Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 04 september 2002

Hangt er ook nogal vanaf waar je de waterkoeling voor hebt. Ik heb het zelf voor stilte en het maakt mij niet uit of de CPU nou 40 of 50 graden is. Wil je echt de beste prestaties en heb je het geld er voor over dan is Thermochill spul zeker aan te raden. In mijn geval boeit het bijna niets of ik nou een Alphacool of Thermochill rad heb.

@The_Ownman. Monteer je CPU blok gewoon opnieuw en dan weet je of ie wel of niet goed zat. Verder is 48 stressed een prima temp. Meet je de GPU temp idle of stressed ? Als je niet gamed is het logisch dat de CPU temp hoger is dan de GPU als je alleen de CPU aan het stressed bent. Idle in Windows heeft een GPU niets te doen en klokt ie zichzelf ook zwaar terug.

Ik denk persoonlijk dat als je CPU blok goed zit de 'hoge' temp in het CPU blokje zelf zit. Hoge tussen aanhalingstekens omdat het nou niet echt bepaald hoog is.

PilatuS wijzigde dit bericht 20-02-2008 19:25 (43%)

GPU was stressed onder 3dmark met maximale overclock, 52 graden, als ik die test misschien zou loopen 55 graden (2900XT @ 850/950 ongeveer). CPU deed 55 graden onder 3Dmark06 CPU test op 3,6 GHz (1,45 vcore op 6750). Maar is het geen rare verhouding dat het water maar 1-2 graden opwarmt?

edit: CPU blok zit best wel strak, kan niet verder door veertjes en moederbord buigt een klein beetje.

The_Ownman wijzigde dit bericht 20-02-2008 19:48 (15%)

Je kan een CPU en een GPU blok ook niet echt vergelijken. Misschien is je GPU blok wel gewoon van betere kwaliteit als je CPU blok. Als ik plaatjes opzoek van je CPU blok vind ik em er niet echt super uitzien.
Crossfire x1950xt

quote:
R-O-Y schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 16:18:
[...]

Dat dure spullen beter zijn is alleen maar merk-geblaat. Deze radiatoren zijn erg goed. Je kan het water niet kouder maken dan je kamertemperatuur. Dat haal je met zo'n ding al. Wat wil je in de toekomst daar aan verbeteren? Kan niet echt veel beter lijkt mij.. ;)
Doordat Thermochill radiatoren de flow minder tegenhouden zul je zeker wel indirect een betere prestatie zien dan bij goedkopere radiatoren. Je kunt bijvoorbeeld af met een pompje die minder liter per uur rondpompt en dus minder hitte in je systeem dumpt. Ook zul je met een thermochill radiator minder hard lucht door de finnen moeten blazen, want deze liggen verder uit elkaar en laten de lucht dus makkelijker door en geven tevens minder windgeruis. :P

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

quote:
PilatuS schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:58:
Je kan een CPU en een GPU blok ook niet echt vergelijken. Misschien is je GPU blok wel gewoon van betere kwaliteit als je CPU blok. Als ik plaatjes opzoek van je CPU blok vind ik em er niet echt super uitzien.
Ja hij leek me prima voor die prijs, maar toen had ik de EK Supreme nog niet gezien. Maar ze zitten niet heel ver uit elkaar. Review

Edit 1:GPU blok is een DangerDen Maze 5, verwachtte er niet veel van maar koelt dus gewoon prima.

Edit 2: Wat ik ook heel raar vind in die review is een water temperatuur van 29 graden en dan CPU van 37(load op een Q6600)? Overklokt dan opeens een temp van 60 graden en water van 30.

The_Ownman wijzigde dit bericht 20-02-2008 21:02 (20%)

quote:
Edit 2: Wat ik ook heel raar vind in die review is een water temperatuur van 29 graden en dan CPU van 37(load op een Q6600)? Overklokt dan opeens een temp van 60 graden en water van 30.
Een G0 Q6600 verbruikt stock 95W. Ga je die CPU op 3.5GHz draaien op 1.45V (Zoals in die review) dan is het verbruik 186W. Dat de watertemp vervolgens niet echt hoger wordt geeft aan dat de warmte van de CPU niet goed overgedragen wordt aan het water. Logisch dat die OC temp zoveel hoger is omdat het verbruik van de CPU bijna verdubbeld.

Een B3 Q6600 verbruikt met die OC zelfs 206W. (Stock is 105W)

PilatuS wijzigde dit bericht 20-02-2008 21:54 (12%)

quote:
PilatuS schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:48:
[...]

Een G0 Q6600 verbruikt stock 95W. Ga je die CPU op 3.5GHz draaien op 1.45V (Zoals in die review) dan is het verbruik 186W. Dat de watertemp vervolgens niet echt hoger wordt geeft aan dat de warmte van de CPU niet goed overgedragen wordt aan het water. Logisch dat die OC temp zoveel hoger is omdat het verbruik van de CPU bijna verdubbeld.

Een B3 Q6600 verbruikt met die OC zelfs 206W. (Stock is 105W)
Maar de temperatuur stijgt 1 graden, bij een vermogensverdubbeling? Volgens mij klopt het niet helemaal

quote:
The_Ownman schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:25:
[...]

Maar de temperatuur stijgt 1 graden, bij een vermogensverdubbeling? Volgens mij klopt het niet helemaal
Dat geeft aan dat de rad het makkelijk aan kan. (Mits het klopt wat allemaal in die test staat)

De CPU wordt veel heter en het water bijna niet, dan komt de warmte van de CPU gewoon niet goed in het water, of in ieder geval niet helemaal goed. Dan zit de hoge temp in het blok en/of in het contact met de CPU. Er zal zeker wel aardig meer warmte in het water komen wat de rad prima weg kan werken aangezien het water maar 1 graad warmer wordt.

PilatuS wijzigde dit bericht 20-02-2008 22:40 (41%)

quote:
PilatuS schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:29:
[...]

Dat geeft aan dat de rad het makkelijk aan kan. (Mits het klopt wat allemaal in die test staat)

De CPU wordt veel heter en het water bijna niet, dan komt de warmte van de CPU gewoon niet goed in het water, of in ieder geval niet helemaal goed. Dan zit de hoge temp in het blok en/of in het contact met de CPU. Er zal zeker wel aardig meer warmte in het water komen wat de rad prima weg kan werken aangezien het water maar 1 graad warmer wordt.
Ah okee, het is temperatuur van aanvoerend water, dat werpt een heel ander licht op de zaak. Dat betekent dan niet dat het blok slecht warmte afgeeft maar dat de radiator het gewoon goed wegwerkt.

Een blok geeft de warmte eigenlijk altijd wel goed af aan het water. Het staat toch direct in contact met elkaar en het water komt overal in het blok. De warmte van de CPU naar het blok krijgen is een stuk moeilijker omdat je werkt met 2 stukken metaal op elkaar en niet met water op metaal. Daarom is het ook erg belangrijk dat een blok en IHS zo plat mogelijk zijn omdat ze dan goed contact maken. De koelpasta is ook belangrijk om de minuscule gaten op te vullen die heb blok en de IHS hebben.

Het probleem in die setup waarbij de CPU 60 graden wordt is de warmte van de CPU goed in het waterblok krijgen. De watertemp geeft in ieder geval aan dat het probleem niet in de rad zit.
_0-

quote:
TEAMIKKE schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:18:
[...]

Slangen geblaat is idd. onzin. Maar dure spullen staan wel garant (meestal) voor betere prestaties. Nja, niet altijd maar met goede merken zoals Thermochill, die goede prestaties leveren, heb je dat opzich wel. Of het die paar graden waard is moet iedereen voor zichzelf bepalen natuurlijk.

Met toekomst bedoel ik: Je weet nooit of je later gaat uitbreiden, er een ander heefthoofd inkomt enz.
Goedkoop werkt ook prima :) Ben ik zelf een groot voorstander van, maar betekent niet dat duurder niet beter presteert.
In dit geval betekend het dat wel. Ik heb zelfs meerdere rads liggen en die goedkopere vind ik veel netter gemaakt. Die presteert ook net zo goed als ander spul. Wat kan je verder van water op kamertemperatuur af krijgen. Niks voor zover mijn kennis rijkt. Het heeft dus ook geen zin om een dure radiator te kopen.

Over blokken ben ik het met je eens, sommige dure zijn erg goed. Al kan ik met een Alphacool blokje mijn quad die 3600MHz draait ook op 43 graden houden. Ik zou 2 of 3 graden eraf geen 50 of 60 euro meer waard vinden. Ik vind 43 graden opzich al een prestatie voor dat spul. Dus duur ziet er misschien wel een stuk beter uit, het presteert echt niet altijd beter. Radiatoren zijn daar naar mijn mening het beste voorbeeld van. Vandaar dat ik daar ook op in ging.
Resistance will be futile...

Ik ben van plan een nieuw CPU blok te kopen om mijn standaard Thermaltake BigWater 745 blok mee te vervangen. Ik ga er een Pentium 4 640 (3,2ghz) lga775 mee koelen. Ik ben zelf bijna alle waterblokjes in de pricewatch doorgelopen, en heb over elk blokje wat aan mijn eisen voldeed de reviews gelezen. Mijn eisen zijn socket 775 compatible en geen plexiglas top. Nu bleven deze 2 blokjes over, waarbij de XSPC X2O Delta een stuk goedkoper is dan de Swiftech. Swiftech is weer een heel erg goed merk.. Ik twijfel een beetje.... Iemand die mij kan helpen met het maken van een keuze?

XSPC X2O Delta
Swiftech Apogee GT

Edit, het ziet er naar uit de je de XSPC X2O Delta niet kan demonteren... Klopt dit? Ik kan namelijk nergens pics vinden van het ding aan de binnenkant..

De Swiftech daarintegen kan wel open waardoor ie makkelijker schoon te maken is..

http://lib.store.yahoo.ne.../swiftech-apogee-gt-4.jpg

http://www.overclock3d.ne.../2007/08/25070800408l.jpg

ragingbull wijzigde dit bericht 21-02-2008 11:52 (25%)

Cyberdyne Systems - SKYNET Division

De Swiftech Apogee GT is sowieso een high-flow blok. Als je een pomp hebt die behoorlijk wat flow en druk kan leveren is de Swiftech zeker aan te raden. Persoonlijk vind ik de Swiftech er beter uit zien qua bouw.

Heb je een redelijk zwakke pomp heb je niet zoveel aan het Swiftech blok en kan je net zo goed voor die andere gaan.

quote:
PilatuS schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 13:40:
De Swiftech Apogee GT is sowieso een high-flow blok. Als je een pomp hebt die behoorlijk wat flow en druk kan leveren is de Swiftech zeker aan te raden. Persoonlijk vind ik de Swiftech er beter uit zien qua bouw.

Heb je een redelijk zwakke pomp heb je niet zoveel aan het Swiftech blok en kan je net zo goed voor die andere gaan.
Daar heb je wel een punt.. Ik heb nu een 600 L/u pomp die standaard bij de BigWater 745 zit. Of deze nu sterk is of niet.. ik weet wel dat mijn huidige blok een flow killer is.

Daarnaast is het altijd beter om iets in je setup te plaatsen wat beter is dan de rest (overkill) dan iets wat in verhouding is met je setup.. Stel dat mijn pomp kapot gaat en ik een betere pomp ga kopen van 1200 L/u ofzo zit ik gelijk weer goed met 't switech blokje...

Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb.. De swiftech heeft nu voor mij 2 voordelen die het andere blok niet heeft.

- Makkelijk open te maken voor schoonmaak gebeuren..
- Betere waterflow

Seventeen Or Cow!

Ik heb een probleem.

Mijn radiator wordt onderin vreselijk heet en bovenin blijft het koud.
Ik heb nu mijn radiator netjes geplaatst achter mn pc (en met 2 fangrills).
Het is een beetje lastig uit te leggen; maar mijn kast heeft 4 gaten speciaal voor wc aan de achterkant.
Daar heb ik nu de fittingen zitten en direct daarachter de rad.
Maar de aansluitingen zitten helemaal onderop.
Moet het andersom dat het water goed naar beneden loopt ofzo?
Kan het water niet goed omhoog worden gepompt in het rad?

hierdoor zijn mn temps om te huilen stressed

X2 6400--Gigabyte MA790FX-DQ6--Asus 8800GT 700/1800/1950--4GB OCZ pc6400--2x160gb in raid0--watergekoeld

@boerenlater. Welke pomp heb je ? Een beetje sterke pomp zou het water toch helemaal door de rad moeten kunnen krijgen. Kan je de rad niet even horizontaal houden om te zien of het dan wel goed gaat ? (Ik ga er vanuit dat ie nu verticaal staat)

Als horizontaal houden niet helpt zou het misschien kunnen zijn dat er iets in de rad niet goed zit waardoor het water er niet helemaal door heen kan.

quote:
boerenlater schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 16:44:
Moet het andersom dat het water goed naar beneden loopt ofzo?
Ehhh, Het water zig-zagt als het goed is in je rad. Daarmee bedoel ik dat als je het rad rechtop zet loopt het water door de kopere buisjes inwendig omhoog en omlaag loopt. als je het rad dan 180 graden draait precies hetzelfde...

Het maakt dus niet uit of je de fittingen nu boven of onder hebt zitten...

_0-

Trouwens nog iets over opvoerhoogte. Dat is bij een gesloten systeem ook niet geheel van toepassing. Bij een open systeem breng je bvb water naar boven en dump je het daar. Bij een gesloten systeem verplaats je alleen water. Alles wat je naar boven drukt komt aan de andere kant weer naar beneden. Net als de CV in je huis. Kijk maar is wat daar voor pomp in zit.

Sommige mensen komen met de pomp van hun cpu al aardig in de buurt :+ Ik zal nog eens kijken of ik wat testjes met m'n pompen kan doen. Ik heb zelf een Hydor en Eheim pomp. Die werken allebei prima maar ik wil wel wat echte specs ervan hebben :)
Seventeen Or Cow!

quote:
PilatuS schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 17:00:
@boerenlater. Welke pomp heb je ? Een beetje sterke pomp zou het water toch helemaal door de rad moeten kunnen krijgen. Kan je de rad niet even horizontaal houden om te zien of het dan wel goed gaat ? (Ik ga er vanuit dat ie nu verticaal staat)

Als horizontaal houden niet helpt zou het misschien kunnen zijn dat er iets in de rad niet goed zit waardoor het water er niet helemaal door heen kan.
Toen die eerst horizontaal lag; ging alles goed. De warmte was toen netjes verspreid over de hele radiator.
Dan zal er toch wel ergens iets niet goed zitten.
Weer alles uit elkaar halen :(

X2 6400--Gigabyte MA790FX-DQ6--Asus 8800GT 700/1800/1950--4GB OCZ pc6400--2x160gb in raid0--watergekoeld

Leg em nog eens horizontaal dan om te zien of ie dan wel goed werkt. Als ie dan wel goed werkt zou ik zeggen dat de pomp het niet aan kan.
_0-

of er zit gewoon nog ergens een luchtbel, dan werkt het spul ook niet meer goed ;)

quote:
R-O-Y schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 18:13:
of er zit gewoon nog ergens een luchtbel, dan werkt het spul ook niet meer goed ;)
Het zou zelfs kunnen dat boven in de rad alleen maar lucht zit en er gewoon geen water komt. Met de rad staand en de aansluitingen onderaan is het zeker mogelijk. Voordat je de setup uit elkaar haalt leg de rad gewoon weer horizontaal en kijk of het goed gaat. Als er lucht in zit moet flink wat tikken op de rad als ie horizontaal ligt ook helpen.

Edit: Als ik er zo ff over nadenk is het best goed mogelijk wat ik hier boven aangeef. Als er nog veel lucht in de setup zat gaat het enorm ophopen in de rad als de aansluitingen onderaan zitten. De bovenkant van de rad is een stuk hoger en daar gaat de lucht natuurlijk zitten.

Als dit zo is moet je de rad net zo lang horizontaal houden tot echt alle lucht uit de setup is anders gaat het net zo hard weer in de rad zitten. Met de aansluitingen bovenaan de rad is het volgende niet mogelijk.

PilatuS wijzigde dit bericht 21-02-2008 19:07 (37%)

niks

HEHE, naar 1.5 jaar met pushin fitting en knaken slang van alphacool gedraait te hebben. Ben ik toch maar overgestapt naar het oude vertrouwde tygon. Wat was ik vergeten hoe soepel en zacht het spul is heerlijk samen met schroefkoppelingen was het 30m inbouw werk met vullen en alles. Eindelijk een keer geen drupjes of andere lekjes tijdens afvullen. Dus mijn tip: gebruik tygon samen met schroefkoppelingen. Niet goedkoop maar wel goed

quote:
gakkethijs schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 12:16:
HEHE, naar 1.5 jaar met pushin fitting en knaken slang van alphacool gedraait te hebben. Ben ik toch maar overgestapt naar het oude vertrouwde tygon. Wat was ik vergeten hoe soepel en zacht het spul is heerlijk samen met schroefkoppelingen was het 30m inbouw werk met vullen en alles. Eindelijk een keer geen drupjes of andere lekjes tijdens afvullen. Dus mijn tip: gebruik tygon samen met schroefkoppelingen. Niet goedkoop maar wel goed
Ik gebruik ook schroef koppelingen, maar wel icm silicone slang. Dit spul vind ik persoonlijk fijner werken. Ik hoorde dat er over het algemeen 3 type slang zijn.

- silicone (zacht)
- tygon (hard/zacht)
- plastic (hard)

tygon heb ik geen ervaring mee, plastic wel. Deze zat standaard bij mijn BigWater 745. Bijna alles in mijn setup is nu silicone, slecht 1 of 2 stukje zijn nog van de orginele slang.

Niet goedkoop valt op zich ook wel mee. Ja het is een stuk duurder, maar als je kijkt wat de rest van een beetje leuke setup kost is het eigenlijk helemaal niet duur.

De PC die ik nu heb is de eerste met tygon en zeker niet de laatste. Ik wil echt nooit meer terug naar PVC of PUR.

Edit: Ik heb in mijn vorige PC ook siliconeslang gehad en dat werkt ook best goed. Het is alleen helaas niet doorzichtig en veranderd ook snel van kleur. Na een tijdje wordt het roze of blauw, hangt af van de kleur van de vloeistof. Mijn ervaring is dat tygon net nog wat fijner is dan silicone. Ik heb in het verleden met alle soorten slang gedraait die er maar zijn en tygon vind ik zeker het beste.

PilatuS wijzigde dit bericht 22-02-2008 13:35 (42%)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws