Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 04 september 2002

quote:
tiswat schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:43:
[...]

Bedankt voor je reactie, ga het meteen lezen. ;) Ik begin eerst gewoon met wat simpels, daarna ga ik mij er veel verder in verdiepen zo is het eigenlijk ook gegaan met pc's bij mij. Gaande weg leer ik steeds meer, en wat is nou 80 euro? Dat heb ik er dan wel voor over. :)
80 euro valt idd wel mee ja, maar voor 20 tot 50 euro extra heb je iets dat vele malen beter is. De pomp van de Bigwater is niet echt sterk en de blokjes zijn ook niet geweldig. Geef je iets meer uit en neem je gelijk een 2x120mm rad kan je later zonder problemen de GPU mee koelen en hoef je daar alleen een blokje voor te kopen. Als je bijvoorbeeld een Eheim 1048 neemt heb je een pomp van erg goede kwaliteit. Ik heb 4 jaar gedraait met een Eheim 1046 wat op zich de zelfde pomp is als een 1048 en die doet het nu bij iemand anders nog steeds goed. Ding doet het dus al zo'n 6 jaar zonder enige problemen. De pomp is toch zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van de waterkoeling en een Eheim is veel betrouwbaarder dan de pomp van een Bigwater setje.

Veel mensen beginnen met een Bigwater setje en dat bevalt vaak best goed. Maar zodra ze naar een zelf samengestelde set gaan zien ze pas het verschil in kwaliteit en willen dan nooit meer terug.

PilatuS wijzigde dit bericht 22-04-2008 20:00 (9%)

Reg. datum: 23 september 2006

quote:
PilatuS schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:58:
[...]
Veel mensen beginnen met een Bigwater setje en dat bevalt vaak best goed. Maar zodra ze naar een zelf samengestelde set gaan zien ze pas het verschil in kwaliteit en willen dan nooit meer terug.
Inderdaad, en dit is voor mij ook mijn beginnetje. Daarna ga ik mij er echt in verdiepen omdat ik dan weet hoe alles precies werkt. Dan word het allemaal makkelijker. ;) En dan wil ik inderdaad ook nooit meer terug, als ik het dan al een beetje kan :P

Wat mot je?!?

quote:
Trenner schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 18:32:
Wat te opportunistisch misschien, maar jeu een verschil tussen idle en load van 31 graden noem ik toch wel veel.

Idle: 32c
load:61c uurtje Prime95

Ik stress met prime95 en al de 4 cores worden daarmee 100% belast. Gelukkig dan maar dat m'n 790fx van dfi niet moeilijk doet en voldoende kracht levert.

Toch maar aan de slag met de tdc..
Das idd teveel!
Alleen denk ik niet dat dit alleen door je CPU block zelf komt, mis ook een stukkie koel capaciteit?
Weet ff niet wat voor rad je hebt ;)

quote:
Ramius23 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:40:
[...]

Das idd teveel!
Alleen denk ik niet dat dit alleen door je CPU block zelf komt, mis ook een stukkie koel capaciteit?
Als het water en de lucht uit de rad na dat uurtje prime erg heet is geeft het zelfs aan dat het CPU blok prima zijn werk doet. Als het water niet heet is en de CPU wel dan is het blok het probleem. Is het water heet en de CPU ook dan zit het niet in het blok maar ergens anders.
quote:
Ramius23 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:40:
[...]

Das idd teveel!
Heb een Thermochill 120.3 rad met 3 noctua's 800. Ik moest deze nu dan maar eens ter discussie stellen. Ik zat nl. net wat te lezen over een shroud oplossing. Als ik nou eens een shroud ga monteren en de drie ventilatoren op het rad. laat blazen kan het tij misschien wat keren. Situatie nu: De drie ventilatoren zuigen de warmte van het rad. af naar beneden. Bovenop het rad. zitten 3 stoffilters die naar nu ik denk wat lucht toevoer door het rad.belemmeren doet.
quote:
PilatuS schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:10:
[...]

Als het water en de lucht uit de rad na dat uurtje prime erg heet is geeft het zelfs aan dat het CPU blok prima zijn werk doet. Als het water niet heet is en de CPU wel dan is het blok het probleem. Is het water heet en de CPU ook dan zit het niet in het blok maar ergens anders.
Na dat uurtje stressen met prime is het water heet en voelt het rad. heet aan. Zoals boven geschreven ga ik het eens met een shroud met blazende ventilatoren proberen. Misschien is dit het gehele probleem wel van het niet goed afvoeren van de warmte.

Go with the Hi-flow

Zonder shroud > blazen, met shroud > zuigen...

Zorgen dat het water bij de Fuzion op de inlet binnenkomt...

Is je pomp wel in orde?

Asus Maximus Formula SE - Q6600 L737A716 - 2GB OCZ FlexXLC 9200 - EVGA 8800GTS 512 @ 800/1100 - Corsair TX750W ||| Liquid: 1/2" Tygon - bowed D-Tek Fuzion - EK-FC88 GT/GTS - PA120.3 + PS120.3 - Laing D5 ||| 3DMark06: 17520

De pomp heb ik goed bekeken,wat me tijdens vullen opviel was dat er weinig kracht uit de pomp kwam.Het water stroomde langzaampjes de loop binnen terwijl ik met een vorige pomp, een ddc, volle kracht zag tijdens vullen. Nu met de potentiometer op 5 lijkt me dat de flow nog te langzaam gaat.

Op de inlet van de Fuzion komt het water binnen. Scheelt een shroud veel?

Go with the Hi-flow

Het lijkt mij dat de pomp niet goed werkt, want een D5 op standje 5 pompt bijna 2,5x zo hard als een DDC.. Op standje 5 is mijn loop in 4-5 seconden helemaal gevuld (ongeveer 3 meter 1/2").

Ik dacht dat de shroud 2-3% scheelt. Ik weet iig dat als je geen shroud hebt dat je je fans moet laten blazen, want zuigen kunnen ze nl niet door de openingen tussen de fans. Mét shroud kun je je fans weer perfect laten zuigen - mits je met ducktape de kiertjes aan de uiteinden afplakt..

Asus Maximus Formula SE - Q6600 L737A716 - 2GB OCZ FlexXLC 9200 - EVGA 8800GTS 512 @ 800/1100 - Corsair TX750W ||| Liquid: 1/2" Tygon - bowed D-Tek Fuzion - EK-FC88 GT/GTS - PA120.3 + PS120.3 - Laing D5 ||| 3DMark06: 17520

Wat mot je?!?

quote:
Trenner schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:47:
[...]

Heb een Thermochill 120.3 rad met 3 noctua's 800. Ik moest deze nu dan maar eens ter discussie stellen. Ik zat nl. net wat te lezen over een shroud oplossing. Als ik nou eens een shroud ga monteren en de drie ventilatoren op het rad. laat blazen kan het tij misschien wat keren. Situatie nu: De drie ventilatoren zuigen de warmte van het rad. af naar beneden. Bovenop het rad. zitten 3 stoffilters die naar nu ik denk wat lucht toevoer door het rad.belemmeren doet.

[...]

Na dat uurtje stressen met prime is het water heet en voelt het rad. heet aan. Zoals boven geschreven ga ik het eens met een shroud met blazende ventilatoren proberen. Misschien is dit het gehele probleem wel van het niet goed afvoeren van de warmte.
Je rad is iig niet de beperkende factor!

Wat je wel mis is airflow...
Want deze noctua's leveren niet zo heel veel druk. Zeker niet met zon stof filter ervoor.
Ze hebben nu niet genoeg kracht om de lucht door je stoffilter en je rad heen te trekken/duwen.
Dus hou je geen flow over en kan de warmte alsnog niet weg van je rad!
Daarom is je rad dus ook heet!!! Dit is niet normaal!!!
Dit ligt niet aan je pomp anders zou je rad ook niet heet zijn, want de warmte wordt wel rond gepompt!!!
Haal eerst de stoffilters eraf en draai ff zonder en kijk dan eens naar je temps. Daarna zou ik andere fans proberen mocht het nog niks zijn.
Zelf heb ik precies dezelfde fans gehad op hetzelfde rad. Vond het niet zon super combi...
Koop een paar cheap ones gewoon om te proberen, kun je iig geen buil aan vallen ;)
bv xilence red wings ofzo.
Zelf heb ik scythe S-flex, top fans! Alleen wel wat duurder ;)

Ramius23 wijzigde dit bericht 23-04-2008 10:23 (35%)

Ik heb de eventualiteit van een lopen der pomp op misschien wel 7 volt weggeschoven. Ik zat nl. wat naar de molex-stekker te kijken of misschien de zwarte en rode draad verkeert zat gesetteld, was dus niet het geval.

Wel zie ik een trillend bijna schokken van de slang staan op stand 5, maar geeft me desondanks niet een goed beeld van de flowsterkte in de loop.

Inmiddels een tdc blok binnen gekregen, waarmee ik ga zijn. Inmiddels een shroud bestelt en hoop toch wel dat de hoge temps gereduceerd gaan worden.

@Ramius

Je kon wel eens helemaal gelijk hebben dat de lucht niet krachtig door de filters gestuwd word. Is eigenlijks best wel een goede beredenering van je :| ,heb ik niet eens naar gekeken..

Bij deze even een plaatje waarmee ik de situatie even duidelijk wil maken.

http://i32.tinypic.com/xfrx47.gif

Edit: Heb even zonder filters gekeken en gestressed..6 graden minder :*)

Trenner wijzigde dit bericht 23-04-2008 18:21 (29%)

Wat mot je?!?

Tis zo fijn om gelijk te hebben :P
Als het goed is is je rad nu ook veel minder warm!
Mis is het nog iets beter om je fans bovenop te monteren en dan te laten blazen naar boven, zo gaat de warmte echt weg!
Want nu staan ze op blazen naar boven door het rad heen toch?

Wel zonde dat je die schroud gehaald hebt, deze zal namelijk niet zo heel veel doen.
Zeker niet met deze fans... Had je beter andere fans voor kunnen halen :P
Ik zo het een tikkie rigoureuzer aanpakken. Neem een paar fans met meer luchtverplaatsing >:)

Zoiets als de Sunon. Dik 38mm :P in plaats van de gebruikelijke 25mm.http://images1.chiefvalue.com/productimage/11-999-030-01.jpg Met een fancontroler erop zodat ie alleen hard blaast (of zuigt) als dat nodig is. Ze schijnen wel iets luidruchtiger te zijn, maar de fancontroler moet dat wel kunnen opvangen. Voluit met het geluid van een vliegtuig heeft ook wel wat.

Ik was van plan om ze in mijn eigen kast te zetten, maar ruimtegebrek was de spelbreker. :'(

Natuurlijk is 't maar een idee. Iets makkelijker is te kijken of alle fans wel goed aansluiten op het rad en misschien tussen rad en fan een afdichtingstrip te gebruiken. "t zal weinig zijn, maar valse lucht kan schelen.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.

_0-

Ik heb zo'n fan die 3000 RPM draait :X Een keer m'n vinger er tegen aan getikt, gelijk een stuk van m'n topje af |:( Die krengen zijn echt moordmachines. Als je dat gebruikt zou ik er zeker zo'n chromen fanguard voor zetten. Degene die ik heb doen 225cfm. Je radiator wordt gewoon kamertemp.

De keerzijde is dat als je bvb belt met iemand ze gelijk vragen wat ze op de achtergrond horen. "oh dat is mijn straaljager, die staat warm te draaien :+ " Ze koelen zeer goed, maar neem geen 3000 RPM variant :P

Ik heb hier nog een 120mm fan liggen op 230V. Ooit eens gebruikt in mijn vorige PC met een 1x120mm rad. Super koeling em temps maar bijna net zo veel herrie als een stofzuiger. Was wel grappig om eens te gebruiken. Ding is ook volledig van metaal, de fan zelf dus ook. Kan denk ik wel prima een stuk van je vinger afhakken :P

PilatuS wijzigde dit bericht 24-04-2008 18:46 (21%)

Wat ik hieruit begrijp is dat ik mijn fans ook beter mijn kast in kan laten blazen??

Ik heb mijn rad nu op de bodem liggen en den fans zitten aan de onderkant. Die zuigen de lucht naar beneden... niet goed dus?

E8400 | Asus X48 Rampage Formula | Crucial Ballistix Tracer Led PC6400 2x1GB | Asus HD3870 CF | Antec 650W NeoPower Blue | HP W2207H | Logitech G15 | Logitech Z5500 | Microsoft Habu | Custom WC: Thermochill 120.2/D-Tek Fuzion/Laing Pro DDC-1T/Tygon slang

css: [GoT] Flythe
Reg. datum: 19 augustus 2006

quote:
Sp33dFr34k schreef op donderdag 24 april 2008 @ 19:05:
Wat ik hieruit begrijp is dat ik mijn fans ook beter mijn kast in kan laten blazen??

Ik heb mijn rad nu op de bodem liggen en den fans zitten aan de onderkant. Die zuigen de lucht naar beneden... niet goed dus?
Lucht door de rad heen zuigen is beter dan het er doorheen te laten blazen dus ze zitten nu goed ;)
Wat mot je?!?

Neen, je moet ook voorstellen dat warmte altijd opstijgt...
Dus warmte omhoog blazen is meestal makkelijker, zeker met wat minder sterkere fans.
Ik zou ze bovenop het rad zetten in pull. De lucht naar binnen dus. Dat heeft wel weer een voor en nadeel. Voordeel dat hij koudere lucht aanzuigt van buiten de kast ipv de de warmere lucht van in de kast. Nadeel is dat hij meer stof aanzuigt op grond niveau en dat dus weer de kast in blaast.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.

Wat mot je?!?

Idd, dan moet je iets vaker naar het stof in je pc kijken ;)
OK ik weet genoeg, thanks voor de snelle reacties :)

E8400 | Asus X48 Rampage Formula | Crucial Ballistix Tracer Led PC6400 2x1GB | Asus HD3870 CF | Antec 650W NeoPower Blue | HP W2207H | Logitech G15 | Logitech Z5500 | Microsoft Habu | Custom WC: Thermochill 120.2/D-Tek Fuzion/Laing Pro DDC-1T/Tygon slang

Dat valt bij mij nogal mee, ik heb inderdaad de fans boven op mijn rad in pull, met het rad onderin mijn kast. Eerst had ik van die 38mm stofzuiger fans (wel aan een fancontroller :p) en de stof in mijn kast viel wel mee. Ik had echter wel zo'n lap stof aan de onderkant van mijn radiator zitten welke ik er als een doek af kon trekken xD

Die fans zijn ondertussen wel vervangen door S-flex fans ivm de herrie. Andere optie zou zijn om een pwm fancontroller te nemen zodat ze veel langzamer kunnen draaien. Met een PWM fancontroller kun je veel fans veel langzamer laten draaien dan je met een conventionele controller zou kunnen.

aapenootjes wijzigde dit bericht 24-04-2008 21:43 (30%)

Wat mot je?!?

Hehehe, of gewoon net zoals jij en ik S-flex fans kopen ;)
Ik vind het hele fijne fans!
Een vraagje aan de liang kenners/gebruikers:

Ik heb al een hele tijd een liang dcc 1RT plus (18w) versie nu ben ik iets of wat bezig met men pc zo stil als mogelijk te maken. Dit lukt me goed alleen hoor ik men pomp nog een irritant zoemend geluid maken, weet iemand of dit normaal is bij deze type's pompen ? ( Ik heb er al een dikke 12mm dempingsmat ondergestoken).

Ik heb dit schemaatje gemaakt van mijn wc setup alleen nou wil ik weten of dit wel een mooi plan is. De flow is rad->pomp-> cpu dit kan onder geen beding anders dus stop daar alvast maar over.

Maarja plaatjes zeggen meer dan woorden
http://www.techzine.nl/f/g/219669phpHy83p7.JPG

Dus laat me maar weten wat jullie ervan vinden oja en de koppelingen zijn knel koppelingen ik wil dit allemaal bestellen bij norgen daar heb ik zo mijn redenen voor. Maar het is dus wel allemaal industrieel spul behalve de pvc slang (tygon of whatever)

Apologieser wijzigde dit bericht 25-04-2008 15:00 (5%)

@Apologieser.

Als ik het goed zie wil je boven in de kast water er in doen. Alleen zoals het nu zit komt dat water nooit bij de pomp en kan ie dus niet gaan pompen. Verder zou ik voor een 1048 gaan ipv een 1046, een 1046 is wel voldoende maar voor iets meer geld heb je een betere 1048.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws