 1/2. vandaar dat ik een beetje aan het rondneuzen ben wat er allemaal aangeschaft moet worden. Maar één ding begrijp ik niet. Alles is te vinden met de 1/2 aansluitingen, maar een reservoir met die aansluitingen is niet te vinden.

Mis ik iets of zie ik iets over het hoofd. Lijkt mij toch wel zo als het is dat het reservoir 1/4 aansluitingen heeft dat het hele voordeel van de 1/2 aansluitingen wegvalt. Ik heb ooit wel eens gehoord dat het met stroom niet zo veel uitmaakt of er een vernauwing is, maar met water(flow) wel.

Een van de weinige die geleverd wordt met 1/2 slangaansluitingen is de Swiftech MCRES-Micro, maar ook die heeft gewoon 1/4 schroefdraad (doorgang) :? Als ik een tube kan vinden met 1/2 aansluitingen (of iets anders) ga ik er voor, zo niet dan ...... :'( zie ik weinig nut om het wel te doen.

Een fillport zie ik ook niet echt zitten. Heb ik een keer gehad en was me zwaar tegengevallen.

Ik zoek dus een reservoir met (echte) 1/2 aansluitingen. Bestaan ze?

Je moet niet dronken dat ik denken ben.

css: [GoT] Flythe
Reg. datum: 19 augustus 2006

Bijna elke slangpilaar heeft ook G1/4 schroefdraad maar gewoon een 1/2" aansluiting, dus je haalt wat door elkaar ;)
Ja die bestaan. :)

o.a DangerDen maakt ze. Dualbays o.a. XSPC volgens mij ook, maar daar ben ik niet zeker van :).

Mainrig; Q6600 | gSkill 2048MiB (D9) | nVidia 8800GTS G92 | 4 x 500GiB. Mediacenter : e2160 | 4092MiB | nVidia 8600GTS | 2 x 500GiB

Ik vraag me af of twee reservoirs die beide de aansluiting 1/4 hebben misschien een gelijke (of zelfs betere) doorflow hebben als de andere 1/2 aansluitingen in het getekende systeem.

Heb even snel een tekeningetje gemaakt als voorbeeld samen met m'n zoontje van 7 :*)

http://img.photobucket.com/albums/v156/Paula88/set-uptekeningCustom2.jpg

De twee reservoirs heb ik nu al namelijk in mijn systeem zitten. De ronde zit in het front, vooral voor de looks. Nu staan ze nog in serie, maar dan zouden ze parallel kunnen komen.

't is maar een idee, want de 1/2 reservoirs is zoeken naar een speld in een hooiberg.

css: [GoT] Flythe
Reg. datum: 19 augustus 2006

de gaten hoeven niet 1/2" te zijn, wat jij leest als 1/4" is een maat voor schroefdraad wat dus G1/4 is, dat heeft niets te maken met de grootte van de openingen.
ja er zijn ook andere schroefdraad maten maar dat maakt dus niets uit :)
deze pilaar bijvoorbeeld heeft een 1/2" opening en G1/4 schroefdraad.

Flythe wijzigde dit bericht 25-04-2008 22:25 (31%)

Speciaal voor Flythe.
Ik wil dus de flow van een 13mm slang (G1/2) niet laten killen door een doorgang van een 11mm (G1/4) slang. Voor het gemak sprak ik maar over 1/4 en 1/2 maten.

http://i31.tinypic.com/154df0o.jpg

Ik weet dat je allerhande verloopstukken kan krijgen waarmee je ook de grotere slangen op G1/4 kan aansluiten, maar een feit blijft dat die doorgang een stuk kleiner is dan de doorgang van de normale 1/2.

Ik vraag me af of dat nuttig is. De 1/2" slangfittingen die ik heb voor G1/4 (ook wel 1/4 BSP) kunnen volgens mij wat binnendiameter betreft niet veel groter zijn. Je kunt wel lekker fittingen proberen te krijgen voor G1/2 schroefdraad (wat toch ook nooit op je reservoirs past? :S) maar dan zal de binnendiameter van de pilaar echt niet veel groter zijn. De slang moet er wel nog overheen passen. Ik heb wel redelijk wat 1/2" slangpilaren voor G1/4 in mijn systeem zitten, maar ik denk niet dat die echt voor flowrestrictie zorgen.

Als je het persé wilt zou ik zelf een reservoir bouwen, ik denk niet dat je snel een reservoir met G1/2 aansluitingen vind. Wellicht is G3/8 nog wel te doen. Tappers voor BSP(P) schroefdraad kun je vinden op Ebay, of via sommige industriële groothandels.

Maar mijn advies: bespaar je de moeite en blijf bij G1/4, verschil ga je niet merken denk ik.

Edit: ik bedenk me net dat ik op mijn thermochill wel speciale slangpilaren heb die direct van G3/8 naar 1/2" slang, de binnendiameter van die slangpilaren was nagenoeg gelijk aan die van de G1/4 slangpilaren.

aapenootjes wijzigde dit bericht 26-04-2008 00:09 (34%)

Fittingen voor 11mm, 3/8" of 1/2" slangen, maar met G1/4" schroefdraad kan wel wat verschil uitmaken.

De schroefdraad G1/4" is iig "groot genoeg" voor de verschillen.

Ik heb even een fotootje gemaakt en bewerkt met paint :P

http://i27.tinypic.com/2cnfm6h.jpg

Beide fittingen hebben dus G1/4" schroefdraad.

De linker is een fitting voor 3/8" slangen, dus heeft een binnendiameter van 8 millimeter.
De rechter is een fitting voor 1/2" slangen, en heeft een binnendiameter van 10 millimeter.

Je ziet dus dat de rechter veel "dunner" is aan de zijkanten, omdat die optimaal gebruik maakt van de ruimte die die heeft.
2 millimeter dus, alle beetjes zijn mooi meegenomen toch :D

YPSUN wijzigde dit bericht 26-04-2008 12:08 (43%)

Dus kort samengevat betekend het dat de aansluitingen gewoon G1/4 schroefdraad kunnen blijven i.c.m 1/2 slangen en nieuwe aansluitingen. Het rad heeft 3/8 schroefdraad en het CPU blok en pomp met 1/2 slangaansluiting dat is dan mooi meegenomen.

Ga dan maar toch de 2 reservoirs parallel zetten. 1 is dan wel overbodig, maar ik heb ze nu toch al. Maar misschien omdat ze parallel komen te staan staan is de weerstand dan wel minder. Van de componenten in mijn systeem zijn dat dan de enige met de G1/4 schroefdraad.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws