Gathering of Tweakers

Quicksearch
Het is precies andersom, eerst CPU, dan geheugen ;)
Niet dat het veel uitmaakt, ik denk niet dat de vloeistof te sterk opwarmt in de cpu om het geheugen nog goed te koelen.

Waterkoeling op de GPU heb ik zeker aan zitten denken, bovendien is die nu het lawaaierigste onderdeel uit mijn pc. Echter kost een blok voor deze GPU (2900XT) toch zo'n ¤100. Dat vind ik weer teveel van het goede, ook omdat de GPU wellicht relatief vaak ge-upgrade word.
Reg. datum: 04 september 2002

quote:
aapenootjes schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:28:
Niet dat het veel uitmaakt, ik denk niet dat de vloeistof te sterk opwarmt in de cpu om het geheugen nog goed te koelen.

Waterkoeling op de GPU heb ik zeker aan zitten denken, bovendien is die nu het lawaaierigste onderdeel uit mijn pc. Echter kost een blok voor deze GPU (2900XT) toch zo'n ¤100. Dat vind ik weer teveel van het goede, ook omdat de GPU wellicht relatief vaak ge-upgrade word.
Het water warmt toch bijna niet op als het door een blok gaat dus dat is geen probleem. Voor de GPU zou je ook voor een core-only blokje kunnen gaan. Ik las een tijdje terug een post van iemand die een core-only blokje al op 4 kaarten heeft gehad. Iets van X800 tot 8800GT met daar nog 2 kaarten tussen. Een core-only blokje heb je al voor 20 euro. Heb hier nog een X1900 full-cover blok liggen maar die zal wel niet op de 2900XT passen.

Ik geloof zeker wel dat de GPU nu het meeste lawaai maakt. Voor de rest is alles door de waterkoeling behoorlijk stil en dan komt die GPU hard boven de rest uit.

PilatuS wijzigde dit bericht 14-04-2008 16:33 (6%)

quote:

Ja dat dacht ik ook, heb ook een 2900XT. Ik had op meerdere plaatsen gelezen dat een dangerden maze 5 paste en die heb ik er zelf ook opgedaan. Kostte 32 euro met wat ram blokjes etc. zeg 50 euro en je kan er mee upgraden. Koelt verder prima, GPU komt nooit boven de 50 graden (met een Thermochill PA.120.3 en een Eheim 1048).

Kaas is de baas!

quote:
The_Ownman schreef op zondag 13 april 2008 @ 19:22:
Demon_eyez vette setup man, ik heb zelf ook een Eheim 1048, was van plan hem binnenkort te gaan vervangen, hoe heb je je loops gemaakt? Dat spuiten duidt op veel flow of dat je pomp voor je reservoir omhoog pompt :P
Thanx. M'n setup heeft een hoge flow, m'n pompen staan na m'n reservoir. M'n loops zijn als volgt:

http://i291.photobucket.com/albums/ll294/DemonEyez_01/loop.jpg
quote:
Trenner schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:07:
@Demon_eyes Ziet er goed uit je setup wil ik wel even zeggen, maar wat ik aan wil geven is dat een 1048 + res. combi zoals jij hebt moeite had onderstaande te koelen.

cpu
gpu
nb
ram-freezers.

Hetzelfde maar dan met een ddc deedt 5 graden naar beneden zakken.
Zoals Pilatus aangeeft heb ik inderdaad twee Eheim 1048 pompen in serie staan. Ik had hiervoor een EK waterblok voor op m'n X1950XT. Dat blok is behoorlijk flow restrictief en dat kan ik nu net niet hebben met met D-Tek White Water die een hoge flow nodig heeft en m'n twee Black Ice Xtreme radiatoren die parallel staan.
quote:
...

Dan moet je een Swiftech MCW60 nemen. Dat blok past nagenoeg op elke nVidia of Ati kaart, door het basic ontwerp en extra mounting plates. Oke, hij koelt alleen je GPU, maar paar mooie ramsinks erop en klaar is kees. Ik heb dat blok en heatsinks en was in totaal 50 euro kwijt. :)

Demon_Eyez wijzigde dit bericht 14-04-2008 18:45 (21%)

E8400 Q746A @ 4250MHz 1.340v | 2x1024 OCZ Flex PC2-9600 @ 1200MHz 5-4-4-9| DFI Lanparty DK P35 T2R/S | Zotac 8800 GTS 512MB 850/2000 | boulognejonkers.nl | Specs

quote:
Demon_Eyez schreef op maandag 14 april 2008 @ 18:16:
[...]
Thanx. M'n setup heeft een hoge flow, m'n pompen staan na m'n reservoir. M'n loops zijn als volgt:

plaatje

[...]
Zoals Pilatus aangeeft heb ik inderdaad twee Eheim 1048 pompen in serie staan. Ik had hiervoor een EK waterblok voor op m'n X1950XT. Dat blok is behoorlijk flow restrictief en dat kan ik nu net niet hebben met met D-Tek White Water die een hoge flow nodig heeft en m'n twee Black Ice Xtreme radiatoren die parallel staan.
Ik zou 1 van je pompen na al je blokken zetten omdat je nu denk ik vrij weinig winst hebt van je tweee pomp (het kan beter denk ik). Ik hoor ook dat DangerDen helemaal niet zo flow restrictive is (GPU waterblokken ,fullcover). Dan worden de componenten op de videokaart iets slechter gekoelt maar ik denk dat je door flow ook weer koelprestatie wint.

edit: De spons onder mijn pomp was nogal hard geworden (gg) dus heb ik maar wat andere sponsen gepakt en wat rubber. En deze onder mijn pomp geplakt, ook het reservoir goed vastgemaakt (met 1 schroefje maar wel op de goede plek) en hij lijkt een stuk stiller.

The_Ownman wijzigde dit bericht 14-04-2008 18:45 (12%)

Kaas is de baas!

No offense, maar het maakt echt niet uit waar die tweede pomp zit, hij zorgt wel degelijk voor winst zoals het nu zit, de flow is aanzienlijk verhoogd tov het draaien met 1 pomp en m'n temps zijn prima.
Ik vind het vreemd dat jij vanachter je bureau kan zien dat ik blijkbaar weinig winst heb. Waar baseer je dat op? :)

Full cover blokken hou ik voor gezien, heb er drie gehad maar ze zijn echt veel te duur. Dangerden met z'n belachlijk hoge prijzen ivm andere merken laat ik zowiezo links liggen. (maar ze zijn inderdaad minder flow restrictive)

Demon_Eyez wijzigde dit bericht 15-04-2008 12:40 (25%)

E8400 Q746A @ 4250MHz 1.340v | 2x1024 OCZ Flex PC2-9600 @ 1200MHz 5-4-4-9| DFI Lanparty DK P35 T2R/S | Zotac 8800 GTS 512MB 850/2000 | boulognejonkers.nl | Specs

Hier met m'n no game mental heb al pozen plezier van een Alphacool NexXxoS core only block. M'n x1650 ati blijft daarom ook bijzonder koel.

En ja nu ik zie hoe je je setup hebt staan is dat wel het bewijs van een technisch inzicht, mooi hoor..

Wat mot je?!?

quote:
Demon_Eyez schreef op maandag 14 april 2008 @ 18:16:
[...]

[afbeelding]

[...]
Waarom eigenlijk de rad's niet in serie?
Lijkt mij iets logischer...

Wel lekker 2pompen in serie :*)

Ramius23 wijzigde dit bericht 15-04-2008 10:33 (41%)

Kaas is de baas!

quote:
Trenner schreef op maandag 14 april 2008 @ 21:23:
...

En ja nu ik zie hoe je je setup hebt staan is dat wel het bewijs van een technisch inzicht, mooi hoor..
M'n systeemj draait ook prima met jouw Swiftech MCW30 NB blokje ;)
quote:
Ramius23 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 10:33:
[...]

Waarom eigenlijk de rad's niet in serie?
Lijkt mij iets logischer...

Wel lekker 2pompen in serie :*)
De rad's staan parallel omdat als je ze in serie plaatst het koelvernogen van de tweede rad nauwelijks benut zal worden. Het water zal niet veel meer afkoelen als het eenmaal in de eerste rad is geweest als je het in serie plaatst.
Op OCW forum ProCooling.com hebben ze het paar jaar geleden uitvoerig getest, ook met combo's van verschillende rad's ook,( heb alleen de link niet meer.) Zij kwamen ook tot de conclusie dat het parallel plaatsen een groter koelvermogen heeft dan in serie. Moet je alleen wel een sterke flow hebben (vandaar ook m'n dubbele pomps)

Demon_Eyez wijzigde dit bericht 15-04-2008 16:31 (12%)

Wat mot je?!?

quote:
Demon_Eyez schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 12:12:
[...]

M'n systeemj draait ook prima met jouw Swiftech MCW30 NB blokje ;)

[...]
De rad's staan parallel omdat als je ze in serie plaatst het koelvernogen van de tweede rad nauwelijks benut zal worden. Het water zal niet veel meer afkoelen als het eenmaal in de eerste rad is geweest als je het in serie plaatst.
Die BlackIce Xtreme radiatoren koelen ook zo goed om dat de lamellen van de radiator het water ook parallel transporteren.
Op OCW forum hebben ze het paar jaar geleden uitvoerig getest, ook met combo's van verschillende rad's ook,( heb alleen ff niet de link.) Zij kwamen ook tot de conclusie dat het parallel plaatsen een groter koelvermogen heeft dan in serie. Moet je alleen wel een sterke flow hebben (vandaar ook m'n dubbele pomps)
Interessant! Nooit eerder gehoord eigenlijk...
In principe zou de plaats van je rads iig niet moeten uitmaken als het geheel in serie staat.
Maar parallel dus wel! Komt maar met die link ;)
Kaas is de baas!

Kan het niet meer terugvinden op ProC ooling , was ook een artikel uit 2001-2002
Wat ik nog wel weet is dat Cathar, de maker van de White Water en nagenoeg een Guru op WC gebied, ook tot de conclusie kwam dat parallel aansluiten van de twee rads een hoger koelvermogen oplevert.
Voorwaarde is wel dat als je van 1 naar 2 rad's parallel gaat, je wel zorgt voor een pomp die sterk genoeg is (dus eheim1048 -> eheim1250) of er één extra neemt (dus 1x eheim1048 -> 2x eheim1048)

Demon_Eyez wijzigde dit bericht 15-04-2008 16:15 (26%)

Heb een situatieverandering ondergaan. Had ik eerst een laing ddc wier als krachtbron het water door de toenmalige 3/8 tygon duwdde heb ik nu een D5 met tygon highflow 1/2 die de sfeer met efficientie moet maken.

Echter valt het me op dat tijdens het vullen van m'n setup het water tergend langzaam stroomt. De molexstekker van de pomp zit naarmijn weten goed. Ik bedoel, er staat geen 7 volt op de pomp en het schakelaartje achterop de pomp staat ook op 5. Is hier iemand bekent met dit?

M'n ddc leek meer kracht te hebben dan wat nu het geval is..

Dat het water langsamer stroomt is niet vreemd. Dat is te verklaren aan de hand van de dikkere slang, de doorsnede is zo'n 75% groter. Tergend langzaam zou echter niet horen, bij mij stroomt het water met een Laing DDC 1 ofzo best vlot door mijn 1/2" slang (en er zit dan ook nog een EK supreme in de loop).
quote:
aapenootjes schreef op zondag 20 april 2008 @ 22:55:
Dat het water langsamer stroomt is niet vreemd. Dat is te verklaren aan de hand van de dikkere slang, de doorsnede is zo'n 75% groter. Tergend langzaam zou echter niet horen, bij mij stroomt het water met een Laing DDC 1 ofzo best vlot door mijn 1/2" slang (en er zit dan ook nog een EK supreme in de loop).
Maar de wetenschap die ik uit conclusies trok leert dat de d5 krachtiger moet zijn dan een ddc.

De d5 met z'n 1400lpu tegenover een ddc met 400lpu zou in feite het water sneller door de loop moeten stuwen.

Maar goed, het zal dan idd. de 75% zijn..

Kaas is de baas!

He? Het kan zijn dat ik nog niet wakker ben maar de doorsnede is toch niet 75 % groter?
Je gaat van 3/8" (10mm) naar 1/2" (12mm) da's nevernooitniet 75%

Heb je je blok(en) al nagekeken? misschien zijn ze verstopt door troep oid dat is losgekomen.

Demon_Eyez wijzigde dit bericht 21-04-2008 09:52 (25%)

quote:
Demon_Eyez schreef op maandag 21 april 2008 @ 09:50:
He? Het kan zijn dat ik nog niet wakker ben maar de doorsnede is toch niet 75 % groter?

Heb je je blok(en) al nagekeken? misschien zijn ze verstopt door troep oid dat is losgekomen.
Je hebt helemaal gelijk, een wel zeker geval van een klakkelositeit in de context vant aanvaarden water werd gezegd.

Ik dacht er dus duidelijk op vooruit tegaan met de 1/2 tubes. pfft, weer helemaal loshalen..hetzij zo..

ps:mooi datje plezier hebt van het blokje..

quote:
Demon_Eyez schreef op maandag 21 april 2008 @ 09:50:

Heb inderdaad een rekenfoutje gemaakt, vond het zelf ook al veel. Moet zo'n 45% zijn.
Heb vandaag zo een beetje heel m'n setup open gehaald, de blokken nagelopen..flink uitgespoelt met azijn, alles weer gemonteerd zit ik nog met erge hoge temps.

Mijn plan nu, een nieuw blok halen en de huidige D-Tek maar weg doen. Nu was ik wat aan het kijken naar een Dangerden Maze ozid. Dit omdat ik dat merk van vroeger wat ken. Kan iemand hier een Dangerden aanbevelen bijvoorbeeld? En dan vooral welk type...

De nieuwe TDX blijkt goed te zijn. Ik zit nog met het oude type van de TDX775 maar de nieuwe blijkt dus betere temperaturen te halen. Een maze is er niet meer voor de CPU volgens mij, wel voor op GPU en eventueel voor op chipsets.

Mainrig; Q6600 | gSkill 2048MiB (D9) | nVidia 8800GTS G92 | 4 x 500GiB. Mediacenter : e2160 | 4092MiB | nVidia 8600GTS | 2 x 500GiB

Ik dacht er echt op vooruit te gaan met een D5, 1/2 Tygon. Maar de realiteit vermeld wat minder. Even ter verduidelijking, mijn huidige processor hier (een Phenom 9850BE) die nogal wat hitte produceert door de eigenschap dat deze cpu in het bezit is van een hoog staande 125Watt

.Ik zit Stressed met deze cpu @2950Mhz op 61Graden celcius wat me te hoog is. Ik wil daarom een drastische verbetering zien te realiseren door toch maar een tdx van Dangerden te installeren om zodoende de temps misschien wat te reduceren. Zal mij benieuwen. De reviews van het blok laten goede prestaties zien..

Trenner wijzigde dit bericht 22-04-2008 16:20 (11%)

Wat mot je?!?

Sorry, maar je gedachte was door meer flow te creeeren dat je betere koelprestaties zou krijgen?
Dat is dus zowiezo niet relevant, een verdubbeling aan flow geeft geloof ik mis 0.3graden verbetering...
Is ergens uitgekauwt op XS... ;)

En je moet je ff goed beseffen dat die TDP op de stock snelheid is en met stock voltage.
Jij gaat hem nog eens OCen dus reken maar dat er een bak met warmte vanaf komt!!!
Daar ga je echt geen 10graden ofzo vanaf halen...

Ramius23 wijzigde dit bericht 22-04-2008 17:55 (32%)

Reg. datum: 23 september 2006

Zou ik mijn pc kunnen koelen met een Thermaltake Bigwater 745 of haal ik het al met een Thermaltake Bigwater 735. Wil alleen mijn CPU koelen, de rest hoeft voorlopig niet!

Specs:
Intel C2D E6750 @ 3.3ghz
MSI P35 Neo2-FIR
x 1GB G.E.I.L. PC6400 800Mhz CL4
2x ASUS HD2600XT
Cooler Master Real Power 550W
Antec Nine hundred

Wat te opportunistisch misschien, maar jeu een verschil tussen idle en load van 31 graden noem ik toch wel veel.

Idle: 32c
load:61c uurtje Prime95

Ik stress met prime95 en al de 4 cores worden daarmee 100% belast. Gelukkig dan maar dat m'n 790fx van dfi niet moeilijk doet en voldoende kracht levert.

Toch maar aan de slag met de tdc..

Reg. datum: 04 september 2002

quote:
tiswat schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 18:26:
Zou ik mijn pc kunnen koelen met een Thermaltake Bigwater 745 of haal ik het al met een Thermaltake Bigwater 735. Wil alleen mijn CPU koelen, de rest hoeft voorlopig niet!

Specs:
Intel C2D E6750 @ 3.3ghz
MSI P35 Neo2-FIR
x 1GB G.E.I.L. PC6400 800Mhz CL4
2x ASUS HD2600XT
Cooler Master Real Power 550W
Antec Nine hundred
Voor alleen de CPU zal een Bigwater 735 ook wel voldoen. Alleen niemand hier zal je een Bigwater setje aanraden. Hier zitten toch de mensen met zelf samengestelde setjes. Een Bigwater setje voor alleen CPU is op zich wel ok maar het blijft een beetje B kwaliteit. Een goede zelf samengestelde set is vele malen beter maar ook wat duurder. Als je later toch nog bijvoorbeeld de GPU er bij wil pakken zou ik geen Bigwater setje kopen.

Zie dat die Bigwater 735 voor rond de 80 euro te koop is. Voor iets wat meer geld heb je al een goede zelf samengestelde set die veel beter is.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het budget setje in het volgende topic.

Best Buy Guide Waterkoeling- discussie

Zou je voor een paar euro extra nog voor een 2x120mm rad kunnen gaan of wat andere dingen aanpassen. Op zich is een Bigwater setje leuk om mee te beginnen en echt afraden doe ik het ook niet, maar voor iets meer geld heb je gewoon veel beter spul.

PilatuS wijzigde dit bericht 22-04-2008 18:52 (22%)

Reg. datum: 23 september 2006

quote:
PilatuS schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 18:48:
[...]

Voor alleen de CPU zal een Bigwater 735 ook wel voldoen. Alleen niemand hier zal je een Bigwater setje aanraden. Hier zitten toch de mensen met zelf samengestelde setjes. Een Bigwater setje voor alleen CPU is op zich wel ok maar het blijft een beetje B kwaliteit. Een goede zelf samengestelde set is vele malen beter maar ook wat duurder. Als je later toch nog bijvoorbeeld de GPU er bij wil pakken zou ik geen Bigwater setje kopen.

Zie dat die Bigwater 735 voor rond de 80 euro te koop is. Voor iets wat meer geld heb je al een goede zelf samengestelde set die veel beter is.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het budget setje in het volgende topic.

Best Buy Guide Waterkoeling- discussie

Zou je voor een paar euro extra nog voor een 2x120mm rad kunnen gaan of wat andere dingen aanpassen. Op zich is een Bigwater setje leuk om mee te beginnen en echt afraden doe ik het ook niet, maar voor iets meer geld heb je gewoon veel beter spul.
Bedankt voor je reactie, ga het meteen lezen. ;) Ik begin eerst gewoon met wat simpels, daarna ga ik mij er veel verder in verdiepen zo is het eigenlijk ook gegaan met pc's bij mij. Gaande weg leer ik steeds meer, en wat is nou 80 euro? Dat heb ik er dan wel voor over. :)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws